МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Самбатас

06/28/2003 | Габелок
Знайшов цікаві паралелі цього слова в індійських мотивах. Якщо припустити, що греки (візантійці) називали Київ Самбатас і, що це також було ім*я батька Кия, і що вони мали іранське походження (іранське мовне походження, не територіальне!), то палі та санскрит можуть бути в допомозі.

http://dsal.uchicago.edu/dictionaries/pali/

Х(К)ільбудій (Кий) - може бути перекладено, як "той який розумний"

Успішний:
Sampada (p. 690) (f.) [fr. san+pad, cp. BSk. sampada Divy 401 (devamanusya°), also sampatti] 1. attainment, success, accomplishment; happiness, good fortune; blessing, bliss A I.38; Pv II.947 (=sampatti PvA 132). -- Sampada in its pregnant meaning is applied to the accomplishments of the individual in the course of his religious development. Thus it is used with sila, citta, & panna at D I.171 sq. and many other passages in an almost encyclopedic sense. Here with sila° the whole of the silakkhandha (D I.63 sq.) is understood; citta° means the cultivation of the heart & attainments of the mind relating to composure, concentration and religious meditation, otherwise called samadhikkhandha. It includes those stages of meditation which are enumd under samadhi. With panna° are meant the attainments of higher wisdom and spiritual emancipation, connected with supernormal faculties, culminating in Arahantship and extinction of all causes of rebirth, otherwise called vijja (see the 8 items of this under vijja b.). The same ground as by this 3 fold division is covered by the enumeration of 5 sampadas as sila°, samadhi°, panna°, vimutti°, vimutti--nanadassana° M I.145; Pug 54; cp. S I.139; A III.12.
nnThe term sampada is not restricted to a definite set of accomplishments. It is applied to various such sets besides the one mentioned above. Thus we find a set of 3 sampadas called sila°, citta° & ditthi° at A I.269, where under sila the Nos. 1--7 of the 10 silas are understood (see sila 2 a), under citta Nos. 8 & 9, under ditthi No. 10. <-> sila & ditthi° also at D III.213. -- A set of 8 sampadas is given at A IV.322 with utthana°, arakkha°, kalyanamittata, sammajivita, saddha°, sila°, caga°, panna°; of which the first 4 are expld in detail at A IV.281=322 as bringing wordly happiness, viz. alertness, wariness, association with good friends, right livelihood; and the last 4 as leading to future bliss (viz. faith in the Buddha, keeping the 5 silas, liberality, higher wisdom) at A IV.284=324. Another set of 5 frequently mentioned is: nati°, bhoga°, arogya°, sila°, ditthi° (or the blessings, i. e. good fortune, of having relatives, possessions, health, good conduct, right views) representing the "summa bona" of popular choice, to which is opposed deficiency (vyasana, reverse) of the same items. Thus e. g. at A III.147; D III.235. <-> Three sampadas: kammanta°, ajiva°, ditthi,° i. e. the 7 silas, right living (samma--ajiva), right views A I.271. -- Another three as saddha°, sila°, panna° at A I.287. <-> Bdhgh at DhA III.93, 94 speaks of four sampadas, viz. vatthu°, paccaya°, cetana°, gunatirQka°; of the blessings of a foundation (for merit), ofmeans (for salvation), of good intentions, of virtue (& merit). -- A (later) set of seven sampadas is given at J IV.96 with agama°, adhigama°, pubbahetu°, attattha--paripuccha°, titthavasa°, yoniso -- manasikara°, buddh'upanissaya°. -- Cp. the following: atta° S V.30 sq.; akappa° A I.38; ajiva° A I.271; DA I.235; kamma° A IV.238 sq.; dassana° Sn 231; nibbana° Vism 58; bhoga° (+parivara°) DhA I.78; yaga° ThA 40 (Ap. V.7); vijjacarana° D I.99.

[p. 691]
nn2. execution, performance; result, consequence; thus yanna° successful performance of a sacrifice D I.128; Sn 505, 509; pitaka--sampadaya "on the authority of the Pitaka tradition," according to the P.; in exegesis of iti--kira (hearsay) A I.189=II.191=Nd2 151; and of itihitiha M I.520=II.169.



Мудрий:
Sambodhi (p. 694) (f.) [san+bodhi1] the same as sambodha, the highest enlightenment D I.156; II.155; Dh 89=S V.29; Sn 478; S I.68, 181; A II.14; It 28, 42, 117; SnA 73. See also samma°.
nn--agga [°yagga] the summit of enlightenment Sn 693; --gamin leading to enlightenment S V.234; --patta having attained enlightenment, an Arahant Sn 503, 696; --parayana that which has enlightenment as its aim, proceeding towards enlightenment, frequently of the Sotapanna D I.156 (discussed in Dialogues I.190 sq.); III.131 sq.; A I.232; II.80, 238; III.211; IV.12, 405; S V.343, 346; DA I.313. --sukha the bliss of enlightenment Kvu 209.

Відповіді

  • 2004.08.20 | Габелок

    Re: Хільбудій

    http://www.zn.kiev.ua/nn/show/496/46582/

    Стаття фігова, але ось ці два місця привернули мою увагу:


    "Ще більше дискусій викликала національність Кия, а точніше — приналежність його до певного народу. Існують десятки чітко відпрацьованих «версій», відповідно до яких засновник міста був антом, готом, гунном, сарматом, аварцем, хазарином, поляком, персом, євреєм, індусом...

    Так, історик XVIII століття Шахматов писав:

    «Кий, або Кеа, стародавньою перською мовою знаменує державець, володар, господар, так само іноді за хороброго воїна або витязя береться... ім’я ж брата його Хурех (Хорив) знаменує участь або учасника у володіннях і водночас — спірника або суперника... Щек також може ліпше від арабської, ніж від якоїсь іншої походити: тому що цією мовою Шейх, або просторічно Ших, знаменує старійшину, начальника превченого»."

    "Хільбудій" може означати Кий Будин, або, якщо староперське слово "кеа" справді, якось стосується нашого Кия, то "Хільбудій" може означати Правитель Будинів, про яких згадує Гомер, і які, можливо були слов'янами.

    Трохи відступ від теми про Кия. Кий міг бути слов'янином, про слов'янскість Хільбудія пише Прокопій Кесарійський. Що ж до Аскольда та Діра (чи Дірдя), то ці імена явно германського (варязького походження).
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2004.08.23 | Norman

      Re: Хільбудій

      Ну знову ми стараєвся вивeсти Украінтсів від якихось там пeрсів а Тризуб від Шіви :) Кілька малих зауваг:

      1. Назва "Київ" є типічно словянскою а нe шідно-іранською. Огліаньтe мапу розсeлeнніа Sловян - там морe Києвів. ТSe і Київ в Моравіі і Куява в Польшів.

      2. Sамбатас - назва грeтська. Якшо я нe помиліаюся, тсe імя одного з Візантійських імпeраторів. Можливо біліа Києва була якась стоянка грeтських куптсів.

      3. ім’я ж брата його Хурех (Хорив) знаменує участь або учасника у володіннях і водночас — спірника або суперника

      - А чи нe простішe вивeсти Хорива від плeміа Хорватів а Щeка від Чeхів? Як на мeнe то в 5ст. більшe знали про словянськe походжeнніа і довколишні союзні плeмeна ніж про якихось античних пeрсів.

      4. Хільбудій - чи нe здаєтся вам шо назва має в собі Готськe походжeнніа? Нe трeба забувати шо на містсі Києва вжe стояв готський Днапарстад.


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".