МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Як більшовики «вибивали колом закобзарену психіку» українського народу(\)

02/14/2011 | kotygoroshko
На початку грудня 1930 року в Харківському оперному театрі відбувся З’їзд народних співців Радянської України, куди з різних областей було звезено 337 делегатів. Основним завданням З’їзду було питання активного залучення народних співців до соціалістичного будівництва, відходу від виконавських традицій і визначення нових ідеологічних приорітетів.

Ухваливши відповідні резолюції, незрячих співців під приводом поїздки на З’їзд народних співців народів Союзу Радянських Соціалістичних Республік, що мав відбутися у Москві, повантажили до ешелону і підвезли до околиць ст. Козача Лопань.

Пізно увечері кобзарів і лірників вивели з вагонів до лісосмуги, де були заздалегідь вириті траншеї. Вишикувавши незрячих кобзарів і їхніх малолітніх поводарів в одну шеренгу загін особливого відділу НКВС УСРР розпочав розстріл... Коли все було закінчено, тіла розстріляних закидали вапном і присипали землею. Музичні інструменти спалили поряд...

Спираючись на свідчення місцевих жителів, пошуковою групою Спілки Української Молоді встановлене приблизне місце страти традиційних співців. Після юридичного оформлення відповідних документів, СУМ має намір ініціювати проведення повноважною комісією ексгумації та ідентифікації тіл замордованих лірників, кобзарів і стихівничих. На місці злочину буде встановлено Пам’ятний Хрест.

Розстріляний з'їзд кобзарів

Шукати про нього бодай побіжної згадки в радянській пресі — марна справа. Навіть в архівах колишнього НКВС-КДБ дослідники кобзарського мистецтва не можуть знайти документального підтвердження цієї жахливої трагедії. Що-що, а сліди своїх злочинів енкаведисти-кадебісти замітати вміли: ще 1960 року тогочасний голова КДБ Шелепін таємною директивою наказав своїм відомствам «от Москвы до самых до окраин» спалювати все, що могло б у майбутньому скомпрометувати наші «доблесні» органи. І все ж правда про розстріляний з’їзд кобзарів та лірників уперто постає з попелу забуття.

Відомо, що у Сталіна та його різноплемінних посіпак була просто зоологічна ненависть до всього, що вирізняло українців як окремий етнос від інших пригноблених народів імперії. Та якщо українську мову та українську пісню на перших порах свого панування комуна ще якось терпіла, то носії українського героїчного епосу — кобзарі були для неї кісткою в горлі. Вже з перших днів утвердження на Великій Україні влади «робітників і селян» більшовики влаштовують справжні лови на сліпих і немічних народних співців й розстрілюють їх на місці, без слідства та суду. 1918 року було замордовано лірника Йосипа. 1919 року в Катеринодарі гинуть від рук більшовиків кобзарі Іван Литвиненко, Андрій Слідюк, Федір Діброва. 1920-го — Антін Митяй, Свирид Сотниченко, Петро Скидан. А скільки їх, безіменних, безпаспортних, полягло під червонокозацькими шаблями, червоноармійськими та міліцейськими кулями, знає один лише Господь Бог...

І все ж кобзарську проблему більшовики у такий спосіб не змогли розв’язати — надто багато було тоді в Україні кобзарів, дуже любили та шанували їх люди. І ЦК ВКП(б) вирішує змінити тактику — «спускає» на місця аж чотири постанови: «Про заборону жебрацтва», «Про обов’язкову реєстрацію музичних інструментів у відділах міліції та НКВС», «Про затвердження репертуару в установах НКО» (народного комісаріату освіти — М. Л.), «Положення про індивідуальну та колективну музико-виконавчу діяльність». Тепер кобзарів уже не розстрілювали на місці, як раніше, їх зачиняли в холодній, не даючи їсти-пити, а інструменти знищували.

Та й це допомагало мало. Тоді кобзарів, як «невиправний націоналістичний елемент», почали нещадно гудити в пресі. Тогочасні газети зарясніли заголовками: «Проти кобзи — радіо Дніпрельстану!», «Пильніше контролюйте кобзарів!», «Кобза — музична соха!», «Кудесниця-гармошка стає і певною мірою вже стала справжнім засобом виховання мас!». Народові, який споконвіку кохався в кобзарському мистецтві, силоміць нав’язують не лише «кудєсніцу-гармошку», а й «кудєсніка-баяна», «кудєсніцу-домру» і «кудєсніцу-балалайку», зобов’язуючи музичні фабрики України виготовляти їх не сотнями, а мільйонами!

До цькування кобзарів підключають і українських письменників. Так, Юрій Смолич писав: «Кобза заховує в собі повну небезпеку, бо надто міцно зв’язана з націоналістичними елементами української культури, з романтикою козацькою й Січі Запорозької. Це минуле кобзарі намагалися неодмінно воскресити. На кобзу тисне середньовічний хлам жупана й шароварів». Микола Хвильовий закликав покласти край «закобзаренню України», «вибивати колом закобзарену психіку народу». Та всіх перевершив, либонь, Микола Бажан своєю поемою «Сліпці», в якій називає кобзарів «скигліями», «смердючими недоносками», а основу їхнього репертуару – наш тисячолітній героїчний епос – «сторотими проклятими піснями». Нехай Миколі Бажанові Бог буде суддею, але я як кобзар і як українець не можу простити йому ось таких рядків:

Помреш, як собака,
як вигнаний зайда.
Догравай, юродивий,
спотворену гру!
Вірую – не кобзою,
Вірую – не лірою,
Вірую полум’ям
серця і гніва…

Втім, не всі діячі української культури пішли на повідку в енкаведе. Павло Тичина не соромився позувати перед об’єктивом фотоапарата з «патріархально-націоналістичною» кобзою, а Максим Рильський у ті прокляті роки грудьми став на захист українського кобзарства. Тичині замилування «старосвітською» кобзою-бандурою органи якось уже пробачили, а ось Максиму Тадейовичу — ні, ще впродовж десятиліть виношували плани не лише духовного, а й фізичного його знищення. І не тільки Максима Рильського. Органи роблять нестерпним життя художників і фольклористів, дослідників кобзарського мистецтва Миколи Домонтовича, Порфирія Мартиновича, Климента Квітки, Опанаса Сластіона, письменника і кобзаря Гната Хоткевича, знімають з посади директора Дніпропетровського історичного музею, «кобзарського батька» Дмитра Яворницького...

Однак «вибити колом закобзарену психіку» українського народу більшовикам ніяк не вдавалося. Тоді вдалися до суто єзуїтських методів приборкання вільнолюбивого українського кобзарства. Частину кобзарів, які не «заплямували» своєї селянсько-пролетарської біографії участю в національно-визвольній боротьбі, почали заганяти до «колгоспів» — капел, ансамблів, квартетів, тріо, де, як каже кобзар і священик із США Сергій Кіндзерявий-Пастухів, «народний бард перетворився на політичного підбрехача комуністичної партії, а капели, куди силоміць заганяли співців, стали базою їхнього перевиховання». Інших кобзарів комісаріати освіти й органи НКВС примушували творити «пісні» та «думи», які звеличували б радянську дійсність...

