МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Пахльовська:Статус народів вимірюється їхньою волею до буття (\)

11/08/2010 | Оk

(Із виступу на відкритій дискусії «Українська гуманітаристика. Діалог культур між Сходом і Заходом», започаткованій Інститутом філології Київського національного університету імені Шевченка)

Твердження Кіплінґа, що Захід і Схід – це протилежні, антиномічні реальності, що не здатні поєднатися між собою, сьогодні стоїть як ніколи гостро і актуально.

Насправді Захід і Схід – це надзвичайно складні макрокатегорії, що складаються з багатьох площин інтерпретації. Категорія Сходу – полівалентна і відповідає в сучасній ментальності тому безмежному простору, який займає ця цивілізація. Ми говоримо про Китай і про Індію як про Схід, про Схід Близький і Далекий, Сходом називаємо такі протилежні реальності, як Японія і Монголія, як Ізраїль і Палестина, і донедавна так говорилося й про Східну Європу.

Захід у плані геополітичному – категорія набагато вужча, окресленіша. Сьогодні Захід – це, по суті, демократичний світ: Європа і Північна Америка. В основі цього поняття – початкова ідея Європи як Заходу.

Це теж ідея структурована, вона формується вже впродовж тисячоліть. Але на відміну від простору Сходу, кордон західної ойкумени чіткий і детермінований власне парадигматичними цінностями, що стали підґрунтям демократії. А від кінця Другої світової війни до нинішнього часу – структурування категорії Європи як західної цивілізації набуло остаточного виміру, оскільки європейська матриця стала базовою для розуміння виміру демократичного світу.

Символічним, власне, є сам момент початку формування цілісної ідеї Європи. На суто теоретичному рівні це була середина-кінець Другої світової війни, коли Європа поставила сама перед собою питання: хто вона є, що сталося, чому Європа була завжди мозком світу, з одного боку, а з іншого – чому в цьому мозкові зародилися такі моторошні фантасмагорії, як дві світові війни і тоталітарні системи. З аналізу морально-філософського наповнення категорії Європи народилася концепція Європейської співдружності як простору вільних держав, де, нарешті, стало б неможливим насильство однієї нації над іншою.

Аналіз категорії Європи завжди відбувався не лише в історичних чи мистецько-культурних площинах, а – і чи не насамперед – у площинах моральних. Тому мені дуже цікава теза, заявлена у цій дискусії, щодо почуття вини і почуття сорому як двох ідентифікаційних категорій цих макропонять – Схід і Захід.

Насамперед, однак, маємо брати до уваги систему категорій, з якими ідентифікувалася Європа у своєму історичному розвитку. Протиставлення Сходу і Заходу відбулося ще в давньогрецькі часи. Власне кажучи, Давня Греція є батьківщиною сучасної Європи. В Давній Греції сформувалася категорія свободи як базова ціннісна категорія європейської цивілізації. До категорії свободи додалася зокрема категорія громадянства, громадянина: лише вільна людина може зробити вибір приналежності і дії, тобто громадянин – це вимір індивідуальної відповідальності перед суспільством та батьківщиною. В давньогрецькій літературі та історіографії вже було абсолютно чітким це протиставлення: грецька, афінська демократична модель супроти автократичної моделі перського світу.

Словом, Захід супроти Сходу, Захід versus Схід – це антиномія, якій кілька тисячоліть. У Гомера, Есхіла, цілої низки філософів та письменників грецької давнини знайдемо це протиставлення еллінської моделі – моделі перській. Елліни твердили, що в грецькій реальності всі громадяни є вільні, і той, хто ними керує, зобов’язаний прислухатися до волі народу. Якщо коротко, то аgora – грецьке віче – це був прототип парламенту. В той же час Схід – це система, де лише одна-єдина людина є вільною: єдиновладний правитель. І керує він не громадянами, а підданцями, рабами.

У давньоримські часи категорія Європи ідентифікувалася також з категорією закону, Leх Romana. Римський закон став всеохопним для Римської імперії. Європа почала ідентифікуватися з величезною геополітичною територією. Але не змінилися, знову-таки, базові категорії. Ще Геракліт казав: громадяни мають захищати закон, як мури власного міста, – і цей закон став підґрунтям римської цивілізації.

За всіх умов, уже в давньому світі відбувалося протиставлення Європи як цілком визначеної системи цінностей – світові «варварів». «Варварським» називався насамперед східний світ – як світ, де немає свободи. Тому категорія «варварського світу» водночас несла навантаження чужості, іншості стосовно європейської цивілізації.

У Середньовіччі Європа ідентифікувалася з територією поширення християнства, але вже тоді християнська Європа включила у свій культурний розвиток велетенський, потужний східний компонент. Це був насамперед арабський Схід, який фактично є одним із джерел європейської літератури. Провансальські трубадури, любовна поезія Середньовіччя в Іспанії, Італії, Франції, – за цією моральною, етичною, естетичною еволюцією – і революцією – європейської літератури стоїть вплив арабського світу. Вже не кажучи про те, що араби привезли з собою в Європу і значну частину знань із астрономії, математики, музики.

В добу Гуманізму та Відродження Європа ідентифікується з «res publica litterarum». «Літературна республіка» – це багатокультурна співдружність інтелектуалів, простір культури і мистецтва, де панує свобода і незалежність думки, яку з особливою послідовністю захищатиме Еразм Роттердамський. Це термін Петрарки, Піко делла Мірандола та низки інших видатних мислителів, які під цим поняттям уявляли об’єднання інтелектуалів Європи, пов’язаних між собою спільними моральними та культурними ідеалами. Тобто, освіта, рівень культури стає ідентифікаційним кодом європейської реальності.

В часи Ренесансу до цього культурного виміру додається ще один вимір – політичний: Європа – про це пише насамперед Макіавеллі – асоціюється з розбудовою політичних інституцій. Народжується політична Європа. І з’являється позитивна, так би мовити, концепція Іншого. На противагу античному світові, Інший – це вже не Варвар, а людина, чию «іншість» Європа зобов’язана знати і поважати. Низка європейських філософів – насамперед Монтень – опротестовували позицію античної та середньовічної Європи щодо «іншого» світу як «варварського». Вони стверджували, що насправді варварським можна назвати християнський світ, який, з одного боку, проповідує любов до ближнього, а з іншого – переслідує цього ближнього, як це відбувалося з індіанцями після відкриття Америки. Інтелектуал колонізаторської Європи – це людина, яка критикує колоніалізм, яка творить інтерпретаційну модель подій, протилежну владній ідеології.

Таким чином, для розуміння Європи надзвичайно важлива категорія «іншого», яка постає в європейській культурі в період Відродження і розвивається до Просвітництва і далі через усі віки до нашого часу. Саме на основі цієї категорії постає критика європейської історії, європейської позиції у світі, розвивається критичне мислення. Власне, тут закодована і категорія вини. Іншими словами, основний вимір європейського інтелектуала – це критичне мислення, здатність до творення критичної, а не апологетичної історії.

