Хто "малюватиме" нам exit poll?
09/25/2007 | Сергій Грабовський
Хоча на фініші виборчої кампанії рейтинги партій та блоків публікувати заборонено, соціологи мають чимало роботи. Вони так само проводять всеукраїнські опитування щодо виборчих настанов населення (тільки їхні результати не публікуються, а йдуть на стіл партійним лідерам), готуються до exit poll‘ів, проводять дослідження ціннісних орієнтацій виборців, готують матеріали до політтехнологічних розробок своїх замовників. І, звичайно ж, заробляють гроші. Бо стільки, скільки під час виборчої кампанії, соціологам не перепадає майже ніколи. Отож дослідницькі центри "нагулюють жирок", якого мусить вистачити аж до 2009 року, до президентських виборів, - якщо, звісно, щось екстраординарне не станеться раніше.
От тільки жирок цей нагулюється різними способами: чесним чи відносно чесним (тобто більш чи менш кваліфікованою, але реальною працею "у полі" і з реальними вислідами досліджень) і геть нечесним (цифри або беруться "зі стелі", або коригуються відповідно до бажань замовника).
Власне, два шляхи – як і всюди.
От тільки в Україні за останні 10 років другий, – коли "соціологи" дурять або замовника, або електорат, або геть усіх, стає, схоже, все популярнішим.
А тепер, після загальної частини, конкретика. І хай читач сам вирішує, яким робом "нагулює жирок" соціологічна фірма, про яку йтиметься далі, і її керівник. Отож – інформація до роздумів.
Відомо, що соціологічні дослідження для Партії регіонів проводить "Research and Branding Group", за англомовною вивіскою якого, як стверджують поінформовані джерела, – колишній Донецький інформаційно-аналітичний центр. Ця фірма регулярно оприлюднює дані всеукраїнських опитувань, які щедро транслюються вітчизняними ЗМІ (останнє з них – про те, що більшість населення за дві державні мови і за позаблоковий статус країни); а ще вона готується провести власний exit poll у день голосування 30 вересня.
Керує зазначеною фірмою (як раніше згаданим центром) особа на прізвище Копатько і на ім‘я чи то Євген чи то Євгеній (не знаю, як записано у його паспорті, бо ж всюди він представляється і його представляють російською мовою; скажімо, на офіційному сайті Партії регіонів він фігурує як "известный социолог, руководитель компании Research & Branding Group Евгений Копатько"). Дані про освіту чи вчений ступінь пана Копатька в Інтернеті відсутні; у різних текстах він фігурує як "донецький соціолог", "український соціолог", "київський соціолог" чи "донецький політолог".
На сайті "Polittech: Политтехнологическая кухня" про пана Копатька сказано надзвичайно лаконічно:
"Политолог. директор консалтинговой компании DIAC.
Длительное время сотрудничал с Партией регионов".
(http://www.polittech.org/index.php?option=com_content&task=view&id=101&Itemid=37).
Але, власне, хіба науковий ступінь – головне? І співпраця з Регіонами – хіба це ґандж? Аби людина була доброчесна, фахова та об‘єктивна.
Подивимося під цим оглядом на працю пана Копатька.
Скажімо, у жовтні 2004 року він упевнено провіщав перемогу Віктора Януковича у другому турі президентських виборів:
"По данным социологического опроса, проведенного Донецким информационно-аналитическим центром (ДИАЦ) в рамках проекта "Евразийский мониторинг", шансы премьер-министра Украины Виктора Януковича на победу на президентских выборах составляют 61%, шансы лидера оппозиционного блока "Наша Україна" Виктора Ющенко - 39%.
Об этом сообщил на пресс-конференции в Москве, Российская Федерация, директор ДИАЦ Евгений Копатько".
(http://www.diac.dn.ua/articles/p6/paper145.html).
