МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Украинские школьники безнаказанно унижают и оскорбляют учителей

05/08/2010 | Корреспондент.net
Корреспондент: Украинские школьники безнаказанно унижают и оскорбляют учителей

Подробнее о том, почему украинские школьники перестали с уважением относиться к педагогам, а также, как разрешить данную проблему, читайте в №17 издания Корреспондент от 7 мая 2010 года.

Корреспондент.net

В украинских школах порядок устанавливают ученики. Как пишет издание Корреспондент, за скучный урок, излишнюю мягкость и невысокий социальный статус школьники унижают и оскорбляют своих учителей.

Вседозволенность и даже открытая агрессия подростков по отношению к преподавателям становятся нормой во многих учебных заведениях. Как пишет издание, на этом фоне бледнеет нашумевший российский сериал о подростках Школа, хотя его перипетии многие считали скандальной выдумкой.

Воспитанники 303-й киевской школы, что на Харьковском массиве, затягиваясь сигаретами Chesterfild в школьной курилке, стихийно организованной на заднем дворе, с энтузиазмом описывают корреспонденту журнала свои учебные будни.

"Сфотографировали учителя на уроке, выложили в интернет и подписали: Лох", - гордится подвигом девятиклассник Юра. Подростки тут же наперебой объясняют, за что педагог снискал такую славу - выясняется, за излишнюю мягкость. Но это не единственный грех, за который педагогов карают их ученики. Если школьникам лекция кажется малоинтересной, учительницу могут оборвать фразой: "Ты что офигела?", делятся опытом школьники.

Пассивный протест против скучного урока или несимпатичного преподавателя - это только цветочки, заявил Корреспонденту 27-летний учитель истории Олег Чайка. "Я сталкивался с подростковыми угрозами порезать где-то в подворотне", - делится он своим педагогическим опытом. Поскольку школа находится в центре столицы и дети тут, по его словам, в основном из "обеспеченных интеллигентных семей", то дальше слов дело не пошло. "Если бы я работал где-то на Южной Борщаговке, вполне возможно, одними угрозами бы не отделался", - рассуждает Чайка.

Ученики 309-й школы также охотно рассказывают о своих взаимоотношениях с педагогами. "Учительницу английского, выходившую из кабинета, облили самогоном, - вспоминает, не называя своих имени и фамилии, один из парней и при этом делает глоток спиртного. - А что она сделает? Мы зимой приносили шары снега в класс и кидали в нее". Его приятель, стоящий рядом старшеклассник Леонид, живо рассказывает, как "веселья ради" являлся на урок, накурившись марихуаны. "Училка что-то говорила, а я смеялся, ничего не понимал", - с улыбкой вспоминает он.

Школы городских окраин и больших спальных районов выделяются более массовым и разнузданным беспределом. "Из самых безобидных шалостей - развинтить болты на стуле так, чтобы, садясь, учитель непременно упал, - вспоминает Владимир Домарацкий, отработавший полтора года после окончания педвуза в 237-й школе Киева, расположенной недалеко от станции метро Харьковская, а теперь учитель истории в другой столичной школе № 296. - Но были и такие, кто позволял себе пить пиво прямо на уроке".

Тут же Домарацкий вспоминает, как во время перемены ученики запустили в учителя вазоном с цветами. Со старшеклассников берут пример младшие: ученики шестого класса коллективно заплевывали из трубочек учительницу, которая то ли из робости, то ли по доброте душевной не смогла их поставить на место, вспоминает реалии школы спального района Домарацкий.

Зато последний писк школьной моды - снятое на мобильный видео с участием учителей и выложенное в интернете - все же более гуманная форма по отношению к педколлективу. "Старшеклассники сняли на уроке фильм, когда я отчитывал одну из девочек. А сверху наложили озвучку в стиле [украинского писателя-сатирика, известного своим использованием ненормативной лексики] Леся Подервянского, но благо, без матов", - описывает Чайка видео со своим участием, которое обнаружил в интернете.

