Тарифи атомної станції — звіряча хватка.
04/02/2009 | bzs
В місті Нетішин на Хмельниччині у війну з тарифами газета ВМ давно не втручалася. Не тому, що тема не актуальна, не тому, що не болить за людей, котрі від тих тарифів з голоду вже почнуть дехто пухнути, обмежуючи себе у їжі, щоб не виселяли за борги, щоб не відключали від постачання тої чи іншої енергії, … а тому, що зустріне отак той чи інший мешканець і цькує газету на когось або скаржиться, або те і інше, але жоден не казав: давайте щось будемо робити. І сьогодні нема таких — наче, всім добре.
Проте, дедалі більше отих, хто приходить і каже, я вже давно не платив за збільшеними тарифами, а лише ту суму, яку й раніше платив. По справжньому цій біді ніхто так і не став перечити. Було декілька спроб, але справжніх ентузіастів, зробити щось добре, швидко очолювали бажаючі засвітитися перед виборцями, а населення цю нещиру публіку знає та не поважає і так все кожного разу затухало. Лише виконком робить вигляд, що проти підвищення, ЖКО ж підвищує і ще каже буде, мовляв: що ж робити? Але ж, чим це закінчиться? Платоспроможних під час кризи стає все менше, а саме вони не зможуть себе захистити юридично, бо ж за це теж треба платити і не мало. Правда, взялися споживачів захищати деякі організації, звернулися здається й до суду, але чи це не ті самі, хто відвертають увагу від тих, хто справді ці тарифи вродив? Бо чи тих вони позивають? Якщо нам тут вдасться знайти корінь біди, і якщо цим скористається якийсь захисник, щоб з неї нас витягти, то це й буде ознакою його щирості.
Ще десь в травні 2007 року до Господарського суду Хмельницької області подав позовну заяву такий бідний позивач, як ДП НАЕК «Енергоатом» ВП Хмельницька АЕС до відповідача: Виконавчого комітету Нетішинської міської ради Хмельницької області про зобов’язання відповідача переглянути і затвердити тарифи позивача щодо послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, постачання та транспортування теплової енергії. Зважте, не йде мова про зниження тарифів, ні — їх хочуть підвищити.
Що виробником теплової енергії для Нетішина є ВП “Хмельницька АЕС” – зрозуміло, але чого її раптом запекло тарифами?
Щоб у нас і у вас було одне розуміння визначень, звернемося до їх трактування Законом України “Про теплопостачання”(ст.1).
“Теплопостачання (постачання теплової енергії) - сфера діяльності з виробництва, транспортування, постачання теплової енергії споживачам”.
“Тариф (ціна) на теплову енергію - грошовий вираз витрат на виробництво, транспортування, постачання одиниці теплової енергії (1 Гкал)...”.
В ст.13 цього ж закону знаходимо, що до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері теплопостачання належить право “встановлення для відповідної територіальної громади в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на теплову енергію, які надаються підприємствами та організаціями комунальної власності, крім тарифів на теплову енергію, що виробляється на установках комбінованого виробництва теплової і електричної енергії”. Тобто, органи місцевого самоврядування позбавлені права встановлювати тарифи на теплову енергію, виробником якої є атомні станції.
Далі шукаємо - ст.15 “Державне регулювання у сфері теплопостачання здійснюється: Національною комісією регулювання електроенергетики України (далі НКРЕ) для суб’єктів господарювання у сфері теплопостачання, що здійснюють комбіноване виробництво теплової і електричної енергії та/або використовують нетрадиційні чи поновлювані джерела енергії”. Чому ж ХАЕС позиває виконком? Виявляється, НКРЕ прийняла постанову від 26.12.2006р. №1875 “Про затвердження тарифу для ДП НАЕК “Енергоатом” на виробництво теплової енергії, яка виробляється на атомних електростанціях”. Даною постановою тариф на виробництво теплової енергії, яка виробляється на атомних електростанціях, з 1 січня 2007 року затверджений в сумі 15,33 грн. за 1 Гкал. (без ПДВ), тобто, для міста Нетішин Хмельницької області тариф збільшується більш як в 3 рази (до 01.01.2007р. він становив 4,69 грн. за 1 Гкал.). Зрозуміло, що збільшення більш як в 3 рази тарифа на виробництво теплової енергії автоматично відповідно збільшує тариф на відпущену теплову енергію споживачам.
