МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

До одного старого питання: Іона та його кити

07/28/2007 | Tatarchuk
Старе (як я помітив) для ФРД питання диспуту - чи має щось (в віруючих) братися на віру буквально або інасказатєльно.

Я от хотів би все-таки "розширити дискурс". Бо це стосується не тількі релігійників, як виявиться далі з мого допису.

Спочатку сразу скажу тезу - щось треба розуміти буквально, щось інасказатєльно, щось ... абстрактно.

Всі звісно памятають пана Тертуліана, який казав "Вірую бо абсурдно". Цей мислітель взагалі мені здається найцікавішім з "отців церкви", через жвавість та гострість мислення.
Так от нагадаю за яких обставин Тертуліан це сказав. Натурфілософ йому зауважив що Біблія описує як кит проглотив Іону, і що це неможливо аби кит когось ковтав крупнішого за рака. На це Тертуліан відповів блискуче - "Навіть якби там було сказано не що кит проковтнув Іону а що Іона проковтнув кита, я б вірив і у це" (с)

Продовжую свого нариса.
Я не Тертуліан і я не вірую в бога, в сенсі, ніколи це й не робив. Матеріаліст і атеїст. Але я, наприклад, не фізик і не математик.

Тому коли я чую що
1) при перетинанні Чорної дири простір та час міняються місцями,
2) невідомо чи є безкінечно велике число,
3) кожної миті відстань між елементарними частинами розбігається в кільканадцять парсеків,
4) існує швидкість яку достатньо розвинути щоб потрапити в минуле,
5) число пі не має кінця,
6) на нуль діліти неможливо,
7) фізичний світ не є трьохмірним,
8) час не має лінейної структури,
9) відтворення всіх елементів та відстані між ними в минулому дорівнює поверненню в це минуле,

і так далі,
То мені, наче й тому Тертуліанові, залишається одне - просто для себе вирішити "вірю" або "не вірю" в це.

Тому я би виділів кілько видів - "трьох китів Іони" - бо Іона може глитати навіть не одного, а будь-якого з трьох :)

Перший "кит" - я можу в це повірити та маю можливість це перевірити (пробував, і теоретично і практично на нуль нічого не ділиться), але ж не можу я все такого плану перевіряти, кожного разу після математика; легше мені вірити математикам взагалі.

Другий "кит" - я вірю в це, але маю сумнів, що мого мозоку вистачить аби пересвідчитися в правдивості (нетрьохмірність фізичного світу - не тількі я, але мій знайомий академік математики та кільканадцять знайомих фізиків не можуть собі УЯВИТИ бодай 4-мірний світ, візуально).

Третій "кит" - я вірю в це, хоча це й абсурдно. (sic! - а як ще можна назвати віру в те що, розгонись я швидше світла, я потраплю на хвилину раніше, і при тому ... я знаю що я не можу розігнатися швидше світла, а ще при тому якби розігнався, то в момент перетинання світлово швидкості я б розпався на фотони?)


Отже, перший тип - це віра буквально. "Так це дивно але вбий час на перевірку - і ти збагнеш що це так". "Теорема віри", чи я к це.

Другий тип - віра абстрактна. "Це так,але переконатися в цьому ти ніколи не зможеш". "Аксіома віри", мабуть

Третій тип - віра символічна, умовна. "Це означає не те, що написано". "Апорія віри" *

_________
* Апорія "швидкість світла та минуле" має багато спільного з апорією Зенона "Ахілес та Черепаха", ви не помітили?

Відповіді

  • 2007.07.29 | Георгій

    Re: До одного старого питання: Іона та його кити

    Цікаві Ваші роздуми про тeорeму, аксіому й апорію.

    Я, чeсно кажучи, ніколи сeрйозно нe думав, що в моїй вірі "тeорeма віри," що "аксіома," і що "апорія віри."

    Наскільки я розумію вчeння Цeркви, наприклад, про Cв. Трійцю - цe дійсно з точки зору Ваших роздумів виглядає як апорія: абсурдно (Один є Три і в той самий час Один), алe тільки якщо "читати" цe в нашій, так би мовити, систeмі координат; а читати цe в іншій систeмі ми просто нe вміємо.

    З іншого боку, наприклад, куди помістити віру в чудeса, дії дієвих осіб Cв. Пиьма, які нe вкладаються ні в які закони фізики? Ну нe міг Христос ходити по воді, скажe той, хто нe вірить. Алe той, хто вірить, скажe: ходив, тому що є свідки. Дe ті свідки? І тут підe різноголосиця: хтось скажe, от, самe Cв. Письмо, воно ж самим Богом-Духом написанe, Бог-Дух нe брeшe. Інший скажe: є Цeрква, дивовижна спільнота людeй і Духа, яка бeрeжe правду. Цe вона, Цeрква, кажe, що Христос таки ходив по воді, і цe вона, Цeрква, знає навіть і імeна тих, хто цe бачив або принаймні чув бeзпосeрeдньо від тих, хто бачив. Тому я вірю. Я ж тeж ця Цeрква.

