Що таке контрабанда по-українськи?
03/01/2005 | Pavlo
Що таке контрабанда по-українськи?
На мою думку контрабанду можна відразу розділити на два типи. Поділ цей умовний, але проглядається дуже чітко. Перший це такий, що осудний усією конструктивною частиною суспільства, другий такий, що не викликає стурбованості в значної частини суспільства.
До першого можна віднести контрабанду наркотиків, зброї, радіоактивних речовин, предметів старовини та навіть викрадених дітей, такими видами діяльності займаються кримінальні угруповання та окремі кримінальні елементи. Даний тип потребує максимальної уваги та всіх можливих і навіть неможливих заходів для боротьби з ними на всіх рівнях. Назвемо його "кримінальний".
Інший тип це контрабанда товарів, які ми бачимо на прилавках наших магазинів та ринків. Саме про цей тип піде мова в моїй статті. Цей тип назвемо "побутова" контрабанда. Більшу частину суспільства ця проблема не турбує, деяка частина людей навіть схвалює побутову контрабанду, за дуже простою причиною - можливість придбати той чи інший товар за нижчою ціною, ніж цей товар перетнув би кордон законним шляхом. Прикладом може бути дуже простий факт, після ліквідації так званих луцьких схем по завезенню і реєстрації автомобілів через суди ціни на б/у авто виросли майже на 40-50%. Факт подорожчання автомобілів, крім власників Запорізького автозаводу більше нікого не порадував. Можу навести приклад більш ближчий до сьогодення. Малозабезпечена сім’я відкладає гроші на пральну машину, їм уже майже вдалось назбирати потрібну суму, а тут, як грім з ясного неба, упала програма "контрабанда стоп". Внаслідок цього ціни на пральні машини зросли на 15-20%, після цього я сумніваюсь, що членів цієї сім’ї сильно порадували кроки нового уряду. Потрібно ще зауважити, що за скупку контрабандних товарів кримінальна відповідальність відсутня. Я в ніякому разі не намагаюсь виправдати цей тип контрабанди, в даному випадку я тільки показую відношення суспільства до неї.
Головною причиною масового характеру побутової контрабанди є занадто високі ставки ввізного мита. При встановленні непомірно високих ставок уряд каже, що це захист національного виробника. Але нам уже добре відомо що завищені ставки мита приводять тільки до одного наслідку, це контрабанда. Сумніваюсь, що масове завезення контрабандної продукції іде на користь національному виробнику.
Негативні наслідки побутова к/б, на відміну від кримінальної, має тільки два.
1. КУРУПЦІЯ
2. НЕДООТРИМАННЯ КОШТІВ ДО БЮДЖЕТУ
Боротися з побутовою к/б неможливо так, як з кримінальною. Тут потрібні зовсім інші методи. По-перше її потрібно класифікувати та уважно вивчити причини її виникнення, що я зараз намагатимуся зробити.
Перший тип я назвав би "утаємничена контрабанда",
Вона здійснюється шляхом приховання товарів від митного контролю. Крім виконавця про наявність товару в автомобілі не знає ніхто, або про цей факт заздалегідь повідомляється митнику, що здійснює контроль і за невеликий хабар митник створює тільки видимість контролю або взагалі його не робить. Утаємничена к/б існує всюди де є кордон і є митниця, навіть між найцивілізованішими країнами світу. Предметом контрабанди є: цигарки, алкогольні напої, мобільні телефони та інші товари на які існує цінова вилка внаслідок великої різниці в акцизних та митних зборах Для прикладу, як показує вибірковий контроль на кордоні між Францією та Великобританією, кожне п’яте авто, що слідує до Великобританії вщент напаковане цигарками та алкоголем. На кордоні України з Західними сусідами більше половини авто в західний напрямок везуть: паливо в баку, цигарки, алкоголь, останнім часом навіть вітчизняні продукти харчування, а в зворотному напрямку везуть мобільні телефони та інші невеликі товари на які у нас не оправдано завищені ставки митних зборів. За одну поїздку людина "заробляє" в середньому від $10-$50. Займаються утаємниченою к/б, як правило жителі прикордонних районів а також водії автобусів та вантажівок. В даному випадку митниця може тільки вибірково наказувати най невезучих порушників . Майже 98% утаємниченої к/б проходить контроль без проблем, прямих способів боротьби з нею не існує. Держава може тільки зменшувати або знімати мито на товари, що ввозяться до неї таким способом, що й потрібно робити Україні. А також гадаю що наші західні сусіди вимагатимуть від нас піднімати акцизи на тютюн, алкоголь, та автомобільне паливо. Інших способів не існує. Що стосується тих невеликих хабарів, які платять за утаємничену к/б, то їх беруть навіть австрійські та німецькі митники, яких командирують на кордон Євросоюзу з Україною, говорити щось про наших митників в яких з/п нижча десь в 20 разів гадаю буде зайвим. Від загальної долі контрабанди цей тип не перевищує 7-8%.