Та більшість «братії» не воліла брати до свого репертуару штучні «думи», вона, як і тисячу років тому, мандруючи від села до села, від міста до міста, співала прадавні «невольничі плачі», вперто воскрешала народну історичну пам’ять.

Тоді комусь зі «сталінських соколів» прийшла на гадку ідея: зібрати кобзарів та лірників буцімто на з’їзд і всіх ... розстріляти, а кобзи й ліри понищити. З’їзд планували провести ще 1925 року, потім перенесли на 1 грудня 1927 року. Але й тоді він не відбувся. Мабуть, ще не всіх кобзарів зареєструвала так звана етнографічна комісія, створена для цього Академією наук УРСР. 1939 року в Лондоні вийшла книжка спогадів російського білоемігранта Шостаковича. «У середині 1930-х років, — пише він, — Перший всеукраїнський конгрес лірників та бандуристів було проголошено, і всі народні співці змушені були разом збиратися і дискутувати про своє майбутнє. «Життя стало кращим, стало веселішим», — говорив Сталін. Ці сліпці йому повірили. Вони приїхали на конгрес з усієї України, із маленьких забутих сіл. Було кількасот їх присутніми на конгресі. Це був живий музей, жива історія України, всі її пісні, її музика, її поезія. І ось майже всіх їх застрелили, майже всі ці жалібні співці були вбиті».

Нещодавно в Україні побачила світ книжка американського вченого Роберта Конквеста «Жнива скорботи», в якій, зокрема, йдеться і про знищених українських «Гомерів»: «Популярна в народі національна культура протягом віків підтримувалася в українському селі бардами, оспіваними Шевченком кобзарями, які, мандруючи від села до села, заробляли на життя виконанням старовинних народних пісень і переказом народних балад. Вони постійно нагадували селянам про їхнє вільне і героїчне минуле. Це «небажане явище» тепер було придушене. Кобзарів скликали на з’їзд і, зібравши їх там усіх разом, заарештували. За наявними відомостями, багатьох з них розстріляли — в цьому була своя логіка, бо від них було мало користі в таборах примусової праці».

Свідчення Шостаковича і Конквеста надзвичайно цінні, але, на жаль, ні перший, ні другий не подають джерел інформації. У складі комісії з проведення з’їзду кобзарів 1927 р. був, разом з Д. Ревуцьким, Д. Усенком, І. Копаном, П. Вишницьким, і Михайло Полотай – «український радянський дослідник мистецтва кобзарів і бандуристів» (Шевченківський словник. К., 1977). Восени 1989 р. я зустрічався з Михайлом Панасовичем. І хоч йому тоді виповнилося дев’яносто, був він, як кажуть, «при здравії», мав чіпкий розум і блискучу пам’ять. Та коли я попросив розповісти про розстріляний з’їзд, Полотай замахав руками, сказав, що все то вигадки буржуазної пропаганди, з’їзду в середині тридцятих не було, а кобзарів розстрілював не НКВС, а «куркулі» та «українські буржуазні націоналісти»…
Прохав я розповісти про розстріляний з’їзд і Андрія Бобиря. Він також відповів мені, що все то байки. Перша республіканська нарада кобзарів і лірників відбулася в Києві у 1939 році. Та й інші кобзарі старшого покоління (Євген Адамцевич, Олександр Маркевич, Григорій Ільченко, Георгій Ткаченко), з якими впродовж сімдесятих років я не лише часто зустрічався, а й гастролював, боялися цієї теми, як вогню.

І лише коли над будинками Верховної Ради України замайорів синьо-жовтий прапор, заговорили очевидці тих трагічних подій. Дослідник історії нищення українського кобзарства Кость Чемерський у газеті «Українські обрії» (квітень, 1991) подає такі свідчення:

Є. КЕДРОВСЬКА, пенсіонерка, у 1930-ті роки працювала бібліотекаркою: «У 1934-1935 роках по Харкову пройшли чутки, що відбувся кобзарський зліт, кобзарів вивезли з Харкова і кинули до яру, де вони й загинули... Кобзарям нібито сказали, що їх везуть до Москви ще на один зліт і що нібито трапилося це в дорозі».

В. ВОВК, пенсіонерка, в минулому — вчителька: «Кобзарів я любила з дитинства. Їх можна було частенько бачити в Харкові. А в середині 30-х зовсім не стало. Ходили чутки про якийсь кобзарський з’їзд, куди нібито звезли кобзарів з усієї України, а потім повбивали».

А. ПАРФИНЕНКО, харківський кобзар: «За сталінським наказом забирали всіх. Були облави на базарах. Забирали багато інвалідів, були й кобзарі там. Була одна сім’я: Прокіп Маловичко, жінка Мотря і троє дітей, всі дуже гарно співали. Жили вони в селищі Амур під Дніпропетровськом. Вночі їх забрали, навіть не сказали, що їм брати — чи харчі, чи якийсь одяг, — повантажили в ешелон, де багато вже було кобзарів з інших міст України. Очевидячки, цей ешелон ішов з самого Києва. Доїхали вони до Харкова, там приєднали до них ще багато кобзарів. За деякими підрахунками, було їх триста тридцять сім. Доїхали кобзарі і всі ті, котрих забрали у Дніпропетровську, до Москви, їх направили в Сибір.

Довезли до якогось невідомого місця, де зовсім не було ніякого житла. Безумовно, там уже була хурделиця, морози були. Всі люди роздягнуті, без одягу — без нічого. Міліція скинула їх із состава на поле. З одного боку стояли провідники, а з другого – міліція, і так ніхто з них не міг потрапити назад у потяг. Осталися вони і майже всі загинули. Але Мотря Маловичиха не загинула. В неї живим залишився наймолодший син. Вони якось добралися до житла, ходили по хатах, просили хліба. Так добралися в Україну. Але до свого рідного дому прийти боялися, бо якби воно додому прийшли, то все одно їх би вбили. Бо те, що робилося, було під великим секретом, і ніхто цього знати не повинен».

Поет Микола Самійленко, багатолітній політв’язень беріївського ешелону, 1946 р. в Краслазі, на лісоповалі Шубному зустрічався з поводирем кобзаря Гордія Ракизи Олексою Божком. Батьки Олекси померли голодною смертю в 1921 році, а Олексу врятувала від такої ж смерті хрещена мати. Згодом, коли зіп’явся на ще пухлі від хронічного недоїдання ноги, напросився до кобзаря Ракизи в поводирі-міхоноші. 1930-го (чи то Божкові, чи то Самійленку зраджує пам’ять, бо з’їзд відбувався поміж 1932-1934 роками) їх «запросили» через дільничного міліціонера та оперуповноваженого НКВС на кобзарський з’їзд до Харкова. У дорозі на Харків Олекса занедужав, і Ракиза вирішив залишити його в містечку Валки у знайомих, а сам пристав до кобзаря Башлика, щоб разом з ним та його поводирем йти назустріч своїй загибелі.

