Сексуальная ориентация - личное дело человека
12/23/2009 | Кирилл
Патриарх Московский и всея Руси Кирилл выступил против любых репрессий и дискриминации гомосексуалистов, сообщает РИА "Новости". По его мнению, человек с гомосексуальным наклонностями "не должен наказываться". "Мы принимаем любой выбор человека, в том числе в сфере сексуальной ориентации. Это личное дело человека. Но признание этого факта ни в коем случае не меняет нашей позиции в отношении к самому явлению", - заявил патриарх на встрече с генсеком Совета Европы Турбьерном Ягландом.
Предстоятель РПЦ напомнил, что "религиозные традиции всех народов свидетельствует, что гомосексуализм является грехом, как и потеря нравственной ориентации личности", но "совершающийся грех не должен наказываться".
По словам Кирилла, Русская православная церковь категорически выступает против абортов и эвтаназии. Смерть не может использоваться как средство решения проблемы, пояснил патриарх.
Власти Москвы ни разу не разрешали проведение гей-прайда в столице. В мае 2009 года мэр Юрий Лужков в телеэфире заявил, что в городе подобные акции нельзя проводить по двум причинам. "Первая, мораль общества не принимает такие парады, мораль общества не принимает этих гомиков", - сказал мэр. Не менее важной причиной мэр считает и проблему безопасности самих участников акции. "Если они соберутся на парад, то их переубивают. У нас есть другая радикальная часть общества, которая не приемлет это и просто может избить гомосексуалистов", - сказал он.
Организатор московского гей-прайда Николай Алексеев назвал эти высказывания оскорбительными и подал на Лужкова в суд.
Предстоятель РПЦ напомнил, что "религиозные традиции всех народов свидетельствует, что гомосексуализм является грехом, как и потеря нравственной ориентации личности", но "совершающийся грех не должен наказываться".
По словам Кирилла, Русская православная церковь категорически выступает против абортов и эвтаназии. Смерть не может использоваться как средство решения проблемы, пояснил патриарх.
Власти Москвы ни разу не разрешали проведение гей-прайда в столице. В мае 2009 года мэр Юрий Лужков в телеэфире заявил, что в городе подобные акции нельзя проводить по двум причинам. "Первая, мораль общества не принимает такие парады, мораль общества не принимает этих гомиков", - сказал мэр. Не менее важной причиной мэр считает и проблему безопасности самих участников акции. "Если они соберутся на парад, то их переубивают. У нас есть другая радикальная часть общества, которая не приемлет это и просто может избить гомосексуалистов", - сказал он.
Организатор московского гей-прайда Николай Алексеев назвал эти высказывания оскорбительными и подал на Лужкова в суд.
Відповіді
2009.12.23 | _P.M._
й не поймеш патріарха
Тут і "не должен наказываться". "Мы принимаем любой выбор человека"Й "Если они соберутся на парад, то их переубивают".
Як завжди внутрішня невизначеність православія.
2009.12.23 | Георгій
Re: й не поймеш патріарха
_P.M._ пише:> Тут і "не должен наказываться". "Мы принимаем любой выбор человека"
> Й "Если они соберутся на парад, то их переубивают".
> Як завжди внутрішня невизначеність православія.
(ГП) Нe бачу нeвизначeності. Позиція Православ"я щодо гомосeксуальних стосунків дужe визначeна: нeнавидьмо гріх, любімо грішника. Православні свящeники нe вінчають одностатeвих пар. По парафіях нe читаються проповіді, які виправдовували б одностатeві стосунки (як і будь-який позашлюбний сeкс або блуд). Водночас Цeрква проти насильства над людиною, включаючи до катeгорії "людина" також і тих людeй, які роблять нeправильний, гріховний вибір. Якої щe більшої визначeності трeба?
2009.12.23 | _P.M._
сектанти тут взагалі ні при чому
Мова про те, що православному патріарху хочеться показати перед ЗМІ, і його паству, якою вона виховується.> Тут і "не должен наказываться". "Мы принимаем любой выбор человека"
> Й "Если они соберутся на парад, то их переубивают".
2009.12.23 | Георгій
Pot calling kettle black...
2009.12.23 | Георгій
Ось позиція Православної Цeркви (/)
Questions on Sexual IssuesThe teaching of the Orthodox Church on sexual questions is strongly determined by the Church's attitude toward marriage and the family. A representative Orthodox statement which shows the centrality and importance of the family in Orthodox thinking is found in an encyclical letter by former Archbishop Iakovos of the Greek Orthodox Archdiocese of North and South America, issued on the occasion of National Family Week in 1972. He stated:
"Home and family life is the bedrock of our Greek Orthodox life-style. The spirit that binds us together as a people finds its deepest roots in the home where the tenderest values of human existence, love, compassion, forbearance and mutual helpfulness thrive in abundance."
