Корупція в МОЗ
12/14/2004 | КМУ
В той час коли переважна більшість громадян і політиків боролися за своє майбутнє і майбутнє своєї країни, деякі чиновники займалися більш буденими справами. Наприклад, останній рік в українському МОЗ прикладали неабияких зусиль щоб не стільки забеспечити країну більш-маньш пристойним медичним обслуговуванням, скільки створювали всі умови для для підвищення сстимуляції своєї нелегкої праці. Маючи наруках важливе підтвердження корупції в найвищих ланках міністерства, вважаю за необхідне ознайомити дописувачів і авторів "Майдану" з цим важливим документом.
ДЕРЖАВНА КОНТРОЛЬНО-РЕВІЗІЙНА СЛУЖБА
ГОЛОВНЕ КОНТРОЛЬНО-РЕВІЗІЙНЕ УПРАВЛІННЯ
УКРАЇНИ
04070, м. Київ, вул. Петра Сагайдачного, 4 Тел. 417-82-22. Факс 417-80-78.
Кабінет Міністрів України
Про результати перевірки використання бюджетних коштів на централізовану закупівлю медичних препаратів, виробів медичного призначення та обладнання
Відповідно до плану роботи на ї півріччя 2004 року органами державної контрольно-ревізійної служби проведено перевірку використання коштів Державного бюджету, виділених на фінансування бюджетних програм і заходів з охорони здоров'я за період з січня 2002 по січень 2004 року (окремі питання до 01.04.04). Перевірки проведено в Міністерстві охорони здоров'я України (далі МОЗ), на підприємствах, які забезпечували закупівлі, у постачальників медикаментів і виробів медичного призначення, а також в органах охорони здоров'я і лікувально-профілактичних закладах, які їх отримували і використовували.
Встановлено, що за наявності спеціального наказу МОЗу, який визначає регламент проведення централізованих закупівель, посадовими особами міністерства не забезпечено чіткий порядок виконання бюджетних програм як на етапі планування бюджетних призначень, так і при проведенні видатків та здійсненні поставок медикаментів, виробів медичного призначення та обладнання медичним установам і закладам регіонів.
Зокрема, терміни проведення тендерів не співпадали із затвердженими помісячними планами асигнувань, внаслідок чого бюджетні програми реалізувалися неритмічно, а окремі з них у 2003 році не були виконані. У зв'язку із затримками проведення тендерів до плану асигнувань, за поданнями МОЗу, Мінфіном вносилися зміни, кошти державного бюджету тривалий час перебували на рахунках підприємств, які за дорученнями МОЗу виконували функції з придбання і організації доставки медикаментів до регіонів, а також на рахунках постачальників товарів.
Зокрема, торги щодо закупівлі кардіостимуляторів (15,9 млн. грн.) та ендопротезів (10 млн. грн.), в основному, було проведено у листопаді-грудні 2003 року, внаслідок чого ці програми у 2003 році не були виконані.
2
Не зважаючи на те, що придбання лікарських засобів за окремими бюджетними програмами повністю було забезпечено коштами державного бюджету, внаслідок організаційних прорахунків МОЗу в їх реалізації, для закупівлі аналогічних препаратів залучено коштів місцевих бюджетів, призначених для галузі охорони здоров'я на придбання медикаментів, у 2002-2003 роках загалом у сумі 35,5 млн. гривень.
Так, за умови повного забезпечення коштами державного бюджету на придбання інсулінів, але організаційної неузгодженості їх поставок до регіонів, впродовж 2002-2003 років в регіонах для забезпечення безперебійного лікувального процесу на їх придбання залучено коштів місцевих бюджетів в сумі 29,3 млн. грн., тобто фактично цю суму відвернуто від інших потреб лікувальних установ. При цьому ціни, за якими закупалися окремі препарати за рахунок коштів місцевих бюджетів, нижчі від цін, за якими проводилися централізовані закупівлі МОЗом. Зокрема, при закупівлі тільки інсулінів трьох найменувань - Актропід НМ, Протафан НМ та Мікстард НМ за цінами, за якими вони придбавалися в областях (Одеській, Харківській, Тернопільській), за розрахунками, МОЗ міг би зекономити близько 1 млн. гривень.
