Президент звернувся до КСУ щодо призначення ВРУ дати виборів
04/08/2009 | Майдан-ІНФОРМ
Президент України Віктор Ющенко вніс до Конституційного Суду подання щодо оскарження постанови Верховної Ради про призначення президентських виборів на 25 жовтня ц.р. «Я стверджую, що постанова Верховної Ради щодо проведення дострокових президентських виборів є неправомочною і порушує пряму імперативну норму - пункт 5 статті 103 Конституції, який регулює це питання», - сказав Глава держави в інтерв'ю журналістам після відвідання ВАТ «Квазар». На переконання Віктора Ющенка, рішення парламенту як таке, що «не має жодного відношення до закону», без сумніву буде скасовано.
Президент наголосив, що на сьогодні суспільство розуміє, що кризові політичні явища розгортаються не в інституті Президента, а насамперед у парламенті і, відповідно, в уряді. Глава держави нагадав, що наразі у Верховній Раді немає більшості, практично не затверджений склад Кабміну та його керівник. «Працює ціла система «временщиков»... левова частина влади просто не призначена і тримається у підвішеному стані», - сказав Віктор Ющенко.
Президент висловив переконання, що найкращим способом вирішення політичної кризи є осмислені дії - «без суєти та різного роду стихійних сценаріїв». У цьому контексті В.Ющенко наголосив, що не слід боятися одночасного проведення президентських та парламентських виборів. «Я, як патріот, готовий зробити крок і сказати - для мене вибори на два чи три місяці раніше або пізніше не є такими важливими, якщо ми з вами домовимося про нову основу якісного формування влади, перш за все парламентської, а значить і урядової», - сказав Віктор Ющенко, наголосивши, що йдеться безумовно про зміну виборчого законодавства щодо запровадження відкритих списків та скасування необмеженої депутатської недоторканності. Останнє, на думку Президента, приведе до «колосального очищення» влади. «У нас не буде більшості (у ВР) випадкових людей», - сказав Віктор Ющенко.
«Давайте знайдемо достойний, гідний спосіб, як зберегти обличчя і вийти з цієї ситуації на вибори, а юристи нехай скажуть, як провести вибори дострокові парламенту і президента, щоб вони не суперечили нормам діючого права».
Президент України також підкреслив: якщо його рішення про проведення одночасних парламентських та президентських виборів буде достатнім стимулом, щоб «це зробили політичні обранці, - я буду тільки радий тому, що нарешті ми в Україну приведемо українську публічну патріотичну владу».
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
Відповідно до статті 150 Конституції України, статей 13, 39, 40 Закону України «Про Конституційний Суд України» звертаюсь до Конституційного Суду України з клопотанням про визнання такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), Постанови Верховної Ради України від 1 квітня 2009 року №1214-VІ «Про призначення чергових виборів Президента України» («Голос України» від 4 квітня 2009 р., №61) та частини першої статті 17 Закону України від 5 березня 1999 року №474-ХІV «Про вибори Президента України» (в редакції Закону України від 18 березня 2004 року №1630-IV) (Відомості Верховної Ради України, 2004 р., №20-21, ст. 291).
Верховна Рада України 1 квітня 2009 року прийняла Постанову, якою призначила чергові вибори Президента України на неділю, 25 жовтня 2009 року. Як зазначено в преамбулі, названу Постанову парламент прийняв відповідно до статті 58, пункту 7 частини першої статті 85 Конституції України та керуючись статтею 16 та частинами першою і другою статті 17 Закону України «Про вибори Президента України».
Зазначена Постанова не відповідає Конституції України, виходячи з такого.
1. За Основним Законом держави органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією України межах і відповідно до законів України (частина друга статті 6), органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (частина друга статті 19).
Відповідно до Конституції України до повноважень Верховної Ради України належить призначення виборів Президента України у строки, передбачені Конституцією України (пункт 7 частини першої статті 85).
Згідно з частиною п'ятою статті 103 Конституції України чергові вибори Президента України проводяться в останню неділю останнього місяця п'ятого року повноважень Президента України.
Отже, за Основним Законом держави Верховна Рада України має призначати вибори Президента України лише у строки, передбачені частиною п'ятою статті 103 Конституції України.
2. Постановою, що оскаржується, чергові вибори Президента України призначено на неділю, 25 жовтня 2009 року.
