МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Марксизм як паліатив релігії

08/23/2007 | Містер Ікс
Тема зв’язку між марксизмом і християнством або між марксизмом і релігією не нова. Багато разів різні автори висловлювали думку, що марксизм є свого паліативом релігії, світською есхатологією.

Власне, на мою думку марксизм слід порівнювати не з самим християнством, і тим більше не з якимось окремим відгалуженням християнства, а з релігіями спасіння як такими. Марксизм поділяє з ними бачення структури історії, що виглядає так: початковий ідеальний стан (первісне безкласове суспільство), гріхопадіння (приватна власність), історія (історія класових суспільств, соціальної нерівності, відчуження людини від власної сутності і продуктів своєї праці) та happy-end - повернення до ідеального, або навіть ще кращого стану, Царство боже (безкласове суспільство, комунізм як Царство розуму і свободи).

Марксизм - не єдина світська соціально-філософська теорія, що слідує цій схемі. Його безпосереднім попередником, у цьому відношенні було вчення Жана-Жака Руссо. (До речі, навряд чи випадково, що французькі революціонери-якобінці, що надихалися ідеями Руссо, були попередниками більшовиків, які керувалися ідеями Маркса, у справі керування суспільством за допомогою масового державного терору.)

Загалом, ця структура характерна не лише для монотеїстичних релігій іудейського коріння (іудаїзм, християнство, мусульманство), але й для інших давніх народів. Згадаймо легенду про золотий вік у Платона і його потуги реконструювати і відновити ідеальний суспільний порядок, характерний для цього віку. Тут навряд чи мова може йти про запозичення.

Подібно до релігій спасіння (і на відміну від Платона і Руссо) в марксизмі існує своєрідна інстанція, що гарантує настання нового золотого віку, - свого роду паліатив Бога - Історія, закони якої нібито відкрив Маркс. Закони історії роблять настання комуністичного Царства Розуму і Свободи так само невідворотнім, як і обітниця Бога - настання Царства Божого. Історія є для марксизму найвищим і єдиним авторитетом; а вимога діяти в руслі того напрямку, у якому рухається Історія заміняє собою мораль. В цьому марксизм теж уподібнюється до релігій спасіння, але є більш послідовним.

В релігіях спасіння має місце своєрідна роздвоєність, коливання між моральною свідомістю і волею Бога. Це твердження може видатися дивним, адже моральні норми містяться у релігії у формі заповідей Бога, тож, здавалося б, ніякої роздвоєності немає, а є єдина воля Бога, яка містить у собі і моральні норми. Проте, роздвоєність усе ж існує і має серйозні практичні наслідки.

Питання ось у чому: чи повинні люди діяти у певні способи, тому що ці способи є добрими, і уникати певних способів поведінки, тому що вони є поганими? А чи тому, що так наказав/заборонив діяти Бог? Чи є первинним, найбільш фундаментальним джерелом норм і заборон, яких ми маємо дотримуватися, об’єктивна сутність добра і зла, чи воля Бога?

Якщо ми обираємо перший варіант відповіді, то і вчинки і накази Бога ми маємо оцінювати з точки зору наших уявлень про добро і зло. І, звичайно, ми не повинні слідувати тим наказам Бога і прикладам, які він подає (якщо вірити священному писанню), які, з точки зору наших уявлень про добро і зло, видаються поганими.

Якщо другий - то ми повинні діяти згідно з наказами Бога, не замислюючись над тим, чи вони є поганими чи добрими. Воля Бога повинна замінити для нас мораль, як закони Історії замінюють її для марксиста.

Якщо я не помиляюсь, ані іудаїзм, ані мусульманство не дає чіткої відповіді на це питання. Не дають її і більшість християнських конфесій, хоча більшість теологів і християнських філософів, які висловлювалися щодо цього питання, схиляються все ж до первинності етичного. Зокрема, цю точку зору підтримує Тома Аквінський, філософію якого католицька Церква визнала точною інтерпретацією християнського віровчення. (Фома Аквінський розділяє незмінну вічну природу Бога, якою є добро, і волю Бога, яка, за Томою Аквінським, завжди відповідає природі Бога, тобто добру.) Так що позицію католицької Церкви з цього питання можна вважати, принаймні в теорії, відомою.