Так само на придбання протитуберкульозних препаратів за найменуваннями аналогічними централізованим закупівлям, відвернуто 1,4 млн. грн. коштів місцевих бюджетів. При цьому за даними лікувальних закладів загальні залишки протитуберкульозних препаратів на початок 2004 року становили 60 млн. грн., або відповідали дворічному їх фактичному споживанню.
В порушення Порядку планування та виконання бюджетних програм, затвердженого власним наказом МОЗу від 16.05.02 № 179, МОЗом при формуванні номенклатури централізованих закупівель не повністю враховувалися пропозиції регіональних управлінь охорони здоров'я щодо потреби в медикаментах, обладнанні та інших виробах медичного призначення. Крім того, окремі управління самі необ'єктивно визначали потребу в них. Внаслідок вказаних причин на початок 2004 року в лікувальних закладах регіонів накопичилося поставлених МОЗом лікарських засобів та виробів медичного призначення загалом на суму понад 250 млн. грн., що відповідає половині проведених у 2003 році відповідних закупівель. При цьому запаси окремих препаратів і виробів медичного призначення в конкретних лікувальних закладах значно перевищують фактичне їх річне споживання.
Наприклад, у 2003 році у відповідності із затвердженими в бюджеті обсягами асигнувань придбано протитуберкульозних препаратів на суму 54,7 млн. грн., використано за цей період в лікувальному процесі на суму 30,1 млн. грн. Залишки препаратів (з урахуванням їх суми на початок року) становили 60,7 млн. грн. або дворічну потребу.
Запаси в лікувальних закладах онокологічних препаратів, поставлених в централізованому порядку, станом на 01.01.04 дорівнювали 57,6 млн. грн., або більше половини проведених у 2003 році закупівель.
з
При цьому перевірками засвідчено чисельні факти поставки МОЗом окремих онкопрепаратів у кількості, що значно перевищувала потребу в них, розраховану регіонами. Загалом в періоді, що перевірявся, понад заявлену потребу здійснено поставок онкопрепаратів на суму 16,3 млн. грн. Крім того, на суму 9,8 млн. грн. поставлено онкопрепаратів, які не заявлялися установами охорони здоров'я, внаслідок чого такі препарати не використовувалися або використовувалися частково.
Так, до установ Сумської області за період, що перевірявся, без заявки поставлено 96 найменувань препаратів на загальну суму 2399,1 тис. грн.; з яких було використано тільки на суму 958,1 тис. грн. Зокрема, до Сумського обласного онкологічного диспансеру поставлено препарат „Ідарубіцин (заведокс) 10 мг" у кількості 260 капсул на суму 123,3 тис. гри., який у лікувальному процесі не використовувався. Так само не використовувався поставлений без замовлення у 2003 році препарат „Ідарубіцин" у флаконах дозою 5 мг у кількості 120 флаконів на суму 69,5 тис. грн. За поясненням завідуючої хіміотерапевтичним відділенням онкодиспансеру цей препарат не використовувався, оскільки його застосування можливе тільки для лікування гострих хронічних лейкозів на базі гематологічних відділень, які в онкодиспансері відсутні.
Внаслідок прийняття МОЗом рішення щодо поставки медикаментів та виробів медичного призначення до регіонів без узгодження з останніми, непоодинокими були факти відмов лікувальних закладів від доставлених медикаментів з мотивацією про відсутність потреби, або у зв'язку із значними запасами чи незастосуванням в медичній практиці певного препарату. Найбільше відмов надійшло стосовно онкопрепаратів - на суму 747,6 тис. грн. та інсулінів - на суму 702,8 тис. гривень.
Зокрема, однією з причин відмови від інсулінів було те, що на початок 2004 року залишки невикористаних інсулінів становили близько 55 млн. грн., що відповідає майже половині річних бюджетних призначень. Разом з цим на придбання інших інсулінів, як зазначено вище, у 2002 - 2003 роках витрачено 29,3 млн. грн. коштів місцевих бюджетів.
МОЗом не вживаються заходи для забезпечення раціонального використання імунобіологічних препаратів, придбаних за рахунок коштів державного бюджету.
