Відстояти право на правду
11/15/2010 | ukrrusj
Дванадцять пунктів червневого Меморандуму «Історія і політика», опублікованих на шпальтах журналу «Тиждень» (№25-26, 2010), вказують на те, що в Україні так і не вдалося викорінити тенденцію до фальшування або замовчування достеменних історичних фактів про наше минуле. Із завидною наполегливістю українцям постійно нав’язують чужорідні погляди у світобаченні та ряді гуманітарних наукових дисциплін, зокрема в історії, археології, етнології, філології тощо.
Свого часу Юрій Липа писав: «Чужа доктрина мусить дати вкінці розбиття, пониження і безнадійність. Бо, завдяки їй, ми трактуємо свій край ззовні, як і чужинці». Можливо саме у цьому й полягає задум чинної влади: позбавити українців колективної пам’яті й вкотре заплутати в координатах чужинецької олжі.
Отож найперше варто подякувати всім учасникам обговорення антиукраїнських тенденцій. Меморандум громадських слухань від 17 червня 2010 року засвідчив, що попри вище зазначене явище в країні таки сформувалася когорта журналістів і науковців, які мають сміливість захищати новітні напрацювання українознавства від ревізій на догоду не по-державницькому налаштованим владоможцям. Інша річ, механізми захисту, що їх мають у своєму розпорядженні українські патріоти, не співставні з тими важелями, які може застосувати українофобська влада. Отож украй важливо зуміти так розставити пріоритети, щоб національна історична концепція не підлягала ревізіям під час кожних змін у владних коридорах.
І ось тут уже можна дискутувати з Юрієм Макаровим, цитую: «Тоді я відповів відверто те, що думав і думаю досі: кожне покоління приречене на те, щоби переписувати – себто переосмислювати – історію своєї країни відповідно до потреб сьогодення, якщо не хочеш втратити її взагалі. [...] Розумію, йдеться здебільшого не про історію як наукову дисципліну – радше про її спрощену й, нічого не поробиш, ідеологізовану адаптацію, яка здатна була б допомагати сучасникам відповідати на так само прості запитання: звідки ми, чому ми такі, які є, й, може, головне: навіщо ми. Але й про науку теж» («Тиждень», №25-26, 2010).
У наведеному фраґменті червоною ниткою проходить головний акцент: ідентифікація української давнини. Отже, якщо кожне наступне покоління буде знову й знову переписувати нашу історію, тобто щоразу від нуля заливати фундамент – так ми ніколи не дійдемо до спільного знаменника.
Зразок, що робити, онде поруч – у сусідній Росії. Не мали вони своєї історії. Вірніше мали таку, яку не хотілося афішувати, і тоді було зроблене державне замовлення. Карамзін і компанія написали історичну фантастику, якою росіяни вже котре століття хизуються й переконують увесь світ у її достеменності. А нам і вигадувати нічого не треба.
Наприклад. Ми відзначаємо 988 рік як дату хрещення Київської Русі. А де її документальне обґрунтування? Лише спогади про киян, як вони бігали вздовж Дніпра та вигукували до ідола, що плив водами Дніпра: «Видибай, видибай...» Це слабка доказова база. В той же час у дослідженнях відомих науковців – М. Чубатого, Г. Василенка, М. Брайчевського, Б. Рибакова та інших – які ґрунтовно орієнтувалися в іноземних архівах, аргументовано доведено, що хрещення Київської Русі відбулося 860 року. Принаймні така дата зафіксована у давньогрецьких історичних джерелах.
Читати далі тут http://duhvoli.com.ua/index.php?subject=96
Свого часу Юрій Липа писав: «Чужа доктрина мусить дати вкінці розбиття, пониження і безнадійність. Бо, завдяки їй, ми трактуємо свій край ззовні, як і чужинці». Можливо саме у цьому й полягає задум чинної влади: позбавити українців колективної пам’яті й вкотре заплутати в координатах чужинецької олжі.
Отож найперше варто подякувати всім учасникам обговорення антиукраїнських тенденцій. Меморандум громадських слухань від 17 червня 2010 року засвідчив, що попри вище зазначене явище в країні таки сформувалася когорта журналістів і науковців, які мають сміливість захищати новітні напрацювання українознавства від ревізій на догоду не по-державницькому налаштованим владоможцям. Інша річ, механізми захисту, що їх мають у своєму розпорядженні українські патріоти, не співставні з тими важелями, які може застосувати українофобська влада. Отож украй важливо зуміти так розставити пріоритети, щоб національна історична концепція не підлягала ревізіям під час кожних змін у владних коридорах.
