Мови в освіті (+л)
12/23/2009 | Сергій Вакуленко
Про результати вивчення мовної ситуації в навчальних закладах Харківської області
У листопаді–грудні 2009 року проведено перше таке дослідження шляхом анкетування студентів і учнів вищих, професійно–технічних і загальноосвітніх навчальних закладів.
Програмою розвитку й використання російської мови в Харківській області на 2007–2012 роки, затвердженої рішенням обласної ради від 5 липня 2007 року № 306–V (зі змінами), передбачено цілий ряд досліджень, серед яких – вивчення використання російської мови в загальноосвітніх, професійно–технічних, вищих навчальних закладах міста Харків і Харківської області.
Завдання дослідження. Дослідження було спрямоване на виконання таких завдань: визначення рівня володіння учнями і студентами російською й українською мовами; вивчення їх потреб щодо мови навчання.
Учасники дослідження. Дослідження проводилося за принципом випадкової вибірки, у ньому взяли участь 895 респондентів, у тому числі:
176 студентів вищих навчальних закладів III–IV рівнів акредитації;
145 студентів вищих навчальних закладів I–II рівнів акредитації;
211 учнів професійно–технічних навчальних закладів;
363 учня загальноосвітніх шкіл.
Рівень володіння російською мовою. Виявлено, що серед учасників дослідження більшість краще володіє російською мовою, ніж українською, що відзначили:
66,5 % студентів вищих навчальних закладів III–IV рівнів акредитації;
61,4 % студентів вищих навчальних закладів I–II рівнів акредитації;
72,6 % учнів професійно–технічних навчальних закладів;
66,9 % учнів загальноосвітніх шкіл.
83,8 % учнів загальноосвітніх шкіл – мешканців міста Харків, і 16,2 % жителів сільської місцевості, зазначили, що їм комфортніше спілкуватися російською мовою. Це стає зрозумілим, якщо врахувати, що 86,9 % учнів загальноосвітніх шкіл, які мешкають у Харкові, раніше навчалися російською мовою, а серед учнів сільської місцевості таких виявилося 13,1 %, серед них:
36,4 % студентів вищих навчальних закладів III–IV рівнів акредитації;
27,6 % студентів вищих навчальних закладів I–II рівнів акредитації;
44,3 % учнів професійно–технічних навчальних закладів.
Тому недивно, що більшість студентів та учнів спілкуються російською мовою з викладачами й друзями. При цьому розмовляють краще російською мовою, ніж українською, 83,1 % учнів ЗНЗ; 79,5 % учнів ПТНЗ; 61,7 % студентів ВНЗ I–II рівнів акредитації та 74,4 % студентів ВНЗ III–IV рівнів акредитації. Ці ж респонденти зазначили, що вони краще пишуть і читають російською мовою.
Якою мовою навчатися. Своє бажання навчатися у ВНЗ російською мовою висловили:
56,4 % студентів вищих навчальних закладів III–IV рівнів акредитації;
49,0 % студентів вищих навчальних закладів I–II рівнів акредитації;
69,5 % учнів професійно–технічних навчальних закладів;
53,3 % учнів загальноосвітніх шкіл.
Але при цьому частина респондентів зазначила, що в навчальних установах не враховується їх бажання навчатися якоюсь конкретною мовою:
53,7 % студентів вищих навчальних закладів III–IV рівнів акредитації;
40,6 % студентів вищих навчальних закладів I–II рівнів акредитації;
50,0 % учнів професійно–технічних навчальних закладів;
26,5 % учнів загальноосвітніх шкіл.
Якою мовою викладаються навчальні дисципліни. Серед учасників дослідження незначна частина респондентів зазначила, що всі предмети в їх навчальних закладах викладаються російською мовою:
2,6 % студентів вищих навчальних закладів III–IV рівнів акредитації;
1,9 % студентів вищих навчальних закладів I–ІI рівнів акредитації;
10,0 % учнів професійно–технічних навчальних закладів;
7,0 % учнів загальноосвітніх шкіл.
Про те, що в навчальних закладах більшість предметів викладається російською мовою, повідомили:
52,0 % студентів вищих навчальних закладів III–IV рівнів акредитації;
48,6 % студентів вищих навчальних закладів I–ІI рівнів акредитації;
45,0 % учнів професійно–технічних навчальних закладів;
57,0 % учнів загальноосвітніх шкіл.
Висновки. На підставі отриманих даних можна зробити такі висновки:
У більшості навчальних закладів Харкова й Харківської області навчання в загальноосвітніх, професійно–технічних і вищих навчальних закладах здійснюється українською мовою; лише частина предметів викладається російською мовою.
Мовами спілкування учнів і студентів є російська й українська, але переважає російськомовне спілкування.
Не у всіх навчальних закладах міста Харків і Харківської області учні й студенти мають можливості для вибору мови навчання.
Дане дослідження буде проводитися щорічно; за отриманими даними буде проведено аналіз і моніторинг змін мовної ситуації в навчальних закладах міста Харків і області.
Завідувач Центру моніторингу якості освіти
Харківського обласного науково-методичного інституту
безперервної освіти Н. Шевченко
http://www.slk.kh.ua/view_post.php?id=3887
У листопаді–грудні 2009 року проведено перше таке дослідження шляхом анкетування студентів і учнів вищих, професійно–технічних і загальноосвітніх навчальних закладів.
Програмою розвитку й використання російської мови в Харківській області на 2007–2012 роки, затвердженої рішенням обласної ради від 5 липня 2007 року № 306–V (зі змінами), передбачено цілий ряд досліджень, серед яких – вивчення використання російської мови в загальноосвітніх, професійно–технічних, вищих навчальних закладах міста Харків і Харківської області.
