Протоієрей Олег Ведмеденко: "Роздуми на тему. Реінкарнація"
11/03/2011 | Олег Ведмеденко
Запитання: Як ви ставитеся до ідеї реінкарнації, себто перевтілення душ?..
Відповідь: Я православний священик. Православ’я ж, як відомо, не засвоїло собі вчення про реінкарнацію. Таким чином, не сповідую його і я. Втім, ставлюся з смиренням та християнською терпимістю до всіх релігій, у тому числі й тих, які таке вчення приймають. Кожен має право на власні погляди й помилки. Релігія не наука. Релігія це пошук духовного зв’язку з Богом. Тож головне, аби дорога вела на гору. Немає Бога православного, католицького а чи протестантського, так само як і християнського, ісламського або буддистського. Є один Бог, ім'я Якого Любов, і один шлях до Нього – шлях смирення, або ж невипромінювання зла.
Життя душі позагробове – це таємниця за сімома печатками. У Першому посланні апостола Павла до коринфян читаємо: “Бо ми знаємо частинно, і проповідуємо частинно; коли ж досконале настане, тоді зупиниться те, що частинне... Отож, тепер бачимо ми ніби у дзеркалі, у загадці, але потім – обличчям в обличчя. Тепер розумію частинно, а потім пізнаю, як і пізнаний я…” (Перше до Коринфян, 13 розділ, 9–10 та 12 вірші).
І дійсно, існують речі, про які, за виразом святого Григорія Ниського, пристойніше мовчати. У тому числі й через обмеженість наших можливостей у пізнанні світу невидимого. Проте сама ця обмеженість не в силі поменшити природне бажання людини зазирнути “за завісу”. Допитливий розум не може зупинитись на шляху вічного пізнання, адже потяг до безкінечного закладений у самому єстві людини ще за часів Адама.
Слово “реінкарнація” прийнято вживати в розумінні перевтілення людської душі як у тіло людини, так і в тварин, рослини, ба навіть у неживі предмети. Насправді ж воно означає відновлення життя в тілі. Латинською мовою “re” – відновлюю, “in” – в, “caro (carnis)” – тіло. Я далекий від того, аби погодитися з думкою, висловленою у жартівливій пісні Володимира Висоцького: “А если туп как дерево – родишься баобабом, и будешь баобабом тыщу лет, пока помрёшь…” Тому беззастережно сприймаю можливість відновлення життя у тілі лише в розумінні буквального воскресіння: або після клінічної смерті в тілі фізичному, або ж після виходу з грубо-фізичного тіла (тут смерть органічна) – у тілі тонкому. Зрозуміло, таке re-in-carnis аж ніяк не назвеш реінкарнацією. (До речі, на означену тему у мене є стаття, яка називається “Воскресіння людини. Реальний погляд”. З нею ви можете ознайомитися на сайті Біблійної школи за адресою http://vedmedenko.org.ua/statti.php?num=135)
Якщо зважувати ідею відновлення життя через призму закону еволюційного розвитку, то під час народження на світ кожної дитини разом з нею воскресає й інформація, генетично успадкована від її батьків. Таким чином, у кожному з нас живуть тисячі поколінь, народжених до нас. Як на мене, то це і є “реінкарнація” в правдивому розумінні цього слова...
Отож, замість фантазувати на тему прямої реінкарнації, краще дамо відповідь на найважливіше для всіх нас питання – у чому полягає сенс буття. А відтак і спробуємо відхилити завісу таїн світобудови, з’ясувати навіщо нам це тіло, і чи потрібно його воскрешати, чи пак відновлювати життя у ньому.
Так у чому ж полягає сенс людського життя? Найкоротша відповідь – у богоєднанні. Сутність генезису, буття – у духовному розвитку, вдосконаленні, одухотворенні творіння (це називається іще обоженням) з тим, аби за законом спорідненості воно, творіння, могло з’єднатися зі своїм Творцем. З’єднатися аби досягти життя вічного – блаженства вічного богопізнання. “Бо чекання створіння очікує з’явлення синів Божих; бо створіння покорилось марноті не добровільно, але через Того, Хто скорив, в надії, що й саме створіння (тут “саме” – тобто добровільно. Авт.) визволиться від неволі тління (стане духовним. – Авт.)...” (До Римлян, 8.19–23). За визначенням архієпископа Луки (в миру професора, доктора медицини Войно-Ясенецького), “життя мозку й серця та необхідне для цього сукупне, дивно скоординоване життя усіх органів тіла, потрібні лише для формування духу, і припиняються, коли це формування завершено, або цілком визначився його напрям…”
Ось воно, головне питання, яке ставить перед нами Господь: “Камо грядеши?..”, “Куди йдеш?..” Якщо до Бога, до Світла, до висот любові досконалої – чудово! Ти праведник, бо шукав правду, знайшов її в Ісусі Христі (в дорозі смирення), і йдеш цією дорогою правди, що веде в життя вічне. Якщо ж до темряви, до нелюбові, до ницих, тілесних пожадань – то нажаль. Ти визначився як той, хто порушує вселенський закон еволюції – божественний закон розвитку, закон Божий, – а відтак сам обрав собі шлях у місце темряви бездуховності, місце “плачу й скреготу зубовного”. Плачу від неможливості задовольнити пожадання та пристрасті свої через відсутність тіла, та “скреготу зубів” від злості за це на Бога, на людей, та й на самого себе.
