МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Теологія замість визволення - аналітика стану лівого руху (л)

02/08/2008 | Left Initiative
Надзвичайно важливий для розуміння матеріал, прохання розумним та розуміючим приєднатися до дискусії... Саме зараз і саме тут відбувається формування лівого дискурсу...

ТЕОЛОГІЯ ЗАМІСТЬ ВИЗВОЛЕННЯ

http://livasprava.in.ua/index.php?option=com_content&task=view&id=630&Itemid=1

Автор аналітичної розвідки: master_genie

Блаженний Августин поділяв світ на дві частини: Град Земний і Град Божий. Схоже, багато сучасних лівих, які так нікуди й не пішли від релігійного світогляду, так само уявляють собі два паралельні світи: земну юдоль і Небесний Чьяпас (Небесний Всесвітній Радянський Союз, Небесну Федерацію Громад).


В Земному Граді всі вони займають ту чи іншу посаду, заробляють гроші, ходять в банки й супермаркети, дотримуються чинного законодавства, часто навіть ходять на вибори. Але думками вони – там, в Загірному Чьяпасі, курять сигару через дірку в шапочці-підарасці, гарцюючи на вірному коні по праву руку від субкоманданте. Їм нецікаво жити в цьому грішному світі: стоячи в черзі на маршрутку, вони мріють про іншу реальність, у якій вони полемізують із вічно живими Марксом, Кропоткіним і Троцьким та уточнюють план Загального Страйку, остаточного удару по Системі, призначеному на завтра. Звичайно, Там немає жодних маршруток, які забруднюють повітря, працюють з усіма можливими порушеннями й належать купці місцевих чиновників-бізнесменів. Не потрібно займатися нудним вивченням законодавчих актів і «совковою» профспілковою діяльністю; можна просто махнути шашкою, подолати відчуження, захистити всіх панд і китів, перемогти фашистів, скасувати гроші й уряди та явочним порядком оголосити постання Анархії Божої на землі.


Щоправда, навіть у середовищі таких Революціонерів немає згоди: хтось підкреслює соціальність як рису, необхідну для їх релігійного вчення, й тому організовує «партії» й «рухи», архіактуальні резолюції яких щодня піддають порочну капіталістичну систему глибинним струсам. Інші, пригадуючи досвід святих отців єгипетських і каппадокійських, надають перевагу індивідуальному спасінню: вони просто не купують товари «корпорацій» із чорних списків Сатани; говіють, не споживаючи нічого тваринного; тримають свідомість чистою від алкоголю, щоб не прогледіти знаків Звіря – словом, роблять усе, щоб не забруднитися в цьому світі чистогану й у належний час постати чистим перед вратами Граду Божого. Ще хтось уподібнюється до вчених теологів і пише полемічні богословські трактати про класову сутність СРСР або займається екзегетикою Отців Церкви (Маркса, Мао). Більшість веде запеклу боротьбу проти одновірців, які належать до іншого табору: з давніх часів відомо, що з єретиками слід боротися завзятіше, ніж з іновірцями й навіть із самим дияволом.

Сто років тому революціонери (звичайні, світські, з маленької букви) мали вагомі підстави зневажати «реформістів», які гралися з властями в парламентаризм, цілковито відкидати суспільство, яке їх оточувало, й організовувати революції, маючи докладні плани зміни цього суспільства. Їх ніхто не вважав неадекватними особистостями, відірваними від світу; навпаки, вони були більше, ніж будь-хто, заглиблені в навколишні соціальні, політичні й економічні реалії, й їх погляди та дії диктувалися саме цією обізнаністю з «миром». Натомість, сучасний пострадянський Революціонер має, як правило, два джерела натхнення: писання канонізованих попередників і світогляд західних колег. Тобто, аналіз суспільства, яке існувало колись давно, та аналіз суспільства, яке існує в іншій півкулі.


Що стає результатом? Найбільше б’є в очі жахлива невідповідність досвіду такого «лівого радикала» соціальному досвіду його контрагентів: складається враження, що «проповідник» щойно прибув із західноєвропейської країни або з 1918 (1792, 1848, 1936, 1968) року. Відірваний від реальності дискурс маргіналізує його краще, ніж будь-яка корпорація капіталістичних маніпуляторів свідомістю. Така людина приречена виголошувати якщо не відверті анахронізми, то чисті утопії або висувати на перший план до смішного неадекватні цілі. Це трапляється навіть тоді, коли вона намагається відокремлювати «вічне» й «злободенне» в своїх інтелектуальних джерелах: вичленивши «програмну» складову в класичному тексті, вона бере її на озброєння в чистому вигляді, тоді як необхідно її адаптувати, розробити актуальні тези на цій «програмній» основі.


