МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Сучасна словацька музика

05/21/2011 | Shooter
Оскільки попередній допис про I.M.T. Smile отримав один плюс :), вирішив я написати трішки довшого поста про, власне, топік. Звісно, це буде суто персональний погляд, тих "кавалків" які мені подобаються, але намагатимуся, принаймі коротко, показати всі визначальні постаті цього явища. Якщо взяти виник сучасної словацької музики/"естради", то подібно як в нас це явище зароджувалося в кінці 60-х - на початку 70-х. І подібно до нашої естради, з одного боку мало сильних співаків-вокалістів, а з іншого - групи. Щодо перших, то якщо в Чехії домінували Вондрачкова, Ґот та Кубішова (остання була активною антикомуністкою після 1968, а тому зникла зі сцени), то в Словаччині це однозначно була Маріка Ґомбітова. Сама її відома пісня - Vyznanie. Співачка, що є типове для Словаччини, мала тембр голосу "вище середнього". :) Нажаль, десь в 30-літньому віці співачка попала в автокатастрофу, після якої залишилася з паралічем ніг, на чому її активна кар*єра закінчилась. В частині груп однозначно домінував Елан - причому, не тільки в Словаччині, але й в цілому в Чехословаччині. Йожо Раж, Вашо Патейдл, етс., за ці майже 40 років виступали і разом як група, і робили сольні проекти...справжні "стовпи" словацької (поп)-рокової сцени. Один з їхніх порівняно недавніх доробків, Voda, čo ma drží nad vodou - внизу. Звісно, крім Ґомбітової та Елану була й купа інших більш-менш цікавих виконавців, але акцент цього посту не на 70-х та 80-х :). Тим не менше, як приклад наведу ще одного цікавого, вже небогого музиканта, - Дежо Урсіні. Його "давні" групи грали, скажімо, і біґ-біт. Як от Соулмен з його Baby Do Not Cry Або старий джаз-мен Петер Ліпа. Live версія його досить відомої пісні: Але вернімося на початок 90-х.Тоді в Словаччині, власне, вже грало довший час достатньо "усталених" груп та виконавців, з наведеними вище включно. Це, доречі, відрізняє Словаччину від України - в нас, в додаток до офіційної естради, повноцінна рок сцена почала формуватися аж з половини 80-х років. Тим не менше, початок 90-х дав поштовх "новій музиці". Найяскравішими представниками цього періоду я би назвав вже описаний тут http://www2.maidan.org.ua/news3/view.php3?bn=maidan_culture&key=1305500916&first=1305622707&last=1296579310 I.M.T.Smile та Ріхарда Мюллера. Що стосується поп-сцени, то тут на початку 90-х яскраво спалахнула Барбара (з типово словацьким тембром голосу :) ) - і, нажаль, зникла. Ked pride laska Проте вернімося до другого "стовпа 90-х" - Ріхарда Мюллера. Дядько не тільки писав добрі тексти та музику, але зумів й зібрати навколо себе групу дуже сильних інструменталістів - Андрей Шебан, Бунтай, етс. Короткий перегляд "головних", як на мене, пісень Ріхарда Мюллера - внизу. Milovanie v Dazdi. В кліпі зі своєю жінкою. Його бухло, наркота, "ульоти" під 40 років їх "розвели". Взагалі, дуже сильні тексти. "Смачна" лексика, в цій пісні - навіть постмодерністське посилання на свою ж пісню Tlaková níž Згадана вище Tlaková níž. Версія 2007, коли Мюллер зібрав був собі групу американських музикантів, з якими зіграв тур концертів по Словаччині та Чехії. Дещо пізніша пісня Cigaretka na 2 tahy, з дуже цікавого альбому LSD. І сама пісня LSD....явно кислотна :) Попри згаданих стовпів, "життя в музиці продовжувалося" :) Типовим було те, що bottom-up підхід в Словаччині, себто "з низів", був набагато сильнішим ніж в пост-совку: фактично, нікакіх Віаґр, Чітирьох підарасів та іншої подібної пурги. Зате з*являлися справді цікаві музиканти/співаки. Як от Яна Кіршнер в кінці 90-х. (Доречі, які типові "словацькі" прізвища - Мюллер, Кіршнер...:) ) Дві її пісн - внизу: Modra (Lezis so mnou na perach, do mna padas ako dazd.....m-m-m текст :) ) Pokoj v duši Потім прийшли 2000 з їх пісенними конкурсами. Перші конкурси зуміли "випродокувати" кілька імен, які пізніше стали професіоналами. Як от наприклад Зузана Сматанова (теж гарне прізвище :) ). Її версія "класичних" Черешень (знову з дуже сильним текстом). Ceresne Тут, мабуть, варто пригадати ще одного "стовпа": Яро Філіп. Дядько був "універсал", лише голосу не мав. Але пісні писав супер - Черешні його пісня. Крім того, був супер гуморист, актор, етс...Шкода, помер порівняно молодим. Поруч з тим виникали і щезали групи, співаки, етс...життя тривало. Розширялася палітра з "класичної естради" до всього існуючого спектру. Як приклади нової хвилі, мабуть, варто навести Peha (Катка Кнехтова) (виросла з I.M.T.Smile), Desmod, Puding Pani Elvisovej...чи навіть "свіжих маловідомих вар*ятів" Sto much. Peha - Za tebou Desmod - Mám na to liek Puding Pani Elvisovej - Davaj Het Sto múch - Oblecme sa Отаке от :) Enjoy!....єслі шо :)


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".