Надзвичайно важливим періодом для формування ідеї Європи є Просвітництво. Фактично від Відродження й далі триває глибокий процес секуляризації, вивільнення людини від середньовічних догматів через свободу думки, почуттів, утвердження права на релігійний вибір. Тобто категорія свободи як базова для Європи моральна реальність розширюється, охоплює дедалі більше й більше просторів людського буття.

В добу Просвітництва секуляризована Європа знову-таки ставить питання про «іншого» – згадати Вольтера, Руссо, інших французьких енциклопедистів, чий вплив у тогочасній Європі був домінуючим. Саме французькі інтелектуали одними з перших виявили автентичну цікавість до Сходу, солідарність, справедливе ставлення. Вольтер особливо, але також Монтескьє (згадати його «Перські листи»!) та інші філософи реінтерпретують усі основоположні для європейської ідентичності категорії у новому, секуляризованому ключі. Питання Сходу постає на увесь свій мегазріст. Особливо принциповий у цьому питанні був Вольтер. Він казав, що Схід нам здається варварським, далеким від нас, непізнаваним. Насправді Схід – Китай, Індія – це велетенські стародавні культури, цивілізації, древніші від європейської, які мають почуття сакрального не менш глибоке, як християнський світ. Загалом навіть ширилась Європою така собі орієнтофілія – захоплення найрізноманітнішими філософськими, естетичними та іншими аспектами східних культур.

До ХІХ століття схід Європи не включався у концепцію Європи. Цікаво, що в тих же самих письменників доби Просвітництва знайдемо чимало робіт про схід Європи як про варварську частину світу. Лише дуже небагато з європейських інтелектуалів (Руссо, наприклад) вважали, що лише Польща якоюсь мірою належить до світу Європи, а решта країн бачилася поза межами європейського культурного часу. І так, як на середньовічних мапах колись писалося в напрямку Сходу: «hic sunt leones», практично це відчуття зберігалося і в пізніші часи. «Там живуть леви» – це непізнаваний, дикий і загрозливий світ хижих звірів, що гуляють на свободі. Лише від ХІХ століття, від часів романтизму, що загострить почуття ідентичності, розпочнеться процес взаємного зацікавлення – і пізнання – між Сходом і Заходом Європи.

Не менш велике питання – погляд на Західну Європу з боку Східної. Одним із кардинальних аспектів «європейськості» чи «неєвропейськості» є релігія, тому що середньовічна Європа, повторюю, ідентифікувалася з християнством – і насамперед із християнством західним. Попри міжцерковний конфлікт, що виникне далі внаслідок поширення протестантизму, і сьогодні Європа фактично ідентифікується з двома гілками західного християнства.

У Середньовіччі в цей цивілізаційний діалог входить Візантія. Починається дуже тривалий процес протистояння східного і західного християнства. Кінцеву точку цього протистояння фіксує Гантінґтон у своїй відомій книжці «Сутичка цивілізацій», твердячи, що православ’я разом з ісламом творять континуум фундаменталістської релігії та автократичного світу, де не можуть закорінитися демократичні інституції.

Східне християнство, протиставивши себе від самих початків західному християнству, в кінцевому пункті ніби тим самим протиставило себе і Європі. Причому йдеться насамперед про російське православ’я, адже інші православні культури – починаючи від грецької – тією чи іншою мірою все ж таки стали частиною європейського світу або ж до нього наближаються. Візантійсько-монгольська традиція в російському православ’ї, про яку говорить російський історик Афанасьєв, – це традиція, яка – через протиставлення себе Європі та демократичному світові – фактично виводить православ’я в його російському варіанті з християнства.

Це дуже складне питання. Лише хочу наголосити, що релігію – як і будь-яку іншу категорію культури – необхідно розглядати зокрема і в її політичних чи навіть економічних аспектах. На початку ХХ століття Макс Вебер передбачив лідерство протестантських країн у капіталістичному розвитку. Тойнбі писав, що Лєніна неможливо зрозуміти без Візантії. І справді, не випадково, що така система, як комунізм, охопила власне відсталі східні країни і дуже мало проникла, скажімо, у світ протестантський. Тобто існують певні підставові культурні категорії, які мають формотворчий вплив і на політичну і на економічну еволюцію відповідних країн.

Ми зараз перебуваємо в процесі формування нових старих ідентичностей глобалізованого світу, і цей процес є не просто складним, – він є надзвичайно небезпечним. Ті макрокатегорії Сходу і Заходу, як вони розумілись у давньому світі, зараз повернулися і постали у всій своїй геополітичній та геокультурній вазі. Тому питання вибору – це сьогодні питання життя і смерті для країн, які опинилися на межі цих двох світів.

У синтезі цю проблему можна сформулювати так. Обидва ці світи – сьогоднішній Захід (світ демократій) і сьогоднішній Схід (світ автократій) – мають свою ідентичність. Це ідентичність диверсифікована всередині, багатогранна, полівалентна – і, попри все, виразна. Між ними пролягає євразійський простір, який формує не лише свою ідентичність, а й свої геополітичні кордони на основі апріорних ідеологій. Одна з них – це російський неоєвразизм, який веде початок від євразизму 20-х років ХХ століття. Ця теорія нині повернулася в Росію і проліферує також зокрема й на українських теренах. В реальності це конгломерат еклектичних гіпотез – теорія, безрозмірна, як і територія, що бачиться простором її реалізації. В результаті, якщо коротко охарактеризувати цю теорію, можна сказати, що є Захід, є Схід, є Європа, є Азія, але Євразія не тільки не стала і Європою, і Азією, – вона не стала ані Європою, ані Азією.

І водночас це не знімає питання: де проходить межа між Сходом і Заходом – надто ж у момент, коли Китай стає другою світовою потугою? А це процес із багатьма невідомими, де негайні економічні дивіденди невдовзі можуть перекритися довгостроковими економічними, демографічними та іншими загрозами. Китайська потуга імперативно не лише наблизилася до кордонів західної цивілізації – вона дедалі більше інтегрується в західну цивілізацію і диктує свої умови. Зараз, наприклад, в університетах ми маємо колосальну кількість студентів, які вивчають китайську мову. Зі слов’янськими мовами це не можна порівняти. Китайську мову може вивчати на курсі потік 100 людей, в той час як слов’янські мови (включно з російською) вивчають по 5-10 людей.