За Основним Законом держави Президент України обирається громадянами України на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування строком на п'ять років (частина перша статті 103); новообраний Президент України вступає на пост не пізніше ніж через тридцять днів після офіційного оголошення результатів виборів, з моменту складення присяги народові на урочистому засіданні Верховної Ради України (частина перша статті 104).
Отже, як випливає з наведеного, датою проведення наступних чергових виборів Президента України за чинною Конституцією України є остання неділя останнього місяця п'ятого року повноважень Президента України, обраного 26 грудня 2004 року, що обчислюється з моменту складення ним присяги на урочистому засіданні Верховної Ради України - 23 січня 2005 року.
Ураховуючи викладене та виходячи з вимог частини п'ятої статті 103 Конституції України, чергові після виборів Президента України, обраного 26 грудня 2004 року, який склав присягу 23 січня 2005 року, вибори Президента України мають проводитися (а отже, і мають бути призначені) в останню до 23 січня 2010 року неділю останнього місяця п'ятого року повноважень Президента України, тобто 17 січня 2010 року.
Визначення іншої дати проведення чергових виборів Президента України є порушенням пункту 7 частини першої статті 85, частини п'ятої статті 103 Конституції України.
3. Звертаю також увагу на те, що, приймаючи оспорювану Постанову, Верховна Рада України керувалася не нормою частини п'ятої статті 103 Конституції України, якою визначено строки призначення виборів Президента України, а нормами Закону України «Про вибори Президента України», зокрема частиною першою його статті 17, за якою чергові вибори Президента України відбуваються в останню неділю жовтня п'ятого року повноважень Президента України.
Щодо цього слід зауважити, що наведене положення частини першої статті 17 Закону України «Про вибори Президента України» відтворює норми частини п'ятої статті 103 Конституції України в її редакції від 28 червня 1996 року, за якою «чергові вибори Президента України проводяться в останню неділю жовтня п'ятого року повноважень Президента України».
Однак Законом України від 8 грудня 2004 року №2222-ІV «Про внесення змін до Конституції України» частина п'ята статті 103 була викладена в новій редакції (пункт 5 розділу І), яка на сьогодні і є чинною.
Названий Закон України набрав чинності з 1 січня 2006 року, за винятком частини п'ятої статті 76, частини першої статті 77, пункту 6 частини другої та частини шостої статті 81, частин шостої - десятої статті 83, пункту 1 частини другої статті 90, частини першої статті 141 Конституції України в редакції цього Закону, що набрали чинності з дня набуття повноважень Верховною Радою України, обраною у 2006 році (абзац другий пункту 1 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 8 грудня 2004 року №2222-ІV).
Отже, Законом України №2222-ІV жодних винятків (приписів перехідного періоду) щодо дії після 1 січня 2006 року зміненої ним норми частини п'ятої статті 103 Конституції України не встановлено. Названий Закон не містить жодних застережень, за якими названа норма Конституції України не застосовується щодо наступних, які будуть проведені після набрання цими змінами чинності, чергових виборів Президента України.
Водночас, на відміну від безпосередньої (негайної) дії зміненої норми частини п'ятої статті 103 Конституції України, у Законі України №2222-ІV містилося застереження щодо набрання чинності, зокрема, новою редакцією частини першої статті 77 Конституції України не з 1 січня 2006 року, а з дня набуття повноважень Верховною Радою України, обраною у 2006 році.
Тож, нова редакція частини п'ятої статті 103 набрала чинності з 1 січня 2006 року і має застосовуватися до всіх наступних чергових виборів Президента України, що проводитимуться після цієї дати.
Виходячи з наведеного, положення частини першої статті 17 Закону України «Про вибори Президента України» не відповідає частині п'ятій статті 103 Конституції України.
За таких обставин не відповідає Конституції України і Постанова Верховної Ради України від 1 квітня 2009 року №1214-VI, якою чергові вибори Президента України призначені, виходячи зі строків, передбачених названим положенням Закону України.
Таким чином, приймаючи Постанову від 1 квітня 2009 №1214-VІ «Про призначення чергових виборів Президента України», Верховна Рада України діяла всупереч пункту 7 частини першої статті 85, частині п'ятій статті 103 Конституції України. Відповідно, Верховна Рада України діяла і всупереч вимогам згаданих вище частини другої статті 6, частини другої статті 19 Конституції України, а також припису частини другої її статті 8, за яким норми Конституції України є нормами прямої дії.
