МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Спеціалісти по забудові - прошу побити ногами!

06/02/2005 | Пані
Я тут зробила текст за результатами чисельних зустрічей та обговорень стосовно питань забудови в Харкові. Це не зовсім мої власні думки - скоріше компіляція думок різних людей, тобот ітоговий документ певної квазі-спільноти.

Прохання прочитати та покритикувати, особливо кияанм, які вже стикалися з подібними проблемами.

Також, якщо це читають полтавчани, які ставили статтю про ущільнення в Полтаві - негайно напишіть мені на kharkiv@maidanua.org

=====
Про неприпустимість продовження практики ущільнення існуючої забудови в місті Харкові та невідкладні заходи для подолання наслідків такої практики


Що таке ущільнення існуючої забудови?

Це будівництво нових житлових чи офісних будинків у дворах житлових будинків із існуючою та сталою інфраструктурою.
Це забудова арок будинків та просвітів між будинками.

У яких випадках у містобудуванні припустимо використовувати ущільнення забудови?

Тоді, коли в місті немає відьних площ для забудови.

Достатньо проїхати по Харкову, а тим більше - пролетіти над ним, щоби побачити, що це, м"яко кажучи, не так. В місті є багато незабудованої землі, великі території зайняті під одноповерхові будинки без сучасного рівня комунікацій, стан більшості з яких є аварійним або із високим рівнем зношеності.

Крім того, в місті спостерігається зменшення кількості населення, що також повинно враховуватися в планах забудови.

Чому забудовникам вигідно ущільнювати забудову?

Тому до дешевше. Не треба прокладати нові комунікаційні споруди, будувати нові шляхи, будувати інфраструктурні об"єкти. На відміну від реконструкції та будівництва на місці аварійних споруд не треба платити відшкодування мешканцям таких споруд.

Чим громадянам не вигідне ущільнення забудови?

1. Конфлікт інтересів землевласників.

Під час забудови часто пошкоджується або відчуджується придомова територія, яка згідно законодавства є у користуванні мешканців існуючої забудови. При цьому відчуження відбувається без згоди власника. А вартість пошкодженої території не відшкодовується.

(цей пункт потребує детального правничого обгрунтування - в процесі)

2. Погіршення стану існуючих будівель.

При ущільненні забудови часто трапляється пошкодження існуючих будівель в результаті зсувів грунту та механічних впливів, наприклад, при забиванні свай. В місті є приклади тріщин, аж до порушення цілих стін (НЗ - додати конкретні адреси).

3. Підвищеня навантаження на існуючі комунікації

Найбільш критичним є підвищення траспортного потоку при ущільненні забудови в центрі міста. З огляду на поточну траспортну ситуацію в центрі збільшення кількості населення в ньому призведе до постійних автомобільних пробок.
Зростає також навантаження на канали водопостачання, у зв"язку із чим у споживачів зменшується тиск подачі води та її якість через пришвидшення зношення водопровідних труб. Збільшення навантаження на електричні мережі призводить до аварійних ситуацій аж до великих кидків напруги, що призводить до возгорань.

4. Погіршення якості життя мешканців існуючих будинків

Ущільнення забудови погіршує вентиляцію дворів; зменшує кількість зелених насаджень, здебільшого дорослих, тобто таких, що давали значний вклад у очищення повітря; зменшує територію, відведену під зони відпочинку; зібльшує рівень шуму; погіршує санітарно-епідеміологічну ситуацію.

5. Генератор соціальних конфліктів

Всі протестні групи з об"єктів, де планується ущільнена забудова, свідчать про повне ігнорування громадської думки при прийнятті рішень про землевідвід та забудову. На цих об"єктах не провадилося навіть ритуальних дій по імітації врахування громадської думки до прийняття рішень про забудову. Інколи, після виникнення конфлікту, представники замовника починають вести переговори з мешканцями, обіцяють врахувати їхні побажання, але, як правило, ніколи не дотримуються обіцянок.

При прийнятті рішень про землевідвід та забудову в місті спостерігається системне порушення Закону України про планування і забудову територій (1699-14), особливо статті 18 цього заокну. Поодинокі випадки проведення громадських слухань в цьому році поки що не носять системного характеру.

Більшість дворів, які знищуються при спробі ущільнення, є впорядкованими, доглянутими та озелененими силами самих мешканців цих дворів, часто кількох поколінь мешканців. Руйнування наслідків праці громадян без попереднього інформування та відшкодування моральної та матеріальної шкоди безсумнівно призводить до соціального напруження.

