МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Alter ego імперії: уявлена цивілізація слов’янського Криму (л)

05/16/2008 | Tatarchuk
Олександр Богомолов, Ігор Семиволос

http://krytyka.kiev.ua/articles/s.3_3_2008.html


Використаний у цій статті матеріял зібрано в рамках проєкту Центру близькосхідних досліджень «Мусульмани та влада: іспит на громадянську толерантність», здійсненого за підтримки МФ «Відродження».

Три історично недавні події визначально впливають на розвиток міжетнічних відносин на Кримському півострові протягом останнього часу. Це масова репатріяція кримських татар від кінця 1980-х років, підвищення статусу ре­ґіону від области до автономної республіки 12 лютого 1991 року та проголошення незалежної української дер­жави 24 серпня 1991 року. Ці чинники кардинально змінили декілька важливих характеристик кримського суспільства: етнічний склад населення, місце міжетнічних відносин у су­спільно-політичному житті Криму та, на­решті, владні відносини не тіль­ки в адміністративному, але й у шир­шо­му розумінні цього терміна. Йде­ться про статус певної громади або су­спільного прошарку як панівної або, навпаки, підпорядкованої групи, про розподіл матеріяльних та символічних ресурсів між різними суспільними акторами. Поява нових для кримського суспільства політичних проєктів, не­актуальних за радянської доби, – крим­ськотатарського та українського на­ціо­налізмів, сукупно з кардинальними економічними перетвореннями та змі­ною зовнішньополітичного кон­тексту – відривом від Росії, посиленням контактів із західними країнами – змусили російське населення Криму та його нових політичних лідерів ос­­мислювати ці виклики, шукати нові форми самоідентифікації та влас­­не місце у нових політичних реа­ліях. Зокрема у російськомовному по­літичному дискурсі Криму виникла по­треба рефлексії щодо кримських та­тар, ісламу, мусульман.
За матеріял для аналізу у цій статті правлять тексти кримських суспільно-політичних видань, зорієнтованих на російськомовне населення півострова та пов’язаних із політичними силами, які ідеологічно репрезентують ши­рокий діяпазон версій російського на­ціоналізму. Найпомітнішими серед цих організацій є кримська організація КПУ, Російська громада Криму («Рус­ская община Крыма», РОК), ПСПУ та низка нестійких політичних об’єднань, які формуються в контексті виборів до місцевих органів влади (партія «Союз», блок «За Януковича!» тощо). Щоденна газета КПУ «Крымская правда» згодом перетворилася на de facto спільний проєкт із РОК1. «Крым­ская правда» формулює свою місію як газети «не только для русских, но и для всех, кто ощущает себя частью Русского мира, его истории и куль­туры, кто говорит и думает по-русски». Серед інших носіїв російського на­ціоналістичного дискурсу помітне міс­це посідають «Крымское время», «Крымские известия», «Крымская газета», «Русичи», «Вестник Тавриды», інформаційне аґентство «Новый ре­гион – Крым».
Російський націоналістичний дис­курс складається із суперечливої су­міші ідей звульґаризованого евра­зій­ства2 та сучасних політичних реа­лій, інтерпретованих на ґрунті наїв­них політичних теорій, як-от теорія змови. Ключовими інтерпретаційними схемами в ньому є концепція цивілізації, покладена в основу картини світу, та змови ворожих сил, чиї дії пояснюють переважну частину інновацій у су­спільно-політичній сфері.


1. Цивілізація як модель міжгрупових відносин


Тексти російських націоналістів у Криму рясніють поняттями «во­сточ­нославянская», «русская совет­ская», «православная славяно-рус­ская», «восточно-христианская» «ци­вилизация». Основним змістом дискурсу на тему цивілізацій є визначення іден­тичности, відповідь на запитання: хто такі ми і ким є вони. Характерно, що в цивілізаційному дискурсі відносини між російськомовним населенням Криму й іншими групами (кримськими татарами, українцями) подають в опо­середкованому вигляді не як від­носини між етнічними групами, які живуть поруч в одному реґіоні, а че­рез призму їхнього зв’язку з якоюсь сутністю вищого порядку. Російські націоналісти виступають безпосередньо від імені цієї більшої сутности (ци­вілізації), повністю ототожнюючи себе з нею, натомість своїх vis-à-vis во­ни окреслюють у термінах етнічної або релігійної ідентичности (кримські татари, мусульмани, українці):