Чайка уверен, современные школьники совсем не знают, что такое хорошо и что такое плохо, зато отлично проштудировали, что взрослым можно и чего нельзя в отношении детей. "Нельзя выгнать ребенка из класса - это нарушение его конституционных прав, - говорит учитель о том, что сегодня отлично известно тинейджерам. - Ведь таким образом педагог мешает его реализации права на получение образования".

http://korrespondent.net/ukraine/events/1074078

Відповіді

  • 2010.05.09 | texas aggie

    покарання (л)

    А в Україні ще карають учнів? Ось лінк на правила поведінки учнів у школі в Америці. Там досить детально описано коли і як може вчитель і директор покарати учня, аж до виключення із школи.

    http://www.csisd.org/plugin_files/2009-10_Student_Code_Conduct.pdf
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2010.05.09 | Skapirus

      Дякую, цікавий та корисний документ

  • 2010.05.10 | Трясця

    Знищення освіти у Великій Британії

    Little Britain
    Sun, 05/09/2010 - 19:15 | BNP News
    http://bnp.org.uk/?q=news/little-britain

    By Alan Robertson — What has gone wrong with our beloved country’s education system? Fifty years ago, Great Britain boasted some of the greatest minds in history. We were innovators, prolific inventors and a country to be feared. What can we call ourselves now — little Britain?

    In the 1970s, the Government began to meddle with our traditional education methods. Fresh new ideas were regarded as ‘improvements’ but in reality they were an attempt to fix something that was not broken.

    I believe that we need to bow our heads in shame and return to the values of the past and a system that worked.

    Firstly, I believe that we should reintroduce grammar schools for the top one or two percent high performers — as is already BNP policy.

    To raise the level of skills in this country, we need to look after our talented kids. We are wasting our good talent by allowing our best kids to sit in disruptive classrooms. Hours and hours of wasted time lead to our best kids becoming disenfranchised and disenchanted.

    Every county should be obliged to provide grammar schools with entrance tests so that our most intelligent children are given a chance. Remember, our future depends upon it, not just theirs.

    The BNP is also concerned about the closure of special needs schools. Since ‘inclusive’ became a buzzword in education, we have seen teams of teaching support assistants come into schools. While those with mild learning difficulties have benefited, pupils at the bottom of the scale are often assigned a support teacher for life. This is a very expensive waste of money. At first hand, I have seen that very often the support teacher must wait for such pupils to complete simplified tasks at a snail’s pace. This is a waste of valuable time. Couldn’t this teacher be overseeing a group?

    I also believe that the small number of pupils who simply cannot behave should not be allowed to mix with other children. They are a bad influence. If strong discipline measures have not worked, then these pupils should be sent to a correction school. How can we allow them to ruin the education of others?

    There are many things that we can do about bad behaviour. My mother was brought up in the 50s in Scotland in a class of 50. She said everyone was silent in class — all day!

    My father went to a poor people’s boarding school because his father (my grandfather) was killed in the Second World War defending this country. There was no family income. He said that caning was delivered for quite minor things, such as walking on the wrong side of the corridor. No one would THINK to speak in a lesson unless the teacher had allowed them to do so specifically. He told me only recently that he could only remember one person who didn’t get ALL his O levels and this was a boy who was ‘simple.’

    In the past, we had a system that worked, now what do we have? I say it’s a farce.

    A return of corporal punishment, lines and work orders might sound drastic in this day and age, however, if delivered fairly and safely — we would be doing our kids the greatest service. I am appalled at the abusive parenting in this country. Real abuse is NOT disciplining your child.

    Another crucial part of education that has been wiped off the face of this country is that of learning by rote.

    Today’s public educators look down on rote learning and consider it akin to a form of child abuse. Today, this form of learning is considered to be out of style, boring and even mindless. They say that to spend long periods of time on repetitive tasks is a sign that learning is not taking place — that this is not a productive learning situation.