Для м. Нетішин, з існуючими в нього проблемами функціонування міста для монстра ХАЕС і повна залежність від неї, це — соціальна катастрофа. Вузька спеціалізація виробництва - АЕС, призвела до залежності економіки міста від роботи одного підприємства, створила складну економічну та соціальну ситуацію, передусім у сфері формування і функціонування ринку праці, викликала загострення соціально-трудових відносин та зростання безробіття + криза. Як жити усім, хто нині не працює на ХАЕС? А це мінімум дві третини міста. А може ХАЕС саме цього треба, — збільшення залежності перед тим, як треба змусити населення дати згоду на добудову третього і четвертого блоку? Адже на верхах уже все владнали. Там простіше знайти байдужих до біди людської і ласих до легкої наживи. Бо отримати енергію в Україні не важче ніж в Данії, а там теплові (незрівнянно економніші і безпечніші за атомні) електростанції на вугіллі чистіше за вітрові чи сонячні працюють, показують по телевізору, з коефіцієнтом корисної дії - 90%! Що ж у нас вугілля менше? Чи чистоти нашим шахтарським містам менше треба? — Хабара там не візьмеш і вкрасти не дадуть! А з ядерної енергетики — будь-ласка.
Процес ядерної реакції, при виробленні електроенергії на атомних станціях, супроводжується виділенням значної кількості зайвої теплової енергії, яка лише частково може бути використана для виробництва електроенергії (коефіцієнт корисної дії тут - 30%). Тобто, невід’ємною частиною технологічного процесу по виробленню електроенергії на атомних станціях є відвід зайвого тепла, частина якого направляється на соціальні потреби міста (у житлово-комунальне господарство). Інша частина відводиться спеціальними спорудами не дешевшими, як подача його для міста. Споруджено водойму – охолоджувач площею 22 квадратних кілометри і експлуатація її коштує теж не дешево. Тобто відвід, можливо не завжди в міру радіоактивного, тепла для міста — вигідно АЕС!
Яка ж совість дерти з народу, чи дурити його отак нахабно, наприклад, як у січневих публікаціях газети «Нетішинський Вісник»: «Чим більший мороз, тим вищий тариф» (автор Т. ОНІСІМЧУК). Яке відношення має відвід тепла від реактора до морозу? Таж чим більше мороз, тим менше треба затрат на відвід тепла. У цій публікації начальник КП «Комунальне підприємство ВП ХАЕС» Сергій Сніщук пише: «Не може бути одинакова плата за опалення кожного місяця. У нас на підприємстві є спеціальна режимна карта, розроблена відповідно до Постанови НКРЕ. Згідно з цією картою підтримується температура в тепломережі.»
Позиція НКРЕ, замість економічного обґрунтування, — збільшення, спочатку більш як в 3 рази тариф на виробництво теплової енергії, яка виробляється на атомних електростанціях, а дедалі — більше і більше. А що каже Закон? Згідно з Законом України “Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку” (ст.5) основними принципами державної політики у сфері використання ядерної енергії та радіаційного захисту визначено: забезпечення соціально-економічної компенсації додаткових факторів ризику для громадян, які проживають чи працюють у районах розташування ядерних установок (АЕС); забезпечення заходів щодо соціально-економічноі заінтересованості місцевих органів державної влади та самоврядування, на території яких розташовані ядерні установки; участь громадян та їх об’єднань у формуванні державної політики у сфері використання ядерної енергії. То це що? — Насмішка!
Згідно ст.12 цього ж Закону, населення територій, на яких розміщуються ядерні установки (АЕС), має право на соціально-економічну компенсацію ризику від їх діяльності, зокрема на: встановлення пільгового режиму енергоспоживання в районі розташування атомних електростанцій; використання частини коштів, віднесених на собівартість виробленої на діючих АЕС електроенергії, на соціально-економічний розвиток території та ін.
