МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Руське літописання. за ПП Толочком

01/03/2004 | Габелок
Руське літописання.

Петро Толочко.
Київська Русь.
Київ. Абрис. 1996

с. 315

Це видатне явище в культурному житті не лише Київської Русі, а й усієї середньовічної
Європи. Академік ХVII ст. Г. Міллер, вражений широтою літописної інформації і рівнем її систематизації, писав, що Нестор і його наступники створили систему руської історії, яка настільнки повна, що жодна нація не може похвалитися таким скарбом.

Літопсання на Русі винкло рано. Б.О.Рибаков та інші дослідники відносять першопочатки іторичної писемності до часів князя Аскольда, а саме, до 60 – 80-х років ІХ ст. Виділяється так званий “Літопис Оскольда”, сліди якого збереглися в Никонівському літописному зводі ХVI ст. Спроба М.Ю. Брайчевського реконструювати літопис ІХ ст. Шляхом перенесення до нього повідомлень, які стосуються часів Володимира Святославича, не може вважатися науковою. Систематичне літописяння за Аскольда ще не велося. Мова може йти лише про поодинокі записи.

Більше підстав говорити про літописну традицію для Х ст., на чому наполягали М.М. Тихомиров, Б.О. Рибаков, Л.В. Черепнін. Вважається, що це був історичний твір, який підводив підсумки діяльності Володимира Святославича і його попередників. Існує думка, що створювався він у стінах Десятинної церкви, а його автором був Анастас Корсунянин. Цей літописний звід був першою спробою історичного узагальнення півторасотлітньої історії Київської Русі.

О.О. Шахматов виділив літописний твір 1039 р., створений при Софійському соборі, який одержав назву найдвнішого Київського заводу. Закінчувувся він великою статтею, в якій вміщена похвала будівничій і просвітницькій діяльності Ярослава Мудрого.

У 70 – 80-х роках ХІ ст. Літописання ведеться в Десятинній церкві, а також Києво-Печерському монастирі, де 1078 р. Створюється ігуменом Никоном самостійний літописний звід. Никон був не просто редактором матеріалів, зібраних до нього, а й автором основного тексту літопису з 1039 по 1078 рр. Ще один літопсний звід ХІ ст. (1095) пов’язується з діяльністю ігумена Києво-Печерського монастиря Іонна. В ньому виразно прозвучав заклик до єднання князів для боротьби з половцями.

На початку ХІІ ст. В Києво-Печерському монастирі створюється літописний звід, найзваний його автором Нестором “Повістю минулих літ” ( >> власне моя опінія – мусить бути: “Повість давніх літ”) . У вступі до “Повісті” Нестор розгорнув широку картину світової історії, показав місце слов’ян і Київської Русі в системі тодішнього світу, ствердив прогресивну філософську ідею взаємозв’язку і взаємообумовленості історії всіх народів... Помітний вплив на Нестора справила візантійська хроніка Х ст. Георгія Амартола.

“Повість минулих літ” доведена Нестором до 1110 р., після чого в часи Мономаха – Мстислава її двічі редагували – у 1116 р. Ігумен Видубичького монастиря Сільвестр, у 1118 р. – Мстислав Володимирович або його прихильники. В результаті в ній з’явилася концепція руської історії.

“Повість минулих літ”, що стала основною майже всіх руських літописів, найкраще збереглася в двох літописних списках – Лаврентіївському (1377) та Іпатіївському (початок XV ст.). Останній складається також із Київського (1200) і Гальцько – Волинського (кінець ХІІІ ст.) літописних зводів. Київський звід був укладений ігуменом Видубицького монастиря Мойсеєм, придворим літописцем великого київського князя Рюрика Ростиславича, Галицький – книжником Тимофієм і його продовжувачами.

Крім Києва літописання велося в Новгороді, Чернігові, Переяславі, Галичі, Холмі, Володимирі-Волинському, Володимирі-на-Клязмі, Ростові та інших містах Русі. В ХІІ – ХІІІ ст. Поряд з традиційними з’являються нові форми історичних творів – сказання, сімейні і родові хроніки, військові повісті, життєписи князів. ...

Вивчення хронології літописів показує, що вона базувалася переважно на “констанопольській” ері, яка час від “створення світу” до Різдва Христового визначала в 5508 р. Окремі статті датуються “олександрійською”, або “антіохійською”, ерою, що становила 5500 років. Різними були і стилі літочислення, тобто визначення початку року. В більшості літописних зводів вживали два стилі – березневий і ультраберезневий, який був на один рік старший. Зустрічається, хоч і рідко, вересневий грецький стиль літочислення, на півроку старший за березневий і на півроку молодший за ультраберезневий.

Відповіді

  • 2004.01.04 | VENED

    Re: Электронная Библиотека редких книг

    http://www.ovsya.com.ua/#up

    Украинская Электронная Библиотека редких книг по истории
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2004.01.04 | Габелок

      Re: Що саме цікаве у цій бібліотеці? (-)

  • 2004.01.06 | Рюген

    Древнейшая летопись

    Летописание, как специфический литературный жанр, зародилось в Киеве в конце X века. Первым летописным сводом Древней Руси был Киевский летописный свод 996-997 годов. Позднее, в 1037-1039 годах, он перерабатывался и вошел в состав древнейшего Киевского свода, который велся при храме св. Софии по повелению кн. Ярослава Мудрого. Этот свод впоследствии также многократно перерабатывался и переписывался иноками Киево-Печерского монастыря, пока не принял окончательный вид и стал называться "Повестью временных лет".

    Эта дошедшая до нас летопись излагает события русской истории до 10-х годов XII века. Ее первая редакция была составлена около 1113 года Нестором, монахом Киево-Печерского монастыря, по заказу кн. Святополка II Изяславича. Ее вторая редакция относится к 1116 году и была составлена Сильвестром, игуменом Киевского Выдубицкого монастыря, для кн. Владимира Мономаха. А в 1118 году в Переяславле безымянным летописцем была создана третья редакция "Повести временных лет" для князя Мстислава Владимировича.

    На этом работа летописцев в XII веке на текстом "Повести" не закончилась. Согласно вероятному предположению ряда ученых (М.Х.Алешковский и др.) в 1119 году пресвитер Василий, близкий к Владимиру Мономаху, в четвертый раз отредактировал текст "Повести временных лет" и его сохранила нам Ипатьевская летопись. Этот Василий - автор "Повести об ослеплении князя Василька Теребовльского", вошедшей в "Повесть временных лет". В 1123 году в Переяславле епископ Сильвестр, бывший игумен Выдубицкого монастыря, скопировал текст Васильевой редакции. В процессе многократных переписок текст Васильевой редакции "Повести временных лет" вошел в состав Тверского свода 1305 года, который дошел до нас в Лаврентьевской летописи 1377г. Только Новгородская первая летопись старшего извода (Синоидальный список) сохранила до наших дней более или менее цельный текст первой редакции "Повести" в составе свода 1118 года, с поправками Добрыни Ядрейковича 1225-1228 годов.
    ---------
    Таким образом древнейший вариант "Повести временных лет" сохранился в Новгородской летописи Старшего извода.
    Сам текст можно найти здесь: http://litopys.narod.ru/novglet/novg.htm


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".