МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Від розрухи в головах - до політично-процесуальної демократії

05/14/2008 | Олександр Северин
Order and Chaos (lithograph, 1950) M.C.EscherВикористовуючи військову аналогію,
має існувати перспектива генерального штабу...
Це вимагає знань, авторитету та лідерства.

Джеймс Шерр


Нема нічого загрозливішого для демократії, ніж персональна чи групова сваволя та політичне шахрайство, які мімікрують під демократію, адже якщо пряме заперечення демократії кличе до спротиву і боротьби за неї то це вбиває у невтаємничених віру в демократію як таку. Відверта чи прихована антидемократія породжує прагнення свободи, псевдодемократія породжує зневіру і розпач або ж підбурює вдаватися до радикальних методів.

Дещо парадоксально, але за своїми внесками (і, відтак, "винесками") до марудної справи української демократії та становлення громадянського суспільства "голубі" та "помаранчево-сердешні" (втім, напевно останнім буде приємніше, якщо згадувати їх окремо – помаранчеві і біло-сердешні, залишимо їм цю радість) вартують одне одного. Якщо регіонали з компанією своєю поведінкою сприяли, хоч і поза бажанням, народному здвигу 2004-го року, то тодішні епічні герої майданної сцени, підтримавши громадянський чин і використавши його, згодом де-факто перейшли на інший бік барикад.

Навряд чи якась підступна іноземна агентура змогла б нанести такої шкоди "ідеалам Майдану", як це зробили ті, хто клявся їм у вірности та бив земні поклони повсталому народові – згадаймо універсали-меморандуми, штучну політичну реанімацію Януковича, саботаж скасування "політреформи" та земельного мораторію, згадаймо бандитів поза тюрмами, буйний розквіт рейдерства економічного і політичного, взаємну істеричну гавканину вчорашніх союзників (бачили рекламний ролик: "хто випустив собаку?"), дурну війну президентського секретаріату з урядом, неврастенічно-судомну "конституцієтворчість" та, врешті, тотальний дерибан всього недодерибаненого та передерибан раніше роздерибаненого. Наче саме про них тих казав свого часу самовидець влади Директорії – "з першого дня почали готувалися до втечі".
До речі, три основоположні урядові акти у сфері взаємовідносин громадянського суспільства і влади: Концепці. сприяння органами виконавчої влади розвитку громадянського суспільства, Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, Порядок оприлюднення в мережі Інтернет інформації про діяльність органів виконавчої влади - було прийнято за Кучми-Януковича, натомість майданні добрі наміри, гучні декларації та бучні демонстрації політиків втілилися переважно у "слова, слова, слова". Разом нас багато, відповідно - і вільних вух для завантаження безвідповідальної балаканини та очей для споглядання ритуальних танців навколо владного керма – теж.

Не маю підстав вважати себе політичним романтиком чи то наївним громадянином – останній раз я з вірою дослухався до промовців приблизно 1991-го року – і то все. Але зізнаюся, дечого я від тих, кого принесла до влади помаранчева хвиля, таки не очікував – назвемо це, на відміну від державного мислення, мисленням антидержавним. Ще на початку 2005-го стало зрозуміло, що вершиною їхнього суспільно-політичного креативу було блаженне переконання, що все зміниться на краще самим фактом їхнього пришестя до керма і забезпечення псевдогламурної картинки на телекамери, але ж можна було дечому емпірично і навчитися. Та де там...
Хай все це не сприймається як комплімент "регіоналам" – вони, за рівнем [не]поваги до народу як суверена, нерозумінням ролі громадянського суспільства, візантійським мисленням та аналогічно до своїх візаві розвиненим хапальним рефлексом, не кращі. Кілька ж одіозних персонажів з числа очільників та особливо наближених значно ускладнюють можливість якщо не позитивного то нейтрального сприйняття цієї компанії з позицій людини, котрій до вподоби Європа, а не що інше (римоване чи ні). Про інших промовчимо: маргіналам - маргінес, а ковчег ім.В.Литвина ковчегом і залишиться.

