Пам"яті Роні Рейгана. Людини. Християнина. Президента...
06/11/2004 | ПоручікЪ Красной Армії
http://www.livejournal.com/users/hojja_nusreddin/174524.html#cutid1
Ревью книги "Бог и Роналд Рейган. Духовная жизнь"
ХарперКоллинз, ISBN: 0060571411; 416 стр.
"Я осознал - что бы я ни делал, имеет смысл только, если я молю дабы оно служило Его целям… Я верю, что в моей сегодняшней работе, как бы она не завершилась, будет Его воля. И я молю Его помочь мне понять то, что Он хочет чтобы я сделал" - Президент Рейган, 1976 год.
"Ты можешь стать слишком большим для Бога, и тогда Он не сможет тебя употребить везде, но ты не можешь быть слишком маленьким для Него" - Нелл Рейган, надпись на полях семейной Библии.
Умерший вчера Роналд Рейган жил дольше всех президентов США. Он родился в 1911 году и прожил 93 года. Даже враги отмечают выдающиеся достижения 40-го Президента: вывод страны из картеровской экономической и моральной депрессии, победу в Холодной Войне, важные договоры о разоружении с Россией, модернизацию Армии. Отмечают и необычайно сильные для современного ему политического эстеблишмента религиозные убеждения и консервативные политические взгляды на свободу вообще и на роль Америки в мире.
Книга рассказывает о малоизвестной религиозной жизни Рейгана.
Автор, профессор Университета, просмотрел все доступные документы и показал, как вера была привита Роналду в детстве и как она повлияла на все его важные жизненные решения.
Рейган был вторым сыном в очень бедной ирландской семье сапожника, которая была вынуждена часто переезжать с места на место. Его мать - Нелл была глубоко верующей оптимисткой и сумела передать свою веру детям.
Когда Роналду было 5 лет, семья купила дом, на чердаке которого от прежнего владельца осталась коллекция птичьих яиц и бабочек. Борясь с одиночеством, мальчик проводил долгие часы на чердаке, поражаясь разнообразию цветов и форм созданий Божьих. "Этот опыт", - писал он позже, "внедрил в меня глубокое уважение к величию Господнего творения, которое меня не покидало с тех пор."
Вера Рейгана была "практичной", что стало заметно, когда он в возрасте 15 лет начал учить детей в Воскресной Школе протестантской секты "Ученики Христа", в комнате с печкой, которую он сам отштукатурил и покрасил. В колледж Рейган пошел в соответствии со своей верой - в колледж Эврика, которым управляли "Ученики Христа".
Рейган заплатил за колледж сам, работая, и привык жить скромно и по средствам - привычка, которой он никогда не изменял, даже, когда появились деньги. Занявшись актёрством, Рейган оказался в среде, не разделявшей его взглядов, но он не изменил ни своей веры, ни дисциплины соблюдения обрядов.
Став звездой Голливуда, Рейган получил известность в политических кругах Калифорнии своими речами, которые он писал сам. В годы войны он много выступал против нацизма, а после неё стал активным анти-коммунистом, что было крайне непопулярно в Голливуде и привело к концу его успешную кинематографическую карьеру. Вот как это произошло. В середине 1940-х после одной из его речей в мужском клубе церкви в Беверли Хиллс, пастор Клейхауэр сказал ему, что осуждение фашизма полезное дело, но следует выступить и против другого зла - коммунизма, ставшего новой угрозой Америке. Тогда Рейган ответил пастору, что он не думал об этой угрозе. Однако, после изучения вопроса, он понял, что получил хороший совет. И он последовал этому совету, что привело к тому, что левацкая голливудская публика внезапно перестала ему аплодировать. Спустя 50 лет, Рейган поблагодарил пастора за этот "побудительный" совет, полученный в Храме Божием, от служителя Божьего и ставший главным делом его жизни.
Когда в России произошла Революция, мальчику из бедной американской рабочей семьи было 6 лет. Спустя 60 лет Президент Рейган возглавил Крестовый Поход против Советского Коммунизма, сломавший ему хребет.
В основе убеждения Рейгана в том, что коммунизм - зло, лежало, по его собственному признанию, Евангелие. И он руководствовался призывом Христа сопротивляться злу и атаковать его. Его главным аргументом против коммунизма был: "Узнаете их по их делам". "Посмотрите, что они делают своим собственным людям", - говорил Рейган своим оппонентам, бесящимся от бессильной злобы оттого, что им нечего возразить.
"В мире есть грех и зло", - сказал Рейган в своей самой знаменитой речи "Империя Зла" 8 Марта 1983 года, "и мы вооружены Писанием и Господом Иисусом Христом дабы противостоять злу со всей нашей силой".
Спустя год он заявил на Сессии Ирландского Парламента, что "битва между свободой и тоталитаризмом сегодня является не битвой оружия или ракет, но битвой духа". Религиозность Рейгана признали и идеологи Кремля в Заявлении ТАСС: "Президент Рейган использует религию с особым рвением, чтобы oправдать свою анти-советскую политику".
Однако, религия повлияла не только на внешнюю, но и на внутренюю политику Рейгана.
Тому существует множество примеров.
Например, он способствовал возрождению интереса к школьным молитвам как только мог. В Марте 1987 года в письме к другу он жаловался на "животную манеру" с которой велось сексуальное обучение в государственных школах. "Они учат так, как будто секс - это просто физический акт, как поедание гамбургера. Учителя боятся, что любое упоминание о грехе или морали явится нарушением закона о разделении Церкви и Государства".
Другой пример - аборты. Рейган считал, что эта проблема неотделима от Библейских принципов. В Январе 1984 года он сказал: "Жизнь - это самый благословенный из даров Божьих семье. Бог послал нам Князя Мира, как ребенка в яслях". В 1986 году в ежегодной речи перед Конгрессом он сожалел о "ране, нанесенной нашей национальной совести", ссылаясь на решение суда разрешившее аборты, "Америка никогда не станет нравственно здоровой, пока право на жизнь, данное нам Создателем, не будет гарантировано и нерожденным младенцам".
Воюя и побеждая глобальное зло принимавшее формы Нацизма, Советского Коммунизма, убийство нерожденных детей, сам Рейган был сражен злом, именуемым болезнью Альцхаймера.