6. Планування та архітектура.

В більшості випадків новобудови спроектовані в стилі, абсолютно відмінному від існуючої забудови. Ці проекти є поодинокими, а не частиною планів перспективного розвитку мікрорайонів.

В багатьох випадках проблемних забудов сесією міськради затверджуються проекти забудов, відмінні від тих, які потім реально використовуються при будівництві. Спостерігаються відмінності в етажності, площі під забудову, архітектурному обліку та цільовому використанні забудов.


Пропозиції:

1. Ввести повний мораторій на ущільнення існуючої забудови в місті.

2. Переглянути всі рішення міськради про землевідвід під ущільнення існуючої забудови за останні Х років (НЗ - скількі? кияни поставили 2) на предмет їх відповідності існуючому законодавству і зокрема Закону України про планування і забудову територій (1699-14) та Земельному Кодексу України.

3. Змінити регламент засідань міськради з тим, щоби кожне голосування по землевідводу відбувалося у відкритому режимі із обов"язковим оприлюдненням списків поіменного голосування на вебсайті міськради та у ЗМІ, що належать міськраді.

4. Розробити за участі громадськості та затвердити на сесії міськради конкретний механізм врахування інтересів громадян в прийнятті рішень про землевідвід та забудову міста.

5. Приймати всі рішення про забудову міста, виходячи із принципу, що будь-яка новобудова повинна поліпшувати, а не погіршувати якість життя громадян, в тому числі і тих, що живуть поруч.

6. Замість ущільнення існуючої забудови:

-- вести забудову на місті зношених та аварійних споруд, особливо малоетажних;

-- збільшувати етажність існуючих споруд;

-- використовувати вільні території, крім рекреаційних зон;

-- будь які містозабудовні рішення в центрі повинні узгоджуватися із існуючим архітектурним обліком, не погіршувати стану навколишніх будинків, включати обов"язкові підземні паркінги як для мешканців-користувачів забудови, так і для мешканців-користувачів прилеглих споруд, збільшення кількості квартир при підвищенні етажності не повинно перевищувати 30-50% (НЗ - цифра дискусійна);

Відповіді

  • 2005.06.03 | 1010

    Re: Спеціалісти по забудові - прошу побити ногами!

    Уважаемая Пани!
    Я не являюь ни специалистом по строительству ни юристом, но как говорится - жизнь заставила, т.к. имею похожую проблему.
    Не знаю, какую цель преследует предложенный текст, кому адресованы предложения в конце текста, но как показывает практика, городские власти смачно плюют на самые замечательные тексты.

    Если решение принято, то опротестовать его можно либо подав жалобу в прокуратуру (с целью проверки законности выделения участка), либо в суд.
    Существуют государственные нормы застройки, которые обязательны для исполнения. Если при принятии решения это нормы нарушены, то решение можно опротестовать.
    По линку ниже можно скачать некоторые из этих норм.
    http://www.grad.kiev.ua/list.html. (У меня он днем иногда не работает)

    Особенно следует обратить внимание на ДБН 360-92** "Планирование и застройка городских и сельских поселений".
    В частности существует норма территории, свободной от застройки
    в квартале. На каждого человека не менее 12,2 кв. метра.

    Рассчет подробно описан в документе с той же ссылки "Правила та порядок росподілу території житлового кварталу" п 2.3.

    Определяете границы квартала, считаете примерное кво человек, живущих в квартале, умножаете кво*12.2 - получаете количество кв. метров обязательной незастроенной территории. Затем считаете реальную незастроенную территорию в квартале. Сравниваете одно и другое. Делаете выводы.
    В ДБН 360-92** написано много чего еще полезного. Читайте внимательно.

    Ниже ответ донецкого городского головы г.Лукьянченко на жалобу
    горожан, где приводятся пободные рассчеты. Правда г.Лукьянченко лукавит, приводя цифру 10.2 кв.м вместо 12.2. Не нашла я в ДБН цифру 10.2 :(, наверно потому что ее там никогда и не было. Но ход мысли можно понять.
    http://luktest.netagency.com.ua/mail/?page=50
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2005.06.03 | Пані

      Re: Спеціалісти по забудові - прошу побити ногами!

      1010 пише:

      > Не знаю, какую цель преследует предложенный текст, кому адресованы предложения в конце текста, но как показывает практика, городские власти смачно плюют на самые замечательные тексты.

      Міській владі. На п.1 сьогодні віце-мер заявив нам про наміри повністю припинити практику ущільнення забудови, раніше мер про це виступав. Подивимося і будемо добивати.

