МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Відкритий лист до міністра МОН

05/08/2005 | В ячеслав
Міністру освіти України
Николаенко С.Н.

Про напрямки реформи
середньої освіти
Шановний пане міністр!

Школа України переживає нелегкі часи. Особливу занепокоєність викликає у мене стан справ в системі середньої освіти. У цій сфері я не бачу змін на краще.
Розходження між позицією органів державного управління освітою і реальністю освіти відбивають заголовки двох матеріалів популярних ЗМІ:
1. Василь Кремень: “Освіта повинна готувати справжніх фахівців и свідомих патріотів” (Освіта України” 18.01.05)
2. Освіта: масовий обман (Василь Петрів, Дзеркало Тижня 12-18.06.04)
У першому матеріалі міністр у діалозі з керівниками центрального органу Міністерства освіти та науки (який занадто нагадує монолог) розповідає про підсумки своєї роботи. Ось уривок інтерв'ю. Журналісти ставлять “питання”:
“Кажуть, що у нас ще невисока якість навчання. Але те, що студенство наприкінці минулого року висловило свою активну позицію в житті суспільства, особливо в перші дні – чи не є це якістю освіти?”
Міністр, зрозуміло, погоджується.
Оскільки інших свідчень позитивних результатів діяльності міністерства (уведення 12 бальної системи, перехід на 12-літнє навчання в середній школі, розробка програм, стандартів, включення в “Болонський процес” і т.п.) у статті знайти не можна, а зазначений мотив (“майдан”) згадується в тому самому контексті двічі, створюється враження, що і сам інтерв'юер інших результатів не бачить.
Про те, що в нас, дійсно, м'яко кажучи, ще невисока якість навчання, говорять усі. Цей висновок збігається і з моїми власними спостереженнями. Так чи можна вважати успіхом діяльності педагогічних колективів, які роблять вигляд, щонавчатють, політичну активність учнівський молоді, яка робить вигляд, щонавчається??
Автор другого матеріалу (Василь Петрів. “Освіта: масовий обман”) свідчить про тотальне виродження всієї системи освіти. Характерна позиція учасників форуму газети. Учасники обговорення погоджуються з думкою автора, вважаючи, що оцінка ситуації занадто м'яка. Приєднуюся до думки автора й учасників обговорення.
Показником розпаду системи освіти України є інфляція оцінювання навчальної діяльності учнів (чи, грубо говорячи, масове завищення оцінок). Про це, зокрема, мова йде в зазначеній статті.
Можна виділити наступні основні причини цього явища
1. Відсутність ринкового запиту на освіту (іншими словами, впевненість учнів і батьків у тім, що знання в обсязі середньої школи ніяк не можуть сприяти матеріальному добробуту, яке вимагає зовсім інших „компетенцій”)
2. Відсутністю об'єктивного контролю (партійного контролю вже немає, а передбачуваного тестування ще немає)
При цьому:
· Уведення 12-бальної системи підштовхнуло інфляцію, збивши стереотипи радянської школи
Показова дискусія про виставляння оцінки „12”. Спочатку передбачалося, що „12” – це еквівалент „5 +”, тобто щось нове в порівнянні з п’ятибальною системою: можливість оцінити „олімпіядний” рівень знань. Негайно, однак, посипалися обурювання батьків, які звикли до одержання „потолочних” (у прямому і переносному значенні) оцінок. Послідувало „роз’яснення” заступника міністра, яке фактично прирівнює оцінку „12” до „старої” оцінки „5”.
· Низька зарплата вчителів, зрозуміло, підсилює корупцію.
Слід зазначити, однак, що зазначені вище причини обумовлюють корупцію незалежно від рівня заробітної плати. Принаймні, ніяких свідчень оздоровлення ситуації в зв'язку з явною тенденцією суттєвого росту заробітної плати не спостерігається.
· „Гуманізація” освіти на ділі означає різке зниження офіційних вимог до рівня знань.
Це виражається, зокрема, у виключенні підсумкових контрольних робіт. У вже згаданій статті екс-міністр МОН говорить, що необхідно ”зорієнтувати вчителя та учня, що не треба „запам’ятовувати все, що є в підручниках” (хотілося б з'ясувати в колишнього міністра, у яких радянських чи пострадянських документах він зустрічав вимогу «запам'ятовувати усе, що є в підручнику»). На ділі, з'ясовується, що не тільки заучувати, але і взагалі мати уявлення про те, що в підручнику написане, немає потреби: зіпхнув розділ – і „геть з пліч” .
· На тлі згаданої “гуманізації” реальний обсяг шкільної програми не скорочується, а росте
Ціль середньої освіти полягає в тому, щоб вивести учня на рівень ухвалення відповідального рішення про вибір напрямку спеціалізації чи, іншими словами, того напрямку професійної діяльності, що може принести надалі моральне і матеріальне задоволення.
З іншого боку, ринок (батьки) не в змозі дати відповідь на питання „що означає знати математику (географію, фізику, історію й ін.)”. Відповідь на це питання – компетенція держави. Своєю відповіддю держава, по суті, і визначає портрет громадянського суспільства майбутнього, виконуючи, таким чином, одну з основних своїх функцій.
І якщо держава НЕ відповідає на це питання, ринок заганяє її у режим документованого утвердження соціального статусу (чи, простіше, видачі дипломів, рівень яких пропорційний доходам батьків), у якому можливий швидкий колапс всіх інститутів. Що, не виключаю, і може відбутися в державі Україна.
Вважаю, що в ситуації, яка скалался, безглуздо говорити про те, що потрібне робити. Має сенс обговорювати питання про те, чого не потрібне робити і що можна зробити.
Не потрібне, вважаю:
1. Змінювати систему оцінювання знань, залишивши те, що уже впроваджено (5-и бальну систему у вузах, 12-и бальну в школі)
2. Створювати нові епохальні програмні декларації про перспективи освіти в Україні і взагалі розробляти будь-які нові програми
3. Випускати нові навчальні посібники (державним коштом)
4. Комп’ютеризувати школи за принципом „шоб було” (наявність комп'ютерів, як таких, нічого не привносить у систему освіти, крім синдрому „комп’ютерних ігор”)
Можна здійснити низку заходів, які демонструють позицію держави щодо принципів формування змісту освіти і способам контролю знань.
1. Зосередити увагу на змісті основних курсів середньої школи.
Пропоную проводити конкурс коротких конспектів цих курсів (в електронній формі) і узгодження курсів суміжних дисциплін на підставі розроблених конспектів. Ціль роботи – реальне скорочення навчального навантаження, реальне підвищення ефективності навчання.
2. Розробити відкриту бази завдань для державного тестування по всіх дисциплінах.
3. Розробити схему і провести моніторинг реальних знань учнів
З огляду на колосальний досвід окозамилювання в нашій країні, моніторинг, мабуть, варто провести в закритому режимі, не повідомляючи номерів перевірених шкіл (не говорячи вже про класи й учнів).
4. Створити освітній сайт у мережі Інтернет.
Порівняння реформи освіти України і Росії виявляє одну радикальну відмінність. У той час, як проблеми освіти Росії обговорюються десятками друкованих і мережевих ЗМІ (які, зрозуміло, представляють дуже різні позиції), в Україні, практично, обговорення не йде. Зокрема, не обговорюються колосальні проблеми змісту і форм проведення державного тестування. Певен, що внаслідок відсутності широкого обговорення шкільної реформи шанси на її вдале проведення відсутні.
Навчальний рік, фактично, закінчений. І, вважаю, суттєвих змін у поточному році домогтися неможливо. Самий час, однак, подумати про рік наступний.
З повагою





Епштейн Вячеслав Григорович,
вчитель фізики ліцею “Професіонал"
м.Харків

Відповіді

  • 2005.05.08 | sama

    Re: Відкритий лист до міністра МОН

    1. Автор пише: Зосередити увагу на змісті основних курсів середньої школи.Пропоную проводити конкурс коротких конспектів цих курсів (в електронній формі) і узгодження курсів суміжних дисциплін на підставі розроблених конспектів. Ціль роботи – реальне скорочення навчального навантаження, реальне підвищення ефективності навчання.
    Реально :Доступ до електронних ресурсів має мізерно малий відсоток вчителів навіть з технічних дисциплін ( фізика, математика)Дійсно, в більшості шкіл комп"ютери стоять для того , щоб були.
    2.Автор пише :Розробити відкриту базу завдань для державного тестування по всіх дисциплінах.
    Реально :Переважна більшість вчителів у своїй роботі орієнтується на конкретного можливого перевіряючого, а не на державні вимоги до рівня знань.При любому рівні знань результати перевірки залежать від особистісних стосунків, які відомо як можна покращити.
    Батьки перебувають у повному невіданні, які реальні знання стоять за шкільними 12 балами, вони не мають можливості довідатися, а які знання мають бути? Тому така відкрита база зробила б неоціненну послугу батькам та вчителям.
    3. Автор пише :Розробити схему і провести моніторинг реальних знань учнів.
    Реально :Моніторинг можна не проводити,зекономивши немалі суми. Його результати очевидні, вузи починають запроваджувати курси вирівнювання базового рівня для зарахованих абітурієнтів, тому що рівень катастрофічно низький, а кращих нема.
    4.Автор пише :оздоровлення ситуації в зв'язку з явною тенденцією суттєвого росту заробітної плати не спостерігається.
    Реакльно :До провінції ріст і не дійшов.А навіть як дійде, то це не той ріст, який приведе в освіту нових енергійних людей.Наші учні вже за 100 доларів такої роботи робити не захочуть. Середній заробіток розумного молодого спеціаліста десь починається з 300 доларів старої вартості,але це не в освіті.
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2005.05.09 | В ячеслав

      Re: Відкритий лист до міністра МОН

      1.Вы пишите:Реально :Доступ до електронних ресурсів має мізерно малий відсоток вчителів навіть з технічних дисциплін ( фізика, математика)Дійсно, в більшості шкіл комп"ютери стоять для того , щоб були.