Но и на это зло у него был готов ответ, содержащийся в маленьком стихе, написаном 17-летним Роналдом, и озаглавленном им просто:
"ЖИЗНЬ"
Почему мы печальны
Когда умирает друг?
Ведь он обменял тяготы
На жизнь вечную, полную песен.
Что заставляет нас рыдать
В конце пути, на пороге двери,
Которая открывает нам путь
В мир вечного покоя
И закрывает путь греха?
Взрослый Рейган не потерял этой светлой веры на вечную жизнь. Спустя 60 лет после написания этой поэмы, возвращаясь в Белый Дом после похорон тещи, он сказал сотруднику, что успокоил жену словами: "Бог открыл (теще) дверь в новую жизнь и она сможет теперь с ним соединиться". В тех же выражениях он писал и о смерти собственной матери в 1962 году.
Рейган верил, что плохие времена всегда признак приближения времён хороших, что горе всегда является побуждением к добру.
И о собственной смерти он думал, как о шаге сквозь "окно вечности", как о части Божьего плана - катарсисе личной драмы.
А "Бог знает лучше всех", - как он часто любил повторять.
Вічная і благая пам"ять...
ПоручікЪ
Ревью книги "Бог и Роналд Рейган. Духовная жизнь"
ХарперКоллинз, ISBN: 0060571411; 416 стр.
"Я осознал - что бы я ни делал, имеет смысл только, если я молю дабы оно служило Его целям… Я верю, что в моей сегодняшней работе, как бы она не завершилась, будет Его воля. И я молю Его помочь мне понять то, что Он хочет чтобы я сделал" - Президент Рейган, 1976 год.
"Ты можешь стать слишком большим для Бога, и тогда Он не сможет тебя употребить везде, но ты не можешь быть слишком маленьким для Него" - Нелл Рейган, надпись на полях семейной Библии.
Умерший вчера Роналд Рейган жил дольше всех президентов США. Он родился в 1911 году и прожил 93 года. Даже враги отмечают выдающиеся достижения 40-го Президента: вывод страны из картеровской экономической и моральной депрессии, победу в Холодной Войне, важные договоры о разоружении с Россией, модернизацию Армии. Отмечают и необычайно сильные для современного ему политического эстеблишмента религиозные убеждения и консервативные политические взгляды на свободу вообще и на роль Америки в мире.
Книга рассказывает о малоизвестной религиозной жизни Рейгана.
Автор, профессор Университета, просмотрел все доступные документы и показал, как вера была привита Роналду в детстве и как она повлияла на все его важные жизненные решения.
Рейган был вторым сыном в очень бедной ирландской семье сапожника, которая была вынуждена часто переезжать с места на место. Его мать - Нелл была глубоко верующей оптимисткой и сумела передать свою веру детям.
Когда Роналду было 5 лет, семья купила дом, на чердаке которого от прежнего владельца осталась коллекция птичьих яиц и бабочек. Борясь с одиночеством, мальчик проводил долгие часы на чердаке, поражаясь разнообразию цветов и форм созданий Божьих. "Этот опыт", - писал он позже, "внедрил в меня глубокое уважение к величию Господнего творения, которое меня не покидало с тех пор."
Вера Рейгана была "практичной", что стало заметно, когда он в возрасте 15 лет начал учить детей в Воскресной Школе протестантской секты "Ученики Христа", в комнате с печкой, которую он сам отштукатурил и покрасил. В колледж Рейган пошел в соответствии со своей верой - в колледж Эврика, которым управляли "Ученики Христа".
Рейган заплатил за колледж сам, работая, и привык жить скромно и по средствам - привычка, которой он никогда не изменял, даже, когда появились деньги. Занявшись актёрством, Рейган оказался в среде, не разделявшей его взглядов, но он не изменил ни своей веры, ни дисциплины соблюдения обрядов.
Став звездой Голливуда, Рейган получил известность в политических кругах Калифорнии своими речами, которые он писал сам. В годы войны он много выступал против нацизма, а после неё стал активным анти-коммунистом, что было крайне непопулярно в Голливуде и привело к концу его успешную кинематографическую карьеру. Вот как это произошло. В середине 1940-х после одной из его речей в мужском клубе церкви в Беверли Хиллс, пастор Клейхауэр сказал ему, что осуждение фашизма полезное дело, но следует выступить и против другого зла - коммунизма, ставшего новой угрозой Америке. Тогда Рейган ответил пастору, что он не думал об этой угрозе. Однако, после изучения вопроса, он понял, что получил хороший совет. И он последовал этому совету, что привело к тому, что левацкая голливудская публика внезапно перестала ему аплодировать. Спустя 50 лет, Рейган поблагодарил пастора за этот "побудительный" совет, полученный в Храме Божием, от служителя Божьего и ставший главным делом его жизни.
Когда в России произошла Революция, мальчику из бедной американской рабочей семьи было 6 лет. Спустя 60 лет Президент Рейган возглавил Крестовый Поход против Советского Коммунизма, сломавший ему хребет.
В основе убеждения Рейгана в том, что коммунизм - зло, лежало, по его собственному признанию, Евангелие. И он руководствовался призывом Христа сопротивляться злу и атаковать его. Его главным аргументом против коммунизма был: "Узнаете их по их делам". "Посмотрите, что они делают своим собственным людям", - говорил Рейган своим оппонентам, бесящимся от бессильной злобы оттого, что им нечего возразить.
"В мире есть грех и зло", - сказал Рейган в своей самой знаменитой речи "Империя Зла" 8 Марта 1983 года, "и мы вооружены Писанием и Господом Иисусом Христом дабы противостоять злу со всей нашей силой".
Спустя год он заявил на Сессии Ирландского Парламента, что "битва между свободой и тоталитаризмом сегодня является не битвой оружия или ракет, но битвой духа". Религиозность Рейгана признали и идеологи Кремля в Заявлении ТАСС: "Президент Рейган использует религию с особым рвением, чтобы oправдать свою анти-советскую политику".
Однако, религия повлияла не только на внешнюю, но и на внутренюю политику Рейгана.
Тому существует множество примеров.
