Четвертий день Школи миротворчої журналістики для Причорномор’я.
Перший день: Конфлікт є там, де погана комунікація. Потрібно вчитися говорити
Другий день: Стан колишніх військових напряму залежить від ставлення суспільства
Третій день: Активним громадянином бути приємніше
Майстер-клас “НАДАННЯ ПЕРШОЇ МЕДИЧНОЇ ДОПОМОГИ”
Федір Сердюк, директор тренінгового центру FAST
Мій час – це інвестиція в чиєсь життя
30 – 50 тисяч людей в Україні щорічно вмирають, бо їм не встигли або не вміли надати швидку допомогу.
Повний курс надання першої медичної допомоги для журналіста складає 18 годин.
Часто, коли люди міркують про теракт, вони вважають, що це – вибух. Проте це може бути захоплення заручників з різними травмами, і тд.
Не женіться за знаннями з медицини, пильнуйте НАВИКИ!
Зазвичай люди приходять, залишають вибухівку і йдуть.
Завжди є людина, що бачила сумку з вибухівкою, але нікому про це не сказала
Якщо ви бачите ЩОСЬ! – скажіть про ЩОСЬ! КОМУСЬ! Мало хто маскує вибухівку – це зазвичай нічия сумка, будьте уважні – так ви врятуєте комусь життя.
Якщо пройшов вибух – забирайтесь звідти подалі, якщо хочете жити. Журналістські сюжети не варті вашого життя. Знайте вашу вагопідйомність, розраховуйте сили, коли вам треба допомогти іншому.
Якщо ви маєте вибір: гарантовано врятувати себе, чи витягувати іншого і можливо врятувати себе – обирайте перше!
ТЕЛЕФОНУЙТЕ на швидку, не піддавайтесь стресу, в стані стресу людина – не розумна, не стійте. Під час вибуху телефонуйте 101,102, 103.
Нема нічого гіршого, аніж смерть медичного персоналу – бо після смерті він вже нікого не врятує. В зону під вогонь медики не зайдуть, лише в зону евакуації.
допомагати треба лікарям так: “Вибачте, вам потрібна допомога?”, “Ні” – і ви проходите мимо, “Так” – робите те, що просить медик.
При теракті: ЗУПИНИСЬ – ПОДУМАЙ – ДІЙ.
Що в мене є для менеджменту цієї ситуації? Чи є в мене аптечка? Де місце моєї безпеки? Куди я можу розмістити поранених в безпеку? Чи можу я справитись з власною панікою?
Життя чи здоров’я людини?
Коли людина має пошкодження хребта, а машина горить – ми ломаємо їй хребет – вона залищається жива, і отримує шанс на життя, при перетисненні джгутом людина втратить кінцівку, як ні – вмре при втраті крові.
В рамках надання допомогу біг не ефективний. Якщо ви частина натовпу – відійдіть, нехай медики матимуть доступ до поранених.
Алгоритм надання першої швидкої допомоги. Якщо ви поранені – і можете собі допомогти – максимально допоможіть собі! Самодопомога дасть час іншим врятувати інших. Чітко визначайте проблему.
Є три категорії людей, що отримують поранення: помруть в будь-якому випадку, виживуть в будь-якому випадку, і ті, кому ще можна надати першу медичну допомогу.
Треті – категорія для потенційної допомоги, візьміться за них. 60% вмирає від поранень кінцівок, 30% – від пневматорексу (пораненню легень), 6% – задихаються.
Зупинити критичну кровотечу – відкрити дихальні шляхи – надавати допомогу іншим органам.
Великий міф, що артеріальну та венозну кровотечу в темряві, в одязі, в диму можна відрізнити методом світла – темна. Калабаня крові під людиною, пляма крові, що розповзається на очах, відірвана кінцівка, фонтан крові – це все симптоми критичної кровотечі.
У випадку двох людей, що лежать – спершу допоможіть тому, хто без кінцівки.
Вибух – озирніться, оцініть ситуацію – і тоді дійте.