Как и следовало ожидать, мировая пиар-кампания по пересмотру ито­гов второй мировой войны (не в пользу России и всей славянской циви­лизации) зацепила и Крым. <…> Главными ньюсмейкерами в данном случае выступили представители крымскотатарской нацио­наль­ности, а именно меджлис, ре­шивший разнообразить пере­чень традиционных траурных меро­приятий, запланированных на 18 мая.
(Крымская правда [далі – «КП»], 17.05.2007. Курсив у цитатах
тут і далі наш. – О.Б., І.С.)


Українців так само поставлено на ієрархічно нижчий щабель, зде­біль­шого вони фігурують як суб’єкт різних неправильних учинків, такі собі порушники. Тобто дискурс російських націоналістів, з огляду на оцю наяв­ну в ньому модель міжгрупових від­носин, можна схарактеризувати як зразок дискурсу домінування. По­заяк власне російська етнічна іден­тичність у ньому зактуалізована сла­бо (підмінена сутностями вищого по­рядку), це обмежує функціональний простір моделі міжетнічних або між­конфесійних відносин, яка є клю­човою в офіційному дискурсі кримської та української влади і побудована на пре­зумпції рівного статусу суб’єктів цих відносин.
Цивілізацію подано як статичний, довічний об’єкт, так само статичною є й ідеальна поведінка її «носіїв», етнічних росіян Криму, зображуваних як конструктивний елемент «русского мира»:
Отличия крымских русских опре­деляются тем, что они «держат каркас» Русского Мира в Кры­му, обеспечивая аутентичное куль­турное развитие в структуре рос­сийской цивилизации нерусским этническим группам – армянам, болгарам, грекам, евреям, караимам, крымским татарам, крымчакам, немцам и др.
(www.book-ua.org)

Іще Арнолд Тойнбі у фунда­мен­тальній праці «Дослідження історії» звернув увагу на спадковість понять радянська і російська православна ци­вілізація. Радянський Союз, який, мовляв, «став політичним спадкоємцем Пєтрової Російської Імперії», історик уважав «російською православною світовою державою, що чіпляється за життя, вбравшись у західні одяганки задля зручности та маскування», а ко­мунізм, на його думку, «можна роз­глядати як ідеологічний замінник східного православного християнства, за який ухопилися в піку лібералізмові, бо лібералізм – це західна правовірність, тоді як комунізм, дарма що західного походження, є в очах Заходу огид­ною єрессю». Функціональна еквіва­лентність епітетів «советский», «рус­ский», «православный» та еволюція спадкоємців комуністичної ідеї в Кри­му в бік російського націоналізму доводять справедливість цього аналізу. Із другого боку, праці самого Тойнбі, що розійшлися великим накладом у російському перекладі ще перед розпадом Радянського Союзу, теж посприяли освоєнню концепту «ци­вілізація» в російській політичній дум­ці.
У дискурсі російських націоналістів східнослов’янська цивілізація, схід­но-православна цивілізація, «рус­ский мир» і Росія виступають як кореферентні номінації, тобто відси­лають до одного об’єкта, усвідом­люваного як географічний і водночас ціннісний простір, освячений пра­во­слав’ям – «вищим, єдиним у своїй повноті й непорочності сповідуванням християнства»3.
Навіть коли йдеться про сучасну Росію, її подають як щось більше, аніж державу в кордонах колишньої РРФСР, принаймні як Росію разом із невизначено великою спільнотою «співвітчизників» за її межами, в тому числі спільнотою «кримчан»:


И теперь, после того как Рос­сия вышла на линию своего го­сударственно-политического подъ­ёма, День России празднуется всем Русским Миром как день воз­рождения России. Хочу заметить, великой и многонациональной страны! Поэтому мы, российские соотечественники, проживающие в Крыму и на Украине, воспринимаем в новых политических условиях 12 июня не только как главный государственный праздник Рос­сийской Федерации, но и как свой общенациональный праздник. Се­­годня, 12 июня объединяет Рус­­ский Мир и вдохновляет его! По­этому так широко и всё более массово члены Русской общины Крыма, активисты и сторонники всеукраинской партии «Русский Блок», рядовые крымчане, отме­чают День России в Крыму.
(Русский мир. Газета Русской Общины Крыма, 2004, №13)