Например, он способствовал возрождению интереса к школьным молитвам как только мог. В Марте 1987 года в письме к другу он жаловался на "животную манеру" с которой велось сексуальное обучение в государственных школах. "Они учат так, как будто секс - это просто физический акт, как поедание гамбургера. Учителя боятся, что любое упоминание о грехе или морали явится нарушением закона о разделении Церкви и Государства".
Другой пример - аборты. Рейган считал, что эта проблема неотделима от Библейских принципов. В Январе 1984 года он сказал: "Жизнь - это самый благословенный из даров Божьих семье. Бог послал нам Князя Мира, как ребенка в яслях". В 1986 году в ежегодной речи перед Конгрессом он сожалел о "ране, нанесенной нашей национальной совести", ссылаясь на решение суда разрешившее аборты, "Америка никогда не станет нравственно здоровой, пока право на жизнь, данное нам Создателем, не будет гарантировано и нерожденным младенцам".
Воюя и побеждая глобальное зло принимавшее формы Нацизма, Советского Коммунизма, убийство нерожденных детей, сам Рейган был сражен злом, именуемым болезнью Альцхаймера.
Но и на это зло у него был готов ответ, содержащийся в маленьком стихе, написаном 17-летним Роналдом, и озаглавленном им просто:
"ЖИЗНЬ"
Почему мы печальны
Когда умирает друг?
Ведь он обменял тяготы
На жизнь вечную, полную песен.
Что заставляет нас рыдать
В конце пути, на пороге двери,
Которая открывает нам путь
В мир вечного покоя
И закрывает путь греха?
Взрослый Рейган не потерял этой светлой веры на вечную жизнь. Спустя 60 лет после написания этой поэмы, возвращаясь в Белый Дом после похорон тещи, он сказал сотруднику, что успокоил жену словами: "Бог открыл (теще) дверь в новую жизнь и она сможет теперь с ним соединиться". В тех же выражениях он писал и о смерти собственной матери в 1962 году.
Рейган верил, что плохие времена всегда признак приближения времён хороших, что горе всегда является побуждением к добру.
И о собственной смерти он думал, как о шаге сквозь "окно вечности", как о части Божьего плана - катарсисе личной драмы.
А "Бог знает лучше всех", - как он часто любил повторять.
Вічная і благая пам"ять...
ПоручікЪ
Відповіді
2004.06.11 | Георгій
Вічная пам'ять
Я, як ліберал, не погоджуюся з деякими його дуже консервативними переконаннями, але думаю, що він заслуговує величезної поваги як людина. Рейган не був особливо інтелектуальним, освіченим - люди з його близького оточення іноді скаржилися, що він навіть не розуміє принципів роботи американського уряду (що повинні розуміти учні кожної американської школи). Але він компенсував цей свій брак інтелектуальності своїм непересічним талантом "великого комунікатора." Він, як ніхто, вмів говорити з людьми, розпалювати їх уяву, їх позитивні емоції, їх оптимізм, їх почуття гідності і мети в житті. Тому я не згідний з тими, хто вважає, що СРСР просто розвалився сам собою, а Рейган просто використав момент. Тоді потрібна була його харизматична особистість.Щодо релігійності Рейгана, мене вразила одна річ, яку він колись сказав своїй дружині Ненсі. Вони поїхали верхи на прогулянку біля свого ранчо в Санта Барбарі. Ронні дуже довго мовчав, і Ненсі запитала його, про що він думає. Рейган відповів, "Я розмовляю з Богом." Дуже в його стилі.
2004.06.11 | Р.М.
Re: Пам"яті Роні Рейгана. Людини. Християнина. Президента...
ПоручікЪ Красной Армії пише:> Вічная і благая пам"ять...
Приєднююся
> ПоручікЪ
Р.М.
2004.06.11 | Olel'ko Sivers'kyj
Re: Пам"яті Рональда Рейгана.
Дiйсно був хороший i як президент i як людина. I все тому, що був добрий християнин. Саме християнська вiра зробила його великим борцем за свободу -where the Spirit of the Lord is, there is liberty.
Вічна пам'ять!
2004.06.11 | Тестер
Re: Хороша була людина і президент
Хоча занадто клерикальний і консервативний.Ну це признак майже всіх республіканців.
А так " і хлопець хоч куди козак"
Вічна память!!!
2004.06.14 | Maрко Ст.
Re: Хороша була людина і президент? А що думають американці?
Не знаю, чому тут виплив Рейган. І не став би я писати, якби не помітив, що люди живуть міфами і не дуже орієнтуються в діяннях Рейгана. Натрапив я на цікавий і доволі обєктивний матеріял, де подається погляд американських націоналістів на особистість Рейгана, його політику, на те, як він насправді відстоював інтереси американського народу, і кому він насправді служив. Тут багато неординарних думок, яких не зустрінеш в американській контрольованій пресі для широкого вжитку, читай, для простого американця.Гадаю, що Рейганівські поклонники в Україні прочитають цей матеріял до кінця (їхня зацікавленість свідчить про знання англійської) і може змінять свою думку на його ролю.
Не люблю подавати посилання, щоб ви гаяли час на інтернетні пошуки. Подаю матеріял майже повністю. Модераторе, наберіться терпіння, не стирайте цього дописа, зрештою не я почав цю розмову не по темі.
Тож читайте:
Fading Illusions: D-Day and Reagan: an interview with Mark Weber
American Dissident Voices Broadcast of June 12, 2004
Welcome to American Dissident Voices. I'm Kevin Alfred Strom.
This week marks two milestones in American history: the 60th
anniversary of D-Day and the death of Ronald Reagan. With us to
discuss these issues today is one of the most incisive historical
minds our nation has produced, the courageous researcher,
scholar, and publisher, the Director of the Institute for
Historical Review, Mr. Mark Weber. Welcome, Mark.
Mark Weber: Thank you very much, Kevin. That's very generous.
It's a pleasure being on the show again.
KAS: Mark, not far from where I sit, in Bedford, Virginia, is the
National D-Day Memorial, where wreath-laying ceremonies took
place a few days ago commemorating the 60th anniversary of D-Day.