      Перепрошую, відповідаю російською мовою

      Электронный консепкт - это всего лишь удобная форма работы с содержанием. По моим наблюедениям, преподаватели, уровень квалификации которых позволяет им "работать с содержанием" (а я имею в виду прежде всего именно "технарей", как Вы выражаетесь), все сплошь обращаться с компьютером уже научились. И доступ имеют.

      2.Вы пишите:Реально :Переважна більшість вчителів у своїй роботі орієнтується на конкретного можливого перевіряючого, а не на державні вимоги до рівня знань.При любому рівні знань результати перевірки залежать від особистісних стосунків, які відомо як можна покращити

      Уверяю Вас, что с использованием электронной базы эту систему можно кардинально изменить. Во всяком случае, иные средства, похоже, отсутствуют
      3.Вы пишите: Реально :Моніторинг можна не проводити,зекономивши немалі суми. Його результати очевидні, вузи починають запроваджувати курси вирівнювання базового рівня для зарахованих абітурієнтів, тому що рівень катастрофічно низький, а кращих нема

      Ошибаетесь! Вузы не "починають", а десятки лет занимаются "выравниванием базового уровня". С нулевой эффективностью. Да и с какой стати быть иному результату. Или Вы полагаете, что в вузах работают столь квалифицированные педагоги, что за короткое время (наверное за счёт впровадження новітніх технологій) можно исправить положение??
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2005.05.09 | sama

        Re: Відкритий лист до міністра МОН

        Я знаю что такое электронный конспект, но я знаю и другое- большинство учеников учится все-таки в сельских школах , а сельскому учителю увы не до электронных конспектов. Я не утверждаю, что такие конспекты не нужны - конечно, они нужны и ученикам и учителю.Но появится соблазн выбить под эту хорошую идею хорошую сумму, а все остальное уже не важно.Извините, я не хочу Вас обидеть.Я видела прекрасные учебники, предлагаемые харьковскими учителями для школ Российской федерации.Они в этом заинтересованы и возможно у них это пойдет. Нам пока это не светит.
        А относительно ВУЗов - да, они умеют за 4-5 лет при полном отсутствии низшего образования обеспечить высшее.
        згорнути/розгорнути гілку відповідей
        • 2005.05.09 | Георгій

          Оце мені дуже знайоме, на жаль...

          sama пише:
          >относительно ВУЗов - да, они умеют за 4-5 лет при полном отсутствии низшего образования обеспечить высшее.
          (ГП) Те саме у США... Чи це пошесть така в усьму сучасному постмодерністському світі?
        • 2005.05.10 | Пані

          Тільки факти

          Я не спец, а слугую тільки ретранслятором.

          В харківській області не під"єднано до інтернету тільки 3 районо та 100 сільськіх шкіл. Ці дані були оприлюднені на круглому столі по освіті в ОДА, про який Ігор тут вже писав. Тобто інфраструктура реально існує, інше питання як нею користуються.

          Я не знаю, чи унікальна ситуація в нашій області і як воно в інших.


          sama пише:
          > Я видела прекрасные учебники, предлагаемые харьковскими учителями для школ Российской федерации.Они в этом заинтересованы и возможно у них это пойдет. Нам пока это не светит.

          Так ці вчителі і так пишуть на цей форум :). В тому числі і для того, щоб "светило". І це наше спільне завдання.
  • 2005.05.08 | sama

    Ледь не забула

    Щоб з"вилася мотивація для здобуття високого рівня освіти, необхідно негайно і повсюдно запроваджувати конкурсний відбір потрібних спеціалістів на вакантні посади в різних галузях господарства.Не за принципом кум, сват , брат або просто більше заплатив.У світі цей принцип давно прижився.
  • 2005.05.09 | Igrot

    Re: Відкритий лист до міністра МОН

    Шановний!
    Мені здається, що Ви як вчитель фізики добре знаєте про знання учнями фізичних законів, що навчаються не в ліцеях, а в звичайних школах. Скільки з них захочуть здавати випускний екзамен з фізики в цьому році? І нічого не потрібно змінювати? - Оце реальна відповідь вчителя.
    Зміни в стандартах і програмах обов‘язкові для країни, що рухається вперед (так працює освітня система в заможних країнах), тобто вчителі повинні постійно вчитися.
    Прийнятий стандарт в Україні - це стандарт, що створили вчителі самі для себе. А хто думав про дітей, тобто про їх знання і перевантаження, а також такий найважливіший аспект - здоров‘є. Кожний вчитель має різний рівень фахової підготовки. Хто оцінює вчителів? Конкурси по професії? Тестування потрібно в першу чергу проводити для вчителів, Це буде корисно як точки зору знань вчителя, так і для ознайомлення з вимогами до знань його учнів.
    Можна погодитись із автором, що нові підручники та програми, особливо ті, що стосуються Нового прийнятого стандарту (5 клас в цьому році) краще не впроваджувати, а використовувати минулого навчального року. Оскільки в освіті є слово апробація. Де вона? Вся Україна продовжує, почате в початковій школі, але не апробоване, і в 5-х класах і йде... Куди?
    Міністр відповідає за ці не апробовані кроки.
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2005.05.09 | sama

      одна з причин перевантаження учнів...

      ...полягає у неузгодженості навчального матеріалу різних предметів.Так учні вчать з хімії про квантові числа у 8 класі, а з фізики в 11, при чому щоразу по різному, не впізнаючи нічого з колись вивченого у новому матеріалі.Різні позначення тотожних величин, різні розмірності та означення не дозволяють дитині створити систему з вивченого матеріалу.Похідну математики планують у 10 класі а вивчення коливань на уроках фізики вимагає її у 9.Прочитати підручник з біології може не кожен дорослий - перенасичення спеціальними термінами та поняттями не допомагає нашим учням мати уяву про здоровий спосіб життя, про запобігання небажаним хворобам та передчасній вагітності, про правила особистої культури та гігієни. У Європі нас дотепер впізнають , вибачте , по запаху.Скільки інститутів роками займається тим узгодженням і скільки грошей за це одержує, це окрема тема.
      Щодо тестування вчителів - згодна абсолютно.Буде маса ображених і схвильованих, зате поменшає некваліфікованих вчителів.
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2005.05.09 | Igrot

        Re: одна з причин перевантаження учнів...

        Неузгодженість при вивченні різних предметів - це результат розробки стандарту і програм вчителями, тобто кожний складав своє і не було широкого обговорення, не було апробації, бо були гранти..., але головне у авторів на жаль не було любові до дітей.
        А чи є вона сьогодні?
        згорнути/розгорнути гілку відповідей
        • 2005.05.10 | Людмила

          Re: одна з причин перевантаження учнів...

          Igrot пише:
          > але головне у авторів на жаль не було любові до дітей.
          > А чи є вона сьогодні?

          здається, що саме це й є найголовнішою проблемою нашої системи освіти.
          бо коли я чую розповіді власної дитини про її вчителів, та після кожного відвідування ГІМНАЗІЇ (навіть не простої школи, яка ще й вважається однією з найкращих в місті), то просто не зннаю як її врятувати від всього цього...

          а щодо підготовки вчителів, то мені більш подобається підхід захдних ВУЗів: є спеціальність Education, да навчають саме як ВЧИТИ, а вже чому - то не головне.
          згорнути/розгорнути гілку відповідей
          • 2005.05.10 | Георгій

            А чи колись вона була, та любов...

            Людмила пише:
            > Igrot пише:
            > > але головне у авторів на жаль не було любові до дітей.
            > > А чи є вона сьогодні?
            > здається, що саме це й є найголовнішою проблемою нашої системи освіти.бо коли я чую розповіді власної дитини про її вчителів, та після кожного відвідування ГІМНАЗІЇ (навіть не простої школи, яка ще й вважається однією з найкращих в місті), то просто не зннаю як її врятувати від всього цього...
            (ГП) Точно... Але ж воно так і було завжди, ще за совка. Не думаю, що це от саме я такий нетиповий і якийсь особливо нещасний, але я майже зовсім не пригадую вчителів зі своєї київської школи, які любили б дітей. Абсолютна більшість з них були істеричні жіночки, які чітко ділилися на два класи: один дуже блатний, другий страшно забитий життям, злиднями. Представники обох класів були однаково нервовими, нестриманими, схильними до крику, і у принципі дуже черствими, байдужими до дітей. Любов там і не ночувала. Пригадую хіба що десь 5-6 учителів, які були трохи краще. Всі вони викладали у старших класах.

