Олігархічна система в Україні існує з допомогою прислужників різного штибу(/)
07/05/2011 | MV
4 липня, 2011 ▪ Іван Галайченко
Симбіонти*
Олігархічна систез допомогою прислужників різного штибума в Україні існує
Матеріал друкованого видання
№ 25 (190)
від 23 червня
«Український тиждень»
Про негативний вплив олігархічної моделі української економіки і політики, просякнутих корупцією й приречених на неефективні рішення, сказано чимало. Натомість майже ані слова про механізми, завдяки яким «влада небагатьох» впливає на cоціум. Адже олігархи не живуть у вакуумі, не є якимись надістотами й можуть робити з країною лише те, що їм дозволяє суспільство. Йдеться про тих, хто здатний на конкретні дії (залучений до істеблішменту, має достатні ресурси тощо) або може змінювати настрої, переконувати людей і спонукати їх на певні вчинки. І в Україні, на жаль, є цілі категорії таких осіб, які не тільки не обмежують негативного впливу олігархів, а й з ентузіазмом – і небезкорисно – вбудовуються в цю систему, виконуючи в ній технічні, обслуговуючі функції.
БІЛЯ ОЛІМПУЗА БУДЬ-ЯКУ ЦІНУ
В українському істеблішменті не бракує активних провідників інтересів олігархів, а іноді й іншої країни. Дії таких людей, як Віктор Медведчук, Дмитро Табачник, Валерій Хорошковський, нерідко завдають шкоди збереженню в державі свобод, розвитку самосвідомості українців, зміцненню єдиної політичної нації, подекуди й національним інтересам країни. Прикметно, що вони часто суперечать природним інтересам самих олігархів, адже призводять до більшої залежності від зовнішніх (насамперед російських) впливів. Непрозорі схеми та корупція під час ведення бізнесу ускладнюють контакти з цивілізованим світом і прив’язують до істеблішменту Росії, з представниками якого, зрештою, ці схеми й будуються.
Влада в олігархічній системі є цінністю сама по собі, бо гарантує доступ до ресурсів. Відтак навкруги неї формується перше коло пристосуванців. Вони самі є небідними людьми, але не дотягують до статусу олігархів і прагнуть наблизитися «до тіла» для збереження та розширення своїх бізнес-можливостей (зокрема, власного збагачення за рахунок доступу до бюджетних коштів, приватизації об’єктів тощо) й набуття імунітету від переслідування.
У цьому феномен «кон’юнктурних перебіжчиків» штибу Губського, Жванії, Буряків і подібних. Наочний результат їхніх дій – втрата БЮТ майже половини чисельності фракції в парламенті й перебігання до більшості, створеної Партією регіонів, майже всієї «Народної самооборони». Тож цілком виправданими є претензії до Тимошенко та її оточення, які пригріли пристосуванців першого кола, внесли їх та їхніх людей до списків, боронили від атак журналістів. Ще принциповішими є зауваження до Віктора Ющенка і його почту, бо, отримавши безпрецедентний кредит довіри від громадян, він не лише не зруйнував олігархічних схем, а й фактично долучився до їх розбудови – саме за його президентства на рівень олігарха вийшов такий собі Дмитро Фірташ. Багато з тих, хто мав би зламати олігархічну модель економіки, зробити цього принципово не можуть, бо причетні до обслуговування цієї системи.
Окрім тих, хто володіє бізнесом, до першого кола пристосуванців можна зарахувати й «виконавців спеціальних послуг»: юристів, фахівців із тендерних схем тощо. Не випадково люди, яких оглядачі асоціюють із цими послугами (Портнов, Осика, Яценко та інші), опиняються в протилежних таборах відповідно до зміни політичної кон’юнктури. Їхні специфічні знання та вміння завжди корисні для можновладців в умовах олігархічної системи.
Окрім того, що перебігання «кон’юнктурних пристосуванців» консервує стан відносин і проблеми в економіці, зберігає неефективні для країни корупційні схеми, воно означає ще й обман виборців, які, віддаючи голоси за ті самі БЮТ і НУ – НС, очікували виконання їхніх програм та обіцянок. І раптом без виборів отримали зміну влади.