«Русский мир» за змістом є дещо ширшим поняттям, що обіймає Україну й Білорусь, а також низку інших, не­слов’янських народів колишньої ім­перії:


Русский мир <...> по уровню своей структурированности и целостности является чем-то большим, чем явление, обозначаемое понятием «российская диаспора». Феномен этот складывался исторически. В его становлении и развитии при­нимали участие представители различных этнических сообществ: русские, белорусы и украинцы, та­тары, армяне, грузины, датчане, немцы и многие другие4.
(Крымские известия, 30.10.2007)


У поодиноких текстах крим­ських татар теж розглядають як не­від-
­дільну частину «Русского мира», за­­­певняючи, що теперішнє їхнє від-
­­чу­ження від нього – штучне й «має суто політичний ха­рактер» («КП», 18.03.2005). Стверджується на­­віть, що етнічна самосвідомість крим­­ських татар сформувалася в межах російського соціокультурного про­стору й не могла не зазнати його цін­нісних впливів. Отже, головною загрозою «Русскому миру» та його «тюркському (кримськотатарскому) складникові» є Меджліс, «організація, яку створила татарська етнічна елі­та». Поділяючи антиросійські пози­ції, частина кримських татар, яку зорганізував Меджліс, намагається викорінити в собі й у всьому етно­сі родові ознаки, закладені під час етногенезу. «Меджлісівці» й «українст­во» сформували


политический союз, направленный не на созидание, а на разру­шение исторических форм цивили­за­ционного бытия, <…> отторжение [русского] языка, <…> поддержку внешнеполитических акций и ин­тересов иных цивилизационных структур.
(«КП», 18.03.2005)


Сучасна Росія, де «будують най­більші в Европі мечеті», постає як ідеальна модель узаємин із мусуль­манами, адже


духовные лидеры мусульман рука об руку со святейшим патриархом стоят на пути проникновения сект, экстремистов, стоят на за­щите нравственности, запрещая всякие позорные шабаши т.н. «сексменьшинств». Взгляните, как они относятся к лидеру России Пу­­тину. И с каким искренним ува­­жением он относится к ним, к бес­спорным ценностям Ислама.
(«КП», 21.03.2006.)


В інших контекстах за ідеальну модель розв’язання мусульманського питання править Радянський Союз:


В границах восточнославянского пространства возникла един­ст­венная европейская куль­ту­ра, которая многими мусуль­ма­нами воспринимается как своя собственная. Не случайно Со­вет­ский Союз, где доминировала восточнославянская культура, во­спри­нимался многими государ­ства­ми с исламским населением как надёжный друг и защитник, а сам факт существования СССР делал полностью невозможным даже мысль об организации столкновения европейской и исламской циви­лизаций.
(«КП», 1.03.2006.)


Прикметно, що здатність Росії бути еталоном подеколи зображають як іманентну, притаманну їй за вну­трішньою природою властивість, а наслідування її, якому улягають інші, залежні від неї сутності, в рамках такої схеми виглядає не як свідома активність конкретних індивідів, груп або інститутів, а радше як процес, непідконтрольний людській волі:


Понятно, что этнические русские в Крыму, вследствие специфики региональной социокультурной среды, имеют свои отличия от русских, проживающих на «матрич­ной» территории Русского Мира – в Российской Федерации, либо в дру­гих частях – на Украине, в Кир­гизии, Казахстане и т.п.
(www.book-ua.org)


Цікаво, як у контексті дискурсу про східнослов’янську цивілізацію та «Русский мир» інтерпретують зміст і призначення кримської автономії та місце в ній кримських татар. Фор­мально АР Крим є територіяльною автономією, і ані Конституція Ук­раїни, в частині, що стосується її ста­тусу, ані Конституція АР Криму не визначають статусу автономії як «національної». Але з погляду крим­­ських російських націоналістів, «крымская автономия – это идея рус­ской автономии», що спрямована «на сохранение социокультурного своеобразия Крыма». Головна функція автономії, на їхню думку, полягає в тому, що вона «защищает от украи­низации». Відповідно, вони залишають кримським татарам лише один вибір: прийняти як даність цей порядок речей, адже «крымские татары интегрируются в социокультурное пространство Кры­ма, а не в Ивано-Франковское или Львов­ское» («КП», 15.03.2007).


