"Cвічка плачe, свічка гаснe..." (/)
12/11/2009 | Георгій
СВІЧКА ПЛАЧЕ, СВІЧКА ГАСНЕ...
А може, то гасне наша віра, заступаючись марновірством?
Запитання
Коли молюся на панахиді за померлого батька – багато разів гасне або ж «плаче» поставлена за нього свічка. А під час поминальної молитви за спочилу маму – такого не буває, хоча свічки однакові й на свічник їх ставлю той самий. Чому?
Відповідає ігумен Константин (Марченко)
Дуже часто в релігійному середовищі з’являються оповіді, не раз неправдиві, про різноманітні надзвичайні прояви світу духовного серед нас. Але занепокоєння викликає не стільки їх кількість, скільки бездумне сприйняття подібного як істини. Чимало марновірств пов’язано зі свічками. Помітила, наприклад, людина, що свічка за батька наче сльозами спливає, а за маму – ні, то й переймається: чи це не знак із потойбіччя?
Зазвичай християни розуміють, що свічка у храмі – лише символ. Символ нашого горіння перед Богом, Його Пречистою Матір’ю, святими угодниками. Окрім того, це пожертва на потреби храму. Зрештою, гарна традиція, яка лишилась нам у спадок ще з перших віків Християнства. «Ніколи не відбувається у нас Богослужіння без світильників, – говорив учитель Церкви Тертулліан, – ми ж користуємось ними не лише для того, аби розігнати пітьму нічну, – Літургія звершується у нас при світлі денному, але для того, щоб явити через це Христа – Світло несотворенне, без Якого ми і серед дня блукали б у пітьмі».
Кажучи, що через когось гасне свічка чи плаче, ми ніби стверджуємо, що померла людина чи якась духовна сила дивним чином гасить свічу, аби донести до нас таємну інформацію. Та чи так це насправді, чи може душа сигналізувати нам з того світу, закликаючи до якихось дій? Згадаймо славнозвісну євангельську бесіду багатого чоловіка з Авраамом: «А він [багатий чоловік] відказав: „Отож, отче, благаю тебе, щоб його [праведного Лазаря] ти послав у дім батька мого, бо п’ятьох братів маю, – хай він засвідчить, щоб і вони не прийшли на це місце страждання!“ Авраам же сказав: „Вони мають Мойсея й Пророків, – нехай слухають їх!“ А він відказав: „Ні ж бо, отче Аврааме, – але коли прийде хто з мертвих до них, то покаються“. Йому ж він відказав: „Як Мойсея й Пророків не слухають, то коли хто й із мертвих воскресне, – не йнятимуть віри!“» (Євангеліє від Луки, 16:27–31). Бачимо, що Авраам недвозначно вказує: вплив світу, де перебувають померлі, на нас – мінімальний.
Утім, якщо такий факт – плаче свічка, чи гасне, чи тріщить – бентежить наше серце, то варто не додумуватись до чогось надзвичайного, а відреагувати на нього по-християнськи: посилити молитву за померлих, а то й переглянути все своє життя з його пріоритетами. Більше того, виникає запитання: що відбувається з нашою вірою? Можливо, самі того не помітивши, віру замінили на марновірство? Чому вперто відмовляємось просто прийняти науку Церкви, яка вчить нас вірити у загробне життя, у воскресіння, в милість Божу, – отже просто, нічого не додумуючи, молитися за душі померлих?
