Перша прес-конференція міністра освіти Станіслава Ніколаєнка
02/12/2005 | Olha_K
Міністр освіти і науки Станіслав Ніколаєнко дав першу прес-конференцію
(з сайту МОН www.mon.gov.ua)
Сьогодні Міністерство освіти і науки працює над створенням плану конкретних кроків-заходів щодо реалізації Програми дій Уряду в галузі вищої школи, науки, технологій, проф-техосвіти, дошкільній й позашкільній ланках освіти, - наголосив відкриваючи свою першу прес-конференцію Міністр освіти і науки Станіслав Ніколєнко. Окрім програми, триває робота над визначенням пріоритетів, на яких сконцентрується робота і міністерства, і науково-педагогічної громадськості.
І на першому місці стоятиме питання якості і доступності української освіти . Воно розглядається, передусім, в рамках європейської інтеграції - приєднання до Болонського процесу. Сьогодні рівень розвитку продуктивних сил за кордоном, в Європі, набагато вищий, ніж в Україні, і освіта, яка забезпечує такі кадри, має набагато кращі параметри. Теоретично в Україні також добре вчать, але за кордоном набагато краща практична підготовка.
Одним із напрямів щодо покращення якості вищої освіти міністр назвав боротьбу з псевдоосвітою. В Україні біля тисячі філій різних ВНЗ, лише в АР Крим їх 130. Тому є необхідність подивитися на те: скільки створено останнім часом нових ВНЗ? чи є їх заснування доцільним? який у них рівень навчання? Не можна сьогодні обманювати людей, наголосив Станіслав Миколайович, імітуючи навчальний процес. Триватиме робота і щодо аналізу всієї освітньої мережі, обсягів ліцензування. Будуть підтримуватимуться потужні університети й інститути, а також буде посилено моніторинг за діяльністю ВНЗ і філій, якість навчання в яких може бути поставлена під сумнів.
Ще одним пріоритетом у діяльності міністерства, який також пов'язаний з якістю освіти, і, зокрема, вищої, є боротьба з корупцією . Її Станіслав Ніколаєнко бачить за кількома напрямами. Передусім, через підвищення заробітної плати вчительству і професорсько-викладацькому складу, бо поки ставка вчителя після університету буде 316 гривень, а професора 750, будь-які адміністративні, моральні, виховні, юридичні впливи будуть безсилі.
На думку міністра, молодий педагог, який прийшов до школи після педагогічного університету, має отримати зарплату хоча б у розмірі двох прожиткових мінімумів. Це сьогодні приблизно 850 гривень. Досвідчений вчитель - пропорційно більше. Викладачі і науковці вищої школи - ще більше. Міністр сподівається, що зарплата працівникам науково-освітянської галузі буде підвищуватися протягом року, а не обмежиться 10-відсотковим зростанням з першого січня. Можливо підвищення відбудеться влітку і напередодні першого вересня. Однак все залежить від того, чи вдасться розрубати "гордіїв вузол", які є в економіці.
Інструментом боротьби з корупцією у вищих навчальних закладах Станіслав Ніколаєнко, бачить у запровадженні незалежного тестування. І, хоча, створення системи незалежних центрів ще попереду, вже цього року вступні іспити в університети відбуватимуться у форму тестування. Буде поширений досвід Києво-Могилянки і Львівського університету ім.І.Франка. Збільшиться і державне замовлення.
Платне і безоплатне навчання у вищій школі. Нині це питання постійно піднімається серед громадськості. Відповідаючи на запитання журналістів, Станіслав Миколайович зазначив, що воно вирішуватиметься пропорційно благополуччю нашої держави. Сьогодні в структурі утримання вищого державного закладу України - університету, інституті, батьківська плата складає 55 відсотків. В Америці у приватному університеті - 37 відсотків, у державному - 17. Сьогодні Україна завдяки змінам у законодавстві поступово просувається у такому ж напрямі. Так змінено філософію відносин між виробництвом і навчальними закладами. Якщо раніше підприємства оплачували навчання необхідних їм спеціалістів з прибутку, то нині ці витрати перенесено до валових затрат. Тобто витрати на освіту фахівців, закладаються у вартість продукту. Однак ця норма законодавства має запрацювати з наступного - 2006 року. Та, зазначив Станіслав Миколайович, міністерство лобіюватиме її введення хоча б з червня цього року, бо це додатковий ресурс для вищої школи у вигляду трьох мільярдів гривень, а всього на вищу освіту нині виділяється 4,5 мільярдів.