Таким чином, нині, коли стоїть питання культурних контактів і діалогів, існує велика інтерференція Сходу і Заходу, існує ця необхідність пізнання одне одного, необхідність обміну культурним досвідом, культурними кодами. З іншого боку, існує проблема вибору. Є країни, які однозначно вибрали свій шлях: Польща, Угорщина, країни Балтії, навіть Болгарія, а сьогодні й меншою чи більшою мірою Сербія – попри свій православний код! Країни ж, які будують для себе ілюзію можливості існування на грані світів, – це країни, які неминуче стають заручниками потужних енергій протистояння, ризикують втратити себе, ризикують просто елементарно не бути присутніми в історії.

Далеко не просто вибрати окремішні категорії, які мають бути підставовими для порівняння Заходу і Сходу. Я вибрала категорію свободи – йдеться про свободу індивідуальності, свободу думки, свободу слова, – оскільки це категорія, яка супроводжує всі без винятку етапи розвитку європейської цивілізації. Я категорично не погоджуюся з тезою, що європейська (чи загалом західна) цивілізація за своїми ознаками – загарбницька, а східна цивілізація позиціонує себе як охоронна щодо природи, щодо космосу. Людина скрізь є людина. Казав Марк Твен: скажіть мені, що ви людина, і я зрозумію, що ви погана істота. Тобто, людина є скрізь загарбником, людина є скрізь творцем, людина є скрізь деструктором, людина є скрізь будівником. Але градації цього будування і руйнування – різні, і ми зобов’язані реєструвати ці градації на кожному етапі окремо.

Тому прекрасні – і екологічно коректні – приклади з поезії, які цитував шановний професор Бондаренко, ми можемо продемонструвати як на європейському, так і на східному напрямку. Але це не знімає тієї ситуації, що Китай є однією з країн, які найбільше отруюють атмосферу, – саме Китай не підписує протокол Кіото. Коли Західна Європа робить максимум зусиль для того, щоб хоч якось навернути світ до екологічної проблеми, – згадайте внесок у цьому плані північноєвропейських народів, зокрема німців і скандинавів, – Китай опускає власне китайський мур стосовно цієї розмови.

Тепер проблема віз. Я думаю, всі ми повинні собі поставити запитання, чому Стамбул – а колись Константинополь, Новий Рим, тобто місто, яке османська культура, східна культура відібрала, по суті, у західної культури, – сьогодні ближчий до Європи, ніж Київ. Це принизливий ляпас Україні – ляпас з боку Європи, але це насамперед плата за недостатню ідентичність, за корумповану концепцію ідентичності, яку Україна дозволила нав’язати собі, але яку вона сама великою мірою розвинула у своїй культурі. Плата за те, що Україна не зуміла, не захотіла, не змогла, не була здатна виокремити і розбудувати свою питому європейську ідентичність, яка закладалася в українській культурі в ХVI-ХVIІ століттях. Страшна плата за зраду цієї ідентичності. Отже, секуляризована мусульманська країна ближча до Європи, ніж країна, яка все ж таки й досі не може вивільнитися від фундаменталізму російського православ’я, – Гантінґтон мав рацію.

Також я не згодна з тезою, що особливих проблем не буде в Європи з православними країнами. Проблеми були, є і будуть, лише масштаби цих проблем різні. Болгарія в ідеологічному сенсі рішуче покинула православно-слов’янські комплекси, але продовжує мати перманентні соціо-економічні проблеми, серед яких однією з основних є проблема корупції. Сербія, попри позірний рух до Європи, все ще значною мірою перебуває в полоні націоналістично-реваншистських настроїв. Європа народжена з античної Греції, але Греція православна в економічному плані постійно відстає від європейських стандартів. Ще раз процитую прогноз Макса Вебера щодо протестантських країн, які матимуть економічне лідерство в капіталістичному світі. За протестантськими країнами йдуть країни католицькі. А найбіднішими країнами виявились країни православні. Проблема кореляції між релігійною традицією та рівнем життя суспільства є вкрай складною і на сьогодні – принаймні у нас – мало вивченою. А це проблема кардинальна, оскільки саме від релігійної традиції залежить мораль суспільства, його концепція індивідуальної та колективної відповідальності, його уявлення про етос свого буття.

Ще однією фундаментальною категорією порівняння східної і західної цивілізацій є власне категорія ВИНИ. Чим далі на схід, тим більше посилюються апологетичні аспекти в інтерпретації історії, ідентичності тощо. Західна Європа теж відповідальна за злочинні режими – нацизм і фашизм. Але вона їх викорінила – і збудувала пам’ять цих злочинних режимів – і систему захисту цієї пам’яті. Від країн, яких Європа бачить у своєму колі, вимагається подібне парадигматичне почуття вини. Наприклад, у процесі інтеграції Сербії до ЄС, Брюссель поставив основну вимогу до Сербії – визнати свої злочини за геноцид щодо мусульманського населення на Балканах. Росія ж безкарно провадить геноцид на Кавказі: не маючи європейської перспективи, Росія ніби автоматично вивільняється від притаманної Європі системи морально-етичних зобов’язань.

Східні країни характеризуються тим, що вони здебільшого не визнають своєї вини за скоєні злочини. Минуле сакралізується і препарується на догоду певним ідеологічним моделям. Тому й легко казати, що та чи інша країна не розпочинала війни, не знищувала народів. Минуле – світле і прекрасне, майбутнє – так само. От тільки теперішнє чомусь огидне, але у цьому винні зовнішні Вороги. Це колективна суспільна галюцинація. Нинішнє керівництво Росії твердить, наприклад, що явище російської мафії вигадали на Заході. Немає російської мафії – і все тут, байдуже, що явище розписане у цифрах, схемах і діаграмах як одне з найнебезпечніших у сьогоднішньому світі поряд із мафією італійською, китайською та японською.

Відсутня свідомість вини – це також механізм уникнення відповідальності за комуністичну систему. Ні, за комунізм відповідальна ідея, на якій будувався комунізм, а це була російська ідея. Відповідно нацизм будувався на пангерманській ідеї. Решта країн – лише сателіти цих злочинних макро-ідеологій.

З питанням вини тісно пов’язане і питання ідентичності як національної пам’яті. Перед країнами, що йдуть до Європи без достатньої ідентичності, стоїть загроза втрати цієї ідентичності. Приблизно 10 років тому польська дослідниця романтизму Марія Яніон написала надзвичайно цікаву книжку: «До Європи так, але разом з нашими мертвими». Геніальна формула. Тобто наша пам’ять, наше минуле, наше почуття вини, милосердя, справедливості – основоположні для побудови нашого гідного місця у світі.

