МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Всі на вибори, або чому всім не-депутатам вигідні вибори

10/07/2008 | 123
Багато які політики і так звані політологи та експерти сьогодні заявляють про шкідливість або навіть катастрофічність позачергових парламентських виборів для суспільства. Наскільки такі заяви є справедливими, якщо виходити з пріоритету інтересів "простого" громадянина, для якого не йдеться ані про загрозу через дострокові вибори втратити мандат, ані про незаплановані витрати заради утримання власного політпроекту при владі?

Загалом ясно, що вибори є чи не єдиним практичним механізмом реального впливання громадян на чиновників в широкому сенсі цього слова, тобто людей, яким громадяни довірили та доручили розпоряджатися спільним майном та реалізовувати спільні права - звісно ж, на користь суспільства. Також очевидно, що залежність чиновника від громадянина є тим більшою, чим частішими є вибори і чим реальнішим ("альтернативнішим") є вибір.

Отже, часті вибори із забезпеченням якнайякіснішого асортименту для вибирання з нього є очевидним базовим інтересом громадянина, зацікавленого в тому, щоб чиновники залежали від нього, пам'ятали про необхідність при керуванні спільною власністю і правами виходити з інтересів громадянина, а не власних.

Попри вигідність виборів для громадянина ясно, що є й зворотний бік медалі. Коли політики змушені змагатися за владу надто часто, коли уряди змінюються надто швидко - тоді уряд втрачає можливість втілити в життя стратегічні положення своєї програми. Для цього, як правило, уряду потрібно лишатися при владі відносно тривалий час, так щоб встигнути реалізувати багатоетапні плани і не боятися короткотермінової втрати популярності внаслідок загалом суспільно-корисних, але непопулярних реформ. Відповідно, за умови частих виборів відносно масштабні реформи, особливо ті, на які погляди різних політичних сил є відмінними, мають мало шансів на реалізацію, натомість втілюються популістичні ініціативи, які можуть конвертуватися у негайну підтримку виборців, навіть і попри їхню стратегічну некорисність або навіть шкідливість.

Прикладаючи ці загально відомі та очевидні міркування до поточної ситуації, можна легко оцінити плюси і мінуси від проведення позачергових виборів в наших умовах, оцінивши реальну корисність від переваг, які вони надають, та реальні втрати від недоліків, які з них випливають.

Наскільки актуальними є для України збільшення залежності владців від громадян? Для нас це надзвичайно актуально - навряд чи багато є країн з претензіями на демократичність, де політики настільки відірвані від реалій та захоплені вирішенням власних проблем без оглядки на суспільні інтереси і навіть за їхній рахунок.

Чи будуть вибори такими, що дають можливість зробити реальний вибір? Принаймні, асортимент політпроектів буде ширший ніж був, ЗМІ є достатньо вільними, опозиція є різноманітною і потужнішою ніж влада, та й сама влада є неоднорідною, різні її сегменти жорстко конкурують між собою.

Розглянемо тепер, наскільки реальними в наших умовах є негативи, які несуть часті вибори. Чи багато втратить суспільство від того, що унеможливленими виявляються довготермінові стратегічно-спрямовані реформи? Взагалі нічого не втратить, бо таких реформ не існує навіть в проектах. Чинний уряд практично не ініціював таких реформ, які було б шкода не провести внаслідок його зміни. Навіть і те, що було задекларовано - як, наприклад, приєднання до Плану дій щодо членства в НАТО - зі всією очевидністю не може бути реалізовано чинним урядом, бо політичні сили, які його утворили, недвозначно демонструють відсутність чіткої єдиної позиції з цього приводу.

Чи істотною є загроза політиканського популізму? Так, популізм несе небезпеку для суспільства, але навряд чи можна казати про можливість його зростання. Українські політики не здатні до чогось іншого, окрім популізму, тож вони постійно використовують його незалежно від виборів до Верховної Ради. До того ж сталося так, що основні політичні гравці відчувають себе в активній фазі президентської виборчої кампанії - і діють відповідно, збільшуючи градус популізму незалежно від близькості парламентських виборів.

Як бачимо, за наших умов позитиви, які несуть позачергові вибори, є актуальними, тоді як притаманні позачерговим виборам негативи в сьогоднішній Україні практично не проявляються.

Отже, всі на вибори! :)

Відповіді

  • 2008.10.07 | Горицвіт

    саме так

  • 2008.10.07 | Sean

    А у статті? Нє?

  • 2008.10.07 | один_козак

    Зовнішня загроза. Її забули. Зараз почнуть

    знову ділити українців на своїх і чужих.
  • 2008.10.08 | Михайло Свистович

    Не всім. Я знаю купу недепутатів, кому не вигідні вибори.