Якщо держава – a priori апарат примусу, отже, до неї не треба звертатися по допомогу в захисті прав людини? Не потрібно апелювати до законодавства, яке, хоч у певному питанні й на «нашому боці», але все ж буржуазне законодавство? Якщо відомо, що профспілки як такі схильні до реформізму й опортунізму, потрібно відкинути цей інструмент боротьби найманих працівників за свої права? Якщо ЄС – це клуб імперіалістів і «неоліберальний проект», очевидно, слід протестувати проти будь-яких проявів «євроінтеграції», навіть якщо мається на увазі адаптація вітчизняного законодавства до західноєвропейських норм у захисті прав людини та соціально-економічних прав? Якщо ЗМІ в сучасному суспільстві відіграють роль маніпулювання масами й приглушення антисистемних проявів, «справжній революціонер» мусить обмежити свій круг читання й писання саморобними фензінами субкультурної або сектантсько-ідеологічної спрямованості? Якщо компанія «Нестле» славиться порушеннями всіх можливих норм, експлуатацією й придушенням профспілкових рухів, то потрібно споживати продукцію компанії «Рошен», бо її власник ще не розвернувся на весь світ, а займається подібною діяльністю в менших масштабах? Таких «якщо» можна згадати ще чимало, і всі вони виходять з однієї проблеми – надзвичайної зашореності, яка не дозволяє побачити реальний світ.


Тут як ніде корисним є застосування леніністського імморалізму в обмежених дозах. Можливо, усвідомлення різниці між «тактикою та етикою» допоможе вітчизняним лівим навчитися бачити перспективу й розставляти в належному порядку цілі, ставлячи на перші місця найбільш досяжні й найбільш актуальні.


Та це не допоможе проти ще однієї «дитячої хвороби» наших лівих – непослідовності, неузгодженості проголошених принципів із власним же стилем життя. Коли на вулицях Києва зустрінеш неонациста, підстриженого під нуль, менеджера-ліберала, дідуся-радянського патріота чи покриту хустинкою тітку з клерикально-консервативними поглядами, до цих людей можна поставитися по-різному. Але зазвичай це цілісні люди, вони живуть у згоді зі своїми переконаннями, якими б вони не були. А коли тендітного хлопця в окулярах представляють як «маоїста» («він раніше був троцкістом, але зараз радикально змінив погляди, став випускати маоїстську газету») – виникає маса запитань. Де його автомат? Чому він не в джунглях або поліських болотах, не бореться за свої ідеали зі зброєю в руках? Що це за окуляри? Яке його соціальне походження, в якій сім’ї він народився? Де він бере гроші? Такими ж були російські революціонери позаминулого століття: володіючи сотнями кріпаків, вони боролися за соціальну революцію й не вбачали в цьому жодної проблеми.


Послідовність і практичність – дві риси, яких не вистачає пострадянському лівому рухові. Насамперед, будь цілісною особистістю, не забувай про категоричний імператив: якщо ти ленініст – організовуй законспіровану ієрархічну партію професійних революціонерів, проводь агітацію серед робітників, розкидай прокламації, а не сиди в офісі, розмірковуючи над несправедливістю світу (втім, залишаться питання щодо адекватності подібних дій сьогодні - та буде хоч "чесність із собою"). Але сам по собі категоричний імператив теж не допомагає: можна хоч усе життя не їсти м’яса, але світ навколо від цього не зміниться.


Замість мрій про «Революцію», яка колись настане й усім буде добре, корисніше відстояти, наприклад, права найманих працівників. Замість зневажливого презирства до «актуальної» політики, краще тиснути на всі можливі органи влади й домагатися свого – тут і тепер. Замість «бути реалістом – вимагати неможливого» можна ставити реальні цілі й їх досягати. Це зовсім не так романтично, але це – справжня ліва позиція, а не субкультурна бравада.


