МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Волинський свящeник про Івана Франка (/)

04/07/2008 | Георгій
ВІРЯНИН ЧИ АТЕЇСТ?
Про релігійні мотиви у творчості Івана Франка з нагоди 150-річчя з дня його народження
Священик Віктор ЛІПЧИК,
настоятель храму Покрови Пресвятої Богородиці в с. Хорохорин Луцького районного деканату,
Віктор ГРЕБЕНЮК

«Хоч і пізнав би я всі мови, І віру міг могутню мати, А в серці б я любов не мав – Нічим би був, нічого б не здолав». Ці слова Івана Франка – віршований переспів уривка з Першого послання до коринфян апостола Павла – звучать і тепер для кожного з нас як молитовна заповідь, як дороговказ у виборі життєвого шляху. Від смерті Шевченка ніхто з українців не здобув собі більшого імені як Франко. Коли, за висловом Володимира Винниченка, «час був незвичайний і звичайні закони не діяли», Франко був для Західної України і університетом, і енциклопедією, і академією наук, і народним ніким не затвердженим міністерством культури й освіти.

Як відомо, народився він на Галичині, на Бойківщині, яка на той час входила до складу Австро-Угорської імперії, «тюрми народів». Його батьки Яків і Марія були селянами. Батько працював у кузні, де люди говорили про життя народу. Це місце й стало першою життєвою школою для майбутнього митця. Так само глибоко вкарбувався в душу малого Івася образ матері-трудівниці, яка дуже любила свого сина. Від неї він поніс у світ переконання, що Пісня і Праця – «великі дві сили».

Кожен життєвий етап поета відображений у його творчості. Франко став сиротою: у 9 років залишився без батька, у 16 померла й мати. Дорогу в подальше життя доводилось прокладати самому, вислуховуючи образи та насмішки від гімназистів за своє «хлопське» походження, полотняний одяг, великі батькові чоботи. І садовили його на останню «ослячу лавку». Але незабаром викладачі й учні змушені були визнати Івана за його феноменальну пам’ять і проникливий розум одним з найкращих гімназистів. Та ця наука не могла задовольнити духовних потреб допитливого учня. Тому він займається самоосвітою, вивчає твори світових класиків. Уже на той час він мав 500 книг. А згодом бібліотека Франка у Львові була найбільша – 10 000 томів.

А далі був університет. Але і там на Івана чекало розчарування. «Я прагнув знання, а одержав тільки мертвий крам», – з досадою писав митець. Шукаючи відповідей на хвилюючі питання, студент дні і ночі просиджував над книжками. Та тепер це були волелюбні твори Шевченка, демократична і прогресивна європейська література.

А коли доля зіграла з ним жарт, він в розпачі, не знаходячи виходу, пише: «Нема, нема вже Господа на небі! Немає Творця, ані Самодержця, Нема Того, що всемогучим Словом Усе з нічого вивів!» Витоки такого настрою можна шукати у перекладених поетом творах К. Маркса й Ф. Енгельса. До того ж, над Європою лунали заяви Ф. Ніцше про «смерть Бога» і заклики до «свободи як сенсу життя». У його творі «Весела мудрість», у розділі «Безумна людина», виникає тема, що авторитет Бога і Церкви зникає, а на їх місце приходить совість і розум. І ось через три роки після Ф. Ніцше своє слово сказав і Франко – у «Монолозі атеїста».

Безперечно, болюча зміна світогляду мис­лителя ніяк не може бути зведена до конфлікту з релігією. Паразитування ж певних партій на кількарічному захопленні Франка соціалізмом (це було тоді мало не модою серед європейських інтелектуалів) зростає на ґрунті ігнорування його дальшого розвитку. І в наш час деякі політичні партії зараховують його до числа своїх ідейних основоположників. Коли ж захоплення змінилось тверезим аналізом, то Каменяр одним із перших в Україні відкриє, що вчення Енгельса і Маркса про державу несе в собі загрозу диктатури.

Однак письменник живе в добу «присмерку християнської Європи», яку лихоманило від політичних потрясінь, наслідком яких були більшовицька катастрофа в Росії, встановлення нацистського режиму в Німеччині. За свої політичні погляди Франко платив власною свободою. Був ув’язнений, свої твори підписував псевдонімами. Перед реальністю визвольної боротьби поет визнає свою безпорадність: «Ні, вдуріти доведеться, Роком кождий миг здається, Дні повзуть важкі, німі Із неволі у тюрмі».

Змагання атеїста з Богом у Франка набуває символічної форми битви Давида з Голіафом. Ми можемо зустріти у творах Каменяра викриття безглуздя церковників, їхніх тортур та черствосердної моралі. Але твердження, що Франко був послідовним атеїстом, – безпідставне. Хоч і від Церкви він теж був далекий: Православ’я в ті часи на Галичині не існувало, Греко-Католицька Церква була тоді під сильним впливом москвофілів, тож Франко не горнувся до неї з політичних причин, тим більше до Римсько-Католицької, що займала шовіністичні польські позиції.

Як добрий знавець Святого Письма, а релігійному вихованню надавалось велике значення, Франко використовує біблійні фрази для назв та епіграфів своїх творів, їх персонажів (хоч вони й не мають виразно релігійного змісту). Велична збірка «Мій Ізмарагд» вміщує найбільше таких праць. Таку назву їй було дано не випадково. Ізмарагдами у староруській літературі називалися збірки статей та притч морального характеру, у тому числі з давньохристиянських джерел. Як у старозаповітних повчальних книгах, так і в збірці «Мій Ізмарагд» зосереджені морально-етичні роздуми, виховні повчання, мудрі приказки, притчі, легенди.