СПІВУЧАСНИКИ
Попри володіння ресурсами і впливовість, пристосуванців першого кола небагато. Натомість вплив олігархії на суспільство здійснюється через дрібніших – усіх, хто погодився з роллю обслуги і виконує її, одержуючи своє (посадами, виплатами, нагородами). На жаль, у цьому статусі найчастіше опиняються саме ті, хто мав би, навпаки, роз’яснювати суспільству реальний стан речей.
У широкій категорії «обслуговуючого персоналу» можна побачити певну типологію. З одного боку, свою роль відіграє «офіційна наука» – наукові й навчальні установи, працівники яких здебільшого в буквальному сенсі родом з УРСР, у ті часи отримали визначні посади і з них же винесли моделі сервілістсько-провінційної поведінки. Тому численні матеріали провідних інститутів відлунюють офіційним промовам можновладців. І тому чуємо коментаторів на кшталт Солдатенка чи Толочка, які на догоду владі обстоюють фактично антиукраїнські погляди й готові шукати «наукове підґрунтя» людиноненависницьким пасквілям табачників. Ті, хто «робить кар’єру» в нових привладних інститутах, уже встигли навчитися сервілізму в старших колег.
Але, на жаль, і відносно незалежні експерти, і організації, які «підсіли» на здобуття грантів, а відтак не мусять плазувати перед владою, не витворили альтернативної, вільної спільноти. За відсутності допомоги з боку держави і браку мотивації в бізнесу підтримувати громадянське суспільство гранти є чи не єдиним незалежним від уряду та олігархів джерелом коштів для суспільних активістів та інтелектуалів. У цьому їхня беззаперечна цінність. Однак самі грантоотримувачі часто демонструють пристосуванство. Некритичне відпрацювання грантових тем, невміння працювати з журналістами і залучати ЗМІ, тенденція до варіння у власному соку… Це, зрештою, безпечніше, але вихолощує роль «інтелектуала», яку ці люди люблять на себе приміряти. Ще гірше, якщо вони готові повторювати за грантодавцями тези, неприйнятні для України. Насамперед у питанні історії: деякі вітчизняні вчені зайшли у співпраці, наприклад, із польськими фондами так далеко, що слідом за ними засуджують як явище УПА.
Розірвати це коло пристосуванства і сервілізму, запобігання перед «благодійником» можна лише у спосіб, випробуваний європейськими сусідами: єднання неолігархічного бізнесу (насамперед малого і середнього) та інтелектуалів, здатних говорити із суспільством і переконувати. Спільних тем, навколо яких варто об’єднати зусилля, досхочу – від виправлення податкового законодавства до встановлення цивілізованої системи заохочення бізнесу робити внески у «третій сектор», науку та освіту, що підтримало б здорове інтелектуальне середовище, здатне змінити олігархічну модель економіки на конкурентнішу.
«ЧОМУ ЙОГО НЕ ТАК ЗОВУТЬ, ЧОМУ НА ЙОГО НЕ ПЛЮЮТЬ»
Крім пряника має бути і батіг. Шевченкові рядки якнайкраще передають причину того, що пристосуванці й перевертні комфортно почуваються в Україні. Українське суспільство не виробило імунітету до конформізму, зради принципам, колегам, виборцям, не навчилося карати запроданців (зневагою, неподаною рукою, відмовою мати справи). Хоча, можливо, така реакція – єдино ефективні ліки. Їхню дію відчув Олександр Мороз, пролетівши повз Верховну Раду 2007-го. Але цей досвід варто поширювати. І не лише на політиків, а й на громадських діячів, інтелектуалів (чи «інтелектуалів»), експертів та всіх інших, хто береться впливати на думки людей, при цьому цинічно прислужуючи системі, яка визискує країну.
*Організми двох різних видів, які перебувають у тривалому тісному співжитті
http://ut.net.ua/Politics/25201
----
Оце влупив!