Який же висновок зробити, для чого це робиться? Зважмо, що витрати по підвищенню тарифу на теплову енергію не враховані в місцевих бюджетах і, якщо за законом витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою (ст. 142 Конституції України), то може це просте відмивання державних коштів? Сказав би прокурор, як він на це дивиться, а також, чому в нашу кишеню залізли, по якому праву? Хіба не тягне на злочин у особливо крупних розмірах?
Читаємо далі: “Після введення в дію закону про Державний бюджет України органам державної влади та їх посадовим особам забороняється приймати рішення, що призводять до виникнення нових бюджетних зобов’язань місцевих бюджетів, які не забезпечені бюджетними асигнуваннями, без визначення джерел коштів, виділених державою для виконання цих зобов’язань” (част.10 ст.78 Бюджетного кодексу України). Чи це не означає, що на кишеню мешканця розраховувати нема права?
З совістю та тим, що НКРЕ здійснює Державне регулювання тарифів на теплопостачання (виробництво, транспортування та постачання теплової енергії споживачам) по тепловій енергії, що виробляється на атомних електростанціях (тобто, де здійснююється комбіноване виробництво теплової і електричної енергії) — розібралися. Давайте подивимося, як дотримано порядку, встановленого діючим законодавством.
Указ Президента України №355/98 від 21 квітня 1998 року з «Питання Національної комісії регулювання електроенергетики України» у пункті 3 гласить: «Установити , що на рішення комісії не поширюється дія Указу Президента України від 3 жовтня 1992 року №493 “Про державну реєстрацію нормативних актів міністерств та інших органів державної виконавчої влади” в частині встановлення цін і тарифів, за винятком цін і тарифів для населення…»
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України “Про затвердження Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади” від 28.12.1992 р. № 731 (із змінами) нормативно-правові акти, що зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер підлягають державній реєстрації у відповідних органах Міністерства юстиції України. Цитуємо саме Положення п.4: “Державній реєстрації підлягають нормативно-правові акти будь-якого виду (постанови, накази, інструкції тощо), якщо в них є одна або більше норм, що: а) зачіпають соціально-економічні, політичні, особисті та інші права, свободи й законні інтереси громадян, проголошені й гарантовані Конституцією та законами України...; б) мають міжвідомчий характер, тобто є обов’язковими для інших міністерств, органів виконавчої влади, органів господарського управління та контролю, а також підприємств, установ і організацій, що не входять до сфери управління органу, який видав нормативно-правовий акт.” У цьому ж пункті читаємо далі. Міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, органи господарського управління і контролю направляють для виконання нормативно-правові акти лише після їх державної реєстрації та офіційного опублікування. У разі порушення зазначених вимог нормативно-правові акти вважаються такими, що не набрали чинності, і не можуть бути застосовані. При направленні на виконання та опублікуванні нормативно-правового акта посилання на дату і номер державної реєстрації акта є обов’язковим.”
Доповідаю — Постанова НКРЕ від 26.12.2006р. № 1875, в Мінюсті не зареєстрована !!! І всі такі ж наступні постанови теж не проходили державну реєстрацію в Мінюсті.
Яким же законом збільшувала НКРЕ більш як в 3 рази тариф на виробництво теплової енергії? Адже виробництво теплової енергії є складовою частиною тарифу на теплопостачання теплової енергії споживачам, а тому: зачіпає права, свободи й законні інтереси громадян – членів територіальної громади м. Нетішин; суперечить вимогам постанови Кабінету Міністрів України “Про затвердження Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади” від 28.12.1992р. № 731 (із змінами); ст.57 Конституції України; ст. 12 Закону України “Про використання ядерної енергії ха радіаційну безпеку” (в частині встановлення пільгового режиму енергоспоживання в районі розташування атомних електростанцій) тощо.
