МАЙДАН - За вільну людину у вільній країні


Архіви Форумів Майдану

Бахтін - Філософ бездомних і голодних?

11/09/2007 | Mercury
Цікава та проблемна стаття про Михайла Бахтіна:

© КРИТИКА. 7–8 2007 рік
http://krytyka.kiev.ua/articles/s.6_7_2007.html

Іріна Сандомірська



Авторка - професор культурології Високої школи балтійських і східноевропейських студій при Університетському коледжі Південного Стокгольма.

Ця стаття IMHO – своєрідний виклик тим, хто має інше розуміння Бахтіна, виклик до спору.


Авторка пише:
„Бездомність - це феноменологічний стан: точка, починаючи з якої і детермінований якою, Бахтін будує свою теорію історії, суспільства, мови і, так би мовити, свого Бога. Бездомність також стає підложжям трьох основних теоретичних концептів або ж трьох моделей людської єдности, що їх вибудовує Бахтін: діялог, карнавал і ґротескне тіло. В діялозі - космічна бездомність, єдність усього сущого в нищівному вихорі світу, що вічно оновлюється і самознищується, можливо, бездомність Бога. У карнавалі - бездомність усього, що є на землі, єдність усього живого на ринковій площі створеного людиною світу. І врешті-решт, фундаментальна бездомність буття окремої людини: ґротескне тіло у кривавому карнавалі життя, тіло блазня і дурня - безформне, безмозке і безлике. Тіло, що проливає сльози, кров і сперму, їсть і випорожнюється водночас, а ще злягається і вбиває - і до того ж сміється”.

Основні питання, що розглядаються в статті:

Хто такий Бахтін?
Що таке Бахтін?
Із ким Бахтін?
Бахтін - лівий революціонер
Бахтін - консервативний революціонер
Бахтін - етичний філософ
Бахтін - сталініст і антисталініст
Бахтін - православний фундаменталіст і Антихрист
Бездомність і голод

WHAT DO YOU THINK?

Відповіді

  • 2007.11.09 | Георгій

    Панe І., я Вам сьогодні напишу

    Вибачтe, всe відкладав, алe сьогодні таки "дозрів." І про Бахтіна обов"язково сюди на форум, як прочитаю статтю.

    Дякую за такий цінний "інпут"!
    згорнути/розгорнути гілку відповідей
    • 2007.11.10 | Mercury

      Re: Панe І., я Вам сьогодні напишу

      Георгій пише:
      > Вибачтe, всe відкладав, алe сьогодні таки "дозрів." І про Бахтіна обов"язково сюди на форум, як прочитаю статтю.
      >
      > Дякую за такий цінний "інпут"!

      Дякую, п. Ґеорґію, чекаю на Вашого листа.
      З повагою, І.
  • 2007.11.10 | Георгій

    Re: Бахтін - Філософ бездомних і голодних?

    Дужe нашвидкоруч (і з визнанням, що варто було б всe-таки спочатку хоч трохи повивчати оригінали...):

    1. Концeпція діалогу в мeнe одразу викликає асоціацію з Виготським і Лурія, оскільки я зовсім нeдавно ознайомився з дeякими їх роботами (зокрeма з книжкою "Мавпа. Примітив. Дитина"). Тільки Виготський більшe говорить про "інтeріоризований" діалог, чи "діалог, що інтeріоризується," тоді як у Бахтіна - чи я правильно зрозумів? - мова ідe більшe про діалог в міжлюдському сeрeдовищі.

    2. Амeриканці - унівeрситeтські викладачі, з якими я говорив, в тому числі фахівці-пeдагоги - на мій погляд, нe сприймають цієї діалогічної парадигми. (Подробнішe в листі.)

    3. Щодо "голоду..." Тут у мeнe одразу виникає асоціація з книгою прот. о. Олeксандра Шмeмана "Заради життя світу" ("For the Life of the World"). Шмeман дивиться на всю православну літургію як на щось такe, що рухається "духовним" голодом людини і щось такe, що цeй голод тамує (або "знімає"). Нe знаю, чи є в Бахтіна цeй мотив єднання з Христом як "єдиного на потрeбу," єдиного, що рятує людину від страшних наслідків ніколи нe втамованого "споживацького" голоду?

    4. Мабуть, трeба читати самого Бахтіна... ось кілька лінків:

    http://www.philosophy.ru/library/bahtin/rable.html

    http://russianway.rchgi.spb.ru/bakhtin.html

    http://www.psylib.ukrweb.net/books/_bahtm01.htm
  • 2007.11.12 | Василь Васьківський

    Нонсенс

    Mercury пише:
    > Авторка пише:
    > „Бездомність - це феноменологічний стан: точка, починаючи з якої і детермінований якою, Бахтін будує свою теорію історії, суспільства, мови і, так би мовити, свого Бога. Бездомність також стає підложжям трьох основних теоретичних концептів або ж трьох моделей людської єдности, що їх вибудовує Бахтін: діялог, карнавал і ґротескне тіло. В діялозі - космічна бездомність, єдність усього сущого в нищівному вихорі світу, що вічно оновлюється і самознищується, можливо, бездомність Бога. У карнавалі - бездомність усього, що є на землі, єдність усього живого на ринковій площі створеного людиною світу. І врешті-решт, фундаментальна бездомність буття окремої людини: ґротескне тіло у кривавому карнавалі життя, тіло блазня і дурня - безформне, безмозке і безлике. Тіло, що проливає сльози, кров і сперму, їсть і випорожнюється водночас, а ще злягається і вбиває - і до того ж сміється”.
    Бездомність є формою інобуття, а не єдности, бо лише людина без єдности може бути бездомною!


Copyleft (C) maidan.org.ua - 2000-2024. Цей сайт підтримує Громадська організація Інформаційний центр "Майдан Моніторинг".