      На п.4 отримана згода. Деталі тут http://alliance.maidanua.org/node/414

      На пропозицію по відкритому голосуванню реакція була майже істеричною, як і на пропозицію оприлюднбвати на сайті міськради всі заявки на землевідвід. То окрема пісня - я завтра напишу.

      > Если решение принято, то опротестовать его можно либо подав жалобу в прокуратуру (с целью проверки законности выделения участка), либо в суд.

      Та всі в курсі. Подивіться свіже про суд в статтях. Поки нам віце-мер грузив про те, що треба звераттися в суд, в парі кварталах відбувалося те, про що йдеться в статті.


      > Существуют государственные нормы застройки, которые обязательны для исполнения. Если при принятии решения это нормы нарушены, то решение можно опротестовать.
      > По линку ниже можно скачать некоторые из этих норм.
      > http://www.grad.kiev.ua/list.html. (У меня он днем иногда не работает)
      >
      > Особенно следует обратить внимание на ДБН 360-92** "Планирование и застройка городских и сельских поселений".

      І це в нас є. :)

      > В частности существует норма территории, свободной от застройки
      > в квартале. На каждого человека не менее 12,2 кв. метра.
      >
      > Рассчет подробно описан в документе с той же ссылки "Правила та порядок росподілу території житлового кварталу" п 2.3.
      >
      > Определяете границы квартала, считаете примерное кво человек, живущих в квартале, умножаете кво*12.2 - получаете количество кв. метров обязательной незастроенной территории. Затем считаете реальную незастроенную территорию в квартале. Сравниваете одно и другое. Делаете выводы.
      > В ДБН 360-92** написано много чего еще полезного. Читайте внимательно.
      >
      > Ниже ответ донецкого городского головы г.Лукьянченко на жалобу
      > горожан, где приводятся пободные рассчеты. Правда г.Лукьянченко лукавит, приводя цифру 10.2 кв.м вместо 12.2. Не нашла я в ДБН цифру 10.2 :(, наверно потому что ее там никогда и не было. Но ход мысли можно понять.
      > http://luktest.netagency.com.ua/mail/?page=50

      дякую, я все подивлюся.
  • 2005.06.03 | Чукча-чьітатєл

    Зовсім не биття ... Прохання про пораду..

    тут в нас виникають схожі проблеми - найбільш гарячі голови вже чуть вулиці блокувати хочуть...
    Треба поради..
    Ситуація - клаптик вільної землі, не більше чим пару десятків метрів, з одно боку школа, з іншого - дитячий садок, по решту периметру - під’їзди житлових будинків, розмір майданчику - щось типу прямокутного трикутника, катети орієнтовно 70 та 40 м.. майданчик фактично використовувався дітворою молодшою як спортивний майданчик - далеко не в кожному навколишньому будинку є дитячий майданчик, люди посадили пару дерев. Так ось - міська рада виділила цей майданчик під забудову підприємцю, причому під що конкретно - не зовсім зрозуміло - за пару днів версія мінялася пару раз - починаючи від бару з піцерією, закінчуючи аптекою.. Не виключений варіант і якогось нічного закладу..
    До площадки під’їзних шляхів нема - або через територію школи, або попід під'їзди житлових будинків.. В мешканців ніхто згоди не запитував - вчора була вже спроба загнати техніку - зупинили фактично живою стінкою.. з елементами легкого екстриму, в виді охорони від підприємця та наряду міліції..
    Що би хотілося знати - орієнтовні норми на площу при будинкових територій, чи враховується при цьому розміщення будинків по сусідству (архітектор дозвіл на будівництво мотивує тим, що в будинку, який найближче до забудови така норма не порушується, а на зауваження, що будинок рядом - метрів за 50 зовсім не має при будинкової території - відповідь - по плану то вже інший фрагмент (чи мікрорайон) забудови..
    Також які норми на відстань від дитячих закладів (школа, садок) до будівництва чи до відповідних закладів (типу бару)... Чи потрібно згоду мешканців, якщо будівництво починається фактично в 20 метрах від під'їздів..
    Які є методи легальної призупинки будівництва, при умові що в підприємця на руках дозвіл міської ради (хоча є дуже великі сумніви в коректності проведених експертиз на допустимість забудови)? Взагалі, не сильно аргументована заява да дії підприємця та міської ради по ідеї завтра вже має бути в прокуратурі. Чи повина прокуратура винести постанову на призупинку будівництва до розгляду питання по суті?
    Заява оформлена в вигляді колективного звернення, правда, підписи мешканців збиралися на звичайних листках, і формально ні по чому не видно, що вони відносяться до відповідного звернення - я переконував на необхідності повторно зібрати підписи на листках з "шапкою". Хоча вирішили заяву нести так як є, а підписи збирати повторно додатково, за вихідні.. Чи не буде потім з тим певних проблем?

