МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Питання до знавців закону про місц. вибори

11/29/2005 | raw_stick
Останньо доводиться часто чути, що закон про місцеві вибори містить норми, які можуть зробити неможливим його застосування (про це навіть голова ЦВК заявляв).

Хтось може пояснити, чим саме той закон такий жахливо недосконалий?

Наперед вдячний.

Відповіді

  • 2005.11.30 | Михайло Свистович

    Re: Питання до знавців закону про місц. вибори

    raw_stick пише:
    > Останньо доводиться часто чути, що закон про місцеві вибори містить норми, які можуть зробити неможливим його застосування (про це навіть голова ЦВК заявляв).
    >
    > Хтось може пояснити, чим саме той закон такий жахливо недосконалий?

    Я можу, але не маю часу. Ось дещо з мого виступу на президентських слуханнях щодо суперечностей обох законів.

    У разі проведення місцевих виборів одночасно з виборами народних депутатів України дільничні виборчі комісії утворюються відповідно до Закону України “Про вибори народних депутатів України”. Але в такому разі деякі суб’єкти місцевого виборчого процесу позбавляються права, наприклад, мати своє представництво у виборчих комісіях. Адже можуть бути численні випадки, коли місцеві осередки партій утворюватимуть блоки, конфігурація яких не співпадатиме з блоками на всеукраїнському рівні.

    Та саме головне – ніде не записано, що при одночасному проведенні виборів ці комісії мають дотримуватися процедур згідно, наприклад, Закону “Про вибори народних депутатів України”, а не місцевого виборчого законодавства. Наприклад, при оскарженні дій виборчої комісії, оскільки форма скарг для кожних виборів є різною. А рішення комісії можуть стосуватися обох виборів (наприклад, при визначенні тих, хто поїде зі скринькою для голосування на дому). Спостерігач від однієї партії може цілком законно написати скаргу за формою, передбаченою для місцевих виборів, а спостерігач від іншої оскаржить дії виборчої комісії, яка таку скаргу прийняла, посилаючись на інший закон.

    Є проблеми (а значить і можливості фальсифікацій) зі списком виборців, де передбачено лише один підпис виборця, який отримує бюлетені. Тому завжди залишається спокуса не додати бюлетенів якомусь не дуже грамотному виборцю, щоб потім вкинути їх замість нього. Цю проблему можна було б зняти введенням додаткової графи для підпису щодо отримання місцевих бюлетенів, однак закон є закон, і він такого не передбачає. А ще можна ловити тих, хто прийшов на дільницю із закордонним паспортом. За Законом “Про вибори народних депутатів України” на звичайній виборчій дільниці отримати бюлетені по закордонному паспорту не можна, а на місцевих виборах – будь ласка.

    Тож член комісії може, вияснивши, що звичайного внутрішньогромадянського паспорту у виборця зараз немає, видати йому лише бюлетені для голосування на місцевих виборах, отримати від нього у списку виборців підпис (а він, як зазначалось вище, один на двоє виборів), а “зайвими” бюлетенями щодо виборів до Верховної Ради скористатися на свій розсуд. Причому по виборах народних депутатів бюлетені видають два члени комісії, а до місцевих виборів – один. Хтось десь та й обов’язково заплутається, що стане для когось приводом для складення акту. Не кажучи вже про те, що це знову таки сповільнить роботу.

    І вже ніяк без порушення одного з законів не можна розпочати засідання комісії перед початком голосування. За “верховним” законом воно має початися не раніш як за сорок п’ять хвилин до початку голосування, а за “місцевим” – не раніш як за 30 хвилин. При тому там передбачено стільки формальних процедур, що можна просто не вкластися у відведений час, бо тут просто необхідно окремо проводити ті та інші процедури (оголошення кількості отриманих бюлетенів по кожних виборах, кількості виборців, яка не співпадатиме, якщо на дільниці, наприклад, голосують солдати строкової служби, які в місцевих виборах участі не беруть, тощо).

    За Законом “Про вибори народних депутатів” виборці, які не здатні пересуватися самостійно, не повинні писати заяви, щоб проголосувати, якщо вони внесені до такого списку інвалідів, який подається до виборчої комісії місцевою владою як додаток до списку виборців. Однак для голосування на місцевих виборах, заява потрібна. Навряд чи виборець знатиме такі тонкощі, тож знову у членів комісії з’являться “зайві” бюлетені, адже підпис, як уже зазначалось, у списку виборців ставиться один, і витяг для тих. хто голосує на дому, також один.

    Неможливо без порушення Закону про місцеві вибори розпочати підрахунок голосів. Закон “Про вибори народних депутатів” чітко зазначає: “Якщо одночасно з виборами народних депутатів України проводяться інші вибори чи референдум, підрахунок голосів на цих виборах чи референдумі проводиться після закінчення складання протоколу про підрахунок голосів виборців з виборів народних депутатів України на виборчій дільниці та його підписання у встановленому порядку на цьому ж засіданні дільничної виборчої комісії”. Закон же про місцеві вибори не менш чітко каже: “Перед відкриттям виборчих скриньок дільнична виборча комісія повинна перевірити, чи дорівнює окремо в кожному окрузі, в якому проводилося голосування на виборчій дільниці, сума кількості невикористаних виборчих бюлетенів у цьому окрузі і кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені, кількості виборчих бюлетенів у цьому окрузі, отриманих дільничною виборчою комісією”. Але ж як можна щось перевірити, коли Закон забороняє проводити будь-які “місцеві” процедури, доки не закінчено підрахунок всіх голосів по виборах народних депутатів й не складено протокол? А як підрахувати ті голоси, не відкриваючи скриньок? А відкривати їх не можна, поки не зроблено вищезазначених процедур згідно “місцевого” закону. А процедури ці проводити не можна, поки не закінчено підрахунок всіх голосів по виборах народних депутатів... Виходить замкнене коло та чудова підстава для складення актів про порушення.

    Таких розбіжностей ще можна назбирати багато, але й без них проводити місцеві вибори одночасно з виборами народних депутатів, означає приректи їх на фальсифікацію. І це розуміє кожен, хто працював хоча б у дільничній виборчій комісії за ідею, а не за гроші.
    згорнути/розгорнути гілку відповідей


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".