Не менш упевнено він стверджує (серпень 2007 року), що для більшості українців День Незалежності – не свято, а ще один вихідний:
"Что и каким праздником считать - дело индивидуального восприятия. Поэтому я не хочу, да и не могу претендовать на право обладать объективной истиной. Если говорить о моем личном, как гражданина Украины восприятии, то День Независимости не является для меня каким-то особым праздником. Это больше выходной день. Просто выходной. И я считаю, что в этом контексте 24 августа воспринимает большинство украинцев".
(http://www.regnum.ru/news/875256.html).
З такою ж безапеляційністю пан Копатько наполягає, що українці звикли мислити і говорити по-російськи, а от "помаранчеві" це ламають:
"Мы понимаем, что в глубине сознания у населения существуют ключевые понятия – Союз с Россией, русский язык, но все это ломается очень тонко, ломается с иезуитским изуверством. Люди привыкли думать и говорить по-русски. А это выдавливается сейчас серьезно и системно. Я вам ответственно об этом заявляю".
Це на круглому столі у Москві під назвою «Понять Россию умом. К чему лежит русская душа?», 2006 рік.
(http://www.partyofregions.org.ua/projects/42b2b98d4a5a9/446aebe0720e4/).
А ось що говорив наш герой у передачі московського каналу ТВ-Центр "Народ хочет знать" 06.04.2007 (одразу після указу Віктора Ющенка про дострокові вибори) у компанії таких цікавих персонажів, як Олександр Дугін, Сергій Марков, Костянтин Затулін тощо. Текст стенограми виступу взятий з персонального сайту Бориса Нємцова, який також виступав у передачі.
"Евгений Копатько, социолог, Украина, Киев: У вас принято говорить телеграфным стилем, поэтому попробую коротенько. Если оценивать сегодня в двух словах ситуацию. Я бы это назвал социальная шизофрения, причем, при полном отсутствии здравого смысла. Вот, то, что сейчас происходит. Мы, действительно, провели социологию третьего апреля. 3 дня назад. Как оценивают указ Ющенко. 50% не поддерживают, около 40 - поддерживают. Вот, полный раскол, причем, тотальная поляризация с той и с другой стороны.
....Вы знаете, когда люди занимались ритуальным мордобитием в парламенте и не трогали экономику, это можно было рассматривать, но когда политика начинает опять вмешиваться в экономику. То о чем вы говорили, абсолютно правильно. Началась реприватизация. То, что показала Юлия. Уронили страну за 8 месяцев.
...Ведучий: А Юлий Владимировна сильно вмешивалась? Она вмешивалась в политику или в бизнес?
"Евгений Копатько социолог, Украина, Киев: Она вмешивалась и в политику, и в бизнес, и во все, что угодно. Знаете, что такое реприватизация. Это же пошло из Украины. То есть, это когда передел собственности, причем, там много всего хотелось вернуть, плюс уголовное преследование людей, кто был не по их сторону барикад".
(http://www.nemtsov.ru/?id=705085&PHPSESSID=bb379af480371c03fc0b59b691c7807f).
А тепер зупинилося і поміркуємо вголос. Чи міг справжній соціолог сказати: "Ми провели соціологію"? Я брав участь у десятках прямих ефірів і записів передач з провідними соціологами України, і всі вони, навіть "телеграфним стилем", обов‘язково вказували, як проводилося дослідження, якою була вибірка, і на яку похибку слід зважати.
Скажімо, ми провели телефонне опитування. Або – експрес-інтерв‘ю на вулицях у стількох-то містах. І так далі.
Я не нав‘язую жодних висновків читачеві, але зауважу, що, скажімо, ніколи справжній (а не фальшивий) еколог не може сказати: "Екологія погіршилася". Чули таку фразу? Так? Це свідчення повної некомпетентності (а то й чогось гіршого) з боку суб‘єкта мовлення. Бо екологія – це наука. Стан довкілля, екологічна ситуація – вони можуть погіршитись, а екологія – ні. Хіба що в разі, якщо за наказом влади знищать усю екологічну літературу...