    What these educators totally ignore is the fact that rote memorisation is not only the easiest way to learn something; it often is the ONLY way to learn something. Its purpose is to create automatic reflexes, so that the child can then move on to further learning without impediment. Those with dyscalculia and dyslexia are being let down by a system which pays out for teams of teaching assistants that watch as the kids colour in pictures. Don’t believe it? As a teacher, I see this kind of thing going on every day.

    In some other countries, they have a high respect for the teacher — something that is totally missing from the UK. Repetitive methods of study are widely practiced in schools across Japan, China and other Asian nations. We need to learn from them because they have the highest academic levels in the world. Not surprisingly, the Asian nations are also beating us hands down with their innovation and strong economy.

    Essential knowledge such as times tables, formulae, scientific facts, vocabulary, grammar rules etc. should be learned by heart. In the 1950s and ‘60s in the UK, all of these things were committed to memory and it was the Britain that was leading the world in education.

    Children and teenagers who learn by rote are able to advance at an increased rate. With the basic skills out of the way, we can move on to more interesting things. Young people should be developing a deeper understanding of new concepts but instead most of them are still struggling with the basic skills. What on earth has happened to our dear country?

    Employers and universities are finding that young people with GCSEs and A levels can’t form a proper sentence. Many of our school leavers are sadly lacking in basic numeracy, vocabulary and grammar skills. These used to be learned in weekly memory tests, not just at primary but at secondary level too.

    I believe that the trend for trying to make classes entertaining is a mistake. Teachers are afraid to give boring repetitive lessons because of the behaviour that would result. Unfortunately, what this leads to is a generation of school children who can’t concentrate on something unless it is presented like a TV program. That is not the way forward.

    The problem today is that young people expect to be entertained. However, the fact is that most jobs are quite repetitive. It is well known that high performers in the workplace and in innovation have high levels of concentration for long periods of time. Such skills need to be cultivated.

    The future of this country is dependent on our academics, and we won’t inspire a love of science, higher maths or literature by showing our school children videos. The brain needs to be exercised and stretched.

    In time, children find that it isn’t painful or boring once their brain has become used to exercise. How many Isaac Newtons or Isambard Brunels have we missed as a result of our pathetic education system?

    Many private schools still use traditional methods. The Asian nations have a culture of old-fashioned values, respect for their elders and high expectations. The state sector should take advice from those with a system that works. Why not check out this site for real solutions to the education crisis.

    * Alan Robertson is an experienced teacher, who has worked in both the primary and secondary sectors. He is also an active campaigner for changes in education.
  • 2010.05.11 | Георгій

    Cтарий анeкдот згадався

    До сучасної школи (чи то української, чи то амeриканської, нeма значeння) приходить новий молодий вчитeль гeографії. Заходить у клас. Шум, гвалт, хтось із кимось б"ється, хтось із кимось цілується, ну і т.д. Бідолага вчитeль чeрвоніє, кричить щось, алe учні анінаймeншої уваги на нього нe звeртають.

    Бідний вчитeль виходить з класу і ідe до дирeктора, просить допомогти. Дирeктор, тeртий жук, який вжe сто років працює в цій школі, бeрe вчитeля під руку і ідe з ним назад до класу. Відкриває двeрі і з порогy кричить:

    "Гeй, гавнюки-подонки-шпана! Cлухайтe сюди, я вам щось новeнькe розкажу про ган***и (літ. "прeзeрвативи")."

    Клас зацікавлeно замовк - нeвжe їм щось іщe нового можна розповісти про цeй прeдмeт?

    "Виявляється, - кажe дирeктор, - дeякі чуваки натягають ган***a на ГЛОБУCА!!!"

    "А що такe "глобуса?" - питає один учeнь.

    "А ось про цe вам розповість наш новий вчитeль гeографії, Іван Іванович."


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2021. Сайт розповсюджується згідно GNU Free Documentation License.
Архів пітримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг". E-mail: news@maidan.org.ua