    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2008.10.08 | 123

      Ну то називай, в чому справа

      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2008.10.09 | Михайло Свистович

        Після виборів у ВР буде антиукраїнська коаліція

        згорнути/розгорнути гілку відповідей
        • 2008.10.09 | Onnelikku Uut Aastat

          Чому так вважаєте?

          згорнути/розгорнути гілку відповідей
          • 2008.10.09 | Михайло Свистович

            Бо дивлюся виборчі прогнози та ситуацію, що склалася

            На минулих виборах БЮТ+НУНС ледве взяли на два мандати більше половини, ледь не розстелившись перед виборцями. Перемогли не за рахунок вищого рейтингу, а через вищу явку на правобережній Україні. Для цього ними були дані всі можливі і неможливі обіцянки, вони пообіцяли, що створять коаліцію і як гарантію цього домовились про розподіл місць в уряді заздалегідь, обґрунтували як життєво необхідна країні така коаліція, і що вони не будуть сваритись тощо. Тепер все це виявилося порожніми словами, а після всього, що сталося, вони навряд чи наберуть більше, ніж регіони+комуністи+литвинівці. Юля не набере сама більше 50%, а колаліцію з нею ніхто не творитиме більше. Навіщо, коли можна реанімувати антифризову (Литвин піде у неї, йому регіони дадуть голову ВР за це, не сумніваюсь), а в разі потреби ще й НУ залучити, хоча нвряд чи при жалюгідному рейтингу цієї сили виникне така потреба.
        • 2008.10.09 | ak1001

          вже нема різниці бо вона практично склалася до виборів

          в складі ПРУ та БЮТу

          Це все ж таки не коаліція, а вимушений ситуативний союз, де партнери вовком дивляться один на одного. Там буде вже коаліція, яка поводитиме себе знчно нахабніше ніж у 2006 році, хоча й не так нахаьбно як у 2004-му. Ніякого шансу нічого зімнити вибори не мають. Дивіться рейтинги й не тіште себе ілюзіями. Якби не було війни у Грузії та експансіоністських настроїв Росії і її активного впливу на укрсучполітику, це можна було б терпіти, а так ніхто не зможе обмежити прогинання нової коаліції на чолі з ПР прогинатися перед Москвою. Від того, що народ заслуговує на саме таких депутатів мені, як патріоту України не легше.Я неотримую садистського задоволення від того, що лохи їсттимуть власне лайно. Бо, по-перше, нелохи їстимуть його разом з лохами (і мала втіха, що їхнє сумління буде при цьому чистим, смак лайна від цього не зміниться), по-друге, я думаю, що буде з Україною, для досягнення незалежності якої я віддав чимало.
        • 2008.10.09 | Микола Гудкович

          Буде. Але вона буде явною, а зараз неявна і купа піара


          Нехай спробують піаритися, коли доведеться узаконити відносини…
          згорнути/розгорнути гілку відповідей
          • 2008.10.09 | Михайло Свистович

            Вам було добре, коли у 2006-му утворилася явна АКК-коаліція?

            згорнути/розгорнути гілку відповідей
            • 2008.10.10 | Микола Гудкович

              Ні. Але багато кому хоча б стало щось ясно про учасників АКК


              Допоки буде це шкультигання?
              Нехай визначаються, нехай переконливо переможе одна сила, і тоді дивитимемося, що робити.

              Краще відкритий ворог, ніж хитрий та лицемірний.
  • 2008.10.09 | Illia

    Модель круглого коня у вакуумі

  • 2008.10.10 | ilia25

    Якщо вам вигідна корупція у владі -- то вибори це добре

    Ви пишете про корисність виборів взагалі, "забуваючи", що мова йде лише про перевибори ВР. А це важливо, бе це дає вам можливість також "забути" про реальну причину виборів -- тобто про боротьбу Президента за контроль над виконавчою владою.

    Цього контроля його позбавила політреформа. Але хоча Президент не може змусити уряд виконувати його накази, в нього достатньо важелів щоб саботувати роботу непідконтрольного йому уряду. І дострокові вибори ВР -- це лише один з методів цього саботажу.

    Ну а поки нагорі йде боротьба за повноваження, виконавча влада залишається паралізованою, а Україна у рейтингу корумпованості ділить останні місця з африканськими країнами.

    Якщо вам цей бардак вигідний -- то ви дійсно нічого не маєте проти позачергових виборів ВР, які в даному випадку є лише елементом цього бардаку.
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2008.10.10 | Sean

      Кляса! :) Заголовок - особливо



Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".