МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Мови в освіті (+л)

12/23/2009 | Сергій Вакуленко
Про результати вивчення мовної ситуації в навчальних закладах Харківської області

У листопаді–грудні 2009 року проведено перше таке дослідження шляхом анкетування студентів і учнів вищих, професійно–технічних і загальноосвітніх навчальних закладів.

Програмою розвитку й використання російської мови в Харківській області на 2007–2012 роки, затвердженої рішенням обласної ради від 5 липня 2007 року № 306–V (зі змінами), передбачено цілий ряд досліджень, серед яких – вивчення використання російської мови в загальноосвітніх, професійно–технічних, вищих навчальних закладах міста Харків і Харківської області.

Завдання дослідження. Дослідження було спрямоване на виконання таких завдань: визначення рівня володіння учнями і студентами російською й українською мовами; вивчення їх потреб щодо мови навчання.

Учасники дослідження. Дослідження проводилося за принципом випадкової вибірки, у ньому взяли участь 895 респондентів, у тому числі:

176 студентів вищих навчальних закладів III–IV рівнів акредитації;

145 студентів вищих навчальних закладів I–II рівнів акредитації;

211 учнів професійно–технічних навчальних закладів;

363 учня загальноосвітніх шкіл.

Рівень володіння російською мовою. Виявлено, що серед учасників дослідження більшість краще володіє російською мовою, ніж українською, що відзначили:

66,5 % студентів вищих навчальних закладів III–IV рівнів акредитації;

61,4 % студентів вищих навчальних закладів I–II рівнів акредитації;

72,6 % учнів професійно–технічних навчальних закладів;

66,9 % учнів загальноосвітніх шкіл.

83,8 % учнів загальноосвітніх шкіл – мешканців міста Харків, і 16,2 % жителів сільської місцевості, зазначили, що їм комфортніше спілкуватися російською мовою. Це стає зрозумілим, якщо врахувати, що 86,9 % учнів загальноосвітніх шкіл, які мешкають у Харкові, раніше навчалися російською мовою, а серед учнів сільської місцевості таких виявилося 13,1 %, серед них:

36,4 % студентів вищих навчальних закладів III–IV рівнів акредитації;

27,6 % студентів вищих навчальних закладів I–II рівнів акредитації;

44,3 % учнів професійно–технічних навчальних закладів.

Тому недивно, що більшість студентів та учнів спілкуються російською мовою з викладачами й друзями. При цьому розмовляють краще російською мовою, ніж українською, 83,1 % учнів ЗНЗ; 79,5 % учнів ПТНЗ; 61,7 % студентів ВНЗ I–II рівнів акредитації та 74,4 % студентів ВНЗ III–IV рівнів акредитації. Ці ж респонденти зазначили, що вони краще пишуть і читають російською мовою.

Якою мовою навчатися. Своє бажання навчатися у ВНЗ російською мовою висловили:

56,4 % студентів вищих навчальних закладів III–IV рівнів акредитації;

49,0 % студентів вищих навчальних закладів I–II рівнів акредитації;

69,5 % учнів професійно–технічних навчальних закладів;

53,3 % учнів загальноосвітніх шкіл.

Але при цьому частина респондентів зазначила, що в навчальних установах не враховується їх бажання навчатися якоюсь конкретною мовою:

53,7 % студентів вищих навчальних закладів III–IV рівнів акредитації;

40,6 % студентів вищих навчальних закладів I–II рівнів акредитації;

50,0 % учнів професійно–технічних навчальних закладів;

26,5 % учнів загальноосвітніх шкіл.

Якою мовою викладаються навчальні дисципліни. Серед учасників дослідження незначна частина респондентів зазначила, що всі предмети в їх навчальних закладах викладаються російською мовою:

2,6 % студентів вищих навчальних закладів III–IV рівнів акредитації;

1,9 % студентів вищих навчальних закладів I–ІI рівнів акредитації;

10,0 % учнів професійно–технічних навчальних закладів;

7,0 % учнів загальноосвітніх шкіл.

Про те, що в навчальних закладах більшість предметів викладається російською мовою, повідомили:

52,0 % студентів вищих навчальних закладів III–IV рівнів акредитації;

48,6 % студентів вищих навчальних закладів I–ІI рівнів акредитації;

45,0 % учнів професійно–технічних навчальних закладів;

57,0 % учнів загальноосвітніх шкіл.

Висновки. На підставі отриманих даних можна зробити такі висновки:

У більшості навчальних закладів Харкова й Харківської області навчання в загальноосвітніх, професійно–технічних і вищих навчальних закладах здійснюється українською мовою; лише частина предметів викладається російською мовою.

Мовами спілкування учнів і студентів є російська й українська, але переважає російськомовне спілкування.

Не у всіх навчальних закладах міста Харків і Харківської області учні й студенти мають можливості для вибору мови навчання.

Дане дослідження буде проводитися щорічно; за отриманими даними буде проведено аналіз і моніторинг змін мовної ситуації в навчальних закладах міста Харків і області.

Завідувач Центру моніторингу якості освіти
Харківського обласного науково-методичного інституту
безперервної освіти Н. Шевченко

http://www.slk.kh.ua/view_post.php?id=3887

Відповіді

  • 2009.12.24 | Ігор

    Re: Мови в освіті (+л)

    Сергій Вакуленко пише:

    > Про те, що в навчальних закладах більшість предметів викладається російською мовою, повідомили:
    >
    > 52,0 % студентів вищих навчальних закладів III–IV рівнів акредитації;
    >
    > 48,6 % студентів вищих навчальних закладів I–ІI рівнів акредитації;
    >
    > 45,0 % учнів професійно–технічних навчальних закладів;
    >
    > 57,0 % учнів загальноосвітніх шкіл.
    >
    > Висновки. На підставі отриманих даних можна зробити такі висновки:
    >
    > У більшості навчальних закладів Харкова й Харківської області навчання в загальноосвітніх, професійно–технічних і вищих навчальних закладах здійснюється українською мовою; лише частина предметів викладається російською мовою.

    Хіба з цього не випливає, що більше ніж в половині навчальних закладів навчання переважно російською мовою?
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2009.12.24 | Сергій Вакуленко

      Re: Мови в освіті (+л)

      Ігор пише:

      > Хіба з цього не випливає, що більше ніж в половині навчальних закладів навчання переважно російською мовою?

      Випливає не тільки це.

      Майже половина опитаних НЕ висловила бажання навчатися російською мовою, хоча загальна настанова "дослідження" (зінійційованого в рамцях "програми розвитку російської мови") була саме така.


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".