Зауважую також, що Верховна Рада України після набрання чинності частиною п'ятою статті 103 Конституції України в редакції Закону України №2222-IV мала привести положення частини першої статті 17 Закону України «Про вибори Президента України» у відповідність із положеннями Основного Закону держави. На необхідності приведення Верховною Радою України законів України у відповідність із нормами Конституції України, які набрали чинності з 1 січня 2006 року, керуючись положеннями пункту 3 частини першої статті 85 («прийняття законів»), пункту 1 розділу XV «Перехідні положення» Конституції України («закони та інші нормативні акти, прийняті до набуття чинності цією Конституцією, є чинними у частині, що не суперечить Конституції України»), наголосив Конституційний Суд України (Рішення від 1 квітня 2008 року №3-рп/2008 (справа про Державну комісію з цінних паперів та фондового ринку).
4. Не можна погодитись і з посиланням Верховної Ради України у преамбулі Постанови на статтю 58 Конституції України, за якою закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Відносини щодо проведення наступних чергових виборів Президента України виникають після набрання чинності частиною п'ятою статті 103 Конституції України в редакції Закону України від 8 грудня 2004 року №2222-ІV. Як уже зазначалося, жодних застережень (приписів перехідного періоду) щодо проведення зазначених виборів Законом України №2222-ІV не встановлено.
За таких обставин посилання Верховної Ради України у Постанові на положення статті 58 Конституції України є безпідставним.
Припущення ж щодо правомірності застосування Верховною Радою України при прийнятті оспорюваної Постанови статті 58 Конституції України для обгрунтування непоширення положення частини п'ятої статті 103 Конституції України в редакції Закону України від 8 грудня 2004 року №2222-ІV на призначення наступних чергових виборів Президента України ставлять під сумнів і правомірність поширення на строк повноважень Президента України, який був обраний та вступив на пост до набрання Законом України №2222-ІV чинності, інших положень Конституції України, які було змінено цим Законом1.
З огляду на викладене прошу Конституційний Суд України розглянути питання щодо конституційності Постанови Верховної Ради України від 1 квітня №1214-VІ «Про призначення чергових виборів Президента України» та частини першої статті 17 Закону України «Про вибори Президента України».
Брати участь у конституційному провадженні за цим поданням уповноважено заступника Глави Секретаріату Президента України - Представника Президента України у Конституційному Суді України М.Ставнійчук.
Ураховуючи особливе суспільне і конституційно-правове значення порушеного питання, прошу Конституційний Суд України розглянути це конституційне подання невідкладно.
Президент України В.ЮЩЕНКО
****
1 Верховна Рада скасувала політреформу: http://maidanua.org/static/news/2009/1238575695.html
sean
Президент наголосив, що на сьогодні суспільство розуміє, що кризові політичні явища розгортаються не в інституті Президента, а насамперед у парламенті і, відповідно, в уряді. Глава держави нагадав, що наразі у Верховній Раді немає більшості, практично не затверджений склад Кабміну та його керівник. «Працює ціла система «временщиков»... левова частина влади просто не призначена і тримається у підвішеному стані», - сказав Віктор Ющенко.
Президент висловив переконання, що найкращим способом вирішення політичної кризи є осмислені дії - «без суєти та різного роду стихійних сценаріїв». У цьому контексті В.Ющенко наголосив, що не слід боятися одночасного проведення президентських та парламентських виборів. «Я, як патріот, готовий зробити крок і сказати - для мене вибори на два чи три місяці раніше або пізніше не є такими важливими, якщо ми з вами домовимося про нову основу якісного формування влади, перш за все парламентської, а значить і урядової», - сказав Віктор Ющенко, наголосивши, що йдеться безумовно про зміну виборчого законодавства щодо запровадження відкритих списків та скасування необмеженої депутатської недоторканності. Останнє, на думку Президента, приведе до «колосального очищення» влади. «У нас не буде більшості (у ВР) випадкових людей», - сказав Віктор Ющенко.
«Давайте знайдемо достойний, гідний спосіб, як зберегти обличчя і вийти з цієї ситуації на вибори, а юристи нехай скажуть, як провести вибори дострокові парламенту і президента, щоб вони не суперечили нормам діючого права».
Президент України також підкреслив: якщо його рішення про проведення одночасних парламентських та президентських виборів буде достатнім стимулом, щоб «це зробили політичні обранці, - я буду тільки радий тому, що нарешті ми в Україну приведемо українську публічну патріотичну владу».