Одним з пріоритетних напрямів роботи МОН новий міністр назвав формування інформаційного освітньо-наукового простору. Сьогодні у ВНЗ, технікумах, школах є десятки, тисячі комп'ютерів, комп'ютерних комплексів, але вони не об'єднані в єдину інформаційну мережу. Проблемою є й програмне забезпечення для шкіл, ВНЗ, державних закладів. Вартість одного ліцензованого комплекту програм 300-400 доларів. Чи здатна сьогодні сільська школа чи профтехучилище заплатити дві - три тисячі за програмне забезпечення? Станіслав Миколайович розповів, що під час поїздки у Чехію було домовлено з компанією "Майкрософт" про те, що компанія не згортатиме свої освітні програми в Україні та про розробку механізмів, які дозволять нашим школам купувати програне забезпечення по ціні десь п'ять доларів, а вищим навчальним закладам і державним установам за 30.
Найближчим часом МОН активно працюватиме в напрямі забезпечення навчальних закладів сучасними технічними засобами навчання. Як розповів міністр освіти і науки, сьогодні є угоди зі Світовим банком, є договори з Федеративною Республікою Німеччиною, а також затверджено створення технопарку "Навчальне приладдя". І стоїть завдання до кінця року хоча б педагогічні університети, інституту підвищення кваліфікації вчителів, а також пілотні школи забезпечити сучасними приладами для кабінетів хімії і фізики.
Половина український вищих навчальних закладів сьогодні не займається дослідницькою роботою. Мова йде й про госпрахункові науково-дослідні прикладні роботи, під час яких ВНЗ напряму співпрацює з бізнесом чи підприємством і отримують прибутки, які можуть визначатись десятками і сотнями тисяч євро. На думку міністра, необхідно виробити механізми стимулювання ректорів для розвитку в їхніх інститутах науково-дослідних, науково-конструкторських робіт.
Ще одне питання, яке стоїть на часі - комерціалізація наукових досягнень, винаходів, патентів. Нині, повідомив Станіслав Ніколаєнко, з тисячі українських патентів до виробництва доходить, тобто комерціалізується, лише шість - 0,6 відсотка. Тому ні про який інноваційний розвиток держави, в основі якого лежать нові знання, не можна говорити. У Фінляндії із 100 патентів реалізується на практиці приблизно 30 відсотків. Тому, як розповів міністр освіти і науки, у планах є створення на базі Департаменту інтелектуальної власності Фундації українських винаходів. Яка буде займатися моніторингом потреб виробничої і бізнес сфери України у ноу-хау і пропонувати, після відповідної експертизи, винахідникам або реалізувати їх ідеї у приватному чи державному секторі, або допомогти їм отримати кредит на самостійне впровадження їх винаходу (у такому випадку будуть залучатися венчурні фонди).
Нагальним, підкреслив Станіслав Миколайович, є подолання морально-духовної кризи . Воно є загальнодержавною проблемою. Її вирішення лежить у громадсько-державному управлінні, підвищенні ролі громадськості і студентське самоврядування. Необхідним є перегляд відносин між школою і релігією. Міністр підкреслив, що конституційна норма про відділення церкви від держави і від школи є незмінною, але потрібно використати все те, що є цінне в релігії щодо впливу на родину, на учня на студента поза навчальним процесом.
Щодо повернення до п'яти бальної системи оцінювання, то Станіслав Миколайович зауважив, що нині у багатьох школах вчителі її прихильники й противники розподіляються 50 на 50. Учні 1- 4 класів, які не знають іншої системи, сприймають 12-бальну нормально. Частина старшокласників сприймає, а частина -ні. На думку міністра, необхідно провести соціологічне дослідження і подивитися наукової точки зору, а тоді вирішувати повертатися до п'яти бальної системи оцінювання чи ні.
Мовне питання. Міністр освіти і науки завірив, МОН опікуватиметься підтримкою державної української мови, і одночасно, відповідно до міжнародних норм, робити все аби мови інших національностей не принижувалися в Україні.