Нещодавно в газеті «День» був надрукований діалог-інтерв’ю з уже згадуваним тут Юрієм Афанасьєвим. Дуже раджу прочитати це інтерв’ю під назвою «Високочолі холопи». Російський історик критикує постановку питання з боку російських опозиціонерів, які хотіли би співпрацювати з владою, – власне, саме їх він називає «високочолими холопами». Але суть статті – в аналізі російської системи як поєднання власне монгольсько-ординської влади, відчуженої від суспільства, з цезаро-папістською владою візантійського зразка. Так само я би радила прочитати його книжку «Опасная Россия», де є ціла низка драматичних аналізів, що увінчуються фатальним прогнозом щодо майбутнього Росії як безперспективної вмираючої країни. Цей аналіз маємо застосувати також і до України, суворо і без ілюзій поглянувши на її майбутнє. Поки що воно все-таки в наших руках, але надалі ризикуємо втратити контроль над цим майбутнім. Плата за байдужість, недоосмислення, цинізм у ставленні до власної ідентичності може виявитися фатально високою.

Політика і культура – це два основоположні аспекти і нашого життя щоденного, і нашої історичної еволюції. Вони перебувають у тісній взаємозалежності. Поставити неперехідний водорозділ між ними – тим більше в сьогоднішній Україні! – означає втекти від проблеми. Тут наводилися чудові цитати з давніх поетів і філософів Сходу. Але це не знімає з нас обов’язку подивитися жорстким поглядом на сучасний світ. Отже, елементарне питання: як себе почуває сьогодні людина на Сході і на Заході? Є об’єктивна реальність: при всіх недоліках, помилках, «збоях» моделі, західна цивілізація – єдина цивілізація на цій планеті, де створена спроба побудувати гідне людське життя – життя будь-якої людини, незалежно від її статків, незалежно від її походження, віри, мови, – і забезпечити цій людині повагу до себе і захист з боку держави на всіх етапах людського життя в усій множинності його проблем і потреб.

Власне, саме Європа здобулася на побудову так званого «Welfare State», соціальної держави. Це не є стала величина, десь ці механізми працюють краще, десь гірше, розквіт «Welfare State» змінюється кризами. В Італії загалом гірше функціонує система дитячих освітніх закладів, ніж, скажімо, у Швеції, але дитсадочки Емілії-Романьї чи школи Ломбардії – серед кращих у світі. Британські університети незмінно мають світове лідерство, але серед атенеїв із найвищими рейтингами за різними спеціальностями – і німецькі університети і французькі. Австрійські пенсіонери щасливіші від португальських, але всі разом європейські пенсіонери щасливіші від усіх разом взятих пострадянських пенсіонерів (за винятком тих злодіїв і злочинців, причетних до творення радянської системи, які продовжують паразитувати на суспільстві). Одним словом, європейський і загалом західний добробут – це не манна небесна, а результат тяжкої праці, раціональної організації суспільства і гуманістичної концепції людського життя.

Ми ж говоримо, що перебуваємо на межі між Сходом і Заходом, що рухаємось до Європи, що будуємо демократію. Але співіснуємо з ганебними, потворними виявами посттоталітарної системи, часто не протидіючи їм, не виробляючи інструментів, які б унеможливили ці явища. Скажімо, тотальна корупція в університетах, черги цього літа при вступі в університети, абсурдна ситуація з підручниками, яких або немає, або вони переписуються згідно з патологічними радянськими стереотипами. І це саме в цій аудиторії, в цих контекстах має звучати це питання. Про яку європейську перспективу може йтися в умовах, коли щорічне хабарництво в університетах вимірюється в мільярдах грошових одиниць? Якщо ми себе вважаємо європейцями, чому така ганьба?! Отже, ми самі відповідальні за це. Ми, а не влада. Бо цю владу вибрало суспільство. Ця влада – дзеркало суспільства. Безсмертні римляни казали, що кожне суспільство має таку владу, на яку заслуговує. Корумповане суспільство вибирає корумповану владу. Маленькі шахраї вибирають великих шахраїв. Говорити, що той чи інший міністр, чи той чи інший депутат, чи будь-хто з влади такий-сякий, – це все одно, що прийти в зоопарк і сказати: пітон, до чого ти негарний! Пітон і є пітон, професія в нього така. Пітон і перед виборами попереджав, що буде не кроликом, а пітоном. Якщо ж суспільство зачаровано дивиться йому в пащу і зручно вмощується між його зубами, смішно потім обурюватися, що в стравоході пітона так темно. Засвітіть лампочку Ілліча. І прочитайте Афанасьєва. Якщо встигнете.

Тому непрощенно великий ідеалізм сьогодні – казати, що так, ми, хвалити Бога, волею Історії є реципієнтами накопичених за віки культурних надбань і Сходу і Заходу. Воля Історії не діє без волі людини. За розвал освітньої системи з боку нинішньої влади знову доведеться платити десятиліттями неіснування в системі цінностей цивілізованого світу. Скільки б не говорити, що Україна – це глибоко європейська культура, сьогодні нас відкинуто на периферію не тільки Європи, нас відкинуто на периферію світу. Ми не є партнерами ні Сходу, ні Заходу. Як і Росія, ми є сировинним ресурсом коли Сходу, коли Заходу, – та й то ресурсом не завжди якісним.

Мені здається, що у всьому, що стосується категорій, на яких будується Європа, треба завжди враховувати філософію еволюції. Еволюція – це дуже складне поєднання традицій і модерності. Захід, Європа якраз і є та реальність, в якій жодна з традицій практично не відкидалася. У великих масштабах і малих. Геніальність Ренесансу – у відродженні античної культури. Фрагмент минулого – навіть якщо це просто камінь, на який наткнулися робітники, риючи метро чи будуючи супермаркет, – буде огороджений і захищений. Бо це частина нашої пам’яті, зв’язок часів. І так на всіх площинах культури. І в той же час Захід постійно оновлюється, змінюється пружно і динамічно.

Схід у класичному розумінні – менш схильний до новацій, має сакральне поняття традиції, чи йдеться про Китай, Японію чи Індію. Це велике питання, бо тут задіяні і алфавіти, і релігія, і почуття простору. Зовсім інше – Росія як Схід. Це віками – конгломерат систем, які пожирають одна одну – і відтворюються одна в одній. Замкнений цикл. Російську імперію розвалив Радянський Союз. Впав Радянський Союз, тепер відтворюється Російська імперія. Твориться «русский мир» у країні, яка за пару десятків років буде наполовину мусульманською... і китайською. Всі традиції перекалічені, на них постають нові, теж скалічені від самого початку. Емблематично – вчора церкви руйнувалися, нищилися, священиків катували, стріляли, церковні багатства ставали домашньою «утварью» для радянських вандалів. А сьогодні комуністи ходять під ручку з православними попами. Це означає, що і справді віра знищена. А там, де не відбулося послідовної секуляризації, а просто була докорінно зруйнована віра, суспільство оповиває морок неморальності.