Americans of the World War II generation, and their children,
remember that day, I think, as a milestone in the fight to
preserve American freedom. And some of my younger listeners may
only have a vague idea of what it was all about. What was D-Day,
Mark -- and was it a milestone in history as it's presented?
MW: D-Day, of course, was the American-British landing in
Normandy, France, on June 6th, 1944. As a purely historical event
it was important because it was the largest naval operation in
history. But it's presented in our media -- and quite a lot in
just the last few days -- as a kind of central turning point of
World War II. There's a natural tendency among everyone and every
society to project the present back onto the past, and that's
nowhere more evident than in how we look at D-Day, because it was
the very important great military operation by the United States
in the Second World War in Europe. But the way that landing is
presented is very misleading.
For one thing, the D-Day invasion did not decisively change the
outcome of the Second World War. Now I know that sounds
incredible, given all that we've heard about that, but the D-Day
landing took place less than a year before the end of the war in
Europe. The war ended in Europe in May, 1945; the D-Day landing
was in June, 1944. The decisive battles of the Second World War
had already been fought, on the Eastern Front. And in the
emphasis on D-Day is a kind of playing down of the much more
important military role that the Soviet forces played in World
War II. Very few people realize that 80% -- four fifths -- of the
German forces in World War II were defeated not on the Western
Front, but on the Eastern Front by the Soviet forces. Germany's
decisive battles had already been fought -- and lost -- on the
Eastern Front, such as in Stalingrad, which ended in early 1943.
And then the final major German offensive of the Second World War
was the Battle of Kursk, the largest tank battle in history,
about which we hear very little in America; and that was in the
summer of 1943. So when the American, British, and Canadian
forces landed on Normandy in June 1944, German forces were
already largely destroyed. And Germany was fighting a very, very
desperate defensive war. That's why, when the American forces
landed on D-Day, I think there were only two German airplanes
that could take to the air to fight off the landing armada. The
German Air Force was very, very hard-pressed, what was left of
it, to even defend the German homeland, which was under intense
Allied bombardment from the air at that time, and of course on
the Eastern Front.
So the battle of D-Day is important in our media, in large
measure, because it comports with a kind of American-centric view
of the Second World War. But in fact the role of the Soviet Union
is one that many Americans, and especially American leaders,
would like to forget.
And that brings us to Ronald Reagan. Ronald Reagan is remembered,
in terms of foreign policy achievements, largely as a man who
opposed Communism. But during the Second World War, the most
important American ally in that conflict was in fact the Soviet
Union. To put it another way, no country did more to defend the
Soviet Union, to help the Soviet Union, than did the United
States during World War II. And Ronald Reagan spent World War II
as a propagandist for the American military. That is, in his
actual deeds as a man working in Hollywood, he helped the
American war effort which was at that time in alliance and
concert with the Soviet Union.
But that's forgotten a lot today because we want to uphold, and
American leaders want to uphold, this kind of myth that one the
one side of the Second World War were the 'bad guys,' the tyrants
-- that is, the Germans and the Japanese; and that on the other
side, the Allied side, were the 'good guys.' But that in fact is
not only simplistic, it's just simply wrong. During the Second
World War, the most tyrannical regime in the world at that time
-- the Soviet Union -- was on the Allied side. And the most
imperialistic regime in the world at that time -- that is, the
British Empire -- was also on the Allied side in that conflict.
While looking at history in simplistic terms of 'good guys' and
'bad guys' may make people feel good, and it comports with how we
like to have our motion pictures end and our books and so forth,
it doesn't correspond with reality in real historical terms.
KAS: The legacy of D-Day, in broad terms, is the legacy of the
Second World War. That's how we see it from our media-saturated,
from our -- as you say -- American-centric view. Maybe D-Day
wasn't a watershed in the conduct of the war, but that war was a
watershed in diminishing traditional Americans' power over our
own country, in increasing globalism, and in increasing Jewish
power. And it was a watershed in breaking down the old order in
Europe, destroying not only German power, but French and British
power as well. And it brought about the complete collapse of
Eastern Europe, which was swallowed up by Communism for almost
half a century.
MW: Right. There are several points to be made in that regard, I
think. And it again, I think, relates to Ronald Reagan. Ronald
Reagan is remembered as the great American conservative
president. But his idea of conservatism was really just to
present the best view of American history during the Second World
War.
The greatest and most decisive conflict of the twentieth century
was the Second World War, in which the United States fought
openly for a 'New World Order' in which the United States and the
Soviet Union, above all, would rule the entire world. When
Roosevelt, Churchill, and Stalin met at Teheran, Iran in 1943,
and then at Yalta in 1945, the three men did what they accused
the Axis leaders of wanting to do: That is, they decided the fate
of the entire planet. And, in that, the United States regarded
the Soviet Union as not only a worthy ally, but a trustworthy
ally, an ally with which Roosevelt and the United States were
willing and even eager to cooperate in ruling the entire world.
You know, the wrongness of the simplistic view of how the Second
World War was fought is pointed up in the tragedy of Poland. In
1939, Britain and France declared war on Germany because Germany
had attacked Poland. And, supposedly, British and French concern
for the sovereignty of Poland was the reason for the declarations
of war against Germany. (By the way, this was a war that Germany
and Hitler wanted at all costs to avoid. They didn't want war
with Britain and France.) At the end of that terrible conflict,
six years later, in 1945, Poland was no more free than it was in
1939. It was swallowed up and brutally occupied by the Soviet
Union. So the principles that Britain and France proclaimed when
they declared war on Germany in 1939 -- and which America
proclaimed in fighting the Second World War -- were betrayed by
the Allied leaders in how they actually conducted the war. They
not only permitted but they actively cooperated with the Soviet
Union in expanding its tyranny over half of Europe -- including
Poland, which was the first victim of the Second World War.
KAS: How does Jewish power fit into all of that?
MW: Ronald Reagan, throughout his presidency, was very pro-Israel
and very pro-Jewish. He's not alone, of course. Every American
president since Harry Truman has been committed to supporting the
state of Israel and its policies. Now fortunately for Reagan,
there was no great war in the Middle East as there was in 1967 or
1973. And, also fortunately for Reagan's legacy, there was no
conflict like the current situation in Iraq. Nevertheless, Ronald
Reagan was entirely subordinate to and supportive of Israel and
its policies, even though this meant supporting Israel in actions
which were violations not only of the principles that we as
Americans try to uphold, but even of American law.