Пан Копатько, як ми пам‘ятаємо, позиціонує себе не тільки як соціолог, а і як політолог. Під цим оглядом інвективи на адресу прем‘єра Тимошенко, що вона, мовляв, дозволяла собі втручатися і в політику, і в бізнес, звучать не менш дивно. Адже прем‘єр в Україні – не завгосп при президенті чи голові Верховної Ради, а очільник виконавчої гілки влади, політична постать. І ще деталь: сказано про "бажання вернути власність" без закінчення – "державі".
Знов-таки, я нічого не нав‘язую, тільки висловлюю свої міркування.
Що ж стосується безсторонності, фаховості й об‘єктивності науковця, для котрого головна проблема України в тому, що "Россия ищет способ найти точки соприкосновения, а померанчевые ищут причину, ищут оправдания, почему не идти в союз" (який? Слов‘янський? Совєтський? Російський?), то тут у мене виникають дуже великі сумніви. І ці сумніви парадоксальним чином посилюються тим, що я читаю на сайті компанії DIAC http://www.diac.dn.ua/company/ про основні сфери її діяльності:
"Опыт и сферы специализации
АЛКОГОЛЬНЫЕ НАПИТКИ
Водка (Олимп, Вдала, 5 капель, Биленька)
Тихие вина (Винко)
Коньяки (Grands Vignobles de Vostok Company)
Слабоалкогольные напитки и энергетики (Самба)
Продукция VIP – сегмента (джин, мартини, кампари, виски и т.п.)
БЕЗАЛКОГОЛЬНЫЕ НАПИТКИ
Минеральная вода (Золотой колодец)
Соки
ПРОДУКТЫ ПИТАНИЯ
Кондитерские изделия (Киев Конти, Рошен)
Мясные и колбасные изделия (ДМК)
Консервация (Гайсин)
Бакалея (Славолия)
Замороженные полуфабрикаты и продукты быстрого приготовления
КОСМЕТИКА И ПАРФЮМЕРИЯ (TM VRL Parfum)
СТРОИТЕЛЬНЫЕ МАТЕРИАЛЫ
Лакокрасочные материалы (Эмпилс)
СЕТИ РОЗНИЧНОЙ ТОРГОВЛИ (Золотое кольцо, БУМ)
ОТРАСЛЕВЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ
Банки (Икар Банк, Украинский Бизнес Банк)
Страховой бизнес
Недвижимость (Colliers International, Real Estate Solutions)
Топливные компании (Гефест)
Международные организации и проекты (World Bank, USAID, DFID, TACIS, IRD)
Инвестиционные компании (Систем Капитал Менеджмент)".
Пробачте, маркетингові дослідження щодо горілки "Олімп" – це одне, а всеукраїнський exit poll – це щось трохи інше...
І такі сумніви наявні не лише у мене.
Знаний сайт ProUA.com провів опитування серед керівників соціологічних центрів України, щоб дізнатися, кому із колег вони довіряють. У цьому опитуванні (http://proua.com/analitic/2007/09/04/111848.html) Копатько з усіма своїми фірмами розділив останнє місце із центром "Софія", очолюваним Андрієм Єрмолаєвим. Результати опитування були б зовсім катастрофічними для нашого героя, якби він із Єрмолаєвим не назвали один одного. Пікантність ситуації в тому, що і "Research and Branding Group", і "Софія" – це структури, які працюють на одну й ту саму політичну силу...
Отож: чи можна, скажімо, довіряти результатам опитування, проведеного "Research & Branding Group", за яким 54% українських громадян прагнуть двох державних мов, а 66% вважають, що країна повинна мати позаблоковий статус? Чи це чергове вкидання передвиборчої "дези", до якої журналістам і ставитися слід відповідно, а не поширювати її через усі ЗМІ?