Нині існують «чорні діри» в розумінні Сходу і Заходу як історичних макрокатегорій. Площина культурних інтерпретацій часто замінюється – а то й підмінюється – прагматичними економічними показниками. Відтак існує прірва в розумінні України і Європи, Європи і України. Україна не наповнила цей простір розуміння категоріями, комунікативними для Європи, не дала чіткого, відповідального знаку своєї причетності до європейської культури на рівні зокрема сутнісних для Європи цінностей. Європа теж має свої провини – де неуважності, де байдужості, де навіть і цинізму. Але треба мати на увазі, що Європа – власне, в силу специфіки своєї культури, – традиційно рахується насамперед із країнами, які поважають себе. А у списку таких країн нинішня Україна відсутня.

Тут прозвучало питання про національну свідомість Італії. Це дуже складна країна. Я часто зустрічала в італійців таку думку, що Давній Рим – це не Італія. Італійцям достатньо їхньої власної – постримської – історії. На відміну від них, нам (і росіянам також!) потрібна, так би мовити, нобілітація нашого походження, посилання на Київську Русь, на Візантію тощо, бо нам весь час себе треба «доводити». Їм себе доводити не треба. У них, куди не поглянеш, як не Мікеланджело, то Леонардо, дивовижна концентрація геніїв і їхніх творів, – 65% мистецьких надбань планети, за даними ЮНЕСКО, знаходяться в Італії (яка, до речі, не завжди дбало ставиться до своїх багатств).

А імперської свідомості немає. В Італії немає відчуття центру світу. І хоча Рим – він завжди Перший був, є і буде супроти самозванних Римів Других і Третіх, – італійці з великою іронією ставляться до сакралізації свого статусу у світі. Дуже смішно, з точки зору критичного саркастичного європейця, звучать формули, які надають сакрального статусу державі: «Святая Русь», «Святая Матушка Россия». А чому свята? А чим не святіша Італія з її історією?! У давнину говорилося «Roma caput mundi» – «Рим – голова світу». А сьогодні, до 150-ліття Італійської держави, бачиш маніфести, не позбавлені прихованої іронії: «Рим СТАЄ столицею». І саме цій рисі критичного ставлення до своєї історії, до своїх національних недоліків у європейців треба вчитися. Бо таке критичне ставлення робить вагомою і виправданою самоповагу, почуття національної гідності.

Межа – це також і вибір

Є чимало досліджень про Україну як межову країну, як пограниччя між Сходом і Заходом. Але що цікаво – всі автори, які про це писали – і Лисяк-Рудницький, і Маланюк, і Ігор Шевченко, і Дашкевич, і Ісаєвич, – були апологетами, захисниками власне європейського шляху розвитку України. Зокрема в Маланюка є дуже цікава робота, на яку мало чомусь звертають увагу, а дарма: «Нариси з історії нашої культури». Це блискучий синтез української культури, який необхідно вивчати в школах, – замість запропонованої сьогодні пострадянської полови.

Межа – це також і вибір. Приналежність до цивілізаційного кола не означає обірвати зв’язки з одним цивілізаційним колом задля іншого. Означає навпаки – їх поглибити, артикулювати, диверсифікувати, зробити раціональними і організованими згідно з параметрами сучасного моменту. Але означає також остаточно визначитися з цінностями власної культури. Адже основний критерій приналежності визначається не за епізодичною доцільністю, а за базовими цінностями.

У творах європейських істориків, які аналізували ідею Європи, еволюцію становлення Європи, звучить постійно одна константа: статус народів у світі вимірюється їхньою волею до буття. Тобто будь-які історичні, геополітичні, геокультурні, як каже Маланюк, категорії є насамперед виразом волі народу – волі народу до буття, тобто його активної, послідовної, відповідальної присутності в часі і просторі.

http://www.radiosvoboda.org/articleprintview/2212927.html

Відповіді

  • 2010.11.08 | Max

    Розумно, розважливо і слушно сказано

    Ото хотів би виділити:

    > Я думаю, всі ми повинні собі поставити запитання, чому Стамбул – а колись Константинополь, Новий Рим, тобто місто, яке османська культура, східна культура відібрала, по суті, у західної культури, – сьогодні ближчий до Європи, ніж Київ. Це принизливий ляпас Україні – ляпас з боку Європи, але це насамперед плата за недостатню ідентичність, за корумповану концепцію ідентичності, яку Україна дозволила нав’язати собі, але яку вона сама великою мірою розвинула у своїй культурі. Плата за те, що Україна не зуміла, не захотіла, не змогла, не була здатна виокремити і розбудувати свою питому європейську ідентичність, яка закладалася в українській культурі в ХVI-ХVIІ століттях. Страшна плата за зраду цієї ідентичності. Отже, секуляризована мусульманська країна ближча до Європи, ніж країна, яка все ж таки й досі не може вивільнитися від фундаменталізму російського православ’я, – Гантінґтон мав рацію.


    Також то:

    > Межа – це також і вибір
    > Є чимало досліджень про Україну як межову країну, як пограниччя між Сходом і Заходом. Але що цікаво – всі автори, які про це писали – і Лисяк-Рудницький, і Маланюк, і Ігор Шевченко, і Дашкевич, і Ісаєвич, – були апологетами, захисниками власне європейського шляху розвитку України. Зокрема в Маланюка є дуже цікава робота, на яку мало чомусь звертають увагу, а дарма: «Нариси з історії нашої культури». Це блискучий синтез української культури, який необхідно вивчати в школах, – замість запропонованої сьогодні пострадянської полови.
    > Межа – це також і вибір. Приналежність до цивілізаційного кола не означає обірвати зв’язки з одним цивілізаційним колом задля іншого. Означає навпаки – їх поглибити, артикулювати, диверсифікувати, зробити раціональними і організованими згідно з параметрами сучасного моменту. Але означає також остаточно визначитися з цінностями власної культури. Адже основний критерій приналежності визначається не за епізодичною доцільністю, а за базовими цінностями.
    Із підкресленим погодитись важко. Бачу тут певну суперечність як із загальним посланням виступу вельмишановної п.Пахльовської, так і безпосередньо наступними реченнями.

    Або візьмемо на себе роль і станемо висуненим на Схід форпостом Заходу, останньою його фортецею на Сході, як Річ Посполита на схилі Середніх Віків. І лише в такій ролі можемо бути цікаві, ба навіть необхідні Заходові.

    Або інакше просто нас не стане -- в неозорих просторах Сходу розчинимось серед інших його народів. Розчинимось, щезнемо, бо річчю-в-собі, Серединною Державою, бути не можемо. На другий Китай чи Індію не потягнемо, не той масштаб.

    Або Україна європейська, або лише один з обширів великої Азіопи (Євразії) -- іншого вибору не маємо.
  • 2010.11.08 | Mykola_2007

    На кого розраховано цей текст

    Лише перші чотири абзаци.

    "Українська гуманітаристика."