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
Відповідно до статті 150 Конституції України, статей 13, 39, 40 Закону України «Про Конституційний Суд України» звертаюсь до Конституційного Суду України з клопотанням про визнання такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), Постанови Верховної Ради України від 1 квітня 2009 року №1214-VІ «Про призначення чергових виборів Президента України» («Голос України» від 4 квітня 2009 р., №61) та частини першої статті 17 Закону України від 5 березня 1999 року №474-ХІV «Про вибори Президента України» (в редакції Закону України від 18 березня 2004 року №1630-IV) (Відомості Верховної Ради України, 2004 р., №20-21, ст. 291).
Верховна Рада України 1 квітня 2009 року прийняла Постанову, якою призначила чергові вибори Президента України на неділю, 25 жовтня 2009 року. Як зазначено в преамбулі, названу Постанову парламент прийняв відповідно до статті 58, пункту 7 частини першої статті 85 Конституції України та керуючись статтею 16 та частинами першою і другою статті 17 Закону України «Про вибори Президента України».
Зазначена Постанова не відповідає Конституції України, виходячи з такого.
1. За Основним Законом держави органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією України межах і відповідно до законів України (частина друга статті 6), органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (частина друга статті 19).
Відповідно до Конституції України до повноважень Верховної Ради України належить призначення виборів Президента України у строки, передбачені Конституцією України (пункт 7 частини першої статті 85).
Згідно з частиною п'ятою статті 103 Конституції України чергові вибори Президента України проводяться в останню неділю останнього місяця п'ятого року повноважень Президента України.
Отже, за Основним Законом держави Верховна Рада України має призначати вибори Президента України лише у строки, передбачені частиною п'ятою статті 103 Конституції України.
2. Постановою, що оскаржується, чергові вибори Президента України призначено на неділю, 25 жовтня 2009 року.
За Основним Законом держави Президент України обирається громадянами України на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування строком на п'ять років (частина перша статті 103); новообраний Президент України вступає на пост не пізніше ніж через тридцять днів після офіційного оголошення результатів виборів, з моменту складення присяги народові на урочистому засіданні Верховної Ради України (частина перша статті 104).
Отже, як випливає з наведеного, датою проведення наступних чергових виборів Президента України за чинною Конституцією України є остання неділя останнього місяця п'ятого року повноважень Президента України, обраного 26 грудня 2004 року, що обчислюється з моменту складення ним присяги на урочистому засіданні Верховної Ради України - 23 січня 2005 року.
Ураховуючи викладене та виходячи з вимог частини п'ятої статті 103 Конституції України, чергові після виборів Президента України, обраного 26 грудня 2004 року, який склав присягу 23 січня 2005 року, вибори Президента України мають проводитися (а отже, і мають бути призначені) в останню до 23 січня 2010 року неділю останнього місяця п'ятого року повноважень Президента України, тобто 17 січня 2010 року.
Визначення іншої дати проведення чергових виборів Президента України є порушенням пункту 7 частини першої статті 85, частини п'ятої статті 103 Конституції України.
3. Звертаю також увагу на те, що, приймаючи оспорювану Постанову, Верховна Рада України керувалася не нормою частини п'ятої статті 103 Конституції України, якою визначено строки призначення виборів Президента України, а нормами Закону України «Про вибори Президента України», зокрема частиною першою його статті 17, за якою чергові вибори Президента України відбуваються в останню неділю жовтня п'ятого року повноважень Президента України.
Щодо цього слід зауважити, що наведене положення частини першої статті 17 Закону України «Про вибори Президента України» відтворює норми частини п'ятої статті 103 Конституції України в її редакції від 28 червня 1996 року, за якою «чергові вибори Президента України проводяться в останню неділю жовтня п'ятого року повноважень Президента України».
Однак Законом України від 8 грудня 2004 року №2222-ІV «Про внесення змін до Конституції України» частина п'ята статті 103 була викладена в новій редакції (пункт 5 розділу І), яка на сьогодні і є чинною.
Названий Закон України набрав чинності з 1 січня 2006 року, за винятком частини п'ятої статті 76, частини першої статті 77, пункту 6 частини другої та частини шостої статті 81, частин шостої - десятої статті 83, пункту 1 частини другої статті 90, частини першої статті 141 Конституції України в редакції цього Закону, що набрали чинності з дня набуття повноважень Верховною Радою України, обраною у 2006 році (абзац другий пункту 1 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 8 грудня 2004 року №2222-ІV).
