МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Університетська автономія - сформовано робочу групу

04/15/2005 | Olha_K
Сформовано робочу групу для розробки й впровадження засад університетської автономії в Україні

25 березня в Міжнародному фонді «Відродження» (Київ) представники восьми українських університетів – Дніпропетровського національного університету, Донецького національного університету, Львівського національного університету ім. І. Франка, Національного університету “Києво-Могилянська академія”, Українського католицького університету (Львів), Університету економіки і права “Крок” (Київ), Харківського національного університету ім. В. Каразіна та Чернівецького національного університету ім. Ю. Федьковича – підписали Меморандум про співпрацю «Університетська автономія – складова громадянського суспільства».

Для подальшої роботи сформовано робочу групу, до складу якої увійшли:

Власова Тетяна Валентинівна, Донецький національний університет

Добко Тарас Дмитрович, Український католицький університет, Львів

Зубрицька Марія Олексіївна, Львівський національний університет ім. І. Франка

Касьянов Георгій Володимирович, Міжнародний фонд “Відродження”

Квіт Сергій Миронович, Національний університет “Києво-Могилянська академія”

Фініков Тарас Володимирович, Університет економіки і права “Крок”, Київ

Холін Юрій Валентинович, Харківський національний університет ім. В. Каразіна

Ушенко Олександр Григорович, Чернівецький національний університет ім. Ю. Федьковича

Іваненко Валентин Васильович, Дніпропетровський національний університет

Перше засідання робочої групи відбудеться у Львові 14 – 15 квітня цього року.


Університетська автономія — складова громадянського суспільства

МЕМОРАНДУМ ПРО СПІВПРАЦЮ

Університетська автономія є однією з базових засад демократії та громадянського суспільства. Демократичні перетворення, започатковані “помаранчевою революцією”, потребують підтримки і подальшого розвитку. Впровадження основ університетської автономії в суспільне життя відповідає цій потребі, завданням реформування та інтеграції вищої освіти Україні в європейський простір

З метою:

- Впровадження основ університетської автономії та самоврядування в Україні
- Посилення відповідальності університетів за результати їхньої праці
- Концентрації інтелектуальних і фінансових ресурсів на стратегічно важливих напрямах освітньої політики
- Посилення європейського спрямування освітніх реформ в Україні
- Активного залучення університетської громадськості до процесу реформування вищої освіти

Ми, що підписалися, дійшли згоди щодо наступного:

- Створити консорціум університетів та громадських організацій для розробки та впровадження базових засад університетської автономії в Україні
- Запросити до співпраці Міністерство освіти і науки України, комітет Верховної Ради України з питань науки та освіти
- Сконцентрувати зусилля консорціуму на таких пріоритетних напрямках: розробка законодавчої бази, організація в рамках консорціуму серії пілотних проектів по впровадженню основ університетської автономії та самоврядування, проведення взаємопов’язаних громадських акцій, спрямованих на широке обговорення та пропаганду ідеї університетської автономії та самоврядування

Для початкової реалізації цих заходів:

- Створити робочу групу з представників консорціуму для розробки проекту “Університетська автономія — складова громадянського суспільства”
- Подати цей проект на розгляд донорів не пізніше травня 2005 р.
- Координацію діяльності робочої групи консорціуму доручити МФ “Відродження”

Бакіров Віль Савбанович, ректор
Харківський національний університет ім. В. Каразіна

Бистрицький Євген Костянтинович, виконавчий директор
Міжнародний фонд “Відродження”

Брюховецький В’ячеслав Степанович, президент
Національний університет “Києво-Могилянська Академія”

Вакарчук Іван Олександрович, ректор
Львівський національний університет ім. І. Франка

Гудзяк Борис, ректор
Український католицький університет

Мельничук Степан Васильович
В.о. ректора Чернівецького національного університету ім. Ю. Федьковича

Поляков Микола Вікторович, ректор
Дніпропетровський національний університет

Шевченко Володимир Павлович, ректор
Донецький національний університет

Фініков Тарас Володимирович, перший проректор
Університет економіки і права “Крок”

Відповіді

  • 2005.04.15 | Iryna_

    Re: Університетська автономія - сформовано робочу групу

    У сусідній гілці розповідають про одного з борців за університетську автономію - харківського ректора Бакірова

    http://www2.maidanua.org/news/view.php3?bn=maidan_osvita&trs=0&key=1113331975&first=1113562449&last=1111694642

    Зараз всі колишні фани Проффесора почнуть бороться за автономію (разом з прогресивними діячами), щоб їх вже не можна було зачепити.

    В Америці повна автономність навчальних закладів може бути за умов
    1) інформованості суспільство про реальний авторитет навчальних закладів (і заклади мають боротись за той авторитет, бо інакше студенти не прийдуть) 2) реальної можливості вибирати навчальний заклад.

    У нас, на відміну від Америки, існує ситуація "природної монополії" навчальних закладів - не дуже забезпечені харків'яни, дитина яких хоче вчитись саме в університеті, не зможуть оплатити її життя в Києві (навіть якщо вступить на безплатне навчання).

