Міносвіти починає реформу фізико-математичної галузі
10/30/2008 | Майдан-ІНФОРМ
Вперше за півстоліття Міністерство освіти і науки з ініціативи Міністра Івана Вакарчука розпочало широкомасштабну реформу фізико-математичної освіти, від успіху якої залежатиме майбутня якість життя кожного українця, конкурентоспроможність та національна безпека країни.
В європейських країнах високі досягнення у галузі природничо-математичних дисциплін розглядаються як показник конкурентоспроможності держави. Україна має підстави пишатися своїми науковими школами, які зробили видатний внесок у світову науку, але упродовж останніх років дедалі частіше проявляються загрозливі тенденції.
30 жовтня 2008 року в МОН під головуванням Міністра освіти і науки Івана Вакарчука відбулася Всеукраїнська нарада з питань розвитку фізико-математичної освіти "Сучасна фізико-математична освіта і наука: тенденції та перспективи". Виступаючи перед великою аудиторією у кілька сотень учених, вчителів шкіл та викладачів ВНЗ, керівників установ освіти і науки зі всіх регіонів держави, Іван ВАКАРЧУК відзначив:
«Якість життя людини безпосередньо залежить від рівня використання наукових здобутків. Такі фундаментальні науки як математика і фізика продемонстрували свою приголомшуючу роль в радикальній зміні життя людства, коли на успіхах фізичної науки приймалися й політичні рішення лідерами держав».
Сьогодні в Україні, наприклад, немає повного циклу ядерної енергетики, врешті-решт немає комплексної програми підготовки фахівців галузі. Потрібна високоякісна освіта спеціалістів, які будуватимуть і обслуговуватимуть ядерні станції, адже якість і рівень забезпеченості енергоресурсами безпосередньо впливають на щоденне життя мільйонів наших громадян. А така освіта неможлива без якісного вивчення фізики і математики.
Міністр Іван ВАКАРЧУК наголосив:
«Погіршення якості викладання фізики та математики може мати згубні наслідки для інноваційного розвитку країни. Ми сформулюємо План дій міністерства, бо саме фізико-математична освіта визначає не лише якість життя людей, а й, насамперед, — рівень національної безпеки країни»
Нинішнє обговорення дало старт розробленню Програми дій щодо поліпшення якості фізико-математичної освіти.
Нижче – інформаційні довідки про стан фізико-математичної освіти у середній та вищій школі
ІНФОРМАЦІЙНА ДОВІДКА ПРО ШКІЛЬНУ ФІЗИКО-МАТЕМАТИЧНУ ОСВІТУ
Посилення уваги суспільства до шкільної фізико-математичної освіти виявляється у:
• розумінні необхідності фізико - математичної освіти для всіх учнів;
• прагненні включити загальноосвітні курси математики до навчальних планів всіх рівнів освіти;
• диференціації фізико – математичної підготовки учнів старшої школи (тепер 10-11 класи, а з 2010 р. - 10-12 класи).
Сьогодні школи широко впроваджують поглиблене та профільне навчання фізико - математичних предметів. Так, у 2007/2008 навчальному році воно було впроваджене у 1700 школах ( майже 0,5 млн. учнів). Окремо математику за профільними програмами вивчали у 700 навчальних закладах, а окремо фізику – у 34 навчальних закладах.
Вдалося зберегти мережу навчальних закладів з поглибленим вивченням математики та фізики. Зокрема, у 2007/2008 навчальному році функціонувало 1147 навчальних закладів, що складає третину від усіх закладів з поглибленим вивченням. 18 % з них розташовані у сільській місцевості.
У 2008 році міністерством для формування мотивації щодо вивчення математики та фізики зроблено:
• Наказом міністерства про завершення навчального року у січні 2008 року в 11-му класі відновлено державну підсумкову атестацію з математики для всіх напрямів навчання, окрім суспільно-гуманітарних, філологічних та художньо-естетичних.
• Проводяться предметні олімпіади, конкурси, турніри, конкурс Малої академії наук тощо.
Минулого навчального року майже 70 % школярів було охоплено різними видами змагань з природничо-математичних предметів. Високими є також результати участі українських школярів і у міжнародних олімпіадах з математики та фізики.
Національні моніторингові дослідження якості математичної освіти випускників початкової школи, результати участі школярів країни у міжнародному дослідження якості природничо-математичної освіти TIMSS, дослідження регіональних центрів моніторингу дають підстави до висновку, що 50-70 відсотків учнів 4-х, 8-х, 9-х, 11-х класів мають середній та достатній рівень навчальних досягнень з математики.
Результати тестування як державну підсумкову атестацію:
- з фізики зараховано 37 відсоткам випускників;
- з математики 51 відсотку учнів, у яких математика не є обов’язковим предметом для атестації;
- 58 відсотків учнів - універсального профілю;
- 63 відсотки учнів - фізико-математичного профілю;
- 74 відсотки - учнів класів з поглибленим вивченням математики.
Порівняльний аналіз результатів дослідження річного оцінювання та державної підсумкової атестації дають підстави стверджувати про невідповідність у результатах оцінювання. За результатами дослідження Центру моніторингу столичної освіти лише 50 відсотків протестованих дев’ятикласників, які у школі мали високий рівень навчальних досягнень з математики, підтвердили бали річного оцінювання. Одна з причин таких розбіжностей – вчителі не завжди об’єктивно оцінюють результати навчальної діяльності учнів.
Основні вади теперішньої фізико - математичної освіти
• Вчителі традиційно орієнтуються на запам’ятовування учнями певних абстрактних алгоритмів дій, а не на організацію пошукової діяльності учнів і студентів.
• Результати навчання зорієнтовані не на здійснення пошукової діяльності учнів, формування предметних та життєвих компетенцій.
• Невиконання в повному обсязі лабораторних, практичних робіт.
• Недостатнє забезпечення навчальних закладів відповідним обладнанням.
Як результат — невміння школярів використовувати набуті знання та вміння до реальних ситуацій, що характерні для повсякденного життя.
Міністерство передбачило комплекс заходів щодо відтворення системи
забезпечення матеріально-технічної бази навчальних закладів:
- Закупівля навчального обладнання для кабінетів математики, фізики проводиться у 2008 р. за рахунок коштів, передбачених на реалізацію проекту «Рівний доступ до якісної освіти в Україні», що реалізується Україною спільно зі Світовим банком.
У найближчому часі ці кабінети надійдуть до навчальних закладів 32-х опорних шкіл 6 пілотних областей ( Житомирська область Черняхівський район, Рівненська область Сарненський район, Закарпатська область Хустський район, Львівська область Сокальський район, Чернігівська обласить Менський район , Херсонська область Новотроїцький район).
- Активне впровадженням у навчальний процес комп’ютерних технологій.
У межах проекту міністерства та Світового банку «Рівний доступ до якісної освіти» за 9 місяців 2008 року вже 275 шкіл забезпечені навчально - комп’ютерними комплексами і ще 252 школи отримають їх до кінця цього року.
Завдання щодо поліпшення якості шкільної фізико-математичної освіти
1. Міністерству освіти і науки АР Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, Інститутам післядипломної педагогічної освіти, Ректорам педагогічних та класичних університетів до 1 вересня 2009 року забезпечити підвищення кваліфікації (щонайменше тижневе) вчителів математики та фізики, які працюють чи працюватимуть у профільних класах та класах з поглибленим вивченням цих предметів.
2. Керівникам загальноосвітніх навчальних закладів взяти під контроль виконання навчальної програми з фізики, проведення дослідів, експериментальних, практичних та лабораторних робіт.
3. Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти спільно з Інститутом інноваційних технологій та змісту освіти:
- у 2009/2010 навчальному році запровадити у 9-х класах державну підсумкову атестацію з математики (інтегрований іспит з алгебри та геометрії);
- організувати упродовж 2009-2011 рр. розроблення якісної навчальної літератури з природничо-математичних дисциплін на основі компетентісного підходу до вивчення предметів у старшій профільній школі;
- у 2009 році організувати проведення національного моніторингового дослідження рівня володіння комп’ютером учнями 10-х класів;
- до квітня 2009 року організувати розроблення оновленого Переліку засобів навчання та обладнання для кабінетів фізики;
- у 2010 році організувати проведення апробаційних міжнародних моніторингових досліджень якості природничо-математичної освіти учнів 4-х та 8-х класів (TIMSS); а у 2011 році - участь у міжнародних моніторингових досліджень якості природничо-математичної освіти учнів 4-х та 8-х класів (TIMSS);
- протягом наступного року забезпечити відродження випуску науково-популярної літератури для дітей та навчального телебачення, які б популяризували науки та її досягнення.
4. Міністерству освіти і науки АР Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, Інститутам післядипломної педагогічної освіти, керівникам загальноосвітніх навчальних закладів організувати передплату науково-методичних журналів „Математика в школі», «Фізика та астрономія у школі», «Інформатика та інформаційні технології у навчальних закладах», науково – популярних журналів «Світ фізики», «Світогляд», «Математичної газети».
5. Департаменту економіки та фінансування передбачити з 2010 р. бюджетне фінансування поділу класу на групи при проведенні практичних робіт в класах з поглибленим вивченням математики та фізики та передбачити також можливість матеріального заохочення вчителям, які проводять апробацію нових підручників та навчального обладнання.
ІНФОРМАЦІЙНА ДОВІДКА ПРО СТАН ФІЗИКО-МАТЕМАТИЧНОЇ ОСВІТИ У ВИЩІЙ ШКОЛІ
У галузі знань “Фізико-математичні науки” підготовка фахівців з вищою освітою здійснюється за напрямами „Фізика” „Прикладна фізика”, “Математика”, а у галузі знань „Системні науки та кібернетика” за напрямом підготовки „Прикладна математика”.
Підготовка фахівців з напряму «Математика» здійснюється в 15 вищих навчальних закладах, «Прикладна математика» - у 44, «Фізика» - у 22, «Прикладна фізика» - у 13.
Обсяги прийому за напрямами «Математика» і «Фізика» останніми роками зменшувалися, що викликано об’єктивним станом фундаментальних наук у країні і відповідною потребою у кадрах.
У конкурентній боротьбі за абітурієнтів багато ВНЗ скасували вступні екзамени з математики та фізики, незважаючи на те, що до їхніх навчальних планів фізика і математика входить як обов’язковий предмет фундаментальної підготовки. Як наслідок – попит на якісну шкільну фізико-математичну підготовку зменшився. Вступ на фізико-математичні факультети університетів і до технічних вищих навчальних закладів став можливим з більш низьким рівнем фізико-математичної підготовки.
Разом з тим, загрозливого зниження обсягів часу на вивчення математики та фізики у ВНЗ не відбулося, а за окремими напрямами вони навіть зросли.
Але при формуванні навчальних планів у вищих навчальних закладах або свідомо йдуть на порушення встановлених нормативних показників, або передають частину навантаження з фізики та математики на випускаючі кафедри у вигляді різного роду спецкурсів.
Тому ректорам необхідно вже зараз розпочати роботу з перегляду робочих навчальних планів з метою відновлення «статусу кво» математики і фізики як за їх місцем у структурно-логічних схемах, так і за обсягами викладання цих дисциплін у блоці нормативних дисциплін.
У системі вищої освіти підготовка вчителів фізико-математичного спрямування здійснюється у 16 вищих педагогічних університетах за напрямами підготовки „Математика” та „Фізика”.
Обсяги професійної фізико-математичної методичної підготовки та фізико-математичної підготовки зросли на 1000 годин, водночас обсяги практичної підготовка скоротились майже вдвічі.
МОН стурбоване негативними тенденціями необґрунтованого скорочення практичної та психолого-педагогічної підготовки вчителів у класичних університетах, скороченням обсягів таких дисциплін як „Методика навчання фізики, математики”, „Методика застосування комп’ютерної техніки при викладанні фізики, математики”.
Гострою є проблема підготовки педагогічних працівників фізико-математичного профілю за поєднаними спеціальностями та спеціалізаціями з наданням додаткових кваліфікацій. Наприклад, „Математика і фізика”, „Фізика і астрономія”, „Математика і інформатика”.
Міністерством проведена робота щодо наповнення науково-освітньої мережі УРАН, яка інтегрована до загальноєвропейської мережі GEANT, електронними ресурсами відомих світових бібліотек та наукових видавництв. (Сьогодні мережа УРАН: 78 підключених науково-освітніх установ в 12 містах України (загалом 180 точок підключення); загальна довжина оптичних сегментів складає близько 180 км).
На сьогодні проаналізовано перелік світових видавництв, які надають доступ до своїх електронних колекцій наукової періодики та сформовано список із пріоритетних видавництв для наявних та потенційних користувачів мережі «УРАН».
З 15 вересня 2008року через мережу «УРАН» здійснюється програма тестового підключення до 2500 журналів з усіх галузей знань (видавництва Springer, Cambridge University Press, Royal Society of Chemistry, Nature Publishing Group, AAAS, Blackwell Publishing/Wiley, American Physical Society).
Сьогодні нагальним завданням стає створення гнучких і довготермінових освітніх програм для обдарованих дітей і молоді.
Перед вищою фізико-математичною освітою постали виклики, зокрема: протиріччя між сферою вищої освіти, і ринком праці, проблемою кадрового забезпечення вищих навчальних закладів, їх недостатнім фінансуванням.
Вирішення цих проблем вимагає системного, комплексного підходу та реалізації низки програмних заходів державного рівня на найближчий час і перспективу.
Тому:
• Ректорам вищих начальних закладів, які здійснюють підготовку за педагогічними спеціальностями, протягом 2009 року необхідно:
– докорінно оновити зміст вищої педагогічної освіти та внести принципові структурні зміни у підготовку вчителя;
– вжити заходів щодо створення нових та підвищення ролі діючих наукових шкіл;
– забезпечити реалізацію інноваційних підходів у педагогічній освіті та зв’язок наукових досліджень університету з потребами регіону;
– забезпечити доступ освітянам та науковцям до світових інформаційних ресурсів, надання можливості вільно використовувати в навчальному та дослідницькому процесах надбання світової науки;
– постійно проводити цілеспрямовану роботу щодо виявлення, розвитку та реалізації творчих здібностей студентів у галузі фізики та математики, посиленні їх зацікавленості до наукової діяльності, підготовки масових заходів та проведення інформаційно-просвітницької роботи.
• Інститут інноваційних технологій і змісту освіти:
– розробити Програму видання підручників для вищої школи – як створених українськими авторами, так і перекладених українською мовою кращих світових зразків;
– розробити Програму розвитку матеріально-технічної бази навчальних та науково-дослідних лабораторій на 3 – 4 роки.
– Протягом 2010 року спільно з провідними вищим навчальними закладами Програму популяризації математичних та природничо-наукових наук шляхом створення власних та закупівлі і перекладу українською мовою просвітницьких циклів телепрограм; започаткування українських науково-популярних періодичних видань тощо. Окрім цього, необхідно організувати масштабну передплату для бібліотек вищих начальних закладів наукової, навчальної, довідкової, науково-популярної літератури математичного та природничо-наукового профілю.
• Департаменту вищої освіти у 2009 році спільно з Українським центром оцінювання якості освіти необхідно відпрацювати варіант стабільних Умов прийому до вищих навчальних закладів на наступні роки з урахуванням специфіки підготовки фахівців з фізико-математичних та педагогічних напрямів підготовки, а також розробити остаточний, науково-обгрунтований, варіант поєднання спеціальностей педагогічного профілю.
• Протягом 2009-2011 років, об’єднаними зусиллями Департаменту міжнародного співробітництва та європейської інтеграції і Департаменту вищої освіти має бути розроблена і реалізована Програма обміну та стажування викладачів і вчителів фізики та мате¬матики у кращих навчальних закладах Європейського Союзу.
