Образ Вертепного Жида: культурополітична аналітика та невчасні мудрування (л)
12/22/2011 | harnack
У нашу хату знову увірветься вертепний Жид
19.12.2011 _ о. Борис Ґудзяк, о. Юрій Щурко, Мирослав Маринович
Версія для друкуКоментарі 164
Як нам ставитися до образу "Жида" в традиційних вертепах? Євреями в історичному бутті були не тільки торговці та лихварі. Євреями були апостоли та майже всі автори Нового завіту. Єврейською була Пресвята Родина – Йосиф та Марія...
Як нам, спільноті Українського Католицького університету (УКУ), ставитися до образу "Жида" в традиційних українських вертепах? Чи й далі бачимо ми в цьому образі справжній корінь наших соціальних, національних і політичних лих? Чи не підсміюється над нами Сатана, що ми забавляємося цим образом, у той час як у державі нашій гучні бенкети справляє нерозпізнане зло?
Кілька днів тому ми, християни східної традиції, увійшли у Різдвяний піст (Пилипівку). Напружені ритми інформаційної доби не сприяють глибинним медитаціям, а підготовка до університетських іспитів відволікатиме від іспиту сумління. Отож ми всі мусимо докласти певних зусиль, щоб надолужити те, що мимоволі втрачаємо.
Цим листом ми запрошуємо вас до інтелектуальної задуми й духовного просвітлення, щоб душа наша стала спроможною розрізнити сяйво Вифлеємської зорі та прийти з дарами до ясел Спасителя.
"Веселих свят, друже командире!" Як в УПА святкували Різдво
Різдвяний піст закінчиться урочистим літургійним проголошенням: "Христос Рождається!", дивовижним чаром Свят-вечора, а тоді веселим співом Коляди. Щиро сподіваємося на те, що свій різдвяний вертеп сформує і студентство УКУ; впевнені, що невеличкі колядницькі ватаги організують зі своїми дітьми й наші молоді батьки.
Але радість очікування цього свята щороку затьмарюється лихим передчуттям, що в час найвищої духовної кульмінації святого Різдва у нашу хату знову увірветься вертепний "Жид", – і насіння зла, що його вертепне дійство мало б виполоти, знову загніздиться в нашій душі.
У нашому Університеті немає однозначного ставлення до цього феномену.
Дискомфорт від цього вертепного образу й відчуття, що він суперечить духовній поставі сучасного християнина й етосові УКУ, сусідує з настороженим ставленням до спроб вилучити його, що сприймається як зневаження давньої традиції та улягання стороннім силам.
Новорічний вертеп дисидентів у Львові 1972 року - напередодні масових арештів 12 січня
Наше завдання на цей Різдвяний піст – остаточно вирішити, якими в цьому питанні мають бути місія та етос УКУ.
Ми не можемо заперечити той історичний факт, що образ "Жида" був традиційним для українських різдвяних вертепів. Мало того, цю роль – поряд з іншими негативними ролями, як-от Ірода чи Смерті – сприймали ентузіастично, у них вкладали багато душі й гумору. Так народ у бароковому стилі представляв дихотомію добра і зла.
З цього пласту української народної культури видно, що в певні епохи соціальні біди українського народу асоціювалися з єврейством (як, до речі, і навпаки).
Далі отута:
http://www.istpravda.com.ua/articles/2011/12/19/65501/
19.12.2011 _ о. Борис Ґудзяк, о. Юрій Щурко, Мирослав Маринович
Версія для друкуКоментарі 164
Як нам ставитися до образу "Жида" в традиційних вертепах? Євреями в історичному бутті були не тільки торговці та лихварі. Євреями були апостоли та майже всі автори Нового завіту. Єврейською була Пресвята Родина – Йосиф та Марія...
Як нам, спільноті Українського Католицького університету (УКУ), ставитися до образу "Жида" в традиційних українських вертепах? Чи й далі бачимо ми в цьому образі справжній корінь наших соціальних, національних і політичних лих? Чи не підсміюється над нами Сатана, що ми забавляємося цим образом, у той час як у державі нашій гучні бенкети справляє нерозпізнане зло?
Кілька днів тому ми, християни східної традиції, увійшли у Різдвяний піст (Пилипівку). Напружені ритми інформаційної доби не сприяють глибинним медитаціям, а підготовка до університетських іспитів відволікатиме від іспиту сумління. Отож ми всі мусимо докласти певних зусиль, щоб надолужити те, що мимоволі втрачаємо.