Посилиться у роботі Міністерства і регіональний аспект . Першим листом, який підписав міністр був лист до голів облдержадміністрацій, в якому окреслені головні проблеми галузі - і щодо соціальної захищеності вчителів і науковців і щодо інших питань, над якими МОН сподівається активно співпрацювати разом з місцевими органами влади. Також, зазначив міністр, буде активніше поширюватися передовий досвід. Звичайно, що міністерство не може слідкувати за станом у кожній з 22 тисяч шкіл, тому велика роль належить громадським організації. До того ж 15-17 тисяч освітян є депутатами різних рівнів, які і мають впливати на ситуацію.
(з сайту МОН www.mon.gov.ua)
Сьогодні Міністерство освіти і науки працює над створенням плану конкретних кроків-заходів щодо реалізації Програми дій Уряду в галузі вищої школи, науки, технологій, проф-техосвіти, дошкільній й позашкільній ланках освіти, - наголосив відкриваючи свою першу прес-конференцію Міністр освіти і науки Станіслав Ніколєнко. Окрім програми, триває робота над визначенням пріоритетів, на яких сконцентрується робота і міністерства, і науково-педагогічної громадськості.
І на першому місці стоятиме питання якості і доступності української освіти . Воно розглядається, передусім, в рамках європейської інтеграції - приєднання до Болонського процесу. Сьогодні рівень розвитку продуктивних сил за кордоном, в Європі, набагато вищий, ніж в Україні, і освіта, яка забезпечує такі кадри, має набагато кращі параметри. Теоретично в Україні також добре вчать, але за кордоном набагато краща практична підготовка.
Одним із напрямів щодо покращення якості вищої освіти міністр назвав боротьбу з псевдоосвітою. В Україні біля тисячі філій різних ВНЗ, лише в АР Крим їх 130. Тому є необхідність подивитися на те: скільки створено останнім часом нових ВНЗ? чи є їх заснування доцільним? який у них рівень навчання? Не можна сьогодні обманювати людей, наголосив Станіслав Миколайович, імітуючи навчальний процес. Триватиме робота і щодо аналізу всієї освітньої мережі, обсягів ліцензування. Будуть підтримуватимуться потужні університети й інститути, а також буде посилено моніторинг за діяльністю ВНЗ і філій, якість навчання в яких може бути поставлена під сумнів.
Ще одним пріоритетом у діяльності міністерства, який також пов'язаний з якістю освіти, і, зокрема, вищої, є боротьба з корупцією . Її Станіслав Ніколаєнко бачить за кількома напрямами. Передусім, через підвищення заробітної плати вчительству і професорсько-викладацькому складу, бо поки ставка вчителя після університету буде 316 гривень, а професора 750, будь-які адміністративні, моральні, виховні, юридичні впливи будуть безсилі.
На думку міністра, молодий педагог, який прийшов до школи після педагогічного університету, має отримати зарплату хоча б у розмірі двох прожиткових мінімумів. Це сьогодні приблизно 850 гривень. Досвідчений вчитель - пропорційно більше. Викладачі і науковці вищої школи - ще більше. Міністр сподівається, що зарплата працівникам науково-освітянської галузі буде підвищуватися протягом року, а не обмежиться 10-відсотковим зростанням з першого січня. Можливо підвищення відбудеться влітку і напередодні першого вересня. Однак все залежить від того, чи вдасться розрубати "гордіїв вузол", які є в економіці.
Інструментом боротьби з корупцією у вищих навчальних закладах Станіслав Ніколаєнко, бачить у запровадженні незалежного тестування. І, хоча, створення системи незалежних центрів ще попереду, вже цього року вступні іспити в університети відбуватимуться у форму тестування. Буде поширений досвід Києво-Могилянки і Львівського університету ім.І.Франка. Збільшиться і державне замовлення.
Платне і безоплатне навчання у вищій школі. Нині це питання постійно піднімається серед громадськості. Відповідаючи на запитання журналістів, Станіслав Миколайович зазначив, що воно вирішуватиметься пропорційно благополуччю нашої держави. Сьогодні в структурі утримання вищого державного закладу України - університету, інституті, батьківська плата складає 55 відсотків. В Америці у приватному університеті - 37 відсотків, у державному - 17. Сьогодні Україна завдяки змінам у законодавстві поступово просувається у такому ж напрямі. Так змінено філософію відносин між виробництвом і навчальними закладами. Якщо раніше підприємства оплачували навчання необхідних їм спеціалістів з прибутку, то нині ці витрати перенесено до валових затрат. Тобто витрати на освіту фахівців, закладаються у вартість продукту. Однак ця норма законодавства має запрацювати з наступного - 2006 року. Та, зазначив Станіслав Миколайович, міністерство лобіюватиме її введення хоча б з червня цього року, бо це додатковий ресурс для вищої школи у вигляду трьох мільярдів гривень, а всього на вищу освіту нині виділяється 4,5 мільярдів.