Отже, Законом України №2222-ІV жодних винятків (приписів перехідного періоду) щодо дії після 1 січня 2006 року зміненої ним норми частини п'ятої статті 103 Конституції України не встановлено. Названий Закон не містить жодних застережень, за якими названа норма Конституції України не застосовується щодо наступних, які будуть проведені після набрання цими змінами чинності, чергових виборів Президента України.
Водночас, на відміну від безпосередньої (негайної) дії зміненої норми частини п'ятої статті 103 Конституції України, у Законі України №2222-ІV містилося застереження щодо набрання чинності, зокрема, новою редакцією частини першої статті 77 Конституції України не з 1 січня 2006 року, а з дня набуття повноважень Верховною Радою України, обраною у 2006 році.
Тож, нова редакція частини п'ятої статті 103 набрала чинності з 1 січня 2006 року і має застосовуватися до всіх наступних чергових виборів Президента України, що проводитимуться після цієї дати.
Виходячи з наведеного, положення частини першої статті 17 Закону України «Про вибори Президента України» не відповідає частині п'ятій статті 103 Конституції України.
За таких обставин не відповідає Конституції України і Постанова Верховної Ради України від 1 квітня 2009 року №1214-VI, якою чергові вибори Президента України призначені, виходячи зі строків, передбачених названим положенням Закону України.
Таким чином, приймаючи Постанову від 1 квітня 2009 №1214-VІ «Про призначення чергових виборів Президента України», Верховна Рада України діяла всупереч пункту 7 частини першої статті 85, частині п'ятій статті 103 Конституції України. Відповідно, Верховна Рада України діяла і всупереч вимогам згаданих вище частини другої статті 6, частини другої статті 19 Конституції України, а також припису частини другої її статті 8, за яким норми Конституції України є нормами прямої дії.
Зауважую також, що Верховна Рада України після набрання чинності частиною п'ятою статті 103 Конституції України в редакції Закону України №2222-IV мала привести положення частини першої статті 17 Закону України «Про вибори Президента України» у відповідність із положеннями Основного Закону держави. На необхідності приведення Верховною Радою України законів України у відповідність із нормами Конституції України, які набрали чинності з 1 січня 2006 року, керуючись положеннями пункту 3 частини першої статті 85 («прийняття законів»), пункту 1 розділу XV «Перехідні положення» Конституції України («закони та інші нормативні акти, прийняті до набуття чинності цією Конституцією, є чинними у частині, що не суперечить Конституції України»), наголосив Конституційний Суд України (Рішення від 1 квітня 2008 року №3-рп/2008 (справа про Державну комісію з цінних паперів та фондового ринку).
4. Не можна погодитись і з посиланням Верховної Ради України у преамбулі Постанови на статтю 58 Конституції України, за якою закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Відносини щодо проведення наступних чергових виборів Президента України виникають після набрання чинності частиною п'ятою статті 103 Конституції України в редакції Закону України від 8 грудня 2004 року №2222-ІV. Як уже зазначалося, жодних застережень (приписів перехідного періоду) щодо проведення зазначених виборів Законом України №2222-ІV не встановлено.
За таких обставин посилання Верховної Ради України у Постанові на положення статті 58 Конституції України є безпідставним.
Припущення ж щодо правомірності застосування Верховною Радою України при прийнятті оспорюваної Постанови статті 58 Конституції України для обгрунтування непоширення положення частини п'ятої статті 103 Конституції України в редакції Закону України від 8 грудня 2004 року №2222-ІV на призначення наступних чергових виборів Президента України ставлять під сумнів і правомірність поширення на строк повноважень Президента України, який був обраний та вступив на пост до набрання Законом України №2222-ІV чинності, інших положень Конституції України, які було змінено цим Законом1.
З огляду на викладене прошу Конституційний Суд України розглянути питання щодо конституційності Постанови Верховної Ради України від 1 квітня №1214-VІ «Про призначення чергових виборів Президента України» та частини першої статті 17 Закону України «Про вибори Президента України».
Брати участь у конституційному провадженні за цим поданням уповноважено заступника Глави Секретаріату Президента України - Представника Президента України у Конституційному Суді України М.Ставнійчук.
Ураховуючи особливе суспільне і конституційно-правове значення порушеного питання, прошу Конституційний Суд України розглянути це конституційне подання невідкладно.
Президент України В.ЮЩЕНКО
****
1 Верховна Рада скасувала політреформу: http://maidanua.org/static/news/2009/1238575695.html
sean
Відповіді
2009.04.08 | Sean
дуже добрий текст, молодці