Ви ніколи не знаєте, чи в людини є СНІД або ВІЛ – ви маєте діяти ЗАВЖДИ як з ЗАРАЖЕНОЮ людиною, завжди майте рукавички , щоб не ризикувати власним життям. Не поспішайте вдягати рукавички, щоб не порвати. Притискайте кровотечу міцно. Не шкодуйте різати одяг.
Джгут – це заміна вашої руки, якщо треба допомогти іншій людині.
візуально джуг так перетискає вену, наче ми наступили на садовий шланг. Шланг – це тимчасова та екстренна дія. Джгут накласти максимально високо (наприклад на біцепсі) – не міркувати вище чи нижче рани – просто високо на біцепсі.
Якщо джгут накладений безболісно – то це зроблено неналежним чином! Накладайте джгут на тканину, а не на голе тіло. Фіксуйте точний час накладання джгута на щоку потерпілому.
Люди, які від болю зривають з себе джгут – вмирають від втрати крові. Якщо нема джгута – закрутіть один вузол шарфом, потім другий вузол – між ними прокладіть ножиці і закручуйте доки не зупиниться кров. Використовувати ремінь немає сенсу. Краще якісні джгути – тоді 9 з 10 людей виживуть за статистикою.
Змиріться з тим, що в Україні вже не буде так мирно, нам треба навчитись носити індивідуальні аптечки з джгутами.
Під час епілепсії розслабляються м’язи під час втрати свідомості. Корінь язика розслаблений. Що робити? Піклуйтесь про власну безпеку, підставте м’яке під голову без тиску, притримуйте язик пальцем.
Щоб знати, чи відкриті дихальні шляхи – попросіть потерпілого заговорити
Доукомплектуйте АПТЕЧКУ:
– особисті рукавички (бажано гумові типу Фрекен-бок)
– джгут, перманентний маркер
Рекомендуємо купувати якісне обладнання для швидкої медичної допомоги ось тут.
Інтерактивна лекція “СОЦІО-НОРМАТИВНА КУЛЬТУРА”
Галина Усатенко (кандидат наук, доцент КНУ імені Шевченка, Фонд “Європа XXI”, Київ)
Культура – галузь, в яку фінансують багато, вона набуває інституційної форми, як вид людської діяльності з поверненням до ремесел, як механізмом створення робочих місць.
Інвестують в культуру не як в мистецький артефакт, а в культурний людський капітал.
Культурні особи стають працівниками, і входять в галузі бізнесу. Таким чином ми гармонізуємо суспільство
Чому є важливим інвестування в культуру, як в миротворення.
Розглянемо карти очима українців з різних регіонів. Це все стереотипи. Їх користь – компонент масової культури, що економить час, проте стереотипи мають бути неупередженими:
– Молодь слухає рок-н-ролл,
– Німецькі машини найякісніше,
– Чоловіки хочуть від жінок лише одного.
– інше
Підсвідомо люди виходять на рівень культурного коду заради ідентифікації та відновлення традицій
Має бути спільний чинник об’єднання. Культурні коди фокусуються в конкретних символах. Минулоріч ми актуалізували все, малюючи мости в блакитно – жовтий.
Ідентифікація, маркування культури території – це відтінки борщу, це смак паски. Немає значення жовтий борщ чи червоний – він все одно – БОРЩ. Треба знайти те, що нас об’єднує?
– подолання упереджених стереотипів, що роз’єднують
– сприяння духовної культури
– розширення комунікацій
– самовідтворення соціального капіталу
– обміни заради передачі етнографічного досвіду
– формування атмосфери довіри
– розвиток громадянського суспільства
-ідентифікація нації та взаємна інтеграція різних культур.
Медіа на виборах створює таку ситуацію для роздумів:
Листопад 2002 – після парламентських виборів.
Московська газета “Ветеран” запускала “Що котяться хвилі протистоянь Заходу та Сходу”, Берлінська преса писала “Вибори показали, що Єдиної країни в такому розколі не існує”. ЗМІ стверджували, що люди поводяться і живуть по-різному. ЗМІ запускали тезу – дискурс про розкол України.
Ходить теза “Хіба могло у нас щось вийти, коли ми такі різні”.