Коли на межі чи навіть за межею фолу завзято cперечаються та поборюють ("борюкаються") одна одну політичні сили, навіть ті, що ще нещодавно мало не по-брежневськи цьомалися – це є якщо і не цілком нормальним, то зрозумілим. Натомість коли на майже базарному рівні лаються гілки державної влади, це вже навіть не симптом шизофренії та танку святого Вітта, це – метастази. Розруха в головах.
Якщо "урядоутворююча" політична сила прямо звинувачує главу держави в "антиукраїнській діяльности", якщо Президент не може поділити з урядом Фонд державного майна, якщо секретарем РНБОУ призначають, можливо і талановитого, але все ж не стратега-аналітика, а гінеколога, якщо діяльність законодавчого органу блокується як не компанією мандатоносних хуліганів, так чварами протиприродним способом створеної коаліції, якщо повсякденна комунікація гілок влади здійснюється переважно у взаємопоборенні, вербальних "наїздах" та підкилимних інтригах, причому – за колективної безвідповідальности перед суспільством - суспільству треба з цим щось робити. Така держава не тільки втрачає позитивний сенс (а сенс держави – ні що інше, як суспільна користь), вона, як слушно каже Євген Марченко, стає, "діючи в інтересах небагатьох, наскільки це дозволяє не порушувати критично інтереси більшости....основною загрозою для України. Така держава, зокрема, неспроможна захистити і від російьских закидів". Авжеж.

Якби навіть сайт "Майдан" не надрукував протягом останнього року більш нічого вартого уваги, він би виправдав таку уявну бездіяльність передруком з "Дня" неодмінно актуального і розумнішого за все наше РНБОУ Джеймса Шерра1 та опублікуванням трьох статей гідного йому пана Марченка2, 3, 4 .

"Ключовим питанням для союзників НАТО, - каже пан Шерр, коментуючи євроатлантичні потуги України, - є не консенсус, а ясність. Те, що вони бачать сьогодні, — бардак. Сприйняття України як розділеної країни є набагато менш руйнівним для її перспектив, ніж сприйняття її як безладу". Як це пояснити це тим, для кого влада ("вся і негайно!"), і як самоціль і як інструмент подальшого збагачення, є мегаметою?
Але навіть залишаючи тут осторонь високочолі країни НАТО з їхніми аж такими високими забаганками – невже припинити цей руйнівний бардак і врешті запровадити цивілізовану керованість процесів в інтересах суспільства - не є принциповою справою для нас самих, позаяк ми громадяни і, що важливо, платники податків ?

В контексті цього пан Марченко формулює завдання:
- "визначити основні реальні проблеми сучасного українського суспільства, порушити найважливіші питання і надати конкретні відповіді на них. І не лише писати і говорити, але й діяти", перед тим з'ясувавши різницю між громадянським та ентічним націоналізмом;
- "визначитися з ідейною основою діяльности - ...критично ясно і зрозуміло сформулювати, що є для нас найважливішим – права людини і європейська Україна, або примари національної величі та боротьба з її аж надто реальними ворогами".
Можливо, через свою схильність до простих речей, я надто спрощую, але ці питання не виглядають такими вже складними проблемами. Національна велич України є вочевидь неможливою поза Європою, а без пріоритетности прав людини варто казати не про велич, а радше про вбогість та упослідженість. Своєю чергою, вибір між двома націоналізмами є питанням європейськоcти: громадянський націоналізм надає людині свободу вибору і честь саме такого вибору ("українцем є той, хто себе українцем вважає"), розвиваючи націю у цивілізованому західному річищі; націоналізм етнічний принижує людину необхідністю доводити, а то ще і виправдовуватися, націю, у такий спосіб, обмежуючи і заводячі на зовсім вже дикі манівці. До того ж, за сучасних умов націоналізм – то радше "категорія серця", ніж політична концепція.
Визначення проблем і надання конкретних відповідей (завдяки функціонуванню потужних критичних майданчиків – "відкритих просторів відкритого суспільства") має стати підгрунтям для проведення рекомендованої Марченком "класичної політики груп тиску", себто, наскільки я розумію, системного громадянського лобізму, внаслідок якого, а точніше, отримання та актуалізації пропозицій, від яких неможливо відмовитися, "елітам буде нікуди подітися. Вони танцюватимуть за нашими нотами, бо ж інших не буде".