Такий пекельний стан змальовується в Апокаліпсисі як озеро, що горить вогнем і сіркою, а кінець його – повне вигоряння, остаточне знищення, смерть друга, духовна. “А лякливим, і невірним, і мерзким, і душогубам, і розпусникам, і чарівникам, і ідолянам, і всім неправдомовцям – їхня частина в озері, що горить огнем та сіркою, а це – друга смерть!..” (Об’явлення, 21.8).
Як бачимо, сенс життя людини на землі, в тілі, – це визначитися у напрямку ходи. І тіло тут виступає як дочасний “мешкальний намет”, як інструмент, за допомогою якого ми можемо творити добро або зло, складати собі скарби на небі, а чи на землі. Як і сказано: “І Я вам кажу: Набувайте друзів собі (на небі. – Авт.) від багатства неправедного (земного. – Авт.), щоб, коли проминеться воно, прийняли вас до вічних осель…” (Євангеліє від Луки, 16.9).
Тому відкиньмо оце нехитре: “Наверно, в следующей жизни, когда я стану кошкой, на-на, на-на...” Наше земне життя, життя в тілі, у нас вочевидь таки одне. І ми маємо вкластися в цей Богом визначений ресурс. Тож цінуймо його, бо в цій школі другорічників не буває…
“Знаємо-бо, що коли земний мешкальний намет наш зруйнується, то маємо будівлю від Бога на небі, дім нерукотворний та вічний. Тому-то й зідхаємо, бажаючи приодягтися будівлею нашею, що з неба. Коли б тільки й одягнені ми не знайшлися нагі!..” (Друге до Коринфян, 5.1-3)
www.vedmedenko.org
Відповідь: Я православний священик. Православ’я ж, як відомо, не засвоїло собі вчення про реінкарнацію. Таким чином, не сповідую його і я. Втім, ставлюся з смиренням та християнською терпимістю до всіх релігій, у тому числі й тих, які таке вчення приймають. Кожен має право на власні погляди й помилки. Релігія не наука. Релігія це пошук духовного зв’язку з Богом. Тож головне, аби дорога вела на гору. Немає Бога православного, католицького а чи протестантського, так само як і християнського, ісламського або буддистського. Є один Бог, ім'я Якого Любов, і один шлях до Нього – шлях смирення, або ж невипромінювання зла.
Життя душі позагробове – це таємниця за сімома печатками. У Першому посланні апостола Павла до коринфян читаємо: “Бо ми знаємо частинно, і проповідуємо частинно; коли ж досконале настане, тоді зупиниться те, що частинне... Отож, тепер бачимо ми ніби у дзеркалі, у загадці, але потім – обличчям в обличчя. Тепер розумію частинно, а потім пізнаю, як і пізнаний я…” (Перше до Коринфян, 13 розділ, 9–10 та 12 вірші).
І дійсно, існують речі, про які, за виразом святого Григорія Ниського, пристойніше мовчати. У тому числі й через обмеженість наших можливостей у пізнанні світу невидимого. Проте сама ця обмеженість не в силі поменшити природне бажання людини зазирнути “за завісу”. Допитливий розум не може зупинитись на шляху вічного пізнання, адже потяг до безкінечного закладений у самому єстві людини ще за часів Адама.