            > а щодо підготовки вчителів, то мені більш подобається підхід захдних ВУЗів: є спеціальність Education, да навчають саме як ВЧИТИ, а вже чому - то не головне.
            (ГП) Теоретично так, але на практиці вони навчають готувати студентів до тестів.
            згорнути/розгорнути гілку відповідей
            • 2005.05.10 | sama

              Колись була та любов

              Помаленьку ми підходимо до визначення того ЧОГОСЬ,що зникло з наших шкіл за останні роки.Були часи гірші за матеріальним забезпеченням, за умовами праці,але кращі за рівнем порядності школи і вчителя.Була якась межа,яку вчитель ніколи не міг переступити.В школі були вчителі перед якими було соромно зробити щось не так.У вихованні було гальмо :подумай, що люди про тебе скажуть, або навіть подумають.

              Що ж змінилося- змінилися пріорітети в суспільстві- при загальній
              бідності
              краще виглядав краще навчений, розумніший старанніший, порядніший.Хто зараз краще виглядає і більше у суспільстві важить?Я не ратую за те, щоб було,як колись.Хочеться навчитися самому і навчити дітей поєднувати мораль і благополуччя, кар"єру і порядність.
            • 2005.05.10 | Людмила

              Re: А чи колись вона була, та любов...

              Георгій пише:
              > (ГП) Точно... Але ж воно так і було завжди, ще за совка. Не думаю, що це от саме я такий нетиповий і якийсь особливо нещасний, але я майже зовсім не пригадую вчителів зі своєї київської школи, які любили б дітей. Абсолютна більшість з них були істеричні жіночки, які чітко ділилися на два класи: один дуже блатний, другий страшно забитий життям, злиднями. Представники обох класів були однаково нервовими, нестриманими, схильними до крику, і у принципі дуже черствими, байдужими до дітей. Любов там і не ночувала. Пригадую хіба що десь 5-6 учителів, які були трохи краще. Всі вони викладали у старших класах.
              тоді мені надзвичайно поталанило. в мене було десь аж 7-8 вчителів, з якими було цікаво і які поважали особистість учня!!! навіть у совку!!!

              > (ГП) Теоретично так, але на практиці вони навчають готувати студентів до тестів.
              :)
              тоді нам варто запозичити теоретичну частину, а на практиці втілити по-свойому :)
  • 2005.05.10 | В ячеслав

    Re: Відкритий лист до міністра МОН

    Обсуждение моего письма, увы, не внушает оптимизм. Оно (обсуждение) ясно демонстрирует то качество нашего менталитета, которое является причиной многих неприятностей. Текст письма участники обсуждения игнорируют. В лучшем случае, текст используется, как повод для изложения наболевшего ("Шо ти там верзеш, слухай, краще, шо я кажу").
    Уважаемая sama!
    Ностальгическая тема про "любов, якої нам тепер на вистачає" не есть предмет обсуждения! Сколько ни говори "сахар", во рту слаще не станет. А вот на чем основана ваша уверенность, что ВУЗы решают проблему образования, уяснить невозможно. Может это оттого, что дипломы выдают? Так ведь и аттестаты выписывают регулярно!
    Что значит "я знаю, что такое электронный конспект"? Я ожидал предложение участников обсуждения уточнить моё понимание этого словосочетания. Оказывается "и так всё ясно".
    Уважаемый Igrot!
    Тема "треба щось змінити" по объёму обсуждений может успешно конкурировать с вышеупомянутой темой "про любов". С тем же результатом. Позволю себе напомнить, что в моём послании указана процедура, которая может (с моей точки зрения)привести к благотворным переменам. И лёгких решений в этой области не существует. Равно, как и простых.
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2005.05.10 | sama

      без ностальгии

      так я и говорю, что для поступления а тем более, для окончания вуза наше школьное образование, над которым мы с Вами ломаем голову, не является необходимым.Да, у Вас несколько интересных предложений для меня, как практикующего учителя.Разработка открытой базы заданий для независимого тестирования -очень интересная тема. Но покажутся ли они интересными Николаенку - не факт. Действительно, для того чтобы достучаться до министерства интересной идеи недостаточно. Давайте, делаем сайт и выставляем свои лучшие конспекты. Судя по форуму, их прочитает десять учителей.И это действительно оптимизма не внушает.
    • 2005.05.11 | Mary

      Офтопік: 3 копійки про ведення дискусії

      Шановний Вячеславе,
      Дозволю собі дати Вам пораду - не зі зла, а з досвіду більше ніж чотирирічного перебування на Майдані.
      Коли ви починаєте нову тему - відповідальність лежить на вас її плекати, розвивати, спрямовувати. Якщо це робити старанно і акуратно, вона може принести багато користі, як вам, так і іншим, так і справі. Якшо ж ви будете гаркати на своїх співрозмовників, як оце в попередньому повідомленні, з часом цінних співрозмовників у вас не залишиться зовсім, оскільки вам насправді ніхто нічого не винен. Ви зацікавленні в тому, щоб ваш допис коментували, і коментували щедро. Але щоб отримувати щедрі коментарі потрібно не скупитися самому і не бурчати, що, мовляв, я тут геній, а всі решта не-по-темщики. З любов'ю треба до справи підходити :-)
      Бажаю успіхів,
      Mary
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2005.05.11 | sama

        дякую(-)

        згорнути/розгорнути гілку відповідей
        • 2005.05.11 | Mary

          та нема за що (-)

      • 2005.05.11 | Вячеслав

        Re: Офтопік: 3 копійки про ведення дискусії

        Mary пише:
        З любов'ю треба до справи підходити :-)
        Уважаемый Mary,
        Я очень боюсь ошибиться, но мне всегда казалось, что к делу надо подходить всё же с умом, сэкономив любовь, таким образом, для более натурального употребления.
        Я, уважаемый Mary, мало надеялся на то, что, отбросив суету, общественность немедленно подвергнет моё послание глубинному изучению. С другой стороны, мой опыт свидетельствует: стоит выпустить дискуссию за рамки обсуждаемых проблем, она (дискуссия)назад уже не вернётся.
        згорнути/розгорнути гілку відповідей
        • 2005.05.12 | Mary

          Може це тому, що ви застрягли в стереотипах епохи Просвітництва.

          Вячеслав пише:
          > Mary пише:
          > З любов'ю треба до справи підходити :-)

          І ще не прийшли до епохи еко-фемінізму :-)

          > Уважаемый Mary,

          "От тобі й раз", - сказав, хтось там, в якійсь казці расиста Кіплінга.
          Чому зразу "уважаємий"? Невже ви не в курсі, що "Мері" - переважно жіноче ім'я? Чесне слово, оце вперше за 4 роки писанини під цим ніком до мене звертаються в чоловічому роді. Мабуть щось негаразд... :-)

          > Я очень боюсь ошибиться, но мне всегда казалось, что к делу надо подходить всё же с умом, сэкономив любовь, таким образом, для более натурального употребления.

          Якщо нема любові і відданості справі, то жоден "ум" не доведе її до доброго завершення. Оскільки "ум" насправді не є запорукою ні успіху, ні порядності, ні працьовитості й наполегливості. Навіть навпаки, часто "ум", особливо якщо він зациклений на собі і має комплекс більшовартості та самодостатності, призводить до найгірших поразок людтва, а не до його перемог. Я розумію, що "ум" не любить цього визнавати, але математикою чи економікою любов не міряється, і працює тут не закон збереження енергії, а закон її розмноження ;-). (Тобто якщо любов економити - вона гине, а якщо роздавати, вона шириться)

          > Я, уважаемый Mary, мало надеялся на то, что, отбросив суету, общественность немедленно подвергнет моё послание глубинному изучению. С другой стороны, мой опыт свидетельствует: стоит выпустить дискуссию за рамки обсуждаемых проблем, она (дискуссия)назад уже не вернётся.

          Ну то якщо ви мало на це сподівалися - звідки тоді у вас взялася вся це не-умо-керована суєта негативних емоції, внаслідок якої ви почали атакувати своїх співрозмовників? Не треба економити любов, повагу, чи привітність - то нездорово, і провокує ракові пухлини ;-).
          Я не знаю, наскільки у вас великий досвід спілкування на інтернет форумах - підозрюю, що не особливо, оскільки я готова закластися, що жодними авторитарними методами вам не вдасться втримувати дискусію у вузьких вами-наперед-визначених рамках, і навпаки, якщо не боятися спонтанності, і відпустити її туди, куди вона сама іде, і йти вслід за нею підтримуючи її, за який час вона сама повернеться до свого початку вже збагаченою відповідями (т. зв. герменевтичне коло - дуже дієвий метод, правда голий "ум" там не сильно помічний), головне тільки не переставати задавати важливі запитання. Ну а навіть якщо не повернеться до початку, тоді може вивести до несподіваних обріїв і способів вирішення проблеми, ну а якщо і не виведе, а заблудить - то чого вартувала сама пригода! В будь якому випадку досягнете намагато більше ніж спробами зманювати міністра, якому все в носі, прісними перепічками економного ума.

