«Чи потрібно скорочення кількості депутатів у Верховній Раді?»
02/14/2006 | Майдан-ІНФОРМ
13 лютого лідер Партії патріотичних сил України Олександр Зінченко під час виступу на Національному радіо заявив, що у випадку проходження ППСУ до Верховної Ради вона ініціює скорочення кількості депутатів з 450 до 150 осіб.
У зв‘язку з цим Центр досліджень політичних цінностей звернувся до політичних експертів із питанням:
«Чи потрібно скорочення кількості депутатів у Верховній Раді?»
Дмитро ВИДРІН (директор Європейського інституту інтеграцій та розвитку):
„Есть определенные негласные традиции, в том числе и европейские, по которым определяется соотношение между населением и количеством представляющих его депутатов. Сегодня Украина отвечает европейским традициям. Если мы сократим это количество, то перейдем в разряд близкий азиатским странам, где традиционно минимальное количество депутатов, чтобы авторитарным режимам легче было проводить свою точку зрения. Поэтому мне хотелось бы, чтобы мы были ближе к Европе, чем к Азии”.
Олесь ДОНІЙ (голова Центру досліджень політичних цінностей):
„Якщо в партії немає шансів потрапити до парламенту (а партія Зінченка якраз до таких і належить), то вона, щоби звернути на себе увагу населення, змушена пропонувати якісь нові ідеї: іноді дуже оригінальні, а іноді просто абсурдні.
Чисельність Верховної Ради насправді не найважливіший фактор у діяльності цього законодавчого органу. Парламент повинен якомога повніше репрезентувати суспільство, а обмеження чисельності таку можливість зменшує. Але справа в тому, що і при нинішній чисельності є великі проблеми саме з народним представництвом у Верховній Раді. Політичні партії по суті поставилися до виборів як до можливості власного збагачення й передвиборчі списки перетворилися на списки економічної верхівки країни та їхніх сателітів. Так що проблема не в чисельності парламенту, а в якості української політичної еліти”.
Віктор НЕБОЖЕНКО (керівник соціологічної служби «Український барометр»):
„Я думаю, что нет. Мы и так имеем ожесточенную борьбу между партиями и политиками, а если их останется 150 человек, то тогда, не выезжая из своих поместий где-нибудь на Сицилии, украинские олигархи просто спокойно поделят 150 мест между собой и может быть случайным образом. Поэтому, все-таки (нельзя сказать, чем больше, тем лучше), видимо 450 человек – это оптимальная цифра для Украины”.
Володимир ФЕСЕНКО (голова правління Центру прикладних політичних досліджень «Пента»):
„По-перше, хочу відзначити, що у пана Зінченка разом з його партією практично немає шансів пройти до парламенту. По-друге, з подібною ідеєю скорочення чисельності депутатів парламенту вже виступав Кучма й це питання виносилося на референдум 2000 року. Це суто популістський прийом. В принципі, якби таке питання розглядалося в опитуваннях чи на референдумі, я впевнений, що більшість населення за це б проголосувало. Але справа в тому, що у всьому потрібен баланс, почуття міри. Світова практика демократичних країн свідчить: потрібно, щоб кількість депутатів певною мірою корегувалась з чисельністю населення на кожного депутата, щоб була теоретична можливість з ним контактувати. Зменшення кількості депутатів приведе до того, що буде збільшуватися дистанція між депутатом і громадянином, зменшуватиметься поле можливостей для прямого спілкування між ними. Тому, ця суто популістська ідея, насправді антидемократична”.
Володимир МАЛЕНКОВИЧ (директор Українського відділення Міжнародного інституту гуманітарно-політичних досліджень):
„Я думаю, что сейчас это не вовремя. В принципе возможно сокращение числа депутатов, особенно в связи с тем, что у нас сейчас пропорциональное представительство: представляют они по существу партию, а не отдельных избирателей. Поэтому не так уж важно, какое число будет депутатов, важно какой процент мест получит та или иная партия в парламенте.
Но я не думаю, что эта тема актуальна, потому что партия Зинченко не имеет никаких шансов пройти в парламент – ее рейтинг слишком низкий. Вряд ли эта тема будет сейчас обсуждаться, так как у нас есть несколько более горячих тем, связанных с отдельными высказываниями Президента, которые можно толковать как пересмотр Конституции”.
