А.Матвієнко: Парламентський контроль в Україні далеко не вичерпав свої
02/20/2004 | Майдан-ІНФОРМ
Голова Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва і місцевого самоврядування, лідер УРП “Собор” Анатолій Матвієнко перебував у Сполучених Штатах Америки на запрошення американського уряду і, зокрема, вивчав особливості функціонування американської системи влади. Окремими своїми спостереженнями Анатолій Матвієнко поділився з прес-службою партії:
Прийнято вважати, що Сполучені Штати Америки є класичною президентською республікою. Що Президент тут наділений величезними повноваженнями. Проте, реально в США діє струнка система стримувань і противаг, так що Президент, практично, не може вийти за коло своїх прерогатив, визначених законом. Цьому, зокрема, сприяє величезна роль Конгресу у витрачанні державних коштів. Виконавча влада не може тут витратити на власний розсуд, практично, жодного цента з державної скарбниці. На все потрібен дозвіл конгресменів і сенаторів.
Слід також відзначити, що США є достатньо децентралізованою державою. Великі повноваження належать окремим штатам. Діє розвинене самоврядування на рівні міст. При чому, від цього самоврядування залежить настільки багато, що дуже часто пересічний американець більше цікавиться тим, хто стане мером його рідного містечка, аніж тим, кого буде обрано наступним Президентом США.
Ще однією дієвою формою народного контролю над владою у багатьох штатах є велика кількість осіб, що обираються виборцями безпосередньо. До їх числа належить не тільки губернатор штату, а й прокурор, скарбник, начальник поліції тощо. Вважаю, що чимало елементів функціонування американської системи влади ми можемо успішно використати в Україні, де, переконаний, парламентський контроль далеко не вичерпав своїх можливостей навіть у рамках чинної Конституції.
Прийнято вважати, що Сполучені Штати Америки є класичною президентською республікою. Що Президент тут наділений величезними повноваженнями. Проте, реально в США діє струнка система стримувань і противаг, так що Президент, практично, не може вийти за коло своїх прерогатив, визначених законом. Цьому, зокрема, сприяє величезна роль Конгресу у витрачанні державних коштів. Виконавча влада не може тут витратити на власний розсуд, практично, жодного цента з державної скарбниці. На все потрібен дозвіл конгресменів і сенаторів.
Слід також відзначити, що США є достатньо децентралізованою державою. Великі повноваження належать окремим штатам. Діє розвинене самоврядування на рівні міст. При чому, від цього самоврядування залежить настільки багато, що дуже часто пересічний американець більше цікавиться тим, хто стане мером його рідного містечка, аніж тим, кого буде обрано наступним Президентом США.
Ще однією дієвою формою народного контролю над владою у багатьох штатах є велика кількість осіб, що обираються виборцями безпосередньо. До їх числа належить не тільки губернатор штату, а й прокурор, скарбник, начальник поліції тощо. Вважаю, що чимало елементів функціонування американської системи влади ми можемо успішно використати в Україні, де, переконаний, парламентський контроль далеко не вичерпав своїх можливостей навіть у рамках чинної Конституції.