Так, за даними комп'ютерної програми "УкрВак" списано на розлив (природні збитки) вакцин в загальній кількості 7,4 млн. доз на суму понад 9,7 млн. грн., з них на суму 1,2 млн. грн. (12,4 %) понад регламентовані МОЗом коефіцієнти розливу, тобто фактично допущено збитки. Основними причинами понаднормативного розливу є придбання МОЗом багатодозних розфасовок вакцин, ефективне використання яких в малонаселених місцевостях неможливе.
Тендерним комітетом МОЗу допускалися численні порушення законодавства при проведенні закупівель за державні кошти. Не відіграла позитивної ролі в цьому питанні і спеціальна структура - відділ державних
4
закупівель. Так; у ході перевірки представником Мінекономіки перевірено документацію по 66 тендерним процедурам, з них у 56 (85 % перевірених) при здійсненні процедури закупівлі загалом на суму 167,4 млн. грн. встановлено порушення норм Закону України „Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти",
Крім того, тендерний комітет систематично перевищував повноваження, визначені відповідним положенням про нього, дозволяючи придбання препаратів з короткими термінами придатності.
Так, встановлено численні випадки закупівлі препаратів імунопрофілактики з термінами придатності значно меншими за ті, що обумовлювалися рішеннями Тендерного комітету та договорами з постачальниками. Як наслідок, за 2002-2004 роки санітарно-епідеміологічними станціями та лікувально-профілактичними установами списано вакцини у зв'язку з їх псуванням на загальну суму 437 тис. грн., з яких на суму 421 тис. грн. внаслідок закінчення терміну придатності та на суму 16 тис. грн. через незабезпечення умов зберігання. Крім того, виявлено прострочених препаратів в залишках на суму 10,3 тис. гривень.
Переважну більшість закупівель медичних препаратів та виробів медичного призначення (крім інсулінів) здійснено не у виробників або їх дистриб'юторів, а у посередницьких структурах, які в свою чергу проводили придбання у посередників, а тому проконтролювати об'єктивність цін, за якими проведено закупівлю, не представилося можливим.
В порушення пункту 7 статті 51 Бюджетного кодексу України та наказу Міністерства фінансів України від 06.04.98 № 83, якими обмежено термін попередньої оплати за рахунок бюджетних коштів, тендерний комітет МОЗ, з перевищенням повноважень, приймав рішення щодо продовження термінів поставки медикаментів, виробів медичного призначення та обладнання, внаслідок чого значні суми бюджетних коштів тривалий час перебували у користуванні комерційних -структур. При цьому втрачалися можливості щодо реалізації норм статті 2 законів України про державний бюджет України на 2002 та 2003 роки щодо формування його доходів від розміщення в установах банків тимчасово вільних бюджетних коштів, які обліковуються на рахунках Державного казначейства України. Виявлено фактів придбання матеріальних цінностей з перевищенням встановлених законодавством термінів передоплати загалом на 17,9 млн. грн., а фінансові санкції за прострочення визначених законодавством термінів поставки (втрачені доходи бюджету), за розрахунками, становили близько 1 млн. грн. Слід зазначити, що це лише частина суми, оскільки санкції обраховані не за всіма договорами, які виконано невчасно.
Так, постачальник концерн "Укравтопром-Інвест" (посередницька структура) невчасно виконав умови угоди щодо поставки автомобілів до ДП „Укрмедпостач" І в подальшому лікувальним закладам. При цьому тендерний комітет МОЗу двічі продовжував терміни поставки, внаслідок чого понад три місяці залишалися непоставленими 105 автомобілів швидкої медичної допомоги на суму 5,4 млн. грн. За розрахунками, через недотримання МОЗом вимог наказу
5
Мінфіну від 06,04,98 № 83 станом на 25,03.04 втрати державного бюджету становили 187,6 тис. гривень.
Крім того, МОЗом не забезпечено внесення до державного бюджету сум штрафних санкцій, сплачених постачальниками за порушення термінів поставки матеріальних цінностей, попередньо оплачених за рахунок бюджетних коштів. Фактично стягнені фінансові санкції за окремими угодами загалом в сумі 268,7 тис. грн. залишилися як доходи у одержувачів бюджетних коштів.