    "Твердження Кіплінґа, що Захід і Схід – це протилежні, антиномічні реальності"

    "Насправді... . Категорія Сходу – полівалентна"

    "кордон західної ойкумени чіткий і детермінований власне парадигматичними цінностями"

    Хоча сенс проглядається, але нагадує мені як один профессор казав своему аспіранту, ти каже наплюй на практику, пиши у кандидатську побільше формул, щоб до суті поменше чіплялися. І сидять "розумні" профессора надувають щоки і читають розумну "кандидатську", а по суті пшик.
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2010.11.08 | selu

      На радників Януковича, Герман треба відпочити.

      згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2010.11.09 | Мартинюк

      Хантігнтонщина

      Для мне це щось на рівні Дугіна . Хантінгтон так само як Дугін стосовно росіян знаходить спосіб аби пояснити чому хороші пацани ( протестанти) повинні товкти пику іншим. Причому поєднує їх з католиками, які в цьому сенсі все ж ближчі до православних а не до протестантів.

      Тому на мене вимахування "хантінгточиками" не справляє враження наукового дискурсу - швидше міфологічно-пропагандистського. Нагадую, що захопиавшись порадами Хантінгтона, а саме виселяючи села до міст американці програли війну у Вєтнамі. Таким чином сільські до того партизани проникли у більші міста, які до того були опорою американців , ринку, демократії і американців
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2010.11.09 | harnack

        А чому не Гантінгтон? Воля до буття не росте з волі до мови?

        згорнути/розгорнути гілку відповідей
        • 2010.11.09 | Sean

          Тому що для мовних питань є окремий форум - "Мова"

          згорнути/розгорнути гілку відповідей
          • 2010.11.09 | harnack

            Для Вас Гантінгтон - лінгвіст? Бо Хантінгтон - не відомий мені!

            Воля до суржику - яко воля до українського буття?

            Отакенько бач - воля до самобутньої й однорідної й РІДНОЇ цивілізації, саботується через шизофренізацію комунікації, через неміч чи нехіть усвідомити каузальність в усіх зонах духу й культури.

            Та то є патологічний симптом та патогенний чинник - джерело якого треба усвідомити й його геть позбутись!

            http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B0%D0%BC%D1%83%D0%B5%D0%BB%D1%8C_%D0%93%D0%B0%D0%BD%D1%82%D1%96%D0%BD%D0%B3%D1%82%D0%BE%D0%BD

            Самуель Гантінгтон
            Матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії.

            Самуель Гантінгтон (2004)Самуель Філліпс Гантінгтон (англ. Samuel Phillips Huntington; * 17 квітня 1927 — † 24 грудня 2008) — американський політолог, директор Інституту стратегічних досліджень у Гарвардському університеті. Автор теорії Гантінгтона про зіткнення цивілізацій в сучасну епоху. Фахівець у галузі порівняльної політології та транзитології — розділу політології, який вивчає перехід від авторитаризму до демократії.

            Семюел Гантінгтон народився 18 квітня 1927 року. У віці 18 років він на відмінно закінчив Єльський університет, в 23, відслуживши в армії і отримавши докторський ступінь в Гарварді, почав там викладати. За своє життя Гантінгтон узяв участь в роботі в цілому над 17 книгами, частину з яких він написав сам, а частина — в співавторстві з іншими ученими.

            У "Зіткненні цивілізацій", виданому в 1996 році, Гантінгтон, зокрема, передбачив майбутній конфлікт між Заходом і ісламським світом. Один з основних посилів книги полягав в тому, що в майбутньому світові конфлікти носитимуть не ідеологічну, а релігійну природу. За Гантінгтоном основний критерій розвитку — інституціоналізація. Високий рівень політичної інституціоналізації є основою політичної стабільності та стійкості у перехідних суспільствах.

            Його концепція зіткнення цивілізацій активно використовувалась для пропаганди війни в Афганістані (2001) і Іраку (2003).

            [ред.] Вибрані праці
            The Soldier and the State: The Theory and Politics of Civil-Military Relations (1957)
            The Common Defense: Strategic Programs in National Politics (1961)
            Political Order in Changing Societies (1968)
            American Politics: The Promise of Disharmony (1981)
            The Third Wave: Democratization in the Late Twentieth Century (1991)
            The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order (1996)
            Who Are We? The Challenges to America's National Identity (2004)
            згорнути/розгорнути гілку відповідей
            • 2010.11.09 | Sean

              Ще раз прошу - щодо мови, правопису тощо писати на форумі "Мова"

      • 2010.11.09 | ziggy_freud

        для міфотворчості тут бракує двох речей:

        - драйву
        - цілісності художнього образу

        Мартинюк пише:
        > Для мне це щось на рівні Дугіна .

        НМД, спроба п.Оксани виступити позитивним відповідником Дугіна. "Нашим" драконом на противагу "їхньому".

        вона могла б взяти на себе і цікавішу роль. Бо має інтелект та стиль. Але саме цей текст слабенький...
  • 2010.11.09 | ziggy_freud

    знову "східні деспотії" проти "західних демократій" протягом

    останніх 10 тисяч років. Демократ (чи революціонер-демократ?) Олександр Македонський проти кривавого деспота Дарія. Було б цікаво почути думку президента Вірменії з цього приводу ;-)

    цікава думка, що (наприклад) Сфорца були позитивними чужими для Медичі. Або венеціанці для генуезців. Або гусити для католиків. Інша справа, що чужі, які не поділяли європейських феодальних понять, були значно чужішіми за тих, хто ці поняття поділяв хоча б частково.

    І Хантінгтон, звичайно Хантінгтон, куди ж без нього. Тільки він був здатний врятувати Ґолактєґо від ісламо-православія та шиво-конфуціанства. Як колись врятував В'єтнам від Хо Ши Міна.
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2010.11.09 | xobbit

      православні також Ефіопи

      А вони зараз "семімільними кроками" рухаються до індустріялізації, в усьому наслідуючи Захід (навіть у школі вже навчання виключно англійською), у той самий час не залишаючи правлячу ідеологію Мао та дружбу з Китаєм. Отже наша проблема не релігія, а однозначно -- сусідство з Росією (останнім носієм імперської зарази), окупантів з якої Ефіопи своєчасно позбулися.
      Щодо ж правоти Хантінгтона, маю аргумента, що коли Православні Ефіопи щоденно читають Біблію в родинному колі, як найпротестніші з протестантів, вони завжди памя*тають про неухільність від традиції, а католіки свого часу настільки захопилися інтерпретацією, що загубили сутність аж до виникнення протестантизму -- отже вони ближчі саме до протестантів, ну а Російська церква, як заведено, усе зробила на половину: Ніконівську реформу провели "для галочки", а до аналізу доктріни так і не дійшлося :(
      Як на мене, стаття гарна у сенсі, що час вже братися все доводити до кінця: або назад до складу Імперії, або -- уперед, до ХХІ сторіччя пост-колоніального, та жодного Кучмістського "ні нашим ані вашим".
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2010.11.09 | Tschislin

        Ефіопи - не православні,

        принаймні з точки зору всіх православних ("греко-кафоличних" - це їх офіційна назва!), католицької, вірменської (григоріанської) та безлічі протестантських церков (кожна з них вважає православною лише себе). Також ефіопська церква не є православною (як і вірменська!) з точки зору традиційної (сталої) класифікації. Це - окрема, монофісітська (анти-тринітарна) течія, що розглядається тринітаристськими церквами як мало не єресь...
        згорнути/розгорнути гілку відповідей
        • 2010.11.09 | ziggy_freud

          а грузини і серби - православні.