Очевидно, ні в якому разі не можна повторювати помилок європейських соціал-демократів минулого й позаминулого століть, відкинувши кінцеву мету заради тактичних перемог у парламентах. Але українські ліві, схоже, ще не скоро постануть перед подібною небезпекою: зловісні Сили Капіталу купують лише тих, хто їм потрібен, тобто впливових лідерів, які мають довіру народу, а не маргінальних мрійників. Можна скільки завгодно проклинати європейських «інституціалізованих» лівих за зраду ідеалів, але можна й порівняти наслідки діяльності шведських профспілок у 30-х роках із досягненнями всієї української «радикальної лівиці» разом узятої.


Зразком адекватного погляду на дійсність можуть бути правильно прочитані праці діячів ХІХ та початку ХХ ст. Вони швидше, ніж Наомі Кляйн, можуть стягти декого з архітектурних споруд зі слонової кістки на грішну землю, де не «голосують серцем», а аналізують ситуацію раціонально.


«Після 1948 року, за часів комуністичної революції в мене на батьківщині, я зрозумів, яку видатну роль відіграє ліричне засліплення в час Терору, який особисто мені уявлявся епохою, коли «поет панує разом з катом». Я думав тоді про Маяковського; для російської революції його геній був так само необхідним, як і поліція Дзержинського... Тоді я отримав щеплення від будь-яких ліричних прагнень. Єдине, чого я в ту пору глибоко й спрагло бажав, був ясний і позбавлений ілюзій погляд на речі», - пише Мілан Кундера. А ми можемо пригадати хоча б кумира «неомарксистів» ленініста Лукача, який обґрунтовував більшовицький імморалізм посиланнями на тексти Достоєвського та власними містико-релігійними розумуваннями.


Можна скільки завгодно проклинати «філістерський раціоналізм», «Просвітництво» і «фалогоцентризм». Але щоб змінити світ, потрібно з ним налагодити контакт, заговорити його раціональною мовою. А «ліричний відступ» веде в кращому разі до маргіналізації, в гіршому – до ЧК.


Один німецький політичний діяч недаремно називав ідеологію хибною свідомістю. Замість цитування романтичних фраз «великих» попередників він штудіював економічні трактати. Він вважав релігію опіумом; щоправда, згодом він і його послідовники таки не встояли перед релігійною спокусою. Для нас це лише зайве нагадування того, як небезпечно абсолютизувати будь-що, включно з наукою. Для того, щоб жити в суспільстві й змінювати його, потрібно стояти обома ногами на землі й дивитися навколо тверезим оком, не озброєним жодними «призмами» й «кутами зору». Лише той, хто живе в Граді Земному, може змінити його на краще.

Відповіді

  • 2008.02.08 | Sean

    Знаєте, кого Ви мені нагадуєте зі своїми закликами?

    Left Initiative пише:
    > Надзвичайно важливий для розуміння матеріал, прохання розумним та розуміючим приєднатися до дискусії... Саме зараз і саме тут відбувається формування лівого дискурсу...

    Автора описаного (в хорошому розумінні) Жаданом посібника для пролєтарія щодо створення бомб та вибухівки "Товариш,зроби собі напалм" тощо
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2008.02.08 | Left Initiative

      Re: Знаєте, кого Ви мені нагадуєте зі своїми закликами?

      ви, шановний, жодного разу не відписалися по суті окреслених питань... здається, ви позбавлені не тільки доброго смаку, але ж й мінімальних комунікативних навичок... не пишить тут нічого далі.. немає сенсу... крім того, я ж запрошував до дискусії не вас, читайте уважно...
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2008.02.08 | Sean

        А знаєте, кого Ви мені тепер нагадуєте?

        Бюст "Молотова" у того ж самого Жадана. Така ж вагомість :)

        Не ображайте си. Я ніц не маю проти того, щоб у політичному спектрі була десь представлена і Ліва ініціятива. Амінь.
        згорнути/розгорнути гілку відповідей
        • 2008.02.08 | Left Initiative

          Re: А знаєте, кого Ви мені тепер нагадуєте?

          Я дуже радий, що ви читаєте, принаймні, вже одного лівого антикапіталістичного автора - Жадана... Це вже щось... Для початку...
          згорнути/розгорнути гілку відповідей
          • 2008.02.08 | Sean

            гут!