Десять днів Олексу лікувала господиня (він запам’ятав лише її ім’я — Христя) їжачим лоєм, а на одинадцятий, сівши в Ков’ягах на товарняк, Олекса поїхав до Харкова шукати Ракизу. У Харкові хлопець обійшов усі базари, питав у жебраків та перекупок, чи не знають вони, куди подівалися всі кобзарі. Проте жебраки й перекупки від одного лиш слова «кобзар» пускалися навтьоки. Пізно ввечері знесилений Олекса подибав до залізничного вокзалу на ніч. Інтелігентного вигляду жінка, яка дрімала навсидячки поряд із ним і якій він розповів про свою біду, вранці відвела його до місцевого театру, познайомила з українським поетом Олексою Влизьком. Той повів свого тезку до якоїсь баби Ївги, яка мешкала в чепурній хатинці на березі Лопані, наказав нікуди з хати не виходити і чекати Ракизу. На якийсь там день рано-вранці перелякана всмерть баба Ївга розбудила свого постояльця: «Сину, — прошепотіла схвильовано, — втікай світ за очі. Вивезли кобзарів разом з поводирями з театру «чорними воронами» на Холодну Гору. Одні кажуть, що їх перестріляли в тюремних підвалах, інші кажуть, що вивезли поїздом за Харків і повкидали до ями, а довкола ями сторожу озброєну поставили.

І вигибіли кобзарі та поводирі їхні в тій ямі усі до одного з холоду та голоду. Втікай, сину, городами і нікому не розповідай про те, ще ти оце чув...».
Перехрестила, в торбину, добра душа, паляницю вклала, дрібку солі, кількоро варених картоплин.

Пішов Олекса городами та полями на Валки. Біля Ков’яг запримітив колону – не військову, бо з жінками й дітьми. Зрозумів: розкуркулених енкаведисти женуть на станцію… Опівночі постукав у вікно до тітки Христі й дядька Данила, коли бачить, а воно навхрест свіжоструганими дошками забите. Тьохнуло серце – і її розкуркулили! Переночував у пограбованій повітці (навіть двері песиголовці зняли!) й подався вранці на Запоріжжя до рідної тітки, молив Бога, щоб не дала пропасти.

Не вигнала тітка свого небожа, останньою картоплиною ділилася. Допомагала йому, як могла, школу закінчити, а потім учительський технікум. Працював учителем у глухому степовому селі. Аж поки за доброю чаркою не розповів товаришу, теж освітянину, трагічну історію розстріляного кобзарського з’їзду. Увечері розповів, а вранці прямо з ліжка, ще напівсонного, забрали й присудили за розголошення державної таємниці десять років каторги, а як відсидів, набавили ще десять...

Крім Самійленка, у журналі «Українська культура» (1991, № 4) надрукував вельми цінне свідчення також багатолітній політв’язень беріївського ешелону Віктор Рафальський з м. Стрия, що на Львівщині: «Про цю трагедію мені було відомо давно, але нічого конкретного. І це бентежило. І раптом... 1956 року довелося протягом двох тижнів перебувати в пересильній в’язниці у Москві. Велика камера. В’язнів (політичних) близько сотні. Тут доля звела з колишнім працівником НКВС, на той час репресованим. Зайшла розмова про події 1932-1933 років на Україні. Згадали кобзарів. І тут співрозмовник просто ошелешив мене: виявляється, він мав повну інформацію про знищення більш як двохсот українських кобзарів, котрих було скликано під приводом якоїсь наради до Харкова наприкінці 1932 року за розпорядженням згори. Говорив він скупо — можливо, сам був причетний до цієї справи. Безперечно одне: казав правду, бо, як колишній співпрацівник НКВС, певна річ, ризикував — розголошувати такі таємниці!

То була свого роду прелюдія до страхітливого голоду, що саме наростав... У подальші передвоєнні роки ніхто вже не бачив на Україні жодного кобзаря».
Віктор Рафальський помиляється: навіть після жахливої енкаведистської масакри кобзарі в Україні не перевелися. Декому, як, наприклад, Єгору Мовчану, поталанило врятуватися. Мовчан, за його словами, не поїхав до Харкова на «сльот народних пєвцов» лише тому, що його поводир кудись запропастився. Інші — як Михайло Полотай, Федір Кушнерик чи Михайло Носач запопадливим творінням радянського псевдогероїчного епосу виторгували собі життя. Але й тих, і тих залишилося зовсім мало. Коли на розстріляний з’їзд енкаведисти змогли зігнати понад 200 кобзарів і лірників (А. Парфиненко називає більш приголомшливу цифру – 337), то на так звану Першу республіканську нараду, яка відбулася в Києві 15 квітня 1939 р., вдалося зібрати лише 37 народних співців. Що ця нарада була жалюгідним фарсом, свідчить виступ на ній Федора Кушнерика. Знаючи про масове знищення органами кобзарів під Харковом, Кушнерик, мовби й нічого не сталося, «щебетав»: «Тільки Велика жовтнева революція зробила нас, незрячих, зрячими, дала нам щасливе життя, дала нам можливість творити, складати пісні про наше славне радянське життя, співати їх рідному народові, займатися нашою любимою справою».

Відомий кобзарезнавець зі Львова Богдан Жеплинський склав реєстр кобзарів і лірників, знищених більшовиками в 30-х рр., і тих, що пропали безвісти. Цей мартиролог неповний, усього 72 особи.

Запам’ятаймо ж імена народних співців-мучеників:

КОБЗАРІ

БОРЕЦЬ Іван Олексійович. З Борисполя на Київщині (1990 р. н.). Учасник Першої народної капели кобзарів. У 1925-1926 роках грав у Харківській капелі, відтак перейшов до Полтавської.
ГАЩЕНКО Павло Михайлович. Із села Костянтинівки Богодухівського району Харківської області. Брав участь у роботі XII Археологічного з’їзду у Харкові (1902 р.).
ГЛУШАК Никифор Іванович. З Чорнобиля на Київщині (1890 р. н.). Виготовляв бандури.
ГУБЕНКО Михайло. З Миргорода (1891 р. н.). З 1927 року кобзарював, виступав в ансамблях кобзарів.
ДЕЙНЕКА Карпо. З Конотопа (1897 р. н.). Виготовляв бандури.
ДОРОШЕНКО Федір Васильович. Фундатор Першої капели кобзарів у Києві.
ДРЕВЧЕНКО (ДРЕВКІН, ДРИГАВКА) Петро Семенович. З села Семенівки на Полтавщині (1871 р. н.).
ДУМЕНКО (ДУМЧЕНКО, ДУМА) Лука. З села Киселівки (нині Менського району) на Чернігівщині.
СОЛОГУБ Віктор. Із села Юрківці Талалаївського району Чернігівської області. З 1920 року виступав зі своїми трьома синами-бандуристами — Володимиром, Миколою та Михайлом.
ХРИСТЕНКО Макар. Жив на хуторі Костів (нині Валківського району) Дніпропетровської області (1870 р. н.).
ЦЕБРЕНКО Григорій. Один з організаторів Першої української художньої капели кобзарів. 1917 року брав участь у кобзарському концерті в Києві.
ЩЕРБИНА Данило. Із Долинського Кіровоградської області (1891 р. н.). Під час Першої світової війни як військовополонений був у Німеччині, виступав у Берліні.
ЯЩЕНКО Оврам Семенович. З села Харківці Переяслав-Хмельницького району Київської області. У 1918 р. створював Першу українську художню капелу кобзарів.
ГУРА (ГУРІН) Петро Іванович. З села Красної Луки Гадяцького району Полтавської області. У 1930-х роках жив у Юзівці (нині Донецьк). Пропав безвісти.
ДЕМЧЕНКО Микола. З села Дементіївки Харківського району Харківської області (1873 р. н.).
КОЛОДУБ. З села Великої Кошелівки Ніжинського району Чернігівської області (1893 р. н.).
КУЖКОВЕНКО. До революції 1917 р. був засланий до Сибіру, де втратив зір. У 1920-х роках кобзарював на Україні. Пропав безвісти.
ЛАВРИШ (ЛАВРИК) Петро. З села Хомутець Миргородського району Полтавської області (1873 р. н.).
МАТВІЙ (приблизно 1865 р. н.). Із села Черевки Миргородського району Полтавської області.
МИРОН ЯКОВИЧ. З села Олександрівки (за Новим Мерчиком) на Харківщині.
ПАРАСОЧКА (ПЕТРІВСЬКИЙ) Василь. Народився у Петрівці Костянтиноградського повіту Полтавської губернії.
ПАСІЧНИЧЕНКО. Миргородський кобзар.
ПОБІГАЙЛО Олексій. Учень Михайла Кравченка.
ПОВАР Панас Митрофанович. Із села Верхолісся.
СІРОШТАН Іван. З села Хомутець Миргородського району Полтавської області (1863 р. н.).
СИМОНЕНКО Василь. З с. Корюківки на Чернігівщині.
СОЛОМАХ Никифор. З Миронівки на Харківщині (1893 р. н.).
ТОКАР Ілля Якович. З Дементіївки Харківського району Харківської області (1863 р. н.).
ТОКАРЕВСЬКИЙ М. Д. З 1912 року зазнавав переслідувань.
ФЕДОРЕНКО Василь Петрович. З-під Харкова. У 1920-х роках грав на ярмарках Полтавщини.
НІМЧЕНКО К. З Кубані. Бандура його конструкції 1923 року розглядалася на засіданні експертної комісії УКРФІЛу і дістала високої оцінки.
ОСАДЬКО Василь Якович (1865 р. н.). Грав у Харківській капелі, згодом створив власний ансамбль, з яким мандрував по Україні.
ПАВЛИНСЬКИЙ Антон (1870 р. н.). Визначний київський майстер бандур. Пропав безвісти.
ПАНЧЕНКО Федір Петрович. Один з засновників Першої капели бандуристів (1918 р.) у Києві. За свідченнями кобзарів, закатований у 1930-ті роки.
ПАПЛИНСЬКИЙ Антон Карлович. Київський майстер бандур. Член ревізійної комісії Першої української капели кобзарів.
ПАСЮГА Степан Артемович.
ПОТАПЕНКО Василь Васильович. У 1902 р. був на ХІІ Археологічному з’їзді. Брав участь у створенні Першої художньої капели кобзарів (1918 р.).
РОЖЧЕНКО (РОЖКО) Пилип Порфирович. З Конотопа (1889 р. н.). Грав у конотопських ансамблях.
РУДЕНКО (РУДИЧЕНКО) Данило. З села Баби Менського району на Чернігівщині.
СКАКУН Андрій Юхимович (1891 р. н.). З Баришівки на Київщині. Учасник Київської капели бандуристів кінця 1920 — початку 1930-х років.
СКОБА Антон Якович. З Багачки на Полтавщині (приблизно 1865 р. н.).
ЗАЄЦЬ Микола Мартинович (1902 р. н.). Церковний регент у Лубнах. Мандрував з Харківською капелою кобзарів, деякий час був її художнім керівником. Заарештований 1937 року. Пропав безвісти.
КОНОНЕНКО Пилип Петрович. З Великої Писарівки на Полтавщині (1904 р. н.). Засновник Полтавської капели. Грав у Харківській (1925-1928 рр.), згодом — Конотопській капелах. Виготовляв бандури.
КОНОПЛІЧ Кіндрат Михайлович. З Борисполя на Київщині (1900 р. н.). Грав у Київській (1927-1929 рр.), згодом — Бориспільській капелах.
КОНОН Григорій Якович (1887 р. н.). З Борисполя на Київщині. Один із засновників (завідувач художньої частини) Першої української художньої капели кобзарів. Загинув 1937 року.
ЛЯЩЕНКО (СТАРЧЕНКО) Іван Пимонович. З Підгороднього Дніпропетровської області.
МАТЮХА Максим Мусійович. З Конотопа (1896 р. н.). Один з організаторів кобзарського руху на Сумщині.
МИНЗАРЕНКО Дем’ян. З Полтавщини (1889 р. н.). У 1920-х роках мандрував з капелами. Репресований 1936 року.

ЛІРНИКИ

БЕРНАЦЬКИЙ І. К. Із Зінькова на Полтавщині (1901 р. н.). Від нього М. Гайдай записав думу «Про Коновченка» (1926 р.).
БОКЛАЧ Назар. З хутора Лихачівки Харківської області. 1930 року фольклористи записали від нього думу «Про трьох братів Озівських».
ВАХКО Гарасим. Від нього на ярмарку в Ічні С. Маслов записав псалом «Удова» (1902 р.).
ВЕСЕЛИЙ (ЦАР) Самсон. Народився у селі Литвинівці (тепер Валківського району) Харківської області. Від нього записано думу «Про Олексія Поповича» та псалми (1930 р.).
ГОНЧАР Варивон. Із села Ков’яги Харківської області. 1930 року був ще живий. Пропав безвісти.
ГРАБ Левко. У 1915-1920 роках лірникував у Менському районі на Чернігівщині.
ГРИШКО О. Л. Немає жодних біографічних даних.
ЗЕЛІНСЬКИЙ Семен. З Київщини.
ІВАНЕЦЬКИЙ Антон Максимович. Із села Соболівки.
ЙОСИП. Родом з Павлограда. Грав біля Самарського монастиря. Ходив разом з кобзарем Древченком.
КИСІЛЬ. У 1920-ті роки ще грав на київських базарах. Пропав безвісти.
КОВАЛЬВАХ Прокоп Петрович. З-під Полтави.
КОЛЕСНИК (КОЛІСНИК) Нестор Данилович. Із села Катричівки Валківського району Харківської області.
КІШКА Петро. З Чернігівщини.
ЛІСОВИЙ (ПАПУДА) Іван. Із села Цибулева Монастирищенського району Черкаської області.
МАРТИНЕНКО (ДИМБЕРСЬКИЙ) Іван. Народився у с. Димберах (приблизно 1884 р.). 1920 року жив у Києві.
МЕРЕЖКО Іван Харламович. Із села Чаплинки Петриківського району на Дніпропетровщині.
МЕТЕЛЬСЬКИЙ. Із села Цибулева Монастирищенського району Черкаської області.
МОСКАЛЕНКО Купріян. У 1920-х роках жив у Києві. Пропав безвісти.
ЛІМОЗ (БІЯШИЙ) Василь. Із села Білоуса на Чернігівщині. Приятелював з лірником-земляком ОВЧАРЕНКОМ (ШАПОВАЛОМ) Григорієм. Обидва пропали безвісти.
ПОЛУНЕЦЬ Григорій. Зі слободи Зіньківщина Полтавського району. 1902 року П. Мартинович записав від нього псалми.
ТЕРТІЙ Степан Костянтинович. Із Старої Басані Новобасанського району Чернігівської області…

http://www.aratta-ukraine.com/text_ua.php?id=1881&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Відповіді