Симбіонти*
Олігархічна систез допомогою прислужників різного штибума в Україні існує
Матеріал друкованого видання
№ 25 (190)
від 23 червня
«Український тиждень»
Про негативний вплив олігархічної моделі української економіки і політики, просякнутих корупцією й приречених на неефективні рішення, сказано чимало. Натомість майже ані слова про механізми, завдяки яким «влада небагатьох» впливає на cоціум. Адже олігархи не живуть у вакуумі, не є якимись надістотами й можуть робити з країною лише те, що їм дозволяє суспільство. Йдеться про тих, хто здатний на конкретні дії (залучений до істеблішменту, має достатні ресурси тощо) або може змінювати настрої, переконувати людей і спонукати їх на певні вчинки. І в Україні, на жаль, є цілі категорії таких осіб, які не тільки не обмежують негативного впливу олігархів, а й з ентузіазмом – і небезкорисно – вбудовуються в цю систему, виконуючи в ній технічні, обслуговуючі функції.
БІЛЯ ОЛІМПУЗА БУДЬ-ЯКУ ЦІНУ
В українському істеблішменті не бракує активних провідників інтересів олігархів, а іноді й іншої країни. Дії таких людей, як Віктор Медведчук, Дмитро Табачник, Валерій Хорошковський, нерідко завдають шкоди збереженню в державі свобод, розвитку самосвідомості українців, зміцненню єдиної політичної нації, подекуди й національним інтересам країни. Прикметно, що вони часто суперечать природним інтересам самих олігархів, адже призводять до більшої залежності від зовнішніх (насамперед російських) впливів. Непрозорі схеми та корупція під час ведення бізнесу ускладнюють контакти з цивілізованим світом і прив’язують до істеблішменту Росії, з представниками якого, зрештою, ці схеми й будуються.
Влада в олігархічній системі є цінністю сама по собі, бо гарантує доступ до ресурсів. Відтак навкруги неї формується перше коло пристосуванців. Вони самі є небідними людьми, але не дотягують до статусу олігархів і прагнуть наблизитися «до тіла» для збереження та розширення своїх бізнес-можливостей (зокрема, власного збагачення за рахунок доступу до бюджетних коштів, приватизації об’єктів тощо) й набуття імунітету від переслідування.
У цьому феномен «кон’юнктурних перебіжчиків» штибу Губського, Жванії, Буряків і подібних. Наочний результат їхніх дій – втрата БЮТ майже половини чисельності фракції в парламенті й перебігання до більшості, створеної Партією регіонів, майже всієї «Народної самооборони». Тож цілком виправданими є претензії до Тимошенко та її оточення, які пригріли пристосуванців першого кола, внесли їх та їхніх людей до списків, боронили від атак журналістів. Ще принциповішими є зауваження до Віктора Ющенка і його почту, бо, отримавши безпрецедентний кредит довіри від громадян, він не лише не зруйнував олігархічних схем, а й фактично долучився до їх розбудови – саме за його президентства на рівень олігарха вийшов такий собі Дмитро Фірташ. Багато з тих, хто мав би зламати олігархічну модель економіки, зробити цього принципово не можуть, бо причетні до обслуговування цієї системи.
Окрім тих, хто володіє бізнесом, до першого кола пристосуванців можна зарахувати й «виконавців спеціальних послуг»: юристів, фахівців із тендерних схем тощо. Не випадково люди, яких оглядачі асоціюють із цими послугами (Портнов, Осика, Яценко та інші), опиняються в протилежних таборах відповідно до зміни політичної кон’юнктури. Їхні специфічні знання та вміння завжди корисні для можновладців в умовах олігархічної системи.
Окрім того, що перебігання «кон’юнктурних пристосуванців» консервує стан відносин і проблеми в економіці, зберігає неефективні для країни корупційні схеми, воно означає ще й обман виборців, які, віддаючи голоси за ті самі БЮТ і НУ – НС, очікували виконання їхніх програм та обіцянок. І раптом без виборів отримали зміну влади.
СПІВУЧАСНИКИ
Попри володіння ресурсами і впливовість, пристосуванців першого кола небагато. Натомість вплив олігархії на суспільство здійснюється через дрібніших – усіх, хто погодився з роллю обслуги і виконує її, одержуючи своє (посадами, виплатами, нагородами). На жаль, у цьому статусі найчастіше опиняються саме ті, хто мав би, навпаки, роз’яснювати суспільству реальний стан речей.
