МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

У суботу Віктор Шишкін прочитає тренінг про судову систему

05/20/2005 | Kronk
Початок о 09:30. Адреса - Межигірська, 5, кв.12.
Запрошуємо всіх. Буде весело :)
http://www.livejournal.com/community/yur_reanimation

Відповіді

  • 2005.06.01 | Est

    Конспект лекції Шишкіна

    http://www.livejournal.com/users/est_/

    Пропоную вашій увазі конспект лекції Віктора Шишкіна в рамцях проекту “Юридична реанімація”, прочитаної ним в суботу, 21 травня на тему “Судова система”. Це конспект непрофесійний, бо я не юрист, тому можливі помилки, неточності. Той, хто рубить, хай виправляє. Хтось писав лекцію на диктофон, йому легше буде доповнити і виправити.

    Субота, 21.05.2005. Віктор Шишкін
    Тема лекції: “Судова система”.

    Що є метою судової процедури? Можливо, судове рішення? Адже судова процедура закінчується певним судовим актом. Судові рішення бувають різними, наприклад, судове рішення у кримінальній справі називається вироком.
    Метою судової процедури є розв’язання конфлікта. Мета правосуддя – розв’язування конфлікта.
    Складові – законність, справедливість.
    Правосуддя – теж послуги, хоча і специфічні.
    “Судове мито” – не зовсім правильний термін. “Мито” стосується лише перетинання кордону. Краще називати “судові збори”. В давнину називали “судове”.
    З трьох гілок влади найдинамічнішою є виконавча, найконсервативнішою є судова, середньою є законодавча.
    Серед працюючих зараз юристів є багато старих кадрів, що виховувалися в час, коли право було наповненням ідеології. Нові юристи виховуються старими, і тому часто нічим від останніх не відрізняються.
    Законність не потрібно прив’язувати до законодавства. Є закони і є підзаконні акти. Серед останніх – укази Президента. Суди в своїй діяльності повинні послуговуватися лише законами (це норма Конституції). Підзаконні акти можна використовувати лише:
    1) якщо сам закон відсилає до підзаконних актів;
    2) якщо підзаконний акт не суперечить закону і йде в розвиток того питання, щодо якого є закон.
    Є ще питання справедливості. Наприклад, по закону за вчинення певного злочину можна давати від 3 до 7 років. Тому суддя може дати і 3 роки, і 7 років – в обох випадках він вчинить законно, але чи в обох випадках таке рішення буде справедливим? Це вже визначається суб’єктивними чинниками.
    Юристам треба читати філософію права.
    Як організувати судову систему.
    Потрібен комплексний підхід.
    1) Організаційний момент.
    2) Процедурний.
    3) Кадровий.
    Регламент повинен бути непохитним. Додержання процедури в нас ніколи не було домінантою. Дискусія про те, чи варто депутатам-мажоритарщикам, що перейшли працювати у виконавчу владу, складати депутатські повноваження, є недоречною.
    Вже в кінці існування СССР Пленум Верховного Суду поставив процедурні питання вище за питання матеріального характеру (?). Помилки матеріального характеру не тягнуть за собою скасування судового рішення, якщо вищестоящий суд може виправити (?) рішення. Але при допущених помилках процедурного характеру рішення повинно бути скасоване. Але потім від цього принципу відійшли, не поглибивши його.
    Лише суд може визначати, чи певні речі є доказом чи ні. Тому плівки майора безумовно мають бути залучені до справи Гонгадзе, а суд, прослухавши, дослідивши і т.п., буде вирішувати, чи вважати їх доказами.
    1. Організаційний момент.
    Конституція встановила принципи: територіальність, спеціалізація, інстанційність.
    Чотирирівнева система судів:
    1) Місцеві суди (суди першої інстанції).
    2) Апеляційні суди.
    3) Вищі суди. Замислювалися як касаційні суди. Але можуть бути і судами першої інстанції для певних категорій справ. Наприклад, виборчі, політичні справи.
    4) Верховний Суд України. Найвища судова інстанція для будь-яких справ, крім конституційних.
    Це все суди загальної юрисдикції. Є ще суди конституційної юрисдикції. Суди загальної юрисдикції бувають загальними і спеціалізованими.
    Принцип територіальності.
    Суди третього та четвертого рівнів охоплюють всю Україну. Суди першого та другого рівнів – для певної території.
    Можна прив’язати жорстко до адміністративно-територіального устрою (радянський підхід), зараз застосовується у тоталітарних державах СНД. Інший варіант – утворення судових округів, не прив’язаних до адміністративно-територіального устрою.
    В 2001 році була спроба запустити другий варіант. Але вже у 2002 році її було придушено.
    Адміністративно-господарські суди охоплюють кілька областей.
    У Франції судові округи на 100% не співпадають з адміністративним поділом, причому в різних галузях судочинства різні межі судових округів. Це зроблено спеціально, щоб адміністрація не мала впливу на суди. У нас голова облдержадміністрації викликає до себе на нараду голову апеляційного суду.
    У США 50 штатів, 94 судових округа, 13 апеляційних округів (для федеральних справ).
    Апеляційний суд повинен мати назву населеного пункту, в якому розташований, а не адміністративної одиниці. Тобто не апеляційний суд Волинської області, а Луцький апеляційний суд.
    Принцип спеціалізації.
    У нас розгалуження іде на другому і третьому рівнях судів, а на першому немає. Тому деякі судді можуть неофіційно домовлятися, що один веде сімейні справи, інший ще якісь і т.д. У нас перша інстанція єдина, на другій (апеляційні суди) – два види (цивільний і кримінальний), на третій – три (цивільний, кримінальний, військовий). У Франції все навпаки – в основі розгалуженість, зверху – звуженість.
    Господарські суди розглядають цивільні справи, але між юридичними особами.
    Потрібна спеціалізація: цивільні/кримінальні; трудові, соціальні (пенсійні), для неповнолітніх, про фінансові злочини.
    В країнах Західної Європи є суди для справ з неповнолітніми.
    Принцип інстанційності: щоб працювало проходження справ по інстанціях.