Загляньмо в документи іншої сторони. Відповідно до ст. 28 пп. 2 п. «а» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів щодо оплати побутових, комунальних, транспортних та інших послуг, які надаються підприємствами та організаціями комунальної власності відповідної територіальної громади; погодження в установленому порядку цих питань з підприємствами, установами та організаціями, які не належать до комунальної власності. ДП НАЕК «Енергоатом» ВП «ХАЕС» є підприємством державної форми власності (не комунальної), то де право диктувати виконкому? Навпаки, виконком може погоджувати тарифи вигідні населенню міста, а не затверджувати їх такими, які диктує атомний монстр. Але чому ж так, що у цієї звірюки апетити ненажерливості все зростають, а її ніхто — не те щоб спиняти, а ще й захищаються від неї? І монстр розперезався. Вартість тарифів на теплопостачання до 01.06.2008 року - 18,40 грн. за 1 Гкал., після 01.06.2008 року - 26,40 грн. за 1 Гкал. Хмельницькою АЕС незаконно двічі на протязі 2008 року піднято тарифи на теплопостачання, абсолютно ні з ким не узгоджуючи тарифи. 25 грудня 2008 року НКРЕ знову прийняла постанову №1519, але пісня стара (цитуємо повністю):
«Згідно з повноваженням, надання Законами України “Про електроенергетики” та “Про теплопостачання”, Указом Президента України від 14.03.95 №213 “Про заходи щодо забезпечення діяльності Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України” та відповідно до Процедури перегляду та затвердження тарифів для ліцензіатів виробництва електричної та теплової енергії, затвердженої постановою НКРЕ від 12.10.2005 №898, Порядку розрахунку тарифів на електричну та теплову енергію, що виробляється на ТЕЦ, ТЕС, АЕС, затвердженого постановою НКРЕ від 12.10.2005 №896. Національна комісія регулювання електрики України постановляє:
Затвердити Державному підприємству “Національна атомна енергогенеруюча компанія “Енергоатом” тариф на виробництво теплової енергії, яка виробляється на атомних електростанціях, 24.05 грн. за 1 Гкал (без ПДВ).
Визнати такою, що втратила чинність постанову НКРЕ від 29.05.2008 №650 “Про затвердження тарифу для ДП НАЕК “Енергоатом” на виробництво теплової енергії, яка виробляється на атомних електростанціях”. Ця постанова набуває чинності з 1 січня 2009 року.»
Отак, оцінили голос громадськості, а що далі буде?
Зверніть увагу, куди лізе монстр — у системи міста: централізованого водопостачання; централізованого водовідведення; централізованого теплопостачання; централізованого постачання гарячої води. Доки це буде?
Вдумаймося: виробництво нам нав’язане невідомої якості від радіаційно небезпечного постачальника; транспортування, постачання теплової енергії споживачам — можемо здійснювати за свої кошти (зароблені за послуги – в т.ч. тій самій АЕС) самі. То хіба не справедливо, щоб місто, для якого це все споруджено, володіло цими системами, а за тепловідвід, водовідведення, теплопостачання і постачання гарячої та холодної води для нужд АЕС — щоб платила АЕС місту?
Шановні (ті хто совість має) атомники, збудуйте нам належне, за те, що ви нас ощасливили вимирати і хворіти більше, ніж де інде: забезпечення теплом міста незалежне від охолодження атомних реакторів — і охолоджуйте собі їх без міста; постачання і водовідведення холодної та гарячої води для міста — і керуйтеся собі галузевими постановами, хіба ми вам винні, а не навпаки? Чому ж битий небитого везе та ще й поганяє?
Прикро, що керівництво міста, на рівні, а іноді й спільно з псевдо-громадськими організаціями і залежними засобами масової інформації, не ставлять кривдників міста на місце відповідачів за зло – обдирання населення тарифами. Зрозуміло, що інші міста не мають підприємств, які наповнюють70% бюджету, але ж, робити відрахування до бюджету, це не право АЕС, а обов’язок! То чому ж їх не подати до суду за невиконання закону і за неналежне виконання обов’язку? Чиясь кишеня від того збідніє, але бюджет і мешканці міста (в т.ч. і атомники) — лише виграють!