У широкій категорії «обслуговуючого персоналу» можна побачити певну типологію. З одного боку, свою роль відіграє «офіційна наука» – наукові й навчальні установи, працівники яких здебільшого в буквальному сенсі родом з УРСР, у ті часи отримали визначні посади і з них же винесли моделі сервілістсько-провінційної поведінки. Тому численні матеріали провідних інститутів відлунюють офіційним промовам можновладців. І тому чуємо коментаторів на кшталт Солдатенка чи Толочка, які на догоду владі обстоюють фактично антиукраїнські погляди й готові шукати «наукове підґрунтя» людиноненависницьким пасквілям табачників. Ті, хто «робить кар’єру» в нових привладних інститутах, уже встигли навчитися сервілізму в старших колег.
Але, на жаль, і відносно незалежні експерти, і організації, які «підсіли» на здобуття грантів, а відтак не мусять плазувати перед владою, не витворили альтернативної, вільної спільноти. За відсутності допомоги з боку держави і браку мотивації в бізнесу підтримувати громадянське суспільство гранти є чи не єдиним незалежним від уряду та олігархів джерелом коштів для суспільних активістів та інтелектуалів. У цьому їхня беззаперечна цінність. Однак самі грантоотримувачі часто демонструють пристосуванство. Некритичне відпрацювання грантових тем, невміння працювати з журналістами і залучати ЗМІ, тенденція до варіння у власному соку… Це, зрештою, безпечніше, але вихолощує роль «інтелектуала», яку ці люди люблять на себе приміряти. Ще гірше, якщо вони готові повторювати за грантодавцями тези, неприйнятні для України. Насамперед у питанні історії: деякі вітчизняні вчені зайшли у співпраці, наприклад, із польськими фондами так далеко, що слідом за ними засуджують як явище УПА.
Розірвати це коло пристосуванства і сервілізму, запобігання перед «благодійником» можна лише у спосіб, випробуваний європейськими сусідами: єднання неолігархічного бізнесу (насамперед малого і середнього) та інтелектуалів, здатних говорити із суспільством і переконувати. Спільних тем, навколо яких варто об’єднати зусилля, досхочу – від виправлення податкового законодавства до встановлення цивілізованої системи заохочення бізнесу робити внески у «третій сектор», науку та освіту, що підтримало б здорове інтелектуальне середовище, здатне змінити олігархічну модель економіки на конкурентнішу.
«ЧОМУ ЙОГО НЕ ТАК ЗОВУТЬ, ЧОМУ НА ЙОГО НЕ ПЛЮЮТЬ»
Крім пряника має бути і батіг. Шевченкові рядки якнайкраще передають причину того, що пристосуванці й перевертні комфортно почуваються в Україні. Українське суспільство не виробило імунітету до конформізму, зради принципам, колегам, виборцям, не навчилося карати запроданців (зневагою, неподаною рукою, відмовою мати справи). Хоча, можливо, така реакція – єдино ефективні ліки. Їхню дію відчув Олександр Мороз, пролетівши повз Верховну Раду 2007-го. Але цей досвід варто поширювати. І не лише на політиків, а й на громадських діячів, інтелектуалів (чи «інтелектуалів»), експертів та всіх інших, хто береться впливати на думки людей, при цьому цинічно прислужуючи системі, яка визискує країну.
*Організми двох різних видів, які перебувають у тривалому тісному співжитті
http://ut.net.ua/Politics/25201
----
Оце влупив!
Відповіді
2011.07.05 | Мартинюк
Він описав очевидну річ - комсо-партійну суть української верхівки
Верхівки - це тих які протягом 20 років опинилися зверху політичних та економічних структур.Опинилися до речі не самі, а при найтісніші підтримці успадкованих від СРСР репресивних установ - КДБ(СБУ), прокуратура, міліція , орнанізовані і жорстко підпорядковані раніше перечисленим конторам братани.
Фактично без цієї "верхівки" (і завдяки їй неможливий жодний серйозний супільний процес - що можна затормозити вони тормозять, що вже затормозити неможливо - вони очолють.
