МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Політика національної руйнації

08/03/2008 | Джеймс Шерр
Із часу розпаду СРСР і помаранчевої революції Україна пережила три найважливіші етапи у становленні своєї державності. Найвидатніший — безумовно, створення незалежної держави 1991 року. Проте визначальним питанням перших років власної державності було: чи зможе Україна зберегти незалежність, не кажучи вже про територіальну цілісність і недоторканність кордонів, які «старший брат» ніколи не вважав остаточно встановленими, навіть попри підписання 1994 року Тристоронньої угоди між Сполученими Штатами, Україною й Росією.

Другий припадає на весну й літо 1997 року. Три тісно взаємозалежні події — укладання До­говору про особливе партнерство між Україною і НАТО, укладання Міждержавної угоди між Україною й Російською Федера­цією та підписання трьох між­урядових угод про Чорноморський флот — сприяли усуненню непевності раннього періоду незалежності й становленню країни як визнаного, незалежного гравця у Європі. Водночас виникло нове питання: яким гравцем буде Україна? Президент Кучма у травні 1998 року заявив: «[Той] факт, що Україна існує й що вона залишиться суверенною й незалежною державою, не підлягає обговоренню. Питання в тому, наскільки демократичною, соціально орієнтованою й правовою державою вона буде, а також наскільки ми зможемо забезпечити непорушність основних конституційних принципів».

Третій і найбільш драматичний етап — помаранчева революція, здавалося, давав відповідь на це питання. Зима 2004—2005 років стала переломним моментом для України, переходом від вірту­альної до молодої (незрілої) демократії. Незрілість демократії стала помітною в перші ж тижні, а до моменту першого розпаду помаранчевої коаліції 2005 року вона ста­ла явно деструктивною. Проте тоді (як і тепер) не йшлося про від­мову від демократичного курсу.

Нині країна перебуває на четвертому критичному рубежі, який визначається як параліч. Украй важливими питаннями є, коли Україна переборе політичний параліч і якої шкоди буде зав­дано її економіці, реформам і між­народному становищу? Чи ста­не параліч в Україні таким же всеосяжним, як у Польщі часів Liberum Veto або у Франції в останнє десятиліття Третьої республіки? Чи втратить Україна здатність сприймати й впливати на регіональні й глобальні чинники, які на неї діють? Інакше кажучи, чи залишиться вона суб’єктом, чи всього тільки об’єктом міжнародних відносин?

Ці запитання виникають через причини внутрішнього характеру, і на них не можна відповісти без здійснення внутрішніх змін. Чи можливі вони?

Мутація українського керівництва

Помаранчева революція і події, що їй передували, свідчать про розрив між характером і пріоритетами громадянського суспільства, яке розвивається, та правлячої еліти країни. Нині ми бачимо, що розрив не зменшився, а у певному сенсі, навпаки, збільшився. Потенційно цей розрив може виявитися таким же корисним нині, як і 2004 року. Проте він також доводить живучість проблем, які Україна успадкувала і з якими досі бореться.

На одному рівні помаранчева революція напрочуд мало вплинула на склад і поведінку правлячих кіл України. Застереження, яке висловив автор цих рядків у червні 2005 року про те, що «особисті цілі й боротьба за владу, здається, беруть гору над важливими й невідкладними національними інтересами», і яке прозвучало луною у чіткій статті Володимира Горбуліна й Олександра Литвиненка (котрі писали про «штучно створений світ» можновладців, про культуру «безкарності» й дії «поза будь-якими моральними або етичними правилами»), є болючим нагадуванням про обставини, які я описував 1998 року: «перевага «суб’єктивних», особистих цілей над відповідальністю перед суспільством, нелогічність правової системи й некомпетентність державних установ... брак підзвітності й прозорості як у приватній, так і в публічній сфері... Стара система влади ліпше справлялася з добуванням вигоди зі змін, ніж самі ті, хто потребував змін».

Нинішня влада не тільки стала заручником цих реалій, а й їх частиною. Як і її поперед­ники, вона навчилася ними користуватися собі на благо.