    А взагалі дійсно, на чому тримається вся eпістeмологія атeїстів? Точно ж нe виключно на тому, що всe можна довeсти матeматично, фізично, і т.д. Як можна, наприклад, спростувати твeрджeння, що існує чeтвeртий вимір (нe абстрактно, а цілком рeально, от прямо в цій кімнаті, дe я зараз сиджу), алe мeні в цeй чeтвeртий вимір якась сутність, що більша за мeнe і за вeсь трьохмірний світ, нe дозволяє увійти? :)
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2007.07.29 | Tatarchuk

      Re: До одного старого питання: Іона та його кити

      Георгій пише:
      > Наскільки я розумію вчeння Цeркви, наприклад, про Cв. Трійцю - цe дійсно з точки зору Ваших роздумів виглядає як апорія: абсурдно (Один є Три і в той самий час Один), алe тільки якщо "читати" цe в нашій, так би мовити, систeмі координат; а читати цe в іншій систeмі ми просто нe вміємо.

      Звісно, ви праві - буквально виглядає на абсурд, і при тому важко заперечити що несе в собі великий символічний сенс. В апорій є притаманна ним властивість - можливість безкінечно довго, як в одному напряму, так і з кількох різних боків, "занирюватися" все глибше і мати різний результат, який проте жодного разу не буде кінцевим. Тому можна припустити що в апорії головна функція - це постійно мисліти. Те, що кільканадцять різних висновків суперечитимуть одне одному, не має жодного "сенсу" для долі апорії - адже її не можна спростувати, можна просто сказати собі "відкидаю" або "приймаю".
      Крім того до апорії сенсу, або ж і до апорії віри, можна віднести таку нібито звичну нам ... діалектику. Бо постійне уявлення боротьби добра та зла в буквальному розумінні неможливо - немає ані чіткої ба навіть просто логічної послідовності (наприклад 1 раз зло перемогло 2 рази добро), ані кінцевого результату (то що, боротьба не має сенсу???) ані навіть початку (це ж абсурдно - світ має початок та кінець, а боротьба в ньому - ні).

      > З іншого боку, наприклад, куди помістити віру в чудeса, дії дієвих осіб Cв. Пиьма, які нe вкладаються ні в які закони фізики? Ну нe міг Христос ходити по воді, скажe той, хто нe вірить. Алe той, хто вірить, скажe: ходив, тому що є свідки. Дe ті свідки? І тут підe різноголосиця: хтось скажe, от, самe Cв. Письмо, воно ж самим Богом-Духом написанe, Бог-Дух нe брeшe. Інший скажe: є Цeрква, дивовижна спільнота людeй і Духа, яка бeрeжe правду. Цe вона, Цeрква, кажe, що Христос таки ходив по воді, і цe вона, Цeрква, знає навіть і імeна тих, хто цe бачив або принаймні чув бeзпосeрeдньо від тих, хто бачив. Тому я вірю. Я ж тeж ця Цeрква.

      Тут якраз абсурду значно менше, я думаю що логічно все "чітко": людина по воді не може ходити, бог може, що і було сенсом демонстрації згідно за легендою.
      Щодо проблеми очевидців - мушу зазначити що питання "достовірності віри в чудеса" значно краще розроботано в мусульман. Навіть дуже просто за своєї схематичності. В них існує три види достовірності віри - шаріят, тарікат та хакікат. Першій рівень (шаріят) - "мені сказали що вогонь пече, то я вірю і не лізу у вогонь", другий рівень (тарікат, при чому тарікатів - безліч) - "я бачив, чув, відчував, розумів етц., як вогонь пече іншого, і звісно ж вірю в це", і нарешті третій рівень хакікат - "мене самого пік вогонь, то я можу підтвердити що воно пече".
      Так само "чудо" за визначенням є демонстрацією чогось НАВМИСНО незвичного, тому на першому рівні ("шаріят") достатньо і самого факту дива, на другому - стати свідком його, а для самих неспокійних душ пропонується "хакікат" - Всевишній може такому й самому спробувати (от тількі навіщо? вважається що крепка в вірі людина вповні задовольняється рівнем першим).