Over the centuries and throughout most cultures and civilizations the family has been proven to be the unifying unit of society. Today we find the family under attack both from within and from without. Outside forces would have us believe that the family as we have come to know and cherish it is no longer necessary. From within, the erosion of spiritual values and emphasis upon materialism has created for many families confusion and uncertainty where commitment and dedication once reigned. Marriage is holy. The home is sacred. Birth is a miracle. In these we find the very meaning of life itself.
One aspect of the "commitment and dedication" of the holy state of marriage and family is cast in terms of sexual behavior. Most moral questions relating to sex are generally best understood in the light of this high regard for marriage and the family. Some of the questions on sexual issues addressed by the Orthodox Church are the following:
1.The Orthodox Church remains faithful to the biblical and traditional norms regarding premarital sexual relations between men and women. The only appropriate and morally fitting place for the exercise of sexual relations, according to the teachings of the Church, is marriage. The moral teaching of the Church on this matter has been unchanging since its foundation. In sum, the sanctity of marriage is the cornerstone of sexual morality. The whole range of sexual activity outside marriage - fornication, adultery and homosexuality - are thus seen as not fitting and appropriate to the Christian way of life. Like the teaching on fornication, the teachings of the Church on these and similar issues have remained constant. Expressed in Scripture, the continuing Tradition of the Church, the writings of the Church Fathers, the Ecumenical Councils and the canons, these views have been restated by theologians, hierarchs and local Orthodox churches in our own day. For example, the Decalogue prohibits adultery. In the tradition of the Church, the second-century Epistle of Barnabas commands "Thou shalt not be an adulterer, nor a corrupter, nor be like to them that are such." The fourth-century Church Father St. Basil wrote against the practice (Canons 35 and 77); and the Quinisext Council (A.D. 691) repeated the same condemnation in its eighty-seventh canon. All major Orthodox jurisdictions in the United States have had occasion to repeat the condemnation of adultery.
2.Generally stated, fornication, adultery, abortion, homosexuality and any form of abusive sexual behavior are considered immoral and inappropriate forms of behavior in and of themselves, and also because they attack the institution of marriage and the family. Two representative statements, one on abortion and another on homosexuality, from the Greek Orthodox Archdiocese of North and South America follow. They are from the Twenty-Third Clergy-Laity Congress held in Philadelphia in 1976. The Orthodox Church has a definite, formal and intended attitude toward abortion. It condemns all procedures purporting to abort the embryo or fetus, whether by surgical or chemical means. The Orthodox Church brands abortion as murder; that is, as a premeditated termination of the life of a human being. The only time the Orthodox Church will reluctantly acquiesce to abortion is when the preponderance of medical opinion determines that unless the embryo or fetus is aborted, the mother will die. Decisions of the Supreme Court and State legislatures by which abortion, with or without restrictions, is allowed should be viewed by practicing Christians as an affront to their beliefs in the sanctity of life. The position of the Orthodox Church toward homosexuality has been expressed by synodicals, canons and patristic pronouncements beginning with the very first centuries of Orthodox ecclesiastical life. Thus, the Orthodox Church condemns unreservedly all expressions of personal sexual experience which prove contrary to the definite and unalterable function ascribed to sex by God's ordinance and expressed in man's experience as a law of nature. The Orthodox Church believes that homosexuality should be treated by religion as a sinful failure. In both cases, correction is called for. Homosexuals should be accorded the confidential medical and psychiatric facilities by which they can be helped to restore themselves to a self-respecting sexual identity that belongs to them by God's ordinance. In full confidentiality the Orthodox Church cares and provides pastorally for homosexuals in the belief that no sinner who has failed himself and God should be allowed to deteriorate morally and spiritually. Psychiatric reconciliation is bound to prove short-lived.
http://www.goarch.org/ourfaith/ourfaith7101
2009.12.23 | Koala
А Лужков вже Патріарх? Я щось пропустив?
2009.12.24 | Кирилл
Нічні заклади не освячувати !
'Ці заклади можуть потурати гріху', - сказав Кирило. Також він проти освячення магазинів, в яких, 'продається сумнівна продукція'. Цього року за таке діяння патріарх заборонив служити одному з кліриків столиці.