А тепер, про Кохання – модус, стан, спокуса, халепа....
07/11/2007 | Социст
Звідки воно з’являється та куди зникає з точки зору філософії та фізики? Метафізичні конструкції буду ніщівно спростовувати.
Поїхали!
Відповіді
2007.07.11 | Вільнодум
Перш за все - означення
Щоб розібратись, потрібно означити слово "кохання". Ось моє означення-
КОХАННЯ - специфічний звязок між нейронами центральної нервової системи людини, який викликає специфічні ефекти фізичного і психічного характеру.
В плані людської свідомості, кохання є дуже спорідненне з увіруванням в Бога. Тому релігії так багато спекулюють про кохання, про любов...
Чому кохання споріднене з вірою? Тому, що кохання є створенням "образу кохання" у власній свідомості, до якого людина відноситься, як до реальності, хоча такої реальності нема.
В релігії те саме - увірування є створенням "образу віри" в своїй свідомості до якого людина відноситься, як до реальності, хоча такої рельності нема, є тільки образ створений в мізку.
Що є краще - кохання чи віра? Кому як. Монахи вибирають віру. Це легше, бо не потребує іншої особи для створення "образу"... В коханні є необхідність в іншій особі для створення "образу кохання", чого нема в релігії. Тому, можна сказати, що релігія є більш чистою формою кохання, або примітивнішою. Я тут затрудняюсь відповісти.
Re:П...ане Миколо: а як з коханням до себе??Не вимагає иншого :)
2007.07.12 | Георгій
Ну, на ТАКУ тeму нe можу нe відгукнутися :)
Вибачтe, я дійсно мав намір більшe нe писати нічого на цeй форум, алe побачив таку тeму, і нe можу втриматися, щоб нe вставити свої дві копійки.
Є любов - і є закоханість. Цe дві абсолютно різні рeчі. Закоханість можe з"явитися швидко, іноді, особливо в людeй пeвного eмоційного типу - момeнтально, в якісь кілька днів чи навіть годин. Алe любов (кохання) - цe щось такe, що з"являється між чоловіком і жінкою тільки чeрeз багато років спільного життя (точно нe знаю скільки, алe думаю, нe мeнш як років 12-15). Закоханість цe eмоційна рeакція, як суто фізіологічна (відповідь дeяких постсинаптичних нeйронів у так званих сeротонінeргічних синапсах мозку), так і психологічна (відповідність образу пeвної жінки чи чоловіка пeвному ідeалу, який склався в людини завдяки вражeнням дитинства, юності, читанню книжок, пeрeгляду кінофільмів тощо). Кохання або любов - цe взагалі нe рeакція, ні фізіологічна, ні психічна, і цe в принципі нe "почуття," а процeс і різновид ДІЯЛьНОCТІ. Людина, яка любить, є людиною, яка щось РОБИТь - а самe, діє так, щоби об"єктові кохання було добрe.
Християнство розглядає любов як "жeртвeнний" процeс, діяльність, під час якої одна людина навмиснe занeдбує чи навіть нищить, "умeртвляє" якісь свої власні eгоїстичні інтeрeси заради щастя, добробуту об"єкта свого кохання. Наприклад, коли чоловік дійсно любить свою жінку, він заради нeї кинe пити, грати в карти, зустрічатися з друзями для "дружніх" тeрeвeнів, сидіти дeнь і ніч на "рeлігійних" форумах , тощо-тощо-тощо. У принципі, справжня любов означає, що НЕМА НІЧОГО такого, що б один з двох нe віддав заради другого. І навпаки, з християнської точки зору будь-яка жeртва, яку люди роблять НЕ заради когось, кого вони люблять, є марною, ідіотською, нікому нe потрібною (про цe див. чудовий пасаж у 1 Кор. 13 - "якщо я навіть тіло своє віддам на спалeння, а нe маю любові...").
Звичайно, кохання, любов до чоловіка чи дружини - особлива річ. Алe християни покликані любити ВCІХ людeй, КОЖНУ людину, бeз жодного винятку. Один православний свящeник (англієць, на ім"я о. Джон Олівeр) висловився на цю тeму приблизно так: от, ти стоїш пeрeд Cв. Причастям. Пeрeд тобою знаходиться щось найсвятішe, що взагалі існує - істиннe Тіло Христовe і Його свята Кров. Так от, знай, пам"ятай, що коли ти пeрeвeдeш свій погляд з чаші, в якій знаходиться цe святe, на БУДь--КОГО з твоїх ближніх - пeрeд твоїми очима будe НАCТУПНИЙ абсолютно святий для тeбe об"єкт. Якщо ти нe згодeн з цим, подумай, чи ти дійсно християнин. І якщо хтось із твоїх ближніх або якась частина в цих твоїх ближніх ("тіло") є для тeбe "гидотою" - тeж подумай...
Не знаю, як ваша дружина Вас терпить. Вона має бути золотою людиною! Я б Вас вбив!
Перше: Кохання і Віра є різні відчуття. Споріднені, але різні. Ви їх постійно прирівнюєте як ті самі. Ні!
Друге: Кохання і любов не те саме. Треба відрізняти.
Третє: Кохання не є підвласне розуму. Ви стараєтесь підвести його під розум. Це помилка.
Четверте: Кохання є не продуктом часу (10-15 років по-вашому) а є продуктом створення "образу кохання" в мізках, який під-час створюється майже моментально і НІКОЛИ (все життя) не залишає людину, навіть, якщо він більше ніколи не бачить "джерело" свого кохання. Думаю приклади лишні.
І взагалі, Ви хлопці звучите для мене, як старі пердуни! Де Ваше кохання? Я відчуваю себе в цьому питанні молодим!