Одним з пріоритетних напрямів роботи МОН новий міністр назвав формування інформаційного освітньо-наукового простору. Сьогодні у ВНЗ, технікумах, школах є десятки, тисячі комп'ютерів, комп'ютерних комплексів, але вони не об'єднані в єдину інформаційну мережу. Проблемою є й програмне забезпечення для шкіл, ВНЗ, державних закладів. Вартість одного ліцензованого комплекту програм 300-400 доларів. Чи здатна сьогодні сільська школа чи профтехучилище заплатити дві - три тисячі за програмне забезпечення? Станіслав Миколайович розповів, що під час поїздки у Чехію було домовлено з компанією "Майкрософт" про те, що компанія не згортатиме свої освітні програми в Україні та про розробку механізмів, які дозволять нашим школам купувати програне забезпечення по ціні десь п'ять доларів, а вищим навчальним закладам і державним установам за 30.
Найближчим часом МОН активно працюватиме в напрямі забезпечення навчальних закладів сучасними технічними засобами навчання. Як розповів міністр освіти і науки, сьогодні є угоди зі Світовим банком, є договори з Федеративною Республікою Німеччиною, а також затверджено створення технопарку "Навчальне приладдя". І стоїть завдання до кінця року хоча б педагогічні університети, інституту підвищення кваліфікації вчителів, а також пілотні школи забезпечити сучасними приладами для кабінетів хімії і фізики.
Половина український вищих навчальних закладів сьогодні не займається дослідницькою роботою. Мова йде й про госпрахункові науково-дослідні прикладні роботи, під час яких ВНЗ напряму співпрацює з бізнесом чи підприємством і отримують прибутки, які можуть визначатись десятками і сотнями тисяч євро. На думку міністра, необхідно виробити механізми стимулювання ректорів для розвитку в їхніх інститутах науково-дослідних, науково-конструкторських робіт.
Ще одне питання, яке стоїть на часі - комерціалізація наукових досягнень, винаходів, патентів. Нині, повідомив Станіслав Ніколаєнко, з тисячі українських патентів до виробництва доходить, тобто комерціалізується, лише шість - 0,6 відсотка. Тому ні про який інноваційний розвиток держави, в основі якого лежать нові знання, не можна говорити. У Фінляндії із 100 патентів реалізується на практиці приблизно 30 відсотків. Тому, як розповів міністр освіти і науки, у планах є створення на базі Департаменту інтелектуальної власності Фундації українських винаходів. Яка буде займатися моніторингом потреб виробничої і бізнес сфери України у ноу-хау і пропонувати, після відповідної експертизи, винахідникам або реалізувати їх ідеї у приватному чи державному секторі, або допомогти їм отримати кредит на самостійне впровадження їх винаходу (у такому випадку будуть залучатися венчурні фонди).
Нагальним, підкреслив Станіслав Миколайович, є подолання морально-духовної кризи . Воно є загальнодержавною проблемою. Її вирішення лежить у громадсько-державному управлінні, підвищенні ролі громадськості і студентське самоврядування. Необхідним є перегляд відносин між школою і релігією. Міністр підкреслив, що конституційна норма про відділення церкви від держави і від школи є незмінною, але потрібно використати все те, що є цінне в релігії щодо впливу на родину, на учня на студента поза навчальним процесом.
Щодо повернення до п'яти бальної системи оцінювання, то Станіслав Миколайович зауважив, що нині у багатьох школах вчителі її прихильники й противники розподіляються 50 на 50. Учні 1- 4 класів, які не знають іншої системи, сприймають 12-бальну нормально. Частина старшокласників сприймає, а частина -ні. На думку міністра, необхідно провести соціологічне дослідження і подивитися наукової точки зору, а тоді вирішувати повертатися до п'яти бальної системи оцінювання чи ні.
Мовне питання. Міністр освіти і науки завірив, МОН опікуватиметься підтримкою державної української мови, і одночасно, відповідно до міжнародних норм, робити все аби мови інших національностей не принижувалися в Україні.