  • 2011.02.14 | Майдан

    Кажуть що таких екзекуцій було не одна а більше

    Тому і відрізняються свідчення очевидців. Чув від одного "випускника" сталінських таборів історію про те що групу кобзарів завели "ночувати" у покинуту стодолу і живцем спалили.
    Але в тій розповіді йшлося про не дуже велику групу - пару десятків ... .Посилався на свідчення очевидця з місцевих жителів, якого потім посадили в той же табір.
    Можливо то була якась регіональна "зачистка" в українській провінції, чи взагалі за межами України - Кубані, Дону чи де інде.
  • 2011.02.14 | Хвізик

    це так само, як кажуть, що з безпритульністю боролися методом вивезення дітей серед зими у степ

    і кидання їх там.
    Якби знайти який неспростовний доказ бодай одного такого випадку! Щось таке, як масове похвання, чи наказ який якогось начальника на папері писаний (але це навряд)... А то вони весь час говоритимуть, що це все вигадки антисовєцьких елементів.
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2011.02.14 | Пані

      Хфізику, ваш президент тоді ще й не народився, чого ви сюди полізли з доказами?

      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2011.02.14 | Хвізик

        Мені у цій розповіді найбільш сумнівними здаються дати. Щось не віриться, що кобзарі-лірники мог

        могли благополучно пережити голод 32-33 років, і бути чи то масово розстріляними, чи замореними-замороженими насмерть у 34-35 рр.

        Водночас, я ніскільки не сумніваюсь, що НКВД мало боротися з кобзарями, бо вони таки-да становили загрозу радянському ладу.

        У т.ч. гебня могла заманювати кобзарів у різні пастки на кшалт "з‘їздів кобзарів". Але й тут виникає неясність, яким чином НКВД могло дозволити такий з‘їзд ПРОВЕСТИ? Як вони могли припуститися такої помилки, щоб дозволити цим кобзарям говорити свої антирадянські промови з високої трибуни? Куди логічнішою з їхнього боку була би дія за принципом: приїхав на з‘їзд - пішов по етапу, або на розстріл.

        Ну і крім того, невже навіть після розкуркулення і голодомору, кобзарі лишилися настільки наївними, щоб вірити обіцянкам більшовиків і їхати на той з‘їзд?
        згорнути/розгорнути гілку відповідей
        • 2011.02.14 | Пані

          Повторюю - вашого президента ніхто не звинувачує у вбивстві кобзарів - вільно!

          згорнути/розгорнути гілку відповідей
          • 2011.02.15 | 123

            UVMOD - 2.1.0 (офтопік)

          • 2011.02.15 | igorg

            Я так розумію, що пан дуже хвилюється, аби не потурбувати комуністів і соціально близький

            елемент. Стабільність і ще раз стабільність.
            згорнути/розгорнути гілку відповідей
            • 2011.02.15 | Хвізик

              Ви зрозуміли мене неправильно. Я нічого такого і на думці не мав.

              Один з методів, яким Сталін любив вести боротьбу з опонентами, було приписування їм висловлювань чи тверджень, котрих вони ніколи не робили, і подальша боротьба з цими висловлюваннями чи твердженнями.
              згорнути/розгорнути гілку відповідей
              • 2011.02.16 | igorg

                Я ж пишу що це я так розумію, тобто вам цього не приписую. Але й від цього розуміння не

                відмовляюся. Приписування опонентам ярликів, скажімо Троцкіста, агента атанти, потрійного агента капдержав, то також один із прийомів комі, які ніби звільнюють від подальших дискусій. Тіпа й так із ним усе ясно :). На мене це не діє.
        • 2011.02.15 | Bogun

          Шановний Хвізику, я думаю, що Президент насамперед повинен вибачитись перед

          українським народом, за свої недолугі фрази: що начебто Голодомор це не геноцид. До речі він порушив закон, і це йому зійшло з рук. Пр що ще можна говорити.
          згорнути/розгорнути гілку відповідей
          • 2011.02.15 | Хвізик

            для обговорення Президента є безліч інших гілок. Не думаю, що підняття цієї теми є доречним тута

            згорнути/розгорнути гілку відповідей
            • 2011.02.15 | Bogun

              Слушна думка! Треба створити гілку.

    • 2011.02.15 | igorg

      Неспростовні докази кажете? Це, вибачте такі речі бувають у вашій країні

      У нашій країні нащадки злочинців не будуть шукати будь-які докази проти своїх предків.
      Це вельми цікава тема на загал.
      Однак, ви можливо знаєте, що при перевищенні певного рівня корупції й злочинності у правоохоронних органах (на загал менше чверті) якщо ці органи розпустити то ситуація не те що не стане гіршою, вона стане кращою. Ми маємо нерозпущені й нереформовані злочинні силові органи, що підпорядковані напряму не Закону, а владі. У всіх їх ноги ростуть із ВЧК й вони цього не приховують. В їхніх головах генетично сидить примат інтересів влади на Законом, справедливістю, совістю. Головний аргумент "так тоді було потрібно", а отже потреба може виникнути будь-коли і у будь-чому.
      Тому про які такі незаперечні докази може йти мова? Їх не може існувати просто за означенням. Ви забули висновки різних експертів й фахівців по Голодомору, по польських офіцерах.
      Втім може Ви ініціюєте створення чергової міжнародної комісії.
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2011.02.15 | Хвізик

        Re: Неспростовні докази кажете? Це, вибачте такі речі бувають у вашій країні

        igorg пише:
        > У нашій країні нащадки злочинців не будуть шукати будь-які докази проти своїх предків.
        не згоден бо:
        а) не факт; відомі й протилежні випадки
        б) крім нащадків катів в нашій країні є й нащадки жертв

        > Це вельми цікава тема на загал.
        можливо

        > Однак, ви можливо знаєте, що при перевищенні певного рівня корупції й злочинності у правоохоронних органах (на загал менше чверті) якщо ці органи розпустити то ситуація не те що не стане гіршою, вона стане кращою. Ми маємо нерозпущені й нереформовані злочинні силові органи, що підпорядковані напряму не Закону, а владі. У всіх їх ноги ростуть із ВЧК й вони цього не приховують. В їхніх головах генетично сидить примат інтересів влади на Законом, справедливістю, совістю. Головний аргумент "так тоді було потрібно", а отже потреба може виникнути будь-коли і у будь-чому.
        ці міркування, хоча й справедливі, є офтопіком у даній гілці