МОЗом організаційно не забезпечено належний облік медичних препаратів та виробів медичного призначення у їх замовників. Перевірки на місцях також засвідчили недостовірність даних, внесених до фінансової звітності.
Зокрема, перевірками встановлено, що в медичних установах і закладах не було взято на облік імунобіологічних препаратів на загальну суму 27,1 млн. грн., з яких на час перевірки вже використано на суму 23,7 млн. грн. а решта на суму 3,4 млн. грн. є в наявності, але про них до МОЗу подано звіти, як про витрачені.
За результатами перевірки поновлено в обліку незаконно списаних медикаментів на суму 15,6 млн. грн., 504 посадових особи притягнуто до адмістративної відповідальності, в тому числі 1 особу за статтею 164-12 КУпАП, про результати перевірок проінформовано правоохоронні органи. Органами ДКРС направлено обов'язкові вимоги Міністерству охорони здоров'я України, місцевим органам охорони здоров'я та лікувальним закладам, в яких запропоновано терміново вжити заходи для усунення порушень, причин та умов їх виникнення. Керівниками перевірених об'єктів видано 457 наказів та притягнуто до дисциплінарної відповідальності 320 осіб,
Детальна інформація про результати перевірки в розрізі бюджетних програм подається в аналітичних довідках до цієї інформації.
За результатами перевірки Міністерству охорони здоров'я подано пропозиції щодо усунення виявлених порушень, а також докорінного перегляду організації проведення централізованих закупівель. Зокрема запропоновано:
1. Організувати проведення в усіх лікувально-профілактичних установах та органах охорони здоров'я суцільної інвентаризації запасів медикаментів і виробів медичного призначення, що поставлялися МОЗом в централізованому порядку, в ході яких забезпечити:
- об'єктивність відображення по бухгалтерському обліку фактичних запасів медикаментів за номенклатурою, кількістю і вартістю;
- збір МОЗом реальних даних про запаси в розрізі програм і номенклатури
препаратів для корегування запланованих закупівель і поставок на поточний рік, а
також для формування обсягів закупівель на наступний бюджетний рік;
- прийняття оперативних рішень щодо перерозподілу зайвих запасів для
уникнення фактів псування препаратів через прострочення термінів придатності.
6
2. Проаналізувати отриману інформацію з регіонів з метою оцінки об'єктивності розрахунків і подання ними заявок про потребу в медикаментах для врахування при поставках в поточному році та формуванні планів і графіків поставок на наступні бюджетні роки.
3. Розглянути доцільність подальшого проведення поставок медичних препаратів і виробів медичного призначення безпосередньо лікувально-профілактичним закладам. Пропонуємо визначити за всіма програмами в кожній області одну уповноважену структуру (УОЗ або профільний головний лікувально-профілактичний заклад) для прийняття рішень щодо раціонального розподілу виділених регіону медикаментів і виробів медичного призначення з метою уникнення їх поставки не за профілем лікувального закладу або його структурних підрозділів, понад потребу тощо.
4. Забезпечити при проведенні закупівель безумовне дотримання норм Закону „Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" та норм Бюджетного кодексу України, в тому числі в частині забезпечення протягом визначених законодавством термінів поставки закуплених препаратів до їх безпосередніх споживачів. Забезпечити придбання препаратів з максимальним терміном придатності.
5. Забезпечити виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.01 № 1499 щодо розробки системи державної реєстрації цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення, включені до Національного переліку основних (життєво необхідних) лікарських засобів і виробів медичного призначення.
6. З метою реалізації п. 12 додатку до постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.96 № 1548 „Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів, міських рад щодо регулювання цін" при формуванні тендерної документації враховувати регламент обмеження ціни придбання лікарських засобів та виробів медичного призначення. Крім того, з метою уникнення додаткових втрат медикаментів, придбавати препарати раціонального фасування.
7. Забезпечити відшкодування за рахунок винних осіб вартості медикаментів, які зіпсовано внаслідок прострочення терміну придатності або списано понад встановлений норматив природного убутку, а також стягнення з постачальників, які не забезпечили вчасне виконання угод, фінансових санкцій, які в повному обсязі спрямувати до державного бюджету.
Подається в порядку інформування. Додаток: на 42 арк.