• Протягом 2009-2011 років Департаменту науково-технологічного розвитку необхідно вирішити питання:
– виділення грантів на пріоритетні напрямки природничих наукових досліджень;
– видання наукових монографій вітчизняних авторів та перекладачів фундаментальних монографій зарубіжних авторів;
– створення національного інформаційного освітнього порталу, розширення переліку науково-популярних телевізійних програм та журналів;
– організації поїздок для спільних наукових досліджень та участі у міжнародних наукових конференціях;
– розроблення та впровадження програмного забезпечення українською мовою.
• Вже у 2009 році Департаменту роботи з кадрами вищої школи та державної служби необхідно вирішити питання збільшення кількості місць з дисциплін природничо-математичного профілю для навчання аспірантів у національних університетах країни, а також збільшення розміру їх стипендій.
Джерело: Прес-служба МОН
В європейських країнах високі досягнення у галузі природничо-математичних дисциплін розглядаються як показник конкурентоспроможності держави. Україна має підстави пишатися своїми науковими школами, які зробили видатний внесок у світову науку, але упродовж останніх років дедалі частіше проявляються загрозливі тенденції.
30 жовтня 2008 року в МОН під головуванням Міністра освіти і науки Івана Вакарчука відбулася Всеукраїнська нарада з питань розвитку фізико-математичної освіти "Сучасна фізико-математична освіта і наука: тенденції та перспективи". Виступаючи перед великою аудиторією у кілька сотень учених, вчителів шкіл та викладачів ВНЗ, керівників установ освіти і науки зі всіх регіонів держави, Іван ВАКАРЧУК відзначив:
«Якість життя людини безпосередньо залежить від рівня використання наукових здобутків. Такі фундаментальні науки як математика і фізика продемонстрували свою приголомшуючу роль в радикальній зміні життя людства, коли на успіхах фізичної науки приймалися й політичні рішення лідерами держав».
Сьогодні в Україні, наприклад, немає повного циклу ядерної енергетики, врешті-решт немає комплексної програми підготовки фахівців галузі. Потрібна високоякісна освіта спеціалістів, які будуватимуть і обслуговуватимуть ядерні станції, адже якість і рівень забезпеченості енергоресурсами безпосередньо впливають на щоденне життя мільйонів наших громадян. А така освіта неможлива без якісного вивчення фізики і математики.
Міністр Іван ВАКАРЧУК наголосив:
«Погіршення якості викладання фізики та математики може мати згубні наслідки для інноваційного розвитку країни. Ми сформулюємо План дій міністерства, бо саме фізико-математична освіта визначає не лише якість життя людей, а й, насамперед, — рівень національної безпеки країни»
Нинішнє обговорення дало старт розробленню Програми дій щодо поліпшення якості фізико-математичної освіти.
Нижче – інформаційні довідки про стан фізико-математичної освіти у середній та вищій школі
ІНФОРМАЦІЙНА ДОВІДКА ПРО ШКІЛЬНУ ФІЗИКО-МАТЕМАТИЧНУ ОСВІТУ
Посилення уваги суспільства до шкільної фізико-математичної освіти виявляється у:
• розумінні необхідності фізико - математичної освіти для всіх учнів;
• прагненні включити загальноосвітні курси математики до навчальних планів всіх рівнів освіти;
• диференціації фізико – математичної підготовки учнів старшої школи (тепер 10-11 класи, а з 2010 р. - 10-12 класи).
Сьогодні школи широко впроваджують поглиблене та профільне навчання фізико - математичних предметів. Так, у 2007/2008 навчальному році воно було впроваджене у 1700 школах ( майже 0,5 млн. учнів). Окремо математику за профільними програмами вивчали у 700 навчальних закладах, а окремо фізику – у 34 навчальних закладах.
Вдалося зберегти мережу навчальних закладів з поглибленим вивченням математики та фізики. Зокрема, у 2007/2008 навчальному році функціонувало 1147 навчальних закладів, що складає третину від усіх закладів з поглибленим вивченням. 18 % з них розташовані у сільській місцевості.
У 2008 році міністерством для формування мотивації щодо вивчення математики та фізики зроблено:
• Наказом міністерства про завершення навчального року у січні 2008 року в 11-му класі відновлено державну підсумкову атестацію з математики для всіх напрямів навчання, окрім суспільно-гуманітарних, філологічних та художньо-естетичних.
• Проводяться предметні олімпіади, конкурси, турніри, конкурс Малої академії наук тощо.
Минулого навчального року майже 70 % школярів було охоплено різними видами змагань з природничо-математичних предметів. Високими є також результати участі українських школярів і у міжнародних олімпіадах з математики та фізики.
Національні моніторингові дослідження якості математичної освіти випускників початкової школи, результати участі школярів країни у міжнародному дослідження якості природничо-математичної освіти TIMSS, дослідження регіональних центрів моніторингу дають підстави до висновку, що 50-70 відсотків учнів 4-х, 8-х, 9-х, 11-х класів мають середній та достатній рівень навчальних досягнень з математики.
Результати тестування як державну підсумкову атестацію:
- з фізики зараховано 37 відсоткам випускників;
- з математики 51 відсотку учнів, у яких математика не є обов’язковим предметом для атестації;
- 58 відсотків учнів - універсального профілю;
- 63 відсотки учнів - фізико-математичного профілю;
- 74 відсотки - учнів класів з поглибленим вивченням математики.
Порівняльний аналіз результатів дослідження річного оцінювання та державної підсумкової атестації дають підстави стверджувати про невідповідність у результатах оцінювання. За результатами дослідження Центру моніторингу столичної освіти лише 50 відсотків протестованих дев’ятикласників, які у школі мали високий рівень навчальних досягнень з математики, підтвердили бали річного оцінювання. Одна з причин таких розбіжностей – вчителі не завжди об’єктивно оцінюють результати навчальної діяльності учнів.
Основні вади теперішньої фізико - математичної освіти
• Вчителі традиційно орієнтуються на запам’ятовування учнями певних абстрактних алгоритмів дій, а не на організацію пошукової діяльності учнів і студентів.
• Результати навчання зорієнтовані не на здійснення пошукової діяльності учнів, формування предметних та життєвих компетенцій.
• Невиконання в повному обсязі лабораторних, практичних робіт.
• Недостатнє забезпечення навчальних закладів відповідним обладнанням.
Як результат — невміння школярів використовувати набуті знання та вміння до реальних ситуацій, що характерні для повсякденного життя.
Міністерство передбачило комплекс заходів щодо відтворення системи
забезпечення матеріально-технічної бази навчальних закладів:
- Закупівля навчального обладнання для кабінетів математики, фізики проводиться у 2008 р. за рахунок коштів, передбачених на реалізацію проекту «Рівний доступ до якісної освіти в Україні», що реалізується Україною спільно зі Світовим банком.
У найближчому часі ці кабінети надійдуть до навчальних закладів 32-х опорних шкіл 6 пілотних областей ( Житомирська область Черняхівський район, Рівненська область Сарненський район, Закарпатська область Хустський район, Львівська область Сокальський район, Чернігівська обласить Менський район , Херсонська область Новотроїцький район).
- Активне впровадженням у навчальний процес комп’ютерних технологій.
У межах проекту міністерства та Світового банку «Рівний доступ до якісної освіти» за 9 місяців 2008 року вже 275 шкіл забезпечені навчально - комп’ютерними комплексами і ще 252 школи отримають їх до кінця цього року.
Завдання щодо поліпшення якості шкільної фізико-математичної освіти
1. Міністерству освіти і науки АР Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, Інститутам післядипломної педагогічної освіти, Ректорам педагогічних та класичних університетів до 1 вересня 2009 року забезпечити підвищення кваліфікації (щонайменше тижневе) вчителів математики та фізики, які працюють чи працюватимуть у профільних класах та класах з поглибленим вивченням цих предметів.
2. Керівникам загальноосвітніх навчальних закладів взяти під контроль виконання навчальної програми з фізики, проведення дослідів, експериментальних, практичних та лабораторних робіт.
3. Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти спільно з Інститутом інноваційних технологій та змісту освіти:
- у 2009/2010 навчальному році запровадити у 9-х класах державну підсумкову атестацію з математики (інтегрований іспит з алгебри та геометрії);
- організувати упродовж 2009-2011 рр. розроблення якісної навчальної літератури з природничо-математичних дисциплін на основі компетентісного підходу до вивчення предметів у старшій профільній школі;
- у 2009 році організувати проведення національного моніторингового дослідження рівня володіння комп’ютером учнями 10-х класів;
- до квітня 2009 року організувати розроблення оновленого Переліку засобів навчання та обладнання для кабінетів фізики;
- у 2010 році організувати проведення апробаційних міжнародних моніторингових досліджень якості природничо-математичної освіти учнів 4-х та 8-х класів (TIMSS); а у 2011 році - участь у міжнародних моніторингових досліджень якості природничо-математичної освіти учнів 4-х та 8-х класів (TIMSS);
- протягом наступного року забезпечити відродження випуску науково-популярної літератури для дітей та навчального телебачення, які б популяризували науки та її досягнення.
4. Міністерству освіти і науки АР Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, Інститутам післядипломної педагогічної освіти, керівникам загальноосвітніх навчальних закладів організувати передплату науково-методичних журналів „Математика в школі», «Фізика та астрономія у школі», «Інформатика та інформаційні технології у навчальних закладах», науково – популярних журналів «Світ фізики», «Світогляд», «Математичної газети».
5. Департаменту економіки та фінансування передбачити з 2010 р. бюджетне фінансування поділу класу на групи при проведенні практичних робіт в класах з поглибленим вивченням математики та фізики та передбачити також можливість матеріального заохочення вчителям, які проводять апробацію нових підручників та навчального обладнання.
ІНФОРМАЦІЙНА ДОВІДКА ПРО СТАН ФІЗИКО-МАТЕМАТИЧНОЇ ОСВІТИ У ВИЩІЙ ШКОЛІ
У галузі знань “Фізико-математичні науки” підготовка фахівців з вищою освітою здійснюється за напрямами „Фізика” „Прикладна фізика”, “Математика”, а у галузі знань „Системні науки та кібернетика” за напрямом підготовки „Прикладна математика”.
Підготовка фахівців з напряму «Математика» здійснюється в 15 вищих навчальних закладах, «Прикладна математика» - у 44, «Фізика» - у 22, «Прикладна фізика» - у 13.
Обсяги прийому за напрямами «Математика» і «Фізика» останніми роками зменшувалися, що викликано об’єктивним станом фундаментальних наук у країні і відповідною потребою у кадрах.
У конкурентній боротьбі за абітурієнтів багато ВНЗ скасували вступні екзамени з математики та фізики, незважаючи на те, що до їхніх навчальних планів фізика і математика входить як обов’язковий предмет фундаментальної підготовки. Як наслідок – попит на якісну шкільну фізико-математичну підготовку зменшився. Вступ на фізико-математичні факультети університетів і до технічних вищих навчальних закладів став можливим з більш низьким рівнем фізико-математичної підготовки.
Разом з тим, загрозливого зниження обсягів часу на вивчення математики та фізики у ВНЗ не відбулося, а за окремими напрямами вони навіть зросли.
Але при формуванні навчальних планів у вищих навчальних закладах або свідомо йдуть на порушення встановлених нормативних показників, або передають частину навантаження з фізики та математики на випускаючі кафедри у вигляді різного роду спецкурсів.
Тому ректорам необхідно вже зараз розпочати роботу з перегляду робочих навчальних планів з метою відновлення «статусу кво» математики і фізики як за їх місцем у структурно-логічних схемах, так і за обсягами викладання цих дисциплін у блоці нормативних дисциплін.
У системі вищої освіти підготовка вчителів фізико-математичного спрямування здійснюється у 16 вищих педагогічних університетах за напрямами підготовки „Математика” та „Фізика”.
Обсяги професійної фізико-математичної методичної підготовки та фізико-математичної підготовки зросли на 1000 годин, водночас обсяги практичної підготовка скоротились майже вдвічі.
МОН стурбоване негативними тенденціями необґрунтованого скорочення практичної та психолого-педагогічної підготовки вчителів у класичних університетах, скороченням обсягів таких дисциплін як „Методика навчання фізики, математики”, „Методика застосування комп’ютерної техніки при викладанні фізики, математики”.
Гострою є проблема підготовки педагогічних працівників фізико-математичного профілю за поєднаними спеціальностями та спеціалізаціями з наданням додаткових кваліфікацій. Наприклад, „Математика і фізика”, „Фізика і астрономія”, „Математика і інформатика”.
Міністерством проведена робота щодо наповнення науково-освітньої мережі УРАН, яка інтегрована до загальноєвропейської мережі GEANT, електронними ресурсами відомих світових бібліотек та наукових видавництв. (Сьогодні мережа УРАН: 78 підключених науково-освітніх установ в 12 містах України (загалом 180 точок підключення); загальна довжина оптичних сегментів складає близько 180 км).
На сьогодні проаналізовано перелік світових видавництв, які надають доступ до своїх електронних колекцій наукової періодики та сформовано список із пріоритетних видавництв для наявних та потенційних користувачів мережі «УРАН».
З 15 вересня 2008року через мережу «УРАН» здійснюється програма тестового підключення до 2500 журналів з усіх галузей знань (видавництва Springer, Cambridge University Press, Royal Society of Chemistry, Nature Publishing Group, AAAS, Blackwell Publishing/Wiley, American Physical Society).
Сьогодні нагальним завданням стає створення гнучких і довготермінових освітніх програм для обдарованих дітей і молоді.
Перед вищою фізико-математичною освітою постали виклики, зокрема: протиріччя між сферою вищої освіти, і ринком праці, проблемою кадрового забезпечення вищих навчальних закладів, їх недостатнім фінансуванням.
Вирішення цих проблем вимагає системного, комплексного підходу та реалізації низки програмних заходів державного рівня на найближчий час і перспективу.
Тому:
• Ректорам вищих начальних закладів, які здійснюють підготовку за педагогічними спеціальностями, протягом 2009 року необхідно:
– докорінно оновити зміст вищої педагогічної освіти та внести принципові структурні зміни у підготовку вчителя;
– вжити заходів щодо створення нових та підвищення ролі діючих наукових шкіл;
– забезпечити реалізацію інноваційних підходів у педагогічній освіті та зв’язок наукових досліджень університету з потребами регіону;
– забезпечити доступ освітянам та науковцям до світових інформаційних ресурсів, надання можливості вільно використовувати в навчальному та дослідницькому процесах надбання світової науки;
– постійно проводити цілеспрямовану роботу щодо виявлення, розвитку та реалізації творчих здібностей студентів у галузі фізики та математики, посиленні їх зацікавленості до наукової діяльності, підготовки масових заходів та проведення інформаційно-просвітницької роботи.
• Інститут інноваційних технологій і змісту освіти:
– розробити Програму видання підручників для вищої школи – як створених українськими авторами, так і перекладених українською мовою кращих світових зразків;
– розробити Програму розвитку матеріально-технічної бази навчальних та науково-дослідних лабораторій на 3 – 4 роки.
– Протягом 2010 року спільно з провідними вищим навчальними закладами Програму популяризації математичних та природничо-наукових наук шляхом створення власних та закупівлі і перекладу українською мовою просвітницьких циклів телепрограм; започаткування українських науково-популярних періодичних видань тощо. Окрім цього, необхідно організувати масштабну передплату для бібліотек вищих начальних закладів наукової, навчальної, довідкової, науково-популярної літератури математичного та природничо-наукового профілю.
• Департаменту вищої освіти у 2009 році спільно з Українським центром оцінювання якості освіти необхідно відпрацювати варіант стабільних Умов прийому до вищих навчальних закладів на наступні роки з урахуванням специфіки підготовки фахівців з фізико-математичних та педагогічних напрямів підготовки, а також розробити остаточний, науково-обгрунтований, варіант поєднання спеціальностей педагогічного профілю.