Друге й серйозніше запитання: чи можна буде серйозно ставитися до вислідів всеукраїнського exit poll‘у 30 вересня і робити на його основі якісь політичні кроки? Чи йдеться про заздалегідь заплановане окозамилювання, за яким Партія регіонів одержить понад 40% голосів, а її союзники подолають 3%-й прохідний бар‘єр до Верховної Ради, - з тим, щоб потім звинуватити Віктора Ющенка, Юрія Луценка, Віктора Балогу і Юлію Тимошенко у фальсифікації виборів, а потому – спробувати взяти владу у країні силовим шляхом?
Остаточної відповіді на ці запитання у мене поки що немає. Можливо, у читачів є додаткова інформація, яка допоможе одержати цю відповідь?
Сергій Грабовський,
кандидат філософських наук,
член Асоціації українських письменників
От тільки жирок цей нагулюється різними способами: чесним чи відносно чесним (тобто більш чи менш кваліфікованою, але реальною працею "у полі" і з реальними вислідами досліджень) і геть нечесним (цифри або беруться "зі стелі", або коригуються відповідно до бажань замовника).
Власне, два шляхи – як і всюди.
От тільки в Україні за останні 10 років другий, – коли "соціологи" дурять або замовника, або електорат, або геть усіх, стає, схоже, все популярнішим.
А тепер, після загальної частини, конкретика. І хай читач сам вирішує, яким робом "нагулює жирок" соціологічна фірма, про яку йтиметься далі, і її керівник. Отож – інформація до роздумів.
Відомо, що соціологічні дослідження для Партії регіонів проводить "Research and Branding Group", за англомовною вивіскою якого, як стверджують поінформовані джерела, – колишній Донецький інформаційно-аналітичний центр. Ця фірма регулярно оприлюднює дані всеукраїнських опитувань, які щедро транслюються вітчизняними ЗМІ (останнє з них – про те, що більшість населення за дві державні мови і за позаблоковий статус країни); а ще вона готується провести власний exit poll у день голосування 30 вересня.
Керує зазначеною фірмою (як раніше згаданим центром) особа на прізвище Копатько і на ім‘я чи то Євген чи то Євгеній (не знаю, як записано у його паспорті, бо ж всюди він представляється і його представляють російською мовою; скажімо, на офіційному сайті Партії регіонів він фігурує як "известный социолог, руководитель компании Research & Branding Group Евгений Копатько"). Дані про освіту чи вчений ступінь пана Копатька в Інтернеті відсутні; у різних текстах він фігурує як "донецький соціолог", "український соціолог", "київський соціолог" чи "донецький політолог".
На сайті "Polittech: Политтехнологическая кухня" про пана Копатька сказано надзвичайно лаконічно:
"Политолог. директор консалтинговой компании DIAC.
Длительное время сотрудничал с Партией регионов".
(http://www.polittech.org/index.php?option=com_content&task=view&id=101&Itemid=37).
Але, власне, хіба науковий ступінь – головне? І співпраця з Регіонами – хіба це ґандж? Аби людина була доброчесна, фахова та об‘єктивна.
Подивимося під цим оглядом на працю пана Копатька.
Скажімо, у жовтні 2004 року він упевнено провіщав перемогу Віктора Януковича у другому турі президентських виборів:
"По данным социологического опроса, проведенного Донецким информационно-аналитическим центром (ДИАЦ) в рамках проекта "Евразийский мониторинг", шансы премьер-министра Украины Виктора Януковича на победу на президентских выборах составляют 61%, шансы лидера оппозиционного блока "Наша Україна" Виктора Ющенко - 39%.
Об этом сообщил на пресс-конференции в Москве, Российская Федерация, директор ДИАЦ Евгений Копатько".
(http://www.diac.dn.ua/articles/p6/paper145.html).
Не менш упевнено він стверджує (серпень 2007 року), що для більшості українців День Незалежності – не свято, а ще один вихідний:
"Что и каким праздником считать - дело индивидуального восприятия. Поэтому я не хочу, да и не могу претендовать на право обладать объективной истиной. Если говорить о моем личном, как гражданина Украины восприятии, то День Независимости не является для меня каким-то особым праздником. Это больше выходной день. Просто выходной. И я считаю, что в этом контексте 24 августа воспринимает большинство украинцев".