Окрім цього, в п’ятницю 20.03.2009 року о 17:00 год. будуть проводитись громадські слухання з цього питання, Вам напевно буде цікаво там побути.
Григорій Цвях
http://zbzs.at.ua/
Проте, дедалі більше отих, хто приходить і каже, я вже давно не платив за збільшеними тарифами, а лише ту суму, яку й раніше платив. По справжньому цій біді ніхто так і не став перечити. Було декілька спроб, але справжніх ентузіастів, зробити щось добре, швидко очолювали бажаючі засвітитися перед виборцями, а населення цю нещиру публіку знає та не поважає і так все кожного разу затухало. Лише виконком робить вигляд, що проти підвищення, ЖКО ж підвищує і ще каже буде, мовляв: що ж робити? Але ж, чим це закінчиться? Платоспроможних під час кризи стає все менше, а саме вони не зможуть себе захистити юридично, бо ж за це теж треба платити і не мало. Правда, взялися споживачів захищати деякі організації, звернулися здається й до суду, але чи це не ті самі, хто відвертають увагу від тих, хто справді ці тарифи вродив? Бо чи тих вони позивають? Якщо нам тут вдасться знайти корінь біди, і якщо цим скористається якийсь захисник, щоб з неї нас витягти, то це й буде ознакою його щирості.
Ще десь в травні 2007 року до Господарського суду Хмельницької області подав позовну заяву такий бідний позивач, як ДП НАЕК «Енергоатом» ВП Хмельницька АЕС до відповідача: Виконавчого комітету Нетішинської міської ради Хмельницької області про зобов’язання відповідача переглянути і затвердити тарифи позивача щодо послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, постачання та транспортування теплової енергії. Зважте, не йде мова про зниження тарифів, ні — їх хочуть підвищити.
Що виробником теплової енергії для Нетішина є ВП “Хмельницька АЕС” – зрозуміло, але чого її раптом запекло тарифами?
Щоб у нас і у вас було одне розуміння визначень, звернемося до їх трактування Законом України “Про теплопостачання”(ст.1).
“Теплопостачання (постачання теплової енергії) - сфера діяльності з виробництва, транспортування, постачання теплової енергії споживачам”.
“Тариф (ціна) на теплову енергію - грошовий вираз витрат на виробництво, транспортування, постачання одиниці теплової енергії (1 Гкал)...”.
В ст.13 цього ж закону знаходимо, що до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері теплопостачання належить право “встановлення для відповідної територіальної громади в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на теплову енергію, які надаються підприємствами та організаціями комунальної власності, крім тарифів на теплову енергію, що виробляється на установках комбінованого виробництва теплової і електричної енергії”. Тобто, органи місцевого самоврядування позбавлені права встановлювати тарифи на теплову енергію, виробником якої є атомні станції.
Далі шукаємо - ст.15 “Державне регулювання у сфері теплопостачання здійснюється: Національною комісією регулювання електроенергетики України (далі НКРЕ) для суб’єктів господарювання у сфері теплопостачання, що здійснюють комбіноване виробництво теплової і електричної енергії та/або використовують нетрадиційні чи поновлювані джерела енергії”. Чому ж ХАЕС позиває виконком? Виявляється, НКРЕ прийняла постанову від 26.12.2006р. №1875 “Про затвердження тарифу для ДП НАЕК “Енергоатом” на виробництво теплової енергії, яка виробляється на атомних електростанціях”. Даною постановою тариф на виробництво теплової енергії, яка виробляється на атомних електростанціях, з 1 січня 2007 року затверджений в сумі 15,33 грн. за 1 Гкал. (без ПДВ), тобто, для міста Нетішин Хмельницької області тариф збільшується більш як в 3 рази (до 01.01.2007р. він становив 4,69 грн. за 1 Гкал.). Зрозуміло, що збільшення більш як в 3 рази тарифа на виробництво теплової енергії автоматично відповідно збільшує тариф на відпущену теплову енергію споживачам.