Голова П.К.Германчук
ДЕРЖАВНА КОНТРОЛЬНО-РЕВІЗІЙНА СЛУЖБА
ГОЛОВНЕ КОНТРОЛЬНО-РЕВІЗІЙНЕ УПРАВЛІННЯ
УКРАЇНИ
04070, м. Київ, вул. Петра Сагайдачного, 4 Тел. 417-82-22. Факс 417-80-78.
Кабінет Міністрів України
Про результати перевірки використання бюджетних коштів на централізовану закупівлю медичних препаратів, виробів медичного призначення та обладнання
Відповідно до плану роботи на ї півріччя 2004 року органами державної контрольно-ревізійної служби проведено перевірку використання коштів Державного бюджету, виділених на фінансування бюджетних програм і заходів з охорони здоров'я за період з січня 2002 по січень 2004 року (окремі питання до 01.04.04). Перевірки проведено в Міністерстві охорони здоров'я України (далі МОЗ), на підприємствах, які забезпечували закупівлі, у постачальників медикаментів і виробів медичного призначення, а також в органах охорони здоров'я і лікувально-профілактичних закладах, які їх отримували і використовували.
Встановлено, що за наявності спеціального наказу МОЗу, який визначає регламент проведення централізованих закупівель, посадовими особами міністерства не забезпечено чіткий порядок виконання бюджетних програм як на етапі планування бюджетних призначень, так і при проведенні видатків та здійсненні поставок медикаментів, виробів медичного призначення та обладнання медичним установам і закладам регіонів.
Зокрема, терміни проведення тендерів не співпадали із затвердженими помісячними планами асигнувань, внаслідок чого бюджетні програми реалізувалися неритмічно, а окремі з них у 2003 році не були виконані. У зв'язку із затримками проведення тендерів до плану асигнувань, за поданнями МОЗу, Мінфіном вносилися зміни, кошти державного бюджету тривалий час перебували на рахунках підприємств, які за дорученнями МОЗу виконували функції з придбання і організації доставки медикаментів до регіонів, а також на рахунках постачальників товарів.
Зокрема, торги щодо закупівлі кардіостимуляторів (15,9 млн. грн.) та ендопротезів (10 млн. грн.), в основному, було проведено у листопаді-грудні 2003 року, внаслідок чого ці програми у 2003 році не були виконані.
2
Не зважаючи на те, що придбання лікарських засобів за окремими бюджетними програмами повністю було забезпечено коштами державного бюджету, внаслідок організаційних прорахунків МОЗу в їх реалізації, для закупівлі аналогічних препаратів залучено коштів місцевих бюджетів, призначених для галузі охорони здоров'я на придбання медикаментів, у 2002-2003 роках загалом у сумі 35,5 млн. гривень.
Так, за умови повного забезпечення коштами державного бюджету на придбання інсулінів, але організаційної неузгодженості їх поставок до регіонів, впродовж 2002-2003 років в регіонах для забезпечення безперебійного лікувального процесу на їх придбання залучено коштів місцевих бюджетів в сумі 29,3 млн. грн., тобто фактично цю суму відвернуто від інших потреб лікувальних установ. При цьому ціни, за якими закупалися окремі препарати за рахунок коштів місцевих бюджетів, нижчі від цін, за якими проводилися централізовані закупівлі МОЗом. Зокрема, при закупівлі тільки інсулінів трьох найменувань - Актропід НМ, Протафан НМ та Мікстард НМ за цінами, за якими вони придбавалися в областях (Одеській, Харківській, Тернопільській), за розрахунками, МОЗ міг би зекономити близько 1 млн. гривень.
Так само на придбання протитуберкульозних препаратів за найменуваннями аналогічними централізованим закупівлям, відвернуто 1,4 млн. грн. коштів місцевих бюджетів. При цьому за даними лікувальних закладів загальні залишки протитуберкульозних препаратів на початок 2004 року становили 60 млн. грн., або відповідали дворічному їх фактичному споживанню.