Другий тип це організована контрабанда .
Вона здійснюється за попередньою змовою з митницею, як правило з начальниками змін, а також з іншими силовими органами. Механізм її наступний: вона здійснюється за допомогою мікроавтобусів та причепів які максимально наповняються контрабандним товаром. На іншому боці кордону експортна операція оформляється за правилами країни експортера з метою відшкодування VAT експортером. На українській митниці автомобіль оформляється як такий, що слідує пустим. Далі по території України вантаж супроводжують робітники силових структур. Вартість такої послуги для власника товару складає 5-10% в залежності від розміру, ваги, та типу товару. Близько 50% від виплаченої суми власником товару забирає митниця, 30% - силові структури з подальшим поділом за ієрархічним принципом, 20% залишаються в організатора-перевізника, за транспортної організаційні послуги, їх заробіток часто є меншим ніж у фірм що офіційно займаються транспортно-експедиційними послугами. За допомогою цього типу перевозили будь-які товари малого та середнього розміру починаючи від окороків та закінчуючи холодильниками. Доступ до цього типу контрабанди мали майже всі підприємці, ніяких особливих знайомих не було потрібно. Все відбувається під контролем начальників обласного масштабу. Як правило, такими послугами користувались підприємці, що вели діяльність недалеко від кордону. Цей тип серйозно вдаряє по наповненню бюджету, але це дитячий садок в порівнянні з глобальною контрабандою. На долю цього типу припадає не більше 25-30%. Тільки одним заходом можна вщент поламати схему організованої контрабанди. Це домовленість з країнами експортерами про те що, на експортних деклараціях крім відмітки іноземного митника про вивіз товару, повинна стояти відмітка Української митниці. Ніколи жодний митник не поставить свого штемпеля на іноземну митну декларацію, якщо знає, що автомобіль потім оформиться як пустий.
Третій тип контрабанда глобальна.
Контрабанда глобальна є найбільш небезпечною.
При глобальній контрабанді товари завозяться всіма можливими способами: вантажівками, потягами, літаками, кораблями та трубопроводами. З метою зменшення сплати сум платежів: вартість товарів занижується в десять, а то і в двадцять разів. Підприємствами отримуються необґрунтовані замовлені пільги. Також супроводжується переправленням валютних коштів незаконним створенням податкових кредитів по ПДВ у фіктивних фірмах в особливо великих розмірах. Корупція іде на рівні урядовців та навіть парламенту з метою прийняття замовлених законів, за відомо неможливих до виконання високих ставок мита та пільг. В даному випадку окрім корупції та несплати платежів є ще інша небезпека - відсутність конкуренції. Доступ до даної контрабанди мають тільки люди наближені до уряду та вищого керівництва, що унеможливлює доступ інших бізнесменів до окремих типів бізнесу. Та приводить до не контрольованості цін та отримання надприбутків. Рядові митники та силовики за усними наказами зверху ігнорують факти заниження ціни і т. п. в обмін на умовний дозвіл на невелику корупцію. Думаю повністю зрозуміло, що глобальна контрабанда займає залишену долю, тобто 60-65%
При прийнятті відповідних законів другий тип вийде з тіні. Відповідними законами в даному випадку є митні ставки які дорівнюють нулю, або є недалекими від нього. Із звичайних ставок повинна існувати єдина ставка на одну групу товарів, щоб мандарини не називали помаранчами, а праски фенами і т. п. Та відміна не оправданих акцизів. А ще краще приведення митного законодавства до норм ВТО.