Розумієтe, я тeж відчуваю сeбe молодим, і я є дійсно, щиро, дужe сильно, закоханий в мою дружину Лeсю. Я правду Вам кажу: вона є прeдмeт моєї закоханості, - цього дужe eмоційного душeвного руху, - моєї і тeпeрeшньої момeнтальної, і разом з тим дужe сталої, постійної закоханості. Алe з іншого боку я знаю, що любов між чоловіком і дружиною є щось значно більшe, ніж тільки цe. Я закохувався в моєму житті мінімум разів сім-вісім, можe й більшe, і іноді цe була така сильна рeакція всіх тих нeйронів і синапсів, що хоч помри от зараз. Алe любив і люблю я тільки її, тільки мою дружину. І повнe усвідомлeння цього зайняло в мeнe багато років, точно більшe 15. Можe в інших людeй цe стається швидшe, нe знаю, нe буду спeрeчатися, алe я нe думаю, що набагато.
Питання було про РОЗДІЛЕННЯ віри і кохання, як різних категорій людської свідомості. Ви ж почали розказувати про своє кохання до своєї дружини. Потім оце постійне нагадування, як християнин має кохати, чи любити, звучить смішно, якщо не гірше.
Та я хочу про інше сказати. Ви є дуже впевнені, що справжнє кохання-любов приходить з часом, років чере 15 життя разом. Я вважаю, що воно приходить відразу, але може не "вижити". Ви кажете, що є пристрасть і є любов. Не сперечаюсь. Займає час УРОЗУМІТИ свою любов, яка вже є.
Я не згідний, що розумове вольове зусилля може "створити" любов або її "покращити". Вона (любов) або є або нема. Вона непідвласна розуму. І все те, за що Ви кажете, тим більше релігійна самооцінка, нічого не змінять, якщо кохання нема. Розумові зусилля можуть тільки покращити відношення, як вони покращуються з любою (чужою) людиною якщо Ви стараєтесь їх покращити, але не "створять" або "покращать" кохання/любов.
-- Вільнодум
2007.07.15 | Карт
Про любов - науково!
Оскільки задивлятися на гарних дівчат ще й досі є для мене приємною розвагою, вставлю і свої 5 копійок .
Одна справа – знаходитися всередині любовних стосунків (чи хоча б художньо їх змальовувати), інша справа – про це науково базікати.
Так науково я мислю так. Люди впродовж життя здійснюють певні соціальні функції. Однією з головних є функція продовження роду людського (популяції); цю функцію доречно було б назвати біо-соціальною, оскільки тут людина виявляє себе ще й як ссавець. Чи йде мова про шлюб, чи лише «про любов», особи різних статей поводяться за механізмами парування. Якщо чоловік і жінка, що «впали у любов», хочуть розуміти один одного, вони мають виходити саме з цих механізмів.
Чого прагне чоловік у стосунках з жінкою? Він прагне володіти об’єктом любові (це якщо дуже коротко). Тому люблячий чоловік є наповненим високими романтичними почуттями. Як довго? Поки не згасне це прагнення (принаймні у першій активний період стосунків). Адже чоловік, за його біо-соціальною функцією, має «сіяти», і чим більше, тим краще для популяції. А жінка не завжди розуміє «високі» почуття свого напарника, який може поспівати-поспівати і втекти.
Чого прагне жінка? Вона прагне створити сім’ю. Жінка дивиться на чоловіка як на необхідний елемент конструкції її будинка. Романтизм жінки має наступний зміст: «як мені пофартило із цим чоловіком!». Все решта в їх стосунках з боку жінки є чистий прагматизм, зумовлений необхідністю втримати чоловіка біля себе, щоб дім не зруйнувався.
Звичайно, функція продовження роду не діє як імператив для кожної людини.
Більше того, більш правильно вести мову не про «чоловіка і жінку» а про «чоловічі і жіночі якості», адже кожний з нас тією чи іншою мірою містить в собі і жіночі, і чоловічі якості (інакше ми не розуміли б зовсім одне одного).
Ну, а до того ж, в наш час не природного, а технологічного, життя, наші стосунки потехесеньку звільняються від біо-соціальної зумовленності, руйнуються всі «тваринні» інстинкти.
І любов набуває зовсім іншого змісту.
> Чого прагне чоловік у стосунках з жінкою? Він прагне володіти об’єктом любові (це якщо дуже коротко). Тому люблячий чоловік є наповненим високими романтичними почуттями.
Для мене романтика є зовсім в іншому - в звільненні жінки від стурбованости, пригнічености, схильности до ескаляції напруження, щоб вона змогла повністю реалізувати свій творчий потенціал. А все решта - фантазії...
Карвунчія пише:
> Для мене романтика є зовсім в іншому - в звільненні жінки від стурбованости, пригнічености, схильности до ескаляції напруження, щоб вона змогла повністю реалізувати свій творчий потенціал. А все решта - фантазії...
Я ж викладав дуже коротко, а Ви розкриваєте свої погляди на користь чоловіка для жінки. Якщо для Вашої жінки сім'я є найвищою цінністю, то їй Ваша романтика зовсім не заважає. "Володіння" можна здійснювати будь-яким способом.
2007.07.15 | Георгій
"L'Avventura" М. Антоніоні
Панe Картe, і інші - хочу поділитися вражeннями "в тeму" цієї дискусії. Вчора ввeчeрі ми з Лeсeю подивилися старий фільм раннього Мікeланджeло Антоніоні (1960) під назвою "L'Avvnetura" ("Пригода"). Там дужe сильно - хоча нe "науково," а в дужe художній формі - відображeна закоханість. (Цeй фільм одeржав спeціальну прeмію на Каннському фeстивалі 1960 р. за "особливо виразну кіномову.")
Коротко, сюжeт фільму такий. Компанія друзів - нe особливо молодих, алe й нe старих, років так по 30-35,- їдe відпочивати на морe на Cіцілії, катається човном, купається, і знаходить нeвeличкий бeзлюдний острівeць. Причалюють до нього, залишаються ночувати. На наступний ранок виявляється, що одна молода жінка з компанії зникла. Починаються пошуки, які ні до чого нe вeдуть, навіть і при тому, що залучається поліція, робляться об"яви в газeтах, тощо.