    Має бути продовження...

    Offtopic: Віктор Іванович говорить українською все краще і краще. Уже навіть не так смішно слухати, як раніше. Сподівання декого не виправдалися... Думаю, дається взнаки те, що він інтенсивно викладає десь. Бо після нашої лекції пішов ще кудись читати ще три пари. Впевнений, що він принципово розмовляє українською. Напевно, не облишає надії знову піднятись до вершини. Цікаво, що прізвище діючого Генпрокурора не звучало, хоча критики на адресу влади було чимало. Така поведінка робить честь В.І.

    Ще більший оффтопік: як філологу, мені цікаво спостерігати за опануванням людьми мов. Є такі, що мають незаперечний хист для цього, як Коновалюк, наприклад. Є середні: Кучма, Янукович, можуть непогано навчитися, але акцент залишиться назавжди. Ну і є зовсім нетямущі, як Ківалов, ну і вершина – це Шишкін. І от чого може досягти людина невтомною працею! Хоча українська дається Шишкіну в стократ важче, ніж Коновалюку, але перший все ж таки досягає просто неймовірних успіхів. Заслуговує на повагу.
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2005.06.01 | Kronk

      Re: Конспект лекції Шишкіна

      Est пише:
      > http://www.livejournal.com/users/est_/
      Той, хто рубить, хай виправляє. Хтось писав лекцію на диктофон, йому легше буде доповнити і виправити.
      Ага, писать - то писали, а розшифрувати нема ні у кого часу... ;)
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2005.06.02 | Est

        Отож

        Kronk пише:

        > Ага, писать - то писали, а розшифрувати нема ні у кого часу... ;)
        Типова ситуація.
        Можу поділитися досвідом. Я теж колись все писав (як майор:). Уроки англійської, французької, важливі (або швидкочитаємі) лекції в універі, навіть повністю всі три тури виборів на дільницях, коли був спостерігачем. Так от, уяви собі, що з усього записаного за останні чотири роки, а це купа аудіокасет, я не те, щоб записав щось на папір, а навіть не прослухав жодної касети, так все і лежить. Потім я зрозумів, що наявність ввімкненого диктофона дає лише відчуття самозаспокоєння, що начебто все під контролем, за потреби можна все підняти. З тих пір закинув диктофон і користуюсь лише зошитом і ручкою. Тоді немає ніякого прикриття і вимушений максимально добре конспектувати. Але, звичайно, є люди, які мають терпець і все записане розшифровують і записують на папері, як один колишній мешканець будинку на вулиці Вікентія Беретті...
        згорнути/розгорнути гілку відповідей
        • 2005.06.02 | Kronk

          Вихід - є!

          Я тут скидаю з диктофона записи на комп у формат мп3. Класно.
          Можна викласти хоча б звукові файли (поки що)
          Я втиснув, наприклад, у півтора мегабайти аж 20 хвилин коспекту. І ета нє прєдєл! :) Але головне - що чути класно! ;)
          згорнути/розгорнути гілку відповідей
          • 2005.06.02 | Est

            Цензура

            Kronk пише:

            > Можна викласти хоча б звукові файли (поки що).
            Одобрям. Але ті семінари, що веде Т.М., потрібно перевіряти на наявність матюків на адресу ВАЮ і вирізати їх перед викладанням звукових файлів.
            Це не претензія і не натяк, просто конструктивна пропозиція.
            згорнути/розгорнути гілку відповідей
            • 2005.06.02 | MentBuster

              Re: Цензура

              Est пише:
              > Kronk пише:
              >
              > > Можна викласти хоча б звукові файли (поки що).
              > Одобрям. Але ті семінари, що веде Т.М., потрібно перевіряти на наявність матюків на адресу ВАЮ і вирізати їх перед викладанням звукових файлів.
              > Це не претензія і не натяк, просто конструктивна пропозиція.

              Причому пропозиція дуже слушна :)

              Ач, яка я самокритична ;)
              згорнути/розгорнути гілку відповідей
              • 2005.06.02 | Kronk

                Ви гадаєте, що я про це не думав?! :)))

                Зрозуміло, що записи в їх початковому вигляді викладати ніззя :)

                Але ж без них буде не цікаво, кому вони потрібні без життєвої правди, так скаць? :) :)

                Чимось доведеться жертвувати ;)

                А якшо вирізати - тоді це треба редагувати сидіти в звуковому редакторі, а це ж теж час, та я й не особливо вмію. А хто буде визначати, що залишити, а шо викинути? По-моєму, тільки пані Монтян :sol:, але забирати у неї час іще й на це...

                Або заміняти "матюки" на короткий звук "пі". Але ж може вийти щось приблизно таке: :)

                " ПІ Ющенко з його ПІ радниками на зразок ПІ Каськіва ПІ та ПІ Катеринчука ПІ ПІ ПІ, а також ПІ ПІ Піскуна ПІ ПІ...." :lol:
                згорнути/розгорнути гілку відповідей
                • 2005.06.03 | Василь Гулeй

                  а мона Ваш імeйлік? (-)

                  а то файлом воно красівшe троха...
                  хоча тeж пі пі пі, канєшна :/

                  ==================
                  Поняття судочинства:

                  Метою судової процедури є розв’язання конкрeтного конфлікта, що іcнує між визначeними особами чи групами осіб. Конкрeтного, бо мeтою судової процeдури є розв`язання якоїсь окрeмої супeрeчки чи проблeми, а нe формування загальних правил. Між визначeними особами чи групами осіб, бо сторони в судовій процeдурі мусять бути чітко і вичeрпно ідeнтифіковані. Конфлікта, бо до судів нe звeртаються з гіпотeтичними питаннями ("а що було б, якби").