Не слід забувати про небезпеку, яку несуть спостереження подібного роду. Відомо, що рідна сестра язичництва – магія, тобто прагнення людини підкорити собі духовний світ. Святиня в магії сприймається як автоматичний акумулятор благодаті, запорука успіху, оберіг. Магізм починається там, де все вкладається в прості правила і безпроблемні відповіді. Наприклад: «Щоб дитина не хворіла, її потрібно хрестити», «Щоб успішно йшла торгівля, потрібно освятити магазин», «Передати з іншим покійником взуття своїм рідним на той світ», «Поставити сорок свічок у різних монастирях» і таке подібне. Омана полягає в тому, що в наведеному переліку духовних, здавалось би, істин, нічого не сказано про внутрішній подвиг молільника, про його духовне стояння, покаяння, віру. Ми ж знаємо, що для набуття благодаті Святого Духа, того, що преподобний Серафим Саровський називав ціллю життя, праця потрібна, і немаленька. А тут просто: водичкою покропив, через плече три рази сплюнув, до «благодатного» старця з’їздив – і все в порядку.
Так і в нашому випадку. Замість молитви ми проводимо час у роздумах над дивним «посланням» і шукаємо якихось простих рецептів, аби свіча перестала гаснути.
Остерігаймося магізму. І, як написано в Посланні апостола Павла до филип’ян, (4:6), «в усьому нехай виявляються Богові наші бажання молитвою й проханням з подякою».
Бажаєте одержати відповідь православного богослова на Ваші запитання? Надсилайте їх до редакції на адресу pres-sluzhba@ukr.net; 43025, Луцьк, Градний узвіз, 1 або телефонуйте - (0332) 72-21-82
Волин. єпарх. відом.– 2009.– № 11–12 (60–61)
http://www.pravoslavja.lutsk.ua/vev/stattja/?newsid=1365
А може, то гасне наша віра, заступаючись марновірством?
Запитання
Коли молюся на панахиді за померлого батька – багато разів гасне або ж «плаче» поставлена за нього свічка. А під час поминальної молитви за спочилу маму – такого не буває, хоча свічки однакові й на свічник їх ставлю той самий. Чому?
Відповідає ігумен Константин (Марченко)
Дуже часто в релігійному середовищі з’являються оповіді, не раз неправдиві, про різноманітні надзвичайні прояви світу духовного серед нас. Але занепокоєння викликає не стільки їх кількість, скільки бездумне сприйняття подібного як істини. Чимало марновірств пов’язано зі свічками. Помітила, наприклад, людина, що свічка за батька наче сльозами спливає, а за маму – ні, то й переймається: чи це не знак із потойбіччя?
Зазвичай християни розуміють, що свічка у храмі – лише символ. Символ нашого горіння перед Богом, Його Пречистою Матір’ю, святими угодниками. Окрім того, це пожертва на потреби храму. Зрештою, гарна традиція, яка лишилась нам у спадок ще з перших віків Християнства. «Ніколи не відбувається у нас Богослужіння без світильників, – говорив учитель Церкви Тертулліан, – ми ж користуємось ними не лише для того, аби розігнати пітьму нічну, – Літургія звершується у нас при світлі денному, але для того, щоб явити через це Христа – Світло несотворенне, без Якого ми і серед дня блукали б у пітьмі».
Кажучи, що через когось гасне свічка чи плаче, ми ніби стверджуємо, що померла людина чи якась духовна сила дивним чином гасить свічу, аби донести до нас таємну інформацію. Та чи так це насправді, чи може душа сигналізувати нам з того світу, закликаючи до якихось дій? Згадаймо славнозвісну євангельську бесіду багатого чоловіка з Авраамом: «А він [багатий чоловік] відказав: „Отож, отче, благаю тебе, щоб його [праведного Лазаря] ти послав у дім батька мого, бо п’ятьох братів маю, – хай він засвідчить, щоб і вони не прийшли на це місце страждання!“ Авраам же сказав: „Вони мають Мойсея й Пророків, – нехай слухають їх!“ А він відказав: „Ні ж бо, отче Аврааме, – але коли прийде хто з мертвих до них, то покаються“. Йому ж він відказав: „Як Мойсея й Пророків не слухають, то коли хто й із мертвих воскресне, – не йнятимуть віри!“» (Євангеліє від Луки, 16:27–31). Бачимо, що Авраам недвозначно вказує: вплив світу, де перебувають померлі, на нас – мінімальний.