Цим листом ми запрошуємо вас до інтелектуальної задуми й духовного просвітлення, щоб душа наша стала спроможною розрізнити сяйво Вифлеємської зорі та прийти з дарами до ясел Спасителя.
"Веселих свят, друже командире!" Як в УПА святкували Різдво
Різдвяний піст закінчиться урочистим літургійним проголошенням: "Христос Рождається!", дивовижним чаром Свят-вечора, а тоді веселим співом Коляди. Щиро сподіваємося на те, що свій різдвяний вертеп сформує і студентство УКУ; впевнені, що невеличкі колядницькі ватаги організують зі своїми дітьми й наші молоді батьки.
Але радість очікування цього свята щороку затьмарюється лихим передчуттям, що в час найвищої духовної кульмінації святого Різдва у нашу хату знову увірветься вертепний "Жид", – і насіння зла, що його вертепне дійство мало б виполоти, знову загніздиться в нашій душі.
У нашому Університеті немає однозначного ставлення до цього феномену.
Дискомфорт від цього вертепного образу й відчуття, що він суперечить духовній поставі сучасного християнина й етосові УКУ, сусідує з настороженим ставленням до спроб вилучити його, що сприймається як зневаження давньої традиції та улягання стороннім силам.
Новорічний вертеп дисидентів у Львові 1972 року - напередодні масових арештів 12 січня
Наше завдання на цей Різдвяний піст – остаточно вирішити, якими в цьому питанні мають бути місія та етос УКУ.
Ми не можемо заперечити той історичний факт, що образ "Жида" був традиційним для українських різдвяних вертепів. Мало того, цю роль – поряд з іншими негативними ролями, як-от Ірода чи Смерті – сприймали ентузіастично, у них вкладали багато душі й гумору. Так народ у бароковому стилі представляв дихотомію добра і зла.
З цього пласту української народної культури видно, що в певні епохи соціальні біди українського народу асоціювалися з єврейством (як, до речі, і навпаки).
Далі отута:
http://www.istpravda.com.ua/articles/2011/12/19/65501/
Відповіді
2011.12.23 | harnack
Українські нео-Еклезіасти: не травмуймо нікого анахронічним Ісусом (л)
Хто травматичніший у Вертепі: Вічний Христос чи Вічний Жид?Дарма спитуємо анахронічних українських Еклезіастів, для яких нічого не має бути вічного, тим паче якщо ото є нашою релігійною культурою й споконвічною спадщиною.
Ось що верзуть:
"Господня благодать потрібна нам, щоб ми мали здатність відсікати від себе гріховні нарости минулого й духовно зростати. Не треба бути Еклезіастом, щоб помітити, що і світ, і Церква, і ми самі невпинно еволюціонуємо. Разом з нами міняються й ті засоби, за допомогою яких ми інтерпретуємо світ.
Окремі óбрази, які колись здавалися невинними, сьогодні можуть травмувати людські душі й суперечити нашій земній місії. Не біймося розпрощатися з ними – біймося не помітити, що, обстоюючи застарілі óбрази, ми порушуємо найважливіше в християнстві – заповідь любові."
Гаразд: то розпрощаймося із Травмою-Ісусом, із крипто-жидом.
2011.12.23 | harnack
Українські Еклезіасти католицького складу ума?
Оцей сайт - вільніший й активніший аніж "Майдан"?http://forum.pravda.com.ua/read.php?2,211607735
2011.12.23 | Slavix
Що менш етично: бздіти в переповненому ліфті чи в голос обурюватися, що набзділи?
2011.12.23 | anwalt
Re: Що менш етично: бздіти в переповненому ліфті чи в голос обурюватися, що набзділи?
Класне питання.2011.12.25 | harnack
Глибинність загадковими страхопудо-причтами? Ненамилуєшся отакою аналітичною відвагою!
2011.12.25 | killer-thinker
Re: Що менш етично: бздіти в переповненому ліфті чи в голос обурюватися, що набзділи?
