МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

що змінити в системі правосуддя, щоб не тільки для міністрів?

09/19/2011 | hrcvt
Як ми читаємо в новинах, основним способом припинення справи Тимошенко розглядається ліквідація статті про зловживання владою (чи то взагалі, чи тільки для міністрів).

Цей вихід з кризи, очевидно, сподобається і колишній владі (яка тепер опозиція), і нинішній владі.

Але реформа могла би бути ширшою, яка зачепить систему правосуддя в цілому, хіба ні? Хіба нормально, що тисячі людей, які не винні або винні менше за Луценка, сидять місяцями в СІЗО? Нормально, що не пускають до лікарів і тому подібне?

Всіх же не пускають, не тільки Луценка.

Пропоную в цій темі накидати тези реформи правосуддя, яка б, з одного боку, випустила Тимошенко і Луценка, а з другого - мала широкий вплив.

Відповіді

  • 2011.09.19 | igorg

    людей треба міняти. Дивіться приклад Грузії

    відправляти на навчання у нормальні країни молодь, створювати умови для роботи тут й міняти совковські кадри в ключових точках наверху на цивілізовані з нормальним світоглядом.
    Що ви хочете, якщо ці кадри готує академія майора міліції? Там усе має ціну, саме там формується корупційний світогляд. У яку систему ви їх не втуліть, які закони не напишіть результат завжди буде той самий. Вони йдуть туди аби забезпечити себе й своїх потомків усіма благами.
  • 2011.09.19 | Koala

    А давайте від Тимошенко відволічемося. Бо так жодних реформ не буде.

    Так, люди, це правильно сказали. 90%-е (щонайменше) кадрове оновлення не завадить, але робити це треба обережно.
    Фінансова незалежність судів. Витрати на суд мають покриватися бюджетом на 100%, без залучення коштів "меценатів" і "власних засобів". Суд має тільки і виключно судити. Затримка грошей, що їх потребує згідно закону суд - перевищення повноважень відповідальним, далі по статті.
    Фінансова незалежність суддів. Жодних доплат суддям над зарплату, жодних пільг. Зарплата - така, щоб не було сенсу брати хабаря за рішення по рейдерському захопленню заводу. Публічне звітування суддів по доходах і видатках.
    Адміністративна незалежність судів. Голова суду має обиратися тільки і виключно суддями цього суду; причому жодних фінансових функцій, згідно попереднього пункту, голова не матиме.
    Реформа законодавства. Ретельно переглянути ті закони, що забороняють в певних випадках звертатися до суду (оптимально - коли перелік таких обмежень буде в Конституції чи чомусь аналогічному, щоб не було бажання довільно забороняти/дозволяти). Ретельно переглянути ті закони, що створюють навантаження на суди - чи не можна їх якось пом’якшити (чи навпакти), створити "обхідні канали", взагалі скасувати радянські норми і т.д.
    Конституційний суд. Затвердити процедуру тимчасової роботи суду, на випадок того, що сталося в 2004-2006. Дозволити громадянам звертатися до КС.
    Виборність суддів - під питанням. Я загалом проти виборності суддів, але в нинішніх умовах це аж ніяк ситуацію не погіршить.
  • 2011.09.19 | Пані

    Кхе, кхе... 2005 рік

    http://maidan.org.ua/wiki/index.php/Меморандум_Майдану

    Розділ ІІ Правосуддя.

    Читати те, що там написано детально
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2011.09.19 | Koala

      Чомусь це пригадують тільки в гілках на кшталт цієї.

      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2011.09.19 | Пані

        Тому що всім політичним силам пох

        Так, є поодинокі нормальні політики, які виступають за такі чи подібні зміни. Але вони не мають жодного впливу на свої політичні сили. Або вже і сил тих не мають (я про НУНсівців)
    • 2011.09.21 | hrcvt

      ого, скільки цікавого

    • 2011.09.21 | hrcvt

      для зручності скопіюю

      1. Створення дієвого організаційно-правового механізму доступу громадян до правосуддя

      1.1. Введення марок держмита на всіх поштах, замість складних процедур сплачування держмита у банківських установах. Кошти від держмита одразу йдуть на єдиний банківський рахунок державної судової адміністрації, замість двох етапів як зараз - на рахунок суду, потім на загальний рахунок судів. Громадянин, відправляючи поштою документ в суд, матиме можливість швидко придбати марки державного мита на необхідну суму.

