МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Виступ Міністра внутрішніх справ України Василя Цушка

05/19/2007 |
Ви призначили мене на посаду Міністра внутрішніх справ у грудні 2006 року.

У моєму уявленні МВС сприймалося як система, що працює чітко і злагоджено, як годинниковий механізм. Але при вивченні стану справ зсередини, більш детальному розгляді функціонування цієї структури виявилося, що вона досить розбалансована та деморалізована. А переможні реляції попереднього керівництва здалися непереконливими. І статистичні дані, які ним озвучувались протягом двох років, треба було слухати з калькулятором у руках - позитивні ділити надвоє, негативні - помножати, щоби мати більш-менш реальну картину.

Зрозуміло, що основним завданням діяльності міліції є захист конституційних прав і свобод громадян від злочинних посягань, миттєве та ефективне реагування на звернення громадян та притягнення винних до відповідальності.

Разом з тим, аналіз відповідних статистичних даних за останні роки свідчить про суттєве зменшення порушених кримінальних справ при збільшенні кількості повідомлень громадян про злочини.

Якщо у 2003 році за 26 % заяв і повідомлень було прийнято рішення про порушення кримінальних справ, то у 2006 році - тільки за 15 %.

І справа тут не в покращанні криміногенної ситуації в країні. Лакмусовим папірцем її оцінки є вбивства, розбої, пограбування. Тобто ті злочини, які приховати від громадськості неможливо. Бачимо, що їх скоєно більше, а розкривалися вони гірше.

Що стосується начебто зменшення кількості крадіжок, то законом просто підвищено матеріальний поріг настання кримінальної відповідальності за їх скоєння. За статистикою, це призвело до автоматичного їх скорочення майже на третину. Але ж фактична кількість крадіжок не зменшилася!

Користуючись нагодою, прошу Вас, шановні народні депутати, розглянути питання щодо внесення змін до ст. 51 Кодексу України про адміністративні правопорушення стосовно відновлення попередньої межі кримінальної відповідальності за крадіжки.

Наступне. Подивимося на злочини, учинені в громадських місцях. За статистикою, вони зменшилися майже у два рази. Але нехай кожен громадянин спитає: хіба покращився стан правопорядку на вулицях? І незрозуміло, де ж учиняється половина зареєстрованих розбоїв та грабежів, майже 80 відсотків незаконних заволодінь автотранспортом.

Ця відверта маніпуляція робилася для виправдання створення патрульної служби за рахунок ліквідації ДАЇ. Поєднання функцій охорони громадського порядку та безпеки дорожнього руху призвело до погіршення ситуації як у громадських місцях, так і в безпеці дорожнього руху.

Зараз ми переконалися в необхідності повернення до виправданої практики діяльності дорожньо-патрульної і патрульно-постової служб, що накопичувалася десятиліттями.

Жахлива ситуація склалася на дорогах. Хоча статистика знову свідчить про зворотне. Її необ’єктивність доведена звірками з медичними закладами. Тільки минулого року від обліку приховано більше 4 000 дорожніх пригод, у яких загинуло 725 та поранено майже 4 500 осіб. Реальна картина аварійності в Україні більше нагадує фронтові зведення: майже 50 000 аварій, понад 7 500 загиблих та 60 000 поранених. І водії знають, що за порушення правил дорожнього руху кари практично не буде, особливо якщо у кишені є „вагомі аргументи". Із 4 млн. адмінправопорушників лише по одиницях прийнято судові рішення, а більше 3 млн. справ лежать в судах без розгляду.

Шановні народні депутати! У парламенті зареєстровано законопроект народних депутатів Мендуся та Пригодського, який розроблявся у тісній взаємодії з фахівцями МВС. Прошу його підтримати.

За відсутності належного правопорядку, деморалізації міліції та зменшення впевненості громадян у власній безпеці цілком логічним стало зниження рейтингу довіри населення до міліції. На жаль, сьогодні він залишається одним із найнижчих серед правоохоронних органів.