(http://www.regnum.ru/news/875256.html).
З такою ж безапеляційністю пан Копатько наполягає, що українці звикли мислити і говорити по-російськи, а от "помаранчеві" це ламають:
"Мы понимаем, что в глубине сознания у населения существуют ключевые понятия – Союз с Россией, русский язык, но все это ломается очень тонко, ломается с иезуитским изуверством. Люди привыкли думать и говорить по-русски. А это выдавливается сейчас серьезно и системно. Я вам ответственно об этом заявляю".
Це на круглому столі у Москві під назвою «Понять Россию умом. К чему лежит русская душа?», 2006 рік.
(http://www.partyofregions.org.ua/projects/42b2b98d4a5a9/446aebe0720e4/).
А ось що говорив наш герой у передачі московського каналу ТВ-Центр "Народ хочет знать" 06.04.2007 (одразу після указу Віктора Ющенка про дострокові вибори) у компанії таких цікавих персонажів, як Олександр Дугін, Сергій Марков, Костянтин Затулін тощо. Текст стенограми виступу взятий з персонального сайту Бориса Нємцова, який також виступав у передачі.
"Евгений Копатько, социолог, Украина, Киев: У вас принято говорить телеграфным стилем, поэтому попробую коротенько. Если оценивать сегодня в двух словах ситуацию. Я бы это назвал социальная шизофрения, причем, при полном отсутствии здравого смысла. Вот, то, что сейчас происходит. Мы, действительно, провели социологию третьего апреля. 3 дня назад. Как оценивают указ Ющенко. 50% не поддерживают, около 40 - поддерживают. Вот, полный раскол, причем, тотальная поляризация с той и с другой стороны.
....Вы знаете, когда люди занимались ритуальным мордобитием в парламенте и не трогали экономику, это можно было рассматривать, но когда политика начинает опять вмешиваться в экономику. То о чем вы говорили, абсолютно правильно. Началась реприватизация. То, что показала Юлия. Уронили страну за 8 месяцев.
...Ведучий: А Юлий Владимировна сильно вмешивалась? Она вмешивалась в политику или в бизнес?
"Евгений Копатько социолог, Украина, Киев: Она вмешивалась и в политику, и в бизнес, и во все, что угодно. Знаете, что такое реприватизация. Это же пошло из Украины. То есть, это когда передел собственности, причем, там много всего хотелось вернуть, плюс уголовное преследование людей, кто был не по их сторону барикад".
(http://www.nemtsov.ru/?id=705085&PHPSESSID=bb379af480371c03fc0b59b691c7807f).
А тепер зупинилося і поміркуємо вголос. Чи міг справжній соціолог сказати: "Ми провели соціологію"? Я брав участь у десятках прямих ефірів і записів передач з провідними соціологами України, і всі вони, навіть "телеграфним стилем", обов‘язково вказували, як проводилося дослідження, якою була вибірка, і на яку похибку слід зважати.
Скажімо, ми провели телефонне опитування. Або – експрес-інтерв‘ю на вулицях у стількох-то містах. І так далі.
Я не нав‘язую жодних висновків читачеві, але зауважу, що, скажімо, ніколи справжній (а не фальшивий) еколог не може сказати: "Екологія погіршилася". Чули таку фразу? Так? Це свідчення повної некомпетентності (а то й чогось гіршого) з боку суб‘єкта мовлення. Бо екологія – це наука. Стан довкілля, екологічна ситуація – вони можуть погіршитись, а екологія – ні. Хіба що в разі, якщо за наказом влади знищать усю екологічну літературу...
Пан Копатько, як ми пам‘ятаємо, позиціонує себе не тільки як соціолог, а і як політолог. Під цим оглядом інвективи на адресу прем‘єра Тимошенко, що вона, мовляв, дозволяла собі втручатися і в політику, і в бізнес, звучать не менш дивно. Адже прем‘єр в Україні – не завгосп при президенті чи голові Верховної Ради, а очільник виконавчої гілки влади, політична постать. І ще деталь: сказано про "бажання вернути власність" без закінчення – "державі".