На іншому рівні, проте, зміни відбулися, й не завжди на краще. У найбільш новаторський період правління Кучми і його адміністрації багато представників влади були слабкими носіями національної традиції, зате сильними носіями державних устоїв, нехай навіть радянського зразка. Вони розуміли організацію, управління, професіоналізм і ключову роль інститутів влади. Цього виявилося замало, щоб стримати процес витіснення правил «поняттями» або дедалі зростаючу агресивну владу грошей. Та існувала система влади. Вона забезпечувала безперервність, логіку й, у кращому разі, ефективний, хоча й недемократичний перебіг реформ. У гіршому разі, що й сталося в остаточному підсумку, вона виявилася несумісною з реформами й демократією — тому й відійшла в історію.

На відміну від старої влади, помаранчеві ідеологи, особливо з президентського крила, є носіями національної традиції; більшість із них — переконані демократи. Проте їм бракує традиції державного будівництва, а також супутніх їй управлінських і фахових навичок і чуття. Їхнє розуміння державного управління персоналізоване, а не інституціоналізоване; їхня система прийняття рішень у вузькому колі так глибоко укорінилася, що здається природженою; їхні громадські й особисті інтереси переплетені, а не розмежовані. Втративши здатність впливати на події, вони зосередилися на собі й своїх проблемах. Вони реагують на тиск і невдачі не вдосконалюванням політики й її реалізацією, а укладанням угод або блокуванням тих, із ким важко домовитися, навіть якщо це призводить до недієздатності уряду й державного управління загалом. Це вже не система влади, а спосіб її утримати. Але в такий спосіб не можна чогось досягти. Навпаки, це гарантія того, що нічого істотного досягнуто не буде. Фіаско з УЄФА символізує цю слабкість і безвідповідальність, виставляючи їх напоказ усій Європі.

Більш того, два безперечних завоювання — політична демократія й економічне зростання — з’єдналися з безсумнівним злом — корумпованістю права, породивши супереч­ливе благо: звільнення грошей від залишків радянських і пострадянських обмежень. Гроші привели до влади плеяду нових людей (що особливо помітно на прикладі БЮТ): одні з них виявилися кращими за старих, інші — гіршими; одні прийшли з метою захистити свої достатки від політичної влади, інші — конвертувати їх у владу.

Це сумнівне соціальне «досягнення» загрожує міжнародними й внутрішніми наслідками. По-перше, як зможе звеличувана всіма «парламентська республіка» принести бодай якісь національно значимі результати, якщо ultima ratio Верховної Ради — служити найбільш могутнім дахом у країні? Попри «вільні й чесні» вибори, чи насмілиться Україна на такі історичні конституційні перетворення, перш ніж установиться сила закону й чинність закону почне поширюватися на парламент?

По-друге, коли український бізнес здобуде національну ідею, як його російський побратим? Різниця між Росією й Україною в цьому сенсі полягає не так у рівні державного контролю, як у ступені національної самосвідомості й гордості. Автору найуспішнішої й прозорої приватизації в Росії Анатолію Чубайсу належить також авторство терміна «ліберальна імперія». Нині в РФ безліч великих бізнесменів і дрібних підприємців, які впевнені, що, заробляючи гроші для себе, вони тим самим посилюють вплив Росії. І донедавна багато найбільших українських компаній також заробляли гроші, посилюючи вплив Росії. Коли в Україні з’являться свої Чубайси — не заради служіння «ліберальній імперії», а для завоювання для України гідного місця в Європі?

По-третє, як усі ці нові економічні й соціальні чинники взаємодіятимуть з іще одним чинником, котрий ми визначили 2002 року так: тоді як «розвиток громадянських інстинктів загострює розрив між державою і суспільством, він також створює точки напруженості всередині держави й, отже, динаміку його внутрішньої еволюції»? Замість того, щоб породити прагнення створити владну вертикаль a la Путін, безлад у верхах стимулював індивідуальну, корпоративну й інституційну винахідливість і готовність покладатися на власні сили. Корумповані, некомпетентні й бездіяльні залишилися такими, як і були. Та багато установ, які спочатку тільки удавали роботу з упровадження євроатлантичних стандартів, тепер справді застосовують їх і, попри тривогу й перешкоди, не звертають зі шляху реформ. Іншими словами, формується альтернативна еліта: освічена, гармонійна, сповнена почуття відповідальності, яка дивиться в майбутнє. Та коли ця «динаміка еволюції» стане помітною для тих у Європі, хто нині бачить тільки безлад? Чи буде еволюція достатньою для того, щоб привести цю альтернативну еліту до влади, чи Україні буде потрібен ще один момент у стилі Томаса Хоббса, схожий на той, що вона пережила 2004 року? Чи настане цей момент перш ніж несприятливе поєднання внутрішніх і зовнішніх чинників завдасть країні непоправних втрат?