Specifically, in 1982, when Reagan was President, Israel invaded
Lebanon. It invaded Lebanon on the deceitful basis of a pretext
that the Israeli ambassador in London had been shot by a member
of the PLO. In fact, the person who shot the Israeli ambassador
in London was not even with the PLO. But on the basis of that
pretext, Israel invaded Lebanon, costing thousands of lives and
creating hundreds of thousands of refugees. Enormous destruction
was the result. And Ronald Reagan supported Israel in this.
One of the speakers several years ago at an IHR conference was US
Congressman Pete McCloskey. And he spoke out at the time on the
floor of the House about Israel's violation even of American law
in that conflict. But Ronald Reagan put America's 'special
relationship' with Israel above even his oath as President to
uphold American law. This was pointed up in the case of that
conflict, in which America helped and cooperated with Israel in
this completely illegal, horrible, destructive invasion of
Lebanon.
And this is a parallel with the present. In the aftermath of the
Lebanese fiasco, the United States sent military troops to
Lebanon. And Reagan made a big issue at the time about 'staying
the course' and how we were 'going to have troops there until
Lebanon was a free and democratic country,' and how this was part
of a big campaign to bring 'democracy' and 'stability' to that
part of the world -- pre-echoes of exactly the same kind of
rhetoric we've heard from the White House during the past year
with regard to the war in Iraq.
But in 1983, when a Marine barracks was blown up, and 240 some
American Marines were killed, Reagan cut his losses, abandoned
all his rhetoric, and just simply pulled the American troops out.
For all his rhetoric, Reagan was a very pragmatic man. He was not
one to let principles stand in the way of political expediency.
And he was willing to cut his losses when things went wrong or
things went bad. And if he was President, and had engaged in a
fiasco like the one we're dealing with now in Iraq, he would have
long ago cut his losses and pulled out, and saved face in the
best possible way -- whereas George W. Bush seems incapable
emotionally of admitting a mistake.
To go back to the legacy of D-Day: Especially for Americans, it
is simply the legacy of World War II. And it wasn't simply a
defeat for Germany in World War II; it was, in a sense, the
defeat of Europe -- because the great victorious powers of the
Second World War were the Soviet Union and the United States,
which together imposed a hegemony and occupation over Europe. And
the European homeland, the European heart, ceased to have any
independent political power or even cultural vitality of its own,
and was subordinate to the United States in the West and the
Soviet Union in the East.
Now the legacy of that whole period is receding into the past,
because the Soviet Union has disappeared as a power and a force
-- but the cultural and intellectual legacy persists, because
Europeans have been browbeaten by decades of propaganda.
The Second World War was the triumph in 1945 of the principles of
egalitarianism and universalism -- and those principles are
fundamentally at odds with any kind of patriotic or conservative
principles.
And that's part of the paradox or contradiction of the Reagan
legacy. He's remembered as a conservative -- but what did he
actually conserve?
KAS: Good question.
MW: What did he actually conserve? This morning on the radio, in
a tribute to Ronald Reagan, one commentator said "He was a
president who made us feel good about ourselves." Well, that's
true. But that's about all he did. He made us feel good.
But in terms of conserving or preserving anything of real
substance, Ronald Reagan presided over America's forward advance
-- or, should I say, backward advance -- in the same direction
she had been going since the 1940s and has been going ever since.
When Ronald Reagan was elected, many conservatives thought that
Reagan was going to make good on his rhetoric and dismantle, for
example, the unconstitutional portions of the federal government
such as the Department of Education, which had no constitutional
validity. There's nothing in the Constitution to permit the
federal government to be involved in education.
KAS: Yes, I can remember all of that. In 1980, Mark, it was
almost a sense of euphoria -- he was going to reclaim America, he
was going to remake America back into the Old America that people
felt had been betrayed and abandoned.
MW: Exactly. But, to the amazement of many of his conservative
followers, he did none of that. He didn't dismantle the federal
government; he expanded it. The irony is that his actual policies
were in contradiction to his supposed principles as a
conservative and to his rhetoric. But most Americans didn't
really care. The hard core of his supporters, those patriotic
Americans, were satisfied with the mere trappings and symbols and
mythology of America rather than the reality.
KAS: We've seen that in the celebrations of his life that we've
witnessed since he died. For many people, I think he still
embodies the Old America -- the America he helped destroy while
he was paying lip service to it. Do you think that, now that he's
gone, Americans are going to wake up from their illusion that
we've really had a continuity of government?
MW: Whatever the harmful effects of his policies, it's hard to
dislike Reagan, because he was such an affable guy. Apparently,
in his private life, he was kind, courteous to people, and wasn't
deceitful; that is, really, he believed the things that he said.
What Americans are mourning, I think, this week with the death of
Ronald Reagan is not merely a man, but an America that's past and
which he personified. The America that Ronald Reagan believed in,
that he came out of, is an America that's gone. It's an America
of Norman Rockwell paintings. It's an America of 'Leave it to
Beaver' television. It's an America of 'It's a Wonderful Life.'
It's an America that really existed to some degree before the
Second World War, up until the 1940s or 50s. But it's an America
that just doesn't exist any more. The Los Angeles that Ronald
Reagan lived in in the 1940s or 50s -- that Los Angeles is gone
forever. California itself is changing dramatically. And what
many Americans are mourning with his passing, I think, is that
America that's gone.
Now will Americans wake up? I think a number of commentators have
made this point: the President that we now have, who also calls
himself a conservative, isn't able to pull it off the way that
Ronald Reagan could, not merely because he's not as smooth as
Ronald Reagan, but because the reality is now harder and harder
to avoid -- the reality that the America that so many Americans
nostalgically look back upon is really gone.
Having said that, though, I think that the majority of George
Bush's hardcore supporters are still impressed by -- and loyal to
-- the mythology or the trappings of America, which are very
different from the reality.