1.1. Зіткнення цивілізацій


Російськомовні медії Криму не омину-ли популярної у світових ЗМІ теми зіткнення цивілізацій, яка в контексті стосунків із кримськими татарами, зображуваними як носії радикального ісламу, дає нагоду накинути апо­каліп­тичний сценарій нібито неминучої війни двох цивілізацій – ісламської та східнослов’янської. Раз у раз з’яв­ляються повідомлення про табори у кримських горах, де готують бойо­виків5. Асоціятивно з цією темою пов’язані теми «турецької загрози», «пантюркізму», які мають давню іс­то­рію в кримському контексті. Ту­реч­чину, що раніше фігурувала як са­модостатній чинник загрози, дедалі частіше вбудовують у загальну тему міжцивілізаційного зіткнення. Часті прямі або приховані порівняння Криму з Чечнею та Косовом підсилюють відчуття загрози:


– Но война пока в Крыму не на­чалась.
– Начнётся, если и дальше игно­рировать исламский фактор. Понимаете, если гнойник не лечить, а просто заклеивать, то мы знаем, чем это грозит всему организму. <…> Сегодня разгорается война двух цивилизаций, которая примет не межэтнический, а религиозный характер, а такие войны – самые жестокие. Эскалация конфликта начнётся с Крыма – это наши выводы двухлетней давности.
(«КП», 5.04.2007)


– Ладно, тогда какими вы видите перспективы Крыма? Второе Косово? Кипрский вариант?
– Татарский фактор очень опасен – борьба украинских националистов с Россией подобными методами ведёт к угрожающим вещам. Да, у вас получится, как в Косово. И дело даже не в крымских татарах, а в мировой исламской цивилизации, которая будет их использовать в качестве форпоста продвижения своих интересов.
(«КП», 26.12.2006)

Отже, картина світу російських націоналістів постає у вигляді окремих вельми ворожих один до одного світів або цивілізацій, зображених як природні організми, відносини все­ре­дині яких концептуалізуються в термінах родинних стосунків. У фокусі інтересу перебуває «східнослов’янська цивілізація», у центрі якої міститься «Русский мир», чиї контури збігаються з кордонами Російської імперії. Най­кращим зразком і центром питомо схід­нослов’янського політичного утво­рення в межах цієї картини є су­часна Росія, яка продовжує традиції Російської імперії. За модель відносин усередині ширшої східнослов’янської цивілізаційної спільноти при цьому править Радянський Союз. Із ціннісного погляду ліве крило націоналістів (КПУ, ПСПУ) віддає перевагу Радянському Союзові, натомість праві шанують Російську імперію і здатні відмовитися від значної частини радянської спад­щини чи навіть засудити деякі вчинки радянської влади (найчастіше – по­літику червоного терору в Криму в 1920-х роках і розказачування на До­ну та Кубані). Україна в рамках цієї концепції не може мати суттєво відмінних від Росії інтересів та цін­ностей, поява яких суперечила б її «схід­нослов’янській» «цивілізаційній» природі.
Цивілізаційний дискурс, у якому слабо зактуалізованою залишається російська етнічна або «національна» ідентичність, виконує ще одну важливу додаткову функцію в полеміці з опо­нентами. Цей дискурс, фактично призначений закріпити домінування однієї спільноти – етнічних росіян або, ширше, носіїв російської мови та культури над іншими, дає змогу його носіям відкидати звинувачення в націоналізмі, версією якого він є. Із другого боку, з позиції захисників цивілізації, що її подають як історичну й навіть природну, російські націоналісти вільні в полеміці зі своїми опонентами звинувачувати тих у націоналізмі, що його, за радянською традицією, сприймають як неґативний термін.