Медіа – сьогодні не лише аналітик, це новий чинник.
Треба брати на себе місію роботи меседжі, що формуватимуть нову якість нового дискурсу
Цьогоріч вийшли два цікаві видання:
Умберто Еко “Номер Нуль”:
“Газети навчають людей, якої думки їм дотримуватися, – мовив Сімей.
– Але газети наслідують думку людей чи створюють її?
– І те, і те. Спочатку люди не знають, до якої думки схилятися, а ми їм підказуємо, й вони згодом розуміють, що саме така їхня думка”
“Справа в тому, що газети існують не для того, щоб поширювати, а щоб приховувати новини. Трапляється подія Х, про неї не можна не розповісти, адже вона хвилює чимало людей. Тому в тому ж таки номері друкують сюжети, від яких волосся стає дибки”
“Чому треба писати про нещастя, що трапилось, у Бергамо, й не зважати на таке саме у Мессіні? Не новини створюють газету, а газета створює новини. А вміння поєднати чотири різноманітні новини забезпечить для читача п’яту”
Пітер Померанцев “Нічого правдивого й усе можливе. Пригоди в сучасній Росії”:
“В Росії робота на телебаченні – це більше, ніж бути камерою, спостерігачем. у країні, що охоплює дев’ять часових поясів, одну шосту частину світового суходолу…Телебачення – єдина сила, яка може об’єднати та скріпити цю країну й керувати нею”
“Останкіно виконує роль тирана Кремлівської пропаганди”
А також рекомендуємо прочитати: Клотер Рапай “Культурний код. як ми живемо”.
Результати роботи в групах в рамках інтерактивної лекції “СОЦІО-НОРМАТИВНА КУЛЬТУРА”
Ярослав Грицак: “Минуле і сучасне відкриває перед нами широкий спектр об’єднавчих факторів “До кольору, до вибору”. Було би лише бажання і вміння їх знайти та ними скористатись“.
Об’єднавчі чинники для формування єдності українців:
– виховання дітей
– розвиток економіки
– розвиток толерантності
– популяризація українських традицій, відродження їх в регіонах
– кіно з метою про єдність українців,
– якісна література, якою хочеться пишатись
– спортивні досягнення
– діяльність журналістів, спрямована на обєднання та сприяння, контроль дій влади в цьому напрямку
– традиційна їжа (з районними особливостями)
– мода на традиційний одяг, прапори (внутрішнє бажання, візуалізація ідентифікації)
– музика та інші види мистецтва,
– волонтерство як народна дипломатія
– архітектурні традиції
– коректна популяризація через ЗМІ
ПРЕЗЕНТАЦІЯ УКРАЇНСЬКОГО МІЛІТАРНОГО ЖУРНАЛУ “Миротворець“.
Редакція:
Павло Гомонай – головний редактор,
Кохановська Тетяна – відповідальний секретар,
Віталій Овчаренко – журналіст,
Олександр Шевченко – менеджер з розповсюдження.
Лекція “СПЕЦИФІКА РОСІЙСЬКОГО ІНФОРМАЦІЙНОГО ПРОСТОРУ І НАСЛІДКИ ДЛЯ УКРАЇНИ ЩОДО ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВІЙНИ”
Кохановська Тетяна, Інформаційний центр “Майдан Моніторинг” , Київ.
Нотатки з лекції:
Україна переживає постототалітарні та постколоніальні трансформації.
Наші ЗМІ не навчені працювати з іншомовними джерелами, а ще краще – з першоджерелами!
Навіть якщо не користуєтесь інформаційними джерелами – знайте механізми, як ними користуватись
Стан російського інфорпростору жахливий. Вони без гальм вдаються до відвертої брехні. Третина матеріалів зі зради була перепостами з російських джерел.
Хвіст собаки Алківіада: Це історія про грека, який собаці відтяв хвоста, всі про це говорили, проте забули обговорювати помилки його політики.
Коли бачите кольорову резонансну новину – аналізуйте, що робиться довкола, і що за цим приховують.