Для м. Нетішин, з існуючими в нього проблемами функціонування міста для монстра ХАЕС і повна залежність від неї, це — соціальна катастрофа. Вузька спеціалізація виробництва - АЕС, призвела до залежності економіки міста від роботи одного підприємства, створила складну економічну та соціальну ситуацію, передусім у сфері формування і функціонування ринку праці, викликала загострення соціально-трудових відносин та зростання безробіття + криза. Як жити усім, хто нині не працює на ХАЕС? А це мінімум дві третини міста. А може ХАЕС саме цього треба, — збільшення залежності перед тим, як треба змусити населення дати згоду на добудову третього і четвертого блоку? Адже на верхах уже все владнали. Там простіше знайти байдужих до біди людської і ласих до легкої наживи. Бо отримати енергію в Україні не важче ніж в Данії, а там теплові (незрівнянно економніші і безпечніші за атомні) електростанції на вугіллі чистіше за вітрові чи сонячні працюють, показують по телевізору, з коефіцієнтом корисної дії - 90%! Що ж у нас вугілля менше? Чи чистоти нашим шахтарським містам менше треба? — Хабара там не візьмеш і вкрасти не дадуть! А з ядерної енергетики — будь-ласка.
Процес ядерної реакції, при виробленні електроенергії на атомних станціях, супроводжується виділенням значної кількості зайвої теплової енергії, яка лише частково може бути використана для виробництва електроенергії (коефіцієнт корисної дії тут - 30%). Тобто, невід’ємною частиною технологічного процесу по виробленню електроенергії на атомних станціях є відвід зайвого тепла, частина якого направляється на соціальні потреби міста (у житлово-комунальне господарство). Інша частина відводиться спеціальними спорудами не дешевшими, як подача його для міста. Споруджено водойму – охолоджувач площею 22 квадратних кілометри і експлуатація її коштує теж не дешево. Тобто відвід, можливо не завжди в міру радіоактивного, тепла для міста — вигідно АЕС!
Яка ж совість дерти з народу, чи дурити його отак нахабно, наприклад, як у січневих публікаціях газети «Нетішинський Вісник»: «Чим більший мороз, тим вищий тариф» (автор Т. ОНІСІМЧУК). Яке відношення має відвід тепла від реактора до морозу? Таж чим більше мороз, тим менше треба затрат на відвід тепла. У цій публікації начальник КП «Комунальне підприємство ВП ХАЕС» Сергій Сніщук пише: «Не може бути одинакова плата за опалення кожного місяця. У нас на підприємстві є спеціальна режимна карта, розроблена відповідно до Постанови НКРЕ. Згідно з цією картою підтримується температура в тепломережі.»
Позиція НКРЕ, замість економічного обґрунтування, — збільшення, спочатку більш як в 3 рази тариф на виробництво теплової енергії, яка виробляється на атомних електростанціях, а дедалі — більше і більше. А що каже Закон? Згідно з Законом України “Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку” (ст.5) основними принципами державної політики у сфері використання ядерної енергії та радіаційного захисту визначено: забезпечення соціально-економічної компенсації додаткових факторів ризику для громадян, які проживають чи працюють у районах розташування ядерних установок (АЕС); забезпечення заходів щодо соціально-економічноі заінтересованості місцевих органів державної влади та самоврядування, на території яких розташовані ядерні установки; участь громадян та їх об’єднань у формуванні державної політики у сфері використання ядерної енергії. То це що? — Насмішка!
Згідно ст.12 цього ж Закону, населення територій, на яких розміщуються ядерні установки (АЕС), має право на соціально-економічну компенсацію ризику від їх діяльності, зокрема на: встановлення пільгового режиму енергоспоживання в районі розташування атомних електростанцій; використання частини коштів, віднесених на собівартість виробленої на діючих АЕС електроенергії, на соціально-економічний розвиток території та ін.