В порушення Порядку планування та виконання бюджетних програм, затвердженого власним наказом МОЗу від 16.05.02 № 179, МОЗом при формуванні номенклатури централізованих закупівель не повністю враховувалися пропозиції регіональних управлінь охорони здоров'я щодо потреби в медикаментах, обладнанні та інших виробах медичного призначення. Крім того, окремі управління самі необ'єктивно визначали потребу в них. Внаслідок вказаних причин на початок 2004 року в лікувальних закладах регіонів накопичилося поставлених МОЗом лікарських засобів та виробів медичного призначення загалом на суму понад 250 млн. грн., що відповідає половині проведених у 2003 році відповідних закупівель. При цьому запаси окремих препаратів і виробів медичного призначення в конкретних лікувальних закладах значно перевищують фактичне їх річне споживання.
Наприклад, у 2003 році у відповідності із затвердженими в бюджеті обсягами асигнувань придбано протитуберкульозних препаратів на суму 54,7 млн. грн., використано за цей період в лікувальному процесі на суму 30,1 млн. грн. Залишки препаратів (з урахуванням їх суми на початок року) становили 60,7 млн. грн. або дворічну потребу.
Запаси в лікувальних закладах онокологічних препаратів, поставлених в централізованому порядку, станом на 01.01.04 дорівнювали 57,6 млн. грн., або більше половини проведених у 2003 році закупівель.
з
При цьому перевірками засвідчено чисельні факти поставки МОЗом окремих онкопрепаратів у кількості, що значно перевищувала потребу в них, розраховану регіонами. Загалом в періоді, що перевірявся, понад заявлену потребу здійснено поставок онкопрепаратів на суму 16,3 млн. грн. Крім того, на суму 9,8 млн. грн. поставлено онкопрепаратів, які не заявлялися установами охорони здоров'я, внаслідок чого такі препарати не використовувалися або використовувалися частково.
Так, до установ Сумської області за період, що перевірявся, без заявки поставлено 96 найменувань препаратів на загальну суму 2399,1 тис. грн.; з яких було використано тільки на суму 958,1 тис. грн. Зокрема, до Сумського обласного онкологічного диспансеру поставлено препарат „Ідарубіцин (заведокс) 10 мг" у кількості 260 капсул на суму 123,3 тис. гри., який у лікувальному процесі не використовувався. Так само не використовувався поставлений без замовлення у 2003 році препарат „Ідарубіцин" у флаконах дозою 5 мг у кількості 120 флаконів на суму 69,5 тис. грн. За поясненням завідуючої хіміотерапевтичним відділенням онкодиспансеру цей препарат не використовувався, оскільки його застосування можливе тільки для лікування гострих хронічних лейкозів на базі гематологічних відділень, які в онкодиспансері відсутні.
Внаслідок прийняття МОЗом рішення щодо поставки медикаментів та виробів медичного призначення до регіонів без узгодження з останніми, непоодинокими були факти відмов лікувальних закладів від доставлених медикаментів з мотивацією про відсутність потреби, або у зв'язку із значними запасами чи незастосуванням в медичній практиці певного препарату. Найбільше відмов надійшло стосовно онкопрепаратів - на суму 747,6 тис. грн. та інсулінів - на суму 702,8 тис. гривень.
Зокрема, однією з причин відмови від інсулінів було те, що на початок 2004 року залишки невикористаних інсулінів становили близько 55 млн. грн., що відповідає майже половині річних бюджетних призначень. Разом з цим на придбання інших інсулінів, як зазначено вище, у 2002 - 2003 роках витрачено 29,3 млн. грн. коштів місцевих бюджетів.
МОЗом не вживаються заходи для забезпечення раціонального використання імунобіологічних препаратів, придбаних за рахунок коштів державного бюджету.
Так, за даними комп'ютерної програми "УкрВак" списано на розлив (природні збитки) вакцин в загальній кількості 7,4 млн. доз на суму понад 9,7 млн. грн., з них на суму 1,2 млн. грн. (12,4 %) понад регламентовані МОЗом коефіцієнти розливу, тобто фактично допущено збитки. Основними причинами понаднормативного розливу є придбання МОЗом багатодозних розфасовок вакцин, ефективне використання яких в малонаселених місцевостях неможливе.