    Тому й в знаменитий "університет Царенка" вступали, знаючи, що воно таке - бо не мали іншого вибору.

    А природні монополії треба регулювати.
    Тому в наших умовах університетська автономія повинна мати певні межі. І суворе правило - якщо адміністрація займається політичною агітацією в будь-якій формі - вона (вся, а не лише особа, що в тому замішана) повинна йти з системи державної освіти.

    Я знаю випадок, коли один ректор сидів ду-уже тихо, а пара-трійка заступників та викладачів за його вказівкою сумлінно пресували студентів, платили гроші місцевим алкашам за участь в каруселі. В результаті - ректор білий і пухнастий, і навіть на мітинг в обласний центр з студентами поїхав (перед 3 туром).
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2005.04.15 | igor

      Re: Університетська автономія - сформовано робочу групу

      Чи плакати з цього чи сміятися?! Напевно в тому списку лише ПРОФФЕСОРА не вистачає. Ми ж толерантні. Чи не пахне там грошима?
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2005.04.15 | igor

        ДЕ ТИ АКАДЕМІЧНА ЧЕСНОТА?! (-)

  • 2005.04.17 | Guest

    Re: Університетська автономія - сформовано робочу групу

    Не вдалося створити Великий ПіСУАР, тож створимо маленький ПіСУАРчик в окремо взятому університеті!
  • 2005.04.17 | Olha_K

    Аргументи в студію!

    Так багато негативних відгуків, але жодного аргументу. Про що йдеться? Якщо ВИ щось знаєте про це, чого б не поділитися з громадскістю? Тому що мені загалом зрозуміла стратегічна позиція "автономію - університетам", на даному етапі вона здається малоймовірною, але колись і якось ж треба починати? Скільки можна на міністерство дивитися, закотивши очі долу? У чому конкретні проблеми цієї конкретної ініціативи? Мені, як людині сторонній і жодним чином не пов"язаній із ініціаторами, бракує інформації. Тільки прошу не зводити дискусію на персоналії, а то деякі дописувачі впевнені, що форум існує для того, щоб у кожній гілці рекламувати улюбленого ректора :)

    PS Останній аргумент пані Ірині - в Україні зараз, на превеликий жаль, така ситуація, коли можна критикувати ректорів, які відкрито підтримували Януковича, мовчати тихенько, не звертати уваги, або робити те саме і вважати, що це "вміння жити" - і при цьому не брехати ні собі, ні людям. Я не бачу, чим можна ВИХВАЛЯТИСЯ. Або Ви помиляєтесь, або не кажете правди, або не живете в Україні, або не уявляєте собі справжніх стандартів освіти та моральних вимог до адміністрацій та викладачів ВНЗ.
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2005.04.17 | Iryna_

      Re: Аргументи в студію!

      Olha,
      ви переплутали ніки двох дописувачів (Iryna_ та Ирина) які мають цілком різні думки. Ирина у сусідній гілці бореться за те, щоб не травили довірену особу Януковича Бакірова. А я чомусь не хочу, щоб подібні бакірови закрилися від усіх "університетською автономією".

      Ще раз підкреслюю, що у нас і в США - ситуації різні. У них в освіті ринок, а у нас - природна монополія, бо а) немає і не передбачається об'єктивної інформації про якість вузів; б) студенти мають обмежені можливості поїхати в їнше місто, навіть якщо знають, що вуз у їхньому рідному місті - лише "фабрика дипломів", або там студентів гноблять чи таке інше.

      Тому створити університетську автономію означає розвинути величезний лохотрон для абітурієнтів (хоча, на жаль, такий лохотрон вже діє у багатьох вузах).
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2005.04.18 | Olha_K

        Вибачаюсь, погарячкувала :)

        Таки переплутала ніки, і зрозуміла це сама, коли побачила Ваш допис деінде. Вирішила перевірити - так і є. Перепрошую.
    • 2005.04.17 | Сергій Вакуленко

      Re: Аргументи в студію!

      Уже тепер в "автономних" приватних закладах керівник почувається більшим паном, ніж у державних, за логікою: "Я вам плачý, то всі переді мною цитьте!"

      "Автономізація" державних університетів нагадуватиме процес "автономізації" промислових підприємств наприкінці 80-х — на початку 90-х рр. (коли запровадили "вибори директора трудовим колективом" тощо). Державна власність і необмежені повноваження щодо орудування нею (ми "автономні", ніхто не сміє втручатися) — це проста дорога до занепаду. Об'єктивна особиста вигода ректора полягатиме не в тому, щоб власність ефективно працювала, а в тому, щоб її ефективно комусь передати. Віддаєш-бо державне майно, а ефект маєш цілком особистий. Саме так розкрадали промислові підприємства. А тут же ще й досить великі гроші на всю цю діяльність ітимуть із державного бюджету (бо я впевнений, що ніхто з "автономістів" від державного фінансування не відмовиться). Тобто буде суцільне божевілля.