    Дякую за увагу, дуже б хотілося почути пару порад, а то досвіду в цих справах ніякого...

    а, ще.. наш депутат в раді підпис на дозволі поставив, причому абсолютно не вивчаючи громадської думки.. Правда, коли почалася заварушка, стверджував, що буде відкликати свій підпис, хоча враження, що то обмежиться словами.. злі язики говорять, що дуже похоже на те, він одержав певне заохочення від підприємця - типу щось дуже нелогічно звучать його розповіді та пояснення своїх дій.
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2005.06.03 | 1010

      Re: Зовсім не биття ... Прохання про пораду..

      Мы тоже подаем на днях жалобу в прокуратуру, но нам ее будет составлять юрист, за деньги.
      Городские власти многократно послали нас на...
      Насколько я понимаю, прокуратура именно должна проверить законность выделения участка. Возможно, назначить новую экспертизу. По логике, на время проверки она должна приостановить строительство. Но это я так думаю :(
      У нас строят магазин с летним кафе прямо во дворе.
      Еще раз советую внимательно почитать ДБН - не такой уж он большой.
      Мне кажется, что если и существуют участки земли под дворами, то если эта земля не приватизирована жильцами как сообществом землевладельцев,
      то она все равно принадлежит городу. И он может сдавать свою собственность в аренду.
      Но не нарушив норм застройки. Я думаю, только на это можно рассчитывать. Найти место, в котором нарушены нормы.
      Повторяю, судя по нормативным актам, резерные территории для строительства вычисляются применительно к кварталу, а не к отдельно стоящему дому.
      Город заинтересован в сдаче в аренду участков, городу нужны деньги.
      Моральная сторона дела их мало волнует. Наш депутат, который живет в нашем же доме, тоже ЗА строительсво. Такие пироги.
      Арендатор нашего участка уже два года платит городу аренду за половину нашего двора. Если отказать ему сейчас, то деньги придется вернуть. А не хочется.
      Хотя, согласно Закона Украині Про основи містобудування (глава 5):
      органам местного самоуправления вменяется:
      -урахування законних інтересів та вимог власників або користувачів земельних ділянок та будівель, що оточують місце будівництва;
      -інформування через засоби масової інформації громадян про плани перспективного розвитку територій і населених пунктів, розміщення важливих містобудівних об'єктів;
      -участь громадян, об'єднань громадян в обговоренні містобудівної документації, проектів окремих об'єктів і внесення відповідних пропозицій до державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій;
      -захист прав громадян та громадських організацій згідно із законодавством.
      Единственная надежда - найти причину незаконности решения и опротестовать его.
      Жители другого проблемного участка в нашем городе разбили палатки на
      месте строительства. Их фамилии переписали и застройщик подал на них в суд с целью уплаты ими ущерба за каждый день остановки строительства.
      Юридические сведения черпаю с форумов Лиги. Иногда там юристы отвечают на вопросы.
      Удачи Вам.
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2005.06.03 | Чукча-чьітатєл

        Дякую

        Ситуація наша практично один до одного співпадає з вашою..
        Громада теж настроєна звертатися за допомогою до проф. юристів, але з метою оперативності вирішили першу заяву зробити самотужки , так як є маленька надія що на час розгляду заяви прокуратура призупинить будівництво - а то без потреби влаштовувути шоу з блокуванням техніки не дуже є бажання, плюс в робочий час в дворах практично лише дітвора, та пару декретних мамаш... Хоча я віддавби перевагу все таки зробити більш грунтовну підготовку заяви..

        Дякую за лінк на ДБН, що Ви дали в сусідньому постингу, будемо потрохи читати... Також вельми цікавим є те, що площа рахується з врахуванням всього кварталу, а не окремого будинку - хоча би тому, що пан архітектор на зборох вчора перед мешканцями стверджував протилежне. Правда, ще би здалося уточнити, що таке квартал, але для початку почитаю ДБН, мо що там є...

        > Единственная надежда - найти причину незаконности решения и опротестовать его.

        В принципі, ми теж прийшли до такого висновку.

        > Удачи Вам.

        Взаємно.


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".