Проте, на практиці усе не так. Навіть якщо в теорії визнається первинність етичного, віруючі не повинні оцінювати дії і накази Бога з етичної точки зору. Вони повинні вірити, що усе, що наказує і робить Бог є добрим, хоча б їм і видавалося, що це, в тому чи іншому випадку, не так. Тобто, в теорії вони можуть визнавати первинність етичного, але на практиці мають керуватися не своїми етичними переконаннями, а волею Бога, як вона виражена у священному писанні.

А в священному писанні воля Бога аж ніяк не обмежується моральними заповідями “не убий”, “не вкради” і т.ін. В іудейському й християнському священному писанні Бог інколи проявляє свою волю в тому, що знищує маси народу без будь-якої їх провини (принаймні, священне писання про цю провину нічого не говорить, тож слід думати, що вона тут ні при чому, - прочитайте хоча б про сім кар на землю єгипетську), просто щоб продемонструвати свою могутність і особливе ставлення до обраного народу; він проявляє свою волю і в тому, що обіцяє, що усіх, хто не вірить у нього, очікує геєна вогнена і загибель. В мусульманському священному писанні Бог, крім того, обіцяє рай за війну з невірними (джихад). І т.д.

Тож не дивно, що віруючі релігій спасіння по різному розуміють волю Бога: одні - як таку, що виражається у моральних заповідях, інші - як таку, що вимагає, насамперед, поширювати істинну віру будь-якими засобами (а моральні заповіді - вже потім, у другу чергу, або тільки у відношенні до правовірних).

В марксизмі (принаймні в теорії) такої двоїстості немає - він відкидає мораль і чітко слідує зразку релігійного аморального авторитаризму, в якому Бога заміняє Історія.

Відповіді

  • 2007.08.23 | Брат-1

    Why???&What???

    Містер Ікс пише:

    > Питання ось у чому: чи повинні люди діяти у певні способи, тому що ці способи є добрими, і уникати певних способів поведінки, тому що вони є поганими? А чи тому, що так наказав/заборонив діяти Бог? Чи є первинним, найбільш фундаментальним джерелом норм і заборон, яких ми маємо дотримуватися, об’єктивна сутність добра і зла, чи воля Бога?
    >
    > Якщо ми обираємо перший варіант відповіді, то і вчинки і накази Бога ми маємо оцінювати з точки зору наших уявлень про добро і зло. І, звичайно, ми не повинні слідувати тим наказам Бога і прикладам, які він подає (якщо вірити священному писанню), які, з точки зору наших уявлень про добро і зло, видаються поганими.
    >
    > Якщо другий - то ми повинні діяти згідно з наказами Бога, не замислюючись над тим, чи вони є поганими чи добрими. Воля Бога повинна замінити для нас мораль, як закони Історії замінюють її для марксиста.
    >
    > Якщо я не помиляюсь, ані іудаїзм, ані мусульманство не дає чіткої відповіді на це питання.

    Я удивлён таким подходом. Вы не замечаете здесь то ли самообмана, то ли не очень качественной манипуляции? Я замечаю.

    Веления Бога и делание Добра - это одно и то же. Не бывает отдельно взятых "указов", "приказов" и "постановлений" Всевышнего, которые приходят к вам, как к судебному исполнителю или милиционеру, с пометкой "выполнять, не обсуждать".
    Когда вы делаете добро, - вы как раз и выполняете прямое веление Всевышнего. Когда боретесь со злом - то же самое. Божевственное право - это и есть мораль, - это не близкие, а тождественные понятия.
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2007.08.24 | Містер Ікс

      Ви, очевидно, не дочитали або читали дуже неуважно

  • 2007.08.26 | Василь Васьківський

    Марксизм є політичною спекуляцією, а не релігією!

    Вцілому Ваша теза є непоганою з точки зору постмодерних поглядів, але марксизм неможливо розглядати в постмодерністському контексті, бо постмодернізм взагалі є постмарксистським явищем суспільного життя. Марксизм можна розглядати як увінчення реальної історичної катастрофи раціоналістичного модерну, яка вже постфактум асимілювалась як предвісник постмодерних деструкцій-деконструкцій. Я не вважаю, що деконструкція якось дуже радикально міняє історичну перспективу соціальної революції, а лише прикрашає її постмодерними декораціями.

    Коротко про постмарксистську перспективу розгляду історії. Питання про роль держави як інституту насилля залишається відкритим. Чи можуть люди обійтись без держави? Як громадяни можуть бути незалежними від держави? Всі інші проблеми є менш суттєвими, на мою думку.


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".