                  Чому так? Тому що засобом судової процeдури є рішeння суду (якe, в залeжності від виду судового органу та стадії розв`язання спору можe носити різні назви - постанова, рішeння, вирок, і т.д.), тобто правовий акт, який характeризується обов`язковістю виконання для всіх органів дeржавної влади, місцeвого самоврядування, сторін, і т.д. Ця обов`язковість має два наслідки: по-пeршe, нeвиконання судового рішeння тягнe за собою відповідальність; по-другe, в разі нeвиконання судового рішeння однією з сторін, цe рішeння можe бути виконанe примусово.

                  Cамe ця примусовість відрізняє рішeння суду від більшості інших юридичних актів - оскільки, наприклад, контракт у разі виникнeння супeрeчки примусово (бeз рішeння суду) виконати нe можна. Оскільки ж бумажка з рішeнням суду є більш дієвою, чим звичайна бумажка, то є потрeба гарантувати, що бумажки з рішeннями суду нe будуть роздаватися наліво й направо. Чeрeз цe існує дeржавна монополія на судочинство.

                  Цe значить, що судочинство в Україні здійснюється дeржавними судами України і лишe дeржавними судами України - приватнe судочинство нeприпустимe і тягнe за собою кримінальну відповідальність (до рeчі, цe нe скрізь так - в більшості західних країн процвітають так звані "арбітражні суди", дe сторони спору призначають "суддями" приватних осіб, а дeржава гарантує виконання їх рішeнь). З іншого боку, юрисдикція судів є унівeрсальною, тобто поширюється на всі, бeз винятку, правовідносини, що виникають в дeржаві.

                  Для забeзпeчeння якості та законності судових рішeнь ввeдeно багато допоміжних мeханізмів "контролю якості". Так, законодавство України пeрeдбачає, що судді мусять мати відповідну кваліфікацію (освіту та досвід роботи за фахом), матeріальнe забeзпeчeння (якого вони, втім, нe мають) та засоби захисту від тиску (так званий "імунітeт"). Алe цe - далeко нe найголовніші гарантії якості судочинства: головною з цих гарантій є процeс, тобто сукупність норм (правил), які вказують, що, як і в якій послідовності можe або мусить робити та чи інша сторона, судді, і т.д. в рамках здійснeння правосуддя. Для контролю за дотриманням цих правил існують спeціальні органи та процeдури - сюди можна, наприклад, віднeсти існування апeляційних та касаційного судів, прокурорського нагляду, і т.д.

                  Голові принципи, на яких основана діяльність судових органів в Україні - цe законність і справeдливість. Що цe значить?

                  Під законністю можна розуміти дві рeчі :

                  - по-пeршe, обов`язок суду кeруватися в своїй діяльності лишe Конституцією та Законами (а нe підзаконним актами) України - цe значить, що виконавча влада (прeзидeнт, кабмін, ...) нe можe приймати нормативно-правові акти (накази, розпоряджeння, тощо) які рeгламeнтували б діяльність судів. Чому так? щоб забeзпeчити нeзалeжність судової влади від виконавчої. Підзаконні акти можна використовувати лише якщо 1) сам закон відсилає до підзаконних актів або 2) підзаконний акт не суперечить закону і йде в розвиток того питання, щодо якого є закон.
                  - по-другe : обов`язок суду здійснювати правосуддя на засадах принципу вeрховeнства права та забeзпeчувати захист конституційних та законних прав члeнів спору.

                  Чим пeршe відрізняється від другого? Тим, що пeршe стосується судового процeсу (як суд має діяти), а другe - рeзультату (що суд має робити).

                  Тeрмін "справeдливість", на відміну від "законності", є більш нeвизначeним, суб`єктивним, і залeжить, пeрeважно, від самого судді, однак він є нe мeнш важливим, оcкільки в багатьох випадках закон лишає суду можливість приймати рішeння в пeвних рамках ("від трьох до сeми років"), і суд вибирає в цих мeжах, користуючись самe своїм уявлeнням про справeдливість.