Міжнародний чинник

Уже нині очевидно: шкоди завдано. Очікувалося, що заяви, зроблені на саміті НАТО в Бухаресті про те, що Україна й Грузія «стануть членами НАТО», зміцнять впевненість України й Грузії, пом’якшать тиск на альянс, приборкають амбіції і заспокоять побоювання Росії, забезпечать продуманий і узгоджений підхід до наступного етапу розширення НАТО. Наразі результати діаметрально протилежні очікуванням.

Легко звалювати провину за брак прогресу на російський чинник, особливо тим політикам в Україні, котрі ухиляються від відповідальності за все зроблене чи незроблене. Правда, що загрозливі заяви й дії Росії після саміту в Бухаресті викликали в деяких членів НАТО побоювання за наслідки ігнорування її позиції. Водночас в інших країн Організації Північно­атлантичного договору вони викликали вдвічі більші побоювання за наслідки капітуляції перед нею. Справді, питання про те, як подальше розширення НАТО позначиться на відносинах альянсу з Росією, надзвичайно важливе й актуальне. Та ще важливіше, як розширення — чи його припинення — позначиться на всій системі інтересів НАТО в Центральній і Східній Європі, Чорноморському і віддаленіших регіонах. Більшість країн — членів НАТО знають, що це ключове питання. Але в такому разі виникає інше ключове запитання: хто може сприймати Україну всерйоз?

Люди в НАТО, які володіють ситуацією, можуть лише побічно відповісти на це запитання. Вони можуть сказати, що, попри цинізм, опортунізм і безвідповідальність правлячої верхівки, реформи у сфері оборони й безпеки майже не постраждали або принаймні постраждали менше, ніж побоювалися. Вони можуть сказати, що, попри безлад, Україна продовжує брати участь в операціях із забезпечення безпеки під егідою НАТО, «вириваючись у більш високу вагову категорію». Вони можуть також зауважити, що «Україна — не Росія»: хоча нова система двовладдя в Росії є втіленням раціональності й порядку порівняно з українською владою; Росія — це також киплячий казан проблем із парою, що накопичилася під самою кришкою, а в Україні під руїнами занепалої високої політики зароджуються позитивні зміни. Та що довше триватиме період занепаду, то меншою буде наша здатність переконливо відстоювати цей погляд. Ми чесні з нашими керівниками, які приймають рішення, тому ми зобов’язані повідомити їм, що період занепаду може затягтися до президентських виборів і навіть довше, якщо ситуація не буде врегульована конституційним і легітимним, із погляду громадськості, шляхом. Ці відповіді не можуть влаштовувати альянс, сформований на основі не тільки спільних інтересів і цінностей, а й колективної обороноздатності. Навіть у Великобританії мало хто з екс­пертів сподівається, що Україна стане членом НАТО. Більшість же коливається або противиться членству: меншою мірою через Росію, більшою — через саму Україну. Картина для останньої аж ніяк не сприятлива.