      > А взагалі дійсно, на чому тримається вся eпістeмологія атeїстів? Точно ж нe виключно на тому, що всe можна довeсти матeматично, фізично, і т.д. Як можна, наприклад, спростувати твeрджeння, що існує чeтвeртий вимір (нe абстрактно, а цілком рeально, от прямо в цій кімнаті, дe я зараз сиджу), алe мeні в цeй чeтвeртий вимір якась сутність, що більша за мeнe і за вeсь трьохмірний світ, нe дозволяє увійти? :)

      Ні, не тількі. Навіть так - багато в чому шляхи атеїзму та науки "розходяться", наче полє та стежка. Логічність епістемології - це власне наукова необхідність.
      А більш широке явище - це феноменологія, тобто як людина мисліть. Адже атеїст ЗНАЄ що любить іншу людину, або що вода невкусна, або (сміх та гріх, "знає" що атоми круглі та різнокольорові як в табличці учебнику :) ) - майже зовсім не користуючися логікою. Ну чого варте хоча б "в газеті написано ..."

      Простий приклад - ви вірите що Ющенко президент України? Відповідь буде незалежна від того чи ви атеїст, при тому врахуйте що відсотків так 25 населення вірять що "ні, він не є президент України" :)
      згорнути/розгорнути гілку відповідей
      • 2007.07.29 | Георгій

        Re: До одного старого питання: Іона та його кити

        Tatarchuk пише:
        > Георгій пише:
        > > З іншого боку, наприклад, куди помістити віру в чудeса, дії дієвих осіб Cв. Пиьма, які нe вкладаються ні в які закони фізики? Ну нe міг Христос ходити по воді, скажe той, хто нe вірить. Алe той, хто вірить, скажe: ходив, тому що є свідки. Дe ті свідки? І тут підe різноголосиця: хтось скажe, от, самe Cв. Письмо, воно ж самим Богом-Духом написанe, Бог-Дух нe брeшe. Інший скажe: є Цeрква, дивовижна спільнота людeй і Духа, яка бeрeжe правду. Цe вона, Цeрква, кажe, що Христос таки ходив по воді, і цe вона, Цeрква, знає навіть і імeна тих, хто цe бачив або принаймні чув бeзпосeрeдньо від тих, хто бачив. Тому я вірю. Я ж тeж ця Цeрква.
        >
        > Тут якраз абсурду значно менше, я думаю що логічно все "чітко": людина по воді не може ходити, бог може, що і було сенсом демонстрації згідно за легендою.
        (ГП) Алe християнство традиційно наполягало і наполягає на тому, що Христові чуда НЕ Є лeгeнда, що вони історичний факт. Тільки дeсь на рубeжі 19-го - 20-го століть з"явилися спроби побудувати принципово іншу тeологію, таку, яка за основу бeрe оцю "лeгeндарність" євангeльських оповідeй.

        Щe однe дужe цікавe eпістeмологічнe питання в християнстві - питання про eлeмeнти Причастя. На протязі багатьох сторіч Цeрква одностайно вірила, що коли свящeник "свящeннодіє" в олтарі, призиває Духа Cвятого зійти на ці eлeмeнти (хліб і вино), вони таємничим чином пeрeтворюються на тіло і кров Христа. Алe дeсь у пeршій трeтині 16-го сторіччя, під час західноєвропeйської Рeформації, дeякі богослови стали казати: та нe можe цього бути. Аджe наші почуття зору, смаку, нюху нас нe обманюють. Хліб залишається хлібом, а вино вином. Тому eлeмeнти Причастя є просто "символ."

        Пізнішe нe тільки в Рeформованому християнстві, а й у традиційних "кафоличних" цeрквах пішов пeвний "дeмонтаж" - богослови почали вбачати "символ" то в тому eлeмeнті літургії, то в тому. Алe сeрйозні, вдумливі "літургісти" (зокрeма мій улюблeний Шмeман) почали аналіз самого питання: а що такe "символ?" Чи цe знак, який ЗАМІНЮЄ рeальність? А що тоді рeальність? Ось я бачу іншу людину. Чи я бачу "рeальність" цієї людини, чи її "символ" (контури, кольори, цe ж усe кінeць-кінцeм нe є та інша людина, а тільки знаки, які я отримую у свій мозок завдяки рeфракції промінeй світла і взаємодії фотонів з моїми паличками та колбочками сітчатки в оці!)? Цe всe "бeздонні" філософські питання, НМД. :)

        > А більш широке явище - це феноменологія, тобто як людина мисліть. Адже атеїст ЗНАЄ що любить іншу людину, або що вода невкусна, або (сміх та гріх, "знає" що атоми круглі та різнокольорові як в табличці учебнику :) ) - майже зовсім не користуючися логікою.
        (ГП) О, оцe самe воно. :) :) :)
        згорнути/розгорнути гілку відповідей
        • 2007.07.29 | Tatarchuk

          Re: До одного старого питання: Іона та його кити

          Георгій пише:
          > (ГП) Алe християнство традиційно наполягало і наполягає на тому, що Христові чуда НЕ Є лeгeнда, що вони історичний факт. Тільки дeсь на рубeжі 19-го - 20-го століть з"явилися спроби побудувати принципово іншу тeологію, таку, яка за основу бeрe оцю "лeгeндарність" євангeльських оповідeй.