Недостатньою і кволою є протидія економічній злочинності. Хоча попереднім керівництвом МВС протягом двох останніх років декларувалися високі здобутки на цьому напрямку. Зокрема, при висвітленні результатів роботи органів внутрішніх справ за 2005 рік було оприлюднено інформацію про те, що органами внутрішніх справ викрито "зловживань можновладців на суму 19 млрд. гривень". Згідно статистичних даних Департаменту інформаційних технологій МВС України за закінченими провадженням кримінальними справами по злочинах економічної спрямованості у 2005 році сума матеріальних збитків складає майже у 20 разів менше (1 млрд 57 млн. грн.).

Більш детальне вивчення проблеми хабарництва показало, що в основному викриваються дрібні хабарники в системі охорони здоров’я, освіти, житлово-комунального господарства. Суми хабарів, як відомо, тут складають не більше 300 грн. Як наслідок, за 2005 рік із 734 осіб, засуджених за хабарництво, міру покарання, пов’язану з позбавленням волі, застосовано лише до 30.

Не знаю, з якою метою, можливо, для зміцнення особистого політичного іміджу, у минулому відкрито ставилося завдання щодо притягнення до кримінальної відповідальності певних посадових осіб. У засобах масової інформації оприлюднювалися повідомлення керівництва МВС про причетність до вчинення посадових злочинів ряду екс-голів облдержадміністрацій.

Доповідаю: жодного з них до кримінальної відповідальності не притягнуто.

Зараз головним критерієм ефективності боротьби з економічними злочинами буде кінцевий результат. Тобто, направлення кримінальних справ до суду і винесений вирок.

До відома: майже кожного дня ми затримуємо три-чотири хабарники, але будемо говорити про результати і називати прізвища лише після винесення судових рішень.

Окремо хотів би зупинитись на діяльності НЦБ "Інтерполу". На жаль, головну увагу цього підрозділу було приділено лише розшуку кількох колишніх українських високопосадовців, на яких була нагода "пропіаритись" на телебаченні. Фактично, „червоні картки" виставлені тільки на дві особи, а не на десятки, як було заявлено.

Крім того, останні два роки планомірна робота з протидії контрабандним ввезенням до України товарно-матеріальних цінностей, виявлення каналів переміщення наркотиків, незаконної легалізації незаконно ввезених автомобілів не велася.

Замість збору та обміну інформацією створювались "летючі" загони, які подорожували територією країни в марних спробах виявити на дорогах викрадений за кордоном транспорт, при цьому витрачались значні державні кошти.

До речі, колишній керівник "Інтерполу" за півтора роки виріс від майора до полковника. Якби не зупинили на злеті - був би генералом.

Не всім подобаються кадрові зміни, які відбуваються в міністерстві. Але запевняю вас, усі ці зміни обґрунтовані, і не йдуть ні в яке порівняння з глобальною заміною кадрів у 2005-2006 роках. Сьогодні звільнені лише ті, хто має негативні результати своєї діяльності.

Кадрові зміни необхідні, і для цього спонукають ще й наступні факти. Тільки за останні два роки з органів внутрішніх справ звільнено 31 000 працівників, з них зі стажем служби понад 10 років - 19 000, або 62,5 %. Було бездумно замінено 37 начальників обласних і транспортних підрозділів, 167 їх заступників, а також 96 % керівників міських, районних та лінійних органів. У результаті цього 89 % начальників міськрайорганів працюють у займаних посадах до 2-х років, чверть з них - до 1 року, і тільки 25 осіб - понад 5 років. В одному з райвідділів внутрішніх справ середній вік особового складу - 23 роки.

Кого ж призначали на керівні посади? За виключенням одиниць, це - люди без досвіду управлінської роботи та організаційних здібностей. Так, на Волині райвідділом керує вчитель фізичного виховання. Такі приклади можна наводити і по керівникам обласної ланки, але я вважаю, що захищати спокій громадян та боротись із злочинцями мають не фізруки, а фахівці.