Слово “реінкарнація” прийнято вживати в розумінні перевтілення людської душі як у тіло людини, так і в тварин, рослини, ба навіть у неживі предмети. Насправді ж воно означає відновлення життя в тілі. Латинською мовою “re” – відновлюю, “in” – в, “caro (carnis)” – тіло. Я далекий від того, аби погодитися з думкою, висловленою у жартівливій пісні Володимира Висоцького: “А если туп как дерево – родишься баобабом, и будешь баобабом тыщу лет, пока помрёшь…” Тому беззастережно сприймаю можливість відновлення життя у тілі лише в розумінні буквального воскресіння: або після клінічної смерті в тілі фізичному, або ж після виходу з грубо-фізичного тіла (тут смерть органічна) – у тілі тонкому. Зрозуміло, таке re-in-carnis аж ніяк не назвеш реінкарнацією. (До речі, на означену тему у мене є стаття, яка називається “Воскресіння людини. Реальний погляд”. З нею ви можете ознайомитися на сайті Біблійної школи за адресою http://vedmedenko.org.ua/statti.php?num=135)
Якщо зважувати ідею відновлення життя через призму закону еволюційного розвитку, то під час народження на світ кожної дитини разом з нею воскресає й інформація, генетично успадкована від її батьків. Таким чином, у кожному з нас живуть тисячі поколінь, народжених до нас. Як на мене, то це і є “реінкарнація” в правдивому розумінні цього слова...
Отож, замість фантазувати на тему прямої реінкарнації, краще дамо відповідь на найважливіше для всіх нас питання – у чому полягає сенс буття. А відтак і спробуємо відхилити завісу таїн світобудови, з’ясувати навіщо нам це тіло, і чи потрібно його воскрешати, чи пак відновлювати життя у ньому.
Так у чому ж полягає сенс людського життя? Найкоротша відповідь – у богоєднанні. Сутність генезису, буття – у духовному розвитку, вдосконаленні, одухотворенні творіння (це називається іще обоженням) з тим, аби за законом спорідненості воно, творіння, могло з’єднатися зі своїм Творцем. З’єднатися аби досягти життя вічного – блаженства вічного богопізнання. “Бо чекання створіння очікує з’явлення синів Божих; бо створіння покорилось марноті не добровільно, але через Того, Хто скорив, в надії, що й саме створіння (тут “саме” – тобто добровільно. Авт.) визволиться від неволі тління (стане духовним. – Авт.)...” (До Римлян, 8.19–23). За визначенням архієпископа Луки (в миру професора, доктора медицини Войно-Ясенецького), “життя мозку й серця та необхідне для цього сукупне, дивно скоординоване життя усіх органів тіла, потрібні лише для формування духу, і припиняються, коли це формування завершено, або цілком визначився його напрям…”
Ось воно, головне питання, яке ставить перед нами Господь: “Камо грядеши?..”, “Куди йдеш?..” Якщо до Бога, до Світла, до висот любові досконалої – чудово! Ти праведник, бо шукав правду, знайшов її в Ісусі Христі (в дорозі смирення), і йдеш цією дорогою правди, що веде в життя вічне. Якщо ж до темряви, до нелюбові, до ницих, тілесних пожадань – то нажаль. Ти визначився як той, хто порушує вселенський закон еволюції – божественний закон розвитку, закон Божий, – а відтак сам обрав собі шлях у місце темряви бездуховності, місце “плачу й скреготу зубовного”. Плачу від неможливості задовольнити пожадання та пристрасті свої через відсутність тіла, та “скреготу зубів” від злості за це на Бога, на людей, та й на самого себе.
Такий пекельний стан змальовується в Апокаліпсисі як озеро, що горить вогнем і сіркою, а кінець його – повне вигоряння, остаточне знищення, смерть друга, духовна. “А лякливим, і невірним, і мерзким, і душогубам, і розпусникам, і чарівникам, і ідолянам, і всім неправдомовцям – їхня частина в озері, що горить огнем та сіркою, а це – друга смерть!..” (Об’явлення, 21.8).
Як бачимо, сенс життя людини на землі, в тілі, – це визначитися у напрямку ходи. І тіло тут виступає як дочасний “мешкальний намет”, як інструмент, за допомогою якого ми можемо творити добро або зло, складати собі скарби на небі, а чи на землі. Як і сказано: “І Я вам кажу: Набувайте друзів собі (на небі. – Авт.) від багатства неправедного (земного. – Авт.), щоб, коли проминеться воно, прийняли вас до вічних осель…” (Євангеліє від Луки, 16.9).
Тому відкиньмо оце нехитре: “Наверно, в следующей жизни, когда я стану кошкой, на-на, на-на...” Наше земне життя, життя в тілі, у нас вочевидь таки одне. І ми маємо вкластися в цей Богом визначений ресурс. Тож цінуймо його, бо в цій школі другорічників не буває…
“Знаємо-бо, що коли земний мешкальний намет наш зруйнується, то маємо будівлю від Бога на небі, дім нерукотворний та вічний. Тому-то й зідхаємо, бажаючи приодягтися будівлею нашею, що з неба. Коли б тільки й одягнені ми не знайшлися нагі!..” (Друге до Коринфян, 5.1-3)
www.vedmedenko.org
Відповіді
2011.11.03 | Арій.