          Бажаю успіхів :-).
          згорнути/розгорнути гілку відповідей
          • 2005.05.12 | В ячеслав

            Re: Може це тому, що ви застрягли в стереотипах епохи Просвітництва.

            Mary пише:
            > Вячеслав пише:
            > > Mary пише:
            > > З любов'ю треба до справи підходити :-)
            >
            > І ще не прийшли до епохи еко-фемінізму :-)
            >
            > > Уважаемый Mary,
            >
            > "От тобі й раз", - сказав, хтось там, в якійсь казці расиста Кіплінга.
            > Чому зразу "уважаємий"? Невже ви не в курсі, що "Мері" - переважно жіноче ім'я? Чесне слово, оце вперше за 4 роки писанини під цим ніком до мене звертаються в чоловічому роді. Мабуть щось негаразд... :-)
            О Небо! Понимая гибельность совершенной ошибки, приведу, всё же оправдания.
            Анонимность общения в рамках форума предполагает сокрытие имени, так отчего же и не пола? Разумеется, шифровальщик может быть не прост, рассуждая так: пусть думают наоборот, а на самом деле ещё раз наоборот. Ну и т.д.
            С другой стороны, Эрик, всё же Мария Ремарк. Понимаю, что сестра, но всё же... Как всё сложно...

            >
            > > Я очень боюсь ошибиться, но мне всегда казалось, что к делу надо подходить всё же с умом, сэкономив любовь, таким образом, для более натурального употребления.
            >
            > Якщо нема любові і відданості справі, то жоден "ум" не доведе її до доброго завершення. Оскільки "ум" насправді не є запорукою ні успіху, ні порядності, ні працьовитості й наполегливості. Навіть навпаки, часто "ум", особливо якщо він зациклений на собі і має комплекс більшовартості та самодостатності, призводить до найгірших поразок людтва, а не до його перемог. Я розумію, що "ум" не любить цього визнавати, але математикою чи економікою любов не міряється, і працює тут не закон збереження енергії, а закон її розмноження ;-). (Тобто якщо любов економити - вона гине, а якщо роздавати, вона шириться)
            Перепрошую, но я не знаю як поширювати любов в рамках форума. Я,разумеется, могу ошибаться, но для такого поширювання существуют более адекватные механизмы. А на форуме, мне кажется, имело бы смысл обсуждать некие идеи, т.е. мысли, которые продуцируются именно умом. Хотя, вполне возможно, я где-нибудь застрял (возраст не маленький) и нынче уже всё иначе.
            >
            > > Я, уважаемый Mary, мало надеялся на то, что, отбросив суету, общественность немедленно подвергнет моё послание глубинному изучению. С другой стороны, мой опыт свидетельствует: стоит выпустить дискуссию за рамки обсуждаемых проблем, она (дискуссия)назад уже не вернётся.
            >
            > Ну то якщо ви мало на це сподівалися - звідки тоді у вас взялася вся це не-умо-керована суєта негативних емоції, внаслідок якої ви почали атакувати своїх співрозмовників? >
            С благодарностью принимаю суровую критику своих действий. Хотя, замечу, то, чем я руководствовался, мне, застрявшему(см. выше) казалось именно умом. Решительно не исключаю ошибочности этого суждения. Впрочем, как бы ни называть то, чем я руководствуюсь, увы иного у меня всё равно нет.
            Что касается "атаки"... Слишком, здається, серьёзная проблема, это среднее образование... слишком всё серьёзно...
  • 2005.05.10 | Георгій

    Re: Відкритий лист до міністра МОН

    В ячеслав пише:
    > Вважаю, що в ситуації, яка скалался, безглуздо говорити про те, що потрібне робити. Має сенс обговорювати питання про те, чого не потрібне робити і що можна зробити.
    (ГП) Згідний з таким підходом.

    > Не потрібне, вважаю: 1.Змінювати систему оцінювання знань, залишивши те, що уже впроваджено (5-и бальну систему у вузах, 12-и бальну в школі)2.Створювати нові епохальні програмні декларації про перспективи освіти в Україні і взагалі розробляти будь-які нові програми 3.Випускати нові навчальні посібники (державним коштом) 4.Комп’ютеризувати школи за принципом „шоб було” (наявність комп'ютерів, як таких, нічого не привносить у систему освіти, крім синдрому „комп’ютерних ігор”)
    (ГП) Знову з усім згоден. Але як Ви збираєтеся відстоювати свою точку зору про непотрібність цього? Адже є люди (і серед них дуже блатні люди), які мають з усього цього зиск. І так і буде: Ви говоритимете, не потрібні всі ці халтурні міроприємства і розтринькування державних коштів, а вони говоритимуть, та Ви що, звичайно ж усе це КОНЧЕ потрібно. І виграють вони, а не Ви (якщо Ви не більш блатний, ніж вони). Оце біда...

    > Пропоную проводити конкурс коротких конспектів цих курсів (в електронній формі) і узгодження курсів суміжних дисциплін на підставі розроблених конспектів. Ціль роботи – реальне скорочення навчального навантаження, реальне підвищення ефективності навчання.
    (ГП) У США це робиться дуже інтенсивно. Багато викладачів постійно розміщують такі конспекти, причому іноді добре ілюстровані, на своїх Веб-сторінках. Наскільки це покращує знання учнів і студентів, я не знаю. Річ у тому, що той, хто хоче щось знати, сам знайде все у книжках.
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2005.05.11 | Вячеслав

      Re: Відкритий лист до міністра МОН

      > Пропоную проводити конкурс коротких конспектів цих курсів (в електронній формі) і узгодження курсів суміжних дисциплін на підставі розроблених конспектів. Ціль роботи – реальне скорочення навчального навантаження, реальне підвищення ефективності навчання.

      (ГП) У США це робиться дуже інтенсивно. Багато викладачів постійно розміщують такі конспекти, причому іноді добре ілюстровані, на своїх Веб-сторінках. Наскільки це покращує знання учнів і студентів, я не знаю. Річ у тому, що той, хто хоче щось знати, сам знайде все у книжках.

      Вячеслав:
      Я предлагаю электронный конспект иного качества. Т.е. это не то, что, действительно, используют в США (кстати, в России это тоже интесивно используется). Не версию оригинального курса, а версию логически сжатого содержания, совместимого с версиями других курсов. Вроде блоков компьютера.
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2005.05.11 | sama

        а можна демоверсію?(-)

        згорнути/розгорнути гілку відповідей
        • 2005.05.11 | Вячеслав

          Re: а можна демоверсію?(-)

          Речь идёт о физике и химии...(?)
          згорнути/розгорнути гілку відповідей
          • 2005.05.12 | Mary

            фізики-математики(-хімії)

            Наскільки я пам'ятаю, основна проблема коли я вчилася (років 10 тому - ех, старіємо)була та, що математика не встигала за фізикою. Але може я проблеми в зв'язках з хімією трохи прогавила внаслідок поганого вивчення хімії.
            згорнути/розгорнути гілку відповідей
            • 2005.05.13 | В ячеслав

              Re: фізики-математики(-хімії)

              Mary пише:
              > Наскільки я пам'ятаю, основна проблема коли я вчилася (років 10 тому - ех, старіємо)була та, що математика не встигала за фізикою. Але може я проблеми в зв'язках з хімією трохи прогавила внаслідок поганого вивчення хімії.

              Уважаемая Mary!
              Так называемое "отставание математики от физики" - тема многолетнего ворчания учителей физики. Это одна из многочисленных легенд, которыми обросло школьное образование. Есть такой закон природы: нет рефлексии, происходит псевдорефлексия. Я думаю, не издать ли "Сборник легенд системы образования" наподобие сказок, например, народов Лихтенштейна...
              На самом деле, скажем, в начале изложения механики учащиеся как раз и должны готовиться к восприятию идей основ математического анализа и пр.пр.
              Полагаю, что дело в глубокой несогласованности всех курсов. Но это обширная тема.
          • 2005.05.12 | sama

            мені фізику(-)

            згорнути/розгорнути гілку відповідей
  • 2005.05.10 | Iryna_

    Re: Відкритий лист до міністра МОН

    Освітній сайт в інтернеті є
    http://osvita.org.ua

    Правда, досить безтолковий.
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2005.05.12 | В ячеслав

      Re: Відкритий лист до міністра МОН

      Iryna_ пише:
      > Освітній сайт в інтернеті є
      > http://osvita.org.ua
      >
      > Правда, досить безтолковий.

      Бестолклвый - это не то слово. Сравните портал http://mschools.ru/
      со всеми ссылками и
      http://auditorium.ru/
      Причём и это ещё не всё
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2005.05.12 | sama

        чергове прохання.

        Для роботи мені і багатьом, я думаю, вчителям потрібна по можливості свіжа інформація про матеріали Українських учнівських олімпіад, конкурсів,турнірів, тощо.Якщо російські знаходяться без проблем, то з українськими важче.Можете вказати укр.сайт з такими матеріалами?Буду дуже вдячна.
        згорнути/розгорнути гілку відповідей
        • 2005.05.13 | В ячеслав

          Re: чергове прохання.

          sama пише:
          > Для роботи мені і багатьом, я думаю, вчителям потрібна по можливості свіжа інформація про матеріали Українських учнівських олімпіад, конкурсів,турнірів, тощо.Якщо російські знаходяться без проблем, то з українськими важче.Можете вказати укр.сайт з такими матеріалами?Буду дуже вдячна.