        > Тому про які такі незаперечні докази може йти мова?
        про ті, котрі неможливо заперечити: масові поховання, архівні документи, свідчення очевидців

        > Їх не може існувати просто за означенням.
        якщо злочин мав місце, то докази існують завжди

        > Ви забули висновки різних експертів й фахівців по Голодомору, по польських офіцерах.
        Міжнародне визнання і Голодомору, і факту знищення польських офіцерів якраз підтверджує мою тезу про те, що докази знищити неможливо

        > Втім може Ви ініціюєте створення чергової міжнародної комісії.
        Якщо серед розстріляних кобзарів виявляться громадяни інших країн, чи виявляться якісь факти, що вказуватимуть на можливість того, то тоді таку комісію неодмінно буде створено
    • 2011.02.15 | igorg

      А взагалі, до чого тут докази. Це вже не питання криміналу, це питання історичної правди

      й пам'яті українського народу. А гавкання коммі це для нас так звично як каркання ворон на кладовищі.
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2011.02.15 | Хвізик

        я з Вами не можу погодитися. Бо це питання іменно криміналу. (ред)

        Якщо масовий розстріл кобзарів дійсно відбувся у 35 році, то не можна виключати, що де-які його виконавці залишаються живими й понині, а це означає, що їх можна і необхідно притягнути до відповідальності, бо злочини проти людяності не мають строка давності.

        А навіть якщо живих виконавців не залишилось, все одно судове визнання даного злочину є важливим, як для справи встановлення справедливості, так і для майбутньої справи проти КГБ, як злочинної організації. Якщо цей процес визнає стукачів злочинцями, то ні їм, ні їхнім нащадкам життя спокійним не буде!
        згорнути/розгорнути гілку відповідей
        • 2011.02.15 | OlalaZhm

          Ой...Re: я з Вами не можу погодитися. Бо це питання іменно криміналу.

          Можна притягнути... Можна то-сьо... З якого дуба впали, друже?
          згорнути/розгорнути гілку відповідей
          • 2011.02.15 | Хвізик

            Re: Ой...Re: я з Вами не можу погодитися. Бо це питання іменно криміналу.

            OlalaZhm пише:
            > Можна притягнути... Можна то-сьо... З якого дуба впали, друже?
            питання щодо моїх падінь, є офтопіком для даної гілки
        • 2011.02.15 | zаброда

          Re: я з Вами не можу погодитися. Бо це питання іменно криміналу.

          Хвізик пише:
          > Якщо масовий розстріл кобзарів дійсно відбувся у 35 році, то

          "На початку грудня 1930 року"

          http://www2.maidan.org.ua/news/view.php3?site=maidan&bn=maidan_free&key=1297700312&trs=-1
          згорнути/розгорнути гілку відповідей
          • 2011.02.15 | Хвізик

            Re: я з Вами не можу погодитися. Бо це питання іменно криміналу.

            zаброда пише:
            > Хвізик пише:
            > > Якщо масовий розстріл кобзарів дійсно відбувся у 35 році, то
            >
            > "На початку грудня 1930 року"
            дякую. але там в тексті є й інші дати. то ж не можна виключати, що виконавці ще живі. Навіть 30 рік лишає такий шанс.

            А якщо й їх серед живих вже немає, все одно засудження матиме велике значення для розвитку громадянської свідомості на Україні. Лиш уявіть собі, що якийсь нинішній стукачок раптом зрозуміє, що його дід був звичайним серійним вбивцею, і про це знає вся країна і весь світ! Чи стучатиметься йому після того??
            згорнути/розгорнути гілку відповідей
            • 2011.02.15 | Bogun

              Пане Хвізику, назвіть мені хоч одну справу, де суч. влада, зробила хоч щось

              для відновлення історичної правди і засудження комуністичних злочинів. Ви думаєте, що хтось з них буде судити сталінських душогубів? Ви занадто великий оптиміст.
              згорнути/розгорнути гілку відповідей
              • 2011.02.15 | Хвізик

                недавно був суд щодо організаторів голодомору, і там їхні імена було названо поіменно, їх назв

                їх названо злочинцями в судовому порядку: Сталін, і майже вся совєцька та українська партверхівка.
                Шкода, що процес зупинився на цьому, а не пішов досліджувати діяння виконавців. Але я Вам скажу, ще не вечір.

                Навіть якщо конкретні виконавці і повтікають у пекло від суду людського, то їхнім дітям, онукам, праонукам... прийдеться жити з клеймом нащадків вбивць, або зрекатися своїх коренів, змінювати фамілії, і тп, а це також непоганий урок.
                згорнути/розгорнути гілку відповідей
                • 2011.02.15 | hrushka

                  Докази корисні, однак ....

                  Чомусь вимоги доказів Хфізика береться як сумнів певних подій. Одне не є послідовне другому.

                  Багато дечого в наших переказах має спадкоємчу (історичну) вартість.

                  Мій намір не обвинувачувати одних чи других, однак життєві обставини наших предків можна збагнути з пісні ---

                  "... їде, їде Зельман ...".
                • 2011.02.16 | igorg

                  Їхні нащадки жирують й керують в Україні й Росії. Це предмет їх гордості

                  а не сорому. Я якось писав про деякого Кавуненка з Дніпропетровська, який одного із тих названих злочинців підносить до жертв. Так отой Кавун є головою міської комісії із найменувань вулиць і т.д., опікується історичною пам'яттю й напевно скоро стане доктором історичних наук.
                  А щодо того суду то певно вибрали тих у кого нащадків не лишилося, аби нікого не образити та аби зустрічних позовів не було. А винна у злочинах злочинна організація спокійно засідає в парламенті та радах усіх рівнів.
                  Ви просто втратили відчуття реальності. Це дуже погано. З одного боку лякаєтесь а з іншого втішаєтесь. Повертайтеся в Уркаїну, може попустить :).
            • 2011.02.15 | zаброда

              А я - з Вами Re: я з Вами не можу погодитися.

              Хвізик пише:

              > дякую. але там в тексті є й інші дати. то ж не можна виключати, що виконавці ще живі. Навіть 30 рік лишає такий шанс.

              У зачині згадано саме - і тільки - 30-й рік, що я й хотів підкреслити

              > Лиш уявіть собі, що якийсь нинішній стукачок раптом зрозуміє, що його дід був звичайним серійним вбивцею, і про це знає вся країна і весь світ! Чи стучатиметься йому після того??