Проблема не в нездатності українського керівництва змінити цю картину, а в тому, що воно навіть не замислюється про це. Хто ж за них подумає про це? Якщо ні в грудні 2008 року, ні у квітні 2009 року Україні не запропонують ПДЧ, то перспектива нейтрального статусу стане набагато привабливішою. Але ж нейтралітет — це не неприєднання. Неприєднання — це політичний статус. Статус, якого Україна de jure притримується з 1991 року досі. Нейтралітет — це юридичний статус. У розумінні Росії (чию думку напевно враховуватимуть) цей статус визначається угодою між нейтральною державою та її «гарантами». Що означатиме нейтралітет для них? Усім зрозуміло, що цей статус означає відмову від членства в НАТО. А як щодо поглибленої й організованої на високому інституціональному рівні інтеграції, що вже існує у відносинах України й НАТО? Як щодо участі в натовських навчаннях і миротворчих операціях, до яких нині залучена більшість країн, що не є членами альянсу (зокрема й Росія)? Як щодо співпраці в галузі розвідки й участі в натовських програмах реформування оборонного комплексу? Представництва в штаб-квартирі НАТО? Слухачів в Оборонному коледжі НАТО? Семінарів і круглих столів у Верховній Раді й Національній академії оборони? Наскільки суверенною буде Україна в прийнятті таких рішень зі статусом «нейтралітету»?

Чи буде нейтралітет України узгоджуватися з її наступним членством у Європейському Союзі? Для переважної більшості населення країни природною відповіддю буде «так». Але чи розуміє воно, що застаріле, спрощене уявлення про те, що «НАТО займається безпекою, а ЄС — економікою», більше не відповідає дійсності, в якій існують миротворчі сили ЄС, співробітництво ЄС—НАТО на Балканах і мережа зв’язків з інфраструктурою, установами і системою гарантій НАТО в рамках Європейської політики безпеки й оборони? Через цю причину (а також через низку інших) Російська Федерація переглянула свої, донедавна доброзичливі оцінки ЄС. Та хто в Україні зробив відповідні висновки? Минулого місяця обізнані люди в Придністров’ї з надзвичайною відвертістю розповідали автору цих рядків, що їхня концепція нейтралітету — так само, як і російська, — абсолютно виключає можливість членства Молдови в ЄС. Чи не слід зробити з цього висновки?

І нарешті, хто захистить Україну в регіоні й світі, де загрози безпеці зростають й ускладнюються? Великобританія, попри свій оборонний бюджет вартістю 34 млрд. фунтів стерлінгів (68 млрд. дол.) і ВВП розміром у 2,8 трлн. фунтів, вирішила, що поза рамками колективної оборони ефективного захисту не існує. Чи був правий президент Кучма, стверджуючи «Україна — не Швейцарія», а чи в України з’явилися причини дійти іншого висновку?

Четвертий вирішальний етап української державності — слушний час для переформулювання основних питань. Чи буде Україна (кажучи словами британського уряду тринадцятирічної давнини) «опорною точкою» у європейській архітектурі безпеки чи (кажучи словами автора статті дванадцятирічної давнини) «як і Туреччина в ХІХ столітті... лінією розлому в міжнародній системі й гарантом величезних потрясінь, інтриг і розбіжностей»?

Оскільки ці питання знову актуальні, отже, для України настав справді серйозний момент.


Джеймс ШЕРР
(керівник програми для Росії й Євразії
Королівського інституту міжнародних справ)



поставив:sean

Відповіді

  • 2008.08.05 | Mytrofan

    Re: Політика національної руйнації

    Стаття правильна.
    Треба попросити автора, щоб погодився на посаду президента України.
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2008.08.05 | Sean

      Правильна ініціятива

  • 2008.08.05 | Абу

    як завжди блискуче. на Майдані було декілька статей Є.Марченка

    на цю ж тему. Наскільки мені відомо, п. Шерр ті статті отримав і читав

    Шерр згадує про конт-еліти. Виглядає, що це частина бюрократичного апарату, про яку в запалі безперервної політичної боротьби балоги-ющенки-тимошенки просто забули і політичні владці не звертають на неї уваги, оскільки вони не дерибанять і не сидять на грошових потоках. Ну і взагалі ці люди не заважають - копирсаються тихенько в своїх НАТО чи інших реформах, поки їх дії не зачіпають нічиїх грошових чи майнових інтересів. Можливо я помиляюся, але є враження, що їх не так мало, як може видаватися. Але всі вони страшенно вразливі, оскільки феодалізація державного апарату зайшла вже занадто далеко - ти не можеш бути нічиїм, інакше тебе просто хутенько з'їдять, ти мусиш належати якомусь барону, входити в ту чи іншу групу чи клан. А ці "прогресивні бюрократи" - назвемо їх так - зараз без політичної і адміністративної криши, і жодних вмєняємих пропозицій на політичному ринку нема. Хоча ясно що не тільки для них, мені теж нема за кого голосувати, наприклад