Тендерним комітетом МОЗу допускалися численні порушення законодавства при проведенні закупівель за державні кошти. Не відіграла позитивної ролі в цьому питанні і спеціальна структура - відділ державних
4
закупівель. Так; у ході перевірки представником Мінекономіки перевірено документацію по 66 тендерним процедурам, з них у 56 (85 % перевірених) при здійсненні процедури закупівлі загалом на суму 167,4 млн. грн. встановлено порушення норм Закону України „Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти",
Крім того, тендерний комітет систематично перевищував повноваження, визначені відповідним положенням про нього, дозволяючи придбання препаратів з короткими термінами придатності.
Так, встановлено численні випадки закупівлі препаратів імунопрофілактики з термінами придатності значно меншими за ті, що обумовлювалися рішеннями Тендерного комітету та договорами з постачальниками. Як наслідок, за 2002-2004 роки санітарно-епідеміологічними станціями та лікувально-профілактичними установами списано вакцини у зв'язку з їх псуванням на загальну суму 437 тис. грн., з яких на суму 421 тис. грн. внаслідок закінчення терміну придатності та на суму 16 тис. грн. через незабезпечення умов зберігання. Крім того, виявлено прострочених препаратів в залишках на суму 10,3 тис. гривень.
Переважну більшість закупівель медичних препаратів та виробів медичного призначення (крім інсулінів) здійснено не у виробників або їх дистриб'юторів, а у посередницьких структурах, які в свою чергу проводили придбання у посередників, а тому проконтролювати об'єктивність цін, за якими проведено закупівлю, не представилося можливим.
В порушення пункту 7 статті 51 Бюджетного кодексу України та наказу Міністерства фінансів України від 06.04.98 № 83, якими обмежено термін попередньої оплати за рахунок бюджетних коштів, тендерний комітет МОЗ, з перевищенням повноважень, приймав рішення щодо продовження термінів поставки медикаментів, виробів медичного призначення та обладнання, внаслідок чого значні суми бюджетних коштів тривалий час перебували у користуванні комерційних -структур. При цьому втрачалися можливості щодо реалізації норм статті 2 законів України про державний бюджет України на 2002 та 2003 роки щодо формування його доходів від розміщення в установах банків тимчасово вільних бюджетних коштів, які обліковуються на рахунках Державного казначейства України. Виявлено фактів придбання матеріальних цінностей з перевищенням встановлених законодавством термінів передоплати загалом на 17,9 млн. грн., а фінансові санкції за прострочення визначених законодавством термінів поставки (втрачені доходи бюджету), за розрахунками, становили близько 1 млн. грн. Слід зазначити, що це лише частина суми, оскільки санкції обраховані не за всіма договорами, які виконано невчасно.
Так, постачальник концерн "Укравтопром-Інвест" (посередницька структура) невчасно виконав умови угоди щодо поставки автомобілів до ДП „Укрмедпостач" І в подальшому лікувальним закладам. При цьому тендерний комітет МОЗу двічі продовжував терміни поставки, внаслідок чого понад три місяці залишалися непоставленими 105 автомобілів швидкої медичної допомоги на суму 5,4 млн. грн. За розрахунками, через недотримання МОЗом вимог наказу
5
Мінфіну від 06,04,98 № 83 станом на 25,03.04 втрати державного бюджету становили 187,6 тис. гривень.
Крім того, МОЗом не забезпечено внесення до державного бюджету сум штрафних санкцій, сплачених постачальниками за порушення термінів поставки матеріальних цінностей, попередньо оплачених за рахунок бюджетних коштів. Фактично стягнені фінансові санкції за окремими угодами загалом в сумі 268,7 тис. грн. залишилися як доходи у одержувачів бюджетних коштів.
МОЗом організаційно не забезпечено належний облік медичних препаратів та виробів медичного призначення у їх замовників. Перевірки на місцях також засвідчили недостовірність даних, внесених до фінансової звітності.
Зокрема, перевірками встановлено, що в медичних установах і закладах не було взято на облік імунобіологічних препаратів на загальну суму 27,1 млн. грн., з яких на час перевірки вже використано на суму 23,7 млн. грн. а решта на суму 3,4 млн. грн. є в наявності, але про них до МОЗу подано звіти, як про витрачені.