Ми ретельно подивились на роботу таких горе-керівників, провели перевірку результатів їх діяльності, зокрема, під час проведення оперативно-профілактичної операції у кінці 2006 року. Виявилося, що показники, надані Міністерству, завищені, належна організація службової діяльності відсутня. Було прийнято закономірне й абсолютно логічне рішення про звільнення з посад низки випадкових людей.

Зазначу, що оцінка їх роботи співпала із результатами анонімного опитування особового складу. Було опитано біля 100 тис працівників ВС. Майже 50 % керівників були оцінені підлеглими як посередні, а управлінські здібності 81 начальника - як низькі.

Хочу сказати, що оцінка керівників саме за результатами діяльності підпорядкованих підрозділів, за результатами опитувань особового складу та громадян, буде постійною. Тому через два-три місяці можуть бути звільнені й інші, у тому числі, і з числа новопризначених керівників.

Фільтром для упередження порушень законності та хибних призначень мав бути Департамент внутрішньої безпеки.

Проте, вивчивши більш детально його діяльність, ми побачили, що фактично він став каральним органом зразку 30-х років минулого століття. Штати підрозділів внутрішньої безпеки були невиправдано "роздуті" та змінено пріоритети їх діяльності від профілактики правопорушень у бік репресивних методів. Головним критерієм визначення ефективності роботи ДВБ була кількість кримінальних справ, порушених стосовно працівників міліції. Вона зросла в 3,5 рази, а стосувалися ці справи здебільшого працівників низової та середньої ланки. А "розкручувались" вони за принципом шантажу та провокацій: людину "підставляли", потім називали ціну і, якщо отримували бажане, - відпускали, якщо ні - жертва отримувала покарання фактично за те, що не відкупилась. І діяльність цієї структури була поза критикою і будь-яким контролем.

Хто ж керував цим підрозділом протягом останніх двох років?

Спочатку - чоловік, який до призначення жодного дня в міліції не працював. Разом з тим за цей короткий термін виріс до заступника Міністра, отримавши за невідомі особливі заслуги звання від майора до полковника.

У середині 2006 року Департамент внутрішньої безпеки очолив бізнесмен, засновник кількох приватних підприємств, до призначення також жодного дня в міліції не працював.

Зараз йде докорінна реорганізація служби внутрішньої безпеки. До роботи в ній будуть залучені професіонали, які забезпечать реальний захист усього особового складу.

Багато питань викликає фінансово-господарська діяльність МВС. З метою незалежної оцінки фінансового стану ми звернулися до ГоловКРУ з проханням про здійснення фінансової ревізії, остаточно вона буде завершена в кінці березня цього року.

Лише деякі попередні висновки свідчать про великий обсяг фінансових порушень, серйозні прорахунки у використанні бюджетних коштів. На утримання центрального апарату перевитрачено 72 мільйони гривень. При центральному апараті МВС створені додаткові підрозділи з понадштатною чисельністю працівників. Поряд із затвердженою Кабінетом Міністрів чисельністю у 1 897 працівників центрального апарату фактично фінансувалося майже 3 800 осіб. При цьому ці підрозділи не фігурували в штатному розписі Міністерства, затвердженому Мінфіном.

Така система роботи попереднього керівництва МВС, крім фінансових порушень, могла мати серйозні політичні наслідки, оскільки йдеться про додаткові нелегальні оперативні підрозділи, у тому числі, ті, які займаються прослуховуванням, зовнішнім стеженням, кримінальною розвідкою та іншими спеціальними операціями.

Нове керівництво МВС розглядає як першочергове завдання ліквідацію такої непрозорої структури і легалізацію цих підрозділів у штаті.