1.2. Історія
переможців


Жоден націоналістичний дискурс не обходиться без власної версії історії. Це так звана історія переможців, яка змальовує образ минулого, «зу­мовлений політичною, соціяльною чи релігійною потребами, що в ньому всі альтернативні варіянти та бічні лінії відтято, а нормативну схему спре­паровано й відселектовано» (На­таля Яковенко). Не є винятком і російський націоналістичний дискурс у Криму.
Важливу роль в історичних роз­відках, друкованих у кримських ро­­­­сійськомовних медіях, відіграє рет­­ро­-
­­спективний образ ісламу та Крим­­ського ханства, де за ханством за­кріплено роль «неспокойного южного соседа Российской империи», головним засобом існування для якого були «на­беги на русские земли», а внутрішня політика полягала в «угнетении не­мусульман». Отже, згідно з такою інтерпретацією минулого, знищення Крим­ського ханства та захоплення Криму, що його в 1783 році здійснила Російська імперія, постає як «реванш за сожжённые русские города и села, за слёзы невольников, проданных на рынках Карасубазара и Кафы, за кровь защитников русских земель, пролитую в татарских набегах» («КП», 25.05.2007). Імперські претензії на півострів об­ґрунтовувано тим, що, мовляв, «русские обосновались в Крыму гораздо раньше, чем здесь появились татары», а «в Тавриде существовало даже русское княжество – Тмутаракань». Особливо наголошують те, що православ’я в Криму з’явилося раніше за іслам. Ці дві тези використовують як арґумент на користь «права первородства на Крим» і спростування «тверджень русофобів», нібито анексія Криму, що її вчинила Єкатєріна II, була окупацією.
Російську імперію змальовано як суворого, але справедливого володаря, під чиєю владою населення півострова, мовляв, тільки виграло. Захопивши Крим, Москва «не повела наступление на ислам, чтобы поквитаться за сож­жённые церкви. Мечети и духовные училища мусульман сохранили ва­куфные земли». Мусульманам «были дарованы все права и привилегии соответствующих сословий России. При этом никто не покушался на обы­­чаи и религию нехристианского на­селения. Веротерпимая Екатерина сделала для мусульманских дворян лишь одно ограничение – запретила владеть православными крепостными. <...> Российское правительство не только сохранило конфессиональные особенности народов Крыма, но и способствовало их развитию».
Публікації, що звеличують політику Єкатєріни II в Криму, почастішали після рішення мера Симферополя Геннадія Бабенка та міської ради відновити пам’ятник російській цариці в центрі міста. Для російських націоналістів постать Єкатєріни цінна тим, що вона пов’язана з початком русифікації Криму, натомість для кримських та­­тар вона символізує руйнацію їх­ньої історичної державности. Закріп­лення «історичної пам’яті» в на­звах вулиць і площ, монументах, ушануванні визнаних у певній спільноті святинь, дат і ювілеїв – так звана ме­­моративна політика – є, каже На­таля Яковенко, найефективнішим способом «реґулювання історії». Конкуренція між представниками різних етнічних спільнот і політичних ідеологій у Криму за право мати свою меморативну політику й контролювати символічний складник публічного простору останнім часом досягла безпрецедентного для України рівня. Новітній російський історичний ме­дійний дискурс має дзеркальний відповідник у кримськотатарських друкованих ЗМІ, аж до наголошення толерантного ставлення кримських ханів до їхніх підданих-християн. Головним змістом цієї заочної дискусії є суперечка за історичні права на Крим.


2. Теорія змови
як модель інтерпретації політичної поведінки


Певна коґнітивна проблема для но­сіїв російського націоналістичного дискурсу, який оперує надмірно ге­нералізованими та статичними мо­делями цивілізацій і світів, полягає в тому, як увести в цю спрощену картину світу реальне мінливе розмаїття по­літичних процесів, що відбуваються у конкретній країні та реґіоні. Схемою, яка пропонує просте рішення цієї проблеми, є теорія змови6. Ця схема дає змогу категоризувати широкий діяпазон політичних акторів на підставі двох дуже простих бінарних параметрів – як своїх (добро, світлі сили) та чужих (зло, темні сили), а також активних (суб’єктів або ініціяторів змови) та пасивних (об’єктів маніпулювання з боку змовників). Динаміку подій визначають дії «змовників», «світлі сили» перебувають в оборонній по­зиції і прагнуть зберегти певний стан речей. Відтак будь-які зміни або активні дії, що не відповідають цьому ідеальному станові, можуть бути зінтерпретовані як елементи реалізацій плану «змовників». За змістом змова є війною або змаганням, у якому «змовники» намагаються знищити або підпорядкувати собі «світ­лі сили», аби заволодіти їхніми скарбами (територією, природними та людськими ресурсами тощо). Тео­рія змови як модель пояснення політичних процесів пропонує одинокий позитивний сценарій, за яким пасивні, слабкі об’єкти можуть урятувати себе: це можна зробити, лише приєднавшись до «світлих сил».
Тему всесвітньої змови проти схід­ноправославної, східнослов’янської ци­вілізації розглядають під кутом на­мірів «абсолютного зла» – США та «світової олігархії» – встановити конт­роль над глобальними ресурсами й зберегти контроль над світом. Одним з інструментів у здійсненні таких намірів є «радикальний іслам», котрому, хоч як це дивно, сприяють міжнародні організації:


...Войска ООН, направленные в Косово в 1999 году для того, чтобы остановить геноцид, про­водили этнические чистки, способ­ствовали преднамеренному и си­стематическому уничтожению сербов-христиан албанцами, испо­ве­дующими ислам.
(«КП», 03.09.2007)


Локальні кримські події вписуються в контекст цієї єдиної змови світового масштабу:


На фоне мусульманских бесчинств в Косово, террористических акций в Европе и на Ближнем Востоке, организованных исламскими боеви­ками, события последних дней в Крыму приобретают особенно зловещую окраску.
(«КП», 27.03.2004)


Елементом глобальної змови «сві­тового зла» є й Помаранчева революція 2004 року, – вона, як засвідчують заклики Союзу радянських офіцерів Криму, збентежила свідомість місцевих російських націоналістів навіть більше за дії ісламістів від Косова до Криму:


Страны Евросоюза должны осознать: происходящее у них – оранжевого цвета. Исламский экстремизм и тер­роризм, вооружённое насаждение «де­мократии по-американски», «цвет­ные» революции в ряде стран СНГ и погромы во Франции, Гер­мании и Бельгии – звенья одной цепи.
(«КП», 11.11.2005)


Аби врятуватися від цієї глобальної змови, знаряддям якої є «радикальний іслам», запропоновано створити «дієвий центр опору», який може існувати лише в «рамках східнослов’янського світу», що, на відміну від Заходу, має «історичний досвід взаємодії з народами, які сповідують іслам» («КП», 1.03.2006).


3. «Ісламська карта»: амбівалентне ставлення
до ісламу та мусульман


Поширений у кримському медійному просторі метафоричний вислів «іслам­ська карта» рельєфно передає су­перечливе та водночас недовірливе ставлення до ісламу. Гральна карта, ясна річ, не має цінности сама по со­бі й набуває її залежно від того, в чиїх руках опиняється – «своїх» або «чужих». Вона може бути то ко­­зирем, то «розмінною картою». От­­же, ця метафора є виразом невіри в щирість релігійних переконань крим­ських татар, неповноцінність самої ісламської релігії та бачення мусульман як пасивного об’єкта, котрим легко маніпулюють зовнішні сили. Ось про­мовистий приклад висловлювань у кримській пресі відомого російського проповідника Андрєя Кураєва7, що поєднує тему неповноцінности му­сульман з уявленням про них як про загрозу:

Мусульмане в Крыму ведут себя, как подростки, утверждающиеся в социуме. Вспомним поведение человека с подростковыми комплек­сами по фамилии Шикль­грубер. [sic!]
(«КП», 20.09.2006)

Характерним елементом дискурсу домінування є зображення ісламу у зіставленні з православ’ям. Здебіль­шого йдеться про перевагу цінностей православ’я, його вищість супроти ісламу:


Крым, познакомивший поэта [Пуш­кіна] воочию с миром исла­ма, положил начало процессу «воз­вращения» его к ценностям пра­вославия.
(«КП», 27.08.2005)


Маніпулювати мусульманами в Кри­му можуть «українські націо­на­лісти», які «ведут активную от­кро­венную пропаганду фашизма, ра­зыгрывают в Крыму “исламскую” карту». Але в Криму гра може виглядати і склад­нішою, багаторівневою, і навіть гло­бальнішою. У таку конструкцію ук­раїнські націоналісти вже не вмі­ща­ються:


...Значительная часть крымско­татарского народа обманута про­пагандой меджлиса, и эти люди, не зная, как все выглядит в действительности, стали сегодня разменной монетой в руках про­дажных меджлисовских деятелей. <...> [А ті] руководствуясь прин­ципом «кто больше даст», повели азартную игру с американскими покровителями и, что особенно опас­но, – с экстремистскими кру­гами фундаменталистов в исламском мире.
(«КП», 3.04.2004)