Тут я маю що уточнити. По-перше, як я вже десь писав в якомусь опусі, мені виглядає за непослідовне відстоювати демократію і водночас оперувати терміном "еліта", хоча у цьому випадку я розумію сенс, котрий у цей термін вкладає автор. По-друге, важливо не перебільшувати здатність пануючої політично структурованої верхівки до складних рефлексій і сприйняття пропонованого "знизу" конструктиву – домогтися останнього буде вельми непросто. Не хочу нікого незаслужено образити (а заслужено – най ображаються), але як на мене, існуючі "кольорові" слабкоідеологізовані політичні утворення, створені під особу чи під групу – це:
а) для керівного кола – ЗАТ (можливо – ТОВ, контекстова різниця є несуттєвою), що роблять собі бізнес, від ситуативних потреб якого і залежить те, що вони видають за ідеологію, машини продукування ресурсів для певних осіб чи то груп;
б) для значної кількости адептів - останнє пристанище "совка", який підсвідомо прагне патерналізму.
Нечісленні ж існуючі ідеологічні партії або мають ідеологію, малоприйнятну для виголошення у пристойному товаристві, або, оповиті серпанком тихого смутку, страждають на невимовно ялове керівництво.
Тому, властиво, чи не всім існуючим політичним силам насправді небагато є справи до інтересів середнього класу і, відповідно, до проблематики управлінської ефективности, правового і прозорого державного механізму. В їхній системі "понятій" простіше, комфортніше, собі безпечніше "порєшать вопроси" в режими ручного керування з собі подібними, ніж створити незалежний механізм вирішення питань.

До речі, про "понятія". Безмежність правового нігілізму правлячого кола та їхнього "навколишнього середовища" призвела до промовистого феномену – якщо за часів Кучми і трохи пізніше, говорячи про регулювання суспільних відносин, було справедливо казати про глибоку прірву між Конституцією формальною та конституцією фактичною (реально діючими "поняттями"), то з тих пір знецінилися і понятія, окрім, звісно, "основної норми" (Ганс Кельзен би плакав) – "хто сильніший і спритніший, той і царьок". Бардак стає абсолютним. За таких розкладів зрозуміти хто приймає державні рішення, чому і для чого приймаються саме такі рішення – важко не те що звиклим до диктатури процедури союзникам НАТО (що дуже погано), але і нам, українцям (що жахливо і неприпустимо). І ці люди, до речі, замахнулися писати нам Конституцію....

Нікому не потрібен сусід чи то партнер у бізнесі, від котрого не знаєш, чого очікувати, тому стовідсотково правий Шерр, коли каже, що України у взаєминах з євроатлантичними союзниками треба змінити тон (а не комизитися – додав би я). Навряд чи кому (передусім – платникам податків) потрібна держава, котра не тільки не виконує належно своїх функцій, але і не має чіткої, усталеної, прозорої, ефективної процедури прийняття рішень. Нащо, врешті, потрібні політичні сили, котрі не розуміють пріоритетности національних інтересів над партійною вигодою? І чи є інші?

