МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Добро і зло. Один абсолютний критерій.

03/19/2007 | Анатоль
Як знати, що є добро, а що зло?
Чи можуть бути взагалі які небудь критерії? Чи це завжди відносне?
Адже, що для вовка - добро, те для кози - зло.

Можна дати загальний критерій добра для всього живого:
Що корисно, для збільшення живучості - добро.
Цей критерій вірний і для людини, і для людства і для життя взагалі.
Але він дуже загальний. Те, що корисно для живучості в одних умовах, чи в певній мірі, може бути шкідливим в інших умовах, чи в іншій мірі.

Окремий критерій добра:
Різноманітність.
Чим більша різноманітність форм життя, тим більші шанси життя вижити, не припинитись.
Здавалося б, якщо є такі досконалі форми життя як рослини, люди, навіщо тоді ще всякі там бактерії?
А уявімо, що сталась якась катастрофа планетного масштабу і всі вищі форми життя вимерли.
А от бактерії, їхні спори можуть пережити такі умови, яких жодна високорозвинена форма не переживе.
І от життя залишилось і з часом може розвинутись і в вищі форми.

Візьмемо людину. Серед її інстинктів є багато егоїстичних, антисоціальних.
Для суспільства це незручно. Чи не зробити всіх ідеальними, якби була така технічна можливість?
Але уявимо, що в результаті якогось катаклізму, навіть соціального, цивілізація припинила існування, люди опинились в умовах дикої природи. Чи змінилась суть цивілізації.
Так от, в цих нових умовах "ідеальні" для інших умов люди виявляться непридатними для нових умов.

Суспільства будуються на ідеологіях. Різноманітність ідеологій забезпечує суспільствам можливість знаходити оптимальну функціональну структуру.
Звичайно, для даних умов оптимальною може виявитись якась конкретна ідеологія, інші можуть бути навіть шкідливі і суспільство зацікавлено в зменшенні їх впливу.
Але ніколи не потрібно прагнути повністю викорінити якусь шкідливу, "ворожу" ідеологію.
Це вже буде зло. І зло абсолютне. Для суспільства ж.

Навіть в самих дикунських, варварських ідеологіях може бути раціональне зерно.
От в християнстві, наприклад.
При всій його шкідливості через антинауковий дикунський світогляд, через приниження цінності реального життя, реального світу і орієнтацію на міфічне, ілюзорне, навіть в цій крайнє реакційній ідеології є раціональні елементи.
Точніше один такий елемент.
Це принцип толерантності.
Він там сформульований в парадоксальних, нереалістичних формулюваннях, абсолютно непридатних для практичного застосування, (не судити, любити ворогів).
Крім того вперемішку з абсолютно протилежними принципами крайньої нетерпимості.
Але, можливо, то була історично одна з перших спроб проголосити цей принцип, ввести його в життя. Спроба невдала на протязі 20 століть.
Але, майже через 2 тисячі років цей принцип знайшов свої реалістичні форми в демократичних, гуманістичних ідеологіях і практиках демократичних країн.

Принцип античних демократій про владу більшості, доповнився принципом про права меншостей.
Різноманітність одержала право на існування в суспільстві.
Це - добре.

Відповіді

  • 2007.03.19 | Социст

    Еволюція – ні добро, ні зло, а форма буття!

  • 2007.03.19 | Георгій

    Добро це любов, зло - це нарцисизм

  • 2007.03.19 | Георгій

    "Толерантність" у християнстві

    Анатоль пише:
    > От в християнстві, наприклад. При всій його шкідливості через антинауковий дикунський світогляд, через приниження цінності реального життя, реального світу і орієнтацію на міфічне, ілюзорне, навіть в цій крайнє реакційній ідеології є раціональні елементи. Точніше один такий елемент. Це принцип толерантності. Він там сформульований в парадоксальних, нереалістичних формулюваннях, абсолютно непридатних для практичного застосування, (не судити, любити ворогів). Крім того вперемішку з абсолютно протилежними принципами крайньої нетерпимості. Але, можливо, то була історично одна з перших спроб проголосити цей принцип, ввести його в життя. Спроба невдала на протязі 20 століть. Але, майже через 2 тисячі років цей принцип знайшов свої реалістичні форми в демократичних, гуманістичних ідеологіях і практиках демократичних країн. Принцип античних демократій про владу більшості, доповнився принципом про права меншостей. Різноманітність одержала право на існування в суспільстві. Це - добре.
    (ГП) Мені здається, "толерантність" можна розуміти по-різному. Якщо під толерантністю мається на увазі певний духовний чи моральний синкретизм, типу "ніхто не правий повністю, всяка точка зору має право на існування, ніхто не володіє монополією на істину," і т.д., то це не є християнська точка зору. Коли ми в церкві приймаємо Св. Причастя, ми співаємо (або чуємо, як хор співає) про те, що ми "пізнали ІСТИНУ" (не "одну з істин," і не "частину" істини, а саме істину). Звичайно, ми люди, і в ожного з нас є наше людське обмеження, але Церква як ціле знає всю істину, володіє ВСІЄЮ істиною. І в цьому відношенні християни не є "толерантними," а є дуже ревнивими саме до "свого" (істини) і несприятливими до "чужого" ("не-істини," фальші, мари, облуди). Якщо ж під "толерантністю" розуміти просто любов до будь-якої окремої людини незалежно від її вірувань, чи соціального статусу, чи зовнішньості, чи раси, чи національності, чи відношення до нас, чи ще чогось - тоді так, християни повинні вчитися бути максимально "толерантними."


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".