          С большой долей уверенности могу сказать, что, украинского сайта с названными матермалами нет. Более того, в отличие от России, нет ни одного интернет-издания бумажных пед. СМИ. Все журналы и газеты издаются только в бумажной форме.
          С другой стороны, мне не совсем ясно, зачем нужны указанные материалы. Я многие годы имею непосредственное отношение к районным и областным олимпиадам всякого рода. Свидетельствую: принципы формирования заданий в такой степени меняются из года в год, что знание содержания задания никак не поможет Вам готовить учащихся к олимпиадам. Если речь идёт о физике, то Вы не ошибётесь, если учащиеся перерешают Савченко с добавкой произвольных задач из задачника Кванта. С математикой ситуация тоже очевидна Моденову Лидскому и Шахно нет никаких противопоказаний, хотя есть ещё десятки приличных сборников.
          Я бы сказал так. Ваш вопрос корректен, если речь идёт о республиканских олимпиадах. Специалистов в области составления относительно сложных оригинальных заданий - единицы. Поэтому изучение заданий предыдущих лет, действительно, поможет подготовить претендентов. Все эти товарищи "засвечены" в Соросовских сборниках.
          згорнути/розгорнути гілку відповідей
          • 2005.05.13 | sama

            я так і думала.

            Ви підтвердили мою впевненість у відсутності. Дякую
            Р.Кузик, Соросівський вчитель, Заслужений вчитель України,Львів.
          • 2005.05.13 | Mary

            Ех, Савченко-Савченко

            В нас на літні канікули після 9 класу для цілого класу було завдання в окремому зошиті перерішати всі задачі "з зірочками" (з розділу Механіки) того злополучного Савченка (це нам sama таке влаштувала). Що ми і зробити протягом першого тижня у вересні в 10 класі. Без особливих потуг, між іншим. І олімпіадників з нас було не так вже й багато - я, на приклад, на жодній олімпіаді вище міського рівня ніколи не була. А ви кажете "Савченко". :-)
            згорнути/розгорнути гілку відповідей
            • 2005.05.13 | В ячеслав

              Re: Ех, Савченко-Савченко

              Mary пише:
              І олімпіадників з нас було не так вже й багато - я, на приклад, на жодній олімпіаді вище міського рівня ніколи не була. А ви кажете "Савченко". :-)

              А это как раз потому, что решая Савченку, надо было его любить, и его задачи любить, даже те, что без звёздочек. Вот, между прочим, где тема "кохання" таки появляется!!
              згорнути/розгорнути гілку відповідей
              • 2005.05.13 | Mary

                о, процес пішов. Любов починає визнаватися. Так тримати

                В ячеслав пише:
                > Mary пише:
                > І олімпіадників з нас було не так вже й багато - я, на приклад, на жодній олімпіаді вище міського рівня ніколи не була. А ви кажете "Савченко". :-)
                >
                > А это как раз потому, что решая Савченку, надо было его любить, и его задачи любить, даже те, что без звёздочек. Вот, между прочим, где тема "кохання" таки появляется!!

                Та нормальні в нас були відносини із Савченком. Я просто до того веду, що навіть мені, - не-фізику, і не-математику, а гуманітарію, - Савченко був дійсно страшним тільки перші кілька місяців знайомства з ним (і це після школи, в якій викладання фізики було просто нульовим). А якщо шукати матеріали для навчання справжніх олімпіадників-фізиків (про які і питалася sama), то для них Савченко є щоденною рутиною, а не "особливим" матеріалом. Савченком "сапієнті" не "сат". Оце й усе. :-)
                згорнути/розгорнути гілку відповідей
                • 2005.05.14 | В ячеслав

                  Re: о, процес пішов. Любов починає визнаватися. Так тримати

                  Mary пише:
                  > В ячеслав пише:
                  > > Mary пише:

                  > Та нормальні в нас були відносини із Савченком. Я просто до того веду, що навіть мені, - не-фізику, і не-математику, а гуманітарію, - Савченко був дійсно страшним тільки перші кілька місяців знайомства з ним (і це після школи, в якій викладання фізики було просто нульовим). А якщо шукати матеріали для навчання справжніх олімпіадників-фізиків (про які і питалася sama), то для них Савченко є щоденною рутиною, а не "особливим" матеріалом. Савченком "сапієнті" не "сат". Оце й усе. :-)

                  А ничего "особливого" для подготовки к олимпиадам и не нужно. "Особливим" должен быть педагог, который готовит таких учащихся. "Особливими" должны быть его комментарии к задачам. Так что "рутинного" Савченка вполне достаточно.
                  Между прочим, авторы массы новых задачников и пособий аргументируют свою работу тем, что, якобы, новые ("постиндустриальные") обстоятельства диктуют издание каких-то особых материалов. Я утверждаю, что уже имеющихся сверхдостаточно. Вот и, действительно, всё!
            • 2005.05.13 | sama

              Re: Ех, Савченко-Савченко

              Ну, але запам"ятати то на майже 10 років:((?
              А олімпіадники все таки були і немало.
              згорнути/розгорнути гілку відповідей
              • 2005.05.13 | Mary

                навпаки

                sama пише:
                > Ну, але запам"ятати то на майже 10 років:((?

                Навпаки, запам'ятати - то АЖ на 10 років (і довше) :-)!!! А які ми пісні про Савченка складали! ("А ви ж мені, Бонк і Савченко, зав'язали світ") :-). І спогади в нас набагато гарніші ніж в Дереша з його маніакальними "Мідними Буками". :-) Це ж наступного літа 10 років, як ми закінчили - оце бачила вашого "олімпіадника" з кембріджа, чи звідки він там, коли він тут був на співбесідах на роботу кілька місяців тому - то ми якраз балакали про це.

                > А олімпіадники все таки були і немало.

                Ну я ж про себе кажу, а не про інших :-). А я, чесне слово, тільки раз була на міській олімпіаді - і то з укр.мови. З фізики по-моєму, навіть на районній ніколи не була - тільки з хімії в якомусь 8 класі, ну і з математики.

                Офтопік: А я ото сиджу і милуюся як ця гілка обростає милими такими офтопіками - екперимент з виховною метою, так би мовити :-).

                Назад до теми - ми тут по-трошки довбаємо зараз сторінку Альянсу Майдан (воно все дууууже повільно йде), але коли трохи додовбаємо до вменяємого состоянія, там буде більше можливостей до всяких колективних ініціатив (типу колективні проекти, написання "книг", особисті "щоденники", і т.д.) - можна буле там ліпити докупи всякі класні речі. Воно вже тут є доступне http://alliance.maidanua.org/ але воно поки що трохи страшне, в сенсі, шо не зовсім ясно шо де і як працює, і руки не доходять, бо треба писати пояснення про буквально все, що там є. З часом воно трохи вилижеться. Але можна прямо вже починати його освоювати (зареєструватися, і пробувати клікати на все, що клікається), пробуваи починати проекти, викладати якісь матеріали хоч би в свій особистий веб-журнал, і т.д.
  • 2005.05.13 | В ячеслав

    Re: Відкритий лист до міністра МОН

    Хочу обратить внимание участников обсуждения на следующее положение моего обращения:

    > Ціль середньої освіти полягає в тому, щоб вивести учня на рівень ухвалення відповідального рішення про вибір напрямку спеціалізації чи, іншими словами, того напрямку професійної діяльності, що може принести надалі моральне і матеріальне задоволення.

    Это положение радикально отличается от государственной позиции, которая повторяет (или, точнее, пародирует) политику России в этой области. Речь идёт о ранней специализации школы.
    Я считаю, что ранняя специализация не решает проблем среднего обзования.
    А ваше мнение?
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2005.05.13 | Igrot

      Re: Відкритий лист до міністра МОН

      > Это положение радикально отличается от государственной позиции, которая повторяет (или, точнее, пародирует) политику России в этой области. Речь идёт о ранней специализации школы.
      > Я считаю, что ранняя специализация не решает проблем среднего обзования.
      > А ваше мнение?