• Протягом 2009-2011 років, об’єднаними зусиллями Департаменту міжнародного співробітництва та європейської інтеграції і Департаменту вищої освіти має бути розроблена і реалізована Програма обміну та стажування викладачів і вчителів фізики та мате¬матики у кращих навчальних закладах Європейського Союзу.
• Протягом 2009-2011 років Департаменту науково-технологічного розвитку необхідно вирішити питання:
– виділення грантів на пріоритетні напрямки природничих наукових досліджень;
– видання наукових монографій вітчизняних авторів та перекладачів фундаментальних монографій зарубіжних авторів;
– створення національного інформаційного освітнього порталу, розширення переліку науково-популярних телевізійних програм та журналів;
– організації поїздок для спільних наукових досліджень та участі у міжнародних наукових конференціях;
– розроблення та впровадження програмного забезпечення українською мовою.
• Вже у 2009 році Департаменту роботи з кадрами вищої школи та державної служби необхідно вирішити питання збільшення кількості місць з дисциплін природничо-математичного профілю для навчання аспірантів у національних університетах країни, а також збільшення розміру їх стипендій.
Джерело: Прес-служба МОН
Відповіді
2008.10.30 | zmi
Re: Міносвіти починає реформу фізико-математичної галузі
ну хоча б одна людина здогадалась, що треба робити, щоб держава почала дійсно розвиватись не тільки в "купи-продай" напрямку.2008.10.30 | Калькулятор
А господа Губерский, Андрющенко и Кремень там были?
А господа Губерский, Андрющенко и Кремень там были?2008.10.30 | Трясця
Re: Міносвіти починає реформу фізико-математичної галузі
Не хвилюйтеся, панове, посадовці брешуть, як завжди.1. Вони протягли до держстандарту шкільної освіти згадку про астрологію. Тепер певна група невігласів з академічними ступенями протягує програму "Природознавство" з включенням астрології.
2. Більшість українських школярів 10-12 класів різних профілів, крім природничого, згідно з програмою "Природознавство" вивчатимуть цей предмет замість фізики, хімії та біології.
2008.10.31 | Torr
Re: Міносвіти починає реформу фізико-математичної галузі
Трясця пише:> Не хвилюйтеся, панове, посадовці брешуть, як завжди.
>
> 1. Вони протягли до держстандарту шкільної освіти згадку про астрологію. Тепер певна група невігласів з академічними ступенями протягує програму "Природознавство" з включенням астрології.
>
> 2. Більшість українських школярів 10-12 класів різних профілів, крім природничого, згідно з програмою "Природознавство" вивчатимуть цей предмет замість фізики, хімії та біології.
Більшість українських школярів 10-12 класів пьють і курять. То нехай вже і астрологію вивчають - ну шоб знали, яке майбутнє їх чекає.
2008.11.03 | В.Г.
Re: Міносвіти починає реформу фізико-математичної галузі
> • Департаменту вищої освіти у 2009 році спільно з Українським центром оцінювання якості освіти необхідно відпрацювати варіант стабільних Умов прийому до вищих навчальних закладів на наступні роки з урахуванням специфіки підготовки фахівців з фізико-математичних та педагогічних напрямів підготовки, а також розробити остаточний, науково-обгрунтований, варіант поєднання спеціальностей педагогічного профілю.>
С моей точки зрения, этот пункт - ключевой. Более того, без немедленного решения этого вопроса всё остальное превращается в пустую болтовню (посмотрите программные документы: там о необходимости усилить всё, что можно усиливать, и улучшить всё, что можно улучшить говорилось постоянно).
Имею в виду следующее.
Без включения физики в перечень обязательных предметов тестирования при поступлении на
-инженерно-технические
-физико-математические
отделения университетов (т.е. в отсутствии мотивации учащихся) все остальные пункты программы (с моей точки зрения) не стоит и обсуждать.
Отсутствие физики в перечне обязательных предметов для тестирования при поступлении в указанные ВУЗы противоречит здравому смыслу, противоречит духу реформы образования. И означает одно: руководство указанных заведений решает сиюминутные проблемы в ущерб стратегическим (действуя, в том числе, и в противоречии со своими собственными стратегическими интересами).
Полагаю, что, в духе объявленной реформы, физику следовало бы включить в перечень предметов обязательного тестирования (на указанные направления) уже во вступительной кампании 2009 года.
Хотелось бы услышать мнение коллег по указанному вопросу
2008.11.03 | Iryna_
100% фізика має бути в обов'язковому тестуванні
2008.11.03 | Трясця
Шановні колеги, ви не інформовані
Вже зараз, завдяки зусиллям педагогічної мафії бандитам, зокрема такій собі члену-кореспондентці АПНУ Вірі Романівні Ільченко, проводиться операція з позбавлення більшості учнів старших класів України як фізики, так і хімії з біологією. Буде лише Природознавство за програмами та підручниками Ільченко та її подільників. Питання про випускні екзамени відпаде саме по собі. Гадаю, що в сільських та містечкових школах фізики, за винятком куцого пропедевтичного курсу, не буде зовсім. До речі в курсі природознавства буде астрологія. От такі рівні умови створить мафія. Зробити з наших дітей та онуків бидло - мета правлячого бидла.2008.11.03 | kfmn
С этого места поподробнее, плз
Трясця пише:> Вже зараз, завдяки зусиллям педагогічної мафії бандитам, зокрема такій собі члену-кореспондентці АПНУ Вірі Романівні Ільченко, проводиться операція з позбавлення більшості учнів старших класів України як фізики, так і хімії з біологією. Буде лише Природознавство за програмами та підручниками Ільченко та її подільників. Питання про випускні екзамени відпаде саме по собі. Гадаю, що в сільських та містечкових школах фізики, за винятком куцого пропедевтичного курсу, не буде зовсім. До речі в курсі природознавства буде астрологія. От такі рівні умови створить мафія. Зробити з наших дітей та онуків бидло - мета правлячого бидла.
Конечно, живя в нашей стране, отвыкаешь чему-либо удивляться. Но всё ж было бы интересно почитать своими глазами официальные решения, предложения, планы и пр. в отношении Природознавства и особенно астрологии. (Это не наезд и не недоверие, а просто просьба предоставить побольше информации)
2008.11.03 | Трясця
Re: С этого места поподробнее, плз
Пояснюю загальну ситуацію. Для ВСІХ профілів навчання в старшій школі, крім природничого та ще якихось технічних, школа МАЄ ПРАВО не викладати природничі науки окремо, а замінити їх на Природознавство. На практиці це означає, що ВСІ директори здихаються трьох предметів на користь одного, недолугого. До речі, в Україні немає фахівців, які могли б за рівнем кваліфікації та мали юридичне право викладати цей предмет. Більше того, їх не випускають педагогічні ВНЗ. Тому очікую, що Андрющенко та КО нашвидкуруч створять щось на зразок курсів та підготують таких "спеціалістів".Далі. Вийдіть на сайт МОНу. Там, де держстандарт освіти. Там написано, що учень повинен знати різницю між астрологією та астрономією. З цієї невинної, на перший погляд, фрази, продавленої Ільченко, вона почала атаку.
Потім вона ВЖЕ подала на затвердження МОН купу підручників з програми Природознавство (для 10-12 класів). Вони ВЖЕ пройшли біологів. Потім, коли треба було пройти комісію фізиків, їй не поталанило. Двоє розумних людей дали НЕГАТИВНУ рецензію. Скориставшись їхнім відрядженням, вона начавила на керівництво комісії, і за відсутності рецензентів, отримавши замовні рецензії від сторонніх людей, вона провела рішення і комісії з фізики. Один з цих чесних рецензентів рішенням МОН виведений з комісії.
Потім настала черга програми. На засіданні комісії з фізики лише один рецензент з нею боровся, бо двоє інших на замовлення АПНУ дали схвальні рецензії, не зважаючи на дурню, яка містилася в проекті. Зокрема, там є і астрологія.
