ХТО ЩО ВИРІШУЄ?
04/05/2005 | Юрій
Запрошуємо прийняти участь у обговоренні пропонованих за результатми досліджень рекомендацій щодо децентралізації середньої освіти.
Проект "Розвиток освітньої політики на місцевому рівні" за підтримки МАТРА
ПРОПОЗИЦІЇ ДЛЯ ОБГОВОРЕННЯ
ЧОМУ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЯ?
• Демократизація суспільства
• Мінімізація бюрократичного тягаря
• Відновлення громадянської довіри
• Можливості залучення різних джерел фінансування
Також до аргументів слід віднести впровадження територіально-адміністративної реформи, коли громада отримає більше повноважень у наданні державних послуг і бюджети будуть передані на місцевий рівень.
Виходячи з цього нам, українському суспільству, потрібне
Шкільне управління, що ґрунтується на необхідності забезпечити
Простір для керівників освіти та місцевої влади для підготовки і впровадження рішень, які б відповідали інтересам громади та задовольняли потреби регіону
Заохочення керівників освіти та місцевих/регіональних управлінців до підвищення ефективності мережі і якості надання освітніх послуг
(Ключові поняття, що потребують обговорення, уточнення
• Відповідальність
• Директорів шкіл/ Вчителів
• Батьків/ Учнів
• Громади/ Економічних суб”єктів
• Підзвітність
• Щодо забезпечення якості
• Щодо використання державних коштів та суспільних ресурсів)
Інструменти децентралізації
• Мотивація
• Заохочення шляхом створення умов:
– Через розробку національної освітньої політики
– У нормативно-правовому середовищі
• Вміння
• Програми тренінгів
• Матеріали тренінгів
• Інструменти
• Результати досліджень і розробок
• Методи організації досліджень і розробок
Рекомендація 1 (проект)
Ми рекомендуємо уряду
• Розробку і здійснення освітньої політики на всіх рівнях організовувати з включенням зацікавлених учасників освітнього процесу.
• Цього можна досягти через а) механізми консультацій з громадськістю та б) залучення всіх зацікавлених сторін, що ухвалюють рішення в освіті
Національний рівень: Залучення професіоналів не тільки освітньої сфери, економістів, наукових експертів
Регіональний/ Місцевий: залучення вчителів, батьків, студентів, громади та економічних суб”єктів
Рекомендація 2 (проект)
Ми рекомендуємо уряду
• Передати повноваження прийняття рішень на “найнижчий рівень” освітньої системи. Це передбачає
Планування власного розвитку всіма зацікавленими учасниками на рівні територіальної громади
Фінансування шкіл з бюджету “без посередників”
Утворення шкільних рад та посилення їх функцій і спроможності
Збільшення ресурсів через взаємодію між школами
Забезпечення якості освіти самими школами
Кадрові рішення (щодо прийняття на роботу та звільнення, перепідготовки) приймаються на місцевому рівні
Рекомендація 3 (проект)
Ми рекомендуємо уряду
Впровадити механізми якості освіти, які поєднують самооцінку шкіл зі зовнішнім оцінюванням.
Школи, відповідальні за якість освіти, зацікавлені в об”єктивному оцінюванні.
Рекомендація 4 (проект)
Ми рекомендуємо уряду змінити функції органів управління на обласному та/або районному рівні
• Досвід та вміння обласних і районних органів управління освітою спрямувати на:
Збір даних для прийняття управлінських рішень на місцевому рівні
Зовнішню оцінку якості шкіл
Фінансовий аудит та звітування
Рекомендація 5 (проект)
Ми рекомендуємо уряду
• На обласному та/або районному рівні створити умови для впровадження “прозорої і доступної системи освітньої підтримки” :
В перепідготовці, підвищенні кваліфікації вчителів
В методичному/ресурсному забезпеченні
Публікації, розповсюдження підручників, навчальних програм і посібників
Тренінг та підтримка керівництва
Ринок підтримки освіти
Пояснення прозорої і доступної системи освітньої підтримки, що базується потребах
• Школи і громади мають свій бюджет і можуть використовувати його для розвитку персоналу і реконструкції мережі на свій розсуд
• Конкуренція між провайдерами забезпечує вищу якість при зменшенні ціни
• Незалежна акредитація провайдерів
Рекомендація 6 (проект)
Ми рекомендуємо уряду
• Сприяти раціоналізації освітньої мережі шляхом створення кущів (освітніх округів).
Цього можна досягти шляхом :
– Фінансової підтримки процесу освітнього планування
– Проекти розвитку мережі різними учасниками освітнього процесу мають доповнюватися а) навчанням; б) впровадженням прозорої системи освітньої підтримки
– Забезпечення того, щоб зекономлені в результаті раціоналізації ресурси були збережені в середині куща та реінвестовані в розвиток освітнього процесу
Рекомендація 7, 8 (проект)
Ми рекомендуємо уряду
• Сприяти поширенню інструментів та методів, вироблених в проекті серед місцевих та регіональних органів управління і “планувальників” розвитку освіти
• Запровадити в системі перепідготовки управлінських кадрів освіти курс з вироблення освітньої політики та планування розвитку освіти на місцевому рівні.