Іван ЛОЗОВИЙ (президент Інституту державності і демократії):
„Я не погоджуюся з цим принципово. Я вважаю, що це нормального розміру парламент и, що в майбутньому потрібно буде повернутися до мажоритарних округів: депутати відповідають за конкретних виборців й чим більше таких, тим краще вони зможуть потенційно обслуговувати людей. Я не бачу причин зменшувати парламент, а навпаки, по європейських стандартах – це абсолютно поміркована й нормальна кількість”.
У зв‘язку з цим Центр досліджень політичних цінностей звернувся до політичних експертів із питанням:
«Чи потрібно скорочення кількості депутатів у Верховній Раді?»
Дмитро ВИДРІН (директор Європейського інституту інтеграцій та розвитку):
„Есть определенные негласные традиции, в том числе и европейские, по которым определяется соотношение между населением и количеством представляющих его депутатов. Сегодня Украина отвечает европейским традициям. Если мы сократим это количество, то перейдем в разряд близкий азиатским странам, где традиционно минимальное количество депутатов, чтобы авторитарным режимам легче было проводить свою точку зрения. Поэтому мне хотелось бы, чтобы мы были ближе к Европе, чем к Азии”.
Олесь ДОНІЙ (голова Центру досліджень політичних цінностей):
„Якщо в партії немає шансів потрапити до парламенту (а партія Зінченка якраз до таких і належить), то вона, щоби звернути на себе увагу населення, змушена пропонувати якісь нові ідеї: іноді дуже оригінальні, а іноді просто абсурдні.
Чисельність Верховної Ради насправді не найважливіший фактор у діяльності цього законодавчого органу. Парламент повинен якомога повніше репрезентувати суспільство, а обмеження чисельності таку можливість зменшує. Але справа в тому, що і при нинішній чисельності є великі проблеми саме з народним представництвом у Верховній Раді. Політичні партії по суті поставилися до виборів як до можливості власного збагачення й передвиборчі списки перетворилися на списки економічної верхівки країни та їхніх сателітів. Так що проблема не в чисельності парламенту, а в якості української політичної еліти”.
Віктор НЕБОЖЕНКО (керівник соціологічної служби «Український барометр»):
„Я думаю, что нет. Мы и так имеем ожесточенную борьбу между партиями и политиками, а если их останется 150 человек, то тогда, не выезжая из своих поместий где-нибудь на Сицилии, украинские олигархи просто спокойно поделят 150 мест между собой и может быть случайным образом. Поэтому, все-таки (нельзя сказать, чем больше, тем лучше), видимо 450 человек – это оптимальная цифра для Украины”.
Володимир ФЕСЕНКО (голова правління Центру прикладних політичних досліджень «Пента»):
„По-перше, хочу відзначити, що у пана Зінченка разом з його партією практично немає шансів пройти до парламенту. По-друге, з подібною ідеєю скорочення чисельності депутатів парламенту вже виступав Кучма й це питання виносилося на референдум 2000 року. Це суто популістський прийом. В принципі, якби таке питання розглядалося в опитуваннях чи на референдумі, я впевнений, що більшість населення за це б проголосувало. Але справа в тому, що у всьому потрібен баланс, почуття міри. Світова практика демократичних країн свідчить: потрібно, щоб кількість депутатів певною мірою корегувалась з чисельністю населення на кожного депутата, щоб була теоретична можливість з ним контактувати. Зменшення кількості депутатів приведе до того, що буде збільшуватися дистанція між депутатом і громадянином, зменшуватиметься поле можливостей для прямого спілкування між ними. Тому, ця суто популістська ідея, насправді антидемократична”.
Володимир МАЛЕНКОВИЧ (директор Українського відділення Міжнародного інституту гуманітарно-політичних досліджень):
„Я думаю, что сейчас это не вовремя. В принципе возможно сокращение числа депутатов, особенно в связи с тем, что у нас сейчас пропорциональное представительство: представляют они по существу партию, а не отдельных избирателей. Поэтому не так уж важно, какое число будет депутатов, важно какой процент мест получит та или иная партия в парламенте.
Но я не думаю, что эта тема актуальна, потому что партия Зинченко не имеет никаких шансов пройти в парламент – ее рейтинг слишком низкий. Вряд ли эта тема будет сейчас обсуждаться, так как у нас есть несколько более горячих тем, связанных с отдельными высказываниями Президента, которые можно толковать как пересмотр Конституции”.
