МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

200 років націоналізму

03/26/2005 | толя дейнека
спробую наголосити декілька тез про націоналізм, як визначну ідеологічну доктрину останніх двох сторіч.
Не претендуючи на вичерпність, визначу націоналізм як масово поширене усвідомлення свого етнічного походження - разом з почуттям відмінності від інших сусідніх народностей. Почуття національної приналежності містить в собі повагу до залишеного нам батьками спадку і почуття боргу перед своїм народом. Важливість цієї ідеології, націоналізму, полягає в тому, що протягом останніх 200 років вона дуже суттєво змінила світ, і чимала кількість визначних діячів черпала натхнення саме з цих витоків. Сила його була в його більшій сталості - націоналізм не завжди держав верх, але вже завойоване ним набагато важче було зруйнувати чи повернути назад.

Двісті років тому ніякого націоналізму не було. Бо світ був інший. І той старий світ було зруйновано націоналізмом :). Наші історичні обісця лежали на стику трьох імперій: Російської, Отоманської та Австрійської (або Східної) - утворень за природою поліетнічних. Більше того, в жодній імперії номінальний етнос не складав більшості. І решта історичного світу не дуже відрізнялася: ФРН ще не було :), а Франція чи Англія були поліетнічні (і щодо Англії варто згадати її анаціональність - протягом середніх віків офіційною мовою діловодства британської корони була .. французська). Всередені всіх цих державних утворень націоналізм не вітався - бо це б руйнувало імперії. Віталися і насаджувалися вірність династіям і коронам, але ніяк не народностям (часто поділеним). Самі народи-нації у сьогоднішньму розумінні не існували - за межами відносно нечислених імперських центрів містилися порівняно мляві етнічні групи й території, перемішані та з пом'якшеними межами відносно сьогодення. Саме визначення етнічної належності для переважної більшості мешканців було незрозумілою проблемою. Інформаційний обмін документованими думками був можливий лише серед дуже вузького прошарку освіченого суспільства. Для переважної більшості сучасників життя відпочатку і до кінця проходило в межах одного села та околиць: матір, віддаючи заміж дочку за Дніпро, прощалася з нею чи не на все життя. Тобто про цілісний національний простір годі й говорити.

Першим великим націоналістом слід вважати Наполеона Бонапарта. Саме він ( походом :) позбавившись своєї корсиканськості) став палким пропагандистом французської національної ідентичності - натоді не менш млявої, ніж українська чи румунська. Згуртовані натхненням новими свіжими ідеями армії Наполеона досягли значних військових успіхів.. але.. Але незабаром напоролися на таку саму зброю - у Відні та в Москві люди з зацікавленністю послухавши Наполеона, й собі почали почувати австрійцями та росіянами. І народження все нових інших націоналізмів - давало свій прямий, безпосредній наочний результат.

Лавина набирала ходи поступово, але невпинно. Бісмарк залізною рукою зганяє німців в єдину лержаву. Італійці вигадують собі старовинного Данте, десятиріччя пропаганди і виховання - і народжується Італійська держава. Угорці і поляки починають відчувати себе поляками й угорцями і говорять про це вголос. Росія воює віками проти отоманів за розщирення імперії - але повз імперської волі як результат безперервних воєн народжуються нації - турки, румуни, болгари, вірмени.. Чехи починають будувати себе, як годиться для початку вигадуючи собі для натхнення "Пісні короля Вацлава". "Пісні" може й неправда, яле за ними неправдивими криється глибша правда - відчути себе нетотожніми, окремими у пануючуму німецькому середовищі.
Творення нації - різноманітний, але завжди багатосторонній, глибокий, творчий процес. Нація має скласти відповідь на корінні питання - і зуміти захистити ці відповіді від скепсису зовнішніх недоброзичливих ідеологій та часто від недружньої зброї. Подолавши такі випробування, нація набуває той необхідний гарт, що забеспечує міць і сталість. Відтепер кожна діюча особистість навіть за бажання не може себе ідентифікувати поза межами свого народу, це її природня складова. Нарід-нація виховує людину, а людина зміцнює свій нарід.