      1.2. Покладання обов'язку визначення адреси державного органу, органу місцевого самоврядування чи їхніх посадових осіб (суб'єктів оскарження або відповідачів) на відповідних службовців суду (з покладенням на останніх юридичної відповідальности);

      1.3. Забезпечення оперативного оприлюднення, шляхом розміщення на сторінках судових органів в Інтернеті, календарів розгляду справ та судових документів по справі (вироків, ухвал, постанов, рішень);

      1.4. Надання можливості для судів, шляхом змін в законодавстві, звільняти у необхідних випадках учасників від сплати держмита у справах всіх категорій (люди з малими доходами часто фізично нездатні сплатити значні для них суми. наприклад в процесах щодо нерухомості ). Одночасно - інша сторона має право оскаржити рішення суду про відміну сплати держмита. (програма БЮТ-2007, "скасувати судове мито для громадян за спеціальним переліком справ")

      1.5. Врегулювання в новому ЦПК питання судових витрат. Витрати на адвоката(граничні тарифи), витрати на судовий виклик свідків - водночас інша сторона має бути незацікавлена з фінансової точки зору затягувати процес або подавати невмотивовані позови. Наприклад, це може бути врегульовано за допомогою застави, що має сплачувати позивач на вимогу відповідача, і яка має залишитись у нього у випадку якщо позивач програє процес.

      1.6 Забезпечення неухильного виконання судових рішень, захист свідків щляхом створення інституту судових приставів, які повинні фінансуватись судовою адміністрацією, і отримувати накази від конкретнх суддів, щоб завжди можна було знайти “крайнього”.

      1.7 Державна підтримка освіти на тему верховенства права та захисту прав людини, відповідні шкільні та ВНЗ-курси.


      2. Запровадження ефективної системи прямого звернення громадян до Конституційного суду, забезпечення прозорості обрання суддів Конституційного суду

      (там є деталізація, яку не копіюю)


      3. Введення суду присяжних


      4. Впровадження суддівського самоврядування

      4.1. Реформування системи і органів добору судового корпусу (носіїв судової влади) і наступного контролю за професійною здатністю та порядністю суддів. Це включає - зміну порядку формування кваліфікаційних комісій суддів та Вищої Ради Юстиції, введення Дисциплінарної трибуналу для суддів (див нижче пункт 3) та організованого громадського контролю , а також удосконалення порядку формування та діяльності органів суддівського самоврядування.

      4.2. Максимальна прозорість в доборі кадрів, на всіх рівнях. Наприклад, під час рекомендацій у ВРЮ повинно подаватися 2-3 альтернативних кандидатури. Екзамени для того, щоби стати кандидатом в судді (комп"ютерні тести)

      4.3. Обмеження прав судових адміністраторів. Скорочення адмін-посад до одної позиції - голови суду(без заступників). Головне - виборність голів суду суддями, на невеликий строк (2 або 3 роки), з забороною обиратися на два строки поспіль. Виборність - це реалізація суддівського самоврядування. Без неї не може бути незалежності.

      4.4. Організаційна та кадрова незалежність: Розведення функцій кваліфікаційних органів (комісій) від органів що накладають дисциплінарну відповідальність. Це повинно бути два окремих, незалежних органа, що вибираються за процедурами суддівського самоврядування. Дисциплінарні трибунали найкраще обирати з суддів у відставці, які вже не від кого не залежать.


      5. Впровадження адміністративної та фінансової незалежності судової влади

      5.1. Фінансова незалежність суддів: унормування порядку оплати роботи суддів через закон, з ліквідацією різноманітних надбавок (що за їх допомогою на суддів можна впливати). Оплата - фіксована, і складається з трьох частин (оклад+надбавка за вислугу+надбавка за кваліфікацію)

      5.2. Фінансова незалежність судів: Кожен суд іде окремою строкою в додатках до зведеного бюджету(прозорий бюджет). Дуже важливо - Державна судова адміністрація повинна бути виведена з підпорядкування виконавчої влади, натомість вона повинна підпорядковуватись лише органам суддівського самоврядування.