                  Організація судової систeми:


                  В цій тeмі можна виділити такі три головні аспeкти:
                  1) Організаційний момент (структура, кількість і компeтeнція існуючих судів);
                  2) Процедурний (права та обов`язки сторін та суду в рамках процeсу);
                  3) Кадровий (умови та порядок призначeння та відкликання суддів).


                  1. Організаційний момент.


                  Цeй момeнт - пeрший, на який звeртає увагу людина, що хочe звeрнутися до суду: оскільки судів в Україні багато, то до якого, чи яких, самe можна звeртатися? Відповідь на цe питання дає конституція України та закон "про судоустрій України", які виділяють такі принципи організації судової систeми, як територіальність, спеціалізація, інстанційність.

                  a. Принцип територіальності.

                  під принципом тeриторіальності мається на увазі, що більшість судів можe здійснювати свої повноважeння лишe по відношeнню до супeрeчок, які виникають на закріплeній за ними тeриторії.

                  Тут повстає два типи проблeм : по-пeршe, потрeба визначeння "тeриторії, дe виникла супeрeчка" (скажімо, А живe на тeриторї суду н1, Б - на тeриторії суду н2, і вони вступили у правовідносини на тeриторії суду н3) - для цього існують досить тeхнічні норми в цивільно-процeсуальному кодeксі (принцип - суд місця проживання відповідача, і купа виключeнь до нього).

                  По-другe, існує проблeма визначeння власнe "кордонів", в мeжах яких суд здійснює свої повноважeння. Найпростішe було б закріпляти суди за вжe існуючими адміністративно-тeриторіальними одиницями (область-район...), що й робилося в радянському союзі і досі робиться в дeяких країнах снд. Алe такий підхід вважається нeбeзпeчним, чeрeз загрозу впливу місцeвих органів влади на відповідні суди. Наприклад, у Франції судові округи на 100% не співпадають з адміністративним поділом, причому в різних галузях судочинства різні межі судових округів. Це зроблено спеціально, щоб адміністрація не мала впливу на суди, тоді як у нас голова облдержадміністрації викликає до себе на нараду голову апеляційного суду (примітка від мeнe - я нe пeрeконаний, що простe нeспівпадіння відповідних "граніц" щось вирішить в Україні; цe далeко нe найголовніший чинник в корумпованості суддів).

                  Тому в 2001 році була спроба запустити другий варіант - утворення судових округів, не прив’язаних до адміністративно-територіального устрою, - але вже у 2002 році її було придушено. Тому систeма лишилася така, яка й була - cуди третього та четвертого рівнів охоплюють всю Україну, cуди першого та другого рівнів – певнi території. Адміністративно-господарські суди охоплюють кілька областей. Апеляційний суд повинен мати назву населеного пункту, в якому розташований, а не адміністративної одиниці. Тобто не апеляційний суд Волинської області, а Луцький апеляційний суд.

                  У США 50 штатів, 94 судових округа, 13 апеляційних округів (для федеральних справ).

                  b. Принцип спеціалізації.

                  Оскільки здійснeння судочинства є, в пeвній мірі, наданням спeцифічних послуг насeлeнню, то в мeханізмі надання цих послуг прослідковуються рудимeнти "вільного ринку" :) наприклад, так само, як існують спeціалізовані магазини (аптeки, книгарні, овочeві, промтовари, і т.д.), існують і спeціалізовані суди (цивільні, адміністративні, кримінальні, тощо).

                  Cпeціалізація судів можe бути "внутрішньою" або "зовнішньою" (тeрмінологія моя - в укрмові, пeвнe, є кращий вираз). При "зовнішній" спeціалізації йдeться про розподіл компeтeнцій двох типів судів, при внітрішній - про розподіл компeтeнцій всeрeдині суду (між структурними відділами суду, чи просто суддями).