Посилиться у роботі Міністерства і регіональний аспект . Першим листом, який підписав міністр був лист до голів облдержадміністрацій, в якому окреслені головні проблеми галузі - і щодо соціальної захищеності вчителів і науковців і щодо інших питань, над якими МОН сподівається активно співпрацювати разом з місцевими органами влади. Також, зазначив міністр, буде активніше поширюватися передовий досвід. Звичайно, що міністерство не може слідкувати за станом у кожній з 22 тисяч шкіл, тому велика роль належить громадським організації. До того ж 15-17 тисяч освітян є депутатами різних рівнів, які і мають впливати на ситуацію.
Відповіді
2005.02.14 | Людмила
Re: Перша прес-конференція міністра освіти Станіслава Ніколаєнка
ну це вже пристойніше, ніж стаття у Дзеркалі тижня.але про середню школу знов дуже поверхнево...
2005.02.16 | сибирский украинец
Re: Перша прес-конференція міністра освіти Станіслава Ніколаєнка
Кажуть, що в Украiнi з унiвеситетiв виганяють студентiв з Росii украiнського походження????2005.02.16 | Людмила
страшне коїться :)
сибирский украинец пише:> Кажуть, що в Украiнi з унiвеситетiв виганяють студентiв з Росii украiнського походження????
тобто? що саме Ви маєте не увазі???
так й українських студентів українського походження відраховують...
якщо є вагома причина...
2005.02.20 | Intracer
Ніколаєнко - послідовник Кременя
>> Вартість одного ліцензованого комплекту програм 300-400 доларів. Чи >>здатна сьогодні сільська школа чи профтехучилище заплатити дві - три >>тисячі за програмне забезпечення? Станіслав Миколайович розповів, що >>під час поїздки у Чехію було домовлено з компанією "Майкрософт" про >>те, що компанія не згортатиме свої освітні програми в Україні та про >>розробку механізмів, які дозволять нашим школам купувати програне >>забезпечення по ціні десь п'ять доларів, а вищим навчальним закладам і >>державним установам за 30.2005.02.20 | nike
Re: Ніколаєнко - послідовник Кременя
Стало відомо з добре поінформованих джерел, що новий міністр освіти і науки збирається йти на прийом до Президента і переконувати його в НЕДОЦІЛЬНОСТІ (????) робити якісь зміни в міністерстві освіти та науки, зваживши на творчий потенціал його працівників. Колеги, це вже цинізм. Теперішній перший заступник Журавський на укр. телеканалах ніби хвалиться, що міністр освіти і науки не вміє послуговуватися комп"ютером і йому це непотрібно. Це яка гідна зміна управлінської культури! Про які там комп"ютерні технології може йти мова -- прочитайте останній номер Дзеркала тижня, розділ освіта і наука і Вит зрозуєте ЯКИЙ творчий потенціал в теперішнього чи колишнього міністерства освіти.2005.03.01 | igor
Re: Перша прес-конференція міністра освіти Станіслава Ніколаєнка
Вибачте, але я категорично не сприймаю тих міркувань, що низька заробітна плата є підставою чи причиною для хабарництва! В кращомувипадку помягшуючою обставиною. Це є злочин, а виправдовуються так
саме ті хто ці хабарі із студентів і людей різними способами вимагають! Саме вимагають!!! Саме ці люди формують шар людей, що самі беруть і іншим дають. І гроші ці витрачаються зовсім не на речі першої необхідності. А звідки мають брати ті порядні люди, що заробляють своєю важкою працею. Та от біда, саме цим порядним людям ніхто власне й допомагати здається не збирається. Та й дуже вже ці люди (що не беруть) неприємні, чогось вимагають, чимось не задоволені. Викладач, що бере хабарі, ніколи не стане заявляти про свої права, чи когось захищати. Так само він не здатний вийти із студентами на майдан, а тим більше повести за собою. І такий стан речей влаштовує сьогоднішню адміністрацію університетів і минулу владу. А викладача, що живе на хабарі, видно неозброєним оком.
Та вони власне й не ховаються. Адже їх вигляд говорить про їхню
ціну . Чи ховатимуться ???
Я викладач і ніколи не брав із студентів. Як би важко не доводилося.
І мої друзі також обходяться без цього.
Тому принаймні потрібно не виправдовувати хабарників, а подякувати
тим людям в освіті, що зберегли честь і достоїнство. А ще краще просто звільнити навчальні заклади від хабарників. В Україні багато талановитої і чесної молоді, яку саме через досвідчених хабарників нікуди не пускають!