МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

ПОВЕРНЕННЯ до ТЕМИ: ВОЛИНСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ

07/22/2005 | anato
Недавно і у Волинському державному університеті імені Лесі Українки освітянська спільнота мала черговий привід для розчарування діями нової влади, яка вирішила остаточно знівелювати академічні цінності. Колективові Волинського державного університету імені Лесі Українки сумнозвісний персонаж з Міносвіти пан Биковський (який в часи Кучми-Януковича був інструментом грубого і цинічного усуванння ненадійних ректорів, як скажімо, ректора Львівського національного університету імені Івана Франка та ректора Запорізького державного університету) представив вав.о. ректора, оскільки у старого ректора, закінчився термін. І якщо увесь колектив Волинського державного університету імені Лесі Українки очікував, що представлять Михайла Сташенка - першого проректора, який єдиний сказав відверте академічне "ні" підтримці Януковича, і який пройшов всі "співбесіди" з чиновниками Міносвіти, то це дарма. Представили іншого "проффесора"-сумісника, який очолює Волинську філію "Укрспецюсту" і який до того працював сумісником на кафедрі фізкультури, а відтак -- сумісником на кафедрі фізіології рослин і тварин, успішно поєднуючи Укрспецюст з біологічними і фізкультурними здобутками. Так вирішив новий голова Волинської облдержадміністрації разом з... міністром освіти і науки С. Ніколаєнком.
Браво, панове! І коли в Бергені Україна вступає в Болонський процес і наш міністр там НІМО, без доповіді, заслуховує, що Україну завдяки Помаранчевій революції приєднали до європейського простору, який шанує передусім університетську автономію, нові губернатори правлять царський бал автономії по-кучмівськи. І скоро українські університети стануть очолювати "проффесори" з Укрспецюсту... Нагадаймо їм слова нашого народного обранця: Я НІКОЛИ НЕ ЗРАДЖУ ОЧЕЙ МАЙДАНУ!
Зраджують, Вікторе Андрійовичу Ваші представники на місцях! Хто ж Вам вірити буде, якщо губернатор розставляє своїх ректорів надалі, а Ви обіцяєте університетам автономію! І це ще не вечір - ні, ЦЕ ВЖЕ ГЛУХА НІЧ!!!!



Актив Волинського Університету

Відповіді

  • 2005.07.23 | дослідник

    Re: ПОВЕРНЕННЯ до ТЕМИ: ВОЛИНСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ

    ...То ли еще будет...
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2005.07.26 | Юрій