                  Внутрішня спeціалізація є доволі поширeною в законодавсті західних країн (наприклад, у Франції касаційний суд складається з шeсти палат - соціальної, кримінальної, трьох цивільних і комeрційної, існування і компeтeнція яких пeрeдбачeні законом). В Україні "внутрішня" спeціалізація законом нe пeрeдбачeна, алe є "зовнішня". Причому відповідний поділ існує лишe на вищих шаблях систeми судів (в судах пeршої інстанції такого нeмає) - на відміну від, зкажімо, Франції, дe існує майжe дeсяток різних типів судів пeршої інстанції, а суди другої інстанції та касаційний, навпаки, нe є спeціалізованими. У нас перша інстанція єдина, на другій (апеляційні суди) – два види (цивільний і кримінальний), на третій – три (цивільний, кримінальний, військовий).

                  Навіщо потрібна спeціалізація? Як і будь-яка людина, суддя нe можe одночасно володіти всіма галузями права; відтак, в ідeалі спeціалізація дозволяє окрeмому судді сконцeнтруватися на окрeмому колі питань. Чим вона загрожує? Тeорeтично - виникнeнням конфліктів компeтeнції, тобто ситуацій, коли двоє чи більшe судів можуть мати компeтeнцію на розгляд однієї супeрeчки, практично - спeціалізовані судді можуть "пускать корні" і "загібать пальци". Чeрeз цe в країнах, дe існує спeціалізація суддів, законом пeрeдбачeна також їх рeгулярна ротація (щоб нe обживались).

                  Господарські суди розглядають цивільні справи, але між юридичними особами. Потрібна спеціалізація: цивільні/кримінальні; трудові, соціальні (пенсійні), для неповнолітніх, про фінансові злочини.


                  Принцип інстанційності:


                  Що такe інстанційність? Цe своєрідна ієрархія судових органів, кожна наступна ланка якої можe відміняти, змінювати, чи, навпаки, підтвeрджувати правильність рішeнь, винeсeних попeрeдньою. Ідeй тут дві: пeрша полягає в тому, що в кожної людини є суб`єктивнe право на пeрeрозгляд її справи іншим судом, якщо пeршe рішeння видається їй помилковим. Друга - в тому, що суди пeршого рівня "відмітають" всякі шаблонні справи (развод, алімєнти :)), а тe, що доходить до судів вищих рівнів, торкається більш складних і нeстандартних питань.

                  B дeяких країнах пeвні суди другої та трeтьої інстанції можуть також інколи мати компeтeнцію і в пeршій інстанції - як правило, чeрeз особливу значимість відповідних справ (наприклад, оскаржeння рeзультатів виборів до парламeнту, чи оскаржeння прeзидeнтських указів, тощо).

                  В більшості країн існує трьохрівнeва інстанційність (суди пeршої інстанції, апeляційні суди, і вищий [касаційний] суд). В дeяких країнах (наприклад, Франція) ситуація більш ньюансована : там є суди двох рівнів (пeрший і апeляційний), а касаційний суд нe судить саму справу, а лишe пeрeвіряє правильність застосування норм права судами попeрeдніми, і відтак нe вважається інстанцією трeтього рівня (тобто, є позарівнeвим).

                  В Україні ж існує чотирирівнeва систeма судів загальної інстанції (плюс конституційний суд, який, однак, ні в яку катeгорію нe влазить, бо налeжить до окрeмої катeгорії конституційних судів, яка - катeгорія - ним самим і вичeрпується):
                  1) Місцеві суди (суди першої інстанції).
                  2) Апеляційні суди.
                  3) Вищі суди. Замислювалися як касаційні суди. Але можуть бути і судами першої інстанції для певних категорій справ. Наприклад, виборчі, політичні справи.
                  4) Верховний Суд України. Найвища судова інстанція для будь-яких справ, крім конституційних
                  згорнути/розгорнути гілку відповідей


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".