Чиновничья логика: как оспорить Чацкого (/)
04/10/2011 | Юрій Шеляженко
http://echo.msk.ru/ua/blog/764868-echo/
Внимательно читаю учебник (Тофтул М. Г., «Логика», 2-е издание, издательский центр «Академия», Киев, 2008).
Раздел «Сокращенный силлогизм (энтимема)» проиллюстрирован потрясающим примером. Автор учебника попытался опровергнуть афоризм Чацкого, героя пьесы Александра Грибоедова «Горе от ума». Специально для читателей этого блога я перевел шедевр софистики на русский язык:
(...)
Встречаются и весьма непростые энтимемы, восстановлению которых предшествует уточнение содержания и объема терминов, имеющихся в энтимеме. Это, в первую очередь, касается энтимем, взятых из художественных текстов, например: «Чины людьми даются, а люди могут обмануться» (А. Грибоедов, «Горе от ума»).
(...)
Три изображенных возможности соотношения объемов терминов «Присвоение чинов» и «могущее быть ошибочным» свидетельствуют о неправильности этого силлогизма.
(...)
(!!!! WTF??????)
Внимательно читаю учебник (Тофтул М. Г., «Логика», 2-е издание, издательский центр «Академия», Киев, 2008).
Раздел «Сокращенный силлогизм (энтимема)» проиллюстрирован потрясающим примером. Автор учебника попытался опровергнуть афоризм Чацкого, героя пьесы Александра Грибоедова «Горе от ума». Специально для читателей этого блога я перевел шедевр софистики на русский язык:
(...)
Встречаются и весьма непростые энтимемы, восстановлению которых предшествует уточнение содержания и объема терминов, имеющихся в энтимеме. Это, в первую очередь, касается энтимем, взятых из художественных текстов, например: «Чины людьми даются, а люди могут обмануться» (А. Грибоедов, «Горе от ума»).
(...)
Три изображенных возможности соотношения объемов терминов «Присвоение чинов» и «могущее быть ошибочным» свидетельствуют о неправильности этого силлогизма.
(...)
(!!!! WTF??????)
Відповіді
2011.04.10 | Koala
(Тут було кілька не дуже пристойних виразів)
На 20-му році незалежності елементарні силогізми в українських підручниках ілюструються прикладами з російської літератури, російською ж мовою.Нащо нам той Табака? В нас є Тофтули і Шеляженки, які їх не помічають!
2011.04.10 | Юрій Шеляженко
Не такий страшний Табачник, як чиновнича логіка.
І взагалі, НМД, не варто гіперболізувати національно-визвольний дискурс.В даному випадку, Павло, мені здається, що ти дискредитуєш цей дискурс його гіперболізацією.
2011.04.10 | rais
Але саме Тобачнеги і формують нову генерацію і логіку чиновників.
2011.04.10 | Koala
Підручник виданий в 2006-му році. Який стосунок до нього має Табачник?
2011.04.11 | Юрій Шеляженко
"Чины людьми даются, а люди могут обмануться", це хіба не про Табачника?
2011.04.10 | Koala
Підручник вочевидь нав'язує меншовартість: пояснити розумні речі українською можна
а от висловити - тільки російською.І не переконуй мене, що:
а) в українській літературі немає прикладів умовиводів, якими можна проілюструвати силогізми
б) українською не можна перекласти силогізм, що сподобався автору
в) підручник не привчає складати діаграми російською
А стосовно логіки - то так, там примітивна помилка. Але, гадаю, ніякої особливої "чиновницької логіки" в цьому немає (хіба що за Фройдом) - просто прикра помилка.
2011.04.10 | Юрій Шеляженко
Хай так; тоді - прошу допомоги.
Я писатиму пропозицію до видавництва та міністерства, щоб виправили помилку в підручнику. Запропонуй приклад ентимеми з української класики, аналіз якої можна навести у підручнику. Причому - має бути цікавий привід для аналізу. Щоб можна було так само потрактувати як правильний і як неправильний силлогізм. Я гадаю, що уважне осмислення афоризмів та інших ентимем - одна з тих навичок, які мають набуватися у процесі вивчення логіки.Also, на мою думку, йдеться не просто про випадкову прикру помилку. Поява цієї помилки та збереження її у двох виданнях (!) з 1998 року (коли підручник було рекомендовано міністерством) закономірно випливає з сумних тенденцій послаблення зворотнього зв'язку між наукою/освітою і суспільством, між учнем та педагогом, відчудження і дегуманізації педагогіки. Я про це на Майдані вже 6 років тверджу, за що мене дуже не любить дехто з науково-педагогічної і академічної частини цієї спільноти, навіть, так би мовити, відлучили від таїнств . Замість досягнення високої мети поширення знань та розвитку культуру ми є свідками культивування сліпої дисципліни та агресивного ламерства у системі освіти. На жаль.
Якщо б зворотній зв'язок існував, скарги читачів примусили б зробити цей підручник більш читабельним загалом і менш глючним у окремих частинах (на зразок цієї).
2011.04.10 | Pest Control
Найбільше шокує не це, а саме по собі вивчення "силогізмів" у 21-му столітті
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/SyllogismKant's opinion stood unchallenged in the West until 1879 when Frege published his Begriffsschrift (Concept Script). This introduced a calculus, a method of representing categorical statements — and statements that are not provided for in syllogism as well — by the use of quantifiers and variables.
Не дивно, що в області права в нас панує середньовіччя, якщо для юристів ще не настав 1879 рік.
2011.04.10 | Юрій Шеляженко
Справді, навіщо вчити таблицю множення, коли є калькулятор? Одразу перейдемо до інтегралів!
2011.04.10 | Pest Control
До інтегралів не перейдете. Рахуватимете, скільки янголів поміститься на кінчику голки
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Syllogism#Syllogism_in_the_history_of_logicThe Aristotelian system is explicated in modern fora of academia primarily in introductory material and historical study.
One notable exception to this modern relegation, however, is the continued application of the intricate rules of Aristotelian logic, as taught by St. Thomas Aquinas, in the Roman Curia's Congregation for the Doctrine of the Faith, and the Apostolic Tribunal of the Roman Rota.
2011.04.10 | Юрій Шеляженко
У теології моєї релігії поняття "янгел" не використовується. У Священному Писанні їх нема (/)
http://ludstvo.org.ua/doctrine_ua.html