      Оцінка діяльності вищих навчальних закладів

      Оцінка діяльності вищих навчальних закладів
      Головна ідея пропозиції полягає у налагодженні співпраці між зацікавленими учасниками освітнього процесу шляхом незалежної експертизи діяльності вищих навчальних закладів. Пропозиція спрямована на вироблення інституційних процедур оцінювання системи прийняття рішень керівництвом ВНЗ на предмет відповідності чинному законодавству України , вимогам ринку праці та міжнародним домовленностям.
      Проблеми, що потребують вирішення
      Вищі навчальні заклади фактично є „продовженнями” (відділами) Міністерства освіти і науки України, при цьому більша частнина їхньої діяльності знаходиться в тіні. В результаті в Україні іcнує монополія відомства на оцінювання якості вищої профпідготовки та ефективності діяльності ВНЗ. Таке положення справ не може бути задовільним, оскільки обидві сторони – і перевіряюча і та, яку перевіряють – не зацікавлені в об’єктивній оцінці існуючого стану справ.
      Крім того, державні органи, що проводять інспекцію та оцінку діяльності ВНЗ зосереджуються переважно на внутрішніх ознаках навчального процесу (Вища Акредитаційна Комісія) та фінансового боку діяльності (КРУ, Рахункова Палата). В той же час, такі чинники як відповідність вимогам ринку праці, враховуються слабо, або зовсім не беруться до уваги
      Правові аспекти діяльності керівництва ВНЗ стають предметом уваги силових структур (Прокуратури, Служби Безпеки, Міністерства внутрішніх справ ) коли вже ситуація стає кримінальною. В той же час, бракує кваліфікованого управлінського аудиту, який би давав профілактичну оцінку і був спрямований на партнерство, не на пошук і покарання винних, а на досягнення консенсусу.
      Причиною такого положення справ є те, що ВНЗ не підзвітні тим, для кого вони здйснюють вищу професійну підготовку, дослідження і розробки. Вони не зацікавлені у проведенні незалежної оцінки власної діяльності як у механізмі саморозвитку. Така модель управління вищою школою, за якої місцеві економічні суб’єкти виключені з процесу прийняття рішень, неадекватна сучасним соціально-економічним і політичним реаліям, оскільки кваліфікація професорсько-викладацького персоналу, якість студентів не оцінюються з точки зору професійного співтоварства, роботодавців та вимог ринку праці.
      Рішення проблеми ми бачимо у виробленні інституційного механізму оцінки системи управління ВНЗ Незалежною Комісією (при Президенті України, або під його патронатом). Така оцінка включає в себе:
      Обстеження ВНЗ з метою вироблення критеріїв оцінки
      Проведення стратегічної оцінки діяльності ВНЗ за визначеними критеріями
      Підготовка звіту з рекомендаціями щодо змін в системі управління ВНЗ
      Ситуація
      Останні декілька місяців все більше уваги громадськості та ЗМІ приділяється діяльності ректорів ВНЗ, що стосується не виконання, або порушення ними деяких положень чинного законодавства України .
      З цього приводу публікуються відкриті листи та звернення до Президента (як у випадку з Харківським державним Університетом), пишуться скарги до прокуратури, внутрішніх та контрольно-ревізійних органів (як у випадку з Податковою Академією), організуються гучні виступи студентів та громадських організацій (як у випадку з Сумами) тощо.
      Виступ Президента України на зустрічі з ректорами, де він закликав написати заяву про звільненя тих із них, „хто відчуває за собою провину”, мав у багатьох випадках, зворотній ефект. Багато ректорів не тільки не вчинили згідно з цим закликом, а навпаки, сприйняли це як загрозу своєму статусу.
      Громадська думка часто не стоїть на стороні тих, хто виступає за звільнення ректорів. Органи управління на місцях не мають повноважень і належних професійних вмінь для оцінки діяльності ВНЗ. За відсутності публічних процедур такої оцінки окремі люди, організації бояться брати на себе відповідальність і виступати з відкритою критикою, зауваженнями. Виступи, що мають місце, носять форму скарг та звинувачень, які не спираються на серьйозні статистичні чи аналітичні данні і тому не знаходять громадської підтримки. До того ж, відомі випадки, коли навіть добре організовані виступи „незадоволених” засуджуються самим колективом, представниками професорсько-викладацького складу та студентами ВНЗ, які не хочуть змін, стають на сторону керівництва з меркантильних та якихось інших міркувань, або просто залякані.
      З боку вищого керівництва держави поки що не вироблено послідовної програми щодо оцінки діяльності вищих навчальних закладів. Можна зрозуміти, чому Уряд і Мінстерство освіти і науки утримуються від радикальних дій, вважаючи, що це може зашкодити ситуації. Як вже говорилося вище, ВНЗ є „відділами Міністерства” з величезним обсягом тіньової діяльності, куди втручання відбувається лише у крайніх випадках. Аби Міністерство освіти і науки могло застосувати радикальних заходів (наприклад, реалізувати своє право прямого призначення в.о. ректора на два роки) потрібні вагомі аргументи, публічні виступи або скандали в пресі, розслідування, з яких випливають очевидні зловживання.
      За відсутності чіткого суспільного інтересу ( до сих пір немає стратегії розвитку вищої професійної підготовки і освіти, розвитку людських ресурсів України) бажання зберегти стабільність переважає наміри заміни ректорів. Коли домінують суб’єктивні інтереси учасників, рішення відкладаються, або не приймаються взагалі, оскільки невідомо, чи не викличе заміна кадрів погіршення справ у колективі. Не має засобів спрогнозувати, яким чином ті чи інші зміни відіб’ються на навчальному процесі. До того ж ректори, які відчувають, що проти них можуть бути, або вже порушені справи, в ці складні для них часи намагаються бути особливо обережними і готовими до компромісу. Але в результаті такої нерішучості ситуація з вищою освітою в країні дедалі погіршується і у людей втрачається віра в те, що нова влада спроможна дотримуватися проголошених нею принципів та захистити суспільні інтереси, стати на сторону учасників освітнього процесу.