              Не уявлю "нев'явимого" :( Та й "серійний вбивця" - це, скорше, для плакатів і мітингів, а не дискусії про склад злочину, за скоєння якою того діда було б - теоретично - засуджено.
              згорнути/розгорнути гілку відповідей
              • 2011.02.15 | Хвізик

                Re: А я - з Вами Re: я з Вами не можу погодитися.

                zаброда пише:
                > Хвізик пише:
                >
                > > дякую. але там в тексті є й інші дати. то ж не можна виключати, що виконавці ще живі. Навіть 30 рік лишає такий шанс.
                >
                > У зачині згадано саме - і тільки - 30-й рік, що я й хотів підкреслити
                >
                > > Лиш уявіть собі, що якийсь нинішній стукачок раптом зрозуміє, що його дід був звичайним серійним вбивцею, і про це знає вся країна і весь світ! Чи стучатиметься йому після того??
                >
                > Не уявлю "нев'явимого" :( Та й "серійний вбивця" - це, скорше, для плакатів і мітингів, а не дискусії про склад злочину, за скоєння якою того діда було б - теоретично - засуджено.
                а як би Ви почувалися, якби Ви, і всі оточуючі довкола Вас, і всі Ваші колеги, і жінки - геть всі чисто, раптом дізналися, що Ви є сином чи онуком людини, котра особисто розстріляла ні в чому невинних людей, ще й калік??
                втім, це риторичне питання. можете не відповідать
            • 2011.02.16 | igorg

              Ваша наївність просто вражаюча. Світла мета будівництва комунізму є унікальним виправданням

              будь-яких злочинів. Принаймні для їх нащадків та їх оточення разом з ліваками всього світу. Мені якось довелося спілкуватися в компанії досить високого гебіста. Він в курсі злочинів краще ніж ми з вами. Він щиро вважає що інакше не можна було, бо інакше б нічого не вийшло б, інакше б не перемогли. Так, це погано, але це виправдано необхідністю й успіхом справи. Це є особливий світ, особлива психологія яка ретельно формувалася й відбиралася десятки років. Соціальна селекція, жорстокий відбір. Попри те що комуністи заявляли про виховання й перевиховання, як практики й прагматики вони дуже швидко зрозуміли що тільки фізичне знищення та припинення розмноження певних категорій суспільства забезпечує успіх їх владі й ідеології. З одного боку каста цинічних й обізнаних злочинців-володарів з іншого маса тупих рабів генетично не здатних до самостійного існування.
        • 2011.02.16 | Мірко

          Re: я з Вами не можу погодитися. Бо це питання іменно криміналу. (ред)

          Хвізик пише:
          > Якщо масовий розстріл кобзарів дійсно відбувся у 35 році, <

          В статті кажеться про 1930-ий рік.
          Якби ординська імперія на заздалегідь плянувала ґеноцид голодом, то цілком лоґічно що треба спочатку знищити традиційне для України ЗМІ - кобзарство.
  • 2011.02.15 | igorg

    Будь-ласка, поставте на форум Історія

    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2011.02.15 | Almodovar

      Мені ніколи не було жалко катів, зрадників та їхнііх посіпак.

      "О, Михола Хвильовий, Хвильовий!!!" - заливається літературна інтелігенція. Він отримав своє, бо зрадник і пособник вбивць. Мені не жаль його.
      Коля Бажан - сумно, що сам помер.
      Остап Вишня- "Ой, ой, він сидів у таборах!". Ага. А потім видав "Самостійну дірку". То - туди ж його, на смітник, з усім непотрібом, що воно написало.
      Грушевський, Вінниченко - московські холуї і дуполизи. Туди ж, на смітник. Історичні казки і фентезі Грушевського ніколи вдома не тримав, а прочитавши вперше - довго блював.
      Вінниченко - ну, той ще фрукт. Як письменник -гівно. як політик -дрищ засраний. Його б призначити наркомом внутрішніх справ - Ягода б повісився від заздрощів.

      Драчі-Срачі-Мовчани-Павличкі - ну, то ясно.

      В новій Україні буде нова історія і нова література. А ці, перелічені мною, та інші нехай не сподіваються - їх не забудуть. Вони просто займуть своє місце.
      А теперешні - нехай начуваються!
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2011.02.15 | пан Roller

        *

    • 2011.02.15 | kotygoroshko

      думаю, що модератори так і зроблять, як накал трохи спаде

      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2011.02.16 | Пані

        Угу. Але поки обговорення жваве - хай буде тут

  • 2011.02.15 | hrushka

    Надзвичайно важне об`явлення ...

    Однак скільки осіб його бачили? Менше 300!

    Такі статті та повідомлення потрібно розповсюджувати по часописах, щоби народ бачив та зрозумів що діялось, а не горстка осіб.

    Триста осіб із 40 мл. населення, що це становить?!

    Ну нехай одна читверта неселення є дорослих, то тільки 0,003% бачили це повідомлення ... іншими словами, це об`явлення бачила одна із 33.000 людий!!!
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2011.02.15 | Хвізик

      легенди про розстріляний з‘їзд кобзарів ходять ще від совєцьких часів

      називаються різні дати, різні місця проведення з‘їзду, різна кількість учасників. різні місця розстрілу.

      Ми не можемо судити кого би то не було на підставі легенд. Для суду потрібні конкретні факти. КГБ може навіть спеціально розпусказти легенди на кшалт такої, щоби виставити нас дурнями, котрі не знають, чого вони хочуть.
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2011.02.15 | hrushka

        Mйдан не леґенди ані судова розправа ...

    • 2011.02.16 | igorg

      Біда не в тім що мало. Біда в тому, що принаймні 1/3 в Україні сприймає такі речі

      як необхідність й доцільність того часу, а ще 1/3 над такими речами взагалі не задумується, є абсолютно нечутливою до духовної складової. Такі речі виховуються у сімї та школі. Саме тому освітою нині опікується Собачник.
      Мені важко сказати яка картина у США чи Європі із цим, але здається що це загальна тенденція. У нас внаслідок комуністичної селекції та злиднів вона виділяється найбільш яскраво.
      Люди будуть обурюватися й протестувати проти знищення бродячих псів у Києві, але їм абсолютно байдуже до безхатьків на вокзалах. А наші виродки взагалі утворили костюмований бал мільйонерів на тому ж таки вокзалі. Вершина цинізму. Так їх багатство й велич бачиться ще величніше, а успіх ще більшим.
  • 2011.02.16 | Пані

    Читайте більш достовірне джерело - Історія знищення кобзарства мовою документів (л)

    В Харкові в саду Шевченка стоїть пам`ятник замордованим кобзарям. Ця розвідка - одного з ініціаторів створення пам`ятника.

    Якщо якась (нецензурний вираз вставити самому за смаком) називає це легендами - хай вважає легендою власне життя

    В Харкові про це пам`ятають

    -----
    http://central.in.ua/cs/forums/thread/958.aspx

    Історія знищення кобзарства мовою документів

    (скорочено)
    Язычество
    «Ой скажи ж ти, вітре, де біліють кості
    Довговусих, мудрих сивих співунів?
    Бо не знає ненька Україна й досі,
    Де лягли у землю двісті кобзарів»
    ( В.Рафальський. «Дума про кобзарів»)

    У всі часи кобзарів переслідували. На них полювала польська шляхта, над ними знущалася царська поліція... Але, незважаючи на все це, кобзарство жило в народі. І не просто жило - воно діяло! Скільки найкращих синів і дочок українського народу виховалося на кобзарських думах! Скількох кобзарська пісня підняла на боротьбу проти гнобителів!