Не знаю, що Ільченко та її дружбани Кремінь і КО зробили після того, але можете бути певні, все пройде. Ільченко ВЖЕ отруює мізки малим дітям своїми підручниками з природознавства для молодших дітей. Коло скоро замкнеться. Фізика вивчатиметься за рекомендаціями екзальтованої езотерички.
Вам цього не досить? То спитайте Стріху. Вона вже нагнала на нього страху. Вибачте за каламбур.
2008.11.03 | kfmn
Re: С этого места поподробнее, плз
Спасибо, интересная информация."Уміння розрізняти астрономію і астрологію", упомянутое в госстандарте, на мой взгляд, совершенно необходимо. В телеэфире приходилось слышать про "Пулковскую астрологическую обсерваторию" и т.д.
2008.11.04 | Трясця
Re: С этого места поподробнее, плз
От і Ви попалися на хитрий хід Ільченко. Згадка про астрологію - це лише привід, щоб її ВИВЧАТИ. Бо інакше, каже вона, ти ж різницю не зрозумієш. Крім того, "розрізняти" означає розглядати на рівних підставах. Цей термін не несе негативного забарвлення. Так кажуть і креаціоністи: давайте розрізняти теорію еволюції та біблійну теорію створення Світу, а для цього вивчатимемо їх на рівних підставах. На мою думку та думку багатьох науковців різних країн, у школі треба вивчати ВИКЛЮЧНО наукові речі, а астрологію, релігію, чаклунство хай вивчає хто хоче, де хоче, але за ВЛАСНИЙ кошт. Ільченко ж пропонує вивчати її маячню про астрологію за ДЕРЖАВНИЙ кошт у ДЕРЖАВНІЙ школі. Отака підступна загогуліна.2008.11.04 | kfmn
Re: С этого места поподробнее, плз
Трясця пише:> От і Ви попалися на хитрий хід Ільченко. Згадка про астрологію - це лише привід, щоб її ВИВЧАТИ. Бо інакше, каже вона, ти ж різницю не зрозумієш. Крім того, "розрізняти" означає розглядати на рівних підставах. Цей термін не несе негативного забарвлення. Так кажуть і креаціоністи: давайте розрізняти теорію еволюції та біблійну теорію створення Світу, а для цього вивчатимемо їх на рівних підставах. На мою думку та думку багатьох науковців різних країн, у школі треба вивчати ВИКЛЮЧНО наукові речі, а астрологію, релігію, чаклунство хай вивчає хто хоче, де хоче, але за ВЛАСНИЙ кошт. Ільченко ж пропонує вивчати її маячню про астрологію за ДЕРЖАВНИЙ кошт у ДЕРЖАВНІЙ школі. Отака підступна загогуліна.
Но ведь в курсе физики никто не боится вспоминать про теплород или про аристотелевские представления о зависимости скорости от массы падающего тела, или в химии про философский камень. В курсе истории религия и прочие совсем не "наукові речі" упоминаются на каждом шагу, их тоже, что ли, вычеркнуть? Так что не вижу причин не упомянуть астрологию в курсе астрономии, поскольку окружающая ребёнка информационная среда замусорена гороскопами, и оставить его идеологически девственным, увы, невозможно. Конечно, необходимо чётко довести до ученика, что астрология является лженаукой (и почему это так). Аналогия с креационистами неуместна, пока никто не предлагает изучать астрологию на равных основаниях с астрономией.
Погуглил Ільченко+астрологія, не обнаружил релевантных упоминаний ни на украинском, ни на русском. Хотелось бы, конечно, посмотреть на такое чудо природы, как учебник "Природознавства" с астрологией. Если на Петровке продаётся, схожу куплю для коллекции.
2008.11.04 | Трясця
Re: С этого места поподробнее, плз
Не поспішайте. Вона ще тільки програму пробиває. Якщо "зірки дозволять", то не проб"є опір чесних людей. А підручники вона хоче зробити ПІД програму. Немає програми - не буде підручників. Підручники Ільченко для молодшої школи вже існують, але я їх не читав. Тому про них не йдеться. І чи є там астрологія, чи ні, не знаю.Але Ви таки не розібралися в ситуації. Написати про астрологію в підручнику, що це нісенітниця, можна і навіть треба. Але вміщувати згадку про астрологію як обов"язковий СТАНДАРТ за умов існування авторів-астрологів - злочин, бо вони цим прикриваються при виготовленні програм та підручників. Це вони до речі й роблять, про шо я писав.
2008.11.04 | В.Г.
Re: Міносвіти починає реформу фізико-математичної галузі
Итак, уважаемая Iryna_ , тема "физико-математическое образование", что называется, "не имеет общественного резонанса". Причём, по моим наблюдениям, отсутствие резонанса парадоксальным образом наблюдается и в среде работников "физико-математической отрасли". Каковые готовы обсуждать часами обсуждать что угодно и осуждать кого угодно. Лишь бы результатом обсуждения-осуждения не оказалась необходимость предпринять некие практические шаги.Ключевая причина, на мой взгляд, в следующем.
Утверждение типа "...саме фізико-математична освіта визначає не лише якість життя людей, а й, насамперед, — рівень національної безпеки країни", как бы не хотелось этого отдельным работникам упомянутой отрасли (и мне, в том числе), не есть правда.
Есть множество стран, близких нашей численностью населения, и, в отличие от нас, вполне благополучных, не озабоченных развитием именно физико-математического направления.
Не известно, какое место займёт Украина в международном разделении отраслей развития цивилизации (пока никакого не занимает). Но решение акцентировать внимание на именно физико-математическом направлении - решение политическое. И для его действительного принятия требуется смотрение правде в глаза.
Моё мнение таково: пока физику не объявят обязательным предметом тестирования для поступления в соответствующие ВУЗы, говорить о принятии упомянутого политического решение не приходится (хотя это объявление можно считать лишь необходимым, но отнюдь не достаточным условием)
Вот какую тему хотелось бы обсудить
2008.11.04 | Трясця
Re: Міносвіти починає реформу фізико-математичної галузі
Згоден. Але моя згода до дупи. Хай начальство це зрозуміє.2008.11.04 | Iryna_
Re: Міносвіти починає реформу фізико-математичної галузі
В.Г. пише:> Итак, уважаемая Iryna_ , тема "физико-математическое образование", что называется, "не имеет общественного резонанса". Причём, по моим наблюдениям, отсутствие резонанса парадоксальным образом наблюдается и в среде работников "физико-математической отрасли". Каковые готовы обсуждать часами обсуждать что угодно и осуждать кого угодно. Лишь бы результатом обсуждения-осуждения не оказалась необходимость предпринять некие практические шаги.
резонансу не має бо всім все ясно
більшість вузів з екзаменами та вивченням математики мирно набирає студентів що не знають програму за 1 клас і не здатні додати 12+13 без калькулятора
наприклад у наргоспі таких повно
> Ключевая причина, на мой взгляд, в следующем.
> Утверждение типа "...саме фізико-математична освіта визначає не лише якість життя людей, а й, насамперед, — рівень національної безпеки країни", как бы не хотелось этого отдельным работникам упомянутой отрасли (и мне, в том числе), не есть правда.
> Есть множество стран, близких нашей численностью населения, и, в отличие от нас, вполне благополучных, не озабоченных развитием именно физико-математического направления.
> Не известно, какое место займёт Украина в международном разделении отраслей развития цивилизации (пока никакого не занимает). Но решение акцентировать внимание на именно физико-математическом направлении - решение политическое. И для его действительного принятия требуется смотрение правде в глаза.