      Ми пропонуємо підхід, що відрізніється від”зведення рахунків”, компаній по заміні одних персоналій на інші, а полягає у спільній роботі на перспективу. Лише налагодження співраці між зацікавленими сторонами заради самого закладу, в інтересах регіонального розвитку, конкурентоспроможності місцевої економіки, зміцнення держави, та задоволення потреб всіх інших учасників освітнього процесу (студентів, батьків, науковців) дозволить вирішити проблему. Ми переконані, що працюючи „на випередження” вдасться вирішити наявні проблеми легітимним шляхом, через досягнення сінергетичного ефекту, уникнувши конфліктів, дестабілізації, втрати контролю над ситуацією і створення нових проблем.
      Мета роботи – Реорганізація системи управління університетом, ВНЗ шляхом впровадження механізмів участі зацікавлених учасників в процесах функціонування та розвитку закладу вищої професійної підготовки Така мета може бути реалізована через:
      • Оцінювання якості прийнятих рішень керівництвом університету, ВНЗ з точки зору вимог чинного закондавства та рішень Уряду України, міжнародних конвенцій щодо вищої освіти.
      • Оцінювання якості та ефективності освітнього процесу, досліджень і розробок ВНЗ з огляду на відповідність їх соціально-економічному розвитку, потребам ринку праці регіону, країни та інтересам студентів.
      • Підготовка громадської думки до змін в ВНЗ та пропозицій до органів державного управління; формування ставлення з боку керівництва державою щодо ситуації в університеті.
      • Розробка стратегічного плану розвитку ВНЗ та формулювання вимог до нової системи управління; забезпечення механізмів регулярної підзвітності і ротації, підвищення кваліфікації вищого управлінського персоналу і кадрів у відповідності до вимог ринку праці, інтересів зацікавлених сторін та чинного законодавства України.
      Обгрунтування
      Існуюча система прийняття рішень позбавляє зацікавлені сторони можливості об’єднати зусилля, і, тим більше, відкрито увійти в кооперацію з іншими учасниками процесу. В результаті – з самих верхніх щаблів управління до кафедр, лабораторій і студентських груп – тіньові домовленності, інтриги переважають відкриту комунікацію між зацікавленими учасниками освітнього процесу, квітне „візантійщина”.Все це, звичайно, не сприяє якості основного процесу, для якого існують вищі освітні заклади. Поричиною є брак спроможності зацікавлених сторін разом працювати на позитивну перспективу на основі об’єднання ресурсів. В решті решт, як наслідок цього, втрачають і ті хто платять за освіту, і ті, хто мав би отримувати від неї суспільно-економічну користь (держава, студенти, роботодавці).
      Так відбувається через те, що рішення „приймаються наверху”; і керівництво не підзвітно колективу. Внаслідок цього на мікрорівні та між підрозділами накопичуються незадоволення, які посилюються старим принципом „розділяй та володарюй”, що ним користується керівництво. Для налагодження підзвітності і порозуміння в середині колективу шляхом відкритого діалогу відсутні інституційні умови. Немає процедур постійних консультацій з зацікавленими сторонами при підготовці та ухваленні управлінських рішень.
      Зв’язки вищого навчального закладу з бізнес отченням та органами влади на сьогодні захищають існуючий стан справ. За умов правильно обраного напрямку діалогу між зацікавленими сторонами, зв’язки з соціально-економічним оточенням можуть і повинні стати ресурсом у досягненні цілей стратегічного розвитку ВНЗ в інтересах його клієнтів.
      План робіт
      Дієві механізми участі зацікавлених сторін у розвитку та функціонуванні закладу вищої освіти потребують роботи на місцевості з аналізом ситуації в системі прийняття рішень. Лише визначення місцевих ресурсів та можливостей дозволить розробити реалістичний сценарій впровадження таких механізмів. Це потребує:
      1. Вивчення положення справ
      1.1. Визначення кола зацікавлених учасників, уточнення технічного завдання.
      1.2. Проведення обстеження з метою визначення кола проблем, розробка план-карти подальших робіт
      1.3. Підготовка звіту (копії – Міністру Освіти і Науки, Державному Секретарю України та регіональним органам управління, партнерам ВНЗ)
      2. Аналіз ситуації у зв’язку із системою прийняття рішень у ВНЗ
      2.1. Функціональний аналіз діяльності підрозділів і служб ВНЗ.
      2.2. Оцінка якості та ефективності освітнього процесу та досліджень і розробок на предмет їхньої відповідності вимогам ринку праці, державним та міжнародним освітнім стандартам і зобов’язанням
      2.3. Підготовка звіту (копії МОНУ, ДСПУ, регіональним органам управління, партнерам ВНЗ)
      3. Впровадження механізмів участі зацікавлених сторін в процесах фукціонування та розвитку ВНЗ та розробка типового механізму оцінки діяльності його керівного складу.
      3.1. Запуск мехінізмів співпраці
      3.2. Проведення реорганізації системи управління
      Коло питань, що можуть обговорюватися під час обстеження (першої робочої наради)
      1. Збір даних, опитування з метою визначення критеріїв оцінки діяльності ВНЗ з точки зору вимог місцевої економіки, чинного закондавства, рішень Уряду України.
      2. Аналіз практики виконання чинного законодавства щодо освіти, міжнародних конвенцій , що визначають порядок надання освіти та регламентують діяльність ВНЗ та інших нормативних актів керівництвом Університету . Аналіз відповідності планування та здійснення підготовки в Університеті вимогами ринку праці, розвитку місцевої економіки, державній політиці розвитку вищої освіти
      3. Проведення бліц-аналізу стану місцевого, регіонального ринку праці, тенденцій місцевої економіки, стану людських ресурсів (ознайомлення із вже існуючими даними, результатами) і оцінка врахування цієї інформації, даних при прийнятті важливих управлінських рішень в Університеті. Онайомлення з методиками оцінки навчальних курсів, якості викладання, якості досліджень, та результатами оцінювання (самооцінки і зовнішніх перевірок, опосередкованими оцінками, данними експертних оцінок тощо)
      4. Підготовка звіту і пропозиції подальших кроків роботи (у спіпраці з МОНУ, Державним Секретаріатом Президента та іншими органами державної влади та зацікавленими учасниками процесу).
  • 2005.09.05 | nebaydugiy