KAS: I remember Ronald Reagan signing the 'Martin Luther King'
holiday bill. I remember his unkept promises to roll back the
intrusive judicial and other federal power over us. I remember
his giving an award to Elie Wiesel; his continuation -- and
expansion -- of the anti-European-American policies of all the
previous administrations going back to the Roosevelt
administration. It's hard not to see Reagan, from my point of
view, as man who -- perhaps -- did believe in the Old America,
but who just wasn't quite bright enough to understand that his
employers, those who 'handled' him, who organized his campaigns,
who were behind him all the time, were destroying that Old
America.
MW: Ronald Reagan personifies that contradiction, that paradox --
the belief that, somehow, the Old America that he believed in and
was part of could be kept in place and preserved while at the
same time supporting and promoting policies that inevitably must
destroy that very America. That's the tragedy of it all --
presuming he was sincere.
I saw Ronald Reagan speak in person only once, and that was at a
large gathering of 'Holocaust survivors,' of all places, in
Washington, DC. And, as he usually was, he was very eloquent on
that occasion. But what he did was give a tremendous boost during
his administration to Jewish power, a power that was working and
has been working feverishly to tear down and corrode the very
America that Ronald Reagan loved and represented. As you say: Was
he stupid? -- or just ignorant, or whatever?
I think it's part of the mythology of America that people of
whatever background can come to this country and through some
kind of magic can be made into part of the America of motion
pictures and Norman Rockwell paintings.
KAS: Well, some ethnicities melt better than others...
MW: Well, of course (laughter). No group -- no ethnic group, no
religious group -- in America is so determined to preserve and
hold onto its identity and further the interests of its own group
as are Jews. No group is as self-aware, as focused, as determined
as are Jews in America. And that's not surprising, because Jews
have been focused, determined, and have had a very high sense of
purpose and identity for centuries. In fact, if Jews didn't have
such a very very strong sense of self -- of peoplehood -- they
would have long ago disappeared as a people, under the pressures
of assimilation and so forth. In America, as in every other
country where Jews have settled in large numbers, they persist in
-- and insist on -- furthering their own interests, even as those
interests clash and compete with the interests of the people
among whom they live, here in this country and elsewhere.
KAS: Well, if Ronald Reagan understood that about his employers,
then he was a much more subtle person than I took him to be. I
tend to think that he was a man with a magnetic personality but a
nearly empty mind. That made him a perfect 'leader'-type for
those who surrounded him. After all, did he not take Jewish
direction in Hollywood, and in his radio network jobs; and all
through his career as a politician, was he not surrounded by
powerful Jews?
MW: Margaret Thatcher, who of course is going to be here in the
United States for the Reagan funeral, and who was an ally of
Ronald Reagan when she was Prime Minister of Britain, said
privately on one occasion that he was a great guy, but there was
very little between his ears. I don't think Reagan did understand
these larger things. But what drove him, what kept him going, was
a kind of mythology about America. And it's a kind of attractive
mythology. In life, I think that most people -- certainly most
people in any kind of electorate or collective -- prefer a
pleasant lie to an unpleasant truth. And Ronald Reagan was a
master at telling people the pleasant untruth that they wanted to
hear.
KAS: You at the Institute are trying in some sense to give people
enough perspective to see some of those dangers ahead. Can you
tell us what lesson you'd like to leave my listeners with on
these subjects?
MW: The best guide to the future is an understanding of the past.
And that means not just American history, but world history. This
is very difficult here in the United States, in many ways,
because this is a country in which there's a kind of national
mythology that America is an exception from history. The idea
that we can be an exception from history is childish. And it's
only through an understanding of history, of the past, that we
can have a real understanding of our present plight and think
wisely and intelligently about the future.
The power of historical consciousness is an immensely important
one. It's one of the reasons Jews are as successful as they are.
In fact, their entire religion underscores and emphasizes their
sense of history -- of Jewish peoplehood. It's a distorted, kind
of mythologized history -- but nonetheless, it's a sense of
history.
Americans, as a people, have a great deal of difficulty with
that, because we are encouraged in this country to think of
ourselves as individuals. And people who think of themselves as
individuals are not going to think much about history, because as
individuals, we simply die. A historical consciousness also
carries with it an awareness of the continuity of history -- that
we are part of something larger than ourselves. That's one of the
reasons history is so important, and why the work of the IHR [
http://www.ihr.org ] is so important. Fostering historical
awareness and historical consciousness is a task of very very
high importance.
2004.06.14 | ПоручікЪ Красной Армії
Re: Жидоозабоченому Старому Маркові.
Руці чухаються.Взути Вашу позицію.
У тісні шкраби.
Але - нема кому.
А мені - нІколи...
Про померлих - або хороше.
Або - нічого.
Це теж придумали жиди.
Тому - ІГНОР...
2004.06.22 | Marko Starshyi
Re: Жидоозабоченому Старому Маркові.
Зарікався собі ходити на цей "форум".Про яку духовість може йтися, коли тут панує злоба очорнителів українського духа. Та й ще й прибрана в "поетичєскіє упражнєнія" агресивних Паруччікофф.
Можливо навіть на краще, що не маю стійкости Анатолія.
2004.06.14 | Георгій
Від модератора
Пане Марку-старший,Дуже прошу Вас дотримуватися правил Майдану. Цей форум тематичний, його тема - релігія та духовність, тому політична оцінка ролі Рейгана, його зв'язків з Ізраїлем і т.д. для цього форуму є ОФФТОПІК. Так само абсолютним оффтопіком тут є обговорення тих чи інших подій Другої світової війни - ці теми належать форумові "Історія." На цій сторінці паном Поручіком була започаткована тема про Рейгана як людину і християнина, і про те, як його особиста релігійність впливала на його президентство. ТАКЕ обговорення особи Рейгана цілком сумісне з тематикою цього форуму, але ж Ви перевели його в зовсім іншу сферу. Не робіть цього, інакше я змушений буду застосувати по відношенню до Вас деяке насильство.
Також повинен Вам сказати, що я згідний з п. Поручіком - людина тільки що померла, і вип'ячувати зараз негативні сторони його президентсьва просто неввічливо і неморально.
Георгій
2004.06.17 | Olel'ko Sivers'kyj
Re: Хороша була людина і президент? А що думають американці?