> Моё мнение таково: пока физику не объявят обязательным предметом тестирования для поступления в соответствующие ВУЗы, говорить о принятии упомянутого политического решение не приходится (хотя это объявление можно считать лишь необходимым, но отнюдь не достаточным условием)
> Вот какую тему хотелось бы обсудить
це не політичне рішення а декларація
про фізику - згодна
незнання фізики навіть на елементарному рівні призводить до масового чиновницького дебілізму та впевненості що навіть закон Ома з законом Паскаля за гроші можна скасувати
див. масове дебільне будівництво
2008.11.04 | Трясця
Re: Міносвіти починає реформу фізико-математичної галузі
До речі в нас вже були проблеми з мостами. Сопромат - це, власне, теоретична механіка високого рівня, тобто вельми розвинений розділ фізики.2008.11.05 | kfmn
Re: Міносвіти починає реформу фізико-математичної галузі
C мостами ещё ладно, неправильно рассчитанный мост приведёт в худшем случае к локальной катастрофе с парой сотен жертв. А вот когда это поколение сядет за пульты ядерных энергоблоков...2008.11.05 | Iryna_
Re: Міносвіти починає реформу фізико-математичної галузі
вже сілоСБУ зловила >1 оператора АЕС з фальшивими дипломами, кілька років тому про це писали
********
проблеми з мостами не "були", а є
обидва "нові" київські мости - ні на що не годяться
2008.11.05 | Torr
не треба панікувать, бо
бо держава майже нічого не вирішує. Ну задекларують важливість фіз-мат наук, чи визнають їх лженауками - в обох випадках це буде проявом дикості "еліти". Вже давно треба визнати що у нас освіти (сучасному розумінні цього слова) - нема, а лише є її профанація.2008.11.05 | Iryna_
Re: не треба панікувать, бо
та різні ліцеї типу Лідер ще залишилисьдля тих чиї батьки намагаються шукати хорошу школу освіта залишилась
для "масової аудиторії" - ні
я вже колись писала про свого племінника який у сільській школі математику відповідає вчителю після уроків, бо не хоче щоб інші діти чули що він щось знає (бо битимуть щоб не був занадто розумний)
2008.11.05 | Трясця
Та нащо панікувати, коли все сталося
Ось так ми поділимо дітей на недолугу більшість, дурних, забобонних рабів, і дві меншості. Одна меншость - відсотків 10 - нахабні дурні неосвічені діточки нахабних та мерзенних можновладців. Вони займатимуть чільні позиції в гуманітаризованій Україні. Друга меншість - 0.5 % - учні всяких Лідерів. Це - на експорт. Ой немає на численних литвиних-ільченок хоча б одного додаткового Подерв"янського! Лесь бо зайнятий митцями. Вони теж, звичайно, лайно, але менш шкідливе для держави.2008.11.05 | В.Г.
Re: Міносвіти починає реформу фізико-математичної галузі
Iryna_ пише:> це не політичне рішення а декларація
Декларация - это способ формулирования решения. Политическое решение, на мой взгляд, это такое решение проблемы, которое отражает точку зрения, большиства населения. Способ выяснения этой точки зрения может быть таким: большинство делигирует (на выборах)свои полномочия меньшинству (парламент, министерство, президент и его команда), каковое и принимает соответствующее решение. Речь здесь идёт не о здравом смысле, не о логике. Я уже говорил: речь идёт о том, каковым видит население страны (или элиты) своё будущее.
Итак, вовсе не обязятельно политическое решение должно состоять в поддержке физико-математического образования. Но если такое решение принято, то ПЕРВЫМ практическим шагом его воплощения может быть объявление физики обязательным экзаменом при поступлении на инженерно-технические и физико-математические отделения университетов.
До принятия такого решения обширная сеть указанных отделений играет роль гасителя социального напряжения.
2008.11.05 | Стоеросов
А кто в большинстве?
Это мы все в подавляющем меньшинстве. Почти все мамы и их чада бегут от физики, как черт от ладана. И наши депутаты и министры отражают мнение БОЛЬШИНСТВА. Так что сидите тихо "в дерьме по саму лысину" и наслаждайтесь чтением Перышкина под одеялом. Скоро его запретят, как трансляцию российских каналов (которые - тоже мусор).2008.11.05 | В.Г.
Re: А кто в большинстве?
Депутаты и министры и должны отажать мнение большинства. И если большинство, считает, что Украина, к примеру, должна быть всемирной здравницей, или всемирной житницей, или ещё там чем-то (всемирным публичным домом, например), то так и должно быть. Нравится это нам с вами или нет. И если, к примеру, я или Вы хотим заниматься физикой - вольно нам ехать заниматься этим за границу нашей Родины. Т.е. в те страны, народы которых имеют иное, в отличие от нашего, видение своей роли2008.11.05 | Стоеросов
В принципе согласен
Но я и здесь неплохо физикою занимаюсь. И уезжать из-за быдла не собираюсь. Пусть лучше они уезжают.2008.11.05 | В.Г.
Re: В принципе согласен
Более того, уважаемый! Имеется немало аргументов в пользу того, что поддержка физико-математического направления именно в Украине - дело разумное. Разумеется, могут быть и контраргументы. Но аргументы могут и должны быть доведены до сведения принимающих решение лиц.2008.11.05 | Iryna_
Re: В принципе согласен
В.Г. пише:> Более того, уважаемый! Имеется немало аргументов в пользу того, что поддержка физико-математического направления именно в Украине - дело разумное. Разумеется, могут быть и контраргументы. Но аргументы могут и должны быть доведены до сведения принимающих решение лиц.
ну Ви й оптиміст
тим хто приймає рішення підтримка фіз-мат напрямку до фонаря
ну хіба Вакарчуку, та й у нього явно більше інших проблем
ну поговорив він про підтримку - і що?
2008.11.06 | теж_вчоний
Як це "і що"? А "псіса"? "Проведено заходи з подальшого покра.."
2008.11.06 | Стоеросов
Re: В принципе согласен
Ха-ха! Доведете и ничего не будет.2008.11.06 | В.Г.
Re: В принципе согласен
Стоеросов пише:> Ха-ха! Доведете и ничего не будет.
Что "будет" и чего "не будет" - Всевышний знает один. Позиция "всё плохо, а будет ещё хуже" контрпродуктивна. Да и хитра (будет лучше - все забудут мои прогнозы, станет таки хуже - зачислят в мудрецы).
Для оптимизма есть основания, с моей точки зрения.
1. У нас колоссальное количество технарей и физматематиков, по разным причинам никуда не уехавшим. Окончательный упадок отрасли лишает их работы.
2. Мы очень и очень мало чего можем выбросить на международный рынок конкурентоспособного. А это не может нравиться и олигархам. Физматобразование - в числе немногих отраслей (пока ещё)где-то на уровне требований международного рынка (или - есть шанс реанимировать)
Вы, разумеется, можете сказать "что тут продавать, спрашивается в задаче?"...
2008.11.06 | Стоеросов
Они купят, все то, что пригодно
Только нам, оставшимся, пользы от этого не буде. Хотя мне будет приятно, когда талантливые украинцы займут подобающее им место на Западе.2008.11.08 | apolo
Re: Они купят, все то, что пригодно
Стоеросов пише:> Только нам, оставшимся, пользы от этого не буде. Хотя мне будет приятно, когда талантливые украинцы займут подобающее им место на Западе.
это уже тоже вряд-ли в перспективе (ибо нет качественных кадров). Разговаривал месяц назад с одним студентом 1-курсником из ФИз-Фака (конкурс был примерно 1 чел на место). А вот по экономикам и прочим подобным делам = до 10 доходил.
Увы, теперь, чтобы выучиться (а не работать) нормально, надо тоже зарубеж ехать. Преподы хоть и есть еще более-менее качественные - да бегают запаренные по подработакам (не хотят жить на реальный прожиточный минимум). Часть преподов вообще очень загадочна, она из НИИ (многие из них качественные вещи дают, да не умеют педагогически подать).
Вот "нехорошие" какие... Жить захотели.
2008.11.08 | Стоеросов
Re: Не в тему
Поясните, какой в этом сумбуре смысл и какое отношение имеют ваши ценные сведения к ветке?2008.11.08 | sama
Re: Не в тему- sorry
2008.11.09 | В.Г.