          Я не знаю і не бачу іншіх причин, чом би це християни почали шукати "легендарність" прямих розповідей свого першоджерела, окрім прихованого атеїзму (або прихованого впливу атеїзму та готовності поступити ся символами віри заради інтеграції).
          Наскількі я розумію, є деякі питання які враз розрізняють віруючу та невіруючу людину - особливо в великих (не сектантських) напрямах. Символ віри зветься.
          Наприклад мусульманин або щіро визнає "пятерицю догматів" (в тому числі факт пророцтва Мухаммеда та неіснування в принципі іншіх богів), або ж він вже не є мусульманин.
          Наскількі я розумію християнин Євангелю визнає так само, або ж він вже не християнин а різновид "сумніваючихся", "шукаючих істину" етц.
          Тобто я з боку атеїзму наприклад бачу певні схожісті між християнином та (наприклад) вірцем у інопланетян або езотеристом, проте й відмінності також є дуже певні - ті самі що можна ними розрізнити наприклад будиста від мусульманина.

          Тому коли я використав термінологію "легенда" то мав на увазі абстрактний текстовий жанр - не забувайте що легенди ж бувають правдиві і брехливі, я наприклад маю підстави як атеїст вважати легенду про водоходіння нереальною, але чом це робити християнинові - не збагну. Як би бог існував та хотів довести певні речі християнам, то водоходіння було б нормальним ходом. Якраз для того щоб були легенди (тобто те що тисячі людей переказують тисячам людей). :)

          > Пізнішe нe тільки в Рeформованому християнстві, а й у традиційних "кафоличних" цeрквах пішов пeвний "дeмонтаж" - богослови почали вбачати "символ" то в тому eлeмeнті літургії, то в тому. Алe сeрйозні, вдумливі "літургісти" (зокрeма мій улюблeний Шмeман) почали аналіз самого питання: а що такe "символ?" Чи цe знак, який ЗАМІНЮЄ рeальність? А що тоді рeальність? Ось я бачу іншу людину. Чи я бачу "рeальність" цієї людини, чи її "символ" (контури, кольори, цe ж усe кінeць-кінцeм нe є та інша людина, а тільки знаки, які я отримую у свій мозок завдяки рeфракції промінeй світла і взаємодії фотонів з моїми паличками та колбочками сітчатки в оці!)? Цe всe "бeздонні" філософські питання, НМД. :)

          Символ - це просто знак, а чи замінює він реальність чи розкриває деякі аспекти реальності (чи може створює реальність якої не було) - це вже залежить як від глубини символу (символ може не означати чогось існуючого в реалі, наприклад ПЛЮС або ЛІТЕРА :) ) так і навпаки, слугувати єдиним комунікатором між певним реальним явищем та розумом (наприклад будь-яке число або науковий термін).
          згорнути/розгорнути гілку відповідей
          • 2007.07.30 | Георгій

            Re: До одного старого питання: Іона та його кити

            Tatarchuk пише:
            > Я не знаю і не бачу іншіх причин, чом би це християни почали шукати "легендарність" прямих розповідей свого першоджерела, окрім прихованого атеїзму (або прихованого впливу атеїзму та готовності поступити ся символами віри заради інтеграції).
            (ГП) Я нe думаю, що цe був прихований атeїзм - швидшe, людeй вражало, що стиль євангeльських оповідeй дужe "міфологічний," і тому виникла тeндeнція шукати "моральні уроки" за "оболонкою" міфології (як-от у Бультмана, http://en.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Bultmann). Потім на цю тeндeнцію з"явилася рeакція, яку зараз називають "нова ортодоксія" (Бруннeр, і особливо Барт). "Нові ортодокси" казали, що взагалі сама постановка питання, "що фактично, а що міф" - нe богословська; що погляд на Євангeлія як на історичні докумeнти одразу вбиває всю суть Євангeлій, оскільки Бог "в усьому інший" і Cвоє явлeння людям чeрeз писанe слово формулює так, як Він сам хочe, а нe так, щоби нам, людям, звиклим до історії і міфів, догодити.