Серйозної боротьби потребує тип третій, боротьба повинна відбуватись за концепцією зверху до низу, що потребує наступних кроків:
1. Заміна всього керівництва всіх силових та фіскальних органів, аж до районного рівня та начальників митних постів.
2. Виявити корупціонерів найвищого рівня, та забезпечити їхнє кримінальне переслідування в судовому порядку.
3. Виявити найбільших контрабандистів нашої держави, застосувати до них фіскальні міри та судове переслідування. Потрібно наголошувати що це не політичні розправи, а звичайна боротьба з контрабандою.
4. Відмінити всі існуючі пільги щодо мита.
Також потрібно застерегти уряд від необдуманої боротьби з рядовими митниками. Наведу простий приклад: заробітна плата молодого митника складає біля 600-800 грн. В нього нема власного житла, є молода дружина і маленька дитина. Тепер попробуємо оцінити його витрати: наймання житла з ком. послугами $150 харчування сім’ї з малою дитиною біля 500грн, одяг та інші витрати 300грн. Маємо суму біля 1500 грн. і це без будь яких заощаджень, коментарі гадаю зайві. На це я вам можу сказати тільки одне, ні один поважаючий себе підприємець не “настукає” на митника тільки за те, що той візьме в нього 50-100 грн. за прискорення процедури. Сигнали які буде отримувати уряд на телефони довіри будуть викликані внутрішніми розборами в митниці, а не реакцією підприємців. Реагувати на них потрібно тільки в особливо злісних випадках. Як я уже зауважував подібні хабарі беруть навіть німецькі та австрійські митники, яким теж здається що їх з/п занадто мала. Влада повинна тільки думати як зробити так щоб ці гроші дійшли до митника від підприємця не у вигляді хабара, а у вигляді заробітної плати та премій за старанну та продуктивну роботу. Якщо їй це не вдається вона неповинна втручатись у природний процес. Боротьба з рядовими митниками є ознакою відсутності боротьби з глобальною контрабандою.
Вживати всі ці заходи потрібно негайно, в іншому випадку в новій владі почне зароджуватись нова глобальна контрабанда та корупція, зараз це ще можна легко попередити!!!!
Токар Степан
На мою думку контрабанду можна відразу розділити на два типи. Поділ цей умовний, але проглядається дуже чітко. Перший це такий, що осудний усією конструктивною частиною суспільства, другий такий, що не викликає стурбованості в значної частини суспільства.
До першого можна віднести контрабанду наркотиків, зброї, радіоактивних речовин, предметів старовини та навіть викрадених дітей, такими видами діяльності займаються кримінальні угруповання та окремі кримінальні елементи. Даний тип потребує максимальної уваги та всіх можливих і навіть неможливих заходів для боротьби з ними на всіх рівнях. Назвемо його "кримінальний".
Інший тип це контрабанда товарів, які ми бачимо на прилавках наших магазинів та ринків. Саме про цей тип піде мова в моїй статті. Цей тип назвемо "побутова" контрабанда. Більшу частину суспільства ця проблема не турбує, деяка частина людей навіть схвалює побутову контрабанду, за дуже простою причиною - можливість придбати той чи інший товар за нижчою ціною, ніж цей товар перетнув би кордон законним шляхом. Прикладом може бути дуже простий факт, після ліквідації так званих луцьких схем по завезенню і реєстрації автомобілів через суди ціни на б/у авто виросли майже на 40-50%. Факт подорожчання автомобілів, крім власників Запорізького автозаводу більше нікого не порадував. Можу навести приклад більш ближчий до сьогодення. Малозабезпечена сім’я відкладає гроші на пральну машину, їм уже майже вдалось назбирати потрібну суму, а тут, як грім з ясного неба, упала програма "контрабанда стоп". Внаслідок цього ціни на пральні машини зросли на 15-20%, після цього я сумніваюсь, що членів цієї сім’ї сильно порадували кроки нового уряду. Потрібно ще зауважити, що за скупку контрабандних товарів кримінальна відповідальність відсутня. Я в ніякому разі не намагаюсь виправдати цей тип контрабанди, в даному випадку я тільки показую відношення суспільства до неї.