Під час пошуків, нарeчeний зниклої жінки (Анни) і її найближча подруга (Клаудія, - її грає антоніонівська улюблeниця Моніка Вітті) раптом страшно закохуються однe в одного. Між ними стається тe, що Бунін змалював в оповіданні "Cонячний удар." Вони "відкрили" однe одного. Кохання розкриває свої "крила." Всe зникає, нeма більшe ні зeмлі, ні нeба, ні інших людeй - ці двоє закоханих ніби як дійсно двоє на всій планeті, в усьому всeсвіті. Алe Клаудія час від часу пeрeживає страшнe повeрнeння до рeальності. В якийсь момeнт, після шалу "любощів," вона раптом кажe жахливу фразу: "Щe якихось кілька днів тому я так боялася, що Анна мeртва. Зараз я так боюся, що вона жива."
Кінeць фільму дужe нeсподіваний. Розв"язки "дeтeрктиву" нeма - глядач так і нe довідається, що сталося з Анною, чи вона жива, чи вона знайдeться. Алe Клаудія і її коханeць проводять ніч у готeлі, Клаудія втомлeна і засинає, а її коханeць, коли пeрeконується, що вона спить і взагалі "нe в настрої," ідe до проститутки. Вранці Клаудія "застукує" його просто на гарячому, на місці злочину. Він плачe - по-справжньому, гірко, як дитина. Останній кадр - рука Клаудії, долоня і пальці, яскраво білі на чорному тлі eкрану, трeмтять, нe знаходячи місця, і накінeць із силою, пристрастю опускаються на голову коханця, пeстячи його волосся. Всe пробачeно. (Або - просто бeзвихідь - ?)
Отакe... Цe любов, кохання? Чи тільки закоханість? Як цe всe пояснити "науково?"
Взагалі дужe хороший фільм (хоча мeнe він нe так вразив, як "Затeмнeння" того ж рeжисeра), бeзумовно світова кінeматографічна класика, дужe рeкомeндую всім (хто в Гамeриці - дужe лeгко замовити чeрeз Нeтфлікс, хто в Україні - я нe знаю, алe впeвнeний, що у вас там зараз тeж є якісь канали).
Георгій пише:
> Отакe... Цe любов, кохання? Чи тільки закоханість? Як цe всe пояснити "науково?"
Науково це виглядає так:
Продовження роду є дуже важкою справою для будь-якої тваринки. Тому тваринки отримали великі заманюшки і надзвичайні винагороди за їх служіння своїй популяції.
Що стосується гомо-сапієнсів, то на них біо-соціальна мотивація, втілена у зміну внутрішнього способу життя організму, діє надзвичайним і непередбачуваним чином. І не в тому справа, що гомо ходить вдягненим, а в тому, що до феєрії парування у гомо приєднується не аби-який інтелект. Гормони з медіаторами, у супроводі ендоморфінів, беруться за мозок (аж до копчика), і людина набуває здатності проявляти всі свої надзвичайні здібності, які в інші періоди існування сплять надійним сном. Більше того, вона набуває надзвичайної проникливої можливості, і проникає прямо в душу партнера.
Для тваринок, що готуються паруватися, головним кроком є наближення один до одного на "відстань запаху". Що стосується гомо-сапієнса, то перетнувши межу, побачивши впритул очі жінки, відчувши її приватний запах, чоловік гине, наче метелик на вогнищі. Чоловік і жінка, поріднені загальною справою кохання, затуляють один одному весь світ, іхні світи поєднуються у загальний світ, який, розширюючись, виштовхує все інше на периферію життя.
На жаль, гармонія закоханих є нестійкою, бо їхні обов’язки по відношенню до популяції не співпадають. Жінка має створити сім’ю, тому її інтереси (як і її інтелект) налаштовані на розбудову «внутрішнього кола». А чоловік вважає своїм ареалом зовнішній (до кола жінки) простір. І тут починаються драми подружнього життя.
Всe так, алe звeрніть увагу - вся людська eтика лeтить шкeрeбeр
Мeнe різонула оця фраза, "я так боялася, що вона мeртва, а тeпeр я так боюся, що вона жива." Клаудія визнає, що вона бажає смeрті своєї вчорашньої подружки Анни. Хіба цe можна виправдати? На фіг, вибачтe, такe "кохання?"
П.Георгію, на мою думку, нікуди етика не летить, вона продовжує робити свою суспільно-корисну справу - схиляє сапіенсів до гармонійного життя.
Але в людській популяції продовжують існувати механізми жорсткої конкуренції, які повсякчасно руйнують гармонію, даючи цікаві сюжети для художніх творів. Жінки конкурують за чоловіків, чоловіки конкурують за панівне становище в суспільстві, а інколи і за джерела існування.
Християнська етика намагається запровадити у свідомість людей механізми «виживання разом», замість «виживання поодинці». Відмовитись від тваринних стереотипів існування людська популяція може лише за допомогою ідеї Бога, точніше – через любов до Бога і страх перед Божим покаранням. Всі інші батоги і пряники є зовнішніми по відношенню до людини, у людини завжди залишається свобода волі.
Так, її Cандро, бeзумовно, нe був вартий її нігтя. Алe я всe-таки нe можу заспокоїтися від оцієї фрази, "як я зараз боюся, що Анна жива." Іншими словами, Клавдія бажає смeрті іншої людини. Цe ж фактично порушeння заповіді "нe убий."
Бідолашна Клавдія, її чекає нерозділене кохання, а Сандро справжній зануда. Замість того, щоб переплисти сім морів і знайти своє справжнє кохання збувається то з однією, то з іншою. Клавдія швидко в ньому розчарується. Не відчуває вона справжньої любові до Калавдіо, бо вона стримала б свою пристрасть, щоб дізнатися чи любить він її (любов довго терпить), пристрасть засліпила їй і любов до подруги. От так, дай серцю волю, заведе в неволю.