Проект "Розвиток освітньої політики на місцевому рівні" за підтримки МАТРА
ПРОПОЗИЦІЇ ДЛЯ ОБГОВОРЕННЯ
ЧОМУ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЯ?
• Демократизація суспільства
• Мінімізація бюрократичного тягаря
• Відновлення громадянської довіри
• Можливості залучення різних джерел фінансування
Також до аргументів слід віднести впровадження територіально-адміністративної реформи, коли громада отримає більше повноважень у наданні державних послуг і бюджети будуть передані на місцевий рівень.
Виходячи з цього нам, українському суспільству, потрібне
Шкільне управління, що ґрунтується на необхідності забезпечити
Простір для керівників освіти та місцевої влади для підготовки і впровадження рішень, які б відповідали інтересам громади та задовольняли потреби регіону
Заохочення керівників освіти та місцевих/регіональних управлінців до підвищення ефективності мережі і якості надання освітніх послуг
(Ключові поняття, що потребують обговорення, уточнення
• Відповідальність
• Директорів шкіл/ Вчителів
• Батьків/ Учнів
• Громади/ Економічних суб”єктів
• Підзвітність
• Щодо забезпечення якості
• Щодо використання державних коштів та суспільних ресурсів)
Інструменти децентралізації
• Мотивація
• Заохочення шляхом створення умов:
– Через розробку національної освітньої політики
– У нормативно-правовому середовищі
• Вміння
• Програми тренінгів
• Матеріали тренінгів
• Інструменти
• Результати досліджень і розробок
• Методи організації досліджень і розробок
Рекомендація 1 (проект)
Ми рекомендуємо уряду
• Розробку і здійснення освітньої політики на всіх рівнях організовувати з включенням зацікавлених учасників освітнього процесу.
• Цього можна досягти через а) механізми консультацій з громадськістю та б) залучення всіх зацікавлених сторін, що ухвалюють рішення в освіті
Національний рівень: Залучення професіоналів не тільки освітньої сфери, економістів, наукових експертів
Регіональний/ Місцевий: залучення вчителів, батьків, студентів, громади та економічних суб”єктів
Рекомендація 2 (проект)
Ми рекомендуємо уряду
• Передати повноваження прийняття рішень на “найнижчий рівень” освітньої системи. Це передбачає
Планування власного розвитку всіма зацікавленими учасниками на рівні територіальної громади
Фінансування шкіл з бюджету “без посередників”
Утворення шкільних рад та посилення їх функцій і спроможності
Збільшення ресурсів через взаємодію між школами
Забезпечення якості освіти самими школами
Кадрові рішення (щодо прийняття на роботу та звільнення, перепідготовки) приймаються на місцевому рівні
Рекомендація 3 (проект)
Ми рекомендуємо уряду
Впровадити механізми якості освіти, які поєднують самооцінку шкіл зі зовнішнім оцінюванням.
Школи, відповідальні за якість освіти, зацікавлені в об”єктивному оцінюванні.
Рекомендація 4 (проект)
Ми рекомендуємо уряду змінити функції органів управління на обласному та/або районному рівні
• Досвід та вміння обласних і районних органів управління освітою спрямувати на:
Збір даних для прийняття управлінських рішень на місцевому рівні
Зовнішню оцінку якості шкіл
Фінансовий аудит та звітування
Рекомендація 5 (проект)
Ми рекомендуємо уряду
• На обласному та/або районному рівні створити умови для впровадження “прозорої і доступної системи освітньої підтримки” :
В перепідготовці, підвищенні кваліфікації вчителів
В методичному/ресурсному забезпеченні
Публікації, розповсюдження підручників, навчальних програм і посібників
Тренінг та підтримка керівництва
Ринок підтримки освіти
Пояснення прозорої і доступної системи освітньої підтримки, що базується потребах
• Школи і громади мають свій бюджет і можуть використовувати його для розвитку персоналу і реконструкції мережі на свій розсуд
• Конкуренція між провайдерами забезпечує вищу якість при зменшенні ціни
• Незалежна акредитація провайдерів
Рекомендація 6 (проект)
Ми рекомендуємо уряду
• Сприяти раціоналізації освітньої мережі шляхом створення кущів (освітніх округів).
Цього можна досягти шляхом :
– Фінансової підтримки процесу освітнього планування
– Проекти розвитку мережі різними учасниками освітнього процесу мають доповнюватися а) навчанням; б) впровадженням прозорої системи освітньої підтримки
– Забезпечення того, щоб зекономлені в результаті раціоналізації ресурси були збережені в середині куща та реінвестовані в розвиток освітнього процесу
Рекомендація 7, 8 (проект)
Ми рекомендуємо уряду
• Сприяти поширенню інструментів та методів, вироблених в проекті серед місцевих та регіональних органів управління і “планувальників” розвитку освіти
• Запровадити в системі перепідготовки управлінських кадрів освіти курс з вироблення освітньої політики та планування розвитку освіти на місцевому рівні.