Головною причиною масового характеру побутової контрабанди є занадто високі ставки ввізного мита. При встановленні непомірно високих ставок уряд каже, що це захист національного виробника. Але нам уже добре відомо що завищені ставки мита приводять тільки до одного наслідку, це контрабанда. Сумніваюсь, що масове завезення контрабандної продукції іде на користь національному виробнику.
Негативні наслідки побутова к/б, на відміну від кримінальної, має тільки два.
1. КУРУПЦІЯ
2. НЕДООТРИМАННЯ КОШТІВ ДО БЮДЖЕТУ
Боротися з побутовою к/б неможливо так, як з кримінальною. Тут потрібні зовсім інші методи. По-перше її потрібно класифікувати та уважно вивчити причини її виникнення, що я зараз намагатимуся зробити.
Перший тип я назвав би "утаємничена контрабанда",
Вона здійснюється шляхом приховання товарів від митного контролю. Крім виконавця про наявність товару в автомобілі не знає ніхто, або про цей факт заздалегідь повідомляється митнику, що здійснює контроль і за невеликий хабар митник створює тільки видимість контролю або взагалі його не робить. Утаємничена к/б існує всюди де є кордон і є митниця, навіть між найцивілізованішими країнами світу. Предметом контрабанди є: цигарки, алкогольні напої, мобільні телефони та інші товари на які існує цінова вилка внаслідок великої різниці в акцизних та митних зборах Для прикладу, як показує вибірковий контроль на кордоні між Францією та Великобританією, кожне п’яте авто, що слідує до Великобританії вщент напаковане цигарками та алкоголем. На кордоні України з Західними сусідами більше половини авто в західний напрямок везуть: паливо в баку, цигарки, алкоголь, останнім часом навіть вітчизняні продукти харчування, а в зворотному напрямку везуть мобільні телефони та інші невеликі товари на які у нас не оправдано завищені ставки митних зборів. За одну поїздку людина "заробляє" в середньому від $10-$50. Займаються утаємниченою к/б, як правило жителі прикордонних районів а також водії автобусів та вантажівок. В даному випадку митниця може тільки вибірково наказувати най невезучих порушників . Майже 98% утаємниченої к/б проходить контроль без проблем, прямих способів боротьби з нею не існує. Держава може тільки зменшувати або знімати мито на товари, що ввозяться до неї таким способом, що й потрібно робити Україні. А також гадаю що наші західні сусіди вимагатимуть від нас піднімати акцизи на тютюн, алкоголь, та автомобільне паливо. Інших способів не існує. Що стосується тих невеликих хабарів, які платять за утаємничену к/б, то їх беруть навіть австрійські та німецькі митники, яких командирують на кордон Євросоюзу з Україною, говорити щось про наших митників в яких з/п нижча десь в 20 разів гадаю буде зайвим. Від загальної долі контрабанди цей тип не перевищує 7-8%.
Другий тип це організована контрабанда .
Вона здійснюється за попередньою змовою з митницею, як правило з начальниками змін, а також з іншими силовими органами. Механізм її наступний: вона здійснюється за допомогою мікроавтобусів та причепів які максимально наповняються контрабандним товаром. На іншому боці кордону експортна операція оформляється за правилами країни експортера з метою відшкодування VAT експортером. На українській митниці автомобіль оформляється як такий, що слідує пустим. Далі по території України вантаж супроводжують робітники силових структур. Вартість такої послуги для власника товару складає 5-10% в залежності від розміру, ваги, та типу товару. Близько 50% від виплаченої суми власником товару забирає митниця, 30% - силові структури з подальшим поділом за ієрархічним принципом, 20% залишаються в організатора-перевізника, за транспортної організаційні послуги, їх заробіток часто є меншим ніж у фірм що офіційно займаються транспортно-експедиційними послугами. За допомогою цього типу перевозили будь-які товари малого та середнього розміру починаючи від окороків та закінчуючи холодильниками. Доступ до цього типу контрабанди мали майже всі підприємці, ніяких особливих знайомих не було потрібно. Все відбувається під контролем начальників обласного масштабу. Як правило, такими послугами користувались підприємці, що вели діяльність недалеко від кордону. Цей тип серйозно вдаряє по наповненню бюджету, але це дитячий садок в порівнянні з глобальною контрабандою. На долю цього типу припадає не більше 25-30%. Тільки одним заходом можна вщент поламати схему організованої контрабанди. Це домовленість з країнами експортерами про те що, на експортних деклараціях крім відмітки іноземного митника про вивіз товару, повинна стояти відмітка Української митниці. Ніколи жодний митник не поставить свого штемпеля на іноземну митну декларацію, якщо знає, що автомобіль потім оформиться як пустий.