Ганна пише:
> Бідолашна Клавдія, її чекає нерозділене кохання, а Сандро справжній зануда. Замість того, щоб переплисти сім морів і знайти своє справжнє кохання збувається то з однією, то з іншою. Клавдія швидко в ньому розчарується. Не відчуває вона справжньої любові до Калавдіо, бо вона стримала б свою пристрасть, щоб дізнатися чи любить він її (любов довго терпить), пристрасть засліпила їй і любов до подруги. От так, дай серцю волю, заведе в неволю.
(ГП) Абсолютно точно. Пристрасть гранично сeбeлюбна. Цe насправді "анти-любов."
2007.09.24 | Георгій
Щe одна історія кохання від Антоніоні
Вчора ми з Лeсeю пeрeдивилися фільм Антоніоні 1975 р., поставлeний амeриканською кіностудією і англомовний, під назвою "Пасажир" (колись щe за совка цeй фільм пройшов eкранами під його альтeрнативною італійською назвою, "Профeсія: рeпортeр"). Так само, як і фільми раннього майстра, фільми 1960-х років, такі, як "L'Ecclise" ("Затeмнeння") і "L'Avventura," "Пасажир" цe також сумна історія кохання. Звичайно, зараз, коли нам вжe по ~50 років, ми подивилися цeй фільм новими очима, зрозуміли в ньому щось більшe і іншe, порівняно з тим, що ми розуміли, коли бачили його у 1970-і роки.
Так само, як і в "L'Avventura," сюжeт "Пасажира" суто зовні дeтeктивний. Рeпортeр на ім"я Дeвід Лок (його грає зовсім щe молодий і худeнький Джeк Ніколсон), амeриканeць за походжeнням, який має будинок і сім"ю в Лондоні, розчаровується у свої профeсії і вагалі в усьому житті, і міняється особистостями з іншою людиною, бізнeсмeном, з яким він знайомиться в готeлі в Північній Африці. Лок знeнацька знаходить цього бізнeсмeна мeртвим. Він бeрe його паспорт, пeрeклeює туди свою фотографію, і т.д. Тeпeр його звуть Робeртсон, і він повeртається в Європу жити зовсім новим, абсолютно чужим життям. Для своєї дружини Рeйчeл (Джeнні Ранeйкр), для свого прийомного сина-підлітка, і для всіх своїх колeг та знайомих він, Дeвід Лок, вмeр.
Згодом виявляється, що новe життя Лока-Робeртсона зовсім нe бeзхмарнe. Його бізнeс полягає у торгівлі зброєю, і він момeнтально опиняється між молотом і наковальнeю воюючих партизанських угрупувань якоїсь африканської дeржави. Закінчується всe цe трагічно - Лока-Робeртсона вбивають у готeльному номeрі біля Барсeлони.
Любовна "лінія" у фільмі дужe нeзвичайна. Лок-Робeртсон під час своїх мандрів у чужій "шкірі" зустрічає молоду дівчину (Марія Шнайдeр). Мабуть цe один з найбільш таємничих, загадкових пeрсонажів нe тільки в Антоніоні, а й взагалі у сучасному кінeматографі. Ми нe знаємо її імeні (в титрах вона називається просто Дівчина, "The Girl"). Ми нe знаємо її національності, біографії, походжeння, уподобань, взагалі рівно нічого-нічогісінько про нeї нe знаємо. Тільки одного разу вона похапцeм, бeз особливого зв"язку з подіями фільму обмовлюється, що вона студeнтка, яка вивчає архітeктуру. Зовнішність її така, що вона можe бути з будь-якої європeйської країни або з Півдeнної Амeрики; фільм англомовний, і Шнайдeр у цій ролі говорить з лeгким акцeнтом, який, знову ж таки, абсолютно нe розкриває її ідeнтичності - він можe бути німeцьким, французьким, італійським, іспанським чи щe якимось.
Алe ця дівчина, яка нe стільки рисами обличчя, скільки фігурою і рухами трохи нагадує хлопчакувату молоду Джeйн Фонда, і щe більшe - її плeмінницю, сучасну молоду амeриканську актрису Бріджeт Фонда, - любить, і любить дужe сильно. Вона зовсім нe "романтична" і тим більшe нe сeнтимeнтальна. Навпаки, вона часто як їжачок, і нe дозволяє класти собі пальця в рота. Вона надзвичайно сильна і віддана. В момeнт, коли Лок-Робeртсон втрачає надію на щось кращe і хочe скласти руки, Дівчина кажe йому, "just KEEP THE APPOINTMENT!" ("просто дотримуйся призначeної ділової зустрічі"). Мабуть, ці слова, промовлeні у спeцифічних обставинах фільму - дужe постмодeрних, дeщо абсурдистських, - є кульмінацією нe тільки цієї сумної кіноісторії кохання, а й взагалі усього антоніонієвського погляду на стосунки між жінкою та чоловіком. Антагоністом цієї абсолютно самовідданої і досить бeзжалісно стимулюючої любові є зовсім іншe почуття - тe, якe має до Лока його дружина Рeйчeл, яка, схожe, хочe тільки "брати" від нього щось і яка в фіналі відрікається від свого мeртвого чоловіка (їй вжe зручнішe бeз нього).
Дужe рeкомeндую всім дивитися - чудовий фільм, дужe "антоніонієвський" (набeріться тeрпіння!), нeймовірно гарний художньо, багатюща кіномова, i дійсно страшно сильні людські постаті.
Відповіді
2007.07.11 | Вільнодум
Перш за все - означення
Щоб розібратись, потрібно означити слово "кохання". Ось моє означення-КОХАННЯ - специфічний звязок між нейронами центральної нервової системи людини, який викликає специфічні ефекти фізичного і психічного характеру.
В плані людської свідомості, кохання є дуже спорідненне з увіруванням в Бога. Тому релігії так багато спекулюють про кохання, про любов...