Завдання дослідження. Дослідження було спрямоване на виконання таких завдань: визначення рівня володіння учнями і студентами російською й українською мовами; вивчення їх потреб щодо мови навчання.
Учасники дослідження. Дослідження проводилося за принципом випадкової вибірки, у ньому взяли участь 895 респондентів, у тому числі:
176 студентів вищих навчальних закладів III–IV рівнів акредитації;
145 студентів вищих навчальних закладів I–II рівнів акредитації;
211 учнів професійно–технічних навчальних закладів;
363 учня загальноосвітніх шкіл.
Рівень володіння російською мовою. Виявлено, що серед учасників дослідження більшість краще володіє російською мовою, ніж українською, що відзначили:
66,5 % студентів вищих навчальних закладів III–IV рівнів акредитації;
61,4 % студентів вищих навчальних закладів I–II рівнів акредитації;
72,6 % учнів професійно–технічних навчальних закладів;
66,9 % учнів загальноосвітніх шкіл.
83,8 % учнів загальноосвітніх шкіл – мешканців міста Харків, і 16,2 % жителів сільської місцевості, зазначили, що їм комфортніше спілкуватися російською мовою. Це стає зрозумілим, якщо врахувати, що 86,9 % учнів загальноосвітніх шкіл, які мешкають у Харкові, раніше навчалися російською мовою, а серед учнів сільської місцевості таких виявилося 13,1 %, серед них:
36,4 % студентів вищих навчальних закладів III–IV рівнів акредитації;
27,6 % студентів вищих навчальних закладів I–II рівнів акредитації;
44,3 % учнів професійно–технічних навчальних закладів.
Тому недивно, що більшість студентів та учнів спілкуються російською мовою з викладачами й друзями. При цьому розмовляють краще російською мовою, ніж українською, 83,1 % учнів ЗНЗ; 79,5 % учнів ПТНЗ; 61,7 % студентів ВНЗ I–II рівнів акредитації та 74,4 % студентів ВНЗ III–IV рівнів акредитації. Ці ж респонденти зазначили, що вони краще пишуть і читають російською мовою.
Якою мовою навчатися. Своє бажання навчатися у ВНЗ російською мовою висловили:
56,4 % студентів вищих навчальних закладів III–IV рівнів акредитації;
49,0 % студентів вищих навчальних закладів I–II рівнів акредитації;
69,5 % учнів професійно–технічних навчальних закладів;
53,3 % учнів загальноосвітніх шкіл.
Але при цьому частина респондентів зазначила, що в навчальних установах не враховується їх бажання навчатися якоюсь конкретною мовою:
53,7 % студентів вищих навчальних закладів III–IV рівнів акредитації;
40,6 % студентів вищих навчальних закладів I–II рівнів акредитації;
50,0 % учнів професійно–технічних навчальних закладів;
26,5 % учнів загальноосвітніх шкіл.
Якою мовою викладаються навчальні дисципліни. Серед учасників дослідження незначна частина респондентів зазначила, що всі предмети в їх навчальних закладах викладаються російською мовою:
2,6 % студентів вищих навчальних закладів III–IV рівнів акредитації;
1,9 % студентів вищих навчальних закладів I–ІI рівнів акредитації;
10,0 % учнів професійно–технічних навчальних закладів;
7,0 % учнів загальноосвітніх шкіл.
Про те, що в навчальних закладах більшість предметів викладається російською мовою, повідомили:
52,0 % студентів вищих навчальних закладів III–IV рівнів акредитації;
48,6 % студентів вищих навчальних закладів I–ІI рівнів акредитації;
45,0 % учнів професійно–технічних навчальних закладів;
57,0 % учнів загальноосвітніх шкіл.
Висновки. На підставі отриманих даних можна зробити такі висновки:
У більшості навчальних закладів Харкова й Харківської області навчання в загальноосвітніх, професійно–технічних і вищих навчальних закладах здійснюється українською мовою; лише частина предметів викладається російською мовою.
Мовами спілкування учнів і студентів є російська й українська, але переважає російськомовне спілкування.
Не у всіх навчальних закладах міста Харків і Харківської області учні й студенти мають можливості для вибору мови навчання.
Дане дослідження буде проводитися щорічно; за отриманими даними буде проведено аналіз і моніторинг змін мовної ситуації в навчальних закладах міста Харків і області.
Завідувач Центру моніторингу якості освіти
Харківського обласного науково-методичного інституту
безперервної освіти Н. Шевченко
http://www.slk.kh.ua/view_post.php?id=3887
Відповіді
2009.12.24 | Ігор
Re: Мови в освіті (+л)
Сергій Вакуленко пише:> Про те, що в навчальних закладах більшість предметів викладається російською мовою, повідомили:
>
> 52,0 % студентів вищих навчальних закладів III–IV рівнів акредитації;
>
> 48,6 % студентів вищих навчальних закладів I–ІI рівнів акредитації;
>
> 45,0 % учнів професійно–технічних навчальних закладів;
>
> 57,0 % учнів загальноосвітніх шкіл.
>
> Висновки. На підставі отриманих даних можна зробити такі висновки:
>
> У більшості навчальних закладів Харкова й Харківської області навчання в загальноосвітніх, професійно–технічних і вищих навчальних закладах здійснюється українською мовою; лише частина предметів викладається російською мовою.
Хіба з цього не випливає, що більше ніж в половині навчальних закладів навчання переважно російською мовою?
2009.12.24 | Сергій Вакуленко
Re: Мови в освіті (+л)
Ігор пише:> Хіба з цього не випливає, що більше ніж в половині навчальних закладів навчання переважно російською мовою?
Випливає не тільки це.
Майже половина опитаних НЕ висловила бажання навчатися російською мовою, хоча загальна настанова "дослідження" (зінійційованого в рамцях "програми розвитку російської мови") була саме така.