          а албанці - мусульмани, які живуть західніше від греків. Где будем делать талію? (с)

          людина, яка відносить себе до конфесії, і навіть регулярно ходить в церкву, часто не замислюється над тонкощами богословських дебатів. Щоб дивитись телевізор, не обов'язково знати фізику і схемотехніку на рівні розробника апаратури.

          щодо вірмен, вони довго були васалами Ірану, і союзниками Візантії, і союзниками хрестоносців проти арабів. Не кажучи про підданство Рос.імперії. Тільки з турками в них якось особливо напружено вийшло. Але цивілізаційна афіліація тут іде в сад.
          згорнути/розгорнути гілку відповідей
          • 2010.11.09 | Tschislin

            Це, власне, про що?

            Я просто ж зробив класифікаційне уточнення щодо ефіопської церкви, не встрягаючи у дискусію про- і анти-Гадінгтоністів, бо нічого, всласне, про теорії Гадінгтона, окрім характеристик з чужих слів, не знаю...
            згорнути/розгорнути гілку відповідей
            • 2010.11.09 | ziggy_freud

              про те, що досить складно поділити світ на 8

              частин, які практично між собою не перетинаються і не накладаються. Якщо ж робити поправки на подвійну та потрійну "цивілізаційну належність", "розірваність країн" та ін, корисність цієї теорії (Гумільов, Евола, Хантінгтон, Ганя Герман :cry:) взагалі сумнівна. Хіба що як маленька вправа перед сном. Рахування сферичних коників в вакуумі...

              Однаково поділ світу за державними кордонами, попри всі його очевидні недоліки, значно практичніший за "цивілізаційний".
              згорнути/розгорнути гілку відповідей
              • 2010.11.09 | Max

                Re: про те, що досить складно поділити світ на 8

                Так, складно. З чого не випливає, що то є непотрібне заняття.

                ziggy_freud пише:
                > Однаково поділ світу за державними кордонами, попри всі його очевидні недоліки, значно практичніший за "цивілізаційний".
                Є також речі, які держави розділяють, є речі, які їх об'єднують. Проф.Гантінгтон зробив спробу зрозуміти, що то за речі.
          • 2010.11.09 | Max

            Re: а грузини і серби - православні.

            ziggy_freud пише:
            > а грузини і серби - православні.
            > а албанці - мусульмани, які живуть західніше від греків. Где будем делать талію? (с)
            Ну і..?
            Як на мене, все добре пасує. Албанці могли би мешкати навіть на захід від швайцарців, а все одно будуть жити гірше за греків. Бо мусліми.
            І ті ж греки -- чому вони, перебуваючи в європеській спільноті значно довше за іспанців, живуть гірше? Бо православна культура.

            > людина, яка відносить себе до конфесії, і навіть регулярно ходить в церкву, часто не замислюється над тонкощами богословських дебатів. Щоб дивитись телевізор, не обов'язково знати фізику і схемотехніку на рівні розробника апаратури.
            Авжеж, то очевидно. Як теж очевидно, що якість тої картинки в ТВ обумовлена його конструкцією, що б там не гадав собі покупець-користувач того телевізора (незалежно, знається чи ні він на фізиці та схемотехніці).

            Атеїсти можуть становити і більшість певного конкретного народу, проте вони теж виростають в цілком певному культурно-цивілізаційному середовищі, відтак атеїст-поляк має набагато більше спільного із польським (чи навіть австрійським) католиком, аніж із атеїстом-турком (а про китайського атеїста і казати годі). Все за Гантінгтоном.

            > щодо вірмен, вони довго були васалами Ірану, і союзниками Візантії, і союзниками хрестоносців проти арабів. Не кажучи про підданство Рос.імперії. Тільки з турками в них якось особливо напружено вийшло. Але цивілізаційна афіліація тут іде в сад.
            Ніхто нікуди не йде. Вірмени належали і належать до сирійської (за А.Тойнбі), інакше візантійської православно-мусульманської цивілізації.
            згорнути/розгорнути гілку відповідей
            • 2010.11.09 | ziggy_freud

              сірійці до вірменської чи вірмени до сірійської?

              Max пише:
              > Як на мене, все добре пасує. Албанці могли би мешкати навіть на захід від швайцарців, а все одно будуть жити гірше за греків. Бо мусліми.

              а звідки ми знаємо, що таке "добре жити" в розумінні албанця чи грека? Варто спочатку розібратись в їхній культурі, щоб виносити подібні судження. А Сем Х. навіть в рідній американській плутався. Бо книги Тойнбі і власні завиральні теорії йому заміняли польові дослідження.

              > І ті ж греки -- чому вони, перебуваючи в європеській спільноті значно довше за іспанців, живуть гірше? Бо православна культура.

              а чому іспанці в середньому бідніші за французів? А чехи в середньому заможніші за словаків? Де ж тут різноцивілізованість?

              > Атеїсти можуть становити і більшість певного конкретного народу, проте вони теж виростають в цілком певному культурно-цивілізаційному середовищі, відтак атеїст-поляк має набагато більше спільного із польським (чи навіть австрійським) католиком, аніж із атеїстом-турком (а про китайського атеїста і казати годі). Все за Гантінгтоном.

              то без Семюеля, рятівника Ґолактєґо, воно було б якось інакше?

              > Ніхто нікуди не йде. Вірмени належали і належать до сирійської (за А.Тойнбі), інакше візантійської православно-мусульманської цивілізації.

              розкажіть це в Єревані :cry: Щиро бажаю після того повернутись в готельний номер без тілесних ушкоджень. Тоді може і перси були візанто-православними сірійцями? А турки - крипто-арабами?
              згорнути/розгорнути гілку відповідей
              • 2010.11.09 | Мартинюк

                До речі про персів.

                Рекомендую просто подивитися їхні музикальні канали і порівняти з сусідніми арабськими - ніби по формі те саме, але по суті зовсім інше.