Іван ЛОЗОВИЙ (президент Інституту державності і демократії):
„Я не погоджуюся з цим принципово. Я вважаю, що це нормального розміру парламент и, що в майбутньому потрібно буде повернутися до мажоритарних округів: депутати відповідають за конкретних виборців й чим більше таких, тим краще вони зможуть потенційно обслуговувати людей. Я не бачу причин зменшувати парламент, а навпаки, по європейських стандартах – це абсолютно поміркована й нормальна кількість”.
Відповіді
2006.02.14 | Іщенко Богдан
Re: «Чи потрібно скорочення кількості депутатів у Верховній Раді?»
На Всеукраїнському референдумі ми вже голосували за те щоб народних депутатів було 300. І що з того ? Самі себе вони "не скоротять" ніколи.2006.02.16 | Михайло Свистович
Re: «Чи потрібно скорочення кількості депутатів у Верховній Раді?»
Іщенко Богдан пише:> На Всеукраїнському референдумі ми вже голосували за те щоб народних депутатів було 300.
А ми - ні. І нас було реально більше.
2006.02.15 | Сергій Кабуд
абсолютно тупі коментарі
задача цих експертів якомого більше заплутати українця про справжні механізми керування бидломчи - інша версія-
всіо вони просто купа пяних дебілів, що скоріше
2006.02.15 | Горицвіт
Сумно
Якщо це головна ідея з рекламного виступу Зінченка, то це сумно. Де обіцяні наголоси на відкритості і боротьбі з корупцією? А скорочення числа депутатів - це справді тупа орієнтація на зовсім не думаючих людей.2006.02.15 | Горицвіт
Пардон, там було ще
про відкликання і ротацію. Що вже має якийсь сенс.2006.02.15 | Чучхе
Шановний, ризикну зпрогнозувати, що таке ротація по-українські
Горицвіт пише:> про відкликання і ротацію. Що вже має якийсь сенс.
Знаю я наші ротації. Це - засіб для відсіювання найбільш ярких особистостей на догоду криміналізованій сірості.
2006.02.15 | zinc
Re: ротація
Чучхе пише:> Знаю я наші ротації. Це - засіб для відсіювання найбільш ярких особистостей на догоду криміналізованій сірості.
Вашої алегорії я не зрозумів, але особисто вважаю, що переобирати раз на два роки 1/3 або 1/2 Верховної Ради, було б набагато краще ніж 100% раз в п'ять років. Менше часу витрачалося б на "переутряски", менше втраченого часу на передвиборні "приколи", стабільніша і професійніша робота.
До речі, якщо я не помиляюся, така система застосовується на виборах до палат парламенту США, а саме:
1. Конгресмени (члени Палати Представників США) обираються на 4 роки, вибори проводяться раз в 2 роки - один раз в той же рік що і президентські, інший раз - посередині президентського терміну в офісі. Таким чином, під час одних виборів переобирається 50% членів Конгресу.
2. Сенатори США обираються на 6 років, їх вибори проводяться разом з виборами до Конгресу, раз на два роки. Під час виборів переобирається
третина сенаторів.
Джерела:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/2236285.stm
http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Senate
http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_House_of_Representatives
(доречі дуже цікаве чтиво, виявляться Сенат може двома третинами голосів "вигнати" сенатора, і ще дуже багато цікавинок)
2006.02.15 | Sean
Потрібне підвищення якости (-)
2006.02.15 | catko
1 нардеп на 100 тис. людей - норма(-)
2006.02.15 | Shooter
Звісно, що потрібно.
В разі пропорційних виборів кількість депутатів ВР має бути мінімальною, при якій є можлива практична робота цього органу.Не думаю, що 150 є реальна цифра, а от 300 - цілком. Без решти 150 "політиків", які собі тим чи іншим чином купують місця в списках прохідних партій, можна би було чудово обійтися. Заодне і певні кошти би зекономили.
2006.02.16 | Михайло Свистович
Re: Звісно, що потрібно.
Shooter пише:> В разі пропорційних виборів кількість депутатів ВР має бути мінімальною, при якій є можлива практична робота цього органу.
Ви просто погано уявляєте обсяг роботи нардепів.
>
> Не думаю, що 150 є реальна цифра, а от 300 - цілком. Без решти 150 "політиків", які собі тим чи іншим чином купують місця в списках прохідних партій, можна би було чудово обійтися.
Тоді б некупулених було іще менше.