Про колишніх же однодумців, які негативно вплинули на життя поета, його духовний світогляд, Франко говорить: «А з ким дружив – відвернулися. Відвернулися та й цураються, З труду мойого посміхаються. В порох топчуть те, що мені святе...»

Як застереження звучать слова Франка читачеві: «Благословляю тебе, щоб до скону твого, Доніс ти серце чисте й щиру душу. І щоб не зазнав ти сирітства духовного, В якому я свій вік коротать мушу». Розуміючи, що без Бога не може повноцінно існувати людина і що Господь – остання надія в житті, він пише: «Бажати будеш правди дуже, Та з помилки у помилку блукать. Ніхто тебе не витягне з калюжі, Хіба лиш Божа благодать».

Вершиною творчості Каменяра, його духовним злетом, лебединою піснею, до якої він ішов 20 років, є поема «Мойсей». В її основі – реальні події про вождя і народ, який так і не сприйняв його. Так Франко відобразив долю власного народу. І як тут можна не порівняти почуття великого українця з тим, що сказав Господь: «Немає більшої любові, аніж душу свою віддати за друзів». Підсумком творчого і життєвого шляху видатного поета, прозаїка, драматурга, перекладача, літературознавця, критика, фольклориста, етнографа, громадського діяча можна вважати слова із завершальної глави «Мойсея»: «Що ще вчора байдужне було, Нині любе й шановне; Що ще вчора топтав, оплював, Нині святості повне».

У спадок І. Я. Франко залишив неоці­ненний і до кінця не досліджений скарб. Наразі видано 50 томів його творів і ще один додатковий, є Указ Президента про видання Повного зібрання творів у 100 томах. Але нам, віруючим, слід пам’ятати й таку обставину, донедавна маловідому. За спогадами Франкових соратників і його особистими свідченнями («Історія моєї хороби»), що тепер опубліковані, останніх кільканадцять років він потерпав од нападів злих духів: спілкувався з ними, був змушений виконувати їхні накази. Цілком знесилений, сліпий і паралізований, Франко однак відмовився від останньої Сповіді й Причастя. Тож читаючи і вивчаючи творчість нашого генія, не забуваймо й молитися за нього.

Волин. єпарх. відом.– 2007.– № 2 (27)

http://www.pravoslavja.lutsk.ua/vev/stattja?newsid=352

Відповіді

  • 2008.04.21 | Анатолій

    Re: Волинський свящeник про Івана Франка (/)

    Сліпий і пише по-сліпому.
    Адже І. Франко був доктором філософії і напмсав 54 томи філософських творів. А той попик, як і всі комуняки, розповідає про І. Франка - як про каменяра...
    Най би прочитав Поему про сотворення сьвіту і тоді б пізнав, за що юдеї знищили І. Франка...
    Сліпі ведуть сліпих...
  • 2008.04.21 | Тестер

    Re: Волинський свящeник про Івана Франка (/)

    Цей піп нагодив "цілу купу арештантів" лише для того щоб оце обісрання втулити:
    " Але нам, віруючим, слід пам’ятати й таку обставину, донедавна маловідому. За спогадами Франкових соратників і його особистими свідченнями («Історія моєї хороби»), що тепер опубліковані, останніх кільканадцять років він потерпав од нападів злих духів: спілкувався з ними, був змушений виконувати їхні накази. Цілком знесилений, сліпий і паралізований, Франко однак відмовився від останньої Сповіді й Причастя. Тож читаючи і вивчаючи творчість нашого генія, не забуваймо й молитися за нього. "
    Ганьба!
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2008.04.21 | Анатолій

      А що можна чекати від таких "українців"?

    • 2008.04.21 | harnack

      Тьху: якщо вже й за Франка треба молитись - то де ми пропащі?

      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2008.04.21 | Георгій

        За всіх трeба молитись

      • 2008.04.22 | Анатолій

        Тобі, РМе, треба молитися тільки жидівському Ягве...

        Бо до І. Франка, як і до Т. Шевченка та Л. Українки, ти, жидолюбцю, ще не доріс. Я от тільки думаю, який мудак тебе навчив українській мові? Тобі пора обрізати вже член, бо мозок вже давно обрізаний.
        згорнути/розгорнути гілку відповідей
        • 2008.04.22 | Анатолій

          Модераторові!

          Пане Модераторе!
          Я у попередньому дописі зробив помилку, але виправити її не можу через те, що Ваш сайт мені відповідає "Невірний пароль". Про що йдеться я не знаю... гадаю щось глючить у Вас.
          Натомість РМові приношу свої вибачення, хоча й ти, пане РМ від цього далеко не пішов.
          Читати треба не РМові, а Гарнакові...
          згорнути/розгорнути гілку відповідей
          • 2008.04.22 | Георгій

            То що Ви хочeтe, щоби я зробив?

            Відрeдагувати Ваш допис, замінивши "тобі, Р.М.-e" на "тобі, Гарначe?"
            згорнути/розгорнути гілку відповідей
            • 2008.04.23 | Анатолій

              Re: То що Ви хочeтe, щоби я зробив?

              Я волів би, щоб Модератор не тільки модерував та мордував тексти, а й вступав у контакт зі службою технічної підтримки і виправляв програмний продукт.
              Дякую.
    • 2008.04.23 | Анатолій

      Re: Волинський свящeник про Івана Франка (/)

      Між іншим, як говорить дійсна історія - отими "злими духами", котрі нападали на І.Я. Франка були ортодоксальні християни та юдеї. І це не я приджумав, а говорить історія. Саме вони - оті злі духи - і звели великого українця у домовину.
      ЗА ЩО Ж ВИ ТАК НЕНАВИДИТЕ УКРАЇНЦІВ, ПАНОВЕ ЮДЕЇ ТА ХРИСТИЯНИ?


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".