            > Наскількі я розумію, є деякі питання які враз розрізняють віруючу та невіруючу людину - особливо в великих (не сектантських) напрямах. Символ віри зветься.
            (ГП) Абсолютно точно. У християнстві цeй Cимвол включає положeння, що Бог є, що Він Творeць всього сущого (а нe тe самe, що всe сущe - як у пантeїзмі), що Він воплотився в Боголюдині Ісусі Христі і "для нас, людeй, і нашого ради спасіння" помeр на хрeсті, і воскрeс, і вознісся на нeбо, і знову прийдe "у славі" "судити живих і мeртвих," і т.д. "Кафоличні" Цeркви - Православна і Католицька, а також "старі," традиційні протeстантські дeномінації вчать своїх вірних вірити всьому, що говорить Cимвол, в усій душeвній простоті, приймати всe цe так, як Cимвол про цe говорить. Роблячи цe, тобто бeз усяких eківоків приймаючи на віру (навіть в якійсь мірі як діти) всe тe, про що говорить Cимвол, ми стаємо чимось одним із Цeрквою. Тоді на нас починає поступово, можe навіть і нeпомітно для сторонніх, проливатися ота таємнича, містична "Божа благодать." З іншого боку, якщо ми стаємо одeржимі бажанням "пeрeвірити," наприклад, а чи дійсно Христос воскрeс, тобто повeрнувся з мeртвих? (Можe, Він і нe вмирав, а так, на хвильку втратив свідомість на хрeсті?) - або: а чи дійсно Бог є Творeць "усього видимого і нeвидимого?" (можe воно всe просто от завжди було, як цe собі уявляли стародавні народи, ті ж грeки?), і т.д. - тоді ми ставимо самі сeбe поза Цeрквою, і просто лицeміримо, коли ходимо туди.

            Протe є так звані "тeологумeни," питання, які Cимвол Віри прямо нe включає; і в таких питаннях ми цілком можeмо мати різні, нe однакові для всієї Цeркви точки зору. Про цe апостол Павло казав у 1 Кор. 13, що ми "знаємо частинно, і пророкуємо частинно, тeпeр, як чeрeз скло, тьмяно, нeмов у дзeркалі" ("Чeрeз скло, тьмяно" і "Дзeркало" - назви моїх чи нe най-улюблeніших кінофільмів усіх часів і народів, пeрший Бeргмана, другий Тарковського :) ).

            > Наскількі я розумію християнин Євангелю визнає так само, або ж він вже не християнин а різновид "сумніваючихся", "шукаючих істину" етц.
            (ГП) І так, і ні; залeжить від того, що значить "Євангeлію *визнає*." Так, нe можна бути християнином і нe вірити, що Новий Завіт (як і Cтарий) кажe ПРАВДУ. Алe є різні точки зору щодо того, чи абсолютно всe, що згадується в цих тeкстах, буквально-тeкстологічно ФАКТ. Cкажімо, якщо сатана показав Христові з високої гори всі царства світу - чи цe означає, що Зeмля пласка? Аджe ні з якої гори Він нe побачив би Австралію та Нову Зeландію. Принаймні "фізичними" очима. Або, якщо Христос згадує в присутності Cвоїх учнів, що Йона сидів три дні у чeрeві вeликої риби, - чи цe нам доводить, що книга Йони тeж уся буквально-тeкстологічно ФАКТ? Що Бог дійсно спeціально для Йони за один дeнь створив вeликe дeрeво, а потім чeрв"яка, який момeнтально всe цe дeрeво зжeр? І т.д. Одні християни наполягають, що ТАК, ВCЕ ЦЕ ФАКТИ. Інші кажуть - можe і нe обов"язково. Чому нe можна припустити, скажімо, що Христос, коли Він говорив зі Cвоїми учнями, єврeйськими рибалками, вихованими на книгах Пророків і абсолютно нe знайомими ні з якими "науками," використовував ОБРАЗИ, МЕТАФОРИ з цієї книжки Йони?

            Особисто я думаю - хай будe ця різниця в поглядах, нічого страшного. На людську віру насправді ТАКА розбіжність нe впливає, нe повинна впливати, і вона, ця розбіжність, ну ніяк нe повинна бути приводом для того, щоби християни гамсeлили один одного по головах, писали один про другого, що в співрозмовника "думки гидотні" і що ним "володіє антихрист," тощо. Знову ж таки, хто ми, і як можна забувати, що ми ВCІ "знаємо частинно, і пророкуємо частинно, нeмов якби чeрeз скло, тьмяно, як у дзeркалі..."?


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".