    Та ніколи кобзарство не переживало таких утисків і переслідувань, як за часів Сталіна. Все було спрямоване на викорчування кобзарства як явища. Звернімося до фактів. Федір Лавров у книзі «Кобзарі» (К., Мистецтво, 1980, стор. 42-45) наводить матеріали про те, що на початку нашого століття «...в самій тільки Київській губернії, за підрахунками статистичного комітету, було 239 кобзарів і лірників... лише в невеликих районах двох повітів Харьківському та Богодухівському... нараховувалось 28 кобзарів і 37 лірників. У Полтавській губернії зібрано відомості про 76 кобзарів, у Чернігівській - про 25». Якщо взяти до уваги те, що кожен кобзар мав по кілька учнів, то приходимо до висновку, що чисельність народних співців була досить-таки значною...

    А коли в квітні 1939 року скликають так звану «Першу республіканську нараду кобзарів та лірників України», на неї могли зібратися лише 30 народних співців. Постає закономірне запитання: невже кобзарство, яке віками переживало тяжку наругу і переслідування, зберігало свою чисельність навіть у часи найжахливішої русифікації і нищення українства російськими монархами, за порівняно короткий час Радянської влади так різко скоротилося?

    Харківська молодіжна патріотична організація «Сокіл» поставило собі за мету дослідити цю страшну трагедію українського народу. Наведу деякі матеріали, насьогодні вже зібрані «Соколом».

    Компанію переслідування кобзарів ми спостерігаємо вже в кінці 20-х років, коли ставилося під сумнів навіть право на саме існування кобзи-бандури. У пресі того часу читаємо: «Можна сміливо стверджувати, що кобза вмерла разом зі своєю епохою, бо новий економічний і культурний етап вимагає нових пісень і нової музики». Або: «Якщо ми зараз пропагуємо не плуг, а трактор, не каганець, а електричку, то чи можливо одстоювати кобзу - цю музичну соху?!». Висновок з таких статей завжди один - «кобза надто міцно зв'язана з націоналістичними елементами української культури» і тому її треба відкинути як ворожий інструмент, а замість неї поставити ... «кудесніцу-гармошку», яка може стати і до певної міри вже стала знаряддям музичного виховання мас...». Гоніння на бандуру, а значить і на тих, хто грав на ній не обмежуються пасквільними статтями у пресі. На практиці робиться все для того, щоб не допустити широкого використання кобзи-бандури. Починаючи з 1930 року «раптово» розпадаються «через відсутність тверезого керівництва» (як тоді писалося) численні кобзарські гуртки та сільські «капели бандуристів».

    Але по-справжньому відкрита й «узаконена» боротьба за викоренення кобзи-бандури, а разом з тим і кобзарства починається з пленуму Всеукраїнського комітету спілки працівників мистецтв, що відбувся у грудні 1933 року. На цьому пленумі виступає з доповіддю А.Хвиля, котрий був причетний до репресій десятків видатних діячів культури України. Хвиля закликає оголосити кобзу та бандуру «класово ворожими» тільки за те, що вони ніби орієнтують «музичний фронт» на «часи гетьманів» та «козацької романтики».

    Розповідає австралійський бандурист Віктор Мішалов, що доклав багато зусиль до вивчення питання знищення українського кобзарства: «В 30-х роках почалося якесь гоніння на кобзарів та лірників, їх нікуди не пускали, ніде не давали їм виступати. Про це є безліч свідчень, крім того, ці факти добре описані Гнатом Хоткевичем в його матеріалах про кобзарів та лірників...». У пресі цього часу якщо і з'являються матеріали про кобзарів, то тільки «викривальні». Наведемо приклади з найхарактерніших статей про кобзарство того часу: «Через абсолютну безконтрольність і злочинну байдужість організаторів... пропускається явно ворожий матеріал. Сумнівні бандуристи... під виглядом народної творчості протягають старий націоналістичний мотлох». Висновок статті - треба вжити якнайрішучіших заходів щодо викорінення «кобзарського націоналізму».

    Але вінцем переслідування і цькування кобзарів став «покритий мороком таємничності і моторошної легендарності» (К. Стефаник «Знищене кобзарство») так званий кобзарський з'їзд, що, за багатьма свідченнями, відбувся взимку 1934-1935 р. у Харкові. Звернемося до матеріалів. «В середині 30-х років Перший Всеукраїнський Конґрес лірників та бандуристів було проголошено. І всі народні співці змушені були разом збиратися і дискутувати їхнє майбутнє. «Життя стало кращим, життя стало веселішим!» - говорив Сталін. Ці сліпці йому повірили. Вони приїхали на конґрес із цілої України, із маленьких забутих сіл. Було кілька сот їх присутніми на конґресі. Це був живий музей, жива історія України, всі її пісні, її музика і поезія. І ось майже всіх їх застрелили, майже всі ці жалісні співці були вбиті» («Заповіт: Спогади Шостаковича». Лондон. 1939 р., стор. 165).

    «В 1935 році кобзарів знищили, а співців, що залишилися в живих, примусили співати Партії і Сталінові». (Леонід Плющ «Карнавал історії», Нью-Йорк, 1979, стор. 298).

    Розповідає харківський кобзар А.Парфіненко: «По сталінському наказу забирали всіх... Були облави на базарах. Забрали багато інвалідів, були й кобзарі там. Була одна сім'я. Прокіп Маловичко, жінка Мотря і троє дітей - всі вони дуже добре співали. Жили вони в Амурі під Дніпропетровськом. Вночу їх забрали, навіть не сказали, що їм брати - чи харчі, чи якийсь одяг, повезли і погрузили в ешелон, де багато вже було нагружено кобзарів з інших міст України. Очевидячки, ішов цей ешелон із самого Києва. Доїхали вони до Харкова, там приєднали до них ще дуже багато кобзарів. По деяких підрахунках, було їх триста тридцять сім. Доїхали кобзарі і всі ті, котрих забрали у Дніпропетровську, до Москви, з Москви їх направили в Сибір. Довезли до якогось невідомого місця, де зовсім не було ніякого житла, 150 кілометрів, як потім я взнав, було до найближчого житла. Безумовно, там уже була хурделиця, морози були... Всі люди роздягнуті, без одягу, без нічого. Міліція скинула їх на поле... З одного боку стали провідники, а з іншого міліція, так ніхто з них не зміг потрапити назад у потяг. Осталися вони, майже всі загинули. Але Мотря Маловичиха не загинула. З нею живим залишився її наймолодший син. Вони якось добралися до житла, ходили по хатах, просили хліба... Там вони добралися на Україну. Але до свого рідного дому прийти боялися, бо якби вони прийшли, то все одно їх би вбили».

    Офіційно проведена перша республіканська нарада кобзарів та лірників у квітні 1939 року відбулася при участі лише 30 народних співців...

    Ми не маємо права забувати про цю трагедію Українського народу, забуття про неї є тяжкою нашою провиною...

    Кость ЧЕРЕМСЬКИЙ
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2011.02.16 | igorg

      Так це не докази, це плітки. Пан Хвізик так боїться комуністів що вже їм дупу вилизує

      разом із лайном й кидається на усе українське перед ними. Ось до чого людину доводить жах. Не хоче потрапити до нашої країни, до янучарського раю :).


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".