Третій тип контрабанда глобальна.
Контрабанда глобальна є найбільш небезпечною.
При глобальній контрабанді товари завозяться всіма можливими способами: вантажівками, потягами, літаками, кораблями та трубопроводами. З метою зменшення сплати сум платежів: вартість товарів занижується в десять, а то і в двадцять разів. Підприємствами отримуються необґрунтовані замовлені пільги. Також супроводжується переправленням валютних коштів незаконним створенням податкових кредитів по ПДВ у фіктивних фірмах в особливо великих розмірах. Корупція іде на рівні урядовців та навіть парламенту з метою прийняття замовлених законів, за відомо неможливих до виконання високих ставок мита та пільг. В даному випадку окрім корупції та несплати платежів є ще інша небезпека - відсутність конкуренції. Доступ до даної контрабанди мають тільки люди наближені до уряду та вищого керівництва, що унеможливлює доступ інших бізнесменів до окремих типів бізнесу. Та приводить до не контрольованості цін та отримання надприбутків. Рядові митники та силовики за усними наказами зверху ігнорують факти заниження ціни і т. п. в обмін на умовний дозвіл на невелику корупцію. Думаю повністю зрозуміло, що глобальна контрабанда займає залишену долю, тобто 60-65%
При прийнятті відповідних законів другий тип вийде з тіні. Відповідними законами в даному випадку є митні ставки які дорівнюють нулю, або є недалекими від нього. Із звичайних ставок повинна існувати єдина ставка на одну групу товарів, щоб мандарини не називали помаранчами, а праски фенами і т. п. Та відміна не оправданих акцизів. А ще краще приведення митного законодавства до норм ВТО.
Серйозної боротьби потребує тип третій, боротьба повинна відбуватись за концепцією зверху до низу, що потребує наступних кроків:
1. Заміна всього керівництва всіх силових та фіскальних органів, аж до районного рівня та начальників митних постів.
2. Виявити корупціонерів найвищого рівня, та забезпечити їхнє кримінальне переслідування в судовому порядку.
3. Виявити найбільших контрабандистів нашої держави, застосувати до них фіскальні міри та судове переслідування. Потрібно наголошувати що це не політичні розправи, а звичайна боротьба з контрабандою.
4. Відмінити всі існуючі пільги щодо мита.
Також потрібно застерегти уряд від необдуманої боротьби з рядовими митниками. Наведу простий приклад: заробітна плата молодого митника складає біля 600-800 грн. В нього нема власного житла, є молода дружина і маленька дитина. Тепер попробуємо оцінити його витрати: наймання житла з ком. послугами $150 харчування сім’ї з малою дитиною біля 500грн, одяг та інші витрати 300грн. Маємо суму біля 1500 грн. і це без будь яких заощаджень, коментарі гадаю зайві. На це я вам можу сказати тільки одне, ні один поважаючий себе підприємець не “настукає” на митника тільки за те, що той візьме в нього 50-100 грн. за прискорення процедури. Сигнали які буде отримувати уряд на телефони довіри будуть викликані внутрішніми розборами в митниці, а не реакцією підприємців. Реагувати на них потрібно тільки в особливо злісних випадках. Як я уже зауважував подібні хабарі беруть навіть німецькі та австрійські митники, яким теж здається що їх з/п занадто мала. Влада повинна тільки думати як зробити так щоб ці гроші дійшли до митника від підприємця не у вигляді хабара, а у вигляді заробітної плати та премій за старанну та продуктивну роботу. Якщо їй це не вдається вона неповинна втручатись у природний процес. Боротьба з рядовими митниками є ознакою відсутності боротьби з глобальною контрабандою.
Вживати всі ці заходи потрібно негайно, в іншому випадку в новій владі почне зароджуватись нова глобальна контрабанда та корупція, зараз це ще можна легко попередити!!!!
Токар Степан
Відповіді
2005.03.01 | Михайло Свистович
Зараз поставлю тебе в статті (-)