Цiкавий епiзод з життя Р.Рейгана. Див. http://www.voanews.com/Russian/article.cfm?ObjectID=DEAA9F9E-FB06-46A5-B6CC480E60257C3B"Рейгану было легко общаться с людьми противоположных убеждений, поскольку он сам в прошлом был рьяным либералом и демократом. В лагерь консерваторов он перешел после того, как возглавил в Голливуде профсоюз актеров кино и столкнулся с коммунистическими организаторами, отмечает Мартин Андерсон: «Вскоре после того, как он стал председателем профсоюза, коммунисты в руководстве Гильдии
киноактеров начали подстрекать его к забастовкам, а когда Рейган отказался следовать за ними, они стали угрожать ему самой настоящей физической расправой. Грозили плеснуть ему в лицо кислотой. Дело приняло такой оборот, что полиция выдала Рейгану разрешение на
пистолет. Этот «смит-и-вессон» 38 калибра он долго носил заряженным в кармане. Убедившись на деле, что кроется за лозунгами коммунистов, он перешел в Республиканскую партию, и там снискал репутацию непоколебимого противника левых».
Отже, Рейган не був анти-комунiстом все своє життя. Вiн просто одного разу зрозумiв, що то за люди. Можуть скоїти будь який злочин, аби
досягти своєї головної мети - необмеженої влади над iншими. I такими вони були завжди - вiд Сталiна, який грабував Тiфлiський банк, щоб здобути грошi для партiї, до сучасних
грачiв-януковичiв.
А Рейган як християнин не мiг йти проти совiстi, тому й не пiдкорився їм, не став шукати компромiсу. Хтось, звичайно, може вважати Рейгана ультраправим, але вiн просто був вiруючою людиною. Варто послухати, що сказав про нього Дж.Буш-ст. пiд час меморiальної
служби у Вашiнгтонському Нацiональному соборi (єпископальної церкви)
http://www.cnn.com/2004/ALLPOLITICS/06/11/bush.sr.transcript
"As his vice president for eight years, I learned more from Ronald Reagan than from anyone I encountered in all my years of public life. I learned kindness; we all did. I also learned courage; the nation did.
Who can forget the horrible day in March 1981, he looked at the doctors in the emergency room and said, "I hope you're all Republicans."
And then I learned decency; the whole world did. Days after being shot, weak from wounds, he spilled water from a sink, and entering the hospital room aides saw him on his hands and knees wiping water from the floor. He worried that his nurse would get in trouble.
The good book says humility goes before honor, and our friend had both, and who could not cherish such a man?
And perhaps as important as anything, I learned a lot about humor, a lot about laughter. And, oh, how President Reagan loved a good story.
When asked, "How did your visit go with Bishop Tutu?" he replied: "So-so."
It was typical. It was wonderful.
And in leaving the White House, the very last day, he left in the yard outside the Oval Office door a little sign for the squirrels. He loved to feed those squirrels. And he left this sign that said, "Beware of the dog," and to no avail, because our dog Millie came in and beat the heck out of the squirrels.
But anyway, he also left me a note, at the top of which said, "Don't let the turkeys get you down."
Well, he certainly never let them get him down. And he fought hard for his beliefs. But he led from conviction, but never made an adversary into an enemy. He was never mean-spirited.
Reverend Billy Graham, whom I refer to as the nation's pastor, is now hospitalized and regrets that he can't be here today. And I asked him for a Bible passage that might be appropriate.
And he suggested this from Psalm 37: "The Lord delights in the way of the man whose steps he has made firm. Though he stumble, he will not fall for the Lord upholds him with his hand."
And then this, too, from 37: "There is a future for the man of peace." God bless you, Ronald Wilson Reagan and the nation you loved and led so well."
2004.06.28 | ПоручікЪ Красной Армії
Re: Хто не був лібералом замолоду - не має серця.
Хто не став консерваторомУ зрілому віці -
Не має голови.
(с)Дізраелі.
Судячи зі всього-
Рейган мав і cерце.
І - голову.
ПоручікЪ
2004.06.28 | Георгій
Про Рейгана правда, але в цілому... (оффтопік)
... я не згідний з Дізраелі. Є ліберали, які мають прекрасну голову і разом з тим не гублять серця, і є консерватори, які ніколи не мали ні серця, ні голови. Я думаю, що ліберал Клінтон мав значно кращу голову, ніж консерватори Буші. Буш-старший розвалив американську економіку, а Клінтон створив компетентну команду фахівців-економістів і за якихось три роки ліквідував федеральний дефіцит у 9 трільйонів доларів, перетворивши його на surplus. То як у кого з головою?Пане Поручіку, а Ви вже подивилися "Fahrenheit 911?" Що скажете? (Правда, на цій сторінці недоречно - може, на Вільному Форумі?")
2004.06.29 | ПоручікЪ Красной Армії
Re: Про Рейгана правда, але в цілому... (оффтопік)
Георгій пише:> ... я не згідний з Дізраелі. Є ліберали, які мають прекрасну голову і разом з тим не гублять серця, і є консерватори, які ніколи не мали ні серця, ні голови.
Ну, які можуть бути правила?
Без вийнятків з них...
> Я думаю, що ліберал Клінтон мав значно кращу голову, ніж консерватори Буші. Буш-старший розвалив американську економіку, а Клінтон створив компетентну команду фахівців-економістів і за якихось три роки ліквідував федеральний дефіцит у 9 трільйонів доларів, перетворивши його на surplus. То як у кого з головою?
Я не фахівець з оцінки діяльності Президентів США.
І - альтернативна їх оцінка -
Імєєт мєсто бить.
Зайдіть на будь-який сайт Республіканців...
Але, не думаю, що Клінтон був аж такий вже ліберал.
Так, само, як і Буш-старший - консерватор.
Стопудовий.
Взагалі, Президенти - діячі компромісні.
І час для їх об"єктивної оцінки ще не настав.
Одне добре.
Їх оцінюють за головами.
А не за членами.
Як Політбюро.
От, тільки, Моніка...
> Пане Поручіку, а Ви вже подивилися "Fahrenheit 911?" Що скажете? (Правда, на цій сторінці недоречно - може, на Вільному Форумі?")
Найближчим часом - не збираюсь.
Не хочу голосувати трудовим баксом.