Так, крок за кроком, будувалася та новітня Європа національних держав, яку ми бачимо сьогодні. Імперські мрії окремих дужчих народів розбивалися, іноді дуже криваво, об націоналізм підкорених націй. Один раз побудоване чи навіть просто наголошене на національній основі мало властивість відроджуватися як фенікс, навіть будучи на час зруйнованим.

Так що не все в нас зара глобалізм :)

Відповіді

  • 2005.03.27 | Георгій

    Re: 200 років націоналізму

    Вітаю Вас, Толю.

    Я у принципі з Вашими положеннями згоден. Дійсно, націоналізм є феномен історично дуже молодий. Правда, були певні прояви етнічної свідомості і солідарності людей на етнічному (а не на лоялістському) грунті ще в епоху Середньовіччя. Наприклад, під час так званої Сторічної війни серед французів з'явилося щось на кшталт почуття етнічної спільності і спільної відмінності від англійців. Верхівка англійського суспільства дійсно була абсолютно французькою (чи франко-норманською) з етнічної точки зору, і цілком франкомовний король англійців Едуард ІІІ (який з материнського боку походив з королівської родини Капет) мав більше прав на французький трон, ніж теж франкомовний "король" французів Філіп VI (який походив із взагалі не-королівської родини Валуа). Але англійське "простонароддя" вже так відрізнялося від французького "простонароддя," що франзузів вторження чужого, іншого *народу* на їх землю таки дістало. От і з'явилася Жанна Д'Арк, і всі ті бурхливі емоції французького "національного під'йому" таки кінець-кінцем допомогли виперти англійців геть.

    Але в цілому націоналізм, почуття належності до певного етносу, народу, нації по-справжньому остаточно сформувалися на межі 18-го і 19-го сторіч, в епоху "штюрмерів" Шіллера і Гете. І дійсно, Наполеон таки мабуть був першим 100% націоналістичним політиком.

    Цікаво, що і зараз серед західноєвропейців дуже помітні націоналістичні почуття. Але в політиці, здається, цей націоналістичний сантимент не проявляється. Європейці тільки всі дружно не люблять американців, а між собою, попри все націоналістичне суперництво, вони якимось чином досить непогано вміють порозумітися.
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2005.03.28 | Анатолій

      Що таке націоналізм?!

      Що таке націоналізм? Відповідно до The Concise Oxford Dictionary of Politics - націоналізм є політичною програмою дій, вибудованою на почутті патріотизму. То ж, це лише любов до своєї нації, до своєї мови, до своєї культури, до своїх традицій, до своєї історії, до своєї держави, вміння захистити інтереси своєї нації.
      Отже, націоналізм з"явився у один день з політикою. ТО ж давайте поставимо запитання, а коли ж з"явилася політика?
      Анатолій
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2005.03.28 | Тестер

        Re: Що таке націоналізм?!

        Анатолій пише:
        > Що таке націоналізм? Відповідно до The Concise Oxford Dictionary of Politics - націоналізм є політичною програмою дій, вибудованою на почутті патріотизму. То ж, це лише любов до своєї нації, до своєї мови, до своєї культури, до своїх традицій, до своєї історії, до своєї держави, вміння захистити інтереси своєї нації.

        Виходить, що такі так

        > Отже, націоналізм з"явився у один день з політикою. ТО ж давайте поставимо запитання, а коли ж з"явилася політика?
        > Анатолій

        Я би так категорично не стверджував. У племен які воювали за свої інтереси поняття націоналізму, в сучасному розумінні не боло. Воювали, щоб вижити...
      • 2005.03.28 | толя дейнека

        Re: Що таке націоналізм?!

        звісно, рівняти час виникненя політики та одної її течії - невірно.
        політика була за часів візантійства чи макіавелі. але чи був макіавелі національним політиком? ні, просто тому що італійської нації як такої не існувало. так само не існувало візантійської нації.
        для політики досить, щоб була влада. є династія? є цісарський палац? є будуари? там вже вирує політика.
        на відміну від цього, націоналізм - це вже не інтриги царедворців, а відносно широкий рух, певною мірою крок у сторону демократизіції.


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".