До речі, коли ми почали з`ясовувати наявність спеціальних комплексів для прослуховування ліній зв'язку, мобільних телефонів і комплексів для встановлення місцезнаходження власників мобільних телефонів у будь-який проміжок часу, то з'ясувалося, що МВС закупила за рахунок бюджетних коштів лише 9 таких комплексів, а до Служби безпеки України передало 17. Це свідчить про можливе використання для закупівлі спецтехніки якихось інших джерел фінансування, крім коштів державного бюджету, а звідси також і можливість несанкціонованої закупівлі і використання таких комплексів, у тому числі в інтересах окремих політичних сил або комерційних структур. З цих питань ми проводимо внутрішнє розслідування. За оперативними даними, перед зміною керівництва МВС 8 таких систем просто зникли. Де вони зараз? Кого з вас, шановні громадяни, слухають? За ким слідкують? На жаль, цієї інформації мені в спадок не залишилось. Але ми працюємо над цими оперативними даними, і сподіваємось на плідну співпрацю з колегами з інших компетентних органів для забезпечення безпеки громадян від несанкціонованого прослуховування.

Великі зловживання виявляються в операціях з коштами населення, отриманими за надання МВС платних послуг. Особливо це стосується Державної автомобільної інспекції.

При ДАІ створена велика кількість підприємств МВС, які отримують плату за послуги, пов'язані з реєстрацією автомобілів, проведення екзаменів і видачу посвідчень водія, проходженням техоглядів, виготовленням автомобільних номерів тощо.

Головним із них було підприємство „Ресурси", яке зібрало до літа 2006 року сотні мільйонів коштів з населення. Сьогодні проти посадових осіб підприємства порушено декілька кримінальних справ, пов'язаних з фінансовими зловживаннями. Встановлення напрямків використання коштів є дещо ускладненим через те, що в кінці минулого року підприємство свою діяльність припинило, майже усі документи були знищені. Мабуть, у зв'язку зі зміною керівництва Міністерства. Підприємство МВС „Рікас", яке прийшло на зміну „Ресурсам", у 2006 році встигло заробити близько 43 млн. грн., з яких на рахунок МВС перерахувало лише 8 700 гривень.

Керівництво МВС свідомо знищило централізовану систему видачі посвідчень водія, техталонів, тощо. Для цього у 254-х МРЕВ - відділах з видачі документів, пов`язаних з реєстрацією автомобілів, було закуплено обладнання вартістю чотирнадцять мільйонів гривень з однією метою: щоб не видавати документи централізовано та уникнути контролю . Для їх обслуговування витрачено десятки мільйонів гривень на розробку та закупівлю вісімнадцяти комп`ютерних програм для виготовлення та реєстрації прав, та сім програм (для техпаспортів), які не стикуються, несумісні між собою. Мільйони гривень „на повітря" - і ми маємо ситуацію, коли по країні їздять невідомо скільки контрабандних автомобілів, автомобілів з однаковими номерами та купленими правами. Мене вже міністри просять пояснити, що за дива відбуваються: він їде і бачить попереду машину з таким саме номером, що в нього...

Також минулого року МВС уклало договір на 6 млн.грн на розробку програмного забезпечення для ДАЇ Києва: сьогодні немає ані грошей, ані програми, за цим фактом порушено кримінальну справу. Тому й стоять кияни у чергах на реєстрацію автомобілів. Я вибачаюсь перед вами. Зараз ми робимо все можливе для виправлення чиїхось свідомих, злочинних помилок.

І ці факти також отримають свою оцінку згідно з законом.

Повинна бути й моральна відповідальність за кожний випадок видачі прав водію, який водити не вміє, але має матеріальне натхнення, а відтак - за зростання аварійності на шляхах, за сотні людських жертв, принесених на олтар чийогось збагачення.

Методи і канали розкрадання державних коштів у системі МВС були дуже різнопланові. У 2006 році - знову ж таки, за вказівкою керівництва МВС була здійснена приватизація пультів охоронної сигналізації, які належали Державній службі охорони, шляхом створення окремого закритого акціонерного товариства „Охорона-комплекс". Значну частину коштів, отриманих від надання послуг охорони ділки перераховували до власної страхової компанії, страхуючи власні так звані „фінансові ризики" за фактично фіктивними договорами страхування, оскільки страхові випадки за цими договорами ніколи не наступали. На цих операціях держава втратила близько 25 млн грн. Зараз ми проводимо реприватизацію пультів охорони і повертаємо їх у власність Державної служби охорони.