І ось тут уже можна дискутувати з Юрієм Макаровим, цитую: «Тоді я відповів відверто те, що думав і думаю досі: кожне покоління приречене на те, щоби переписувати – себто переосмислювати – історію своєї країни відповідно до потреб сьогодення, якщо не хочеш втратити її взагалі. [...] Розумію, йдеться здебільшого не про історію як наукову дисципліну – радше про її спрощену й, нічого не поробиш, ідеологізовану адаптацію, яка здатна була б допомагати сучасникам відповідати на так само прості запитання: звідки ми, чому ми такі, які є, й, може, головне: навіщо ми. Але й про науку теж» («Тиждень», №25-26, 2010).
У наведеному фраґменті червоною ниткою проходить головний акцент: ідентифікація української давнини. Отже, якщо кожне наступне покоління буде знову й знову переписувати нашу історію, тобто щоразу від нуля заливати фундамент – так ми ніколи не дійдемо до спільного знаменника.
Зразок, що робити, онде поруч – у сусідній Росії. Не мали вони своєї історії. Вірніше мали таку, яку не хотілося афішувати, і тоді було зроблене державне замовлення. Карамзін і компанія написали історичну фантастику, якою росіяни вже котре століття хизуються й переконують увесь світ у її достеменності. А нам і вигадувати нічого не треба.
Наприклад. Ми відзначаємо 988 рік як дату хрещення Київської Русі. А де її документальне обґрунтування? Лише спогади про киян, як вони бігали вздовж Дніпра та вигукували до ідола, що плив водами Дніпра: «Видибай, видибай...» Це слабка доказова база. В той же час у дослідженнях відомих науковців – М. Чубатого, Г. Василенка, М. Брайчевського, Б. Рибакова та інших – які ґрунтовно орієнтувалися в іноземних архівах, аргументовано доведено, що хрещення Київської Русі відбулося 860 року. Принаймні така дата зафіксована у давньогрецьких історичних джерелах.
Читати далі тут http://duhvoli.com.ua/index.php?subject=96
Відповіді
2010.11.15 | Адвокат ...
Ю. Макаров вхопив цікаву річ:
кожне наступне покоління поводить себе, мов Сталін у 30-ті роки минулого сторіччя: переписує історію "под сєбя", або ж,-- просто навалює ще одну купу лайна...2010.11.15 | Tatarchuk
Re: Відстояти право на правду
ukrrusj пише:> І ось тут уже можна дискутувати з Юрієм Макаровим, цитую: «Тоді я відповів відверто те, що думав і думаю досі: кожне покоління приречене на те, щоби переписувати – себто переосмислювати – історію своєї країни відповідно до потреб сьогодення, якщо не хочеш втратити її взагалі. [...] Розумію, йдеться здебільшого не про історію як наукову дисципліну – радше про її спрощену й, нічого не поробиш, ідеологізовану адаптацію, яка здатна була б допомагати сучасникам відповідати на так само прості запитання: звідки ми, чому ми такі, які є, й, може, головне: навіщо ми. Але й про науку теж» («Тиждень», №25-26, 2010).
Висновок простий, втім геть незрозумілий як видно нашим інтелектуалам. Не там шукають відповіді на питання "звідки ми, чому ми такі, які є, й, може, головне: навіщо ми". Для історії це взагалі не питання а так собі, теорії що супроводжують певні періоди історіографії ("історії хвороби" того чи іншого питання). Наведені вище питання частково вирішують мистецтво та філософія, розвинена художня література, знайомство з глибинами фольклору.
Тобто, до історії ставляться як до баснописного ларчика, що має хитро відкриватись і щось там містити таємне і сокровенне (а там мало що нічого такого нема, так він ще "просто відкривався"). Кому хочеться "переосмислювати" та "ідеологізувати" історію, най створюють художні та мистецькі твори, а не лізуть до фактології. Пригадайте як хріново було нині вільній науці хімії, коли її постійно препарували ідеологічно у пошуках то філософського каменя, то панацеї, то флогістону! А зараз ідея переписати хімію на честь зміни державного устрою видається смішною (а от про історію й досі кажуть так, наче це нормально).