      Проведене опитування Київською асоціацією "Мала академія наук" старшокласників протягом 1999-2004 років із різних шкіл, ліцеїв та гімназій говорить про те, що значній кількості дітей батьки за своїми уподобаннями нав‘язали навчання у спеціалізованих школах та класах, що фактично поставило для їх дітей заборону на професію.
      Так, наприклад, десятикласник навчається в гуманітарному з 5-го класу, а йому до вподоби природничі дисципліни. Чи можливо його підготувати до вступу на держзамовлення в університет Т.Шевченка.
      Можливо, але за рахунок його здоров‘я і значних коштів батьків.
      А коли виникає ситуація в 11-му класі. З 2000 року я пам‘ятаю очі одиннадцятикласниці, що дуже хотіла стати хіміком, але закінчувала гуманітарний клас. І саме ці очі змусили мене взяти участь у цій дискусії.
      Чим більше випускників будуть мати різносторонні знання і при цьому не втратять здоров‘я за рахунок перевантаження, тим більше шансів буде у них стати успішними в майбутньому, тим буде багатша Україна.
      Спеціалізація або фахове навчання потрібне в 10-11 класах, але чи можна назвати фаховим навчання, коли в програмі - матеріал, що відповідає початковим курсам ВНЗ, що не дає права говорити про фахову підготовку. Мабуть все-таки важливо, щоб кожник випускник мав професію, хоч найпростішу - двірник, прибиральця, водій, няня тощо. Але це б сприяло впевненості молодої людини у майбутньому.
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2005.05.14 | В ячеслав

        Re: Відкритий лист до міністра МОН

        Итак, уважаемый Igrot согласен с моей позицией.
        Добавлю вот что.
        Имею опыт обсуждения этого вопроса с Российскими специалистами (Пинский, Левитас, Бершадский, Гузеев и др.). С моей точки зрения, у них нет аргументов в пользу ранней специализации. Ваше сообщение подтверждает мои наблюдения. Вообще, как мне представляется такая позиция (общеобразовательный характер средней школы) просто соответствуе здравому смыслу. Тем не менее и в России и у нас ранняя специализация внедряется...
        згорнути/розгорнути гілку відповідей
        • 2005.05.14 | Iryna_

          Re: Відкритий лист до міністра МОН

          Єдина реальна причина "ранньої спеціалізації", про яку насправді усі мовчать - це відсутність достатньої кількість нормальних викладачів природничих дисциплін. В результаті діти жахаються математики з фізикою, батьки те виправдовують "гуманітарними нахилами". 90% учнів тих "гуманітарних класів" - це просто ті, хто математику не подужав, а не ті, що має якіцсь там схильності та здібності. З досвіду моїх друзів, їхні нормально навчені діти з якраз гуманітарними здібностями, хотіли йти у математичний клас, бо "в гуманітарному одні дебіли" (сорі, цитата з дітей).
          згорнути/розгорнути гілку відповідей
          • 2005.05.14 | sama

            рання спеціалізація

            Потрапивши в школу , дитина починає пробиватися по першій у своєму житті ієрархічній драбині. В молодших класах за цим ще стежить більша чи менша частина батьків.Вони намагаються забезпечити своїй дитині кращий старт- кращу школу, (що часто утруднене взаємним розміщенням школи та учня), або принаймі кращого вчителя.Коли школа відкриває спецклас-тоді коли вона має хорошого вчителя з певного предмету. Що ж тут дивного, що цей клас батьки активно заповнюють, нехтуючи бажанням дітей.Математичні класи вибираються тому, що там сильніші-(читай старанніші і спокійніші учні).
            Рання спеціалізація не потрібна при умові існування нормальної школи. Та де її взяти.Тому щоб не виправляти поганонавченого у старших класах - краще його вчити з молодших- тому школи нового типу намагаються приймати все молодших учнів.Якщо у фізматліцей приходить дитина з звичайної школи у 10 клас - коли ви навчите її механіки?Десь у вільний від відпочинку час.
            згорнути/розгорнути гілку відповідей
            • 2005.05.14 | В ячеслав

              Re: рання спеціалізація

              Мне кажется, что здесь ситуация следующая.
              "Физико-математическая" специализация и "нефизико-математическая" - две большие разницы, как говорят в Одессе. Действительно, родители знают, что если ребёнка взяли в класс с физ-мат уклоном, то, скорее всего, атмосфера в классе будет нормальной. Испокон веку замечено, что некоторые дети таки имеют относительно ярко выраженные способности, наличие которых собирает указанные классы. Количество таких детей весьма ограничено и никаких тенденций его роста не наблюдается. По моим наблюдениям число посадочных мест в имеющихся физмат школах и спец классах вполне достаточно (по-моему, их даже было слишком много). Но где Вы видели детей, с ярко выраженными правоведческими способностями в 12 - 14 лет?? К гуманитарным классам я тоже отношусь скептически. Опыт показывает, что в эти классы, как правило, собираются дети, которые не могут освоить точные науки.

              У меня к Вам, как к специалисту, предложение. Если Вы сообщите свой e-mail, я могу выслать не только демофайлы, но и опубликованную давно статью. В этой статье я, как мне кажется, доказываю, что авторы учебника 8-го класса не очень хорошо, мягко кажучи, знают предмет. Ошибки таковы, что их нельзя исправить. Мне не ясно, почему этого никто не замечает. Может учебник никто не читал. Или содержане никого не интересует?
              згорнути/розгорнути гілку відповідей
              • 2005.05.14 | Mary

                Див. тут: http://www2.maidan.org.ua/n/osvita/1115989365 (-)

      • 2005.05.14 | В ячеслав

        Re: Відкритий лист до міністра МОН

        Хотелось бы добавить следующее
        1. Проблема ранней специализации, практически, не обсуждалась (в России, к примеру, есть серьёзные противники этой идеи; с точкой зрения противников ранней специализации легко ознакомиться)
        2. Профильная школа - это решение проблем учителей, а не учеников
        Логика такова: учащиеся не учатся - так давайте спросим, чего они сами хотят. Может, они любят информатику, или право, или менеджмент? Спрашивается, а откуда они могут в нежном возрасте знать, чего хотеть??
        3. Профильная школа - это решение того же типа, что и введение 12-и бальной системы оценивания знаний. Нечто КОНКРЕТНОЕ. Хаджа Насреддин, как известно, бесстрашно принял предложение царствующей особы научить осла разговаривать. За 10 (кажется) лет. Правильно расчитывая, что к указанному сроку уйдёт из жизни осёл , Хаджа или сам Шах.
    • 2005.05.14 | Mary

      Кілька запитань

      Які можуть бути аргумети "за" ранню спеціалізацію?
      Про наскільки ранню спеціалізацію йдеться?
      Наскільки умовним, на думку тут присутніх, є поділ на гуманітарну/математичну/природничу сфери взагалі?
      Куди записувати вивчення іноземних мов?
      Куди - обговорення проблем етики, суспільства, і т.д.?

      Ну і загалом, чого ми зочемо навчити дітей в школі (при потребі можна розписати на початкову, середню, старшу):
      "вступу до наук", чи
      "як вчитися" чи
      "як мислити і аналізувати" чи
      "як ставити і вирішувати проблему" чи
      "як бути порядною людиною" чи
      "що таке відповідальність" чи
      "що таке праця" чи
      "як працювати в групі" чи
      інше?
      Це питання з зірочкою.
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2005.05.16 | Людмила

        РЕСПЕКТ!!!!

        Mary пише:
        > Ну і загалом, чого ми зочемо навчити дітей в школі (при потребі можна розписати на початкову, середню, старшу):
        > "вступу до наук", чи
        > "як вчитися" чи
        > "як мислити і аналізувати" чи
        > "як ставити і вирішувати проблему" чи
        > "як бути порядною людиною" чи
        > "що таке відповідальність" чи
        > "що таке праця" чи
        > "як працювати в групі" чи
        > інше?
        > Це питання з зірочкою.
        дуже доречні запитання. бо, як це не парадоксально, здається в нас ніхто навіть не робив спробу відповісти на ці запитання на рівні суспільства. чи, бодай, дізнатися про суспільну думку, не кажучи вже про її формування :(
        та саме з цього й треба починати реальну реформу в освіті. бо саме з загальної концепції має стати зрозумілим, як стимулювати попит на освіту, як визначати якість освітніх послуг та знань, і т.і.
        а вже з цього буде логічно випливати й обсяг програми з конкретних предметів, й система оцінювання, й технічне забезпечення...

        Я от тут дивлюся у Закон про освіту.
        Ст. 35. загальна середня освіта забезпечує всебічний розвиток дитини як особистості, її нахилів, здібностей, талантів, трудову підготовку, професійне самовизначення, формування загальнолюдської моралі, засвоєння визначеного суспільними, національно-культурними потребами обсягу знань про природу, людину, суспільство і виробництво, екологічне виховання, фізичне вдосконалення.
        звернули увагу, на якому місті про обсяг знань йдеться? а що в школі відбувається? і що таке "визначений суспільними... потребами"???? це хто в нас визначає суспільні потреби? про "національно-культурні" годі вже й казати...
        поряд ще й Закон про загальну середню освіту виявився...
        ст. 5 Завдання загальної середньої освіти.
        перше - виховання громадянина України... от було б добре спитати в громадян України, наскільки школа вплинула на їх громадянську свідомість...
        далі - формування особистості учня, розвиток його здібностей і обдарувань (доречі, чому "його"?), наукового світогляду... і все в токому дусі...
        звичайно, "науковий світогляд" можна прочитати як "вступ до наук", але це буде дуже вільне трактування, адже чи призводить вивчення, скажімо, окремо теореми Пифагора чи 2-го закону Ньютона до формування наукового СВІТОГЛЯДУ як на мене - дууууже велике питання...
        згорнути/розгорнути гілку відповідей
        • 2005.05.16 | В ячеслав

          Re: РЕСПЕКТ!!!!

