Що до нової конституції
10/04/2005 | Сахаров
У Меморандумі Майдану йдеться про ухвалення нової Конституції. Є цікавий приклад конституційного устрою Канади. Канада має три документи конституційної ваги - власне Конституцію, Хартію прав людини і доповнення до Хартії - білль про права. Це сталося історично. Хартія була ухвалена на доповнення до Конституції щоб не міняти саму Конституцію. Потім Хартія була доповнена окремим документом. Це відбувалося мірою розвитку міжнародної системи охорони і захисту людських прав. І мало цікаві наслідки. Те, що стосується державного устрою, громадянських, політичних і трудових прав - знаходиться під Конституцією і відповідні структури держави також керуються конституцією. Під Хартією діють тільки структури захисту і контролю за додержанням людських прав, ніяким чином не залежні від інших державних структур. Вертикаль людських прав є самостійною і незалежною. До неї входять комісії у провінціях, представники комісій на місцях, комісія парламенту і Трибунал з людських прав, який є фактично судом вищої інстанції, ніяк не пов'язаним зі звичайною системою судів. Громадяни, котрі вважають,що їхні людські права порушені, звертаються до представників провінційних комісій, котрі готують заяви до провінційних комісій. Провінційні комісії розглядають заяви і пропонують сторонам спору вирішити справу миром, усунувши порушення, якщо такі є. Абсолютна більшість порушень усувається на цій стадії. Якщо згода не досягнута, комісії подають вже справу до трибуналу. Трибунал призначає дознавачів, котрі вивчають і аналізують справу і в разі, якщо порушення дійсно є, Трибунал звертається до порушника з пропозицією припинити порушення і усунути його наслідки. І тільки якщо згода не досягнута, Трибунал розглядає справу у своєму засіданні. Санкції можуть бути дуже жорсткими, як правило у вигляді штрафу і зобов'язання порушника припинити порушення. В разі невиконання - штраф суттєво збільшується і вживаються заходи примусового характеру, але до того ще не доходило.
Комісія парламенту має контрольні функції і призначає на 3 роки суддів Трибуналу. Просто і ефективно. Справа у тому, що виведення справ з порушення людських прав з юрисдикції звичайних судів усуває можливу плутанину бо ці справи дуже специфічні і потребують спеціального підходу. Чи не ухвалити і нам Хартію, виключивши з Конституції все що стосується саме людських прав і залишивши у Конституції все інше?
Комісія парламенту має контрольні функції і призначає на 3 роки суддів Трибуналу. Просто і ефективно. Справа у тому, що виведення справ з порушення людських прав з юрисдикції звичайних судів усуває можливу плутанину бо ці справи дуже специфічні і потребують спеціального підходу. Чи не ухвалити і нам Хартію, виключивши з Конституції все що стосується саме людських прав і залишивши у Конституції все інше?