МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Бюджет суцільного "хабаря" -депутати про Бюджет 2003

11/23/2003 | Майдан
***
“Бюджетом суцільного хабаря” назвав заступник голови Бюджетного комітету ВР, член політичної групи Української Народної Партії В.Асадчев проект Державного бюджету на 2004 рік, поданий урядом до другого читання. Підставою для такої оцінки він назвав те, що “бюджет сформований не на економічних розрахунках, а виключно за принципом надання коштів конкретним депутатам з обґрунтуванням “так треба”.
“Аналіз бюджету свідчить, що при його формуванні користувалися не економічними, а політичними мотивами”, - переконаний В.Асадчев. За його словами, “бюджет складений з огляду на інтереси конкретного депутата, якому виділено бюджетний хабар для того, щоб бюджет був проголосований”.
Як приклади, депутат навів такі цифри: “115 млн. грн.. виділено з бюджету на святкування річниці Харкова; 150 млн. грн.. - на розвиток відповідних територій (при цьому визначення “відповідна територія” немає); 5 млн.грн - на реконструкцію та реставрацію історико-архітектурних пам'яток та спортивних споруд м. Артемівську Донецької області (в той же час знято 15 млн.грн., виділених на реставрацію центральної частини м. Львів, який, до речі, охороняється ЮНЕСКО); суттєві суми отримали також райони та округи деяких депутатів більшості, - зокрема Клюева, Кальниченка, Гавриша, Губського”.
За словами В.Асадчева, “багато питань викликає і формування доходної частини бюджету” - “враховуючи заплановане урядом зростання ВВП, повинно відбутися збільшення дохідної частини бюджету щонайменше на 2 млрд. грн”. Оскільки такого зростання доходів в бюджет-2004 не закладається, В.Асадчев припускає “планування несплати коштів до бюджету деякими структурами через негласну вказівку “згори”.
Він також нагадує, що “запропонований бюджет порушує Конституцію України, оскільки фактично скасовує діючий закон про встановлення мінімальної зарплати на рівні 237 грн”. Причому, наголошує він, “кошти на таке підвищення в бюджеті є, про що свідчила редакція бюджету, подана на перше читання”.

***
“Бюджет спрямований на фінансування майбутньої виборчої кампанії єдиного кандидата у Президенти від влади, - вважає народний депутат, член Головної Ради партії “Реформи і Порядок” І.Осташ.
“Уряд запропонував обсяг бюджету 60,4 млрд., а депутати - 84 млрд., - сказав І.Осташ, - Це приклад того, як можна заганяти гроші у тінь, як можна робити “заначки”, щоб їх потім використовувати у майбутньому виборчому процесі.”
“Аморально говорити, що немає грошей для підвищення зарплат, - так прокоментував І.Осташ зменшення Урядом закладеної у Бюджет мінімальної зарплатні, - тому що лише за один відкат по ПДВ комерційні структури, які наближені до влади, заробляють набагато більше грошей, які потрібні для підвищення зарплати до 237 грн. Борг по ПДВ складає 8 млрд. грн.”
Народний депутат зазначив, що зараз “іде дуже серйозна робота над бюджетом. В.Ющенко та В. Пинзеник внесли Постанову про неможливість прийняття у другому читанні проекту закону про держбюджет на 2004, бо цей бюджет є антинародним, антисоціальним і він спрямований фактично на фінансування майбутньої виборчої кампанії єдиного кандидата у президенти від влади”.

***
Хід бюджетного процесу коментує голова Комітету Верховної Ради з питань державного будівництва й місцевого самоврядування, лідер Української республіканської партії "Собор" А.Матвієнко:
"Я був насамперед здивований тим, що представники "більшості" підготували проект постанови, який схвалює державний бюджет 2004 року в цілому, і категорично наполягали на тому, щоб ухвалити його негайно. До нового року залишилося більше місяця, і я не розумію: чому така нагальна потреба квапитися, ігноруючи саму процедуру прийняття бюджету. Це викликано або бажанням швидко вкрасти з бюджету максимум ресурсів, або невпевненістю, що цей бюджет буде прийнятий за графіком. Можливо, "більшість" побоюється, що конституційний процес, який уже на порозі, може зруйнувати бюджетний процес. Чи, можливо, Банкова прагне провести певні перестановки в керівництві Уряду і, зрозуміло, що вона має бажання зробити їх уже після того, як Кабінет Міністрів "проведе" бюджет через парламент. Тому я радив би тим "більшовикам", які підтримують уряд Януковича, замислитися: куди їх у черговий раз заганяють.
По-друге, мене здивувала ситуація з усіма тими субвенціями, за якими виразно стоять інтереси окремих депутатів. Нагадаю: ми, депутати, маємо подавати пропозиції щодо субвенцій тільки в рамках, визначених бюджетною резолюцією і урядовою програмою, відповідно до серйозних національних потреб. В усьому світі так робиться: спершу визначається пріоритет, а потім під нього надається певна інвестиційна сума і на конкурсній основі визначаються конкретні об'єкти.
Натомість у проекті бюджету-2004 усі ці гроші, які є інвестиційними капітальними вкладеннями, розписані, як правило, серед фаворитів нинішнього уряду, які входять до фракцій "більшості". Наведу конкретний приклад по Вінниччині. Там "облагодіяно" п'ять районів, що всі належать до округу народного депутата І. Кальніченка (колишнього заступника М.Азарова). Добре, що цей депутат має сьогодні можливість вирішити соціальні питання своїх виборців. Але, даруйте, чим від них гірші жителі Бершадського, Чечельницького чи інших районів? Я думаю, що такий розподіл коштів є ні чим іншим, як неприхованим підкупом депутатів "більшості" для того, щоб прийняти в цілому бюджет, крізь який в усьому проглядають майбутня виборча кампанія і потреба злодійської влади урвати на неї максимум ресурсів коштом простих громадян.
Що стосується місцевого самоврядування, то це жах, який не має жодних логічних пояснень. Скажімо, дефіцит по місцевих бюджетах становить суму в межах двох мільярдів гривень. Як його компенсувати – невідомо. Отже, нам слід очікувати на стрімке (до 30%) зростання заборгованості по зарплатні в бюджетній сфері. До того ж ми, як не мали, так і не маємо механізму розподілу формування бюджетів на рівні міст районного значення, села, селища, - оскільки бюджет, поданий урядом, принципово не хоче чітко прописати цю процедуру і залишає місцеві бюджети під каблуком у районних державних адміністрацій.
Таким чином, проект бюджету-2004 стає все більш схожий на годівничку для окремих кланів і для фаворитів нинішнього режиму. Більш того, в ньому серйозно змінені макроекономічні показники. Бюджет перерахований, ігноруючи бюджетну резолюцію і рішення попередньої сесії, з 237 гривень мінімальної зарплати - до 205. Такий показник встановлюється аж до грудня 2004 року. При катастрофічно швидких темпах зростання цін на хліб, продукти харчування, комунальні послуги реальна заробітна плата в Україні не збільшується, а зменшується!
Це і є відповіддю на запитання: чи спроможний нинішній режим дбати про Україну, про український народ? Ні! Він спроможний за рахунок України і українського люду дбати лише про власні кишені. І тому цей режим не має права далі лишатися при владі".
***


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".