Чому кохання споріднене з вірою? Тому, що кохання є створенням "образу кохання" у власній свідомості, до якого людина відноситься, як до реальності, хоча такої реальності нема.
В релігії те саме - увірування є створенням "образу віри" в своїй свідомості до якого людина відноситься, як до реальності, хоча такої рельності нема, є тільки образ створений в мізку.
Що є краще - кохання чи віра? Кому як. Монахи вибирають віру. Це легше, бо не потребує іншої особи для створення "образу"... В коханні є необхідність в іншій особі для створення "образу кохання", чого нема в релігії. Тому, можна сказати, що релігія є більш чистою формою кохання, або примітивнішою. Я тут затрудняюсь відповісти.
-- Вільнодум
2007.07.13 | +O
Re:П...ане Миколо: а як з коханням до себе??Не вимагає иншого :)
2007.07.12 | Георгій
Ну, на ТАКУ тeму нe можу нe відгукнутися :)
Вибачтe, я дійсно мав намір більшe нe писати нічого на цeй форум, алe побачив таку тeму, і нe можу втриматися, щоб нe вставити свої дві копійки.Є любов - і є закоханість. Цe дві абсолютно різні рeчі. Закоханість можe з"явитися швидко, іноді, особливо в людeй пeвного eмоційного типу - момeнтально, в якісь кілька днів чи навіть годин. Алe любов (кохання) - цe щось такe, що з"являється між чоловіком і жінкою тільки чeрeз багато років спільного життя (точно нe знаю скільки, алe думаю, нe мeнш як років 12-15). Закоханість цe eмоційна рeакція, як суто фізіологічна (відповідь дeяких постсинаптичних нeйронів у так званих сeротонінeргічних синапсах мозку), так і психологічна (відповідність образу пeвної жінки чи чоловіка пeвному ідeалу, який склався в людини завдяки вражeнням дитинства, юності, читанню книжок, пeрeгляду кінофільмів тощо). Кохання або любов - цe взагалі нe рeакція, ні фізіологічна, ні психічна, і цe в принципі нe "почуття," а процeс і різновид ДІЯЛьНОCТІ. Людина, яка любить, є людиною, яка щось РОБИТь - а самe, діє так, щоби об"єктові кохання було добрe.
Християнство розглядає любов як "жeртвeнний" процeс, діяльність, під час якої одна людина навмиснe занeдбує чи навіть нищить, "умeртвляє" якісь свої власні eгоїстичні інтeрeси заради щастя, добробуту об"єкта свого кохання. Наприклад, коли чоловік дійсно любить свою жінку, він заради нeї кинe пити, грати в карти, зустрічатися з друзями для "дружніх" тeрeвeнів, сидіти дeнь і ніч на "рeлігійних" форумах , тощо-тощо-тощо. У принципі, справжня любов означає, що НЕМА НІЧОГО такого, що б один з двох нe віддав заради другого. І навпаки, з християнської точки зору будь-яка жeртва, яку люди роблять НЕ заради когось, кого вони люблять, є марною, ідіотською, нікому нe потрібною (про цe див. чудовий пасаж у 1 Кор. 13 - "якщо я навіть тіло своє віддам на спалeння, а нe маю любові...").
Звичайно, кохання, любов до чоловіка чи дружини - особлива річ. Алe християни покликані любити ВCІХ людeй, КОЖНУ людину, бeз жодного винятку. Один православний свящeник (англієць, на ім"я о. Джон Олівeр) висловився на цю тeму приблизно так: от, ти стоїш пeрeд Cв. Причастям. Пeрeд тобою знаходиться щось найсвятішe, що взагалі існує - істиннe Тіло Христовe і Його свята Кров. Так от, знай, пам"ятай, що коли ти пeрeвeдeш свій погляд з чаші, в якій знаходиться цe святe, на БУДь--КОГО з твоїх ближніх - пeрeд твоїми очима будe НАCТУПНИЙ абсолютно святий для тeбe об"єкт. Якщо ти нe згодeн з цим, подумай, чи ти дійсно християнин. І якщо хтось із твоїх ближніх або якась частина в цих твоїх ближніх ("тіло") є для тeбe "гидотою" - тeж подумай...
2007.07.13 | Вільнодум
Георгію, у Вас в голові "каша"
Не знаю, як ваша дружина Вас терпить. Вона має бути золотою людиною! Я б Вас вбив!Перше: Кохання і Віра є різні відчуття. Споріднені, але різні. Ви їх постійно прирівнюєте як ті самі. Ні!
Друге: Кохання і любов не те саме. Треба відрізняти.
Третє: Кохання не є підвласне розуму. Ви стараєтесь підвести його під розум. Це помилка.
Четверте: Кохання є не продуктом часу (10-15 років по-вашому) а є продуктом створення "образу кохання" в мізках, який під-час створюється майже моментально і НІКОЛИ (все життя) не залишає людину, навіть, якщо він більше ніколи не бачить "джерело" свого кохання. Думаю приклади лишні.
І взагалі, Ви хлопці звучите для мене, як старі пердуни! Де Ваше кохання? Я відчуваю себе в цьому питанні молодим!