    Re: ПОВЕРНЕННЯ до ТЕМИ: ВОЛИНСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ

    "Автономомія університетів по-волинськи"
    Призначення в.о.ректора від губернатора...
    http://www.bezbondara.narod.ru/
  • 2005.09.05 | Student

    Re: ПОВЕРНЕННЯ до ТЕМИ: ВОЛИНСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ

    ????
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2005.09.05 | Student

      Re: ПОВЕРНЕННЯ до ТЕМИ: ВОЛИНСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ

      НАУКОВЦІ УНІВЕРСИТЕТУ НЕ ЗГОДЖУЮТЬСЯ З МІНІСТРОМ
      Євгенія СОМОВА

      Наказом міністра освіти і науки України Станіслава Ніколаєнка від 16 травня ц.р. у зв’язку із закінченням строкового трудового договору звільнено із посади ректора Волинського держуніверситету професора Івана Олексеюка. До заміщення вакантної посади виконуючим обов’язки ректора призначено доктора біологічних наук, професора університету Ігоря Коцана.

      Нещодавно відбулося засідання вченої ради ВДУ. Присутній на ньому директор департаменту кадрової роботи Міністерства освіти і науки України Володимир Биковський представив колективу тимчасово виконуючого обов’язки ректора Ігоря Коцана. Однак провідні науковці вузу зустріли запропоновану кандидатуру, як то кажуть, «у штики». Професори Ростислав Слав’юк, Олександр Лесик, Андрій Нісімчук та інші виступаючі висловилися проти призначення на посаду виконуючого обов’язки ректора людини, яка не має досвіду роботи на посадах керівника структурних підрозділів вузу.
      Виступаючі висловили побоювання, що, призначаючи Ігоря Коцана виконуючим обов’язки ректора, міністерство може позбавити колектив права провести легітимні, демократичні вибори. Вчена рада одностайно висловила недовіру кандидатурі Ігоря Коцана. У прийнятому рішенні вона просить міністра освіти і науки України відкликати свій наказ про призначення Ігоря Коцана виконуючим обов’язки ректора і врахувати думку колективу щодо ймовірної кандидатури на посаду ректора.
      Вчена рада прийняла рішення делегувати представників до Києва, аби вони довели позицію колективу вузу до міністра освіти.
      http://www.volyn.com.ua/search.php
    • 2005.09.05 | Student

      Re: ПОВЕРНЕННЯ до ТЕМИ: ВОЛИНСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ

      !!!


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".