Я безумовно підтримую тезу Євгена Марченка про розвиток і застосування політики груп тиску (кваліфікованого і системного громадянського лобізму) на те, що він зве "елітою", а я, якщо культурно – "владоможцями", з метою формування в Україні і використання громадянами "процесуально правової демократії", себто поліархії5, з перспективою, як виглядає, її подальшої еволюції у бік strong democracy – влади кваліфікованих, інформованих, освічених громадян. Серед першочергових напрямків тиску тут, на мою думку, забезпечення реального (за максимумом - вирішального) впливу громадськости на конституційний процес. Варто також, наприклад, домогтися того, шоб суспільно-значущі конфлікти між гілками влади, найвищими органами влади і посадовими особами, як явище форс-мажорне і таке що становить дефолт держави перед громадянами (виборцями і платниками податків) розглядалися судом або спеціяльними комісіями публічно і мали логічне юридичне завершення.
Кваліфікований і системний громадянський лобізм, ясна справа, потребує системи знань, відповідного методологічного та юридичного інструментарію та вправного володіння ним, що, своєю чергою, потребує ресурсів. Проте вповні достатніми ресурсами володіє дрібний і середній бізнес – "непредставлені" та дискриміновані народи існуючої системи, зацікавлені у своєму вивільненні, рівній мірі, справедливому судочинстві та правовій процедурі.

Водночас хочу трохи пофантазувати і про диверсифікацію наших (об'єднаних спільністю розуміння пріоритетности прав людини, визнанням європейського/євроатлантичного вектору України, раціональним і спокійним громадянським націоналізмом) зусиль. Якщо існують стільки розумних і самостійно мислячих українців, у т.ч. тих, що голосували за "кольорових" як за порівняно більшу надію чи то як за порівняно менше зло, якщо ці українці кревно зацікавлені у "диктатурі правової процедури", у рівній мірі для всіх, у ефективности і прозорости прийняття рішень і правовій сутности таких рішень – то чому ці українці дотепер політично не об'єднані у ... Бачите тут три крапки? Я – теж. Але якщо є попит, має з'явитися пропозиція. А підкова, блакитна фофудья та чирвова дама, не кажучи вже про серпи з молотками тощо, гарно виглядатимуть якщо не на стіні у якости трофеїв, так в експозиції музею старожитностей.

"Чим серце заспокоїться?" – запитує у заголовку статті пан Марченко. Риторично запитує, бо чим же ще, як не тим самим, чим і серця європейців чи то громадян США (вільних людей вільних країн) – створенням механізмів перетворення інтересів громадян на державні політики та відбудовою керованої професіоналами і базованої на непорушній процедурі прийняття рішень держави, обладнаної правовим пристроєм "захисту від дурнів" – у т.ч. як від зловмисників так від безвідповідальних дилетантів, що у контексті – те й саме. Хто хоче - вільний сперечатися, але на моє глибоке переконання, за сучасних українських умов це досягається саме у формі президентської республіки.

Справедливість, безперечно, є. Але за неї таки треба добре боротися. То повертаймо державу собі.

*********
1 Джеймс Шерр. Україна має змінити тон. http://maidanua.org/static/mai/1210133363.html
2 Євген Марченко. Пора змінювати систему.http://maidanua.org/static/mai/1206017442.html
3 Євген Марченко. Що буде? http://maidanua.org/static/mai/1206347718.html
4 Євген Марченко. Чим серце заспокоїться? http://maidanua.org/static/mai/1207297078.html
5 Поліархія - (від грецького poly – "багато", та arche – "початок"). У сучасній політичній науці – реальний політичний режим європейських країн, США тощо, на відміну від ідеально-утопічної демократії. Характеризується владою не однієї "еліти", а багатьох "зацікавлених груп", в умовах конкурентности та забезпечення людських і громадянських прав і свобод. "Політично-процесуальна демократія". Термін у сучасному значенні застосовано у якости політичної категорії в 1953 р. у книзі Р. Даля і Ч.Ліндблома “Політика, економіка і добробут”.


Малюнок - Order and Chaos (lithograph, 1950) M.C.Escher.