                Саме іранське суспільство кардинально демократичніше від сусідніх арабських. Якби не західні та радянські експерименти ( з окупаціями включно) там би вже давно була б світська і достатньо демократична держава. Звісно з поправками на релігійність. Щось на манір Туриччини чи навіть Індії.
                І ще Хантінгтот напвено навіть не підорівав що є іслам суннітський, а є шиїтський.
                згорнути/розгорнути гілку відповідей
                • 2010.11.09 | ziggy_freud

                  трохи цікавився їхньою музикою,

                  дещо читав, і дещо маю в записі.

                  араби багато що позичили в персів після завоювання Ірану. Парадоксально, але завойовники були значно дикіші. За одною з версій, арабам просто дуже повезло.

                  та й власне арабська музика має трохи менше шкіл, ніж європейська. Однак не виключаю, що з точки зору людини з Харварду, яка пише про 1 правильну цивілізацію і 7 цивілізацій узкоглазих чюрокъ (с) воно все однакове. Що турецький макам, що арабський, що перська класика.
                  згорнути/розгорнути гілку відповідей
                  • 2010.11.09 | Манул

                    Re: Виступ Гантингтона у Києві

                    http://www.uis.kiev.ua/strategy/hunt_world.html
                    згорнути/розгорнути гілку відповідей
                    • 2010.11.09 | ziggy_freud

                      пара простих питань:

                      > Не стала несподіванкою нова міжцивілізаційна війна у Косово, дуже схожий на цю війну конфлікт зараз розвивається у Сіндзяні, у Китаї. Недавно знову спалахнула війна між чеченцями та росіянами. Індія та Пакистан випробували ядерну зброю і взяли участь у невеликій війні в провінції Кашмір. США та Китай продовжують протистояння: Китай не припиняє розвивати свій ракетний потенціал, одночасно США намагається створити систему протиракетної оборони.

                      припустимо, що війна в Косово міжцивілізаційна. Війна РФ з чеченами - теж міжцивілізаційна. А війна РФ з Грузією? Хто там був іудео-мусульманин, а хто буддо-протестант?

                      А вторгнення В'єтнама в Кампучію? Це між-яка війна?

                      Що спільного між В'єтнамом і Японією, крім рису і можливого конфлікту з Китаєм?

                      НМД, Семюель Х. сконструював собі дуже специфічні окуляри. Які очевидно принесли користь персонально йому. І шкоду багатьом іншим, хто намагався їх поміряти.
                      згорнути/розгорнути гілку відповідей
                      • 2010.11.09 | Max

                        Пара простих відповідей

                        ziggy_freud пише:
                        > припустимо, що війна в Косово міжцивілізаційна. Війна РФ з чеченами - теж міжцивілізаційна. А війна РФ з Грузією? Хто там був іудео-мусульманин, а хто буддо-протестант?
                        > А вторгнення В'єтнама в Кампучію? Це між-яка війна?
                        Не всі конфлікти є конфліктами цивілізацій. Завжди існувало багато інших причин для конфліктів, ніж цивілізаційні.

                        Головна ідея п.Гантінгтона полягає в тому, що у сучасному світі саме міжцивілізаційні проблеми виходять на перший план.

                        > Що спільного між В'єтнамом і Японією, крім рису і можливого конфлікту з Китаєм?
                        Багато що спільного, напр. сильні історичні впливи буддизму і конфуціанства в тих країнах, але до чого то?

                        > НМД, Семюель Х. сконструював собі дуже специфічні окуляри. Які очевидно принесли користь персонально йому. І шкоду багатьом іншим, хто намагався їх поміряти.
                        Має пан право на такий погляд, а інші мають право бачити то інакше. То є все чисто оцінкові судження і вони є неверифікувальні (ненаукові, іншими словами).
                        згорнути/розгорнути гілку відповідей
                        • 2010.11.09 | ziggy_freud

                          яким чином перевіряється судження:

                          Max пише:
                          > Головна ідея п.Гантінгтона полягає в тому, що у сучасному світі саме міжцивілізаційні проблеми виходять на перший план.

                          перший план залежить від того, куди і як навели камеру.

                          конфлікт - це іменник, хоча й абстрактний. Якщо зібрались дві озброєні групи і почали стріляти, це фіксується об*єктивно.

                          "Цивілізаційним" (прикметник) він стає в першу чергу через специфічний понятійний апарат. Деякі автори люблять класифікувати конфлікти як міжетнічні. Ще деякі - як класову боротьбу. Або національно-визвольну. Поки теоретики визначаються з прикметниками, пахани посилають пацанів у бій. А практики намагаються припинити стрілянину. При тому окремо взяті цивілізаційність, міжетнічність і клясовість часто виявляються до спини.
              • 2010.11.09 | Max

                Заперечує пан факти чи їхнє трактування?

                ziggy_freud пише:
                > а звідки ми знаємо, що таке "добре жити" в розумінні албанця чи грека? Варто спочатку розібратись в їхній культурі, щоб виносити подібні судження.
                Ні, то не так. Є об'єктивні критерії, і лише вони мають реальне значення.

                > А Сем Х. навіть в рідній американській плутався. Бо книги Тойнбі і власні завиральні теорії йому заміняли польові дослідження.
                Є наукове теоретизування а є практичні дослідження (описи, екперимент). Зазвичай тим і тим займаються різні науковці.

                > а чому іспанці в середньому бідніші за французів? А чехи в середньому заможніші за словаків? Де ж тут різноцивілізованість?
                ??
                Є також поділи другого порядку, третього і т.д. Невже то пану невідомо?
                Між регіонами одної країни теж є різниці (пор.Каталонію з Естремадурою, або Ельзас із Гасконією), є то приклад поділів третього порядку.

                А поділ першого порядку -- то власне міжцивілізаційний.

                > > Ніхто нікуди не йде. Вірмени належали і належать до сирійської (за А.Тойнбі), інакше візантійської православно-мусульманської цивілізації.
                > розкажіть це в Єревані :cry: Щиро бажаю після того повернутись в готельний номер без тілесних ушкоджень.
                По-перше, то жоден аргумент. Факти реального життя існують незалежно від чийогось їх усвідомлення (чи браку такого).

                По-друге, не вважаю, що факт евентуальної приналежности вірменів до близькосхідно-малоазійського цивілізаційного кола мав би якось ображати вірменів, чи що вони самі мали би мати то за образу.

                Вірмени ніколи не були і не є європейцями, подобається то кому чи ні.
                згорнути/розгорнути гілку відповідей
                • 2010.11.09 | ziggy_freud

                  їх майже офіційна ідеологія (/)

                  недавно обговорювалось на Майдані
                  http://www2.maidan.org.ua/n/free/1288967736
                  http://www.regnum.ru/news/fd-abroad/armenia/1336788.html

                  досить... нестандартно. При тому жодної згадки про братню Сірію. І спільну колиску малоазійських народів.

                  то ще раз - який сенс пхати вірмен в один кластер з сірійцями? Крім, звичайно, власне спортивної вправи з кластерування.


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".