Нам важко пояснити громадянам України, які сплачують сотні гривень за реєстрацію лише одного автомобіля, таку „ефективність" підприємств МВС, створених його попереднім керівництвом. Аналіз використання коштів цих підприємств вказує на те, що була створена система передачі цих коштів іншим комерційним структурам з подальшим їх розкраданням. Важко встановити точну чисельність створених Міністерством внутрішніх справ комерційних підприємств і різного роду фондів для збору грошей. Зараз ми проводимо інвентаризацію, і, за попередніми даними, нараховуємо близько 200 підприємств і майже 2000 фондів. Майже 1200 цих фондів були створені у 2005-2006 роках. Звісно, що аналіз діяльності такої фінансової імперії потребує зусиль не тільки працівників КРУ, а й правоохоронних органів. Уперше в історії МВС я дав доручення оперативним службам МВС, зокрема, Державній службі боротьби з економічною злочинністю, розпочати оперативні розробки в самій системі МВС з метою виявлення зловживань і притягнення посадових осіб до кримінальної відповідальності у випадках здійснення ними злочинів.

Обсяги зловживань з майном Міністерства вражають.

Не самим значним за обсягом втрат, але дуже яскравим є факт продажу будівлі на вул. Круглоуніверситетській, 16/7 у м. Києві площею 2492 кв.м, у якій ще з 70-х років розміщувались підрозділи Міністерства (9 підрозділів загальною чисельністю близько 300 осіб).

Заступником Міністра внутрішніх справ, яка відповідала за господарську діяльність у вересні 2005 року була надана письмова згода на відселення підрозділів МВС з цього будинку, який у грудні 2005 року був проданий Київською міською державною адміністрацією комерційним структурам. При цьому інших площ для розміщення підрозділів МВС КМДА не було запропоновано.

Інший приклад - земельна ділянка площею майже 1 гектар в місті Києві на бульварі Перова, яка була передана інвестору під будівництво житла для працівників столичної міліції. Виявилося, що цей "міцний" інвестор - новостворена комерційна фірма, яка ніколи нічого не будувала, а її директор - студент, який мешкає в гуртожитку.

Подібних прикладів ще дуже багато.

Можемо лише сподіватися, що керівництво МВС у цих випадках діяло безкорисливо. Але, в профілактичних цілях, по закінченні перевірки усі матеріали ми передамо до прокуратури.

Навіть службовими автомобілями керівник розпоряджався як своєю власністю. Наприклад, за його вказівкою дорогий джип „Фольксваген Туарег" був переданий в безоплатне користування особі, яка не має жодного відношення до МВС і яка протягом року використовувала цю машину для особистих потреб. Встановлено загалом близько 20 випадків обслуговування автомобілями МВС протягом 2006 року - з водіями МВС, у тому числі працівниками ДАІ і спецпідрозділу „Кобра", осіб, які не працюють у МВС.

Усі ми пам`ятаємо гучні кампанії по скороченню привілеїв, рекламні акції по продажу дорогих автомобілів в МВС.

Внаслідок перевірок, ми бачимо, що 104 автомобілі з 3-6-літровими двигунами як були, так і залишаються в обслуговуванні Центрального апарату міністерства, хоч для роботи МВС і не потрібні.

Я сьогодні особисто нікого із колишнього керівництва МВС не звинувачую. Лише за вимогою Верховної Ради інформую про реальний стан справ у міністерстві, з`ясувати який я вирішив на початку своєї роботи. На відміну від свого попередника, який полюбляв з трибуни Верховної Ради і через засоби масової інформації публічно називати потенціальних, на його думку, злочинців і викликати їх на допити. Я вимушений лише констатувати факт розвалу роботи Міністерства протягом 2005-2006 років, наявність великих зловживань фінансового характеру, падіння рівня дисципліни і відповідальності. А конкретних винуватців цього повинні встановлювати і називати слідство й суд.

З метою виправлення становища в нині існуючих умовах колегією МВС уже здійснено ряд конкретних заходів.

Враховуючи існуючі недоліки у веденні господарської діяльності, МВС вживаються заходи щодо запобігання порушенням фінансової дисципліни і збереженню державного майна.