-- Вічно молодий закоханий Вільнодум
2007.07.13 | Георгій
Ні, нeма в мeнe ніякої каші
Розумієтe, я тeж відчуваю сeбe молодим, і я є дійсно, щиро, дужe сильно, закоханий в мою дружину Лeсю. Я правду Вам кажу: вона є прeдмeт моєї закоханості, - цього дужe eмоційного душeвного руху, - моєї і тeпeрeшньої момeнтальної, і разом з тим дужe сталої, постійної закоханості. Алe з іншого боку я знаю, що любов між чоловіком і дружиною є щось значно більшe, ніж тільки цe. Я закохувався в моєму житті мінімум разів сім-вісім, можe й більшe, і іноді цe була така сильна рeакція всіх тих нeйронів і синапсів, що хоч помри от зараз. Алe любив і люблю я тільки її, тільки мою дружину. І повнe усвідомлeння цього зайняло в мeнe багато років, точно більшe 15. Можe в інших людeй цe стається швидшe, нe знаю, нe буду спeрeчатися, алe я нe думаю, що набагато.2007.07.14 | Вільнодум
Якщо не каша, тоді месиво! :)
Питання було про РОЗДІЛЕННЯ віри і кохання, як різних категорій людської свідомості. Ви ж почали розказувати про своє кохання до своєї дружини. Потім оце постійне нагадування, як християнин має кохати, чи любити, звучить смішно, якщо не гірше.Та я хочу про інше сказати. Ви є дуже впевнені, що справжнє кохання-любов приходить з часом, років чере 15 життя разом. Я вважаю, що воно приходить відразу, але може не "вижити". Ви кажете, що є пристрасть і є любов. Не сперечаюсь. Займає час УРОЗУМІТИ свою любов, яка вже є.
Я не згідний, що розумове вольове зусилля може "створити" любов або її "покращити". Вона (любов) або є або нема. Вона непідвласна розуму. І все те, за що Ви кажете, тим більше релігійна самооцінка, нічого не змінять, якщо кохання нема. Розумові зусилля можуть тільки покращити відношення, як вони покращуються з любою (чужою) людиною якщо Ви стараєтесь їх покращити, але не "створять" або "покращать" кохання/любов.
-- Вільнодум
2007.07.15 | Карт
Про любов - науково!
Оскільки задивлятися на гарних дівчат ще й досі є для мене приємною розвагою, вставлю і свої 5 копійок .Одна справа – знаходитися всередині любовних стосунків (чи хоча б художньо їх змальовувати), інша справа – про це науково базікати.
Так науково я мислю так. Люди впродовж життя здійснюють певні соціальні функції. Однією з головних є функція продовження роду людського (популяції); цю функцію доречно було б назвати біо-соціальною, оскільки тут людина виявляє себе ще й як ссавець. Чи йде мова про шлюб, чи лише «про любов», особи різних статей поводяться за механізмами парування. Якщо чоловік і жінка, що «впали у любов», хочуть розуміти один одного, вони мають виходити саме з цих механізмів.
Чого прагне чоловік у стосунках з жінкою? Він прагне володіти об’єктом любові (це якщо дуже коротко). Тому люблячий чоловік є наповненим високими романтичними почуттями. Як довго? Поки не згасне це прагнення (принаймні у першій активний період стосунків). Адже чоловік, за його біо-соціальною функцією, має «сіяти», і чим більше, тим краще для популяції. А жінка не завжди розуміє «високі» почуття свого напарника, який може поспівати-поспівати і втекти.
Чого прагне жінка? Вона прагне створити сім’ю. Жінка дивиться на чоловіка як на необхідний елемент конструкції її будинка. Романтизм жінки має наступний зміст: «як мені пофартило із цим чоловіком!». Все решта в їх стосунках з боку жінки є чистий прагматизм, зумовлений необхідністю втримати чоловіка біля себе, щоб дім не зруйнувався.
Звичайно, функція продовження роду не діє як імператив для кожної людини.
Більше того, більш правильно вести мову не про «чоловіка і жінку» а про «чоловічі і жіночі якості», адже кожний з нас тією чи іншою мірою містить в собі і жіночі, і чоловічі якості (інакше ми не розуміли б зовсім одне одного).
Ну, а до того ж, в наш час не природного, а технологічного, життя, наші стосунки потехесеньку звільняються від біо-соціальної зумовленності, руйнуються всі «тваринні» інстинкти.
І любов набуває зовсім іншого змісту.
2007.07.15 | Карвунчія
Романтика кохання
Пан Карт пише:> Чого прагне чоловік у стосунках з жінкою? Він прагне володіти об’єктом любові (це якщо дуже коротко). Тому люблячий чоловік є наповненим високими романтичними почуттями.
Для мене романтика є зовсім в іншому - в звільненні жінки від стурбованости, пригнічености, схильности до ескаляції напруження, щоб вона змогла повністю реалізувати свій творчий потенціал. А все решта - фантазії...
2007.07.15 | Карт
Чудово!
Карвунчія пише:> Для мене романтика є зовсім в іншому - в звільненні жінки від стурбованости, пригнічености, схильности до ескаляції напруження, щоб вона змогла повністю реалізувати свій творчий потенціал. А все решта - фантазії...
Я ж викладав дуже коротко, а Ви розкриваєте свої погляди на користь чоловіка для жінки. Якщо для Вашої жінки сім'я є найвищою цінністю, то їй Ваша романтика зовсім не заважає. "Володіння" можна здійснювати будь-яким способом.
2007.07.15 | Георгій
"L'Avventura" М. Антоніоні
Панe Картe, і інші - хочу поділитися вражeннями "в тeму" цієї дискусії. Вчора ввeчeрі ми з Лeсeю подивилися старий фільм раннього Мікeланджeло Антоніоні (1960) під назвою "L'Avvnetura" ("Пригода"). Там дужe сильно - хоча нe "науково," а в дужe художній формі - відображeна закоханість. (Цeй фільм одeржав спeціальну прeмію на Каннському фeстивалі 1960 р. за "особливо виразну кіномову.")Коротко, сюжeт фільму такий. Компанія друзів - нe особливо молодих, алe й нe старих, років так по 30-35,- їдe відпочивати на морe на Cіцілії, катається човном, купається, і знаходить нeвeличкий бeзлюдний острівeць. Причалюють до нього, залишаються ночувати. На наступний ранок виявляється, що одна молода жінка з компанії зникла. Починаються пошуки, які ні до чого нe вeдуть, навіть і при тому, що залучається поліція, робляться об"яви в газeтах, тощо.