За сомнітєльноє кінишко.
Може, ліпше дам заробити якомусь нєгру-пірату.
Але - пізніше.
Абсолютне ІМНО:
Не подобається мені пика Мура.
А Ви коли-небудь зустрічали порядних людей?
З ТАКИМИ пиками?
А на Вільному - це буде Off.
Також.
Бо не має сношеній з політикою Неньки...
Сумний ПоручікЪ Красной Армії
2006.01.24 | Социст
На-більше користі для соціалізму зробив Рейган!!!(--)
2004.06.21 | Ygirl
Re: Пам"яті Роні Рейгана. Людини. Християнина. Президента...
Тільки яке відношення це має до розвитку української духовності???П.С. Так, Америка допомогла розвалити союз коли він вже і так ледве дихав. Та де ж вона була під час голодомору??? Засилала брехливих журналистиків? А під час Чорнобилю? Ага - теж саме.
2004.06.22 | ПоручікЪ Красной Армії
Re: Взагалі-то я флуд ігнорую. Як правило... Но тут
сдєлаю ісключеніє.Із оного правила.
Дєвушкі раді...
Ygirl пише:
> Тільки яке відношення це має до розвитку української духовності???
А що таке - духовність?
Вобше.
І - українська?
В частності...
> Нас щоденно й щогодинно вчать сирітської "натуральності". У розмовах наших інтелектуалів майже відсутнє слово "дух", але на кожному кроці пропоноване щось незбагненне під назвою "духовність". Що це таке? Відомо, наприклад, що під брендом "борщок" у дешевих забігайлівках виготовляють водянисту пародію на борщ. "Духовність" -- це також сурогат: такий собі ужитковий варіант трансцендентного. Метафізика для селюків, з якої вичавлено високу містику священного служіння, а творча складова розбавлена сентиментальною псевдоцерковністю й культурницькою патокою.
Далі - тут:
http://postup.brama.com/dinamic/i_pub/usual.php?what=22444
> П.С. Так, Америка допомогла розвалити союз коли він вже і так ледве дихав.
Без жорсткої політики Рейгана Союз дихав би й до сьогодні.
Може, і без Прибалтики.
В своєму складі.
Але - з Україною - точно!
Хоча, схоже, все повертається.
На круги своя...
> Та де ж вона була під час голодомору??? Засилала брехливих журналистиків?
І це - вєсь спісок?
Ви ще скажіть, що Америка голодомор організувала.
З помощью мєждународого сіонізьма...
А, те, що не няньчилася з далекою і чужою Україною...
То тоді і своїх проблем хватало.
Ізучайте історію.
Хоча, якби і помогла б - не оцінили б.
Все одно.
Як Ірак.
Сьогодні...
> А під час Чорнобилю? Ага - теж саме.
A ШО було під час Чорнобилю?
Янкі в отмєстку за "Челєнджер"?
Чи, я, напевно, щось проспав...
Знов.
ПоручікЪ
2004.06.22 | Георгій
Re: Пам"яті Роні Рейгана. Людини. Християнина. Президента...
Не варто бути таким нищівно критичним до Америки. Дійсно, те, що робив під час Голодомору Уолтер Дюранті, є сором. Але Дюранті, так само як Дж.Б. Шоу або, скажімо, лорд Бертран Рассел, був продуктом лівацької ідеології, яку підгодовував саме СРСР, а не Америка.Щодо Чорнобилю, то тут як раз Америка добре допомогла. Згадайте хоча б американського трансплантолога Роберта Гейла, який одразу після Чорнобильської катастрофи виїхав до колишнього СРСР і зробив там безліч пересадок кісткового мозку, працюючи днями і ночами. В Центрі Фреда Гатчінсона в Сіетлі теж було зроблено кільканадцять операцій жертвам Чорнобилю. Не всіх вдалося врятувати, але деяких вдалося.
2004.06.23 | Thinker
А лорда Бертрана Рассела за що...
записали до числа "продуктів лівацької ідеології, яку підгодовував саме СРСР, а не Америка"?Що він Вам поганого зробив?
2004.06.23 | Георгій
Та теж похвалював комуністів...
... хоч і не так злоякісно, як Шоу чи Ромен Роллан і Ко. А філософ був оригінальний, тут я не маю претензій.2004.06.24 | Thinker
У мене дещо інші відомості
В кількох біографічних джерелах про політичну діяльність Рассела зустрічав приблизно таке:"Принципиальный противник участия Англии в первой мировой войне, Р. в 1914 г. вступает в пацифистскую организацию «Противодействие призыву на военную службу», выступает против войны в «Принципах социального переустройства» («Principles of Social Reconstruction», 1916), «Войне и справедливости» («Justice in Wartime», 1916), «Политических идеалах» («Political Ideals», 1917) и в «Дорогах к свободе» («Roads to Freedom», 1918). Эти книги не остались незамеченными, однако по-настоящему Р. привлек к себе внимание лишь тогда, когда был оштрафован на большую сумму и заключен в тюрьму за памфлет, осуждающий практику тюремного преследования за отказ служить в армии. За штрафом и тюремным заключением последовали увольнение из Тринити-колледжа, распродажа библиотеки для уплаты штрафа и отказ правительства выдать ему паспорт на выезд в Соединенные Штаты для чтения лекций в Гарвардском университете. Однако Р., несмотря на преследования, продолжает выступать против войны и в 1918 г. вторично попадает в тюрьму – на этот раз на четыре месяца за критику, которой он подверг США за вступление в войну...
В1920 г. он проводит пять недель в Советском Союзе, встречается с Лениным, Троцким, Горьким. Хотя Р. с симпатиями относится к идеям социализма, он выступает с резкой критикой советского режима в книге «Теория и практика большевизма» («The Practice and Theory of Bolshevism», 1920)..."
(Взято з http://nauka-tehnika.narod.ru/Pege/Biogr/R/Rassel.htm)
Також в "Історії західної філософії" Рассел займає чіткі антитоталітарні позиції (зокрема, див. розділи про Руссо, Гегеля, Маркса)...
2004.06.24 | Георгій
Добре, знімаємо Рассела
Як кажуть трикляті єнкі з хіксами, "I stand corrected."