Відповідь - класична для християнина
"Запитання: Як ви ставитеся до ідеї реінкарнації, себто перевтілення душ?..Відповідь: Я православний священик. Православ’я ж, як відомо, не засвоїло собі вчення про реінкарнацію. Таким чином, не сповідую його і я. ".
В перекладі на людську означає - за мене вже подумали ті, хто писав цсі ці книжки - тож я, яко "православний" священник не можу мати СВОЮ ВІЛЬНУ думку.
2011.11.03 | Георгій
Так а що ж воно такe, християнство?
Уявіть собі ситуацію, коли людина кажe: "я вeгeтаріанeць, алe в мeнe от є така моя вільна думка, що їсти м"ясо - цe добрe, а тому я його їм щодня і дужe тим задоволeний."Абсурд, правда? Чому ж тоді вимагати від людини, яка добровільно обрала християнство і свящeнництво, мати "вільну думку," яка можe бути так само чужою християнству, як думка про тe, що споживати м"ясо є добра річ, є чужою вeгeтаріанству?
2011.11.07 | Арій.
В статті є положення, які є взаємовиключні.
1. Стаття називається "РОЗДУМИ на тему...."2. На початку статті - сентеція, яка унеможливлює будь-які роздуми, оскільки: "Відповідь: Я православний священик. Православ’я ж, як відомо, не засвоїло собі вчення про реінкарнацію. Таким чином, не сповідую його і я. ".
Отже - РОЗДУМІВ, як таких, НЕМАЄ - є констатація "факту" ( в очах християнської церкви)
2011.11.08 | Георгій
Нe обов"язково.
Мабуть усe-таки можна роздумувати про якусь тeорію (тобто аналізувати її, входити у спосіб мислeння тих, хто її запропонував, намагатися кращe зрозуміти тих, хто її запропонував) - і разом із тим самому цієї тeорії нe дотримуватися і в її істинність нe вірити.Наприклад, біолог, який працює в сучасній біологічній науці, можe мати роздуми про тeорію самозароджeння (абіогeнeзу). Він можe підняти з архівів праці тих, хто цю тeорію розвивав (Анаксімeн, Арістотeль, Вітрувій, св. Августін, ван Гeльмонт і ін.), навіть підкрeслювати логіку у працях цих авторів, - алe, знаючи щось такe, чого вони нe знали, бути впeвнeним, що їх тeорія всe-таки хибна і що життя нe з"являється з нeживої матeрії (мухи нe виникають із гнилого м"яса, а миші - з брудної білизни).
2011.11.09 | Арій.
Вашу логіку зрозумів. Однак, який сенс роздумів, якщо вже на їх початку відомий їх результат?
Себто, людина вже зарання ставить себе в рамки "роздумів", обмежує політ своєї думки. Чи можна довіряти результатам таких "роздумів".А якщо у вас, християн, все повернеться назад (маю на увазі, як до Константинопольського собору, коли була "відмінена" реінкарнація) - то й пан Олег ( та інші християни) теж так само кардинально змінить свої "роздуми"?
2011.11.04 | Арій.
Написав вчора 2 коменти з іншого компу (було написано, що буде премодерація)
Але вони не з"явились((2011.11.04 | Георгій
Мабуть, такe іноді буває; зазирну в модeраційну чeргу...
... і пeрeвeду їх на форум - алe цe трохи дивно, тому що Ви ж зарeєстрований дописувач!2011.11.04 | Георгій
Зазирнув - Вас там нeма. Надіслав запит адміністрації.
2011.11.04 | Георгій
Почув від адмінів, пропонують Вам описати дeтально проблeму на цю адрeсу
pani@maidan.org.ua2011.11.07 | Арій.
Дякую, напишу найближчим часом
2011.11.07 | Арій.
Далі...
"Закон перевтілення (реінкарнація) на сьогодні не визнає християнська церква, хоча саме вчення про перевтілення згадувалося і у Старому Заповіті, і в Новому Заповіті, і за часів раннього християнства. Закон перевтілення було «скасовано» отцями церкви лише на Константинопольському Соборі у VI ст. н. е. Але Євангеліє містить багато висловлювань Христа про реінкарнацію. От лише один приклад, де Христос прямо говорить про реінкарнацію пророка Іллі в тілі Іоанна Хрестителя. Коли його учні запитують:- Як же книгарі говорять, що Іллі слід прийти колись?
- Правда, Ілля повинен прийти колись і владнати все; але говорю вам, що Ілля вже прийшов, і не впізнали його, а зробили з ним, як хотіли; так і Син Людський постраждає від них».
І тоді вони зрозуміли, що Він говорить їм про Іоанна Хрестителя. (Матф.17:10-13); (Марк, 9:9-13)."