          Людмила пише:
          > Mary пише:
          > > Ну і загалом, чого ми зочемо навчити дітей в школі (при потребі можна розписати на початкову, середню, старшу):
          > > "вступу до наук", чи
          > > "як вчитися" чи
          > > "як мислити і аналізувати" чи
          > > "як ставити і вирішувати проблему" чи
          > > "як бути порядною людиною" чи
          > > "що таке відповідальність" чи
          > > "що таке праця" чи
          > > "як працювати в групі" чи
          > > інше?
          > > Це питання з зірочкою.
          > дуже доречні запитання. бо, як це не парадоксально, здається в нас ніхто навіть не робив спробу відповісти на ці запитання на рівні суспільства. чи, бодай, дізнатися про суспільну думку, не кажучи вже про її формування :(

          Уважаемая Людмила!
          Не обратите ли Вы своё внимание на то обстоятельство, что иронически цитированный Вами ниже закон, вкупе с програмными документами, пояснительными записками и пр.пр. ОТВЕЧАЕТ на все эти вопросы. Отвечает следующим образом. Нужно учить учиться. Нужно развывать мировоззрение. Нужно воспитывать порядочного человека. Нужно учить мыслить и анализировать и т.д.
          Подавляющее большинство населения нашей планеты совершенно согласно с тем, что, как говорил Буратино в известном мультике, "чтобы было ХОРОШО нужно делать ХО-РО-ШО". Нужны ли дополнительные опросы населения??
          Вопрос в малом. КАК это сделать??


          > та саме з цього й треба починати реальну реформу в освіті. бо саме з загальної концепції має стати зрозумілим, як стимулювати попит на освіту, як визначати якість освітніх послуг та знань, і т.і.
          > а вже з цього буде логічно випливати й обсяг програми з конкретних предметів, й система оцінювання, й технічне забезпечення...
          >
          > Я от тут дивлюся у Закон про освіту.
          > Ст. 35. загальна середня освіта забезпечує всебічний розвиток дитини як особистості, її нахилів, здібностей, талантів, трудову підготовку, професійне самовизначення, формування загальнолюдської моралі, засвоєння визначеного суспільними, національно-культурними потребами обсягу знань про природу, людину, суспільство і виробництво, екологічне виховання, фізичне вдосконалення.
          > звернули увагу, на якому місті про обсяг знань йдеться? а що в школі відбувається? і що таке "визначений суспільними... потребами"???? це хто в нас визначає суспільні потреби? про "національно-культурні" годі вже й казати...
          > поряд ще й Закон про загальну середню освіту виявився...
          > ст. 5 Завдання загальної середньої освіти.
          > перше - виховання громадянина України... от було б добре спитати в громадян України, наскільки школа вплинула на їх громадянську свідомість...
          > далі - формування особистості учня, розвиток його здібностей і обдарувань (доречі, чому "його"?), наукового світогляду... і все в токому дусі...
          > звичайно, "науковий світогляд" можна прочитати як "вступ до наук", але це буде дуже вільне трактування, адже чи призводить вивчення, скажімо, окремо теореми Пифагора чи 2-го закону Ньютона до формування наукового СВІТОГЛЯДУ як на мене - дууууже велике питання...

          Значит, Вы полагаете, существует какой-то иной способ формировать мировоззрение, кроме как изучать основы физики и математики??
          Поделитесь!
          згорнути/розгорнути гілку відповідей
          • 2005.05.16 | Людмила

            без иронии...

            В ячеслав пише:
            > Уважаемая Людмила!
            > Не обратите ли Вы своё внимание на то обстоятельство, что иронически цитированный Вами ниже закон

            Уважаемый Вячеслав, уж не знаю, чем именно я Вас лично задела, раз Вы разглядели в цитировании статей законов иронию. По крайней мере, я ее туда не вкладывала. Больше того - еще раз перечитала свой пост и снова ее не обнаружила.
            Должна сказать, я считаю, что БОЛЬШИНСТВО законов у нас написаны замечательно. Проблема в том, что они не работают!!!
            Вот именно это-то я и хотела продемонстрировать своими цитатами...
            сегодняшняя система образования не обеспечивает практически НИЧЕГО, что закреплено законодательно. и ПОРА с этим уже что-то делать.

            > вкупе с програмными документами, пояснительными записками и пр.пр. ОТВЕЧАЕТ на все эти вопросы. Отвечает следующим образом. Нужно учить учиться. Нужно развывать мировоззрение. Нужно воспитывать порядочного человека. Нужно учить мыслить и анализировать и т.д.
            ну, во-первых - это Ваше прочтение статей законов. Уверена, что существуют и другие версии, что следует из написанного в законах.
            а с другой стороны, остается открытым главный вопрос: как это все обеспечить практически?
            но это можно будет обсуждать только тогда, когда в обществе будет более-менее сформировано мнение о приоритетах в образовании. в смысле, чтобы это не только в законе было написано, а чтобы участники образовательного процесса основные принципы ПОНИМАЛИ и РАЗДЕЛЯЛИ.

            > Вопрос в малом. КАК это сделать??
            отож...

            > > звичайно, "науковий світогляд" можна прочитати як "вступ до наук", але це буде дуже вільне трактування, адже чи призводить вивчення, скажімо, окремо теореми Пифагора чи 2-го закону Ньютона до формування наукового СВІТОГЛЯДУ як на мене - дууууже велике питання...
            > Значит, Вы полагаете, существует какой-то иной способ формировать мировоззрение, кроме как изучать основы физики и математики??
            > Поделитесь!
            если Вы почитаете мою фразу повнимательнее, то увидете, что я писала о ДИСКРЕТНОМ подходе к изучению основополагающих научных принципов.
            да, я считаю, что в современных условиях, при таком потоке информации, содержание программы средней школы бзнадежно устарело.
            у детей просто нет времени выучивать КАЖДЫЙ закон в естественных науках, КАЖДОЕ правило в языках и т.д.
            школьные предметы должны быть
            а) увязаны между собой (т.е. скажем, изучая таблицу Менделева в программе естественных наук, ПАРАЛЛЕЛЬНО (в смысле одновременно, а не безразлично :) ) изучать чего-там в ЭТО ЖЕ ВРЕМЯ происходило в гуманитарных науках). глядишь, какие-то зависимости вирисуются, благодаря которым будет легче запомнить и понять концептуальные вещи.
            б) выучивать не каждую формулу, например, в отдельности, а только основополагающие. и ПОНИМАТЬ как из этого следует все остальное.
            в) сделать обучение несколько более подкрепленным практикой. например, обеспечив хотя-бы тот объем практики, который закреплен в Державному стандарті, и отменив уже наконец-то рабство по мытью парт и натирке полов...
            згорнути/розгорнути гілку відповідей
            • 2005.05.17 | Вячеслав

              Re: без иронии...

              Людмила пише:

              > Уважаемый Вячеслав, уж не знаю, чем именно я Вас лично задела,

              Уважаемая Людмила. Как можно лично меня задеть иронией (или, лучше сказать, критическим отношением)по поводу текста к которому
              1. Лично я никакого отношения ни имею
              2. Сам я отношусь весьма критически???
              > Должна сказать, я считаю, что БОЛЬШИНСТВО законов у нас написаны замечательно. Проблема в том, что они не работают!!!
              > Вот именно это-то я и хотела продемонстрировать своими цитатами...
              > сегодняшняя система образования не обеспечивает практически НИЧЕГО, что закреплено законодательно. и ПОРА с этим уже что-то делать.
              >
              > > вкупе с програмными документами, пояснительными записками и пр.пр. ОТВЕЧАЕТ на все эти вопросы. Отвечает следующим образом. Нужно учить учиться. Нужно развывать мировоззрение. Нужно воспитывать порядочного человека. Нужно учить мыслить и анализировать и т.д.
              > ну, во-первых - это Ваше прочтение статей законов.
              Уверена, что существуют и другие версии, что следует из написанного в законах.

              Значит, вы полагаете, что в документах не всего того, что я сказал??? Я утверждаю, что никакого другого прочтения быть не может. Всё, что я сказал, безусловно в документах есть!


              > если Вы почитаете мою фразу повнимательнее, то увидете, что я писала о ДИСКРЕТНОМ подходе к изучению основополагающих научных принципов.

              Я не очень хорошо понимаю, что значит "дискретно" изучать. Слову "дискретно" противостоит слово "непрерывно". Итак, если не "дискретно", значит "непрерывно". Это может означать только одно: Вы предлагаете измельчить теорему Пифагора, законы Ньютона и "размазать" по всем курсам.
              Уважаемая Людмила! Никак никто лично меня не задевал (и, видимо, и цель такая не стоит). А вот о моих огорчениях я уже говорил. Вы, как и другие участники обсуждения, игнорируете текст моего письма. Разумеется (это для Mary), никто не должен мне ровным счётом ничего и, в частности, не должен знакомиться с моим письмом. Но, в конце концов, имею же и я право огорчаться?
              Так вот. Смысл моего письма состоит в том, чтобы ответить на Ваш вопрос. С моим ответом можно соглашаться или не соглашаться. Оказывается, есть третий вариант: его (мой ответ) можно игнорировать.
              згорнути/розгорнути гілку відповідей
              • 2005.05.17 | Людмила

                Re: без иронии...

                уважаемый Вячеслав,
                я все больше и больше убеждаюсь, что основная проблема нашего образования в том, что сами учителя (правда, слава Богу, пока еще не все) слышат только себя, не хотят и не умеют слушать (слЫшать) других...