      5.3. Адміністративна незалежність - суди повинні бути створені таким чином, щоб територіальна юрисдикція не залежала від адміністративного розподілу. (меньше вплив адміністрацій, структура не змінюються навіть якщо відбувається адміністративна реформа)


      6. Декриміналізація окремих видів протиправних діянь, та вдосконалення законодавства про адміністративні правопорушення

      Зміна принципів у здійсненні судочинства. Серед них мають домінувати: рівноправність, змагальність, диспозитивність, яким належить проходити через суть і зміст фактично кожної стадії судового провадження. За такою доктриною потрібно готувати всі процесуальні кодекси, особливо це стосується норм Кримінально-процесуального кодексу (КПК), зміст яких зараз найбільше НЕ відповідає стандартам процедури «правового» судочинства.

      Сучасне кримінальне законодавство та законодавство про адміністративні правопорушення необхідно декриміналізувати , щоб знищити ментальні ознаки колишньої тоталітарної політичної та правової системи. В демократичному суспільстві людина не може бути позбавлена волі за адміністративне правопорушення (відомі всім 15 діб арешту, наприклад). Повинна домінувати нова доктрина — поза кримінальним законом особу притягають до відповідальності, та застосовують до неї покарання за вчинення проступків; кримінально-карні дії необхідно розділити на кримінальні делікти та злочини. Така конструкція є більш логічною не тільки з точки зору читсоти правової теорії, але є також галузево-предметно класифікованою та градованою за видами застосування санкцій.

      За зазначеною вище логікою, необхідно доктринально переглянути співвідношення таких, нібито сталих явищ у кримінально-процесуальній діяльності як «дізнання» і «слідство», що є формами досудового встановлення осіб, обставин та фактів що пов'язані зі вчиненням кримінально-караних дій, з пріоритетом на поширення саме сфери «дізнання» як основної в майбутньому за обсягом застосування, форми розслідування кримінальних деліктів.

      Взагалі, політичному керівництву країни необхідно зрозуміти, що судово-правова реформа це доволі об'ємний комплекс напрямів, що охоплює не лише систему судового устрою, а й передбачає зміну поняттєвих уяв про - право, його місця і ролі в суспільстві та в діяльності апарату органів влади; - наповнення новою суттю правосуддя; - наповнення новою суттю напрямів і змісту діяльності тих державних органів, які в нашій літературі прийнято називати «правоохоронними», а у країнах зі сталою демократичною та правовою системою групують натомість навколо суду, як ядра юридичної системи держави, що обумовлює необхідність удосконалення їхньої орг-структури


      7. Скасування Господарского Кодексу


      8. Введення обов'язкової фіксації всіх судових процесів технічними засобами

      8.1. Введення обов'язкової фіксації досудових дій технічними засобами (аудіозапис допиту — обов'язково). Обов'язковий попередній задокументований медогляд затриманих. Відеозапис — на вимогу допитуваного.

      8.2. Сувора криминальна відповідальність працівників силових відомств за недотримання законних процедур затримання, утримання та допиту.

      8.3. Особливо сувора криминальна відповідальність працівників силових відомств за умисне порушення законних процедур затримання, утримання та допиту.

      8.4. Відмова від адвоката можлива лише в присутності адвоката.

      8.5. Посада чергового адвоката в райвідділах міліції та в прокуратурі. Це — змінна посада: організовуються за допомогою чергування адвокатів. Завдання — надавати першу правову допомогу затриманим. Послуги адвокатів оплачуються державою.
  • 2011.09.19 | rais

    Не змінивши загальну систему керування державою окремі складові не змінити!

    Цей наївняк колись закінчиться? Мала судова реформа, середня, велика... І коли нарешті дійде що систему треба змінювати не під віТюль взагалі, а для України?
    Треба щось міняти в голові...
  • 2011.09.19 | Бродяга

    Re: що змінити в системі правосуддя, щоб не тільки для міністрів?

    Дело в том, что никого, никогда, по справедливости и по наличию фактов, - не привлекали к уголовной ответственности по указанной статье УК Украины. Эта статья действует избирательно в отношении опальных к власти лиц. И все тут.
    И как говорится: чья бы корова мычала.
  • 2011.09.19 | AxeHarry

    повeрнути рeальнe право на озброєну самооборону.

  • 2011.09.21 | НеСправжнійПатріот

    в перекладі: що б таке зробити, щоб нічого не робити і єс відмовив нам в асоціації



Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".