Який же висновок зробити, для чого це робиться? Зважмо, що витрати по підвищенню тарифу на теплову енергію не враховані в місцевих бюджетах і, якщо за законом витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою (ст. 142 Конституції України), то може це просте відмивання державних коштів? Сказав би прокурор, як він на це дивиться, а також, чому в нашу кишеню залізли, по якому праву? Хіба не тягне на злочин у особливо крупних розмірах?
Читаємо далі: “Після введення в дію закону про Державний бюджет України органам державної влади та їх посадовим особам забороняється приймати рішення, що призводять до виникнення нових бюджетних зобов’язань місцевих бюджетів, які не забезпечені бюджетними асигнуваннями, без визначення джерел коштів, виділених державою для виконання цих зобов’язань” (част.10 ст.78 Бюджетного кодексу України). Чи це не означає, що на кишеню мешканця розраховувати нема права?
З совістю та тим, що НКРЕ здійснює Державне регулювання тарифів на теплопостачання (виробництво, транспортування та постачання теплової енергії споживачам) по тепловій енергії, що виробляється на атомних електростанціях (тобто, де здійснююється комбіноване виробництво теплової і електричної енергії) — розібралися. Давайте подивимося, як дотримано порядку, встановленого діючим законодавством.
Указ Президента України №355/98 від 21 квітня 1998 року з «Питання Національної комісії регулювання електроенергетики України» у пункті 3 гласить: «Установити , що на рішення комісії не поширюється дія Указу Президента України від 3 жовтня 1992 року №493 “Про державну реєстрацію нормативних актів міністерств та інших органів державної виконавчої влади” в частині встановлення цін і тарифів, за винятком цін і тарифів для населення…»
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України “Про затвердження Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади” від 28.12.1992 р. № 731 (із змінами) нормативно-правові акти, що зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер підлягають державній реєстрації у відповідних органах Міністерства юстиції України. Цитуємо саме Положення п.4: “Державній реєстрації підлягають нормативно-правові акти будь-якого виду (постанови, накази, інструкції тощо), якщо в них є одна або більше норм, що: а) зачіпають соціально-економічні, політичні, особисті та інші права, свободи й законні інтереси громадян, проголошені й гарантовані Конституцією та законами України...; б) мають міжвідомчий характер, тобто є обов’язковими для інших міністерств, органів виконавчої влади, органів господарського управління та контролю, а також підприємств, установ і організацій, що не входять до сфери управління органу, який видав нормативно-правовий акт.” У цьому ж пункті читаємо далі. Міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, органи господарського управління і контролю направляють для виконання нормативно-правові акти лише після їх державної реєстрації та офіційного опублікування. У разі порушення зазначених вимог нормативно-правові акти вважаються такими, що не набрали чинності, і не можуть бути застосовані. При направленні на виконання та опублікуванні нормативно-правового акта посилання на дату і номер державної реєстрації акта є обов’язковим.”
Доповідаю — Постанова НКРЕ від 26.12.2006р. № 1875, в Мінюсті не зареєстрована !!! І всі такі ж наступні постанови теж не проходили державну реєстрацію в Мінюсті.
Яким же законом збільшувала НКРЕ більш як в 3 рази тариф на виробництво теплової енергії? Адже виробництво теплової енергії є складовою частиною тарифу на теплопостачання теплової енергії споживачам, а тому: зачіпає права, свободи й законні інтереси громадян – членів територіальної громади м. Нетішин; суперечить вимогам постанови Кабінету Міністрів України “Про затвердження Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади” від 28.12.1992р. № 731 (із змінами); ст.57 Конституції України; ст. 12 Закону України “Про використання ядерної енергії ха радіаційну безпеку” (в частині встановлення пільгового режиму енергоспоживання в районі розташування атомних електростанцій) тощо.