      Що ж до репутації університетів, то вона в нас ще й досі поняття абстрактне. Керівники охоче з вами про неї говоритимуть, але розумітимуть її по-своєму. Їхній рейтинґ — це середній розмір хабарів за вступ. Натомість кваліфіковані фахівці-співробітники їм непотрібні. Такий може й власну думку з якогось приводу висловити. Їм потрібні слухняні посідачі кандидатських і докторських дипломів без особливих наукових претензій. Тоді Міністерству Освіти менше треба платити під час атестації. (Один із головних критеріїв атестації — відсоток викладачів з науковим ступенем; норми свідомо завищено, щоб мало хто їх виконував; як хочеш, щоб перевіряльники примружили око, плати). Ще один — новий — критерій престижності — це наличка "національний". Торгівля нею — додаткове джерело міністерських прибутків.

      А беручи загалом, головна проблема не в автономії чи її браку. Ректори й тепер автономні, тільки мусять васальську данину сплачувати міністерству. Якщо вони будуть офіційно автономні, заощадять на цій данині. Головна проблема в корупційній природі системи освіти. Починати треба з унеможливлення махінацій при вступі. Тоді ректорська посада з платнею 1000 грн. одразу втратить велику частину теперішньої привабливості, хоч скільки дай автономності.
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2005.04.17 | Iryna_

        Re: Аргументи в студію!

        Підтримую пана Вакуленка!

        Особливо сподобалось твердження, що у нас справжній рейтинг - це розмір хабаря при вступі.

        З того списку "автономістів" лише Брюховецькому і можна давати автономію (саме на тій підставі, що він маубть єдиний з більш-менш пристойних вузів не є монополістом).

        Та й попасти до його вузу за хабар складніше. Не буду стверджувати, що неможливо, проте знаю декілька випадків, коли дуже шустрі громадяни намагалися знайти можливість, але кинули це діло і всунули діточок в інші непогані вузи.
    • 2005.04.20 | Людмила

      Re: Аргументи в студію!

      Olha_K пише:
      > Так багато негативних відгуків, але жодного аргументу.
      здається, у нас сотні ВУЗів. як серед них було обрано ті 8 - загадка. от з цієї непрозорості та незрозумілості й виникають негативні відгуки.
      хоча сама ідея автономії авторам може й до вподоби.
      ось, наприклад "Крок". зі слів студентки того ВУЗу я знаю, що "власних" викладачів там немає. всі викладають в інших київських ВУЗах, а тут погодинно "підробляють". може, там й непоганий адміністративний ресурс (в позитивному сенсі :), але чи достатньо цього?
  • 2005.04.18 | Сергій

    Re: Університетська автономія - сформовано робочу групу

    "- Посилення відповідальності університетів за результати їхньої праці"
    Цікаво, про що йдеться в плані результатів, за якими критеріями їх перевіряти, контролювати і порівнювати?
    "-Концентрації інтелектуальних і фінансових ресурсів на стратегічно важливих напрямах освітньої політики"
    Не менш цікаво-можливо почнеться масове повернення "молодих кадрів" з Європи назад, чим же їх будуть "стимулювати"? Вбиває формулювання "концентрація", взагалі не збагнеш, про що йдеться:)

    "- Посилення європейського спрямування освітніх реформ в Україні"
    Абсолютна беззмістовність-хтось пояснить громаді-що таке "євроспрямування" і звідки взявся цей недолугий термін, якщо йдеться про підживлення європейських університетів докторантами, постдоками ті іншими-то цей процес вже давно набрав нечуваних обертів, якщо його й далі "посилювати"-хто ж залишиться в Україні-невже філологи та українознавці?:)

    "- Активного залучення університетської громадськості до процесу реформування вищої освіти"
    Яким чином-хіба в нас університетська громадськість щось ще вирішує-ну хіба щось на кшалт зборів трудового коллективу, коли йдеться про декларативні питання, а все решта йде по напрямку згори, а якщо окремі суб"єкти "противляться", то їм швидко вказують на їх місце-заперечте мені, якщо це не так.

    Ну а далі це взагалі маячня-хто такі "донори", які мають дати свою "кров" в систему освіти, слід згадати про сумнозвісні останні події пов"язані Стипендіями Сороса і тд. Для чого голі декларації? Невже люди не розуміють, що не можливо досягти нормального рівня освіти лише заявами без конкретних дій стосовно залучення нових і молодих кадрів з досвідом роботи в саме тих європейських університетах, хоча б не заважати тим спробам ввезти хоча б застаріле обладнання яке можливо отримати як пожертву з тих же європейських наук. установ, хоча б перекладати сучасні підручники українською, а не посилатися на старі радянські чи перевидані з них в Росії, робити реальні кроки по боротьбі з коррупцією у вузах, не лише це декларуючи.
    ОДне слово-сум тай годі.
    Смішно, коли ректори та проректори в більшості випадків зачинають війну "себе з собою":(


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".