Відповіді

  • 2008.05.14 | VOL

    Вихід один

    Піднятися всім народом і змести цю владу підчисту...

    Бо ще півроку, рік і будемо у новому Радянському Союзі.
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2008.05.14 | zmej_gorynych

      Re: Вихід один

      Доброго вечора всім.

      Я колись давно вже писав про варіант абсолютно пасивного спротиву. Щоби дати зрозуміти бляеліті хто тут поки-що рулить. І окрім всього такий вид спротиву, думаю, зараз ближчий українському менталітету :)

      Ідею запозичив із "Залізної П"яти" Джека Лондона.
      Процитую (прошу вибачення за довгу цитату, але тут нічого не вдієш. Інакше втратиться зміст):


      "4 декабря правительство Соединенных Штатов отозвало из Берлина своего посла. В ту же ночь немецкая эскадра, подойдя к Гонолулу, потопила три американских крейсера и таможенный катер и обстреляла город. На следующий день Германия и США объявили друг другу войну. Социалисты обеих стран ответили на это призывом к всеобщей забастовке.
      Это было первое столкновение кайзера с теми людьми, на которых держалась вся его страна. Он мог править только с их согласия. Новизна положения заключалась в полнейшей пассивности восстания. Ни волнений, ни беспорядков, рабочие просто бездействовали. Но своим бездействием они сковывали правительству руки. Кайзер только и ждал случая, чтобы спустить на восставших рабочих свою свору кровавых псов, — но не тут то было. Он не мог мобилизовать армию и начать войну, ни даже покарать непокорных подданных. Во всей его империи не вертелось ни одно колесо. Поезда стояли, телеграф безмолвствовал, — телеграфисты и железнодорожники бросили работу вместе со всем прочим населением.
      То же самое происходило в Соединенных Штатах. Наконец то организованный пролетариат сделал правильный вывод из полученных им суровых уроков. Потерпев поражение в экономической борьбе, он примкнул к борьбе политической и пошел за социалистами, — ибо всеобщая забастовка носила политический характер. Пролетариат был так основательно побит, что ему нечего было терять: им владела решимость отчаяния. Рабочие, побросав инструменты, миллионами покидали фабрики и расходились по домам. Повсюду на первом месте были механики. Их раны еще кровоточили, их организации были разгромлены, но они без колебаний присоединялись к забастовке, увлекая за собой своих верных союзников, металлистов.
      Чернорабочие и неорганизованные массы трудящихся тоже присоединились к забастовщикам. Забастовка сковала все в стране. Особенно непримиримо были настроены женщины. Они грудью стали за мир, они не желали отпускать своих мужчин на бессмысленную гибель. Идея всеобщей забастовки была популярна, она всем пришлась по вкусу, она восхищала народ, удовлетворяя присущее ему чувство юмора. Она пленяла воображение. Даже школьники бастовали, не желали отставать от взрослых, и учителя, наведывавшиеся в школу, бежали из гулких, пустынных классов. Всеобщая забастовка приобрела характер всенародного гулянья. Столь очевидное торжество рабочей солидарности возбуждало в народе ликование. К тому же этот взрыв могучего веселья, казалось, не таил в себе никакой опасности. Попробуй, накажи кого нибудь, когда все одинаково виноваты!
      Жизнь в Соединенных Штатах остановилась. Никто не знал, что творится в мире. Не было ни газет, ни писем, ни официальных телеграмм. Каждая община, каждая населенная местность была так изолирована, словно непроходимые дебри, простираясь на тысячи миль, отделяли их от внешнего мира. Все кругом, казалось, перестало существовать. И такое состояние страна переживала целую неделю.
      В Сан Франциско не знали, что творится в Окленде или Беркли, по ту сторону залива. Это рождало странное, гнетущее чувство, словно вы присутствовали при издыхании какого то исполинского космического существа.
      Пульс страны перестал биться. Нация в полном смысле слова умерла. На улице — ни громыхания подвод, ни фабричных гудков, ни жужжания проводов, ни трамвайного дребезжания, ни крика газетчиков… Лишь изредка боязливой тенью мелькнет случайный прохожий, подавленный своей нереальностью на фоне мертвой тишины.
      Эта неделя тишины многому научила олигархию, и она хорошо усвоила преподанный ей урок. Всеобщая стачка была для нее предостережением. Больше это не должно было повториться. Олигархия намерена была об этом позаботиться.
      По истечении недели, как и было решено заранее, немецкие и американские телеграфисты вернулись к своим аппаратам, и социалистические лидеры обеих стран предъявили своим правительствам ультиматум: конец войне или продолжение всеобщей забастовки. Переговоры тянулись недолго. Обе стороны заявили о ликвидации военного конфликта, и население вернулось к обычным занятиям."
  • 2008.05.14 | VOL