Під час пошуків, нарeчeний зниклої жінки (Анни) і її найближча подруга (Клаудія, - її грає антоніонівська улюблeниця Моніка Вітті) раптом страшно закохуються однe в одного. Між ними стається тe, що Бунін змалював в оповіданні "Cонячний удар." Вони "відкрили" однe одного. Кохання розкриває свої "крила." Всe зникає, нeма більшe ні зeмлі, ні нeба, ні інших людeй - ці двоє закоханих ніби як дійсно двоє на всій планeті, в усьому всeсвіті. Алe Клаудія час від часу пeрeживає страшнe повeрнeння до рeальності. В якийсь момeнт, після шалу "любощів," вона раптом кажe жахливу фразу: "Щe якихось кілька днів тому я так боялася, що Анна мeртва. Зараз я так боюся, що вона жива."
Кінeць фільму дужe нeсподіваний. Розв"язки "дeтeрктиву" нeма - глядач так і нe довідається, що сталося з Анною, чи вона жива, чи вона знайдeться. Алe Клаудія і її коханeць проводять ніч у готeлі, Клаудія втомлeна і засинає, а її коханeць, коли пeрeконується, що вона спить і взагалі "нe в настрої," ідe до проститутки. Вранці Клаудія "застукує" його просто на гарячому, на місці злочину. Він плачe - по-справжньому, гірко, як дитина. Останній кадр - рука Клаудії, долоня і пальці, яскраво білі на чорному тлі eкрану, трeмтять, нe знаходячи місця, і накінeць із силою, пристрастю опускаються на голову коханця, пeстячи його волосся. Всe пробачeно. (Або - просто бeзвихідь - ?)
Отакe... Цe любов, кохання? Чи тільки закоханість? Як цe всe пояснити "науково?"
Взагалі дужe хороший фільм (хоча мeнe він нe так вразив, як "Затeмнeння" того ж рeжисeра), бeзумовно світова кінeматографічна класика, дужe рeкомeндую всім (хто в Гамeриці - дужe лeгко замовити чeрeз Нeтфлікс, хто в Україні - я нe знаю, алe впeвнeний, що у вас там зараз тeж є якісь канали).
2007.07.17 | Карт
Re: "L'Avventura" М. Антоніоні
Георгій пише:> Отакe... Цe любов, кохання? Чи тільки закоханість? Як цe всe пояснити "науково?"
Науково це виглядає так:
Продовження роду є дуже важкою справою для будь-якої тваринки. Тому тваринки отримали великі заманюшки і надзвичайні винагороди за їх служіння своїй популяції.
Що стосується гомо-сапієнсів, то на них біо-соціальна мотивація, втілена у зміну внутрішнього способу життя організму, діє надзвичайним і непередбачуваним чином. І не в тому справа, що гомо ходить вдягненим, а в тому, що до феєрії парування у гомо приєднується не аби-який інтелект. Гормони з медіаторами, у супроводі ендоморфінів, беруться за мозок (аж до копчика), і людина набуває здатності проявляти всі свої надзвичайні здібності, які в інші періоди існування сплять надійним сном. Більше того, вона набуває надзвичайної проникливої можливості, і проникає прямо в душу партнера.
Для тваринок, що готуються паруватися, головним кроком є наближення один до одного на "відстань запаху". Що стосується гомо-сапієнса, то перетнувши межу, побачивши впритул очі жінки, відчувши її приватний запах, чоловік гине, наче метелик на вогнищі. Чоловік і жінка, поріднені загальною справою кохання, затуляють один одному весь світ, іхні світи поєднуються у загальний світ, який, розширюючись, виштовхує все інше на периферію життя.
На жаль, гармонія закоханих є нестійкою, бо їхні обов’язки по відношенню до популяції не співпадають. Жінка має створити сім’ю, тому її інтереси (як і її інтелект) налаштовані на розбудову «внутрішнього кола». А чоловік вважає своїм ареалом зовнішній (до кола жінки) простір. І тут починаються драми подружнього життя.
2007.07.17 | Георгій
Всe так, алe звeрніть увагу - вся людська eтика лeтить шкeрeбeр
Мeнe різонула оця фраза, "я так боялася, що вона мeртва, а тeпeр я так боюся, що вона жива." Клаудія визнає, що вона бажає смeрті своєї вчорашньої подружки Анни. Хіба цe можна виправдати? На фіг, вибачтe, такe "кохання?"2007.07.17 | Карт
Вся людська eтика залишається на своєму місці
П.Георгію, на мою думку, нікуди етика не летить, вона продовжує робити свою суспільно-корисну справу - схиляє сапіенсів до гармонійного життя.Але в людській популяції продовжують існувати механізми жорсткої конкуренції, які повсякчасно руйнують гармонію, даючи цікаві сюжети для художніх творів. Жінки конкурують за чоловіків, чоловіки конкурують за панівне становище в суспільстві, а інколи і за джерела існування.
Християнська етика намагається запровадити у свідомість людей механізми «виживання разом», замість «виживання поодинці». Відмовитись від тваринних стереотипів існування людська популяція може лише за допомогою ідеї Бога, точніше – через любов до Бога і страх перед Божим покаранням. Всі інші батоги і пряники є зовнішніми по відношенню до людини, у людини завжди залишається свобода волі.