В тему
С моей точки зрения, вопросы, на которые следует искать ответы таковы1. Следует ли рассматривать обсуждаемый материал свидетельством поворота идеологии МОН в направление физ-мат образования? С чем может быть связан такой поворот (чистую демагогию типа "без физ-мат образования нация вырождается" не стоит принимать во внимание). Если причина "министр-физик", тему можно закрыть: в обойме претендентов на пост министра лица, к физике отношения не имеющие (трудно вообще назвать предмет проф. ориентации указанных граждан)
2. Какими могут быть аргументы МОН в оправдание тезиса "во вступительной кампании 2009 года физику обязательным предметом при поступлении в технические и физ мат учреждения НЕ ДЕЛАТЬ?
3. Каким образом физика стабильно оказывается обязательным предметом при поступлении в мед ВУЗ (в Харькове, к примеру)
2008.11.09 | sama
Re: В тему
В.Г. пише:> 2. Какими могут быть аргументы МОН в оправдание тезиса "во вступительной кампании 2009 года физику обязательным предметом при поступлении в технические и физ мат учреждения НЕ ДЕЛАТЬ?
> 3. Каким образом физика стабильно оказывается обязательным предметом при поступлении в мед ВУЗ (в Харькове, к примеру)
2. Во вступительной кампании большинство ВУЗов мотивирует отказ от физики низким уровнем знаний выпускников ( во многих школах, особенно сельских, преподают физико-математики, сборники задач отсутствуют, решают простейшие примеры по учебнику ) и, соответственно, невозможностью отобрать "сильнейших".Именно поэтому физика на физическом факультете - по выбору (или физика или математика). Естественно, ученик выберет математику - и часов в школе побольше и изучаема с первого класса.МОН тут просто не противился ректорам местных вузов, у которых и так проблемы с набором на физические и инженерные специальности.Если условия приема не изменить - физика просто исчезнет из списка вступительных экзаменов через год-два.
3.В медвузах физика далеко не везде. Ну там Киевский , Харьковский может Тернопольский мед.Во Львове в какой -то удобный момент перешли на химию.
2008.11.09 | В.Г.
Re: В тему
sama пише:> 2. Во вступительной кампании большинство ВУЗов мотивирует отказ от физики низким уровнем знаний выпускников ( во многих школах, особенно сельских, преподают физико-математики, сборники задач отсутствуют, решают простейшие примеры по учебнику ) и, соответственно, невозможностью отобрать "сильнейших".Именно поэтому физика на физическом факультете - по выбору (или физика или математика). Естественно, ученик выберет математику - и часов в школе побольше и изучаема с первого класса.МОН тут просто не противился ректорам местных вузов, у которых и так проблемы с набором на физические и инженерные специальности.
Противоречие получается, однако. Логика МОН, выходит такова: вначале повысить уровень знаний, а потом вводить тестирование по физике. Но совершенно очевидно, с моей точки зрения, что пока не будет мотивации, не будет и результатов. Низкий уровень знаний учителей физики, отсутствие оборудования, отсутствие демонстраций, лабораторных и, наконец, низкий уровень знаний учащихся (нулевой, в целом, по моим наблюдениям) - следствие, а не причина отсутствия мотивации. Или это положение нуждается в доказательстве?
Далее. Если констатировать отсутствие знаний, то получается второе противоречие. Логика МОН - ректоров такова. Не знают физику - в ВУЗе научатся. Но ведь программа ВУЗов по физике опирается на приличный школьный курс. А если опираться не на что, значит либо: нужно изменить программу (начинать с нуля), либо - курс усвоен не будет вообще.
> 3.В медвузах физика далеко не везде. Ну там Киевский , Харьковский может Тернопольский мед.Во Львове в какой -то удобный момент перешли на химию.
Не ясно в полной мере, каков механизм: всюду отказались, а в мединституте - нет!
>Если условия приема не изменить - физика просто исчезнет из списка вступительных экзаменов через год-два.
Что-то я недопонимаю - так физика и так отсутствует в списке обязательных экзаменов?? Я так понимаю, что изменение условий может быть только таким: физику ВЕРНУТ в число обязательных предметов тестирования при поступлении на соответствующие направления
2008.11.09 | sama
Re: В тему
В.Г. пише:Логика МОН, выходит такова: вначале повысить уровень знаний, а потом вводить тестирование по физике.
> Далее. Если констатировать отсутствие знаний, то получается второе противоречие. Логика МОН - ректоров такова. Не знают физику - в ВУЗе научатся. Но ведь программа ВУЗов по физике опирается на приличный школьный курс. А если опираться не на что, значит либо: нужно изменить программу (начинать с нуля), либо - курс усвоен не будет вообще.
Вот вы сами и нашли правильный ответ: да, не будет усвоен.Вожделенный результат на выходе- диплом, а не знания.Это устраивает часть преподавательского состава и часть выпускников. Эра достатка по уму у нас еще не наступила. Большинство выпускников физических факультетов провинциальных вузов и не собирается "в физики"- их выбор- страховой агент, риэлтер, продавец компьютеров и т.д.
> > 3.В медвузах физика далеко не везде. Ну там Киевский , Харьковский может Тернопольский мед.Во Львове в какой -то удобный момент перешли на химию.
> Не ясно в полной мере, каков механизм: всюду отказались, а в мединституте - нет!
Я думаю, тут просто в некоторых местах кафедры физики были сильнее по многим параметрам, прежде всего по определенным связям, и сумели отстоять свой кусок хлеба с маслом.
> >Если условия приема не изменить - физика просто исчезнет из списка вступительных экзаменов даже как возможный выбор, через год-два.
> Что-то я недопонимаю - так физика и так отсутствует в списке обязательных экзаменов?? Я так понимаю, что изменение условий может быть только таким: физику ВЕРНУТ в число обязательных предметов тестирования при поступлении на соответствующие направления
Так хочется верить , что наши мечты осуществлятся, но -увы - надежды мало.
2008.11.10 | В.Г.
Re: В тему
sama пише:> Так хочется верить , что наши мечты осуществлятся, но -увы - надежды мало.
Я полагаю, что стоит говорить не о реализации мечтаний, а об отстаивании интересов. Это не столь романтично, зато ближе к истине, на мой взгляд. Да и оптимизм вселяет. Ведь если различные группы отстаивают свои профессиональные (к примеру) интересы, то выигрывает тот, кто делает это лучше. Ну так и давайте делать лучше. Вот ежели (наподобие некоторых участников дискуссии) считать всех окружающих недоумками (в отличие от себя, любимого) надеяться, и впрямь, не на что
2008.11.11 | Стоеросов
Re: В тему
Интересы должны быть общими. Тогда их вместе и отстаивают. В нашем случае интересы Вакарчука, Стрихи и школьного учителя физики не совпадают. Поэтому ваше отстаивание обречено. Надо быть не только прагматиком, которым вы себя выставляете, но и реалистом, которым вы не являетесь по факту. Увы!2008.11.11 | В.Г.
Re: В тему
Стоеросов пише:> Интересы должны быть общими. Тогда их вместе и отстаивают. В нашем случае интересы Вакарчука, Стрихи и школьного учителя физики не совпадают. Поэтому ваше отстаивание обречено. Надо быть не только прагматиком, которым вы себя выставляете, но и реалистом, которым вы не являетесь по факту. Увы!
По какому "факту", уважаемый?? Вы "говорите" об отсутствии реализма. Это - факт! Но где доказательства?
Я полагаю, есть основания для утверждения наличия совпадения интересов указанных Вами лиц и учителей физики. Я даже усматриваю некоторую последовательность в действиях МОН в рассматриваемом направлении
Но даже, если бы совпадения интересов министра и учителей не было... Я ведь всего лишь утверждаю, что если существует социальная группа, объединённая общими интересами (учителя физики, к примеру), то почему бы этой группе не действовать эффективно в защиту СВОИХ интересов. И ещё, утверждаю, позиция "плохо, а будет ещё хуже" или "все идиоты и негодяи (кроме меня)" контрпродуктивна. Вот и всё - ничего более
2008.11.11 | Стоеросов
Re: В тему
Действуйте. Я за вас порадуюсь в случае победы.