Загляньмо в документи іншої сторони. Відповідно до ст. 28 пп. 2 п. «а» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів щодо оплати побутових, комунальних, транспортних та інших послуг, які надаються підприємствами та організаціями комунальної власності відповідної територіальної громади; погодження в установленому порядку цих питань з підприємствами, установами та організаціями, які не належать до комунальної власності. ДП НАЕК «Енергоатом» ВП «ХАЕС» є підприємством державної форми власності (не комунальної), то де право диктувати виконкому? Навпаки, виконком може погоджувати тарифи вигідні населенню міста, а не затверджувати їх такими, які диктує атомний монстр. Але чому ж так, що у цієї звірюки апетити ненажерливості все зростають, а її ніхто — не те щоб спиняти, а ще й захищаються від неї? І монстр розперезався. Вартість тарифів на теплопостачання до 01.06.2008 року - 18,40 грн. за 1 Гкал., після 01.06.2008 року - 26,40 грн. за 1 Гкал. Хмельницькою АЕС незаконно двічі на протязі 2008 року піднято тарифи на теплопостачання, абсолютно ні з ким не узгоджуючи тарифи. 25 грудня 2008 року НКРЕ знову прийняла постанову №1519, але пісня стара (цитуємо повністю):
«Згідно з повноваженням, надання Законами України “Про електроенергетики” та “Про теплопостачання”, Указом Президента України від 14.03.95 №213 “Про заходи щодо забезпечення діяльності Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України” та відповідно до Процедури перегляду та затвердження тарифів для ліцензіатів виробництва електричної та теплової енергії, затвердженої постановою НКРЕ від 12.10.2005 №898, Порядку розрахунку тарифів на електричну та теплову енергію, що виробляється на ТЕЦ, ТЕС, АЕС, затвердженого постановою НКРЕ від 12.10.2005 №896. Національна комісія регулювання електрики України постановляє:
Затвердити Державному підприємству “Національна атомна енергогенеруюча компанія “Енергоатом” тариф на виробництво теплової енергії, яка виробляється на атомних електростанціях, 24.05 грн. за 1 Гкал (без ПДВ).
Визнати такою, що втратила чинність постанову НКРЕ від 29.05.2008 №650 “Про затвердження тарифу для ДП НАЕК “Енергоатом” на виробництво теплової енергії, яка виробляється на атомних електростанціях”. Ця постанова набуває чинності з 1 січня 2009 року.»
Отак, оцінили голос громадськості, а що далі буде?
Зверніть увагу, куди лізе монстр — у системи міста: централізованого водопостачання; централізованого водовідведення; централізованого теплопостачання; централізованого постачання гарячої води. Доки це буде?
Вдумаймося: виробництво нам нав’язане невідомої якості від радіаційно небезпечного постачальника; транспортування, постачання теплової енергії споживачам — можемо здійснювати за свої кошти (зароблені за послуги – в т.ч. тій самій АЕС) самі. То хіба не справедливо, щоб місто, для якого це все споруджено, володіло цими системами, а за тепловідвід, водовідведення, теплопостачання і постачання гарячої та холодної води для нужд АЕС — щоб платила АЕС місту?
Шановні (ті хто совість має) атомники, збудуйте нам належне, за те, що ви нас ощасливили вимирати і хворіти більше, ніж де інде: забезпечення теплом міста незалежне від охолодження атомних реакторів — і охолоджуйте собі їх без міста; постачання і водовідведення холодної та гарячої води для міста — і керуйтеся собі галузевими постановами, хіба ми вам винні, а не навпаки? Чому ж битий небитого везе та ще й поганяє?
Прикро, що керівництво міста, на рівні, а іноді й спільно з псевдо-громадськими організаціями і залежними засобами масової інформації, не ставлять кривдників міста на місце відповідачів за зло – обдирання населення тарифами. Зрозуміло, що інші міста не мають підприємств, які наповнюють70% бюджету, але ж, робити відрахування до бюджету, це не право АЕС, а обов’язок! То чому ж їх не подати до суду за невиконання закону і за неналежне виконання обов’язку? Чиясь кишеня від того збідніє, але бюджет і мешканці міста (в т.ч. і атомники) — лише виграють!
Окрім цього, в п’ятницю 20.03.2009 року о 17:00 год. будуть проводитись громадські слухання з цього питання, Вам напевно буде цікаво там побути.
Григорій Цвях
http://zbzs.at.ua/