За результатами перевірки поновлено в обліку незаконно списаних медикаментів на суму 15,6 млн. грн., 504 посадових особи притягнуто до адмістративної відповідальності, в тому числі 1 особу за статтею 164-12 КУпАП, про результати перевірок проінформовано правоохоронні органи. Органами ДКРС направлено обов'язкові вимоги Міністерству охорони здоров'я України, місцевим органам охорони здоров'я та лікувальним закладам, в яких запропоновано терміново вжити заходи для усунення порушень, причин та умов їх виникнення. Керівниками перевірених об'єктів видано 457 наказів та притягнуто до дисциплінарної відповідальності 320 осіб,
Детальна інформація про результати перевірки в розрізі бюджетних програм подається в аналітичних довідках до цієї інформації.
За результатами перевірки Міністерству охорони здоров'я подано пропозиції щодо усунення виявлених порушень, а також докорінного перегляду організації проведення централізованих закупівель. Зокрема запропоновано:
1. Організувати проведення в усіх лікувально-профілактичних установах та органах охорони здоров'я суцільної інвентаризації запасів медикаментів і виробів медичного призначення, що поставлялися МОЗом в централізованому порядку, в ході яких забезпечити:
- об'єктивність відображення по бухгалтерському обліку фактичних запасів медикаментів за номенклатурою, кількістю і вартістю;
- збір МОЗом реальних даних про запаси в розрізі програм і номенклатури
препаратів для корегування запланованих закупівель і поставок на поточний рік, а
також для формування обсягів закупівель на наступний бюджетний рік;
- прийняття оперативних рішень щодо перерозподілу зайвих запасів для
уникнення фактів псування препаратів через прострочення термінів придатності.
6
2. Проаналізувати отриману інформацію з регіонів з метою оцінки об'єктивності розрахунків і подання ними заявок про потребу в медикаментах для врахування при поставках в поточному році та формуванні планів і графіків поставок на наступні бюджетні роки.
3. Розглянути доцільність подальшого проведення поставок медичних препаратів і виробів медичного призначення безпосередньо лікувально-профілактичним закладам. Пропонуємо визначити за всіма програмами в кожній області одну уповноважену структуру (УОЗ або профільний головний лікувально-профілактичний заклад) для прийняття рішень щодо раціонального розподілу виділених регіону медикаментів і виробів медичного призначення з метою уникнення їх поставки не за профілем лікувального закладу або його структурних підрозділів, понад потребу тощо.
4. Забезпечити при проведенні закупівель безумовне дотримання норм Закону „Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" та норм Бюджетного кодексу України, в тому числі в частині забезпечення протягом визначених законодавством термінів поставки закуплених препаратів до їх безпосередніх споживачів. Забезпечити придбання препаратів з максимальним терміном придатності.
5. Забезпечити виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.01 № 1499 щодо розробки системи державної реєстрації цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення, включені до Національного переліку основних (життєво необхідних) лікарських засобів і виробів медичного призначення.
6. З метою реалізації п. 12 додатку до постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.96 № 1548 „Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів, міських рад щодо регулювання цін" при формуванні тендерної документації враховувати регламент обмеження ціни придбання лікарських засобів та виробів медичного призначення. Крім того, з метою уникнення додаткових втрат медикаментів, придбавати препарати раціонального фасування.
7. Забезпечити відшкодування за рахунок винних осіб вартості медикаментів, які зіпсовано внаслідок прострочення терміну придатності або списано понад встановлений норматив природного убутку, а також стягнення з постачальників, які не забезпечили вчасне виконання угод, фінансових санкцій, які в повному обсязі спрямувати до державного бюджету.
Подається в порядку інформування. Додаток: на 42 арк.
Голова П.К.Германчук
Відповіді
2004.12.14 | Анатолій
Легше було б написати де в нас немає корупції!(-)
2004.12.15 | Mind
Re: Легше було б написати де в нас немає корупції!(-)
Если мы и дальше будим говорить в том же духе, то вся ожидаемая смена власти до одного места. Мимикрия чиновкиков не поддается никакому объяснению, поэтому все "бывшие" имеют огромные шансы стать "настоящими". И главным подтверждением живучести нашей СИСТЕМЫ власти, станит назначение того же главы МинЗдрава при новом "народном президенте".