Принцип економії мислення: Мислення енергозатратне. У ссавців інсайдне мислення – коли все нормально, вони на повну мозок не вмикають, живучи в напівсні. Спонтанні прояви вмикаються під час небезпеки.
Російські ЗМІ діють самовбивчо. Тролі створюють панівну думку, їх кількість не настільки велика, вони просто діють скоординовано.
Є й ті, хто транслюють критичні до влади меседжі, працюють інтелектуальні ресурси, спрямовані на інтелектуалів.
Для прикладу – хто знає, хто оплачує телеканал “Дождь” чи вони троянський кінь?
Іноді розбудовують окремих особистостей. У всіх є родичі, друзі, соціальні зв’язки. Для багатьох різні світогляди – то особисті драми. Аналізуйте все, що вони говорять. Російські спецслужби спрямовують на нас ті ж інструменти, що й на свою інтелігенцію.
В нашому суспільстві вищий рівень критичного мислення
Є інтернет – ЗМІ, до яких варто ставитись з довірою. але в них все одно “пролітають” дивні матеріали. Вони всі існують в токсичному інформаційному середовищі. Рівень спотворення агресивний. Важко зберегти власну “оптику” кваліфікованого супротиву. Ми маємо робити похибку на їхнє середовище, а з іншого боку ставитись до них з недовірою. Вони харчуються з “брудних джерел”.
Градація – “Ватний”, “Мега – Ватний”, “Ватнуватий” – рівні мислення?
В Росії розпочинаються відцентрові збурення.
Можна переглядати “Ехо Росії”, “Ру – Фабула”. Тут російські націоналісти – але не “імперці”, а патріоти.
Ми не програємо інформаційну війну. Суспільна думка на заході повстає проти Росії. Інформаційна війна може багато, але ж не все.
У нашій країні є спротив суспільства проти інформаційної маніпуляції
Для чого дають погані новини? Щоб люди цінували, що вони мають що їсти, і де жити. Якщо люди мислять про катастрофи та інші жахачки, вони відкладають на наступний план думки про політику та економіку.
Передачі про їжу – задовольняють підсвідомо людську потребу, створюють ситу красиву картинку.
У вечірніх шоу роблять опір на красиву картинку, що впливає на сферу емоцій. Коли працюють емоції, “раціо” – спить. Шоу-програми вимикають логічне мислення. Застосування цих технологій є і в соц-мережах. В нас починаються проблеми тоді, коли замість новин ми постимо інформаційні інтерпритації.
Стрічки новин: “Зрада”…”Зрада”…а потім котики та немовлятка.. Цей потік вимикає мозок, стимулюючи емоції.
Постійне емоційне нагнітання – потужний інструмент, його треба використовувати обережно.
В Україні від атомізованого суспільства в нас проходить пострадянська трансформація до соціальних зв’язків. В Росії суспільство дуже атомізоване. За їхніми безглуздими діями є конкретна логіка, просто вона інша, і не схожа на нашу.
Окрім телебачення матрицю створюють також через соціологію та інші виміри діяльності.
Відбувається подвійна легімитизація брехні: Інформаційна, а потім виміри соціальної думки. Зачасту пишуть “з пальця висмоктані дані” їх цікавить благополуччя режиму, бо люди або не хочуть брати участь у соцопитуваннях, або кажуть свідому брехню, щоб не створювати компромати проти себе.
В росіян відбудеться “Битва холодильника з телевізором”. Вони до останнього намагаються імітувати війну.
Чому закуповують дорожчі російські серіали, а не польські чи турецькі? Іноді це через лінь, небажання розвиватись в напрямку Європейського простору, комфортність перебування в пострадянському просторі.
Прикладайте максимум зусиль, щоб перепощувати саме ПОЗИТИВНІ НОВИНИ! Саме тоді ми будуємо конструктивне бачення.
Алла Соколовська, ІЦ “Майдан Моніторинг”
Відгуки про Школу від учасників:
Галина Халимоник: Брак довіри до влади – це травма, яку переживають українці
Інші ЗМІ про подію:
Робота журналістів на окупованих територіях
У Одессі пройшли лекції та семінари Школи Миротворчої журналістики Причорномор’я