  • 2008.02.08 | igorg

    Слона зазвичай важко не помітити, якщо ти звісно не бактерія

    Я до того, що автор абсолютно проігнорував цілу низку соціальних 100% лівих експеиментів у різних країнах у різний час та їх результати й наслідки :). Тобто, враження таке, що він із 19 століття відразу опинився у 21-му, а про цей проміжок повна амнезія.
    То чого ж він так старанно прагне навіть не згадувати? Я ризикну висловити одну гіпотезу. Проблема в тому, що ліві грунтуються на ідеї народного щастя :) супроти жахів й жорстокості капіталізму й усього правого й не лівого. Принаймні з цього розпочинається Маніфест й саме про це кричить уся їх пропаганда і донині.
    І що ж у цьому контексті можна сказати, оглядаючись на ліву практику? Є очевидною проста відповідь. Ліві - сто, тисячократно перевищили жорстокістю й знущаннями над народом найжорстокіших капіталістів, яких саме за це ніби й усували й лаяли. То може ж отримали значимий результат? Ні, ніде й нічого. То для чого ж такі жертви?
    Отож і залишається затуливши вуха й заклеївши очі тупо вірити у свою дику ліву релігію.
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2008.02.08 | Left Initiative

      Re: Слона зазвичай важко не помітити, якщо ти звісно не бактерія

      Ваше узагальнення (а-ля "ліві")є надзвичайно некоректним. Крім того, будь-яка ретроспектива у даному випадку, свідомо чи несвідомо, відволікає від суті аналізу стану сучасної лівої...

      За вашою логікою, замість, скажимо, аналізу сучасних правих, я маю згадати минулі жорсткості узагальнених мною "правих" та вам пред*явити це в якості вагомого аргументу в дискусії...

      Хочете спілкуватися саме на такому рівні аргументації??? Для мене це образливо, та не цікаво. Але ж, суто для вас, пан Ігорг, будь ласка:

      Жан Поль Сартр казав, що правим зараз бути аморально!!! На ваших руках, Ігорг та його спільники, кров народної демократії в Чілі, кров тисяч безвинних жертв кровавого Піночету, кров мілліонів пересічних робітників, які мужньо боролися за свої демократичні права у багатьох країнах світу, кров селян безвинно страчених правими "ескадронами смерті" в Латинській Америці, кров чорношкірих американців, що загинули від кровавих лап Куклуксклана, кров паризьких комунарів та іспанських республіканців... Не має вам, правим, виправдення за ці звірячі вчинки а ні на цьому світі, а ні поза ним...

      Подобається, Ігорг???? :)))) Якщо так, то продовжимо:

      На вашій буржуазній совісті також смерть невинної Марії Антуанетти та мілліонів благородних дворян, яких ви, буржуа та ваші посіпаки, знищили, коли йшли до влади. Звірячи ужаси гільотини, затоплених барж із живими людьми на вашій буржуазній совісті та не має вам, правим, виправдення а ні на цьому світі, а ні поза ним...

      Розумному достатньо, казали римляни :)))))
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2008.02.09 | Боровик

        Re: Слона зазвичай важко не помітити, якщо ти звісно не бактерія

        Left Initiative пише:
        > Жан Поль Сартр казав, що правим зараз бути аморально!!! На ваших руках, Ігорг та його спільники, кров народної демократії в Чілі, кров тисяч безвинних жертв кровавого Піночету, кров мілліонів пересічних робітників, які мужньо боролися за свої демократичні права у багатьох країнах світу, кров селян безвинно страчених правими "ескадронами смерті" в Латинській Америці, кров чорношкірих американців, що загинули від кровавих лап Куклуксклана, кров паризьких комунарів та іспанських республіканців... Не має вам, правим, виправдення за ці звірячі вчинки а ні на цьому світі, а ні поза ним...
        >
        Вибачте, але Ви не є нормальний.
        згорнути/розгорнути гілку відповідей
        • 2008.02.09 | Mercury

          Re:Вибачте, але Ви не є нормальний. якщо ти звісно не бактерія

          Боровик пише:
          > Left Initiative пише:
          > > Жан Поль Сартр казав, що правим зараз бути аморально!!! На ваших руках, Ігорг та його спільники, кров народної демократії в Чілі, кров тисяч безвинних жертв кровавого Піночету, кров мілліонів пересічних робітників, які мужньо боролися за свої демократичні права у багатьох країнах світу, кров селян безвинно страчених правими "ескадронами смерті" в Латинській Америці, кров чорношкірих американців, що загинули від кровавих лап Куклуксклана, кров паризьких комунарів та іспанських республіканців... Не має вам, правим, виправдення за ці звірячі вчинки а ні на цьому світі, а ні поза ним...
          > >
          > Вибачте, але Ви не є нормальний.