Знов-таки, я нічого не нав‘язую, тільки висловлюю свої міркування.
Що ж стосується безсторонності, фаховості й об‘єктивності науковця, для котрого головна проблема України в тому, що "Россия ищет способ найти точки соприкосновения, а померанчевые ищут причину, ищут оправдания, почему не идти в союз" (який? Слов‘янський? Совєтський? Російський?), то тут у мене виникають дуже великі сумніви. І ці сумніви парадоксальним чином посилюються тим, що я читаю на сайті компанії DIAC http://www.diac.dn.ua/company/ про основні сфери її діяльності:
"Опыт и сферы специализации
АЛКОГОЛЬНЫЕ НАПИТКИ
Водка (Олимп, Вдала, 5 капель, Биленька)
Тихие вина (Винко)
Коньяки (Grands Vignobles de Vostok Company)
Слабоалкогольные напитки и энергетики (Самба)
Продукция VIP – сегмента (джин, мартини, кампари, виски и т.п.)
БЕЗАЛКОГОЛЬНЫЕ НАПИТКИ
Минеральная вода (Золотой колодец)
Соки
ПРОДУКТЫ ПИТАНИЯ
Кондитерские изделия (Киев Конти, Рошен)
Мясные и колбасные изделия (ДМК)
Консервация (Гайсин)
Бакалея (Славолия)
Замороженные полуфабрикаты и продукты быстрого приготовления
КОСМЕТИКА И ПАРФЮМЕРИЯ (TM VRL Parfum)
СТРОИТЕЛЬНЫЕ МАТЕРИАЛЫ
Лакокрасочные материалы (Эмпилс)
СЕТИ РОЗНИЧНОЙ ТОРГОВЛИ (Золотое кольцо, БУМ)
ОТРАСЛЕВЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ
Банки (Икар Банк, Украинский Бизнес Банк)
Страховой бизнес
Недвижимость (Colliers International, Real Estate Solutions)
Топливные компании (Гефест)
Международные организации и проекты (World Bank, USAID, DFID, TACIS, IRD)
Инвестиционные компании (Систем Капитал Менеджмент)".
Пробачте, маркетингові дослідження щодо горілки "Олімп" – це одне, а всеукраїнський exit poll – це щось трохи інше...
І такі сумніви наявні не лише у мене.
Знаний сайт ProUA.com провів опитування серед керівників соціологічних центрів України, щоб дізнатися, кому із колег вони довіряють. У цьому опитуванні (http://proua.com/analitic/2007/09/04/111848.html) Копатько з усіма своїми фірмами розділив останнє місце із центром "Софія", очолюваним Андрієм Єрмолаєвим. Результати опитування були б зовсім катастрофічними для нашого героя, якби він із Єрмолаєвим не назвали один одного. Пікантність ситуації в тому, що і "Research and Branding Group", і "Софія" – це структури, які працюють на одну й ту саму політичну силу...
Отож: чи можна, скажімо, довіряти результатам опитування, проведеного "Research & Branding Group", за яким 54% українських громадян прагнуть двох державних мов, а 66% вважають, що країна повинна мати позаблоковий статус? Чи це чергове вкидання передвиборчої "дези", до якої журналістам і ставитися слід відповідно, а не поширювати її через усі ЗМІ?
Друге й серйозніше запитання: чи можна буде серйозно ставитися до вислідів всеукраїнського exit poll‘у 30 вересня і робити на його основі якісь політичні кроки? Чи йдеться про заздалегідь заплановане окозамилювання, за яким Партія регіонів одержить понад 40% голосів, а її союзники подолають 3%-й прохідний бар‘єр до Верховної Ради, - з тим, щоб потім звинуватити Віктора Ющенка, Юрія Луценка, Віктора Балогу і Юлію Тимошенко у фальсифікації виборів, а потому – спробувати взяти владу у країні силовим шляхом?