    Не захищаю Уряд, ЮВТ і БЮТ

    Але вже ніяк не можна миритися з неприкритим саботажем оголошеним усіма політичними течіями особисто ЮВТ і БЮТу.

    Пихата Ганка Герман відкритим текстом (на останній "Свободі слова" ІСТВ) злоститься проти ЮВТ і радіє з падіння рейтингу БЮТу в останні дні... І не дочекається, нерозумна, коли народ "дойде" щоб скинути Тимошенко з престолу.

    Хлопці (звертаюся до Президента, ПРовців, і особисто до пані Герман і Богословської) - так політика не робиться...

    При Сталіну за саботаж і антидержавні дії вас уже б давно...

    Дайте можливість працювати Уряду!
  • 2008.05.14 | Мартинюк

    Лише Суд присяжних

    Щось змінити у теперішній патові ситуації може розмороження передбаченої Костутитуцією і законом "Про судоустрій" інституції Суду присяжних. Або інша модель прямої залежності судочинства від громадяннапр, вибори суддів чи якихось суддівських "президентів".

    Непрямі форми які зараз практикують деінде в Європі ( після ліквідації суду присяжних спочатку Гітлером а потім окупаційними силами союзників) в Україні ніколи не спрацють в силу відсутності в українців досвіду правового суспільства і правової самосвідомсті.

    Все інше буде закінчувати лише перманентними колотнечами і латиноамериканським сценарієм громадського "розвитку". А при запровадженні ще й "влади Рад" у формі "парламентаризму" - колотнеча дійде до громадянської війни , диктатури чи втрати незалежності. Вибирайте що вам більше подобається.
  • 2008.05.14 | Ghost

    по-моему, действует сценарий:

    украинский народ, доведённый до отчаяния бардаком и безвластием, должен встречать цветами советского/российского солдата-освободителя, радуясь избавлению. так задумано.

    все нынешние политические силы участвуют в этом сценарии. кто-то вольно, кто-то невольно, но подыгрывают все.
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2008.05.14 | ОРИШКА

      Та Ви шо - салдатики Крємля під гарячу руку попадуть - свої

      буратінки дістануть, а тут ще й 9=та рота полізе. Та з'їдять соколиків заживо
    • 2008.05.15 | Абу

      десь так, тільки квітів не буде

      і маріонетковий уряд проіснує недовго. "табір соціалізму-2", або варіації на цю тему. оптимальним було б ще повторення Праги-68, хоча ближче напевно буде Будапешт-56 зі спаленими російськими танками

      так само як і ви бачать ситуацію окремі політиків і деякі чиновники, між іншим.
  • 2008.05.15 | Тарас Токар

    Сучасна Україна повністю нагадує мені Україну часів УНР

    Демократи гризуться. Росія чекає наступу. Чим воно це все закінчиться цього разу?
  • 2008.05.15 | Сергей ГРУЗДОВ

    Хороший материал, вдумчивый.



Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".