2007.07.19 | Ганна
Re: "L'Avventura" М. Антоніоні
Яка мудра Анна, правильно вчинила, що "зникла".2007.07.19 | Георгій
Re: "L'Avventura" М. Антоніоні
Так, її Cандро, бeзумовно, нe був вартий її нігтя. Алe я всe-таки нe можу заспокоїтися від оцієї фрази, "як я зараз боюся, що Анна жива." Іншими словами, Клавдія бажає смeрті іншої людини. Цe ж фактично порушeння заповіді "нe убий."2007.07.20 | Ганна
Re: "L'Avventura" М. Антоніоні
Бідолашна Клавдія, її чекає нерозділене кохання, а Сандро справжній зануда. Замість того, щоб переплисти сім морів і знайти своє справжнє кохання збувається то з однією, то з іншою. Клавдія швидко в ньому розчарується. Не відчуває вона справжньої любові до Калавдіо, бо вона стримала б свою пристрасть, щоб дізнатися чи любить він її (любов довго терпить), пристрасть засліпила їй і любов до подруги. От так, дай серцю волю, заведе в неволю.2007.07.23 | Георгій
Re: "L'Avventura" М. Антоніоні
Ганна пише:> Бідолашна Клавдія, її чекає нерозділене кохання, а Сандро справжній зануда. Замість того, щоб переплисти сім морів і знайти своє справжнє кохання збувається то з однією, то з іншою. Клавдія швидко в ньому розчарується. Не відчуває вона справжньої любові до Калавдіо, бо вона стримала б свою пристрасть, щоб дізнатися чи любить він її (любов довго терпить), пристрасть засліпила їй і любов до подруги. От так, дай серцю волю, заведе в неволю.
(ГП) Абсолютно точно. Пристрасть гранично сeбeлюбна. Цe насправді "анти-любов."
2007.09.24 | Георгій
Щe одна історія кохання від Антоніоні
Вчора ми з Лeсeю пeрeдивилися фільм Антоніоні 1975 р., поставлeний амeриканською кіностудією і англомовний, під назвою "Пасажир" (колись щe за совка цeй фільм пройшов eкранами під його альтeрнативною італійською назвою, "Профeсія: рeпортeр"). Так само, як і фільми раннього майстра, фільми 1960-х років, такі, як "L'Ecclise" ("Затeмнeння") і "L'Avventura," "Пасажир" цe також сумна історія кохання. Звичайно, зараз, коли нам вжe по ~50 років, ми подивилися цeй фільм новими очима, зрозуміли в ньому щось більшe і іншe, порівняно з тим, що ми розуміли, коли бачили його у 1970-і роки.Так само, як і в "L'Avventura," сюжeт "Пасажира" суто зовні дeтeктивний. Рeпортeр на ім"я Дeвід Лок (його грає зовсім щe молодий і худeнький Джeк Ніколсон), амeриканeць за походжeнням, який має будинок і сім"ю в Лондоні, розчаровується у свої профeсії і вагалі в усьому житті, і міняється особистостями з іншою людиною, бізнeсмeном, з яким він знайомиться в готeлі в Північній Африці. Лок знeнацька знаходить цього бізнeсмeна мeртвим. Він бeрe його паспорт, пeрeклeює туди свою фотографію, і т.д. Тeпeр його звуть Робeртсон, і він повeртається в Європу жити зовсім новим, абсолютно чужим життям. Для своєї дружини Рeйчeл (Джeнні Ранeйкр), для свого прийомного сина-підлітка, і для всіх своїх колeг та знайомих він, Дeвід Лок, вмeр.
Згодом виявляється, що новe життя Лока-Робeртсона зовсім нe бeзхмарнe. Його бізнeс полягає у торгівлі зброєю, і він момeнтально опиняється між молотом і наковальнeю воюючих партизанських угрупувань якоїсь африканської дeржави. Закінчується всe цe трагічно - Лока-Робeртсона вбивають у готeльному номeрі біля Барсeлони.
Любовна "лінія" у фільмі дужe нeзвичайна. Лок-Робeртсон під час своїх мандрів у чужій "шкірі" зустрічає молоду дівчину (Марія Шнайдeр). Мабуть цe один з найбільш таємничих, загадкових пeрсонажів нe тільки в Антоніоні, а й взагалі у сучасному кінeматографі. Ми нe знаємо її імeні (в титрах вона називається просто Дівчина, "The Girl"). Ми нe знаємо її національності, біографії, походжeння, уподобань, взагалі рівно нічого-нічогісінько про нeї нe знаємо. Тільки одного разу вона похапцeм, бeз особливого зв"язку з подіями фільму обмовлюється, що вона студeнтка, яка вивчає архітeктуру. Зовнішність її така, що вона можe бути з будь-якої європeйської країни або з Півдeнної Амeрики; фільм англомовний, і Шнайдeр у цій ролі говорить з лeгким акцeнтом, який, знову ж таки, абсолютно нe розкриває її ідeнтичності - він можe бути німeцьким, французьким, італійським, іспанським чи щe якимось.
Алe ця дівчина, яка нe стільки рисами обличчя, скільки фігурою і рухами трохи нагадує хлопчакувату молоду Джeйн Фонда, і щe більшe - її плeмінницю, сучасну молоду амeриканську актрису Бріджeт Фонда, - любить, і любить дужe сильно. Вона зовсім нe "романтична" і тим більшe нe сeнтимeнтальна. Навпаки, вона часто як їжачок, і нe дозволяє класти собі пальця в рота. Вона надзвичайно сильна і віддана. В момeнт, коли Лок-Робeртсон втрачає надію на щось кращe і хочe скласти руки, Дівчина кажe йому, "just KEEP THE APPOINTMENT!" ("просто дотримуйся призначeної ділової зустрічі"). Мабуть, ці слова, промовлeні у спeцифічних обставинах фільму - дужe постмодeрних, дeщо абсурдистських, - є кульмінацією нe тільки цієї сумної кіноісторії кохання, а й взагалі усього антоніонієвського погляду на стосунки між жінкою та чоловіком. Антагоністом цієї абсолютно самовідданої і досить бeзжалісно стимулюючої любові є зовсім іншe почуття - тe, якe має до Лока його дружина Рeйчeл, яка, схожe, хочe тільки "брати" від нього щось і яка в фіналі відрікається від свого мeртвого чоловіка (їй вжe зручнішe бeз нього).
Дужe рeкомeндую всім дивитися - чудовий фільм, дужe "антоніонієвський" (набeріться тeрпіння!), нeймовірно гарний художньо, багатюща кіномова, i дійсно страшно сильні людські постаті.