Створюються централізовані бухгалтерії, структуровані органи управління підприємствами МВС. Вперше за історію МВС проходить суцільна інвентаризація майна та створюється реєстр майна, визначається його оптимальна потреба.

Оптимізуються структура і штати як центрального апарату, так і кожного підрозділу системи МВС. Триває обрахування коштів, необхідних для нормального функціонування системи. Відповідні пропозиції будуть внесені на ваш розгляд у встановленому порядку.

На посади вибулих начальників УМВС і служб центрального апарату підібрані досвідчені кадри. З ними вже проведено тижневе навчання за всіма напрямками їх службової діяльності з прийняттям підсумкових заліків і наданням необхідних методичних матеріалів.

Зараз проходить процес підбору, розгляду і затвердження на колегії МВС кандидатур заступників начальників УМВС і служб, а також керівників міськрайлінійних органів з обов’язковим тижневим їх навчанням в Академії управління.

Система професійної підготовки кадрів відтворюється, практично, з нуля. Ситуація, коли, наприклад, у 2006 році загинуло 180 міліціонерів, і лише 4 з них - від руки злочинців, неприпустима. Ми повинні велику увагу приділити виховній роботі з особовим складом, запровадити систему підбору кадрів виключно за професійними вміннями та здібностями.

Підбираються заступники начальників УМВС по виховній і кадровій роботі, будується їх вертикаль по кожному органу. Відроджується профспілка, громадські організації, товариські суди тощо. Запроваджений прозорий, чіткий порядок присвоєння звань старших офіцерів з обов’язковим їх затвердженням на колегії.

І насамкінець. Серед ключових питань, над розв'язанням яких працює Міністерство, є реформування системи МВС України. Воно вже давно на слуху в суспільстві, але, на жаль, цей процес невиправдано затягнувся.

Саме з метою забезпечення підготовки цілісного пакету законопроектів та інших нормативно-правових актів у Міністерстві працює комісія на чолі з першим заступником Міністра Корнієнком Михайлом Васильовичем.

Отже, мова йде про якісно нову модель органів внутрішніх справ України в контексті загальнодержавного реформування правоохоронних органів та судової системи з урахуванням досвіду зарубіжних країн.

Ми запрошуємо до співпраці народних депутатів України, науковців, громадськість, усіх, хто має бажання допомогти нам у цій роботі.

Користуючись нагодою, хочу звернутися до вищого керівництва держави, Верховної Ради прийняти політичне рішення щодо визначення місця, функцій і завдань органів внутрішніх справ у системі центральних органів виконавчої влади, що дозволить нам чітко опрацювати весь пакет законопроектів з питань радикального реформування органів внутрішніх справ України.

Дякую за увагу!

Відповіді

  • 2007.05.19 | сябр

    блаблабла

    звичайне обливання брудом попередників. Навіщо розповсюджувати таку фігню? та й 23 лютого вже давно пройшло...пані, це знову Ви?...
  • 2007.05.19 | Міліціонер

    Co za dużo to nie zdrovo

    Здається, сьогодні хтось взявся за МВС всерйоз.
    Незрозуміла мета ретроспективного посту. На що натяк?
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2007.05.19 | сябр

      Re: Co za dużo to nie zdrovo

      безумовно, на щось дужже погане:)))
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2007.05.19 | Міліціонер

        Re: Co za dużo to nie zdrovo

        сябр пише:
        > безумовно, на щось дужже погане:)))

        :ouch: Невже знову будуть обшуки???
    • 2007.05.20 | MentBuster

      Re: Co za dużo to nie zdrovo

      Міліціонер пише:
      > Здається, сьогодні хтось взявся за МВС всерйоз.
      > Незрозуміла мета ретроспективного посту. На що натяк?
      Ви параноїк ;) Які ще натяки?
      Ми могли б поставити цю доповідь "заднім числом", але навіщо? На жаль, вчасно ми її не ставили, то й вирішили, що краще пізніше, ніж ніколи ;)
      згорнути/розгорнути гілку відповідей


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".