Поряд із неґативним ставленням до «радикального ісламу», коли він постає як ворог православ’я в кон­тексті Косова або Криму, в текстах, де йдеться про антизахідні настрої серед мусульман або про те, як вони потерпають від Заходу, відчувається позитивна оцінка. У такому контексті мусульмани стають ніби союзниками російської цивілізації в боротьбі про­­ти ворожого до Росії Заходу. У цих контекстах мусульманам навіть при­писують прихильне ставлення до «православ’я»:


Арабы с благосклонностью от­метили, что православные христиане во время скандала вокруг карикатур на пророка Мухаммеда в начале 2006 года были однозначно на сто­роне ислама. Что же касается демократических свобод, в том числе свободы слова, для обеих религий это, самое большее, добродетели второго ранга. <…> Отторжение духовного влияния извне в России становится практически таким же приоритетом, как и в исламском мире. Ислам, как недавно заявил патриарх Алексий II, ближе стоит к православной церкви, чем като­лицизм.
(«КП», 15.02.2007)


Керуючися таким розумінням, ро­­сійські націоналісти очікують від місцевих мусульман схвальної оцінки своїх антизахідних акцій. Прикладом може бути така позиція учасників мітинґу протесту проти натівських навчань «Sea Breeze» у Феодосії влітку 2006 року:


Нас хотят рассорить с крымскими татарами, – говорят митингующие. – Хотя на самом деле они стоят с нами плечом к плечу. Все же знают, как ислам относится к Америке, так что они здесь на нашей стороне.
(«КП», 3.06.2006)


Політична поведінка кримсько­татарської та української національних еліт, на думку російських націона­лістів, зумовлена еґоїстичними ін­те­ресами політиків, що нехтують «схід­нослов’янську» природу власних народів заради власної вигоди. І кримськотатарська, й українська еліти стають знаряддям у руках потужних зовнішніх сил, які належать до іншої цивілізації – Заходу. Кримські татари як неслов’янський народ мають у цьому контексті суперечливий статус. З од­ного боку, їх розглядають як частину питомого для східнослов’янського світу тюркського складника. Із другого боку, вони опинилися в фокусі великої світової змови, внаслідок чого перетворюються на ісламістів і втрачають питомий зв’язок зі східнослов’янською циві­лізацією, яка єдина здатна врятувати їх від усіх негараздів (зокрема від влас­ної політичної еліти, яку уособ­­лює Меджліс) та захистити від Заходу. Така амбівалентність ув оцінці кримських татар пов’язана зі сприйняттям їх як другорядного та підпорядкованого компоненту у великій східнослов’янській родині народів, серед яких мусульман зага­лом розглядають як найслабшу лан­ку. «Ісламська карта», що її нині розігрують глобальні змовники й використовують проти «православної» та «східнослов’янської» цивілізації, має, на думку російських націоналістів, потрапити в «правильні руки», від чого самим мусульманам, зокрема кримським татарам, стане краще.


4. Переформатування міжгрупового конфлікту
в міжконфесійний


Процес переінтерпретування міжгру­пового конфлікту між так званими «слов’янами» та кримськими татарами8 як релігійного принаймні почасти є наслідком дії потужних цивілізаційного та конспірологічного фреймів у ро­сійському націоналістичному дис­курсі та намагання надати більшої рель­єфности і переконливости образові загрози, яка в мисленні російських націоналістів асоціюється з кримськими татарами.
У російській націоналістичній пре­сі Криму Меджліс дедалі частіше зга­дують у контексті політичного ісла­му, що, ймовірно, відбиває реф­лек­сію на поточні міжнародні події, а саме косовську кризу в Юґославії та початок другої чеченської війни в Росії, яку російські ЗМІ переважно висвітлювали як боротьбу з вахабітами. За свідченнями кримськотатарського активіста Ахтема Чийгоза, російські націоналісти дедалі частіше вжи­вають означення «ісламісти» до всіх мусульман, коли йдеться про конф­ліктні події. Характерно, що дедалі частіше орган світського за ідеологією національного руху, Меджліс, по­стає в коментарях як «ісламське угру­повання»:


...Малочисленные, но оголтелые функционеры из т.н. «меджлиса-курултая» [ведут] пропаганду преступных идей «меджлиса крым­скотатарского народа», в том числе, идей расизма, ксенофобии, а также реваншистских и радикальных исламистских призывов.
(«КП», 13.05.2005)


На своих плечах крымско-татарский Меджлис принес в Крым ваххабизм и поставил автономию на грань масштабного конфликта. От этого пострадают все – и христиане, и мусульмане. Только верхушка Меджлиса смотается в какую-нибудь исламскую страну.
(Сайт «Планета Крым»)

Використання терміна «ісламісти» на позначення кримських татар посилює відчуття загрози. Унаслідок такої зміни позначень міжгрупове протистояння дедалі частіше постає в медійному дискурсі як міжрелігійне.
Отож феномен релігійного конф­лікту не виникає сам по собі, а є новою інтерпретацією в публічній дискусії феномену міжгрупового конфлікту, раніше описуваного як міжнаціональний або міжетнічний. Такому його пе­реосмисленню в масовій свідомості сприяє широке застосування релігії як символічного та мобілізаційного ресурсу в політиці, у поєднанні з дедалі частішим описуванням подій у світі як релігійних конфліктів. Відтак виникнення феномену між­релігійного конфлікту пов’язане не зі зміною онтології конфлікту, що точиться між тими ж учасниками і є наслідком міжгрупової конкуренції за ресурси, а радше зі способом його осмислення в суспільстві. Водночас ключовою матеріяльною при­чиною, яка призвела до появи феномену релігійного конф­лік­ту в су­спіль­ній сві­-
­домості, є те, що де­далі більше кон­ф­ліктних подій роз-
­­гортаються до­вко­ла культових об’­єк­тів. Факт, що са­­ме релігійне май­но найчастіше стає при­­водом для конф-
­­лікту, став не­пе­ред­­бачуваним на­слід­ком політики «по­долання неґа­тив­них наслідків тоталітарної політи­ки колишнього СРСР що­до релігії та від­новлення по­ру­ше­них прав цер­ков і релігійних ор­га­­­нізацій». Якби ук­­­раїнська влада ви­­рі­шила так само по­­долати наслідки «то­талітарної полі­тики СРСР» щодо всіх гро­мадян і по­вернути інше майно, наприклад, земельні угіддя, дов­кола них виникли б суперечки тієї ж природи, але ще більшого мас­штабу. Отже, через такі цілком непередбачувані для безпосередніх учасників міжгрупової конкуренції обставини у фокусі протистояння опи­нився подвійний за природою ресурс (що має і матеріяльний, і сим­волічний, ціннісний вимір).
Нарешті, не зайвим буде зробити декілька методологічних зауваг. Від­­­носини між великими групами на­се­лення, що різняться насамперед культурою, мовою та історичною долею, у Криму і за його межами в українській науковій рефлексії та публічній дискусії загалом здебільшого концептуалізовані як міжетнічні. Віднедавна поряд із цим терміном у певних контекстах почали вживати термін міжконфесійні відносини, позначаючи ним узаємини не тільки і навіть не так між релігійними орга­нізаціями, громадами або акти­вістами, як між уявними спільнотами, більшими за етнічні групи, що їх подають як носіїв певної культурної традиції – ісламської або християнської (у кримському контексті частіше православної). У презумпції ці терміни містять уя­влення про етнічні та культурні спіль­ноти як позаісторичні сталі сутності, чи не єдиною змінною ри­сою яких є чисельність і політичний статус9. Такий підхід пояснює па­нівна в пострадянських країнах при­мор­діялістська концепція нації, в ос­нові якої лежить есенціялістське уяв­лення про «націю» як суспільний організм. Динаміка міжгрупових сто­сунків, однак, набагато складніша. Ме­жі етнічних спільнот не є чітко визначеними й залежать від мінливого культурного та політичного контексту. На розуміння свого місця у більшому соціюмі в свідомості членів певної спільноти впливає переосмислення культурної та історичної спадщини під час конструювання власної гру­пової ідентичности. Велику роль у між­групових відносинах відіграють політичні еліти, які впливають на гру­пову поведінку, просуваючи різні ідеологічні програми.


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".