Остаточної відповіді на ці запитання у мене поки що немає. Можливо, у читачів є додаткова інформація, яка допоможе одержати цю відповідь?
Сергій Грабовський,
кандидат філософських наук,
член Асоціації українських письменників
Відповіді
2007.09.25 | Dead_Dog
А ось і підтвердження (істерика) (л)
http://www.nso.org.ua/social/2007.09.25 | observer
А де сааме істерика?
До речі, за жожним дослідженням НСНУ+БЮТ не мають 226 голосів...2007.09.26 | samopal
Та ось же
observer пише:До речі, за жожним дослідженням НСНУ+БЮТ не мають 226 голосів...
Хоча, як мінімум один рейтинг з перевагою НСНУ+БЮТ там є.
Є і такий, де НУНС посіляє другу сходинку - ще минулорічні запаси, мабуть.
2007.09.26 | observer
Вашу неадекватність бачу, а істерика де?
samopal пише:> observer пише:
> До речі, за жожним дослідженням НСНУ+БЮТ не мають 226 голосів...
То кажете в кожної людини, що пише про можливість неможливості помаранчевої більшості, вам вбачається істерика?
2007.09.26 | TrollSeeker
Для обсер-а всі, хто не обсерають БЮТ, безумовно неадекватні.
2007.09.26 | Адвокат ...
Коли я писав оце:
http://www2.maidan.org.ua/n/free/1190624160, я яко сь не згадав ім`я того "знаного соціольоґа та полтольоґа".2007.09.26 | wel
Re: Читайте на Майдані: хто "малюватиме" нам exit poll?
все,про що пише шановний С.Грабовський, є частиною широкомасштабної спецоперації...ціль:Українська держава
мета:ліквідація
адреса:Nord-Ost.
2007.09.26 | ziggy_freud
Не провели бы так меня (с) Крылов
що таке цей рисерч з брендінгомце контрольована Кремлем структура, комерційна діяльність якої слугує прикриттям для зовсім іншої діяльності. Фахівці з маркетингу там повні ламери, а щодо соціологів в штатському, судити скоріше експертам з СБУ, ніж гуманітаріям.
Сергій Грабовський пише:
> Відомо, що соціологічні дослідження для Партії регіонів проводить "Research and Branding Group", за англомовною вивіскою якого, як стверджують поінформовані джерела, – колишній Донецький інформаційно-аналітичний центр.
пан Грабовський помиляється. Це дочірня структура аналогічного московського центру. Так само, як київський і московський інститут стратегічних досліджень СНД
> Дані про освіту чи вчений ступінь пана Копатька в Інтернеті відсутні; у різних текстах він фігурує як "донецький соціолог", "український соціолог", "київський соціолог" чи "донецький політолог".
пан багато хоче. Може йому і військове звання назвати?
> А тепер зупинилося і поміркуємо вголос. Чи міг справжній соціолог сказати: "Ми провели соціологію"?
в російській мові слово "провести" має два значення. Друге - обмануть Не провели бы так меня (с) Крылов 8-)
2007.09.26 | SpokusXalepniy
Згоден.
2007.09.26 | Svitlana
Re: Згоден.
Дурня це все. Проведення екзітполу в нас слава Богу не перше, як воно проходитеме вже давно розказано і розписано.http://maidanua.org/static/news/2007/1188931327.html
2007.09.26 | ziggy_freud
мені відомо про Національний екзит пол, і про
консорцію теж. На виборах-2004 звідти вигнали всіх, хто себе скомпрометував.Але також цілком ймовірно, що будуть паралельні екзит-поли, в лапках і без, буде просто інформаційний шум з серії "соціологи в штатському жартують".
п.Грабовський цілком правильно привертає до них увагу з певним випередженням. Як не Грабовський, то це мав зробити хтось інший.