          Хіба Лефт сказав щось неправдиве чи хибне в процитованому фрагменті?
          А може Вам здається ненормальність в зверненні до Сартра? Ну тоді, даруйте. Без аргументів розмова неможлива.
          згорнути/розгорнути гілку відповідей
          • 2008.02.09 | igorg

            З мене досить крові й приниження й моїх земляків-українців

            До речі, а що тут нормального у такій відповіді? Я думав вона навіть не потребує коментарів, й так усе ясно. Ліва релігія виправдовує сама себе. Морально все, что на пользу Коммунизма. Чітко і ясно. Знаєте чиї слова? Для чого аргументація?
      • 2008.02.09 | igorg

        От-от. Я якраз саме про це! Вельми вдячний

  • 2008.02.09 | Mercury

    Дія повинна бути розумною!

    Left Initiative пише:

    > Один німецький політичний діяч недаремно називав ідеологію хибною свідомістю. Замість цитування романтичних фраз «великих» попередників він штудіював економічні трактати. Він вважав релігію опіумом; щоправда, згодом він і його послідовники таки не встояли перед релігійною спокусою.

    -- Перед якою ж релігійною спокусою@ не встояв Маркс? Щось я не зрозумів. Навіщо змішувати Маркса та його послідовників? Маркс якось сам себе називав "не марксистом".


    > Для нас це лише зайве нагадування того, як небезпечно абсолютизувати будь-що, включно з наукою. Для того, щоб жити в суспільстві й змінювати його, потрібно стояти обома ногами на землі й дивитися навколо тверезим оком, не озброєним жодними «призмами» й «кутами зору». Лише той, хто живе в Граді Земному, може змінити його на краще.

    -- Автор нібито закликає до прямої дії, призиває відкинути теорію визволення (яку він іронічно називає теологією). Абсолютно не згоден з цим закликом, бо він веде у прірву. Це якийсь нігілізм по відношенню не тільки до теорії, а до мислення взагалі. Дуже спрощенне та хибне (пошлоє - рос.) розуміння Маркса. Справа не тільки в штудіюванні праць економістів, а в створенні (намаганні створити) теорію визволення, насамперед, оволодіння діяльністю як такою, якщо розглядати діяльність як філософську категорію; подолання відчуження.
    Зрозуміло, що Автору не подобається безвідповідальне "умнічаніє", але з цього аж ніяк не повинно випливати необхідність вбивства розуму як такого. Здається, що до такого "вбиства" і спрямований цей месідж.

    Теоретичне обгрунтування оволодіння діяльністю находимо в працях філософів-марксистів (що були маргіналами за рад. часів) - Ільєнкова, Ф. Міхайлова, В. Біблера. Цей спадок ще не освоєнний належним чином, але, маю надію, увійде в сучасний лівий діскурс.
    Дякую за пропоновану для обговорення тему.

    На фото:
    Володимир Біблер
    Фелікс Міхайлов
    Евальд Ільєнков
  • 2008.02.09 | cartes

    Где мои 17 лет? И где мой черный пистолет?

    Прочитав із задоволенням.

    А щодо лівої справи ;) , то, вибачте, я повторюся (колись вже писав у Вашій гілці). Нмд, романтично-лівою (от як той автор тексту) може бути невеличка громада. Невеличкість забезпечує прозорість спільноти, без якої (прозорості) немає суспільного нагляду за індивідумами, немає суспільного лівого виховання дітей, взагалі, немає общинного способу життя.
    Спільноти великого розміру складаються із родин, а суспільною свідомістю родин займаються медіа. За межами родини зразу починається конкурентне середовище, яке, за визначенням, є ринковим.

    Ліва партія є вже елементом системи, з "лівого краю спектру". Вибори, гроші, влада. Якщо партія має шанси керувати, то вона визнає святе право приватної власності. І т.д.

    Тому в Києві ліві романтики можуть складати клуб(и), там можна збиратись і промивати кісточки клятій буржуазії. Але думати про "визволення народу" є неадекватною справою. Народ не можна "визволити", бо народ без буржуазної влади не може жити.

    Вони (бурж. влада і народ) мають з часом перейти у щось нове і так аж поки метеорит не влучить у москалів і не підніме пилюку, яка закриє сонце всім, і всі замерзнуть. Окрім товстих буржуїнів, які полетять на ракеті ближче до сонця .. Ну, то їхні проблеми ..
    :)


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".