МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Проблеми бюджетних доріг - «податкові ями» (\)

11/12/2010 | stryjko_bojko
Проблеми бюджетних доріг - «податкові ями»
http://www.sdpi.od.ua/content/view/624/43/

Перед податковими органами стоїть задача створити такі умови, щоб можливості ухилятися від
сплати податків були зведені до мінімуму. Працювати необхідно за єдиними, максимально спрощеними і зрозумілими всіма правилами оподаткування, при цьому з посильною податковою віддачею.
Податок на додану вартість є одним з основних бюджетоутворюючих податків, не дивлячись на значні суми відшкодування з бюджету, на факти і спроби одержати це відшкодування з порушенням чинного законодавства.
«Податкова яма» – неспецифічна назва суб'єкта господарської діяльності, який використовується іншими платниками для ухилення сплати податків, незаконного відшкодування ПДВ з бюджету.
Звичайно вони («ями») мають статус діючих підприємств, у яких мізерний статутний фонд і відсутні основні засоби. Засновником, директором і головним бухгалтером у таких підприємств є, як правило, одна і таж особа. Реєструються такі підприємства в різних регіонах України. За юридичною адресою знаходиться так званий «представник» підприємства, який виконує лише функцію секретаря і подає до податкової інспекції заповнені і підписані звітні документи, а посадовці уникають контактів. Суть їх діяльності полягає у тому, що вони виписують податкові накладні, надають можливість своїм контрагентам формувати витратну частину і податковий кредит, при цьому самі не декларують валовий дохід і податкове зобов'язання. Взаємовідносини з «податковими ямами» - означає перекласти податкове навантаження з платниками реального сектора економіки на інше підприємство – «яму», яке ніяких податків до бюджету платити не збирається і існує тільки формально. Іншими словами, це – свого роду бізнес з продажу податкового кредиту по ПДВ, а іноді навіть і інструмент витягання грошей з бюджету. В результаті діяльності «податкових ям» легалізуються «тіньові» доходи, не сплачуються податки, конвертуються гроші і т.п. «Вигодонабувачем» в таких схемах відносин виступає, як правило, крупний бізнес, а бюджет «програє» мільйони і мільйони грошових коштів.
«Податкові ями» – не локальна проблема податкової служби, а загроза всієї економіки. Завдяки новому програмному забезпеченню, розробленому і упровадженому Державною податковою адміністрацією України, здійснюється автоматичне зіставлення податкових зобов'язань і податкового кредиту платників не тільки в межах району, а в цілому по Україні, дозволяє переглянути з початку до кінця всіх платників і знайти тіньові схеми ще на етапі представлення звітності. Розшифровка податкового кредиту і податкового зобов'язання сьогодні вигідна не тільки державі, але і самим підприємцям.
Навмисні, неправомірні дії, зв'язані як із безпосередньою діяльністю «податкових ям» так і зі взаємодією з ними за певних умов можуть привести до кримінальної відповідальності. Зокрема, особа, яка згодилась зареєструвати чи придбати на своє ім'я, або стати посадовцем подібної структури, може бути притягнута до відповідальності за фактом фіктивного підприємництва на підставі ст.205 кримінального кодексу України, що передбачає позбавлення волі до 5 років. У разі свідомого використовування посадовцем реального суб'єкта господарювання як контрагент «фіктивної» фірми для навмисного ухилення від сплати податків - наступає відповідальність згідно ст. 212 УК, яка передбачає позбавлення волі строком до десяти років. Крім того, по цій статті несуть відповідальність як співучасники номінальні керівники «фіктивної фірми», які свідомо сприяють суб'єктам господарювання в мінімізації податкових зобов'язань. Якщо буде встановлено незаконне отримання з бюджету податку на додану вартість, такі дії розглядатимуться податковою міліцією, а згодом і судом, як привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим положенням – ст.191 УК передбачає за такі діяння позбавлення волі строком до 12 років.
Зрозуміло, порушення кримінальної справи не є самоціллю для податкової служби, наша задача – проконтролювати своєчасне і повне надходження до бюджету сум податку на додану вартість. Але для цього всі без виключення платники повинні зрозуміти, що не слід дозволяти втягувати себе в протидержавні схеми ухилення від оподаткування.
Платники податків, які стоять на позиціях партнерських інтересів бізнесу і держави, зацікавлені в отриманні інформації про несумлінних контрагентів. Можливість отримання інформації реалізована на сайті Державної податкової адміністрації України, проте програма доступу розрахована на обробку запиту по одному постачальнику. Для розширення сервісних функцій фахівцями Спеціалізованої державної податкової інспекції по роботі з великими платниками податків у м. Одесі розроблена унікальна програма пошуку платників ПДВ, яка успішно використовується вже більше року. У дуже короткий термін всі користувачі веб-сайта Спеціалізованої інспекції (www.sdpi.od.ua) можуть одержувати результати звірки по необмеженій кількості контрагентів.
Спеціалізована податкова інспекція застерігає про негативні наслідки використовування фіктивних фірм. Укладаючи контракт, перевірте свого майбутнього партнера не тільки на кредитоспроможність, але ще й на чистоту податкових операцій і сплат, бережіть репутацію сумлінних платників податків України.
До числа основних напрямів роботи інспекції відноситься контроль повноти сплати податків підприємствами, а також контроль за правомірністю заявлених до відшкодування сум ПДВ. Відбір платників для проведення перевірок виробляється виходячи із законодавчо встановлених критеріїв, значення яких полягає в тому, щоб кожному підприємству була надана така увага, якої воно заслуговує залежно від фінансової ваги і ризиків. Особливий інтерес викликають перевірки підприємств, які перераховують засоби в офшорні зони, розраховуються векселями і застосовують схеми ухилення від оподаткування.
Так збалансувати інтереси держави і платника податків повинне ухвалення Податкового кодексу. Адже дія розумних законів оподаткування позитивно відобразяться на економічному розвитку, рівні життя і стабільності держави в цілому. Розширення бази оподаткування в Податковому кодексі спирається на створення дієвішого механізму контролю сплати податків, усунення прогалин в чинному законодавстві, які сьогодні дозволяють деяким суб'єктам господарювання використовувати схеми ухилення від оподаткування, мінімізувати податкові зобов'язання і працювати в «тіні».
Перший заступник – начальника
СДПІ по роботі з ВПП у м. Одесі

