МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Законопроект Мороза-Матвієнка-Мусіяки пройшов експертизу у КС

11/05/2003 | Майдан-ІНФОРМ
При цьому, Конституційний суд України визнав конституційними
більшість положень законопроекту про внесення змін до Основного Закону, поданого 161 народним депутатом України

(авторами законопроекту є Анатолій Матвієнко, Олександр Мороз, Віктор Мусіяка та інші ).

Як повідомив сьогодні на прес-конференції суддя-доповідач у даній справі Шаповал, законопроектом пропонується внести зміни до статей 29, 59, 78, 81, 82, 85, 88, 89, 90, 92, 94, 97, 98, 106, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 118, 121, 122, 126, 128, 133, 136, 140, 141, 142, 143, 150 Конституції України. Таким чином, пропонується внесення змін у 32 статті Основного закону. Внесення цих змін, як зазначено у пояснювальній записці до названого проекту закону, викликано необхідністю переходу від президентсько-парламентської республіки до парламентсько-президентської.

Як повідомив суддя, КС визнав практично всі положення законопроекту відповідними вимогам статей 157 і 158 Конституції, тобто такими, що не спрямовані на ліквідацію незалежності, порушення територіальної цілісності
України, а також не передбачають скасування або обмеження прав і свобод людини й громадянина.

Згідно з рішенням КС, вимогам статей 157 і 158 Конституції не відповідають лише два положення законопроекту, в одному з яких пропонується віднести до повноважень парламенту тлумачення законів, а в другому – вилучити з повноважень КС офіційне тлумачення законів України. Як наголосив Шаповал
КС, визнаючи два зазначених положення неконституційними, виходив з того, що вилучення у суду права на тлумачення закону певним чином скасовує права громадян на реалізацію своїх судових справ через КС, а отже - суперечить статті 158 Конституції, у якій йдеться про недопущення скасування чи
обмеження прав громадянина України. За його словами передача
Верховній Раді права тлумачити закони може створювати певну конкуренцію між компетенціями парламенту та КС.

У рішенні КС також висловив ряд зауважень з приводу окремих положень запропонованого законопроекту. Зокрема, норму закону, в якій пропонується, що парламент має здійснювати інші повноваження, які відповідно до Конституції та законів віднесені до її ведення, КС вважає такою, що не відповідала б закріпленому в Конституції принципу поділу влади на
законодавчу, виконавчу і судову, який покликаний також забезпечувати права і свободи громадян. У своєму іншому зауваженні КС вказує, що автори законопроекту припустились неточності, пропонуючи наступне: “закон про внесення змін до Конституції, прийнятий парламентом... має бути підписаний
Президентом не пізніше наступного дня після отримання та офіційного оприлюднення”. Натомість, зазначається в судовому рішенні, є фактично неможливим офіційне оприлюднення будь-якого закону до його підписання главою держави.

КС також зробив зауваження з приводу запропонованої у проекті закону норми, згідно з якою перше призначення на посаду професійного судді терміном на 5 років здійснюється Президентом, а всі інші судді, крім суддів КС, обираються парламентом строком на 10 років (згідно з нормами чинної
Конституції, судді обіймають свої посади безстроково, крім суддів КС і тих, що призначаються на посаду вперше ). У своєму зауваженні КС зазначає, що частина 1 ст.126 Конституції встановлює: незалежність і недоторканість суддів гарантуються основним документом держави і її законами, а гарантією згаданої норми якраз і є обіймання ними своїх посад безстроково. Тому, зазначається в рішенні, “періодичне строкове переобрання суддів може призвести до зниження рівня гарантованої Конституцією України незалежності суддів”. Крім того, необхідно буде вирішити питання невизначеності статусу тих суддів, які на даний момент вже обрані безстроково за чинною Конституцією.

Як відомо, законопроект про внесення змін у Конституцію був спрямований у КС у липні цього року. Законопроектом, зокрема, пропонується скоротити число депутатських голосів, необхідних для прийняття Верховною Радою рішення про відсторонення президента країни з посади в порядку імпічменту, ввівши в дію норму, відповідно до якої рішення про усунення президента України з посади в порядку імпічменту приймається Верховною Радою не менш ніж двома третинами від її конституційного складу (у нинішній редакції - не менш ніж трьома чвертями) після перевірки справи Конституційним судом і одержання його висновку про дотримання конституційної процедури розслідування й розгляди справи про імпічмент. У випадку дострокового припинення повноважень президента до обрання і вступу на посаду нового глави держави виконання його обов'язків покладається на голову Верховної Ради (у нинішній редакції - на прем'єр-міністра).

Законопроект передбачає, що прем'єр-міністр призначається Верховною Радою за пропозицією президента, однак його кандидатура повинна бути представником партії або блоку, що має найбільше число депутатів у парламенті. При цьому уряд повинен бути підзвітний і підконтрольний Верховній Раді. Проектом закону пропонується норма, за якою глави
держадміністрацій призначаються і звільняються прем'єром.
Згідно з законопроектом, президентові надається право достроково розпустити парламент у випадку, якщо протягом 30 днів однієї чергової сесії пленарні засідання Верховної Ради не можуть початися та якщо протягом 60 днів після складення повноважень (відставки) Кабінету міністрів парламент не затвердив новий склад уряду.

Законопроект зберігає механізм прямих всенародних виборів Президента країни. Після сьогоднішнього рішення КС зазначений законопроект за винятком двох неконституційних пунктів може вноситись на розгляд Верховної Ради.

уніан


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".