найменш етично - це задавати такі ідіотські питання2011.12.25 | переповнений ліфт
как я вас понімаю мушчіна вот і я молчю а шо дєлать
пользуяс случяем напамиинаю шо меня переполнять не следуєт када я справвний то проста ніпаеду2011.12.24 | Hadjibei
Та там все просто: взяли гроші у Фірташа і тепер відробляють
Ото й уся політкоректність.2011.12.24 | mala
Не судіть усіх по собі (с). Гроші українця Фірташа тут ні до чого. Йому жиди не цікаві.
2011.12.25 | killer-thinker
Re: Не судіть усіх по собі (с). Гроші українця Фірташа тут ні до чого. Йому жиди не цікаві.
Фірташ такий українець як ....2011.12.29 | mala
Re: Не судіть усіх по собі (с). Гроші українця Фірташа тут ні до чого. Йому жиди не цікаві.
killer-thinker пише:> Фірташ такий українець як ....
і Ви. Хоча про Вас мені нічого не відомо, може Ви - жид або москаль.
2011.12.29 | killer-thinker
Re: Не судіть усіх по собі (с). Гроші українця Фірташа тут ні до чого. Йому жиди не цікаві.
.... як і я теж не знаю, хто Ви така за птиця --- а може Ви теж жидівка або маскалька, агентка Кремля... ? Ну і Що з того??? Це як в анекдоті!Основне, що ВИ дуже хороша, чесна і порядна українська людина... І за це ми Вас шануємо, любимо і поважаємо.
Па-па!
Слава Україні!
2011.12.29 | mala
Re: Не судіть усіх по собі (с). Гроші українця Фірташа тут ні до чого. Йому жиди не цікаві.
killer-thinker пише:> .... як і я теж не знаю, хто Ви така за птиця --- а може Ви теж жидівка або маскалька, агентка Кремля... ?
Не може, бо мене тут багато хто знає.
2011.12.29 | killer-thinker
Re: Не судіть усіх по собі (с). Гроші українця Фірташа тут ні до чого. Йому жиди не цікаві.
????????????????А Хто і Що йому цікаве????
2011.12.29 | mala
Re: Не судіть усіх по собі (с). Гроші українця Фірташа тут ні до чого. Йому жиди не цікаві.
killer-thinker пише:> ????????????????
>
> А Хто і Що йому цікаве????
Гроші.
2011.12.24 | Мірко
Жид яко жид не був і не є ворогом українцеві
Він ставав ворогом, чи пак злом, коли вибирав для себе ролю вислужника одної чи другої рутенофобської імперії. Був ворогом коли в певні часи служив Польщі чи Речі Посполиті, був і є ворогом коли служив Московській чи Большевицькій Імперії. Був другом коли спільно з українцем боровся із тим злом. А так, день в день він є конкурентом який не дає нам відпружитись чи знесилитись, і це теж добре.За Ярослава були жидівські ворота в Києві. Був і жидівський квартал у самім дитинцю.
Сьогодні є жиди - українські націоналісти, і є самоненависні "українці" рутенофоби.
2011.12.25 | killer-thinker
САМЕ ТАК! --- Re: Жид яко жид не був і не є ворогом українцеві - і ПОРА
вже українцям цю просту істину зрозуміти....2011.12.24 | Олекса
Re: Образ Вертепного Жида: культурополітична аналітика та невчасні мудрування (л)
Пора у вертеп вставити іншого персонажа - москида... Чи зло українцям приносить міфічний тоталітаризм на чолі з вусатим дядьком божественного походження?2011.12.25 | killer-thinker
Не створюйте проблему на пустому місці - жид жидові різниця, так само
як українець українцю, поляк полякові, німець німцю, чи француз французу... - і примітивні чи наївні узагальнення тут вкрай недоречні. Просто нічого шукати причини своїх невдач серед нац-особливостей інших народів - це шлях в нікуди!2011.12.27 | RuslanM
Пропоную Жида замінити Зеком-актуально і своєчасно
2011.12.27 | Hadjibei
Re: Пропоную Жида замінити - ні просто треба додати ще й зека
Тоді буде вже повний набір:Колєсніков, Азаров, Пінчук, Фірташ і "прімкнувшій к нім" Януковіч.
2011.12.27 | RuslanM
І ще Юлю з Ющенко-може вийти гарна вистава
2011.12.29 | mala
Re: Пропоную Жида замінити Зеком-актуально і своєчасно
Не треба нічого міняти. Може нам ще в Шевченка деякі рядки замінити?