                > Я не очень хорошо понимаю, что значит "дискретно" изучать.
                а попробуйте не выдергивать одну фразу, а перечитать абзац целиком...
                там было написано, что было бы недурственно изучать В ЦЕЛОМ естественные науки как единый блок предметов, так же поступить и с гуманитарными науками, и т.д.
                какие еще блоки включать в программу - хорошо бы выяснить в процессе обсуждения. и не без участия родителей...

                в абсурдности же нынешней школьной программы я в очередной раз уверилась уже после того, как написала вчерашний пост. ибо на ночь глядя мне пришлось помогать дочке (8-й "гуманитарный", в смысле "языковой", класс гимназии) подготовиться к контрольной по геометрии.
                извините, но это же полная хрень!!! задание из 5 пунктов состояло в нахождении координат векторов, их модулей, сумм-произведений, и напоследок - косинуса угла между оными векторами.
                пардон, но у меня диплом математика. также я весьма неплохо разбираюсь (вернее, разбиралась :) ) в физике. это с радостью подтвердит Ваш коллега, тоже соросовский учитель и обладатель других регалий, который в свое время учил меня решать задачи с мостОм и лифтОм :)
                к чему это я все? да к тому, что мне в жизни НИ РАЗУ не понадобилось оперировать с этими самыми векторами, а тем более - искать косинус угла через координаты векторов.
                тогда ЗАЧЕМ всю эту муть изучают ученики ГУМАНИТАРНОГО класса?
                моя дочка будет дизайнером (талант у нас...)
                ЗАЧЕМ ей забивать голову этой чепухой????
                нет, решить задачу ей было не сложно. мне только времени жалко... его можно было бы прожить куда с бОльшей пользой.

                при этом я не утверждаю, что геометрию (или математику) в гуманитарном классе изучать не нужно вовсе. но ОБЯЗАТЕЛЬНО нужно отойти от линейного восприятия курса и сделать изучение наук КОНЦЕПТУАЛЬНЫМ. в итоге выпускники школы должны знать и уметь следующее (скажем, в области естественных наук, поскольку эта сфера мне ближе. то же надо проделать и в остальных блоках):
                - понимать на каких БАЗОВЫХ законах строятся научные знания
                - ориентироваться в революционных событиях в науках (как-то: таблица Менделева, неэвклидова геометрия, законы наследственности и изменчивости и т.д.), как и когда эти открытия были сделаны, как повлияли на смежные науки
                - применять БАЗОВЫЕ законы в своей практике

                кроме того, в школьном курсе окроме "основ научных знаий" должны быть блоки, как минимум, социальный (гражданская активность, общение, основы семейных отношений, публичные выступления и т.д.) и культурный (не то пение-рисование, которые заканчиваются в начальной школе, а системное изучение истории искусств, хореографии и т.д. - это нужно ВСЕМ людям, "технарям" - тоже)

                > Вы, как и другие участники обсуждения, игнорируете текст моего письма. Разумеется (это для Mary), никто не должен мне ровным счётом ничего и, в частности, не должен знакомиться с моим письмом. Но, в конце концов, имею же и я право огорчаться?
                > Так вот. Смысл моего письма состоит в том, чтобы ответить на Ваш вопрос. С моим ответом можно соглашаться или не соглашаться. Оказывается, есть третий вариант: его (мой ответ) можно игнорировать.
                ок. раз Вы настаиваете - пожалуйста...
                я вот читаю основные причины, которые приведены в статье.
                можно, конечно, спорить, является ли этот перечень исчерпывающим и действительно ли указанные проблемы - "основные".
                но пока, пожалуй, соглашусь. не совсем понятно, к чему именно относится пометка "при цьому". по смыслу - вроде как и не только к пункту "отсутствие контроля", по расположению - к чему еще понять не могу.
                в результате, я не вижу логической связки между теми двумя проблемами, которые названы основными и скоторыми я вроде как согласна, с теми конкретными действиями которые НАДО и НЕ НАДО делать.
                как, скажите, связан "выпуск новых учебников (за счет бюджета)" с "рыночным спросом" или "объективным контролем"???
                и неужели Вы действительно думаете, что "создать открытую базу заданий..." и "разработать схему и провести мониторинг..." можно за 3 месяца???? а тогда к чему призыв сосредоточиться на СЛЕДУЮЩЕМ учебном году?

                спорны, ох спорны Ваши предложения. и если министр будет лично рассматривать каждое такое предложение, то улучшения в системе образования не видать и моим внукам (которых еще нет даже в проекте :)... не лучше ли собрать сколько-нибудь широкий круг заинтересованных сторон, обсудить, выработать ОБЩЕЕ видение и его уже двигать министру????
                згорнути/розгорнути гілку відповідей
                • 2005.05.17 | Вячеслав

                  Re: без иронии...

                  Уважаемая Людмила.
                  Позвольте коментировать ваш пост по частям. И начну я с конца.

                  Людмила пише:

                  > спорны, ох спорны Ваши предложения. и если министр будет лично рассматривать каждое такое предложение, то улучшения в системе образования не видать и моим внукам (которых еще нет даже в проекте :)... не лучше ли собрать сколько-нибудь широкий круг заинтересованных сторон, обсудить, выработать ОБЩЕЕ видение и его уже двигать министру????

                  Уважаемая Людмила! Если Вам известны бесспорные утверждения, относящиеся к реформе образования, умоляю, сообщите их немедленно. Лично я даже не подозреваю о их наличии. И считаю, что предложения в этой сфере бывают только спорными и бредовыми. Если министр откажется от рассмотрения спорных предложений, ему останется рассматривать бредовые. Боюсь, в этом случае, результаты могут оказаться катастрофическими. Внуков в такой ситуации, полагаю, лучше было бы вообще не заводить. Увы! У меня уже четверо...
                  Заинтересованные стороны у нас собираются совершенно регулярно (см. материалы съездов учителей). И ничего как-то не получается. Может, потому, что они в чём-то не том заинтересованы? Эти заинтересованные стороны?? И где тогда взять тех, кто заинтересован в том, в чём нужно быть заинтересованным?
                  И ещё вот что я только что подумал. Я, к примеру, считаю себя заинтересованным в том, в чём надо. И Вы, наверняка, тоже так думаете о себе. Так, выходит, мы сейчас как раз и вырабатываем ОБЩЕЕ видение. А как выработаем, так и двинем его куда надо. Тем более, что и двигать ничего не нужно. Захочет министр - сам прочитает. Говорят, что МОН Украины компьютеризировано насквозь!
                  згорнути/розгорнути гілку відповідей
                  • 2005.05.18 | Людмила

                    Re: без иронии...

                    Вячеслав пише:
                    > Внуков в такой ситуации, полагаю, лучше было бы вообще не заводить.
                    нас тут, как правило, не спрашивают :)

                    > А как выработаем, так и двинем его куда надо.
                    вот с этим согласна. желательно, чтобы к нам подключилась еще сотня-другая небезразличных. тогда это действительно будет ОБЩЕЕ мнение.
                    я-то возражала, чтобы собственно сам повод для этой (или другой) дисскуссии сразу двигать министру. но это мы уже проехали...

                    > Тем более, что и двигать ничего не нужно. Захочет министр - сам прочитает. Говорят, что МОН Украины компьютеризировано насквозь!
                    ой, боюсь, что тут Вы излишне оптимистичны. Это Луценко тут читает. а Николаенко... как бы это сказать помягче...
                    поблично заявляет, что не пользуется компьютером, т.к. в его работе в этом НЕТ НЕОБХОДИМИОСТИ!!!!!! (в каком-то интервью было...)
                    тут по этому поводу уже проходились :(
                • 2005.05.18 | В ячеслав

                  Re: без иронии...

                  Людмила пише:


                  не совсем понятно, к чему именно относится пометка "при цьому". по смыслу - вроде как и не только к пункту "отсутствие контроля", по расположению - к чему еще понять не могу.

                  Пометка "при цьому" означает обстоятельства, которые являются прямым следствием указанных причин и усугубляют их действие
                  > в результате, я не вижу логической связки между теми двумя проблемами, которые названы основными и скоторыми я вроде как согласна, с теми конкретными действиями которые НАДО и НЕ НАДО делать.

                  Вы путаете. Я говорю МОЖНО, а не НАДО.

                  > как, скажите, связан "выпуск новых учебников (за счет бюджета)" с "рыночным спросом" или "объективным контролем"???

                  Отвечаю. Отсутствие рыночного спроса порождает системную деформацию общественного сознания. Новые учебники ничем не лучше (а иногда намного хуже) старых. Сторона, заинтересованная в их тиражировании очевидна. Принятие государственного решения о бессмысленном (с точки зрения получения образования)тиражировании возможно только в отсутствие спроса. Связь с "объективным контролем", надеюсь, понятна.
                  > и неужели Вы действительно думаете, что "создать открытую базу заданий..." и "разработать схему и провести мониторинг..." можно за 3 месяца???? а тогда к чему призыв сосредоточиться на СЛЕДУЮЩЕМ учебном году?

                  А кто сказал, что этим никто УЖЕ ДАВНО не занимается?


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".