    Крім того, у всіх наших владців хворобливо-загострене ставлення до потенційних конкурентів - вони б залюбки вбивали б їх ще немовлятами, в період коли навіть натяків на можливі ускладнення ще нема. Їхня колективна мрія - скосити все поле під корінь, не залишити жодного паростка, з якого може вирости хоч таке-сяке дерево. Тому коли подібні болвани прочитали в цій статті про існування дієздатних і осудних людей, яких він назвав контр-елітою, і які перебувають у них на службі (саме так вони уявляють державний апарат) то чи не надіслав мимоволі шановний Шерр чорну мітку останнім професіоналам?

    Невеселі думки, страшні перспективи. Руїни.
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2008.08.05 | ziggy_freud

      тенденція скосити всіх є, але

      Абу пише:
      > ці "прогресивні бюрократи" - назвемо їх так - зараз без політичної і адміністративної криши, і жодних вмєняємих пропозицій на політичному ринку нема. Хоча ясно що не тільки для них, мені теж нема за кого голосувати, наприклад

      100%

      > Крім того, у всіх наших владців хворобливо-загострене ставлення до потенційних конкурентів - вони б залюбки вбивали б їх ще немовлятами, в період коли навіть натяків на можливі ускладнення ще нема. Їхня колективна мрія - скосити все поле під корінь, не залишити жодного паростка, з якого може вирости хоч таке-сяке дерево. Тому коли подібні болвани прочитали в цій статті про існування дієздатних і осудних людей, яких він назвав контр-елітою, і які перебувають у них на службі (саме так вони уявляють державний апарат) то чи не надіслав мимоволі шановний Шерр чорну мітку останнім професіоналам?

      складне питання. Тенденція скосити всіх є, але вона нас заведе скоріше в Бєларусь, ніж в красний Рим чи бананово-лимонний Сінгапур. Саме для того була б потрібна диктатура, а не для "розбудови держави", чи "подолання труднощів перехідного періоду".

      якщо це відбудеться, тим, хто зараз займає перші, "політичні" посади, стане проблематично навіть імітувати бурхливу діяльність. Думаю, що цей варіант серйозно розглядався тільки в 2001му, підчас касетного шкандалю та УБК. Але тоді умовно "першим" доведеться скласти лапки перед Росією, бо в європи з гамериками нас такими не візьмуть. Що для одніх означатиме вже призабуту роль хахлов-сєржантов, а для інших - просту фізичну працю в товаристві Ходорковського. Наполегливість кремлінів щодо покарання російських економічних злочинців, в лапках і без - це сигнал і підмосковній частині нашої елітки...
  • 2008.08.05 | shiva

    пан Шерр помиляється в єдиному, якщо стати на його позицію

    у цьому:

    Їхнє розуміння державного управління персоналізоване, а не інституціоналізоване; їхня система прийняття рішень у вузькому колі так глибоко укорінилася, що здається природженою; їхні громадські й особисті інтереси переплетені, а не розмежовані. Втративши здатність впливати на події, вони зосередилися на собі й своїх проблемах. Вони реагують на тиск і невдачі не вдосконалюванням політики й її реалізацією, а укладанням угод або блокуванням тих, із ким важко домовитися, навіть якщо це призводить до недієздатності уряду й державного управління загалом. Це вже не система влади, а спосіб її утримати

    ці люди ніколи не були демократами, тому що є марнославними.
    Мовляв, "як це ми можемо програти?". Це ніякі не демократи.
  • 2008.08.05 | ViKiNg

    Re: Політика національної руйнації

    Мені здається, що український політикум ще не звільнився від старих, заскорузлих радянських стереотипів,поведінки та стилю керування країною, 70 років тоталітарного режиму не пройшли безслідно. Вважаю що поступово все буде налагоджуватися, якщо звичайно при владі не будуть такі політики і державні діячі, як Юля.


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".