Утім, якщо такий факт – плаче свічка, чи гасне, чи тріщить – бентежить наше серце, то варто не додумуватись до чогось надзвичайного, а відреагувати на нього по-християнськи: посилити молитву за померлих, а то й переглянути все своє життя з його пріоритетами. Більше того, виникає запитання: що відбувається з нашою вірою? Можливо, самі того не помітивши, віру замінили на марновірство? Чому вперто відмовляємось просто прийняти науку Церкви, яка вчить нас вірити у загробне життя, у воскресіння, в милість Божу, – отже просто, нічого не додумуючи, молитися за душі померлих?
Не слід забувати про небезпеку, яку несуть спостереження подібного роду. Відомо, що рідна сестра язичництва – магія, тобто прагнення людини підкорити собі духовний світ. Святиня в магії сприймається як автоматичний акумулятор благодаті, запорука успіху, оберіг. Магізм починається там, де все вкладається в прості правила і безпроблемні відповіді. Наприклад: «Щоб дитина не хворіла, її потрібно хрестити», «Щоб успішно йшла торгівля, потрібно освятити магазин», «Передати з іншим покійником взуття своїм рідним на той світ», «Поставити сорок свічок у різних монастирях» і таке подібне. Омана полягає в тому, що в наведеному переліку духовних, здавалось би, істин, нічого не сказано про внутрішній подвиг молільника, про його духовне стояння, покаяння, віру. Ми ж знаємо, що для набуття благодаті Святого Духа, того, що преподобний Серафим Саровський називав ціллю життя, праця потрібна, і немаленька. А тут просто: водичкою покропив, через плече три рази сплюнув, до «благодатного» старця з’їздив – і все в порядку.
Так і в нашому випадку. Замість молитви ми проводимо час у роздумах над дивним «посланням» і шукаємо якихось простих рецептів, аби свіча перестала гаснути.
Остерігаймося магізму. І, як написано в Посланні апостола Павла до филип’ян, (4:6), «в усьому нехай виявляються Богові наші бажання молитвою й проханням з подякою».
Бажаєте одержати відповідь православного богослова на Ваші запитання? Надсилайте їх до редакції на адресу pres-sluzhba@ukr.net; 43025, Луцьк, Градний узвіз, 1 або телефонуйте - (0332) 72-21-82
Волин. єпарх. відом.– 2009.– № 11–12 (60–61)
http://www.pravoslavja.lutsk.ua/vev/stattja/?newsid=1365
Відповіді
2009.12.12 | Серж
Re: "Cвічка плачe, свічка гаснe..." (/)
магия не магия, но дела их отца видимо плохие, скорей всего он в аду греется.У мужчин больше вероятность в ад попасть, ибо они больше грешат, чем женщины.
2009.12.12 | Георгій
Про пeкло рeкомeндую цікаву статтю (л.)
http://www.wco.ru/biblio/books/kalomiros1/Main.htm2009.12.17 | +O
Re: хороші роздуми... Молитись треба, а не дивитися за свічкою
2009.12.17 | Георгій
Cвічки
Отчe, благословіть! Радий, що Ви знову зазираєтe на наш форум - бракувало Вас.У моїй грeцькій парафії люди завжди запалюють одну чи дві свічeчки, коли заходять до цeрковного приміщeння. Ми всe щe нe маємо свого власного приміщeння, - орeндуємо капличку в Єпископальній парафії Cв. Йоана в містeчку Абeрдін, на північному сході нашого штату (Місісіпі). У цій капличці нeма вeликих, гарних підсвічників з ячeйками, як цe завжди є в Православних і Грeко-Католицьких цeрквах. Є просто нeвeличка коробочка біля вхідних двeрeй, в якій є трохи піску, і лeжать воскові свічки, всі однакового розміру, нeвeличкі. Над цією коробочкою - дві малeнькі іконки, Cпаса й Богородиці. Люди, коли заходять, хрeстяться, кладуть на пісок одну доларову купюру і запалюють одну чи дві свічeчки. При цьому моляться - мовчки, або шeпочуть кілька слів короткої молитви.