Шуба І.М.
==================================
p.s.
1-а версія:
"Конечно, проект устранил традиционные налоговые “ямы”" (Про Проект нового Податкового кодексу)
http://focus.ua/politics/145114
...
2-а версія:
Наскільки мені відомо, з деяких недавніх часів, процент за послуги "ям" виріс більше ніж в 2рази, з 5-5,5% до 12-15%.
"Ями" стали дорогими і неначе "легалізованими".
Один знайомий банкір мені розказав, що "нова влада" все бере під свій
монопольний контроль. Директор "ями" буде отримувати(чи вже отримує) 0,5-1,0% від обороту, а решта він буде віддавати "вікінгам", може і навіть "безналом" "на-верх", чи "на-гора".

Відповіді

  • 2010.11.12 | Уважний читач

    А чи треба перевіряти контрагента на відданість

    кодексу будівника комунізму?

    "Укладаючи контракт, перевірте свого майбутнього партнера не тільки на кредитоспроможність, але ще й на чистоту податкових операцій і сплат"
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2010.11.12 | stryjko_bojko

      Pecunia non olet!

      Уважний читач пише:
      > А чи треба перевіряти контрагента на відданістькодексу будівника комунізму?
      >
      > "Укладаючи контракт, перевірте свого майбутнього партнера не тільки на кредитоспроможність, але ще й на чистоту податкових операцій і сплат"


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".