Будь яка політична сила, будь який перспективний лідер неминуче огортається щільною облонкою цієї "еліти", особливо коли він отримує політичну перемогу чи принаймні політичну вагу.
Обмотування Ющенка різноманітними "коконами" почалося з кінця 90. Спочатку цю роль виконувала ПРП, потім Ющенко зумів тимчасово розірвати цей "ковпак" залучивши інші нацдемівські і не тільки нацдемівські сили . Однак "ковпак" швидко підлатали "іплементувавши" в оточення Ющенка економічно орієнтованих на Росію ( експорт-імпорт уранової сировини іТВЕЛів) Миколу Мартиненка (колишнього інструктора Київського міському комсомолу по ПТУ) , Жванію , політично активізуваши деякі старі "банківські закладки" - наприклад Олега Рибачука , який "перевірений на всі 100" ще тоді коли його в часи СРСР посилали в численні спец-відрядження відрядження за кордон ( перекладач начальства на будовах в Індії та їм подібних) .
Однак довіри до Ющенка вже не було і з літа 2004 почалася операція "нейтралізація" до Ющенка пішли деякі відомі особи , а самого занадто буйного Ющенка трохи "заспокоїли" діоксином .
Подальший пербіг подій всім відомий - у 2005 році "соратники" крутили пальцями біля виска при Ющенківських спробах ліквідувати контролючі та заборонючі чиновницькі структури, а коли стало ясно що Ющенко не буде живим трупом у ліжку , а здатний все ж впливати на пербіг подій організували відоме версневе "повстання" під проводом відомо кого.
Далі ми бачимо одностайне голосування "нерушимого блоку комуністів і безпартійних" у Верховній Раді протягом 2005-2009 року, і приблизно таке саме і в такому ж складі голосування тих же "людей із смітника" за повернення Януковичу всього того , що було відібране у Ющенка.
Тобто Ющенко був ворогом "кейсомльців" вони зробили все можливо аби його ізолювати і дискредитувати (за старим КПРСівським методом - "це він украв все що ми вкрали").
Тимошенко ні в якому разі не була ворогом "кейсомольців", хоча б тому що приняла під своє крило чи не половину розбитої у 2004 році "армії Януковича" (чого варте одне СДПУ(о) , яке у лютому-березні 2005 стало "Батьківщиною" разом з офісами, секретаршами і навіть прибиральницями). Слід сказати що Тимошенко , "покористувашись" чесно всіх їх повернула Януковичу у 2010 з усіма політичним регаліями та ще й із збільшеним . Потім Тимошенко у вересні 2005 року стала вождем "воставшего комсомольского казачества" . Виглядає що то не було випадковим а наслідком продуманого і добре підготованого плану.
І Тимошенко і Янукович для "кейсомольчества" є абсолютно прийнятними, тому що на відміну від галімого Ющенки ( руки , каторие панімаєш не крали - тьфу-тьфу-тьфу на нєво!!!) не заставляють їх червоніти і ховатися під час улюбленого заняття - мародерства української економіки та природних ресурсів, дерибану державних коштів та майна, торгівлею національним інтересами за кордоном.
Звісно є певні невеликі різниці між ним , головна з яких це причетність до влади. Саме тому головна маса "вогненних саламандр" Тимошенко переповзла зараз до Януковича. В неї зараз ще зосталися тимчасов непотрібні владі "віртуози морочення мізків "свідомітів"", але хто зна - куди подує вітер, можливо вони знадобляться і Януковичу . Тому я би радів не втрачати повністю віру в краще.
З другого боку певна криза може очікувати і Януковича - рано чи пізно він буде змушений перекрити кисень "крисам і тараканам" які самі крадуть , а крайнім перед розлюченим народом виставляють саме його родімого. Схоже безповоротно минає медовий "місяць" у стосунках з Росією. Значить "клієнти Росії" можуть його покинути істати його ворогами ...
Тому схоже нас чекають вельми цікаві події, зокрема перегрупування деяких "комсомольців і кейсомльців" з "позиції в опозицію"