Іконостасу як такого в нас тeж нeма. Замість іконостасу, між "навом" і олтарeм стоять три споруди, які в протeстантських цeрквах служать для того, щоби на них ставили Біблію під час проповіді - англійською мовою вони називаються "lecterns." На них встановлeні три ікони: Христа, Богородиці, і нeбeсного покровитeля нашої парафії, святого Йоана Богослова. Чоловіки, коли заходять у приміщeння, обов"язково підходять до цих ікон і цілують їх. Чомусь жінки цього нe роблять, нe знаю чому - схожe, що цe такий грeцький звичай. Cвічки запалюють і чоловіки, і жінки, а напeрeд до ікон для цілування ідуть тільки чоловіки. Чи є цьому якeсь літургічнe чи історичнe пояснeння?
Мій отeць Кріс часто нагадує нам, що Cвятих Таїнств у Православної Цeркви дужe багато, значно більшe, ніж ті сім, які традиційно описуються в катeхизисах. Запалeння свічки з молитвою, цілування ікони - цe тeж Таїнства. Кожна молитва є Таїнство. Взагалі всe життя воцeрковлeного православного "сакрамeнтальнe," Таїнствeннe. Кожний наш подих нагадує нам, що є Бог, і що Він поруч, посeрeд нас ("мeт' імон" з Матвія 28:20), дe б ми нe були, чи то в цeркві, чи то в сeбe вдома, чи то на роботі чи в подорожах. Кожна хвилина, кожна сeкунда нашого життя є Cвятe Таїнство, а ми є іконами Христа...
Отeць Кріс, до рeчі, зробив такe, що дивує всіх людeй, які про цe дізнаються (по-доброму): він знайшов собі "світську" роботу (працює в офісі, який займається контролeм бeзпeки на виробництві), і ВCЮ свою заробітну платню з цієї роботи, до цeнту, пeрeводить на рахунок нашої парафії. При цьому він нe занeдбує своїх обов"язків як свящeник - нe пропустив жодної служби в головній парафії (у Джeксоні) і також у другу суботу кожного місяця їздить до нашої "місії" в Абeрдін.
Дасть Бог, скоро таки побудуємо нашу будівлю! А тоді можe і підсвічники з"являться, і іконостас, звичайно.
Щe раз дякую Вам!
2009.12.17 | +O
Re: Cвічки
Благословення Господнє!все навколо можна назвати таїнством... Життя взагалі є таким, що точніше слово, аніж "таїнство", важко підібрати... Особливо, якщо заходимо в Храм - навколо нас оточує таїнство Церкви і все, що з нею пов`язане можна без сумніву також назвати таїнствами. От лише таїнства життя/обрядів тощо не порівнювальні зі Св.Таїнствами (числом сім) і, за твердженням якогось з Православних Соборів: "...хто б вірив инакше - анатема...".
Розумію, що це для православних вже після Соборове (маю на увазі Вселенські Собори) вчення, прийняте Церквою за Палеологів 1267 року і, відповідно до логіки Православія - не є Догма, на відміну від КЦ (Догма від часу Тридентійського Собору). Але по сьогодні Православна Церква проповідувала саме Сім Святих Тайн, встановлених Господом нашим Ісусом Христом і корінь віри у Сім Святих Тайн знаходила у Святому Письмі. Тепер же, поряд з визнанням http://azbyka.ru/hristianstvo/dogmaty/alfeev_tainstvo_veru_46g-all.shtml Таїнств числом сім, воюють з латинським богословієм... Сумно все це
З повагою
о.Олег
2009.12.17 | Георгій
Особисто я нe воюю з латинським