МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

ХТО ЩО ВИРІШУЄ?

04/05/2005 | Юрій
Запрошуємо прийняти участь у обговоренні пропонованих за результатми досліджень рекомендацій щодо децентралізації середньої освіти.

Проект "Розвиток освітньої політики на місцевому рівні" за підтримки МАТРА

ПРОПОЗИЦІЇ ДЛЯ ОБГОВОРЕННЯ

ЧОМУ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЯ?
• Демократизація суспільства

• Мінімізація бюрократичного тягаря

• Відновлення громадянської довіри

• Можливості залучення різних джерел фінансування

Також до аргументів слід віднести впровадження територіально-адміністративної реформи, коли громада отримає більше повноважень у наданні державних послуг і бюджети будуть передані на місцевий рівень.

Виходячи з цього нам, українському суспільству, потрібне

Шкільне управління, що ґрунтується на необхідності забезпечити

 Простір для керівників освіти та місцевої влади для підготовки і впровадження рішень, які б відповідали інтересам громади та задовольняли потреби регіону
 Заохочення керівників освіти та місцевих/регіональних управлінців до підвищення ефективності мережі і якості надання освітніх послуг

(Ключові поняття, що потребують обговорення, уточнення
• Відповідальність
• Директорів шкіл/ Вчителів
• Батьків/ Учнів
• Громади/ Економічних суб”єктів

• Підзвітність
• Щодо забезпечення якості
• Щодо використання державних коштів та суспільних ресурсів)

Інструменти децентралізації
• Мотивація
• Заохочення шляхом створення умов:
– Через розробку національної освітньої політики
– У нормативно-правовому середовищі
• Вміння
• Програми тренінгів
• Матеріали тренінгів
• Інструменти
• Результати досліджень і розробок
• Методи організації досліджень і розробок


Рекомендація 1 (проект)
Ми рекомендуємо уряду

• Розробку і здійснення освітньої політики на всіх рівнях організовувати з включенням зацікавлених учасників освітнього процесу.

• Цього можна досягти через а) механізми консультацій з громадськістю та б) залучення всіх зацікавлених сторін, що ухвалюють рішення в освіті

 Національний рівень: Залучення професіоналів не тільки освітньої сфери, економістів, наукових експертів
 Регіональний/ Місцевий: залучення вчителів, батьків, студентів, громади та економічних суб”єктів


Рекомендація 2 (проект)
Ми рекомендуємо уряду

• Передати повноваження прийняття рішень на “найнижчий рівень” освітньої системи. Це передбачає
 Планування власного розвитку всіма зацікавленими учасниками на рівні територіальної громади
 Фінансування шкіл з бюджету “без посередників”
 Утворення шкільних рад та посилення їх функцій і спроможності
 Збільшення ресурсів через взаємодію між школами
 Забезпечення якості освіти самими школами
 Кадрові рішення (щодо прийняття на роботу та звільнення, перепідготовки) приймаються на місцевому рівні

Рекомендація 3 (проект)
Ми рекомендуємо уряду
Впровадити механізми якості освіти, які поєднують самооцінку шкіл зі зовнішнім оцінюванням.

Школи, відповідальні за якість освіти, зацікавлені в об”єктивному оцінюванні.
Рекомендація 4 (проект)
Ми рекомендуємо уряду змінити функції органів управління на обласному та/або районному рівні
• Досвід та вміння обласних і районних органів управління освітою спрямувати на:
 Збір даних для прийняття управлінських рішень на місцевому рівні
 Зовнішню оцінку якості шкіл
 Фінансовий аудит та звітування
Рекомендація 5 (проект)
Ми рекомендуємо уряду
• На обласному та/або районному рівні створити умови для впровадження “прозорої і доступної системи освітньої підтримки” :
 В перепідготовці, підвищенні кваліфікації вчителів
 В методичному/ресурсному забезпеченні
 Публікації, розповсюдження підручників, навчальних програм і посібників
 Тренінг та підтримка керівництва
Ринок підтримки освіти
Пояснення прозорої і доступної системи освітньої підтримки, що базується потребах
• Школи і громади мають свій бюджет і можуть використовувати його для розвитку персоналу і реконструкції мережі на свій розсуд
• Конкуренція між провайдерами забезпечує вищу якість при зменшенні ціни
• Незалежна акредитація провайдерів

Рекомендація 6 (проект)
Ми рекомендуємо уряду
• Сприяти раціоналізації освітньої мережі шляхом створення кущів (освітніх округів).
Цього можна досягти шляхом :
– Фінансової підтримки процесу освітнього планування
– Проекти розвитку мережі різними учасниками освітнього процесу мають доповнюватися а) навчанням; б) впровадженням прозорої системи освітньої підтримки
– Забезпечення того, щоб зекономлені в результаті раціоналізації ресурси були збережені в середині куща та реінвестовані в розвиток освітнього процесу
Рекомендація 7, 8 (проект)
Ми рекомендуємо уряду

• Сприяти поширенню інструментів та методів, вироблених в проекті серед місцевих та регіональних органів управління і “планувальників” розвитку освіти
• Запровадити в системі перепідготовки управлінських кадрів освіти курс з вироблення освітньої політики та планування розвитку освіти на місцевому рівні.


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".